31 Ekim 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

31 Ekim 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

31 Birinciteşrin Tan - İtalyan Hariciye Nazırları ara - Sinda cereyan eden müzakerelerin ne- ficeleri burada büyük bir alâka ile ta- kib edilmektedir. Umümiyetle hüküm Süren kanaate göre Roma - Berlin mih- zayıflamamıştır. Bu hususta gaze- İtler de muhtelif tefsirlerde bulun- Bu meyanda Le Jurnal i müzdeki perşembe günü an, İtalyan, ve Macar, Çek murah- basl, Veya İtalyan şehrinde bir konferens akdedileceğini yazmaktadır. Almanya hâkim vaziyette BU_ Bgazete diyor ki: * Öyle bir. noktaya geldik ki bu hoktada Hitler, Prag ile Budapeşte a- '_'Smdı hakem vaziyetini almıştır. Hiç .'?bhesn Müussolini'nin iştirakile fon hentrop'un Romaya gitmesi de bun- dan ileri gelmiştir. Fakat Hitlerin ta- Mamile hâkim vaziyette olduğu bu iş- döki bu iştirak biraz garibdir.» «Maten» gazetesi de Romadan şu Malümatı veriyor: Macar - Çek meselesinde Almanya * İtalyanın hakemliği Almanya tara- ndan reddedilmiş olan plebisit veya 'acar - Leh müşterek hududu esasına dnad etmeyip Karpatlaraltı Rusya - :;“"l Macaristan ve Polonyanın pres - Ülerini tatmin edecek şekilde arazi P..'îlla.—.n:ı taksimi esasına istinad ey- Yeceği tahmin olunabilir. Bu suretle Ankara 30 — Ziraat Vekili Paik Kurd- DÜlu, bugün Ankara Tadyosunda köy kal - kınması ve Ziraat Vekâleti teşkülhli hakkın- ::_ Bir nutuk söylemiş ve escümle demiştir Bayın dinleyiciler, ağfakıdaki sözler, bütün hakikatlerin, yo- Muzu aydınlatacak ebedi murların ulu Ynağı Atatürkündür. kiyenin sahibl hakikisl ve efendisi, hükikl müstahsll olan köylüdür. Köylünün 'üyiç ve semeratı mesaisini, kendi men- aati tehine haddi azamiye İblâğ etme siyn- BÜ iktisadiyemizin ruhu esasisidir. Yedi asırdanberi, elhanyı dört köşesine rkedilerek kanlarını akıttığımız, kemikle- N1 yabancı topraklarda biraktığımız, yedi Asırdanberi emeklerini ellerinden alıp israf üz ve buna mukabil daima lahkir, TÜ le muükabele ettiğimiz ve bunca feda- lklarına ve ihsanlarına karşı nankör - besiş Füstahlik ve cebbarlıkla suşak menzi - İde inditmek istediğimiz bu asil sahibin AZurunda bugün ihtiramla hakiki vaziye- Tiz4 alalım, Efer — milletimizin — ekseriyeti — azimesi Siftei olmasaydı, biz bugün dünya yüzün - olmuyacaktık Bahtiyar Türk köylüsü Senin, artiık tamamen geride biraktığın kötü günlerine nid elemin kadar, ululuşğu- arının iştirakile büyük bir Alman Çek - Macar ihtilâfının halli için dört taraflı bir konferans toplanıyor (alebinde bulunuyor Roma müzakereler Paris 30 (Hususi) — Romada Al - inin neticeleri şimdiki Çekoslovakyanın hayati men- faatleri de muhafaza cdilmiş olacak - tır. Romaya göre 3 esas Roma 30 (A A.) — Mussolini ile fon Ribentrop arasındaki görüşmeler hak- kında mütalealar serdeden Voce d'İ - talla, diyor ki: Roma ile Berlinin Macar - Çek me- selesi hakkındakt vaziyetlerinin üç noktasında mutabakat vardır: | — Macaristan, Polonya ve Çekos - lovakya arasındaki ihtilâfın Çekoslu - vakyanın ve Tuna havzasında sulh ve huzurun menfaati namına sür'atle hal- ledilmesi lüzumu, 2 — Macaristanın meşru menfaatle- rine karşı en büyük sempati ve tesanü- dün gösterilmesi. 3 — Yeni Çekoslovak rejimine kar- şı dostluk. Karar tebliğ edildi Roma 30 (A.A.) — Almanya ile İ- talya, Macar - Çekoslovak ihtilâfında hakemlik yapmayı esas itibarile kabul etmiştir. Bu karar, Mussolini - Ribentrop mü- lâkatı esnasında verilmiş ve Macaris - tanla Çekoslovakyanın, Romadaki el - çilerine bildirilmiştir. Alman hastaneleri Prag 30 (ALA.) — Çekoslovak hükü- meti evvelce vazedilmiş olan Alman hastanelerinin Almanlara iadesini ka- tarlaştırmıştır. Köy kalkınması hakkında Ziraat Vekilinin nutku “Türk köyü mutlaka dünyanın en üstün, en refahlı köyü olacaktır,, da almış kurtarıcının, senin adına, tü 1023 te cumhuriyetin ilân yılında artık müebbe- den kapanmış kötü devirler kapısına dik - tiği nurdan bir Abidedir. Atatürkün sesi, Cumhuriyetin ve Parti - misin sesidir. Atatürkün sesi, Türkün sesidir. ep ka- falarımızda ayni düşünce, — kulaklarımız - da ayni ses var, Bu, rejimin, bu, büyük Türk devriminin sesidir. Cumhuriyet hükümeti, 15 yıllık, hep bu görüşle, hep bu duyuşla, hep büyük kuman- da istikametinde çalışmıştır. Köylülerimizin bütün dileklerini ve W - teklerini tesbit etmiş bulunuyoruz. Bunları temin için öz Türk rejimi olan cumhuriyot berşeyi yapacaktır. : Cumhuriyet Halk Partizi olan Partimiz, köyü, bütün dünya partilerinden Üstün bir unlayışla, Türk cemiyetinin vahidi olarak ele almıştır. Türk köyü mutlaka dünyanın en üstün ve en refahli. köyü olacaktır. Şimdiye kadar yaptıklarımız bu neticeye de vara- cağımızın delilidir. Aziz vatandaşlarım, Bilhassa siz köylü kardeşlerim, Atatürk, ük ve en büyük dehâ eserini siz- deki bu hududsuz, üstün kabiliyeti keşfet - mekle göstermiştir. Bu keşif, halde ve is - tikbalde büyük Türk milletinin erişeceği Lehistan da müstemleke Paris 30 (Hususi) — Leh gazeteler son günlerde Lehistanın müstemleke (hli- yacı etrafında hararetli neşriyatta bu- lunmaktadır. Bu meyanda Kurir Kod- ziyeni gazetesi, 35 milyon nüfusu olan ve iptidai maddelerden mahrum bulu- | pan Lehistanım harice muhaceret için mahreçlere malik olmadığını tasrih e- derek şövle diyor: « Lehistan daha şimdiden, ka rette müstemlekeler istemelidir.» Bu husus hakkında Lehistan ile İ - talya arasında müzakereler başlamış sü - Şükrü Kayanın Basın Birliğine cevabı Basın Kurumu kongresi münase - betile çekilen tolgrafa dün Dahiliye Vekili ve C. H. P, Genol Sekreteri Şükrü Kaya tarafından şu cevab a - bamıştır: Hakkı Tarık Us Basın Birliği Kurumu Başkanı Atatürk inkılâbının hamlelerinin hızlanması ve yayılmasında müsbet ve mes'ud vazifesini muvaffakiyetle başaran, dün ve bugün olduğu gibi yarın da Atatürk emrinde ve izinde ? yürüyenlerin fikir ve dilek yoldaş - hğinı yapan Milli Basın üyelerine sev- gi ve saygılarımın #blâğını rica ede- rim.» Ayrıca matbuat Umum Müdürü Naci Kıcıman da şu cevabi. vermiş- tir: olduğu ve İtaiya hükümetinin Leh me- talibatına müzaheretinin temin edil - miş bulunduğu rivayet olunmaktadır. Alman ve Leh Yahudileri Berlin ile Varşova arasında bir anlaşma yapıldı Varşova 30 (ALA.)— Resmen bildi- rildiğine göre, Polonya ve Almanya hü- kümetleri arasında yapılan noktal na- zar tealileri neticesinde muvakkat bir anlaşmaya varılmıştır. Bu anlaşma muc'bince Almanya Po - lonyalı Yahudilerin memleketten ih - ract hakkında kararını geri almıştır. Hududa sevkedilmiş olan Polonyalı Yahudiler tekrar Almanyaya dönecek- lerdir. Polonya hükümeti de Alman tebaa- sının ihracatı hakkındaki kararın tat- bikini durdurmuştur. Marsilya yangını Enkaz altından 15 cesed çıkarıldı Marsilya, 30 (A.A.) — Gece yarısı en- kaz altından kömür haline gelmiş 15 ce sed çıkarılmıştır. Bir çok yağmacılar ve bu meyanda Noay otelinde sakin İtalyan | | tebaasından bir kişi tevkif edilmiştir. Bu şahıs, Böne'ye aid bir takım muhaberatı bâmil bulunuyordu. İki cesed daha Marsilya 30 (ALA.) — Bu sahah en- kaz altından kömür haline gelmiş iki cesed daha çıkarılmış ise de hüviyetle- rini tesbit etmek mümkün olmamş Bunlardan başka kayıp kimseler bı lunduğuna dair bir gi iş'ar yoktur. | Almanyada petrol istihsalâtı artıyor — Essen 30 (AA.) —Halihazırda bu - rada in'ikad etmekte olan petrol tek- nisyenleri kongresindeki mütehassız - lar, dört senelik plânın tatbikındanbe- ri Almanyada yeniden 9 petrol mem- bar keşfedilmiş olduğunu, bu saycde 1939 senesinde — petrol — istihaalinin 100 bin ton mikdarında artmasını tahmin kabil bulunduğunu ve bu suretle istih- | sal yekünunun, Avusturya da dahil ol- duğu halde, 600 bin tona çıkacağını «Kongreye — muvaffakiyetler di - ler, arkadaşlarımızla beraber saygı- larımı sunarım.» $ ıı Vecenere ececeeEAAEALAAALAELELEKENAN aerrererererereenancıi Barselon hükümeti, sona kadar mukavemet edeceğiz, diyor Barselon 30 (A.A.) — Nogren, radyo- a söylemiş olduğu bir nutukta — harici ve dahili siyasetin prensiplerini izah et- anlştir. Bu prensipler şunlardır: Sonuna kadar mukavemet, hiç bir ta. vassutu kabul etmemek, İspanyol hükü- metinin bütün hukukunun beynelmilel tanınması. Barselon 30 (A.A.) — Marksışt amele fırkası hakkında dava bitmiş ve mahke- me hükmünü vermiştir. Mahkeme, fır - kanın feshine karar vermiş ve beş kişiyi 15, bir kişiyi bir sene hapis — cozasına mahküm etmiş ve iki kişiyi — de beraet ettirmişt Daladye'ye Ti İtimad edildi Marsilya 30 — Radikal Sosyalist kon- gresi, umum! müzakereleri müteakib a -| © Avorupayı düşündüren tehlike Yüazan: Selim Rarıp Emeç uharebenin seyrine bakılırsa Japon ardusu Çinde bir sel gi- bi ilerliyor. Kantondan sonra müdafaa e- dilmiyen, Hankeu da sukut etti. Görülü- yor ki Japonya davayı kazanıyor. Niçin kazanıyor ve bu badirede kaybeden kim- dir? Japonyanın kazancı sarih olan maâdi imkânlardan ileri geliyor. Maamafih o- nun kazancıni temin eden bir diğer âmil de Çinin zâfıdır. Çin denilen memleket uzun zaman milli vahdetini yapamamış- (. Halbuki müttehid olmiyan bir mem- leket yarı yarıya düşmana teslim olmuş demektir. Füvaki Japonlara karşı Çinliler kendi- kerini kahramanca müdafaa ettiler, Hey- hat ki moderr harblerde kahramanlıktan ziyade geçer akçe teşkilâttır. Düşmana teslim etmemek için Kantonun yakıl!mı- 81 meyusane Ve büyük bir harekettir Parlak bir ric'at ise zalersiz bir ilerle yişten elbette ki daha üstündür, fakat ve nihayet bir ric'attir. Çin ordusunun gerileyişini bir. başka İsebebe de atfetmek doğru olur, Nitekim Kantonun muharebesiz olarak terkedili- vermesi Londrada büyük bir hayret u- yandırmıştır. Bu tnünasebetle İngiliz matbuatı, bazı kimseli Japonlarla el- birliği yaptıklarından dâ bile bahsetmişler- dir. Düşmanla elbirliği yapmanın hiya: net demek olduğunu ise herkes bilir. Ay- ni Londra, Şan-Kay-Şekin Kantonu pekâlâ müdafaa edobileceği kanaatinde idi, Şayed daha evvel generallerinden bazılarını kurşuna dizdirmeye karar ve rebilseydi. Çinlilerin, bu arada, bazı dost devletlerin hattı hareketlerinden yeise düştüklerini kaydetmek te - yerindedir. Kargaşalık, hiyanet ve yeis... Bir milleti mahva sürüklemek için bundan daha fazla ne istenebilir? Çini tanıyanlar, bu memleketi, bugün- Cen yarına amana düşürmenin mümkün olmadığını da bilirler. Bu itibarla Japon- yayı, nihal zaferi elde etmiş saymak doğe ru olmaz. Fakat iki tarafın karşılıklı va- ziyetleri mütalea edilince bunlardan Ja- şağıdaki karar suretini on muhalife kar- Şt iki bin reyle kabul etmiştir: «Kongre hükümetin icraat suhasında- ki cesaretli gayretlerini tamami.c tasvib eder ve sulh ve iş eserinin komünist par- tisinin hattı hareketi, kendilerine milli - yetperver diyenlerin şuursuz havseketleri ve Cumhuriyetin düşmanları tarafından yapılan hücumlar neticesinde — ihlâl ve ya güçleştirilmiş olmasına teessüf ey « ler.» 'Takrir reye konmadan evvel, parti li- deri ve başvekil Daladye tekrar kürsüye gelerek demiştir ki: «Radikal Sosyalist partisi, kendi âkı- | beti her ne olursg olsun sıyasi — hiç bir fırkaya tavizde — bulunmaksızm — çetin yolda yürüyüp yürümiyeceği — mevzuu - bahstir. Çok vahim olan vaziyeti, ancak kabine bufhranları ve parti kavgaları or- | tadan kalkarsa düzeltebill İngiltere Kralı Vaşingtona davet edildimi? — | Nevyork 30 (AA.) — Bazı gazeteler, | B. Ruzvelt'in İngiltere Kralını, Kanada ziyaretini müteakib Amerikaya gelerek birkaç gün Vaşington'da kalmağa davet| ponyanın kazanıcı bir mevkide olduğu da derhal göze çarpar. Davayı şimdilik kay- beden Çin ile beraber bir diğeri daha var- dır ki o da Avrupadır. Japonyanın askeri, siyasi ve iktısadi bakımlardan mütema- diyen şişmesinin Avrupa için tehlikeli a- kisler doğurması çok muhtemeldir. 'Bu- nu belki uzak görenler bulunabilir. Fa- kat bu tehlikenin zannedildiğinden daha yakın olduğu muhakkaktır. Adalarının toşkil ettiği nüve etrafına birkaç yüz milyonluk bir sarı ırk jmparatorluğu ek- liyecek olan bir Japonyanın Avrupa için bir tehlike olacağını inkâr etmek — gü- lünçtür. Ve bu devletle bugün dost mev- kide bulunanlar, yarın, bu kanaatlerini değiştirmeye mecbur olacaktârdı. Bu a- rada Amerikanın yaptığı büyük kayıb ise el ile tutulabilecek bir şekildedir. A merikan tica: için Çin ülkesi, çok mü- hüm bir sahadır. Bu saha, yarın, yalnız Japon mamulâtına hazredilecektir. Bu :lk endişedir. Amerikanın — Japonya ile olan siyasi ve askeri münasebeti ise ma- lâmdur. Büyük Okyanusun üstünü aşan nazarlar, dikkatle birbirini tarassud et. mektedirler. Japonyanın Çin üzerinde kazanacağı mutlak bir galebe, bu mem- Ieketin askeri ve manevi kudretini artı- beyan elmiş[erdir,_ a Wı*lmış olduğunu yazmışlardır. Hariciye Ü aözle, bağrından çıkardığın büyük oğlu- Tua, şendeki, asırlara diz çöktürmüş cevhere Funarak, memleketi uçurumun kenarın - Nevyork 30 (A.A.) — Amerikanın 30 hü | kümetinden gelmiş olan 550 murahhas, A- #rika Yahudi kongresinin dünkü açılma İseşinde hazır bulunmuştur. Kongre, üç ah devam odocek ve bütün dünya Yahu - lerinin hukukunu muhafazaya müteal- İk bir program tanzim edilecektir. — Kongre liderleri, ilk defa olarak, Na- :u da ululuğunla yarışmış deyimle haykıran | oşsiz başarıların en kat'i teminatı, Türk gü- gü, Türk güveni, ve Türk devrimindeki da- ima ileriliğin tükenmez hazinesidir. Varol Atatürk!. * Amerika Yahudileri de telâşa düştüler Nevyorkta büyük bir kongre toplandı, iş sahasında ahudiler hakkında farklı muameleler yapılıyormuş zi propagandasının Amerikaya — girmesi ve iş sahasında Yahudiler — hakkında farklı muameleler yapılması hususunda ileri gidilmesi yüzünden Amerika Ya - hudileri için tehaddüs etmiş olan vazi - |yeti tedkik edeceklerini söylemişlerdir. Müurahhaslar, bir takrir kabul etmiş- ıleı—dıı-. Bunda kendilerinin — Avrupada Japonlar yeni bir Çin hükümeti kurdular Hankov 30 (AA.) — Japonlar Han - bova girer girmez orada — muvakkat bir Çin hükümeti teşkil etmişlerdir. Bu hü kümet âzasının ekserisi şimali- Çindı gelmiştir. Hükümet reisliğine General U- peifar tayin olunmuştur. Alman bazı malümata — göre Pekin, Nankin ve Hankov muvakkat hükümet- leri pek yakında birleştirilecek ve Japon | ya bu yeni merkezi Çin hükümetile sulh | müzakerelerine girişecektir. ——— ——— yapılmakta olan cebri muhacerete karşı mücadele ve Yahudilerin Filistindeki va- ziyetlerini müdafaa için demokrasi kuv- vetlerine iltihaka âmade olduklarım bo- yan etmektedirler. |racaktır. Bu da ikinci endişedir. Yani |sözün kısası, Japonya, yarın için, bütün dünyaya karşı bir tehlikedir, Şayed Av- rupa aklını başına toplamaz ve bu müş- terek ve muhtemel hasma karşı — bir « leşmezse, — Selim Ragıp Emeç (Fransız matbuatından mülhem) nezaretinin matbuat dairesi, Reisicum « hurun bu kabil bir teşebbüsünden ma - lümatı olmadığını beyan etmoktedir. Stoyadinoviç Pulgar Başvekili ile görüşüyor Sofya 30 (A.A.) — Bulgar başveki- li ile Yugoslavya başvekilinin yarın hu- cudda öğle üzeri bir mülâkatta buluna - cakları bildirilmektedi: | İ gilterede belediye intihabatı Londra 30 (A.A.) — Belediye meclis- l!r—nn_ yenilemek için Salı günü Krallı - ğın her tarafında belediye intihabatı ya pılacaktır, İtalya”a bir kamyon devrildi, 4 kişi öldü Roma — 30 (A.A.) —-Spnassola'da bir Te ga a TA B kamyon devrilmiş, 4 kişi ölmüş, 9 kişi| İtalya veliahdi Hitlerle ağır surette yaralanmıştır. | görüştü D I Berlin 30 (AA) — Hususi surette Al- Yunan Kralı manyada bulunmakta olan İtalya velinh- Londra 380 (A.A.) — Yunan Kralı Jur]vdı Prens Humberto Hitleri Berchtesga » bugün Londraya gelmiştir. İdende giyaret etmiştir.