16 Kasım 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

16 Kasım 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

SON POSTA Sayfa 9 Balıkesir köy ebe mektebi bu yıl ilk olarak 30 mezun verdi Yeni ve genç ebelerimiz nahiyelere tayin edildiler. Köy ebe mektebi mezu Balıkesir, (Hususi) — Köy kalkınma Programımızla alâkalı olarak geçen yıl, Türkiyede ilk defa olarak şehrimizde ku- Tulan köy ebe mektebinden mezun olan 30 genç bayanın Sıhhat ve İçtimaf Mua- venet Vekâletince tayinleri yapılmış, muhtelif kaza ve nahiyelere verilmişler- dir. Yeni ve genç ebelerimize diplomaları tevzi edilmiş, merasimde Balıkesir valisi Etem Aykud ve öğretmen Goktorlar ha- zır bulunmuşlardır. ir mıntakası zeytin mütehassısı Mezünen Ankarada bulunmakta - olan Mıntaka zeytin mütehassısı Nizameddin Turgay, Ziraat Vekâletince İzmir zey- fincilik istasyonu mesalsi ile Muğla zey- tin bakım işlerini tedkike memur edilmiş Ve bu vilâyetlerdeki vazifesini ikmal e- derek Ankaraya gitmek üzere şehrimize Bölmiştir, Ba'ıkesir ve civarında soğuklar başladı Balıkesir ve havalisinde bir müddet- tenberi fasıla ile devam eden yağmur- lardan sonra havalar iyiden iyiye soğu- Muş ve bu arada Sındırgıya ve civarına, Ulus dağına, Kebsud ve civarı ile Ala- Çama ve Susığırlık cihetine kar yağmağa başlamıştır. Birdenbire bastıran bu soğuklar karşı- finda halk kışlık mahrüukatını tümamile ftemin etmiş vaziyette değildir. Balıke- tirde araba ile odun 8 liraya, kilo ile 50 Ptraya, kümür de 5-6 kuruşa kadar sa- tılmaktadır. Balıkesirde yeni bir tayin Balıkesir evkaf müdürlüğünden Diyar- ir evkaf müdürlüğüne tayin edilmezi istifa eden B. Behzad, Ziraat Voe- letince vilâyetimiz zeytin mmtakasına bağlı Bursa vilâyeti zeytincilik ışleri me- Murluğuna tayin edilmiştir. Vakıflar Umum Müdürü Edremid ve Ayvalıkta Vakıflar Umum Müdürü B. Fahti An- derhal muhtelif kaza ve Balıkesir ve civarında da nları vali ve muallimlerile karadan Balıkesire gelmiş, Earemid ve Ayvalığa gitmiştir. Umum Müdür, Ayva- Hikta bu yıl 200.000 lira mütedavil sermaye ile faaliyete geçen vakıflar zeytinlikleri. ni işletme idaresi, gene bu idare tarafın- dan yaptırılacak zeytinyağ ve sabun fab- rikası işlerile alâkadar olacaktır. Samsun limanında Sevkiyat Samsun (Hususi) — Son on beş gün içinde limanımıza gelen ecnebi ticaret ge- rmilerinin sayısı hayli çoktur, Bunlar Av- rupa limanlarına sevkolunmak üzere etli. mikdarda arpa, buğday ve fa- sülye yüklemişlerdir. Son haftalar içinde hayli ceviz de sevkolunmuştur. Gene son on beş gün içinda yalnız İs - tanbula 413,000. kila buğday, 65000 kilo |fasulye, 18,800 sandık yapağı, 46,500 kilö |wercimek sevkolunmuştur. Bundan başka | mücavir sahillere de 114,000 kilo arpa, 170,000 kilo mısır, 180,000 kilo buğday, 51,000 kilo bulgur gönderilmiştir. Boyabad ve Ayancıkta frengi mücadelesi Boyabad, (Hususi) — Boyabad - Ayan- cik frengi mücadelesi oldukça 1lerlemiş ve hastaların ikinci tedavileri yapılmış- tır. Beş on güne kadar Ayancık kazasında tarama muayenesine başlanacaktır. Bo- yabatın ikinci tedavisi ise bitmiştir. Samsunda çekirge mücadelesi Samsun (Hususi) — Samsun merkez köylerinde 1400 hektarlık bir sahada ya- pılan bu seneki çekirge mücadelesinde 323,380 kilo çekirge imhasına muvafla - kiyet hâsıl olmuştur. Bafra kazasında 961 hektarlık bir sahada da 422,900 kila çe « kirge imha edilmiştir. Emedin yeni belediye reisi ve belediye azaları m::;& l'l'(usîıın — İki — senedenberi _Plşntu büyük faydaları görülen E- GĞ :emıy. reisi Nazmi Taner bu defa Azanıp belediye reisliğine — seçilmiştir. Ta da Bayan Zehra Benli, Ömer lOzdel, Müstafa Oruç, Ahmed Özkul, Ali Gürelli, Osman Özbek, İbrahim Topsakal, Ahmed Şenel ve Mustafa Özekmekçi se- çilmişlerdir. Resimde yeni belediye reisi Nazmi Taner ile azalar görülmektedir. Boyabad belediye reisliğine eski reis seçildi Şehrin elektrik projesi de tasdik için Nafıa Vekâletine gönderildi Boyabad, (Hu- susi) — Partinin gösterdiği namzed eski ve çalışkan ( belediye reisimiz | Remzi Ural itt- fakla belediye re- isliğine seçilmiştir. Halk — memleketa hayırlı işler başar- masını beklemek- tedir. Elektrik pro Kazamiz için ya. pilacak olan elek. trik projesi ikmal edilerek tasdik edilmek Üzere Nafıa Ve- kâletine gönderilmiştir. Projeyi İstanbul Yüksek Mühendis mektebi profesörletin- den M. Şönman kısa bir zamanda yap- maştır, Su projeleri Nafıa Vekâleti su mütehassıslarından M. Valter de azami yirmi güne kadar su projesini hazırlıyarak Vekâletin tasdiki- ne arzedecektir. Ilgında belediye Seçimi yapıldı —r Remzi Ural Ilgın, (Hususi) — Belediye enctmeni seçimi yapılmış, üç devredenberi bele- diye reisi seçilen Şükrü Afacan reis ola- rak intihab edilmiştir. Dürüst hareketile muhite kendisini sevdirmiş olan genç reis kasabanın İnki- şafı yolunda iyi bir alâka ve gayret göz- termektedir. Bir ay gibi kısa bir zaman içinde Ulu halâskârın muazzam bir hey- keli rekzedilmiş olmakla beraber kasaba içinde 300 metre uzunluğundaki bir yola kaldırım döşenmiştir. Tedkik ve tatbik sahasına alındığı du- yulan elektrik işinin de yakımda netice- leneceği haberi mühitte derin bir sevinç uyandırmıştır. Resim yapılan — Atatürk heykelini gösteriyor. Orhangazide Kaçakçılık azaldı Orhangazi, (Hu- susi) — Kazamıza bir ay evvel tayin edilen — inhisarlar memuru Yaşar kı- ları evrakını mâh- sa bir müddet zar- fında yüzden fazla kaçakçılık — vak'a. kemeye vermiş, bu gibi vak'alar tama- men azalmıştır. Küçük Memleket Haberleri Artova Hafkeyi binası Artovada Halk Partisi başkan ve üyeleti- nio teşebbüsü le modern bir Halkevi binası Hnşası kararlaştırılmıştır. İaldırmaları da âdet olmuştur. Gerek kol- |berlere göre burada bir meteoroloji bi « Safranbolunun güzel bir nahiyesi: Ulus Eski Mmekteblerden mâda bu yıl Ulusta 5 dershaneli bir yatı evi daha yapılacaktır Karabük, (Hususi) — Ulus Safranbo- luya bağlı bir nahiye merkezidir, nahiye- de 23,000 nüfus, 67 köy vardır. Nahiye dahilinde beş dersaneli bir ilkmekteb, ayrıca Dırahna, Ağa, Derecik, Girsinler, Kumluca, Helkeme köylerinde de birer öğretmenli ve üçer dersaneli mektebler bulunmaktadır. Nahiye müdürü Abdur- rahman Dündar çalışkan bir zattır. Ev- velce Ulusta frengi müstevli bir şekilde olduğundan hükümet bu hastalığa karşı cezri tedbirler ittihaz etmiş ve burada bir frengi mücadele teşkilâtı vücude ge- tirmiştir. Teşkilâtın reisi Salm mücude- lenin başında bulunmaktadır. —Nal yede, Dırahna ve Helkemede dispanser- ler açılmıştır. Ulus Safranboluya 68, Bartına 41 kılo- metre mesafededir. Bigada tehlikeli Eski bir tören Biga (Hususi) — Bura düğünlerinde yapılan «koltuk, merasimini görmek için şehrin bütün kadınları düğün evine - da- ha gelin gelmezden yaran saat önce - hü- cum etmekte, harab, eski çatılı ahşab dü- ğün evleri binlerce temaşacı ile dolup bo- şalmaktadır. Duha geçenlerde böyle bir merasim yapılırken Kasiım oğlu Mehme- din döşemeleri çürük olan evi çökmüş, bir çok kadınlar altında kalmış, bazıları da muhtelif yerlerinden sakatlanmıştı. Son zamanlarda gelinle güveyin, kol- tuk merasiminden sonra yanyana fotoğraf tuük merasimini görmeğe gelenler, gerek- se bu resim çektirme esnasında bulun mak istiyenlerle bu çürük evler büyük bir tehlikeye maruz kalmaktadırlar Bu tehlikenin önüne geçilmesi için zabıtanın harekete geçmesi beklenmektedir. Şilede bir malooıj-n;urii“hinası yapılıyor Şile (Hususi) — Ankaradan gelen ha- nası yapılması için tedkikata başlanmış- tır. Alâkadarlar binanın yapılacağı ye - rin tesbiti İle meşgul bulunmaktadır. Bi- nanın yeri kazanın ve limanın en hâkim bir yerinde olacaktır. Bina yapılır yap'l. maz diğer âletler getirilecektir. Eskişehirde iki zeytin fabrikası kuruluyor Eskişehir (Hususi) — Ziraat Bankası genel merkezince vilâyetimizde modern iki zeytinyağ fabrikası kurulması ka - rarlaştırılmış ve fabrikaya elverişli yer- leri intihab ve mübayaa etmek üzere u- mum müdürlük bir komisyon ayırmıştır. Ankaradan gelen bu komisyon Ayva - lik ve Edremid mmtakasına giderek mü- masib gördüğü zeytinlikleri banka he - sabına satıri almıştır. Komisyon, en mü- tekâmil vasıtaları ihtiva edecek olan bu modern zeytinyağ fabrikalarının plân - Jarını hazırlıyacak, bü suretle kisa bir zaman zarfında tesisatı kurma işine baş- danacak ve fabrika önümüzdeki yıl için« de faaliyete geçecektir. Bu fabrikalar, ziraf, kredi kooperatif - leri ortaklarının mahsullerini işliyecek ve memleketimizde zeytin sanayli ıçin ör - nek olacaktır. Rize Halkevi kollarında seçim faaliyeti Rizeden yazılıyor: Hslkevi kallarında seçim başlamış; temsil ve gösterit kolu başkanlığına Rize valisi Nuri Türkkan, eşleri Bayan Seza Türkkan ekseriyetle seçilmiştir. : Şile için bir kitab çıkarılıyor Şile (Hususf) — Kaymakam Rabii Ka- ratekiniş de yardımı İle burada şimdiye kadar yapılan ve yapılacak işler hakkın: da faydahı malümat verecek bir küçük kitab neşri için alâkadarlar tedkiklere başlamışlardır. Tedkikler biter bitmez ki- tab neşredilecektir. Kitabın adı «Cüm - | huriyette Şile» olacaktır. Kitabda ayrıca / Şına mensub bir kontröl muhitle alâkadar bir çok işlere ald re - simlerle tabif manzaralar bulunacaktır. İ -|rini takib etmesi vesair hususatta gi âmili Arazi verimsiz olduğundan bilhassa buğday ve arpa gibi hububat yetiştirme. ğe elverişli bulunmadığı cihetle Ulusta daha ziyade mısır, darı zeriyatı yapılır, etrafı dağlarla muhat ve çevresinde kes reste fabrikası olan Ulus köylüleri en çok kereste nakliyat işlerile uğraşırlar, Nahiye müdürü Abdurrahman Dündarın bilhassa merkezdeki çalışmalarile daimi olarak nahiyeyi tehdid eden Uluçayın tehlikeli vaziyeti ölenmiştir. Ulusta bu yıl bir de beş dersaneli yatı evi yas pılacaktır. Buranın Safranboluya çok uzak oluşüu köylülerin hükümet dal del ili olmaktadır. Bu sebeble nükümet müstakil bir kaza haline ünmüş ve bu da artık bir gün mee 1 olmuştur, Malatgya belediye reisi Seçimi gyapıldı Malatya, (Husu- si) — Şehrimizde belediye relsi se- çimi — yapılmıştır Yeni relsliğe mem- leketin güzide ev- lidlarından — Sald Fırat — seçilmşitir. Malatyalılar Said Firattan — faydat çalışmalar — bekle- mektedirler, Kara günlere aid Said Fırat / şayanı dikkat hatıralar (Baştarafı 5 inci sayfada) Hattâ, hiç unutmam. O zaman, Yunan orduları başkumandanı olan Haci Aneş- ti, Anadoludaki mukavemetin yok edile mesi için, İstanbulu işgal etmekten baş- ka çare olmadığını ileri sürmüş. Yunan |kuvvetlerine, Çatalca hattına doğru ilere lcmeleri için emir vermiş. İstanbulda ise, ancak bir alay kadrosu mevcuddu. Derhal, kuvvet toplayıp, bun- ları talim ve teslih etmek istedim. İngi- lizleri, keyfiyetten malümattar — ettim, General Harington, gülerek şu cevabı verdi: «— Hayret! Toplamak istediğiniz. bü kuvveti, silâhlandırabileceksiniz denick? Mühimmat depolarında cebhane kalınış ha!l» rtesi günü, irtibata memur olan İn« giliz generalı - şimdi ismini hatırlıyamı- yorum - gene karşıma dikildi, gene vâzie yetten şikâyot etti. Dayanamadım, muhatabıma şu - suali sordum: — Böyle bir vak'a İngilterede olsaydı, siz ne yapardınız acaba? İngiliz generalı sustu ve gitti. Bu sıralarda ikinci İnönü muharebesl oluyordu. Harbin neticesini anlamak için meraklanıyordum. Fakat Anadolu ile resmen mühabere edemiyorduk. Hususl vasıtalarla alman haberlerden, neticeyi öğrenebilecek idik. Nihayet, zafer müjdesi geldi. Geniş bir nefe$ aldım, Sözlerimi bitirmeden evvel şunu da söyliyeceğim: İngilizler, az daha beni de Maltaya gönderiyorlarmış. — Niçin? — Anadoluya yardım ettiğimi, benim muvafakatım ile silâh ve cebaane kaçı- rıldığını ileri sürmüşler... Fakat sonra bu fikirlerinden vazgeçmişler. Çünkü, yuka- rıda da işaret ettiğim veçhile, «kuvayı milliye» ile uzlaşmak istemeleri, benim Maltaya nefyedilmekliğime engel olmuş. Yani, bu sırada vukua gelen ikinci İnönü zaferinin verdiği şaşkınlık yüzünden zos raki bir Malta seyabatinden kurtulmu«. şum! Şilede defterdarlığın tefi şieri Şile (Hususi) — İstanbul defterdarlı « e- rek malmüdürlüğündeki isleri teftisa başlamıştır. ;