14 Kasım 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

14 Kasım 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Gençler ihtiyarlar, ilkmekteb çocukları hepsi hepsi ağlıyorlar. Ankdradaki FPransızların âbideye çe (Baştarafı 3 üncü sayjamızda) Kemal Atatürk, Osmanlı imparator - luğu bakayası içinden milli Türk devle * ırm kurtarmış, ziraati sistematik bir şe- hayatın inkişafını temin etmiştir. Kemal Atatürk eserini takib için sağlam bir esas kurarak memleketin istiklâlini yaratmış ve daimi müdafaaya hazır bulunduğu bu istiklâli kuvvetlendirmiştir. Nya Daglight Allehanda ğazetesi ya - zıyor: Atatürkün eseri üzerine bir nazar at- fedilirse görülür ki Türk «devletinin ba- gada bu büyük şef bulunduğu 15 sen zarfında vücude getirdiği eserler, geçmiş asırlardan daha fazla ve derin izler bı - rakmıştır. O olmasa idi modern Türkiye olmazdı. Onun sayesinde "Tüzkler onun fevkalâde eserini takib edebilecekler ve dühya nazarında esasen pek yüksek olan Mtibarlarını daha fazla yükseltebilecek - lerdir. Modern bir devlet Dağgens Nyheter gazetesi yazıyor: Türkiye Atatürkün idaresı altında ke- lümenin garbdaki mefhumu ile modern | bir devlet olmuştur. Bugün bu devletin beynelmilel itibarı gittikçe artmaktadır. Girişilen ıslahat işi Türkiyeyi Miştir. Türkiye dış politika sah Atatürkün idaresi altında büyük muvaf- fakiyetler kazanmıştır. Yeniden kurulan Türkiye Social Demokraten gazetesi yazıyor: Atatürk şübhesiz harb sonrası gelen diktatörlerin en . dikkate değer olanıdır. Evvolâ, Türkiyeyi müstakil — bir millet mevklini kaybetmekten — kurtarmıştır. 'k;ldc rasyonelleştirmek suretile iktısadi t Sor yeni bir Türk devleli — yaratmış. lmmlı.—keıe yeni bir anayasa, — yeni bir letik koymalarından bir başka intıba Âlemşümul matem devam ediyor bilitüs ve yeni bir milli ülkü vermiştir. şka, başka mahiyette — diktatörlükler vardır. Bunlardan bazıları hürriyeti bo- . Bazılari da aksine olarak — millete hürriyet ve rler. Atatürk Tür kiyesi bu sonun gin timsalidir. Dün- ya hiç bir zaman Türkiyenin garb zih » niyeti içinde yeniden kurulması gibi he- yecanlı bir drama asla şahid olmamıştır, Stokholms Tidningen gazetesi yazı « yor: Atatürk yalnız memleketinin hâkimi değil bir devlet adamı ve mükemme! bir âtcı idi. İsviçre, onu, moüdern İsveç rletini kuran Güstav Wasa ile muka - yese etmektedirler. Bu mukayese her ci- hetce muhiktir. Yi ek bir eser bırakan büyük adam için İsveçte gösterilen tak « dir ve büyük hayranlığı ızhar hususun- da bundan daha iyi bir delil o'amaz. İsviçre matbuatı Bern 13 (A.A.) — İsviçre telgraf ajan- sı bildiriyor: İsviçre matbuatı, Atatürke uzun ma- kaleler tahsis etmekte ve onun mühare - keden sonra mütemed bir devler yap - mak için dağınık Türkiyeyi yeniden bir Ya toplamak hususundaki — mesaisini, büyük dahili inkılâblardaki ve memle « keti modern medeniyete intibak - ettir - mek hususundaki mı erini tebarüz ettirmektedi Gazeteler bu arada İs- ununun Türkiy da ileri sürmektedirler. şar eden Der Buno gaze « tesi, şünları yazıyor: Türkiyede şerbest milli bir hayat kur mak için açtığı mücadelede hükümet ek. seriya sert din! temayüllere karşı koy « mak mecburiyetinde kalmıştı Fakat ar- tık bu devre tarihe kavüuşmuştur. İl. dllteder a Panattisadrei lli di a ÖÖÜÜME — eee DA n