14 Kasım 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

14 Kasım 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

Belediye kış mevsimi için hazırlıklara başladı — -Asfalt yollar kar makinesile, diğer yollar hortumlarla sulanarak seyrüseferin aksamaması temin olunacak İstanbul Belediyesi kışın yaklaşmış| olduğu gibi sudan istifade edilecektir. olduğunu nazarı itibara alarak sokak- WSulnr İdaresinden temin edilecek su Tarın temizlenmesi için şimdiden ted- Miktarına göre karlı caddeler hortüm- bir almak için faaliyete geçmiştir. Bir-|larla sulanacak, bilâhare çöpçüler so- kaç sene evvel satın alınmış olan kar| Fakları süpürecektir. Ağrıca temizlik makinesinder: benüz istifade edileme - mektedir. Yakında şehirdeki belli baş- | h yolların asfaltlanması bitecek ve kar makinesi lüzumu halinde bu yollarda çalıştırılmağa başlanacaktır. Bu mâk neden İstantınlda istifade etmek kabil | yolamazsa beton yollarda kullanılmak üzere Ankara Belediyesine satılacak - tır. Kar temizleme amelelerinden kar grupları teşkil edi- lecektir. Kar grupları bellibaşlı cadde- lerin karlarını süpürecek, seyrüseferin aksamaması temin olunacaktır. Şehrin belli başlı yolları iki sene i- çinde yeniden inşa edilecektir. Kış aylarında bu inşaat devam edeceğin - den seyrüsefer daha ziyade ikinci de- recedeki caddelerde teksif edilecek ve kar grupları da buralarda meşgul ola- işinde —Avrupada 'caktır. Poliste : Bir adam seyyar berberi bıçakla yaraladı Galatada İhsanın kahvesinde yatan Ahmedle Sirkecide vagonlar arasında yaltan seyyar berber Osman arasında bir kavga çıkmıştır. Bir aralık kavga büyümüş ve Ahmed -seyyar berberi kolundan bıçakila yaralamıştır. Yara- h tedavi altına alınmış, suçlu yakalan- mıştır. Bir çocuk bakkalın çekmecesinden 750 kuruş çaldı Üsküdarda Solaksinan mahallesin - de bakkal Ahmedin evine su taşımakla meşgül bulunmasından istifade ederek - dükkâna giren 16 yaşlarında Orhan is- minde bir çacırk çekmeceden 750 ku - Tuş çalmıştır. Suçlu yakalanmıştır. Bir kamyon bir hademeye çarpıp yüzünden yaraladı Dolmabahçe istikametinde ilerliyen 4202 numaralı ve soför Alinin idare - sirdeki kamvon, durak yerinde bekli - yen 20 nci okul hademesi Hüseyine çarpmışlır. Hademe yüzünden yaralan- Mış ve suçlu şoför yakalanmıştır. Bir etomobilin benzin deposu tutuştu Floryadan gelmekte olan 1821 nu - taralı otomobilin "Topkapı haricinde benzin deposu tıkanmış ve depo tutuş- muştur. Ofomobilin yanmağa başladı - Bimı görenlerin yardımile ve kum dö- kümek suretile yangın söndürülmüş - tür. Elbise çalan iki koltukçu yakalandı Aksarayda İhsan adında biri Çadır- cılarda koltukçuluk yapan Davud ile arkadaşı Hakkıyı kanapelerini satmak üzere çağırmıştır. Bu arada İhsanın iki kat elbisesi kaybolmuş ve zabılaya müracaat ede - rek iki koltukçı yakalatmı: Ticaret işleri: Pamukların karıştırılmasının önüne geçilecek Bazı yerlerdeki pamuk çırçır. fabri- kalarının, pamukları prese ederek aka- la cinsi pamuklarla yerli pamukları karıştırdıkları görülmüştür. Şehrimiz- deki bazı tüccarlar; balyalardan akala ve yerli pamukların karışık — çıktığını Ticaret ve Sanayi Odası reisliğine şi - kâyet etmişlerdir. Ticaret Odası bu meseleye büyük bir ehemmiyet vermiş- tit Bu hususta alâkadarlara yapılan bir tebliğde, akala ve yerli pamukları karıştiran fabrikaların cezalandırıla - |câkları ve ayrıca mahsullerimiz üze - rinde hile yaptıklarından dolayı hak - Jarında takibat yapılacağı bi!dirilmiş- tir. Bundan sonra pamuk çırçır fabri- kaları, preseden geçirdikleri pamuk balyalarının üzerlerine akala ve yerli damgalarını basacaklardır. Bu suretle muhtelif cins pamukların karıştırı! - masının önüne geçilecektir. Dokuma kongresi tehir edildi Bu ayın yirmisinde Ankarada topl: nasak olan el isleri ve dokuma tezgâh- Tarı kongresi kânunuevvelin 15 ine te- hir olunmuştur. Bir otomobil bir kız çocuğuna çarptı Şoför Eminin idaresindeki 2736 nu - maralı otomobil Ortaköyde 5 yaşında Bodriye isminde bir çocuğa çarpmış ve çocuk muhtelif yerlerinden yaralan - mıştır. Suçlu şoför yakalanmış, yaralı çocuk tedavi altına alınmıştır. Bir hırsız yakalandı Beyazıdda — sebzcci Abdülkerimin dükkânından, Malatyalı Hüseyin adın- da biri muhtelif tarihlerde iki terazi, iki ceket ve bir sebzeci tablası çalmış- tır. Suçlu Hüöseyin yakalanarak tahki- kata başlanmıştı! Eminönü meydanı 200 sene evvelki plâna göre tanzim edilecek Maarif Vekâleti Eminönü meydanına tarihi bir şekil verilmesi muvafık olacağını ileri sürdüğünden müze- lerden Yenicami meydanının reim ve plânları istenildi Eminönündeki faaliyet ilerlemekte - dir, Balıkpazarı cihetinde yalnız bir bi- na müstesna olmak üzere diğerlerinden bir kısmı yıkılmış, bir kısmi da yıkıl- maktadır. Bu suretle Yenicamiin Ha - Hce bakan köşesi tamamen meydana çıkmıştır. İkinci plânda yıkılacak bi - naların istimlâkleri devam etmekte - dir. Bu kısımdaki istimlâk bedeli ta - mamen tesbit «edildikten sonra sahib - Jerine verilmek üzere Nafıa Vekâletin- den istenecektir! Şehircilik mütehassısı Prost, Emin- önü meydanma verilecek şeklin plâ - nanı hazırlamaktadır. Bundan bir müd- det evvel mimarlar, Belediyeye müra- caat etmişler, meydana verilecek şe - kil için bir konkur açılmasını istemiş - sındaki mes'uliyet tamamen şehircilik mütehassısı Prost'a aid olduğundan bu teklif muvafık bulunmamıştır, Maarif Vekâleti, Yenicamiin önüne i- sabet eden bu meydana yeni şekli ve- rilirken bundan 200 sene evveline ald Yenicami meydanının plân ve resimle- rini tedkik etmek icab edeceğini Bele- diyeye bildirmiş ve Eminönü meyda- nına tarıhi bir şekil verilmesinin mu - valık olacağını ileri sürmüştü. Bunun üzerine Belediye, İstanbul Müzeler U- mum> Müdürlüğünden bundan 200 ge- ne evveline aid Yenicami meydanının resim ve plânlarını istemiştir. Prost, meydanın plânını tanzim ederken Mü- zenin göndermiş olduğu plâna da göz lerdi. İstanbul plânının hazırlanma -| gezdirecektir. SON POSTA Süt fabrikasının Galatada inşa edilmesi tekarrür etti Devlet ziraat kurumunun süt işleri- ni ıslah için yapmakta olduğu tedki- kat ilerlemektedir. Kurum, her tarafa yakmlığı ve denizle olan irtibatı mü- nasebetile Galatada Salıpazarında bir arsa satın almıştır. Süt fabrikası bura- da inşa edilecektir. İyi süt elde etmek için süt veren hayvan cinsin; ıslah etmek mecburiye- ti bulunduğundan Ziraat Vekâleti, 1s- lah işleri etrafında İstanbul Vilâyeti Baytar Müdürlüğüne icab eden direk- tifleri vermiştir. Diğer taraftan İstan - bul Belediyesi her sene açmakta oldu - Bu hayvan sergileri ve köylüye yaptı- ği yardımlarla hayvanları ıslah işine yardım etmektedir. Pazarlıksız satış hakkında tedkikler yapılıyor İktisad Vekâleti İç Ticaret Umum Müdürü Mümtaz Rek, beraberinde İk- tısad Vekâleti pahalılık dairesi müdü- rü Şevke! Süreyya olduğu halde İzmi- re hareket etmiştir. İç Ticaret Umum Müdürü İzmir mıntakasında, pazarlık- sız satış kanıınunun tatbikatı hakkın - da tedkikler yapacaktır. Mümtaz Rek, İzmirden sonra şehri - mize de gelecek, İktisad Vekâleti teş - kilâtını teftiş ederek, pazarlıksız satış meselesi üzerinde tedkiklerde buluna- caktır. Müteferrik : Turistler için büyük oteller yapılacak Nafın Vekâleti, iç ve dış turizmi teş- vik için memleketin muhtelif yerlerin- de ve bu arada İstanbul ve Ankarada büyük oteller yaptırmağa karar ver - miştir. Gümüşhane, Bayburd ve Kara- kösede yapılacak otellerin inşaatına yakında başlanacaktır. Trabzon - İran transit yolunda da oteller yapılacak ve bu otellerin yanında otobüsler için ga- rajlar inşa edilecektir. Motörlü trenler ısmarlandı Nafıa Vekâleti, demiryollarımızın az yolcusu olan kısımlarında işletilmek ü- zere 6 aded motörlü iren ısmarlamış - tır. Her biri 156 yolcu alan bu motör- lü trenler saaite 120 kilometre yol ka'etmektedirler. zamanda Trenler yakın bir gelecek ve derhal muhtelif işh Sadakai fıtır İstanbul Müftiliğinden: -Eniyi — İyi 4 z24 20 Üzümden B4 67 Hurmadan 00 133 Yurdumuzun hava müdafaazı asbabını temin bususunda pek meşkür mesaisi görülmekte olan ve aldığı teberruatı Kı- gılay ve çocukları Esirgeme Kurümu gi- bi hayırlı teşekküllerle paylaşan — Türk Hava Kurumuna her veçhile yardımda bulunmak mühim bir vazifemlzdir. Bi paenaleyh bu babda Diyanet İşleri Re. Yaliği tarafından verilmiş olan fotva mucibince sadakai fıtır ve sekât ile mü- kellef olanların - havyadan gelecek teh- Hkelere karşı yürdümüzü, milletimizi korumak uğrunda pek feyizli ve devamlı bir surette çalışan - mezkür Türk Hava Kurumuna yardımda ve bu veslile ile de memleketimize — hizimette — bulunulması lüzümu sadakal fitrin nev'i ve mikta- rile beraber ilân olunur. «Fitres mizi Türk Hava Kurumuna ver- mek işini gönülden bir istekle ödediği - mizi vatan hizmetlerinin «en başına geçirmeliyiz, I — Yeni yaptırılacak çektirmeye «Tekne» ye konmak üzere satın alınacağı 8/XI/938 tarihinde ihale edileceği ilân edilen 1 adet makino şartnamesi değiştie rildiğinden yeniden açık eksiltmeye konmuştur. II — Montaj da dahil olduğu halde muhammen bedeli 4300 Ura ve muvakkat teminatı 322,50 Liradır. III — Eksiltme 2/X11/938 tarihine rastlıyan Cuma günü saat 14 de Kabataştâ Levazım ve Mübayaat Şubesindeki Alim Komisyonunda yapılacakur, IV — Muaddel şartnamele: parasız olarak her gün sözü geçen şubeden alına « bilir, V — Makine 30 ton hamüle ile tekneye 7 mil sür'at temin edecek kuvvette tam dizel olmak şartile Şulster, Vidop, Doyçe, M. W. B., Doyçe Verker, Emayen, Skandiya, Elva markalarından biri olacak veyahud ayni evsafta bulunan muh « telif markalardan mevaddı muharrike sarfiyatı en az olanı tercih edilecektir. VI — İsteklilerin kanunen kendilerinden aranılan vesaik ve ©© 7,5 güvenme paralarile birlikte eksiltme için tayin edilen gün ve saatte yukarıda adı geçeri komisyona gelmeleri ilân olunur. «7600> MA Ç I — İdaremizin Çankırı tuzlasında plânı ve şartnamesi mucibinde yaptırılacak Varagele tesisatile mübayaa olunacak dekovil malzemesi kapalı zarf usulile ek- giltmeye konmuştur. TI — Tesisata aid malzemenin sif Zonguldak teslimi ve mahalline mostajın yapılması, muhammen hedeli 19,500 liza ve muvakkat teminatı 101250 liradır. IN — Eksiltme 5/X11/938 tarihine rastlayan Pazartesi günü saat 15 de Kaba « taşta levazım ve mübayaat şubesindek: alım komisyonunda yapılacaktır. IV — Plân ve şartnameler parasız olarak her gün sözü geçen şubeden alı « nabilir. V — Eksiltmeye iştirak etmek istiyen firmaların fiatsız fenni tekliflerini plân ve detay resimlerini tedkik edilmek üzere ihale gününden en geç bir hafta eve veline kadar İnhisarlar umum müdürlüğü tuz fen şubesine vermeleri ve toklife lerinin kabulünü mutazamımın vesika almaları lüzımdır. ) VI — Mühürlü teklif mektubunu kanunt vesaik ile V inci maddede yazılı tuz Yen şubesinden alınacak eksiltmeye iştirak vesikası ve 96 7,5 güvenme pnrıll' —makbuzu veya banka teminat mektubunu ihtiva edecek olan kapalı zarfların eksiltme günü en geç saat 14 de kadar yukarıda adı geçen komisyon başkanlıe ğıina makbuz mukabilinde verilmesi lâzımdır. — <7657> — I — İdaremizin Karaağaç Barut deposu tapa, saçma ve fişek ambarlarında şart- name ve projesi mucibince şaptırılacağı ve 18/X/938 tarihinde ihale edileceği ilân edilen kerevet inşası pencere tecdid ve tadili ve tamir işlerinin teclim müd- deti ve bedelin tediye şeraiti dağiştirildiğinden heyeti umumiyesi birden yeni- den açık eksilimeye konmuştur. JI — Keşif bedeli (2941.30) lira ve muvakkat teminatı (220.60) liradır. Hİ — Eksiltme 18/XI/938 tarihine rastlıyan Cuma günü sant 14 de Kabataştl Levazım ve Mübayaat şubesindeki alım komisyonunda yapılacaktır. IV — Şartname ve projeler (15) kuruş bedel mukabilinde sözü geçen şubeden alınabilir. V — Eksiltmeye iştirak etmek istiyenlerin fenn! evrak ve vesaikini jhale gü« nünden 3 gün evveline kadar İnhisarlar İnşaat Şubesine ibraz ederek ayrıca eh« liyet vesikası almaları lâzımdır. VI — İsteklilerin eksiltme için tayin edilen gün ve saatte ©6 7,5 güvenme pa- ralarile birlikte yukarıda adı geçen komlsyona gelmeleri ilân olunur, (8085) Yapı işleri i'ânı Nafıa Vekâletinden: 1. — İstekli çıkmamış olan Erzurum'da Gurup İnşaatınm ikmali yine ayn! şartlarla ve kapalı zarf usulile eksiltmeye çıkarılmıştır. Keşif bedeli 245.988 lira 49 kuruştur. 2. — Eksiltme 29/11/938 Pazartesi günü saat 16 da Nafıa Vekâleti Yapı İşleri Eksiltme Kaomisyonu odasında yapılacaktır. 3. — Ekşiltme şartnamesi ve bunz müteferri evrak 6 lira 15 kuruş bedel mu- kabilinde Yapı İşleri Umum Müdürlüğünden alınabilir. 4. — Eksiltmeye girebilmek için isteklilerin 13,549 lira 17 kuruşluk muvakkâl teminat vermeleri ve Nafıa Vekâletinden alınmış ehliyet vesikası gâızt.erx'n:l"'l lâzımdır. Bu vesika eksiltmenin yapıldığı günden en az sekiz gün evvel bir 1$“ tida ile Nafıa Vekâletine müracaatları ve istidalarına en az bir kalemde 150.01Ü lira kıymetinde bu işe benzer bir iş yaptığına dair işi yaptıran idarelerden alığ* mış vesika iliştirilmesi muktazidir. Bu müddet zarfında vesika talebinde bü- lunmıyanlar eksiltmeye giremiyeceklerdir. 5. — İstekliler teklif mektublarını thale günü olan 28/11/939 Pazartesi günü saat 15 e kadar Eksiltme Komisyonu Reisliğine makbuz bukabilinde teslim d". ceklerdir. Paostada olacak gecikmeler kabul edilimez, «4T0Ta «810da Gümrük muhafaza genel komutanlığı İstanbul satınalma komisyonundan 1 — Gümrük muhafaza hayvanatı için 761 tane bez su kovasının 15/11/938 Sali günü sast 11 de açık eksiltmesi yapılacaktır. z 2 — Tasınlanan tutarı 9öl lira 25 kuruş ve ilk teminatı 72 liradır. 3 — Şartname evsaf komisyondadır. Görülebilir. 4 — İsteklilerin gün ve sastin ilk teminat makbuzları ve kanuni vesikalarile — birlikte Galata eski ithalât gümrüğü binasındaki komisyona gelmeleri. *800ö» üij elti İ AĞi İi GS (ei rr. ee B Edirne - Meriç su işleri Şube mühendisliğinden : 1 — Eksiltmeye konülân iş Uzunköprü Kkazasına bağlı Eskiköy civarında ve M& riç nehri üzerinde bulunan Nafıa köprüsü menbamda yapılacak mahmiğ ve bağlantı inşaatı keşif bedeli 8762.86 liradır. 2 — Eksiltme 16/11/938 tarihine müsadif Çarşamba günü saat 14 de Edirne - İS7 — tanbul yolu üzerinde bulunan Meriç su işleri şube mühendisliği binası! toplanacak su eksiltme komisyonunca.açık eksiltme usulile yapılacaktır. 3 — İstekliler eksiltme şartnamesi mukavele projesi, bayındırlık İşler: s'“d şartnamesi, fenni şartname ve prcjeleri bilâbedel Meriç su işleri şube T” hendisliğinden alabilirler, 4 — Eksiltmeye girebilmek için isteklilerin 657,22 liralık muvakkat teminat — vermesi ve eksiltmenin yapılacağı günden en az sekiz gün evvel elleri bulunan bütün vesikalarla birlikte bir dilekçe ile Nafıa Vekâletine mürer — cat ederek bu işe mahsus olmak üzere vesika almaları ve bu vesikayı PFi etmeleri şarttır. Bu müddet içinde vesika talebinde bulunmuyanlar meye iştirak edemezler. — (7957) K bi ç a 4 ü a fpenir