September 4, 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

September 4, 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

- SON POSTA Her kadın bilmelidir İyi ütü yapmanın usulleri Ütü yapmak pek kolaydır. Fakat giye- ceğe o tertemiz, düzgün hali veren iyi ütüyü yapmak kolay da olsa gelişi güzel bir iş değildir. Evvelâ nasıl ütülemek lâ- zım geldiğini bilmek, sonra da iyi bir ütü ve ütü yeri olmak Tâzımdır. İyi ütü, ne pek iridir, ne de pek ufak. Çünkü biri ağırdır, idare etmek güçtür, öbürünün sıcaklığı ütülenecek şeyi dü- zeltmiye yeltmez, En iyi Ütü yeri iki iskemle arasına yerleştirilmiş düz bir tahtadır. Bu tah- tanın üstü kalınca bir örtü ile sıkı sıkı kaplanır. Bundan başka temiz bir tülbendle, bir de tıpası delikli bir su şişesi lâzımdır. 'Tülbend elbiseleri ütülemiye yarar. Şi- şeye de su doldurulur. Lslanması icab e- den şeylere serpilir. Nasıl ütülemeli? Her şey nemli nemli ütülenmelidir. Kat ve buruşukları iyice açmak için bundan başka çare yoktur. Çamaşır, ütülenmeden iki saat önce, üstlerine su serpiştirilerek ıslatılır. Gere gere yuvarlanır, bırakılır. Bu iki saat i- çinde ıslaklık kumaşın her tarafına işler. Pliler nasıl ütülenir? Pli mutlak surette iki sandalye arası- na konulmuş düz bir tahta üstünde ütü- lenmelidir. Masa üstünde ütülenirse bi- rini dü: de iken iki başına birer toplu iğne soku- lur. Bastıra bastıra ütülenir. Kat yeri iyi- ee belli olunca toplu iğneler çıkarılır. Tekrar kuvvetli bir ütü geçirilir. * Çamaşırı nasıl çalkalamalı? Her kumaş ayni şekilde çalkalanmaz. a. Bir kere kumaşın cinsi ne olumİ olsun çalkalama suyu temiz, duru olma- hdır. , b. Yünlüler yıkandıkları derecedeki suda, ipekliler, kotonlar, renüliler ve emprimeler soğuk suda çalkalanırlar, İpekli çoraplarla ipeklileri çalkaladıktan sonra içine biraz sirke katılmış ikinci bir duru sudan daha geçirmelidir, en alttaki bozulur, katlanır. | Pli yapılacak yer elle katlanır. Bu hal- | larak iki parça yapmalısınız. İkisi de kro- jse ile sık iğne (iplik atmadan) örülmüş- tür. Kalot: Yedi zincir çekiniz. Bunun üs- İtünü sık iğne öre öre öyle artırınız ki eni (9), boyu (8) santimlik beyzi bir şekil alsın. Bundan sonra (4) sıra hiç artma- yınız. Daha sonra her sırada (4) er artı- rınız. Örgünün muhiti (56) santimetreyi bulunca ortasından kenarına olan mesa- fesi (16) santimetre oluncaya kadar ar- tırmadan örmeye devam ediniz. Bir tek robdan birbirine benzemiyen üç rob yapmak Gördüğünüz şu üç model büyük bir terzihanenin bu maksadla ve uzun etüd- derden sonra hazırladığı bir robdur. Mev- simin değişme zamanı olduğu için, vakit vakit bu nevi modellerden koyacağız. Eskiyi yenilerken, yeniyi sık sık biçimi- ni değiştirmek gayesile dikerken bu tarz modellerden çok istifade edersiniz, Solda: Bir yünlü rob. Eteği üç plili. Kolları kısa, omuz başları pensli. Bu robun üç yerini değiştirmekle Iki şeni hale koyabilirsiniz. Bu suretle ayni rob pek ufak bir masraf ve zahmetle üç muhtelif rob gibi görünmüş olur. a) Değişecek kısımlardan korsaj, birin- »ide hafif bol ve düzdür. Önü bele kadar açık, Yakası iki düğme ile kapalı, b) Kendinden bir sentürü var, Rob, bu halile hergün giyilecek pratik ve sade bir elbisedir. Ortadaki: a) Korsajın önü birer rever gibi iki yana açılır. Bunun için yakadaki düğmeleri çıkarmak kâfidir. Açık kalan yere krep birman, kreb jorjet gibi bir i. pekliden plili bir jile geçirilir. Bu jilenin uçları alttan omuzlara tutturulur. b) Beldeki kumaş kemer çıkarılır, Ji- Teye uygun renkte hazır fantezi bir sen- mümkündür modeldeki ufacık kelebeğin yerine iri bir mikten bir zincir çekiniz. İlk sırada her (10) ilmikte bir ilmik, ikincide her (20) ilmikte bir ilmik artırınız. Bundan sonra ki 6 sırayı artırmadan örünüz ve bu par- çayı (kalop) a dikiniz. Üstünün süsü 128 zincir üzerine (3) sı- ralık bir sık iğnedir. Bu ölçüler (56) an- tre içindir. Başınızın büyüklüğüne göre azaltıp çoğaltırsınız. Bu şapka örgüden yapıldığı gibi fötr- den de yapılır. N. F. imzasile yazan okuyu- cumuza: Kol, bacak tüylerini almak için Avru- pada kullanılan pratik vasıtalar bizde he- nüz bulunamıyor. Onların yerine ağda kullanınız. Yahud daha iyisi tüylerinizin rengini açmızaSarı tüy kolay kolay göze çarpmaz. Çarpsa da siyah tüy gibi deriyi karartmaz. — Maçkadan Mutlu imzasile mektub yazan okuyucumuza: a) 1.63 boy için 54 kilo azdır. İdea! öl- çülere erişebilmek için her şeyden önce normal kiloda olmak lâzim gelir. Üç dört kilo daha alınız. Sonra icab eden kalça, bel, göğüs ölçülerini öğrenir ve bunlara uymıya çalışırsınız. Kilonuz eksik olduk- ca buna imkân yoktur. b) Teni beyaz, saçı sarı, gözü mavi o- lanlara en fazla yaraşan renk mavinin her tonudur. Tozpembe, açık sarı da iyi gider. Çünkü biri saçlarınızın, öbürü te- ninizin rengini okşar. Siyah, lâciverd, kahverengi beyazlığınızı artıracak koyu birer fondur. Bilhassa saçlarınızla gözle- rinizin vengini birleştiren çizgili kumaş- lar güzelliğinizi artırır. Bu iki renkteki eşarpları kullanmıya daima fırsat arayı- nız. Ekseriyetin giyemediği eflâtun ren- gini de giymekten korkunuz olmasın, Siz aldan başka hemen her rengi çirkinleş- mek korkusunu duymadan giyebilirsiniz. |Yeşilin yalnız koyusunu giymelisiniz. €) Allık çok ve sık kullanılırsa cildi | levvel ihtiyarlara Haftada bir gününüzün bir saatini cildinizin temizliğine Bu ay haftada bir gününüzün bir saa- tini cildinizin temizliğine hasrederseniz yüzünüze yeni bir güzellik ve tazelik ge- lir, Yaz nerede ise bitiyor. Sıcak havaları her halde ya kırlarda, ya deniz kenarla- 'rında, denizde, yahud hiç olmazsa bah- İçenizde geçirdiniz. Toz, kum, deniz suyu, 'rüzgür, güneş derinizi bir yandan kirlet- ti, bir yandan yaktı, kuruttu. Yanık renk moda ve güzel... Bu sebeb- le esmerleşen cildi beyazlatmak için a- cele etmiye lüzum yok, Hem zaten şim- diden beyazlanmak isteseniz de nasil ol- sa eylül güneşinde yeniden az çok yana- Caksınız. Mesele beyazlanmakta değil. Beyaz, e&- mer, yanık her cild güzel olabilir. Yeter ki normal halde bulunsun. Yani ne ku- rTü, ne yağlı, ne pek hassas, ne kalın ol- masın. İşte bu ay yapılacak haftalık temizlik cildi bu normal hale koymak içindir. Çünkü: en güzel derililer bile mesamele- rine dolan toz toprağın gözle görülmiye- cek kadar ufacık kirlerin tesitile kaba- laşmış, sertleşmiştir. Güneş, rüzgür ve deniz suyu ile de yağsızlaşmış, kurulaş- mıştır. Onu bu arzf ve gayri tabif haller- den bir an evvel kurtaramazsınız tazeliği ni kaybeder. Yazın bu geçici gayri tabil- liği tabif bir hal halini alır. Yapılacak şey basittir: Her şeyden ön- ©e yumuşak bir yüz fırçanız olmalı. Ha- ni şu pudranın fazlasını silmek için kul- landığınız fırçalardan., bilhassa cildleri nazik olanlar en yumuşak tüylü bir fırça Örmek isterseniz! a. kalot.. b. kenar o-| Kenar — İç taraftan başlanir. 125 il-| almalıdırlar. Sabununuz da cildinizin cinsine uygun olmalıdır. Yağlı cilâler için yağı az sa - bunlar, kuru cildlere bilâkis zeytinyağı bol sabunlar Jâzımdır. Bu ikişini hazırladınız mı, haftada bir, ilik su ve sabunla yüzünüzü halif hafif fırçalamalısınız. Fırçalanan cild pembe- leşirse zararı yoktur, Kanın yüzde dolaş- tığına alâmettir. Kızartmamıya, hırpala- mamıya çok dikkat etmelidir. Sonra iyi- hasredınız |Ek yapayım derken fenalık yapılm:ş 0« lur. Bu fırçalama derinin deliklerini tıkı« yan bütün kirleri ve ölü deri birikintile- rini çıkarır. Cildi, temiz ve kremi içecek hale getirir. Fırçanın arkasından, gene cildinizin tinsine göre seçilmiş bir temizleme kre- Mi sürersiniz. Bu kremi kullanmakta ek- vet yanılıyor. Sürer sürmez hemen siliyor. Halbuki bir yarım saat bırakma« h ki alelâcele çıkmıyan kirler de temiz. lensin. Tecrübe için bir gün temizleme kremini sürünüz. İki dakika annra silini- niz, Tülbendde belli belirsiniz bir kir gö- receksiniz. Ertesi günü ayri kremi süre dükten sonra yarım sast baekle « yiniz. Sonra silininiz.. Bu — gefer tülbenddeki — kire — şaşacaksınız. Bu tecrübe krem yüzde durdukça ve« receği faydanın da arttığını — açıkça gösterir. Fırça ve kremden sonra sıra ya sıkış« tırıcı, ya besleyici bir su sürünmeye ge- lir. Birincisi yağlı cildler ikincisi kuru derililer içindir. Çok şık bır örgü bluz Örgü modası aldı, yürüdü. Şimdi yalmız gündelik ehemmiyet- siz şeyler değil en şık modeller bile örülü. yor, Yirmi beş sene mahsus bir meşgull. yet sayılan örgü bu- gün genç kız ve geng kadın elinden düşmi- yen bir iş halini ak mış bulunuyor. Bun- da ihtiyaç kadar mo- danın da tesiri var. Yaz kış türlü şekilde işe yarıyan örgü eş- ya her gün geçtikce öyle incelikler, öyle güzellikler alıyor ki sevmemek - kabil de- ğil, Bu sene hattâ şık tuvaletlerin, abiyye robların bile örüldü- ğünü gördük. Koyduğumuz mo- del bu en zarif elbi- selerin arasından se- çilmiştir. Biçimi düm düz. Kolları japone, 7 yakasının şık bir biçimi var, Sol yanma) desen olur. Bundan sonraki ilmik örülme. da bir iğne sokulmuş. Kroge ile örülmüştür, Önce istenilen genişlikte bir zincir çe- den göçilir. Üçüncüsü tıbkı birinci gibi örülür, Böylece sıra başına kadar hep tek ilmiklere iki kere batılır, Çiftler — örül- — tür alıp yerine konulur. Bu iki süs, gündelik robu abiyye yap- Miştlır. fiyonga bağlanır. Bu parçadan reverlere bozar, Çünkü sürüldüğü yerin mesame- de geçirilir. lerini açar. Bilhassa yağlı allıklar... Cil- b) Bu sefer kol kapaklarının da hem | diniz kuru olduğuna göre siz de bu tür- Sağdaki: Ayni robu daha göz alan hir| biçimi, hem kumaşı değiştirilir. |lüsünü kullanmak mecburiyetindesiniz. bale koymak da mümkündür. €) Bu değişiklik büzgülü, şık bir sen- / Binaenaleyh mümkün olduğu kadar az a) Jile benekli sürahtan yapılır. İkinci | türle tamamlanır. ve seyrek sürmeye çalışınız, meden atlanır. Sıra başında bir zincir çekilip dönülür. İkinci, üçüncü ve ilh.. bütün sırala ilk sıranın tıbkısıdır. Yalnız desenler ken- dinden evvelki sıranm atmasız sık iğne- gi üştünde yapılır. * kilir. Sonra bu zincirin üçüncü ilmiğin- den itibaren örülmiye başlanır, İki ilmik- te bir ayni yere iki kere batılır. Burada bir defa iplik atılarak bir &ık iğne ilmiği yapılır, Bir defa hiç ilmik atılmaz. Bu bir ae salinei Kr el aai