4 Eylül 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Eylül 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

—e ae aç aa e BĞi SON POSTA $ EHIR z HABCRLER Telefon tesisatı genişletilerek intizamsızlığın önüne geçilecek Yakında bir radyo umum ve radyo teşkilâtı modernleştirilecek Evvelki gün, otomatik telefonların Iyi işlemediğinden şikâyet edildiğini yazmış- tık. Neşriyatımızı nazarı dikkate alan te- lefon idaresi Şişlide yapılmakta olan yardımcı santral tesisatındaki — fnaliyeti arttırmıştır. Eski telefon şirketi, masrafa katlan - mamak için İstanbul ve Beyoğluna mu - Ayyen miktardan noksan telefon tesisâtı 'dır, Etimes'ud radyosu faaliyete geçtik - yapmıştır. Şimdiki tesisata göre Beyoğ - Tunda on bir bin abone bulunması iktiza ederken on yedi bin abone bulunmakta, İstanbul cihetindeki tesisat on bin abo - neye mütehammil iken on beş bin abone çalışmaktadır. Bir saniyede altmiş tele- fon muhaberesi yapılmak iktiza etmekte İken, abone sayısının çokluğu yüzünden her saniye yapılan telefon muhaberesi | altmıştan fazladır. Bu yüzden muhabe - ryat birbirine karışmakta, bir yerden bir | Boğazda dünkü üzüm ziyafeti Şehir meclisi âzasından eczacı Bay Ne- €ib dün öğleden sonra Rumelihisarındaki bağında gazetecilere ve diğer davetlile- Te bir üzüm ziyafeti vermiştir. Ziyafet - te saylav ressam Şevket Dağ, Erzurum meb'usu Muhiddin Baha, diğer bir çok davetliler, gazeteciler - bulunmuşlardır. Eczacı Necip, davetlilerini kapıdan kar - gılamış, bir kaç sene evvel bir kayalık halinde iken bugün bir mamureye çe - virdiği bağını gezdirmiştir. Kat kat sed- Jer üzerine kurulmuş olan bağ, güzel Bo- Bazı uzaklara kadar görmektedir. Bağda her cinsg üzüm mevcuddur. Ü- züm yemekten ve üzüm salkımlarını a85- ma dalları arasında seyretmekten do - yanlara Bay Necip ikinci bir eğlence bul muştur. Kuşlar, maymunlar, cins cing kö- pekler vesaire... Bağın idare şefi Mustafa Ünal davetli- lere buranın gece halini de anlatmakta, demektedir ki: «— Burası geceleri envai çeşid elektrik ampülleri arasında Venediği aratmıya - cak kadar güzelleşir. Bağrmıza gelenler çok defa geç vakte kadar kalır ve bu yüz- den vapurlarını kaçırırlar.» Davetliler, bol bir üzüm ziyafetinden sonra geç vakit bağdan ayrılmışlardır. Müteferrik : Çiftçi çocuklarına bağcılık ve bahçecilik öğretilecek Vilâyet dahilinde bağcılık ve bahçeci- liği yapmak için kaymakamlar, mınta- kalarındaki ilk mekteblerden mezun 0- lan ve yaşları on yediden yukarı olmı » yan çiftçi çocuklarını vilâyet fidanlığına göndereceklerdir. Bu gençler bir kaç se- ne fidanlıkta çalıştıktan sonra kazala - yındaki bağ ve bahçelerde köylüye yeni usulleri öğreteceklerdir. İstanbul vilâyeti damızlık hayvanlar satın alacak İstanbul baytar müdürlüğü, diğer vilâ- yetlerin damızlık hayvan ihtiyacını gi - dermek için köylüden iyi yetişmiş hay - wanları satın alacak ve istiyen vilâyetle- re dağıtacaktır. Tanasa rövüsü dün gitti İstanbul belediyesi tarafından davet e- dilen Romanyanın Tanasa rövüsü ar « * tistleri, on beş gün İstanbul festivaline iş- tirak ettikten sonra, dün Daçya vapurile memleketlerine avdet etmişlerdir. Va - purun güvertesine sıralanan 80 den fazla artist kalabalık bir halk kütlesi tarafın - dan uğurlanmışlardır. Bilhassa başar - tist Matmazel Zizete bir çok buketler takdim edilmiştir. Artistleri belediye na- mına müfettiş Hayri ve turizm müdürü Semih, uğurlamışlardır. Halka ceviz fidanı dağıtılacak Vilâyet dahilinde ceviz ağaçlarını ço - Saltmak icin vilâvet, kövlüva nara Toprak mahsulleri müdürlüğü ofisi müdürlüğü ihdas edilecek kaç telefonun sesi gelmektedir. Şişli tele- fon santralının tesisatı üç ay sonra ta « mamlanâcak ve ondan sonra İstanbulun telefon derdi halledilmiş olacaktır. * Radyo makinelerinin ucuzlağu ve rad- yo işinde gösterilen kolaylıklar münase- betile, radyoya râğbet gittikçe artmakta- ten sönda, radyo işlerine yeni bir veçhe verilecektir. Yakında radyolar daha u - cuza alınabilecektir. Şimdi posta ve tel- graf umum müdürlüğü tarafından idare edilen radyo işleri; müstakil bir idare o- lacak ve radyo umuüm müdürlüğü ihdas olunacaktır. Radyo umum müdürlüğü Nafia Vekâletine bağlı bir teşkkül halin- de idare edilecek, muayyen bir ıslahat programı ile radyo teşkilâtı modernleş - tirilecektir. Hamza Osman Yeni teşkil edilen ve zirat mahsulâtımı- mazın alım satımı ve bunların ihraç işle- rile meşgul olacak olan toprak mahsul- leri ofisi genel direktörlüğüne, uyuştu - rucu maddeler inhisarı genel direktörü, genç ve muktedir idarecilerimizden Ham za Osman Erkanın tayini yüksek tasdike iktiran eylemiştir. Hamza Osman Erkan bu akşam Anka- raya hareket edecek Ve teşrinievvelde fanliyete başlıyacak olan ofisin teşkilât ve yerleşme işlerile meşgul olacaktır. Liman hanında hali faaliyette bulu - nan ve yeni ofise bağlı kalan uyuşturu - cu maddeler inhisarı ofisin, İstanbul şu- besi olarak galışmalarına devam ede - cektir. 1000 lira kazanan talihli genç kız Bakırköyde bir esnaf sanatoryomu yapılacak Bakırköyünde üç dönümlük bir ara - ziyi, hissedarlarının bazıları hakların - dan ferağat etmek suretile esnaf cemi - yetleri müşterek yardım heyetine te - berrü etmiye karar vermişlerdir. Arazi üzerindeki haklarından ferağat edenler arasında ticaret odası umum! kâtibi Ce- vad Nizami de vardır. Esnaf cemiyetleri bu arazi üzerinde es- naf hastanesinde tedavi edilemiyen ve mutlak bir istirahate muhtaç olan hasta- lar için büyük bir sanatoryom yaptıra - caktır. Deniz işleri : Marakis vapurunu getirecek heyet gitti Denizbankın Almanyada yaptırdığı va- purlardan Marakisi teslim almak üzere 42 kişilik bir heyet, dün Romanyanın Daçya vapurile Kiele hareket etmiştir. Gelecek olan yeni vapur, Trak sistemin - dedir. Ve Marmara limanlarına seferler yapacaktır. Giden kafileye Şinasi ve Hüsnü kaptanlarla makinist Mehmed ri- yaset etmektedirler, Gümrüklerde: Gümrüklerde biriken sahibsiz eşyalar — satılacak Son aylar içinde liman idaresi ambar Bayan Ayşe İsmet ve antrepolarında, muhtelif bir çok sa -| — Kumbara sahibleri arasında keşide ettiği hibsiz eşya birikmiştir. Gümrükler baş- | müteaddid kür'alarla her sene otuz bin tira- müdürlüğü bu eşyayı bir iki güne kadar |** SAa Beremiye Hrnte SAĞ TÜERiye dt satılığa çıkaracaktır. Satılamıyan eşya - lar da gümrük başmüdürlüğü tarafın - dan şehrimizdeki hastane, Halkevi ve hayır müesseselerine tevzi edilecektir. ramiyeyi kazanan 18547 numaralı kumbara cediyoruz. Bayan Ayşe Erenköyde Şaşkın « bakkalda oturan İszmet Koyuncunun kızıdır. On yedi yaşındadır. İkl senedenberi kumbara sahibidir. İki sene evvel biraderi lle ortak al- dığı bir tayyare biletine isabet eden eli 1 - radan hissesine düşen para ile İş Banka - sında bir besab açmış ve bir kumbara al - mıştı. Şimdiye kadar gündeliklerinden art - tırdığı para altmış lira kadardır. Kazandığı bin liraya dokunmak fikrinde değildir: — İstikbal belli olmaz, belki iş hayatına Atılmak Jâsım gelir.. diyerek — bü paranın kendisine sermaye olabileceğini işaret edi - yor. Bayan Ayşe Koyuncu henüz lisede oku « maktadır. Mektedde çalışkan bir talebe ol - duğu kadar sporculuğu — ile de tanınmıştır. Güzel teniz oynamaktadır. Şehir işleri Cenaze nakil işleri kolaylaştırılacak Belediye cenaze teşkilâtını tevsi et - #ikten sonra cenaze islasyonları, kâza - larda açılacaktır. Halk, belediyenin ve- saiti ile cenazelerin kaldırılması — işine nğbet goı(ermeımkkdk Bu sebthle be- Bir amele karnından yaralandı Beykoz kundura fabrikasınım kösele kıs - mında çalışan Sabri, teagâhin — üzerindeki kunduracı bıçağına çarparak karnından ya- ralanmış ve tedavi altına alınmıştır. VüReEKeEEeenSENDENEEEKEKE SüşeRceseceseceLerERerEN ASA keLescenAn TAKViM Bankasının Eylül keşidesinde Biri Uralık İk- | sahibi Bayan Ayşe İsmet'in bir resmini der- | Mersın limanından yapılan idhalât ve ihracat iki misli arttı İçinde bulunduğumuz senenin ilk ye-|rinci teşrin başlarında ' memleketimize di ayında Mersin limanından — 6,002,064 liralık idhalât ve 8,900,986 liralık ihracat yapılmıştır. Bundan evvelki 937 yılında idhalât 3,378,109, ihracat 6,168,913 ve 936 yılında ise idhalât 3,559,896, ihracat ta 5,126,012 lira olarak kaydedilmişti. Bu rakamların tedkikinden de anlaşı - Tacağı üzere, ihracatta seneden seneye zik re değer bir ilerleme görülmektedir. Bil- hassa içinde bulunduğumuz senenin ih - racatında daha mühim bir yükselme kay- dedildiği gibi, idhalât bakımından da iki evvelki geneye nazaran hemen hemen iki jmisline yakın bir tereff$ görülmektedii. Haricf ticaret tutarı ise 1938 — senesinde 14,801,070 liraya kadar yükselerek bir ev- velki seneden 5,253,048 lira gibi mühim bir fazlalık arzetmiştir. 1938 yılının ilk altı ayında Mersin li - —Anından Almanyaya 2,034,670 lira kıy- metinde 33,605,408 kilo, Avusturyaya 389,432 lira kıymetinde 9,716,016 kilo, İtalyaya — 2,808,742 lira — kıymetinde ,30,000,004 kilo, İngiltereye 273,367 lira hymz:ınrle 9,633,580 kilo, Çekoslovakya- ya 792,089 lira kıymetinde 15,450,613 ki- lo, Danimarkaya 151,279 lira kıymetinde 4,731,446 kilo, Fransaya 305,188 lira kıy - metinde 6,887,954 kilo, ve diğer bazı memleketlere de bir çok muhtelif eşya gönderilmiştir. Bu senenin altı ayı içinde Mersin limanından ihraç edilen madde- lerin kiymeti 8,052,471 lira ve 119,505,702 kilodur. 997 yılının ilk altı aylık ihra - catının kıymeti 5,692,078 lira ve mikdarı da 78,276,685 kilo olduğuna göre bu se - nenin ilk altı aylık Ihracatında geçen yı- bn ayni aylarına nisbetle 41,229,77 kilo ve 2360,388 liralık bir fazlalık vardır. Ayakkabıların pazarlıksız satışına başlandı Şehrimizdeki bazı ayakkabıcılar pazar- hksız satışa başlamışlardır. Galata, E - Mminönü, Beyoğlu ve İstanbul cihetindeki ,ayakkabıcıların bir çoğu pazallıksız sa - tış kanununun emrettiği şekilde salış yapmaktadırlar. Fakat Mahmudpaşa ve Çarşı içindeki ayakkabıcılar, henüz pa- zarlıksız satışa başlamamışlardır. İhraç maddeleri için ziraat muallimlerinden vesika alınacak Ziraat Vekâleti, ziraat müdürlüklerine yeni bir emir göndererek, memleketten ih | raç edilecek meyva, sebze vesairenin han- ı!i memleket mahsulil olduğuna dair ka- yzalar ziraat muallimlerinden birer vesi- ka alınması lâzım geldiğini bildirmiştir. Ziraat muallimi olmuyan yerlerde bu ve- sikalar kaymakamlıklardan alınacaktır. Macaristanla yeni ticaret anlaşması yapılacak Türkofis- reisi Bay Bürhan Zihninin Macaristanda bulunduğu sıralarda alâ - |kadar makamlarla yaptığı temaslar ne - ticesinde, Macarislanla yeni bir ticnret Janlaşması imzalanması takarrür etmişti. Yeni ticaret ve tediye anlaşması müza- kerelerini yapacak olan Macar heyeti, bi- Evlenme Eczayı tıbbiye mütcahhidi Mehmed Kâzım Özimer kerimesi Adalet ile Türk Kitabetlığı Limited Şirketi müdürü Os- man Müeyyed Binzet'in nikâhları Beyoğ- lu evlenme dairesinde yapılmıştır. Yeni evlilere saadet dileriz. asermerencaseeL ee örETESeLEsaeeseeceA A Birkaç gün evvel İzmire giden — Şehir — Tiyatrosu artistleri bu —akşamdan itibaren fuar -temsillerine başlıyacaklardır. Bu ak- şam temsil edilecek olan piyes “BÖZÜN KISASIDIR,, Ertuğrul Sadi Tek Tiyatrosu Bu geco (Büyükdere) de Süt kardeşler Pazartesi (Saadiye) de gelecektir. Anlaşma müzakerelerine bir zemin teşe kil etmek üzere, bugünlerde memleketi- mize bir Macar teknisyeni gelecek, pa- mük mıntakalarımızda tedkikler yapa -» caktır. Yapılacak anlaşmanın pamuk mahsullerimizin Macaristana ihracatını tezyid ve tevsi edecek esasları havi ola- cağı anlaşılmakatdır. Efgan hükümeti - birçok maddelerden inhisarı kaldırdı Etgan hükümeti, kuzu derileri ve koyün barsakları müstesna olmak üzere bilü « mum devlet inhisarlarını — kaldırmıştır, Ayni sürette şeker, petrol, otomobil ve otomobil aksamı hariç bütün idhal mıd- deleri inhisarları da lüğvedilmiştir. Fransa Bulgaristana kredi açacak Fransa ile Bulgaristan arasında — bir kredi anlaşması parafe edilmiştir. Bu an« laşmanın imzası, Fransa hariciye nazı « rının Balkanlarda yapacağı seyahat esna- sında, merasimle yapılacaktır. Bulga « ristam hükümeti, elde edeceği kredinin mukabilini Fransaya gülyağı ve tütün ihraç etmek suretile ödiyecektir. Ankara borsası Açılış- kapanış flatları $-9- 938 614 126.8126 3, 1425 6,6625 21,8475 GÖLEĞZE V0,69125 21,37145 TEŞEKKÜR 27 Ağustos Cumartesi günü Bursada ölüm tehlikesine düşen bir çocuğun hayatını, me&- leğine yakışır bir tedakârlıkla — kurtaran ve bu uğurda kendi canını feda ederek şehid düşen Bursa Askeri Lisesi Onunsu sınıf ta « lebestnden oğlum Şinasi Çankayanın mad - deten çok acıklı olduğu kadar — manen Ülvi bulunan bu bareketline karşı lâyık olduğu a« lâka ve tezahüzatı gösteren Bursanın kadir- şinaş halkına, hâdiseyi Iyi bir dille — yazan gazelenize, gerek bizzat, ve gerekse telgraf ve mektubla taziyede bulunarak — iztırabımızı paylaşan dostlarımıza ayrı ayrı teşekküre a- ilece toessürlerimiz imkân vermediğinden sa yın gazetenizin tavassutunu derin saygıla - rımyıla rica ederiz. Ankara Temyiz Mahkemesi Baş Müddelmumisi — Baş — muavini Arif Çankaya ve nmilesi Deniz — 'Türk Ticaret Kaptan ve Makinistleri Cemiyetinin çıkardığı bu mecmuanın 39 uncü sayısı İntişar et «