9 Eylül 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

9 Eylül 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

ORTA AVRUPA — Yahu bana yüz lira bore verir mi- sin? — Ne vakit ödeyeceksin? — Şu Orta Avrupa meselesi halledi- lir edilmez öderim, — Bin bir dereden su getireceğine, kısaca, bu parayı ödemiyeceğim, de- senel * — Amerika, Avrupanın bugünkü va- Ziyeti karşısında ne yapıyor? —— Ne yapacak.. haricten gazel oku - yor * Karpuz mevsimi eskiden de tehli - keli bir mevsimdi: Çünkü — insanların ayaklarının altına karpuz kabuğu ko - yarlardı. Fakat şimdi daha tehlikeli bir mevsim oldu: Çünkü karpuz kabuğu - nu koskoca devletlerin ayaklarının alt- Jarına koyuyorlar. * İki arkadaş vapurda bir hastalıktan bahsediyorlardı, biri: — Ben de çektim! Dedi. Karşı sırada bir Alman oturu- yordu. Gözlerini açtı, ağzını açtı. Ada- O, yutacak zannettim, * — Küllü hayrün evsatuha, — Zannetmem, Avrupanın ortasına baksana.. bügünlerde pek hayırlıya benzemiyor. * Harbin umacıdan hiç farkı kalmadı. Kendinden değil, isminden korkulu - yor, * Mahalleye yeni taşınanlardan bal - sediyorlardı: — Avrupadan yeni gelmişler! Dediler. İ -— 'l'evek.kell değil. 9? — Eve taşındıkları gündenberi gü - rültüleri eksik olmuyor. * Çocuk, babasının odasına girdi: — Baha yarın ikmal imtihanım var, banâ Orta Avrupanın siyast coğrafya - sını öğretir misin? — Acele etme, hele yarınki gazete - leri de bir'kere okuyayım!., * Orta Avrupada yaşayan Musevl bir şarkı tutturdu: — «Ey gaziler yol göründü, gene ga- | rib serime:» İsmet Hulüsi L Bunları biliyor mu idiniz? — | Yılan zehirinden faydal Bazı hallerde yı- lan zehiri faydalı- dır. Hüsüsi süret- te yetiştirilen yı- lanların zehirleri alınarak tıbbi is- #ihzaratta — kulla- nılir. y Son asırda tıb — Üü l işlerinde çok bü- 'Yük faydalar temin eden yılan zehiri bir çok hastalıklar için şifa olmuş, bir çok mikroblara karşı da panzehir olarak kul- lanılmıştır. * Arıların sıhhat teşkilâtı vardır Arılar kovanla- rını bekler, nöbet gilik ederler ve ya- bancıları — içeriye sokmazlar, Bazı a- rılar da ölü taşıcı- “liğı yaparlar. Mes velâ kovandaki a-. rılardan ölecek ve yahud hariçten gelen bir düşman böcek katledilecek olursa, ölü taşıcılığı ile mü- kellef arılar, çürüyüp te kovanin hava- sını bozmasın diye ölülerin cesedlerini dışarıya taşımakla mükelleftirler, | Şöhretin sırrı Meşhur Rus e - dibi Gorki ile ay - ni derecede meş « hur bir müsikişi » nas olan Çalyapi - nin gençlikleri pek derbeder geçe miştir. Bir gün, iki arkadaş işsiz güçsüz şehir, şe - hir dolaşırlarken bir kasabada bir tulüat kumpanyasının önüne gelmişler ve şu ilânı görmüşler: Şarkı söyliyecek muganni aranıyor, Karınları açmış, müdüre müracaat et- mişler. Gorki kabul, Çalyapin de kapı dışarı edilmiş. Bir kaç sene sonra ayni Çalyapin dünyanın en meşhur bir mu - gannisi olmuştur. * En uzun bıyiklı adam İddiaya naza » ran dünyanın en uzun bıyıklı ada - mı bir Macardır. Adı Jan Kontra - dır ve Budapeşte civarında — oturur. İki bıyığı bir uçtan öbür uca kadar bir metre yirmi santim tutmaktadır. Okuyucularıma Cevablarım Konyada Bayan «B. B.» ye: — Nişanlısını dört buçuk sene “ beklemiye razı olan genç kız tipi ya masalda, yahud da masaldan mül- bem opera mevzuunda bulunur. Bu Mmevzuu masalda olduğu gibi opera- a da saadetle neticelendirmek âdet olmuştur. Siz masal veya opera tipi- ti hayata nakletmişsiniz. Fakat ha- yatta alınan netice masalda ve ope- rada uydurulan neticeye uymaz, büsrandır, çekeceksiniz. Birinci cevabım bu, ikincisine ge- lince: — Karısından Aayrılmak isteyen bir erkeği alıkoyabilecek kuvvet he- nüz keşfedilmemiştir. Meğer ki ka- dının zekâsından doğmuş bir plân ola. Bir ailenin çocuğunu mirasından mahrum edebileceği iddiası kanun bilmiyen bir kafadan Çıkmış olem gerek. Bizim medeni kanunumuz bir aile reisinin mevcud servetinden an- cak üçte birini vasiyet tarikile kul> lanabilmesine müsaade eder, fazla- g#ına değil — Bu sütunun devamlı bir oku- yucusu olsaydınız, bende mektub saklamamanın bir kaide olduğunu hatırlardınız. Mademki aile sırları mevzuubahstır, okur okumaz yırtar, &tarım. Binaenaleyh ilk mektubu- nuzdaki tafsilâtı tekrar etmeniz lâ- zım, adresinizi de ilüve etmek şartile, e İstanbulda Bay (C. E.) ye: — Tafsilât veriniz, müstear bir i- sim altında yazayım, alâka celbeder. se ne âlâ, bu sütunlarda neti celerml Okursunuz. e Ankarada Bayan (H.) ye: — İnanmayınız, bir genç erkek on iki senedir evli, iki çocuk sahibi bir kadına karşı dos#tluk arzusu du- yabilir, fakat onu samimiyetle sev- mesi mümkün değildir. « Ankarada Bayan (E) yet — İsabet olur, Sizi unutsun, siz de onu düşünmeyiniz, BAA Bu örgü robüun biçimi tamamen yeni- dir. İlk bakışta (bolero - etek) zannedilir, Halbuki tek parçadan ibaret bir robdur. Korsajı o şekilde kesilmiş ki bolero gibi Bgörünüyor. Yakası da bolecro altından Biyilmiş bir bluz yakası hissini veriyor. Boleronun pek moda olduğu bir mevsim- de bu buluş cidden pek hoştur. Örgüyü istediğiniz renkte yapabilirsiniz. Bluz herhalde beyaz olmalıdır. Mürdüm reçeli 4 kilo erik, 2 kilo şeker — Eriklerin en olgunlarını seçersiniz. Çekirdekleri- ni çıkarırsınız. Yirmi dört saat şekerin içinde bıraktıktan sonra hiç su katma- dan ateşte suyu katılaşıp kaşığa yapı- şacak hale gelinceye kadar kaynatırsı- nız. Bu kıvama gelince kavanozlara boşaltırsınız. Ayva marmelâdı 5 kilo ayva, 4 kilo şeker — Ayvaları yıkar, soyar, ince ince dilersiniz. Çekir- deklerini alır, bir tülbende sararsınız. Hepsini şekerle birlikte kaynatırsınız. Ayvalar iyice pişince süzgeçten geçi- rirsiniz. Ayva - armud reçeli 3 kilo 250 gram şeker, 2 kilo ayva, 2 kilo armud — Ayvaları, armudları yı- kar, soyar, dörder parçaya bölersiniz. Çekirdeklerini ve çekirdek yuvalarını çıkarır, bir tülbende sararsınız. Meyva- larla birlikte kaynıyan şeker şerbetine kayarsınız. Bu şerbet, şekerin her ki- losuna bir bardak su katılarak yapıl - mahbdır. Kavun reçeli 2 kavun, 3 kilo şeker, 5 limon — Ka- vünü ince ince dilimlersiniz. Üstüne şekeri eker, limonları sıkarsınız. Bir gece © halde bırakırsınız. Sonra hepsi- ni birden suyu ağdalanıncaya kadar kaynatırsınız. Elma marmelâdı 6 kilo elma, 6 kilo şeker, | çubuk vanilia — Tıbkı ayva marmelâdı gibi yapılır. Fakat ayni mikdarda yapabil- mek için ayvadan daha fazla elma kul- Janmak lâzımdır. Çünkü; elma ayvadan susuzdur. Armud reçeli 4 kilo armud, 3 kilo şeker — Tıbkı ayva - armud reçeli gibidir. Daha az şeker ve daha az armucdla 'dahâ fazla ayvadan yaptları reçel kadar reçel ya- pılabilir. Çünkü armud ayvadan daha sulu, daha da tatlıdır. Hapisten çıkar çıkmaz yeniden hırsızlık yapan bir suçlu tevkif edildi Aradan yirmi dört saat geçmeden hırsızlığa başlıyan sabıkalı 7 ay hapse mahküm oldu Dün, Asliye 4 üncü ceza mahkeme- sinde bir hırsızlık suçlusunun muha - kemesi yapılmıştır. Suçlu Avni, bir müddet — evvel bir sirkat hâdisesinden — dolayı adliyeye sevkedilmiş, yapılan muhakeme neti - cesinde 3 ay müddetle hapse mahküm edilmişti, Suçlu, mahkümiyetini evvelki gün ikmal ederek, tahliye olunmuştur. Üç ay yattıktan sonra, gene ıslâhi hâl etmiyen Avni, 24 saat sonra yeni bir suçtan dolayı hâkim huzuruma çı - karılmıştır. Hem de, bu-sefer devletin — malını çalmağa teşebbüs etmiştir. Suçlü,»dün Vefada bekçilerin bu - lunduğu Vefa noktasının kapısını Kı - rarak, resmi bir tabanca ile bazı ça - maşır çaldıktan sonra kaçarken yaka - lanmıştir. Dün, Asliye 4 üncü ceza mahkeme - sinde düruşması yapılan Avni, mahke- mede: — Ne yapayım, demiştir. Hapishane- den çıkınca, aç kaldım. Gene, hırsızlık yaptım. Mahkeme, suçlunun 7 ay müddetle hapse konulmasına ve derhal tevkifine karar vermiştir. Tarlabaşı cinayetinin muhakemesine devam edildi Tırlıbaşmda karısı ile münasebette Poliste : Bir çocuk tabanca ile oynarken yaralandı Şehremininde oturan 13 yaşında — Melih leminde bir çocuk, tabanca ile oynarken ta- banca ateş almış ve çocuk kolundan yara - İ cerrahpaşa hastanesine kaldırılmıştır. Bir motör bir sandalı batırdı Niyazi kaptanın idaresindeki bir motör, Yemiş açıklarında bir sandala — çarpmış ve sandal devrilmiştir. İçinde — bulunanlardan Zekiye, Bamiye ve Ahmed ismindeki üç yol - ca ile sandalcı Hasan denize dökülmüşler - dir, Etrafltan yetişenler boğulmalarına mey- dan vermeden dördünü de kurtlarnışlar ve motör kaptanı yakalanmıştır. Erenköy kız lisesindeki hırsızlık Erenköy kız lisesinde vukubulan kasa hir- sızlığı otrafınân tahkikata devam edilmekta- dir. Ancak, sirkatin falli el'an tesbit edileme- miştir Zabıtaca yapılan — tahkikat, hırsızlığın mekteb dahilinden yapılmış olduğu netice - sine varmıştır. Bir satıcı arabadan düşüp yaralandı Yeşilköyde domates şatan seyyar — satıcı Feriköylü İsmallin arabasının beygiri ürk - imüş ve arabacı yere yuvarlanmışlır. İsmall #ücndünün muhtelif yerlerinden Aağır su - rette yaralandığından, hastaneye kaldırıl - mıştir. Bir otomobil bir kiza çarptı 128 numaralı, akıl hastanesine ald huzu- gl otomobil, dün Beşiktaşda tütün amele - ginden 18 yaşlarında Emineye — çarpmış ve muh'elif yerlerinden yaralanmasına sebe - biyet vermiştir. Yaralı Beyoğlu hastanesine kaldırılmış, şoför yakalanmıştır. Oksijen makinesi parladı Kaynakcı — Yani ile- çırağı - 14 — yaşında Mustafa, Binbirdirekte garajda oksijen kay- nağı yaparlarken makine — parlamıştır. Her ikistnin de vücudünün muhtelif mahalleri yanmış ve toedavi altına alınmışlardır. bulunan Saidi öldüren Arnavud Make sudun muhakemesine Ağırcezada, dün de devam edilmiştir. Dünkü celsede Zeki isminde bu' “d şahid olarak dinlenilmiş ve şunları an« Jatmıştır: — Maksud, Arnavudlukta - bulunan kaynatası Eşrefe, karısını İstanbula ge« tirmesi için, 300 lira para — vermişti. Kaynatası, Erveheyi İstanbula getir « miş, fakat Maksuda vermemişti. Saide vermek niyetindeymiş. Ervehe, Beşike taş mahkemesinde, kocası aleyhine bir boşanma davası açmıştı. Maksud ise: — Beni karımdan, ancak ölüm ayı « rabilir, diyordu. Bu anlattıklarını, di « ğer bütün hemşerilerimden de, duy « dum, Bundan sonra, suçlu vekili Esad E- keman, boşanma davasına aid evrakı mahkemeye ibraz etmiştir. Mahkeme, gene suçlu vekilinin ta « lebi üzerine, suçlunun vak'adan evvel karısile arasındaki gerginliğin — izalesi için, Arnavudluk konsolosluğuna vaki müracaatının mahiyetinin sorulması İ- çin, duruşmayı talik etmiştir. K ültür işleri: İstanbul ilkmekteb — muallimlerini mesken - bedelleri İstanbul — ilkmekteb - müuallimlerinin mesken bedellerini vermek üzere Bele- diyenin yeni sene büdcesinde münakala yapılmak suretile tahsisatı temin edil. mesi takarrür etmişti. Dahiliye Vekâleti, yeni sene büdcesinin masraf faslında yaptığı tenzilâtla ve ilk tedrisat müfet: tişlerinin müvazenel umumiyeden maaş almağa başlamaları üzerine temin edilen parayı tevhid etmek suretile $8 bin lira. hk bir tahsisat elde etmiştir. Bu suretle temin edilen paranın İstanbul ilk tedri. sat muallimlerine mesken bedeli olarali tevzii için Dahiliye Vekâletinden İstan- bul Belediyesine bir emir gelmiştir. Mu- allimler yakında paralarını almağa başlı- yacaklardır. Yıldız yatılı okulunun talebe kadrosu genişletilecek Geçen sene teşkil edilmiş olunan Yıl: dızdaki birinci yatı okulunun talebe kad. rosu bu sene arttırılacaktır. Paralı yatı talebesinin sayısı yüz yirmiden iki yüze çıkarılacak, nehari talebe sayısı Üç yüz olacaktır. Muallimler eylülün on dokuzunda mekteblerinde bulunacaklar 'Tatil münasebetile diğer — şehirlere gitmiş olan İstanbul ilk tedrisat mu : allimleri Eylülün on dokuzunda İslan: bula dönmüş ve mekteblerinde yapı - lan yeni sene hazırlıklarına iştirak et- miş bulunacaklardır. Bu tarihten sonra ler cezalandırılacaktır. İstanbula dönen- ıBacaksızın maskaralıkları : Su olmayınca l