16 Ekim 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

16 Ekim 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

SON POsTa GUNUN SİYASETİ ————— — ir gece, Nasröddin Hocanın|ganın başına imiş; yorgan gitti, kapısı önünde bir kavga ol-|bitti. ve İpana İyi gü : b panyadaki İtalyan gönüllülerinin ge- — Hele gidip bir bakayım! ri çekilmesi havadisi baha bu fikrayı ha- Demiş, hava soğukmuş. üşümemek| grlattı. Için sırtına yorganını almış. Sokağa çık- mış: kavga İtalyan © gönüllülerinden — Ne oluyor, ne bitiyor, bir anlıyayım! | yaralananlar, kollarını, bacakların: kay» Diyerek kalabalığa sokulmuş. bu sıra-| bedenler oldu ve onlar şimdi memleket- da açıkgözün biri hocanın sırtından yor- ri eni; ka- : rıları, çoluk çocukları soracaklar: ganı kapınca kaçmış, hoca da evine dön- — Oradaki ihtilâl ne idi? Onlar cevab verecekler: — İbtilâl, bizim bacağın başına imiş, bacak gitti; ihtilâl bitti. müş, Karısı sormuş: — Efendi o sokaktaki kavga ne imiş? Hoca cevab vermiş: — Söylüyeyim karı, kavga bizim yor- | Bunları biliyor mu idiniz? | İsmet Hulüsi Gözleriniz sizi aldatabilir | | Amerikalılar ve insan kıymeti Amerikalılar pra tik o adamlardır. Onların nazarın « da her şey bir kıy- metle ölçülür. Me- selâ bir hayvan gi- bi insanada bir kıymet biçmişler « dir. Bunun için is. tinad ettikleri e - sas şudur: İnsan, en fazla çalışan bir hayvandır ve iktisadi bakımdan cank mahlükların en kıymetlisidir ve buna istinaden şu esası kurmuşlar: Bir amele çocuğunun kıymeti (25) ekü, beş yaşında (250) ekü, on yaşında bunun iki misli, çalışma çağında ise (800 )ekü. yirmi iki yaşında kıymeti azami haddini bularak (1200) ekü olmak üzere tayin e- dilmektedir. Sonra, yaşının İlerlemesile * kıymeti azalmış sayılmakta ve (50) ya » şında (600) eküye düşmüş addedilmek - tedir. (70) yaşında ise (5) eküye inmiş sayılıyor. Bu kıymet istali ini kuran Amerikalının nazarında, (70) yaşından fazla yaştaki insanları lüzumsuz sayarak öldüren vahşiler dünya ekonomisini en iyi anlamış kimse sayılmah imiş. (Bir ekü altı frank eden bir paradır, Bir İrank bugünkü kıymetle dört kuruştur. Harbden evvelki kıymet mevzuu bahsol- duğuna göre, bunu, on ile darbetmek mi- vafık olur.) Şu yıldız resmine dikkatlice bakınız, kandil gibi titrediğini göreceksiniz Dikiş diken, yazı yazan kolsuz süvarı Ge Dünyanın en kıymetli evi Kaliforni. tk vii yada — Monterey o. j Anadan doğ- iehrinde bir Çin - <" a ma kolsuz 0- liye aid bir ev var- 7 ? lan bu Cenu- dir ki bu ev hakiki, bi o Afrikalı inci kıymetinde de yazı yazmak- niz kabuklarından öş eyi dik- yapılmıştır. Dün. mekte, resim yada bu evin bir e- şi daha yoktur. ve kıymeti takdir edile - memektedir. yapmakta ve kimsenin yardımına mub. taç olmaksızın ata binmektedir. Okuyucularıma > — ve Akil bana ey Cevablarım kiki erkein se İzmitten K. Üzgün imzasile mektub # yazan ve bana Üç sual soran okuyu- Cumun üç sualine üç cevab” 1 — Bunu meşhur şair Füzuli de an- lıyamamış olduğunu şu iki musraile Bütün insanlar kıskançtırlar. Fakat bazısında bu his diğerlerinde olduğun. dan çok kuvvetlidir. Okuyucum (A- kil) de bunlardan biridir. O her hâdi- ifade etmiştir: seyi kendi hislerile büyültüyor, hig «Gerçi canandan dili şeyda için küm (yoktan üzülüyor, rahatsiz oluyor, u- isterim» — zun uzadıya düşünüyor. «Sorsa canen bilmezim küm dili şenida © Ona tavsiyem, hislerine, düşüncesi. nedir» Je gülib gelmiye çalışması, ve bu aşırı kıskançlığının önünü almasıdır. * 2 — Birçok vâkıalar vardır ki, bu vâkıaların niçin sualine tahammülü yoktur. Olur fakat niçin olduğu bilin- mez. 3 — O mahiler de derya içredir, fa- kat deryayı bilmezler. * Mektubunun içindeki; «Gün olur şeni ben kendi gözümden bile kıskanırım,» » Misraile kıskanç olduğunu kendi de Kızım İffet, Huyun ne kadar iyi #se arzun da o kadar fena. Sen olduğun gibi kal Bu halinde iken seni edebin ve terbiyenin bir timsali olarak beğenir, takdir ede- rim. Değişirsen büyük ve herkese ha- sib olmuyan bir şeyi kaybetmiş oluru sun. TEYZE Ankara caddesi i mozaik parke | döşenecek Caddenin iki tarafındaki ağaçların bir kısmının kesilmesine karar verildi Dün Veli ve Belediye Reisi Muhi din. Üstündağ, Vilg orman başmü- hendisini davet ederek, refakatinde heyeti fenniye müdürü Hüsnü, imar şubesi müdürü Ziya, Yollar müdürü Galib olduğu halde yeni yapılmakta ©- lan Ankara caddesini teftiş ve Divan- yolu mebdeinden Sirkeciye kadar, yı İun iki tarafındaki ağaçları tedkik ef- mişti Mozaik parke döşenecek olan Anka ra caddesinin iki yanının ağaçlı olma - sı bugünkü şehircilik prensiplerinin & şında kalmaktadır. Modem şehirciler otomobil geçen şehir yollarının. | nında artık ağaç bırakmıyorlar, Gi Vilâyet orman başımühendisliği, ge Belediye fen heyeti Ankara cadde: deki ağaçların kesilmesini zaruri gör müş, Muhiddin Üstündağ yüksek kali- teli ağaçların kesilmesine taraflar ol - mamış, ancak cinsleri kötü olanlarla İ evleri fazla gölgeliyerek odaları ışıksız İve güneşsiz bırakan ve sıhhat bakı - mından zararlı olan ağaçların kesil - mesine karar verilmiştir. Bu hafta içinde gerek kalite, gerek sıhhat bakımından değersiz ve zararlı i görülüp tesbit edilen ağaçların kesil- mesine başlanacaktır. Kontrplâkları Ticaret Odaları damgalayacak Yeni konirplâk nizamnamesinin 13 birinciteşrinden itibaren mer'iyete gir- diği malimdur. İkhsad Vekâlei, © konirpfâkların kontrol ve damga işlerinin çörablarda jolduğu gibi doğrudan doğruya Vilâyet Ticaret ve Sanayi Odaları tarafından yapılmasını kararlaştırmış, şehrimiz Ticaret Odası da bu hususta faaliyete geçmiştir . Kontrplâk nizamnamesine göre, fab- rika ve idhalâtçılarla satıcılar, elle de bulunan konirplâkların mevcudiye- tini, nizamnamenin neşri tarihinden İ- tibaren İ ay zarfında bir beyanname ile mahallin en büyük mülkiye me - muruna bildireceklerdir, Macaristandan bir ticaret heyeti gelecek Mecaristan ile aramızda yeni bir ti- caret mukavelesi imzalamak için pılacak müzakerelerde hazır bulunmak üzere bugünlerde Macaristandan bir ticaret heyeti gelecektir. Macarlarla ticari münasebatımız pek eski olmamakla beraber günden güne inkişaf etmektedir. Alâkadarlar Ma - caristanla yapılacak yeni anlaş ehemmiyet vermektedirler, Türkofis asbaşkanı geldi İktısad Vekâleti “Türkofis asbaşkanı Nihad Odâctoğlu dün Ankaradan şeh- rimize gelmiştir. Nihad Odacıoğlu şeh- zi tedkikler yapacaktır. Midyat hükümet konağının inşasına başlandı Midyat (Hususi) — Estelde yapıl - ması hükümetçe kararlaştırılıp geçen Nisan ayında merasimle temeli atılan hükümet konağının inşaatına ciddi bir çalışma ile başlanmıştır. Bütün Estel halkı sevinç içindedir. rimizde bir kaç gün kalarak Oliste ba- i Bir genç İskambil kavga yüzünden arkadaşını öldürdü oynarken çıkan bir -| Katil arkadaşının kendisine bıçakla hücum ettiğini ve düşüp yaralandığını iddia ederek suçunu inkâr etti Evvelki gece Mercanda İsmetiye cad- desinde feci bir cinayet işlenmiş, 15 ya- şında Maksud oğlu Ali isminde bir genç, iskambil oynarken çıkan bir ihtilâf yü- İzünden, arkadaşıni öldürmüştür. 'Tahkikata el koyan nöbetçi müddei- umumi muavini Besim Ekrem Gökvarda- nın yaptığı tahkikat neticelenmiş ve hâ- disenih mahiyeti şu şekilde Suçlu Ali ile maktul Hasan Hüseyin arasında, vak'adan bir gece evvel İsma- ilin kahvesinde oyun yüzünden bir kav- | ga çıkmış, bu yüzden aralarında bir hu- sumet doğmuştur. Evvelki akşam kahveden çıkarken, iki arkadaş gene karşılaşmışlar, bir gece ev- velki münakaşa tazelenmiştir. Kavga bü- yümüş, bu sırada fazla hiddetlenen Ali, | bıçağını çekerek, Hasan Hüseyini sol me- mesi ve koltuğu altından yaralıyarak öl dürmüştür. Cesedi muayene eden adliye doktorü Salih Haşim Sönmez, morga kaldırılma- sına lüzum görmüştür. Suçlu Ali, dün adliyeye sevkedilerek, müddelumumülikte sorguya çekilmiştir. Suçlu, ifadesinde maktulle aralarında geçen kahvedeki ohâdiseyi anlattıktan sonra, demiştir ki: — Kahvede başıma sandalya vurmak istemişti. Sokağa çıkınca da, yanıma gel- di, sataşmağa başladı. Ben, üzerimde bi- çak taşımam. Fakat, o bıçağım çekerek üzerime hücum etti, Beni öldürecekti. Bıçağı elinden almak istedim. Bu sırada, yere yuvarlandım. Bıçak ta, yere düştü. Sonra, ne oldu?. Bilemiyorum. Amma, ben “Hasanı yaralamadım. Morg raporu alınarak, tahkikat tekemmül ederse, suçlu genç, | Poliste: Bir tezgâhtar 1400 lira çalıp kaçtı Eminönünde itriyatçı Bay Necibin dükkâ- nında tezgâhtarlık eden Osman Çakır & - minde öirisi patronunun çekmecesi için - deki 1400 lira para İle 100 lira kiymetinde İbir mizdar da lavanta vesaire çalıp orla- | dan kaybolmuştur. Bay Necib, Osmamı bu seneki İzmir fuarında tanımış ve onun 80n “İderece düşkün haline acıyarak yanına al- suşlar, Hırsız veznedar, evvelki sabah erkenden gelerek mağazayı açmış, para ve flziyalı al- dıktan sonra Kaçmıştır. Osman, zabıta ta- rafından dün bütün gün aranmışsa da İs- tanbulda muayyen bir ikametgâhı olma - dığından henüz yakalanmamıştır. Zabita tahkikata ve hırsım takibe devam etmekte- dir, Arkadaşını yaralayıp kaçan marangoz yakalandı Evvelki akşam oÇadırcılardn o marangoz nn isminde bir şahsın arkadaşı Hakkı- ia ağır Bir surette yaraladıktan son- ra firar ettiğini dünkü nüshamızda yaz - maştık, Dün Osman yakslanarak Müddelumumlli- ğe teslim edilmiş ve nöbetçi hâkimi tarafın- dan tevkif edilmiştir. Bir işçinin parmakları ezildi Hasırcılarda makarna fabrikasında çalı - şan Koço, hamur makinesinin silindiri ara- sına Sol elini sıkıştırmış ve parmakları ezii- miştir. ———— MM... e iki ahbab çavuşlar: çinde kırılacak şey bulunan sandık aydırlan- | İmeşhud kanununa göre, derhal bir iddi aname ile, Ağırceza mahkemesine sev» kedilecektir. Ali, dün Sultanahmed sulk ceza hâkiminin kararile tevkif edilmiştir, Otel hırsızlarının piri mahkeme- de masum Olduğunu iddia etti İ “Dünkü sayımızda ya! verdiğimiz otel hırsız: Müddelümümilik suçluyu, Si med 1 inci sulh ceza hâkimi Reşi guruna çıkarmıştır. Asaf, mah yapılan sorgusunda; şunları anlatmıştırı — Üstümde yakaladıkları para benim sermâyemdir. Ben, seyyar elbiseciyim, | Dün akşam, Reşadiye otelinde kendi odas | mun Mimbasını yakmak isterken, yanlış düğme çevirerek, salonun elektriğini söndürmüşüm. Ötelci uyanıkmış, benden şübhelendi. Paltse teslim etti beni. Zon- guldakta bir otelde vukua gelen bir hı sızlık vak'asının Yaili sandılar, tazyik ef tiler, mecbur olarak, bu suçu yüklenmiş oldum. Halbuk!, ben masumum bay hâ- kim. Beni, muayeneye sevkedin, dövül- düm. İ Hâkim, suçlunun tevkifine, evrakının sorgu hâkimliğine ve kendisinin de mu“ ayeneyo sevkine karar vermiştir. Kan gütme yüzünden işlenen cinayet Bir müddet evvel, Kurtuluşta Tepeüs« tünde bir kan gütme yüzünden, sabika» lardan Saidi taammüden öldüren İk- sanla, suç ortağı Mehmedin muhakemeles rine Ağırcezada kapalı celsede dün de devam edilmiş, muhakeme son safhaya varmıştır. Toplantılar : Eyüb parti kongresi C.H. P, Eyüb İslâmbey semt ocağınm kongresi bu ayın 17 nel pazartesi günü Hal. kevi kurağında yapılacaktır, İncir ağacından düşen çocuk başından yaralandı Üsküdarda Aşcıbaşı mahallesinde oturan Seyfinin oğlu Necib, bahçelerindeki İncir as ğacından düşerek başından yaralanmış va Nümune baslanesinde tedavi altina alın « mıştır, Bir çocuk merdivenden düşüp yaralandı Gedikpaşada Pirin sokağında 9 numarali €vde oturan Agobun kızı 1 buçuk yaşında Armeni, övin merdivenlerinden aşağı yn « varlanarık başından ağıren yaralanmış, sihhi imdad ötomoblliç Eifal hastanesine kaldırılmıştır. Bir otomobil bir çocuğa çarptı Şolör Seyidin idaresindeki 1200 numarali otomobil, Nuruasmaniyeden geçerken o cls varda oturan 7 yaşında Tahire çarparak başından yaralamıştır. Yaralı tedavi ullına alınmış, şoför yakalanmıştır. Bir arabacı arabadan düştü Büyükadada Yılmaztürk caddesinde otus ran orabacı Hasan, arabasile Haziran cad« desinden geçerken beygirin birdenbire fir kerek koşmağa başlaması neticesinde ards badan düşmüş ve vücüdünün muhtelif yers Jerinden yaralanmıştır.