27 Ekim 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

27 Ekim 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Trakyanın her tarafında arteziyen kuyuları açılıyor Lüleburgaz bu arteziyenler sayesinde su sıkıntısından kurtuldu. Devlet demiryolları da yakında arteziyen kuyuları açmağa taslıyor | Trakyada kar yağıyor Üç köylü tipiye yakala- narak dondu, biri öldü, ikisi kurtarıldı Urfa bğş yıl içinde çok inkişaf etti Urfa belediyesi büyük bir gayretle çalışıyoer. Şimdiye kadar şehirde birçok yeni binalar yapıldı, yollar tanzim edildi, bahçeler ve parklar vücude getirildi Urfanın umumi görünüşü ve Belediye rewsı Umer Alay Urfadan yazılıyor: Cenub hududla-|şenmiş, Urfa gençliğini zehirliyen u - Tımızı teşkil eden şehirlerimizden he- Men hepsinde hummalı bir imar faali- Yeti göze çarpmakladır. Sultanların birer harabezar haline getirdiği bu arihi beldeler Cumhuriyetin yapıcı ve Yaratıcı elinde birer mamure halini al- Maktadır. Bü arada Urfa en ziyade terakki gös- feren cenub * şehirlerimizdendir. 933 Yılına- kadar hemen hiç bir — inkişaf ârzedememiş olan bu güzel ve tarihi kasaba belediye reisliğine Ömer Alayın tayininden sonra sert bir inkişafa har olmuştur. Kırk bin liralık bir büd- llf ile işe başlryan değerli genç büdee hisbetinde yapılmış olan borcu ödedik- _*"*_ sonra büdceyi yüz yirmi bin liraya İblâğa muvaffak olmuş ve beş yılda sa- Yılamıyacak kadar çok yeni ve güzel €serler meydana getirmiştir. Kıymetli bir şehircimiz olan Ömer Alay zamanında yapılmış olan - işlerin |: başlılarını şöylece sıralayabiliriz: r elektrik şebekesi islah ve tevsi ilerlemiş, getiren Olunmuş, içme su te: yılda y idat mezbaha ve bir kasab çarşısı, Yeni bir mezarlık, bir fidanlık, iki mo- dern park tesis edilmiş, her türlü kon- Tu haiz, asrt bir otel, muhteşem bir tiyatrosu, bir belediye dairesi, i bin lira k ev inşa edilmiş, aile bahçesine Büyük Sefimizin bir büstleri dikilmiş, Urfa mücadelesinde ölen kahramanlar İçin bir âbide rekzolunmuş, meşhür Aynızeliha modern bir park haline ge- tirilmiş, şehrin otuz dört muhtelif ye- Tinde açıktan akan pis su mecralarının Üzerleri kapatılmış, esnaf birlikleri bir falı altında toplanarak aralarında te- Sanüd ve yardım sandıkları açmaları femin olunmuaştur. Şehir imar plânı mütcahhide ihale r. Dahil ve hariç harita yaptı- eski çarşılar, çoğu yıkılmak ve erinde betonarmeleri yükselmek Üzere modern bir hale sokulmuş, itfai- Ye ve temizlik kadrosu — genişletilmiş, eski enkaz ve ha- Tabeler kaldırılmış, şehir tarihi yazdı- rılmıştır. Yol inşaatına bilhassa önem veril - Mistir, Güzel ağaçlarla süslenen ve as- falt döşenen bir bulvar açılmış, ana yol Ve caddeler tevsi olunarak binlerce TMetre murabbat kaldırımla beraber dö Pazar mumi kadınlar bir evde toplanarak bu eve on yataklı bir dispanser ilâve o - lunmuş, sıhhat işlerine ve hayırlı ce - miyetlere — mümkün — olan — yar - dımlar yapılmış, — modern — bir ga - zino açılmış, âyar — saali dikilmiş, şehir parkında hoparlörle radyo neşri- yatına devam edilmiştir. Geçen hafte neticelenen belediye in- tihabında kadın, erkek bütün seçiciler reylerini müttefikan parli namzedleri lehine kullanmışlardır. Reis intihabı son teşrinin birinci günü yapılacaktır. Ömer Alayın üçüncü defa reis seçilece- gine daha şimdiden muhakkak naza - rile bakılıyor. Tokatta spor günü Samsun (Husust) Cumhuriyetin en beşinci yıldönümünü — kutlulamak Üzere zengin bir programla hazırlanan Tokat ili bu meyanda bir de spor günü ayırmıştır. Üçüncü günü yapılacak o - lan bu spor hareketinin bir kat daha canlı olabilmesi için Tokat spor birliği mümessili olarak şehrimize gelen Teve fik Demirel bölgemiz klüblerile temasa geçmiş ve 938 yılı liğ maçlarında çok iyi neticeler alan Karadenizgücü — ile anlaşma yaparak dünkü trenle Tokada gitmiştir. iyola koyuldukları surada şiddetli bir Kırklareli (Hususi) — Geçen pazar günü İnece nahiyesinden 14 araba ile odun kesmek için giden köylüler, yağ mura tutulmuşlar. Yağmur altında bü- tün gün çalışarak arabalarına yükletip tipi başlamış, bunlardan bir kısmı A- şağı Fenere, ve Tatlıpınar köylerine kaçarak kurtulmuşlardır. Fakat 17 yaş- larında Hüseyin oğlu Mustafa soğuğa dayanamıyarak bir öküzü ile birlikte donmuş ve ölmüştür. Kendisile bera- ber olan iki arkadaşı da ölmek üzere iken Tatlıpınar köyünden yetişen köy- lüler tarafından kurtarılmışlardır. Bi- risi ancak 6 saat, diğeri bir gün sonra! kendine gelebilmiştir. Hudud boyundaki bölgede şimdi bir karış kadar kar vardır. Kırklareli Halkevinin Yeni başkanı seçildi Kırklareli (Hu - » susi) — C, H. P. yönetim — kuru lunu teşkil eden üyeler arasında. * şehrimiz Halkev başkanlığına €e - $ zacı Feridun Cici oğlu seçilmiştir. , Yeni başkan Halkevinin yöne« tim kurulu üye - © lerini toplayıp bu kış devresi i- — Feridun Cictoğlu çinde yapılacak işler hakkında görüş- müş ve üç saat süren bu konuşmada haftada iki defa otmak üzere lisan ders- leri verilmesi. Halkevinin her hafta cu- martesi günleri mutad olan toplantı - larında yapılacak eğlenceler ve konfe- rans verecek üyelerin listesinin tan « zimi; mevzuların intihabı, Ulus okul - larının açılması; ayda bir gösterit ko- lunun müsamereler vermesi, fakir ve ikimsesiz genç kızlara evimizde biçki ve dikiş dersleri gösterilmesi, Evin üye adedinin Çoğaltılması; Evin bandosu - nun zenginleştirilmesi ve çalışan tale- belerin adedinin arttırılması gibi fay- dalı işlerin yapılması kararlaştırılmış ve bu işlerin başarılması için de der - hal faaliyete geçilmiştir. ( İzmit garnizon manevralarından dönen askerlerimiz — ) Lüleburgazda açılan bir artezi yenden ilk su çıkarken Edirne (Hususi) — Trakyanın suya| çüncü arteziyenlerin açılmasına ya - ihtiyacı olan köy ve kasabalarında ye-| kında başlanacaktır. niden bir çok arteziyen kuyuları açıl-| mıştır. Alpulluda — ve Sinanlı köylerinde açılan bu arteziyenler gitgide Trakya- nın diğer köy ve kasabalarında da açıl- mağa başlanmıştır. Hüsnü wusta adındaki bir Türk san'at- kârı tarafından açılan bu arteziyenler köylerimizi bol bol suya kavuşturmakla kalmayıp Lüleburgazda Sarmısaklı ve Devlet çiftlikleri gibi geniş arazide de yer yer açılarak bu arazi bol sularla sulanmış ve bu yüzden çiftlik mahsu - latında yüzde elli nisbetinde fazla bir randıman elde edilmeğe başlanmıştır. Asfalt yol üzerindeki en büyük ka- sabalarımızdan biri olan Lüleburgazda belediye bilhassa yaz mevsimlerinde su yüzünden çekilen müşkülât karşısında kasaba dahtlinde yeniden arteziyen kuyuları açılmasına karar vermiştir. Kasabada ilk açılan arteziyenlerden birl 1.30 metre derinliğinde ve saatte 14 ton &uü çıkarmaktadır. İkinci ve ü - Yaz mevsimlerinde su zorluğu çeken Lüleburgaz bol ve iyi suya kavuşmuş olmaktadır. Bundan başka Lüleburgaz istasyonu yanındaki buz fabrikasında da yeni bir arteziyen açılmıştır. Bu ar- teziyen de (95) metre derinliğinde ve saatte «6» ton su vermektedir. Şimdiye kadar Trakyanın muhtelif mühallerinde 19 arteziyen açılmıştır. Trakya kasabalarına ve köylüsüne en iyi şartlarla en sağlam arteziyenler yapan değerli Türk san'atkârı Hüsnü usta bu işlerde gösterdiği dürüstlük ve muvaffakiyetinden ötürü Trakya umu- mi müfettişliği tarafından takdir edil- miştir. Devlet demiryolları da arteziyenlere başlamak üzeredir. Arteziyen açtırmak için Tekirdi Uzunköprü, — Meriçde fanliyete girişilmişlir. Çanakkale arteziyen makinelerini satın almıştır. Bu program bir kaç se- ne devam ederse Trakya su davası en iyi bir tarzda halledilmiş olacaktır. lının Yukarı Sevindi Ç € i köyünde atürkün anıdı Muradlı (Hususi) — Muradlıya bağlı Yukarı Sevindikli köyü eskiden (30) haneden tbaretken bu kere iskân edilen göçmenlerle (200) hanelik — güzel bir köy olmuştur. Köyde bir okuma odası, Cumhuriyet alanı Atatürk ânıd. İıfnlttt garnizon manevralarının bi ttiğini evvelki gün yazmıştık. Yukarı - daki resim kahraman askerlerimizi manevra dönüşü şehre girerken gös- termektedir. Ola Hasan Bey Divor ki: — Ne zaman ramazan gelse çocukluğumu hatırla- Tım Hasan Bey.. «« O zamanlar hepimi « zin sevkliği yegüne eğlence karagözdü. »» Fakat şimdiki gençler kiu. wgöze rağbet etmiyor - lar, Hasan Bey — Farkında- yım, rağbet sarışınlara! yaptırıldığı gibi, yemiş ve akasya fidanlıkları da meydana açılış törenini gösteriyor. Resim Atatürk anıdının Hankeu civarında iki getirilmiştir. ——— kasaba daha işgal edildi (Baş tarafı 1 inci sayfamızda) kında beyanatta bulunan Japon harbiye nazırı Haytagaki, göyle demiştir: «Kanton ve Hankeunun sukutundan sonra Şan-Kay-Şek artık ufak bir ma - halli reis vaziyotine düşmüştür. Yeni Çi- ni vücude getirmedikça ve Uzakşarkta devamlı bir sulhün temellerini atmadık- ça gayretimizi eksiltecek değiliz. Ancak bu işler olduktan sonra dinleneceğiz, icab ederse, Çinin en uzak yerlerini de istilâ e- deceğiz.» Bir Japon partisinin talebleri 'Tokyo 26 (A.A.) — Salgonstanonun başkanlığmdaki Tohokai partisi Prens Konoye verdiği bir takrirde, Çinde ka - zamıları neticelerin istismar edilmesini, İngiltere, Fransa ve Sovyetler Birliğinin | hesaba katılmamasını, yeni bir. Çin doğ- duğunun ilân edilmesini, işgal edilen top- raklarda Japon aleyhtarı hareketlere ni - hayet verilmesini, Çindeki yabancı im - tiyaz bölgelerinin kaldırılmasını ve Çin deniz gümrüklerinin Japonya tarafından İngilterede mühim bir tayin (Baş tarafı 1 inci sayfamızda) İngiltere tarihinde bir hükümdarın kardeşinin Avustralyaya vali tayin edil- Mesi ilk defa vuku bulmaktadır. Kralın bu kararı Avustralyada büyük bir memnuniyet uyandırmıştır. Bu ta - yin Avustralya ile İngiltere arasında sıkı bir bağlılık mevcud olduğuna delâlet et « mektedir. Umumi valinin memuriyet müddeti on senedir. Maahaza, Kont dükünün nisbe - ten daha kısa bir müddet Avustralyada kalacağı tahmin edilmektedir. İlk defa olarak Avustralyaya giderek olan düke, karısı prenses Marina da re - fakat edecektir.