15 Eylül 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

15 Eylül 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Etimesud radyo is tasyonunun teknik tecrübeleri iyi netice verdi Cumhuriyetin 15 inci yıldönümünde açılacak olan yeni istasyon alaturka musikiye de ehemmiyetle yer ayıracak Etimes'ud radyo istasyonunun bütün | hazırlıkları ikmal edilerek, tecrübe neş- riyatına başlanmak üzere, olduğunu yaz- mıştık. Nafia Vekâleti mühendisleri ve tek - nisyenleri huzurunda yapılan teknik tec- rübeler çok müsbet neticeler vermiştir. Cumhuriyetin 15 inci yıldönümünde me- rasimle açılacak olan yeni radyo istas - yonumuz, her türlü teknik vesalti ve mocern tesisatı havi olmak itibarile, dün- yanın başlıca radyo istasyonlarından bi ri halini alacaktır. Programın mükem - meliyeti de bu tefevvukunu teminde, büyük rol oynıyacaktır. Hemen her saat mneşriyat yapacak olan Ankara radyosu, mneşriyatına kusursuz bir programla baş- hyacaktır. Programın çeşidli olmasına ve| yeknesak bir şekil göstermemesine bil- hassa dikkat edilecektir, Alaturka musikiden hoşlananlara müj- deliyelim ki, Ankara radyosu neşriyatı arasında, alaturka musikiye bilhassa e - hemmiyet verecektir. Bu arada klâsik Mmusikimiz, eski musikinin şahezerleri ön plânda yer alacaktır. Yeni radyomuz, bu suretle ayni zaman- da güzel bir san'at topluluğu halini ala - caktır. Etimes'ud radyosunun memleketin ve şark ve garb milletlerinin zevkle dinliye- cekleri bir istasyon haline gelmesi için, hükümetimiz hiç bir külfetten kaçın - mamıştır ve kaçınmıyacaktır. Yeni radyp istasyonunun yalnız elek- trik masrafı 8 saatte 400 lira olarak, tes- bit olunmuştur. Halbuki, İstanbul radyo- sunun 24 saat zarfındaki bütün masrafı - her şey dahil - 150-200 lira arasında - dır. Ankara radyosunda bilhassa ehemmi - yet verilen bir husus da, spiker mesele- sidir. Spikerde bir çok şartlar aranmakta - dır. En az bir kaç lisan bilmesi ve kuv- vetli bir kültüre malik bulunması şart tutulmuştur. Bu şartları haiz bir spiker yeti bu meselede çok dikkatli davran « maktadır. İstanbul radyosunun müstakbel şekli- ne gelince, bu cihet elân meşkük bulun - maktadır. Kaldırılacağı, yahud Eti - mes'uda bağlanacağı hakkında henüz res- mi hiç bir tebliğ gelmemiştir. Fakat yeni istasyon faaliyele geçince, İstanbul radyosunun vaziyetinde kat'i bir değişiklik olacağı muhakkaktır. Bir müdahalenin sonu: iki kişi yaralandı Dün akşam Tophane civarında bir yaralama vak'ası olmuş, Üsküdarlı Fethi adında birisi tanımadığı iki kişiyi muhtelif yerlerinden ağır surette yara- lamıştır, Hâdisenin tafsilâtı şudur; Galatada Necati bey caddesi Yonca sokak 18 numarada oturan Simento ad- lı bir genç bir kabahatinden dolayı kü- Çük kardeşi Cakiyi dövetrken yoldan geçmekte olan Üsküdarlı Fethi hâdise- ye müdahale etmiş ve bu suretle Si- mento ile kavgaya başlamıştır. Bu sı- rada ayni mahallede oturmakta olan Panayot adlı bir aşcı çırağı kavgayı a- yırmak istemiş, fakat Fethi kavga sı- Tasında bıçağını çekerek Simento ve Panayot'u muhtelif yerlerinden ehem- miyetli surette yaralamıştır. Hâdiseyi müteakib kaçmak isteyen Fethi polis- ler tarafından yakalanmış, yaralılar tedavi altına alınmışlardır. Zabıta hâ- dise etrafında tahkikata devam etmek- tedir. Müteferrik : Dahiliye Vekili vilâyet kurağında n= oldny Şehrimizde bulunan Dahiliye Vekili ve Parti genel sekreteri Şükrü Kaya dün öğleden evvel Parti vilâyet kurağına gel- Miş, uzun müddet meşgul olmuş ve vali ve belediye reisi Muhiddin Üstündağ ile görüşmüştür. Hafriyat yerlerindeki istimlâkler Bultanahmedde Arasta sokağında de - vam eden hafriyatta bazı istimlâklere lü. zum hâsıl olmuş, Profesör Bakster istim- lâkin vilâyet tarafından yapılmasını ile- ri sürmüştür, Dahiliye Vekâletinden ge- len cevabda istimlâkin hafriyatı yapan ta- rafından yapılması iktiza edeceği bildi - rilmiştir. HasasemmeserenaNesanese e racesasenaseseAEİge Dairelerde kış mesai saati başladı Devairde bu sabahtan itibaren kış me- sai saati başlamıştır. Mesai saati dokuz- dan on ikiye kadar devam edöcek, on ikiden on üçe kadar tatil yapıldıktan sonra şaat 17 ye kadar tekmr çalışıla - caktır. Poliste : Karısını yaralıyan bir adam yakalandı Dün Kadıköyünde bir yaralama vak'ası ol- muştur. Kadıköyünde İsmail Hakkı bey s0- kağında 85 numarada oturan Sinotlu 24 ya- şında Mehmed kızı Resmiye, karakola gele- rek kocası Büleyman Özden tarafından ek- mek bıçağile yaralandığını söylemiştir. Res- miye muayene edilmiş, iddlası sabit görülerek suçlu Süleyman yakalanmıştır. İki amelenin bacağı kırıldı Fenerde demir ardiyesinde çalışan amele- den Nuri ve Mehmed demirleri istif ederler- ken yığın Üzerlerine kaymıştır. Nurinin sağ, Mehmedin de sol bacakları yaralanmıştır. Bir çocuk pencereden düştü Kızıltoprakta kasab Mehmedin oğlu bir buçuk yaşındaki Ergun, annesinin meşgul olduğu bir sırada açık duran pencereden a- şağı sarkmış ve müvasenesini kaybederek - kinci kattan aşağı düşmüştür. Ağır yaralı olan çocuk, derhal çağırılan sıhhi imdad o- tamobilile Nümune hastanesine kaldırılmış- tır. Masa üstündeki parayı çalmış Çarşıkapıda oturan Muzaffer adında biri- si, polise müracaatla, çarşıda Kavaflar so- kağında terlikci Mehmetltin dükkânıma gitti- Bi sırada masemin üzerine bıraktığı on lira- sının ayni sokakta 42 numarada kafvecilik eden Ali tarafından çalındığını iddla etmiş- tir. Alinin Üzeri arandığı zaman çaldığı para bulunmuş ve suçlu adliyeye verilmiştir. Beynelmilel cerrahi kongresi Cerrahpaşa hastanesi operatörü doktor Fahri Arel, Brükselde toplanacak — olan beynelmilel cerrahf kongresinde memle- ketimizi temsil etmek üzere dün akşam- ki ekspresle İstanbuldan hareket etmiş- tir. Güzide doktorumuz kemik ameliyatla- rına dair kendi tecrübe ve müşahedele - rini mufassal bir raporla kongreye arze- decektir. Burada bir çok mavaffakiyetlerine, ve ezcümle Son Posta sütunlarında tafsilâ- tını vermiş olduğumuz çok nazik ve mü- him bir kalb ameliyesine şahid olduğu - muz Bay Fahri Arele, kongrede de mu - vaffakiyet dileriz. henüz bulunamamıştır. Radyo müdüri -| SON POSTA Hararet derecesi dün 16 ya düştü Aâlkadarlar bu düşüşü tabit telâkki etmiyorlar Şehrimizde bir kaç gün evveline kadar bunaltıcı sıcaklar hüküm sürerken hava vaziyeti iki gündenberi tamamen değiş- miş ve suhunet bariz bir surette düş - müştür. Dün hava tamamen kapalı geçmiş ve yağmur kısa fasılalarla akşama kadar devam etmiştir. Sayfiyelerde pek çok kimseler havaların İğirdenbire bozması, yüzünden şehre göç etmeğe başlamış - lardır. Yeşilköy meteoroloji istasyonun- dan aldığımız malümata göre dün yurdun Kocaeli, orta Anadolu cenub ve cenub doğusu mıntakalarında hava yağışlı geç- miş, rüzgürlar umumiyetle şimal' isti « kametinde orta kuvvette Ege ve Akde - nizde kuvvetlice esmiştir. Son 24 saat zarfında şehrimize yağan yağmurun met- re murabbamna bıraktığı su mikdarı 4 ki- lo 50 gram olarak ölçülmüştür. Suhunet en yüksek güneşte 42,5, gölgede 29,2 ve en düşük 16,2 olarak tesbit edilmiştir. Sü- , düşmesi normal sayılmamaktadır. fırtına çıkması ihtimali olduğuna dair deniz ticareti müdürlüğüne muhtelif sa- hillerden telgraflar gelmiştir. Deniz ti - eareti müdürlüğü Ege ve Karadenize çı- kacak vapurlam müteyakkız bulunmala- rını bildirmiştir. RADYO Bugünkü program İSTANBUL 15 Eylül 1838 Perşembe ÖĞLE NEŞRİYATI: 1220: Plâkla Türk musikisi. 1250: Hava- dis.13.05: Plâkla Türk muzsikisi. 13.30: Muhs talif plâk neşriyatı. AKŞAM NEŞRİYATI: 18.30: Dana musikisi (Plâk). 19.20; Bpor musahabeleri: Eşref Şefik tarafından, 19.30: Şan: İnci ve arkadaşları tarafından, 19.56: Borsa haberleri, 20: Saat üyarı: Grenviç ra- sadbanesinden naklen, Belma ve arkadaşla- rı tarafından Türk muüsikisi ve halk şarkı « ları. 2040: Ajans haberleri, 2047: Ömer Rı- za Doğrul tarafından arabca söylev, 21: Saat âyan: OÖrkestra, 21,30: Rifat ve arkadaşları tarafından Türk musikisi ve halk şarkıları, 22,10: Hava raporu, 22.13: Keman konseri: Orhan Borar, piyano refakatile. 2250:; Bon haberler ve ertesi günün proğramı, 293: Saat üyarı ANKARA 15 Eylül 1938 Perşemba ÖĞLE NEŞRİYATI; 14.30: Karışık plâk neşriyatı, MM5S0: Türk musikisi ve halk şarkıları, 15,15: Ajans ha- berleri. AKŞAM NEŞRİYATI: 18.30: Karışık plâk neşriyatı, 19.15: Türk musikisi ve halk şarkıları — (Salâhaddin ve Bemahat), 20: Saat âyazı ve Arabca neşri - yat, 20.15: Radyofonik — temsil, Siyah gül (Gençler Grupu tarafından), 21: Plâk neş » riyatı, 21.15: Stüdyo salon orkestrası, 22; A- Jans haberleri ve hava raporu, 22.15 Yarınki program. Ertuğrul Sadi Tek Tiyatrosu Bu gece (HEYBELIDE) Yarın %nce (Bebek) de umartesi (A. Hisar) da NURBABA İstanbul Şehir Tiyatrosu hayan | Bu akşam y zmir Fuarında G Süt Kardeşler İtalyan ticaret heyeti Eylâl 15 dün şehrimize geldi İlk toplantı bugün 11 de Tophese köşkünde yapılacak ve ihzari müzakerelere başlanacak İtalyan heyeti şehrimizde Şehrimizde yapılacak olan yeni 'Türk -|lerdir. Çünkü Alman kontrol âairesi Nat İtalyan ticaret anlaşması müzakerele -| tesbitinde İzmir borsa flatlarile, İzmirli rinde İtalyayı temsil edecek İtalyan he-| firmaların Almanyaya tekliflerini esas yeti, dün sabah saat 8 de Palastine va «|tutarak ortalama bir hesabla.bu fiatları hunet derecesinin bu mevsimde bu kadar purile şehrimize gelmiştir. Maruf İtalyan | bulmuştur, İmirdeki gayri Türk firma - iktısadcılarından M. Massinin riyasetinde | lar 9 numaraya 14 lira, Türk firmalar 17 Diğer taraftan Ege ve Karadenizde |7 kişiden ibaret olan İtalyan heyeti, Gü-| Jıya teklif etmişlerdi. Gayti Türk firma- |lata rıhtımında Türkofis İstanbul şubesi müdürü Cemal Ziya, Türk murahhas he- yeti âzaları, ticaret odası ve İtalya sefa- reti erkânı tarafından karşılanmıştır. Heyet Tokatlıyan oteline misafir edilmiş- tir. Anlaşma müzakerelerine did ilk top- lantı, bugün saat 11 de Tophane köşkün- de yapılacaktır. Bundan evvel heyetimiz Hariciye Vekâleti genel sekreteri Bay Numan Menemencioğlunun başkanlığın- da ihaari bir içtima aktedecek ve tesbit edilen ilk talebler, bir daha gözden geçi- rilecektir. İtalya ile yapılacak müzakerelerin esas- ları tesbit edilmiş olmakla beraber, İtal- yaya ihracat yapan tüccarlarımız dün Türkofise davet edilmiş ve ikinci bir de- fa daha İtalyan anlaşması etrafındaki mütlea ve dilekleri sorulmuştur. İhra - catçılar İtalyan kleringinin aleyhimizde netice verdiğini eöylemişler ve bilhassa Htalyadaki üç buçuk milyon liraya yakın bloke paraların eritilmesi hususunda e - hemmiyetle durulmasını istemişlerdir. 'Türk - İtalyan ticaret anlaşması müza- kerelerinin kısa bir zamanda iki memle- ketin menfaatlerine uygun bir şekilde im- zalanacağı ümid edilmektedir. Almanların üzümlerimize verdikleri fiat düşük görüldü İzmir (Hususi) — Üzüm piyasasının tam bir inkişaf göstereceği sırada Al - man koöktrol dairesinin İzmir Sultaniye üzümlerine tesbit ettiği fiatlar İzmir bor- sasında iyi bir tesir yapmamıştır. Şu da- kikada borsada muamele gören üzümler, açılış fiatından bir kuruş aşağısına öa - tılmaktadır. Almanya İzmir üzümlerini şu flatlara kabul edeceğini alâkadar dairelere bil - dirmiştir: Fob fiatlar ? numara 13 lira, 8 numara 14 lira, 9 numara 15 lira, 10 numara 17 lira, İ numara 20 lira, 12 nu- mara 23 liradır; sif fiatlara 100 kilosunda yarım lira ilâvesi icab etmektedir. Filhakika Alman kontrol dairesinin tesbit ettiği bu düşük fiatlara biraz da İz- mirli ihracat firmaları sebebiyet vermiş- ların nasıl bir hesabla böyle tekliflere gi- riştikleri bittabi anlaşılamamıştır. Pi - yasanım inkişafı için Almanların üzüm - lerimize daha müsald bir fiat tesbitine ta- tizar edilmektedir. Ankara bhorsası Açılış- kapanış fiatları 14 -9- 938 çi Erl A Açılış 19 10 19 10 Kapasış 19 10 19 10 BUÜYUK YENİ TENZİLÂTLI FİATLAR : DİKKAT İPEK Sineması BU AK saat 9 da yeni sinema mevsimine BAŞL?OR İlk progromda muazzam bir AŞK ve HEYECAH ŞAHESERİ Pransızca sözlü büyük film. Baş rollerde SPENÇER TRACY - LOUİSE RAİNER Filme ilâve olarak : FOKS DÜNYA Havadisleri gazetesi Tenzilâtlı talebe ve ucuz matineler: « İ ve 2,80- Pazar 1i ve 1 de Fiatlar Birinci 17,50 - € Balkon 25 - Hususi 80 kuruştur. Yeni kanun mucibin ©e başka seanslarda kat'iyyen tenzilâtlı bilet verilemez. AM $ŞEHİR Hususi koltuk 4ö, Balkon 85 - Birinci mevki 25 Kuruş. Cumartesi saat