31 Aralık 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

31 Aralık 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

31 Birincikânun SON POSTA 'TELGRAF HABERLERİ İspanyada şiddetli muharebeler oluyor! Cümhuriyetciler mukabil taarruza geçtiler Bazı mıntakalarda Franko kuvvetleri ileri hareketlerine devam ediyorlar. Bir deniz muharebesi de oldu Londra, 30 (Hususi) — İspanya hükü- Tet kuvvetleri, bugün Frankoculara kar- A mukabil taarruza geçmişlerdir. Cenub cephesinde yapılan bu mukabil faarruzun başlıca gayesi, Leridayı teh- did etmekte olan İtalyan ve Franko kıt'a- Tarını tardeylemektir. iğer cephelerde Frapkocuların mu- Vaffakiyeti teyid olunmaktadır. Saragossa, 90 (AA.) — Franko kuv. tetleri bugün de bütün Katalonya cep- hesinde taarruzlarına devam etmişlerdir. ıntakasında, — Frankocular Tremp c'varında öğleye kadar dört kilo- Metre daha ilerlemiş bulunuyorlar. Balabuer mıntakasında düşman cephe- &i yarılmıştır. Frankocular 'leri yür &derek Leridarın kırk kilometre cenu- bundan Taragana vilâyetine girmişlerdir. ,hlyanhr. Fransızları korkaklıkla itham ediyorlar Roma, 30 (A.A.) — Havas ajansı bildi- Tiyor: «Regime Fascista» gazetesinin İs« Banyada Kat a cephesindeki muha- biri Talamazzi gazetesine şöyle yazıyor: İtalyanların, Fransızlar ve Çekoslo- Vaklara karşı parlak zaferi fevkalâde ko- lay olmuştur. Çinkü, İtalyanların mua-' rızları zelilâne bir korkaklık göstermiş- lerdir, Deniz muharebesi Cebelüttarık, 30 (ALA.) — Evvelki ge- ce Ceuta civarında cümhuriyetçilerin Jose Luis Diez sdındaki tarpido muhribi ile Frankistlerin harb gemileri arasında, muhrib, Cebelüttarıktan ayrılmağa çalış- tığı sırada bir deniz muharebesi olmüş- tur. Jupiter ile Canarias kruvazöründen ve diğer bir takım harb gemilerinden mü- rekkeb olan Frankis! filosu, cümhuriyet- sin muhribine hücum etmiştir. Ceuta tihkâmları muhribe Karşı ateş açmak | suretile bu muharebeye iştirak etmiş- lerdir. Jose Luls Dlez körfezde karaya 5 met- re mesafede oturmuştur. Jupiterin batmış | olduğu zannolunuyor. Maahaza, bunu te- yid eden malümat yoktur. Jose Luis Diez mürettebatmdan 7 kişi ölmüş, 11 kişi yaralanmıştır. Yaralılar derhal karaya çıkarılarak hastaneye sevkedilmişlerdir. Vrankistler tarafından atılan bir takım cbüsler Catalanbay ka- sabasında iki eve isabet etmiş ve evde bu- Tunan birkaç kişinin yaralanmasına se- bebiyet vermiştir. Romanyanın dış siyaseti Yeni Rumen Hariciye Nazırı Radyoda söylediği bir nutukta Romanyanın barış siyasetini tebarüz ettirmiştir Bükreş, 30 (Rador s$ensı bildiriyor) —| iciye nazırı Gafenco, Romanyanın Gş politikası hakkında radyoda bir nu- fuk söylemiş ve demiştir ki: Romanya barış politikasmı takib et- Mektedir. Beynelmilel hayatın gerçek ve İtcrübelerini ve eski sadık — dostlukları 8özününde tutan bu polifika Romanya- 2in hak ve menfaatlerini müdafaa eder. lışılan hor yerde hazır bulunduğunu gös- terir, demiştir. Gafenco, İtalyanın yaratıcı kudretini sena ettikten ronra, doğu Avrupası dev- letlerinin mühim rolünü kayıd ve Avru- pa müvazenesinin ve huzurunun mühim bir kısmı itibarile bu devletlere bağlı bu- lunduğuna işaret etmiştir. Keza Ramanya, kendisini doğu cenubi Nazır bundan sonra kraliın Londra, Pa- | Avrupasının tyi nizamını müdafaa husu- Tis, Brüksel ve Berline- yaptığı ziyareti tırlatarak: Bu ziyıreî. Raomanyanın barış için ça- Başvekil Maarif Vekâlelınde yeni Vakil İle bir müddet görüştü Ankara, 30 (Hususi) — Maafif Vekili -Hasan Âli Yücel öğleden evvel Vekklet Wnüdürlerini makamlarında ziyaret etti, Memurların vaziyetleri ile alükadar oldu. Öğleye doğru Vekâlete gelen Başvekil Celâl Bayar Maarıf Vekili ile odasında bir müddet görüşmüştür. Alman - ingiliz deniz anlaşması tadilediliyor Londra 30 (Husust) — Berlin hükü- Meti, 1935 senesinde Almanya ile İn- Biltere arasında aktedilmiş olan deniz Anlaşmasında bazı tadilât yapmak iste- diğini Londraya bildirmiştir. İngiliz bahriye mütehassısları, ya - Pilması isteniler. tadilât hakkında Ber- İnde müzakerelere başlamışlardır. Şimdi ise Almanya, yüzde 35 nisbe- fin fazlalaştırılmasını ve İngiliz deni- Zaltı gemilerinin tonajına müsavi de Bizaltı gemisi yapmak istemektedir, Posta müdürleri arasında tayinler Ankara, 30 (Hususi) — Üçüncü Umu- Mİ Müfettişlik Nafıa Müşaviri Asım Er- Zurum nafız müdürlüğüne, Bursa Posta Müdürü Hayri Çanakkale Posta Müdür- M eski İstanbul Posta Müdürü Yu- Arif Bursa Posta Müdürlüğüne tayin edilmişlerdir. nnn t sunda görüşlerine işt'rak ettiği Türkiye Asılsız Haberler Ankara, 30 (ALA.) — Bazı İstanbul gazetelerinde Milli Müdafaa ve Mali- ye Vekâletlerinde değişiklikler ola- cağmıma ve yeni meb'uz namzedi liste. sinde isimleri yazılı olanlardan iki zatın bu. vekâlet! getirileceğine dair intişar eden haberlerin asılsız olduğunu beyana Anadolu ajansı me- zundur. Memel Almanyaya Ilhak ediliyor Londra 30 (Hususi) — Memel Di- yetinin talebi üzere, Memeldeki Lit - vanya polisi geri alınacaktır. Memel- deki inzibat mahalli kuvvetlerle temin edilec L leri ında iyi malümat almakta o- lan mehafil, Merfte!'in İkincikânun bi- dayetinde Almanyaya ilhak edileceği- dadır. Çok iyi bir Alman membaında öre Memel Diyet! $ içtiman esnasında il- ya da Litvanyanın Memel'in Alman halkının kendi mukadderatlarin hib olmak haklarını tanımaması linde vaziyet ali lacaktır. Amerikada Casuslukla Mücadele k £ udu her türlü vesaite mü- racaat edilmek suretile arttı Bilhassa hazine rezareti, rona casusluk faaliyetini gizler gibi gör lükleri her türlü n şaneyi derhal neza- retteki hususi bir servise ihbar etmeleri için talimat vermiştir. Alkol rüsumunu tahkike memur 1400 ajan İle, 250 gümrük memuru, 600 hudud muhafızı, uyuşturucu maddeler kaçakçı- muhafızları istihbarat servisi zabitlerin- ve Yunanistana yaklaştıran Balkan Pak- tına da istinad etmektedir.. Fransaile iran arasında siyasi münasebetler inkıtaa uğradı Paris, 30 — Reuter muhabirtnin öğren- diğine göre, Fransa ile İran arasındaki diplamatik münasebetler inkıtaa uğra- miştir. Bunun sebebi, İran kak betsiz sayılan bir kşsikati neşridir. Tahran, 30 (AA.) — İran hükümeti- münase- Pariste nin, Fransız matbuatında çıkan bazı ma- kaleler dolayısile Fransa ile diplomatik münasebetlerini katettiği resmen teyid olunmaktadır. Fransız Hariciye Nazırı Büyük Elçimizle uzun müddet görşütü Paris, 30 (AA.) — Hericiye naznırı Bone, dün akşam Türkiye büyük elçisi Suad Davazı kabul etmiş ve kendisile u- zun müddeı görüşmüş:! Parti Grupu Reis Vekiliği Ankara, 30 (Hususi) — Parti grupu reis vekilliğine seçilmesi muhtemel olan- lar arasında Saffet Arıkxnın da izmi zik- redilmektedir. Vali Ankaradan döndü Ankara, 30 (Hususi) — İstanbul Vali- si Lütfi Kırdar bu akşam ekspresle İstan- bula hareket etti. den bir çoğu, casusiarın faaliyetlerine karşı dikkatlerini arttırmak emrini al- mışhxdır Görülmemiş bir hırsızlık hastalığı Bir profesörün - evinde binlerce parça eşya bulundu Kopenhag, 30 (A.A.) — Kopenhağın tıbbi mehafili pek ender rastgelinir bir «hırsızlık hastalığı» vak'asile meşgul ol- maktadır, Bundan üç sene evvel bazı eşyaları ça- hnan bir antikacı birdebire mağazasın- dan bu çahnan eşyalardan bazılarını tek- rar görmüştür. Kopenhagın çok tanın- mış profesörlerinden birinin yaptığı dostluk ziyaretine tesadüf eden bu bu- lunuş zabıtayı bu yolda — araştırmalara sevketmiş ve polis derin hayretlor içinde ça saat, gümüş kaşık ve bıçak, elmas, di-| ğer birçok kıymetsiz eşya ele geçirmiştir. Profesör bu hâd'se üzerine kendini as- mışsa da zamanında yetişilerek kurtarılk mışlır, Ziraat Vekâleti ’ Başınüşavirliği Ankara, 30 (Hususi) — Ziraat Banka- &ı mali müşaviri Fazıl Ziraat Vekâleti başmüşavirliğine tayin edilmiştir. Nafia müsteşarlığı Ankara, 80 (Hususi) — Nafıa Müste- şarlığına Demiryollar idaresi tarife tica- Tet dairesi reisi Naki veya İstanbul Elek- trik İdaresi Müdürü Kadriden birinin ta- 30 (ALA.) — Alman mesele -| | nin çok muhtemel olduğu mütaleasın- | hak lehinde karar verecek ve Alman- | | Vaşington, 30 (A-A.) — Amerikada ca- | lığının tenkiline memur 225 ajan, sahil- mezkür profesörün evinde dört bin par- | © Maktu muamele vergisi kakkında Maliyenin lalâkadarlara hir tamimi Ankara, 30 (Hususi) — Yeniden bazı müesseselerin de maktu muamele vergi- sine tâbi tutulması hakkında maliye alâ- kadarlara gönderdiği bir tebliğde şöyle demektedir: Muharrik kuvveti beş beygiri geçmi- yen sızai müesseselerden yıllık maktu | , muamele vergisine bağlanmaları muva- fık görülenler bir tebliğle bildirilmişti. etlerde mezkür umumi tebliğ- tamirhanelerle Votomobil yayı, soda ve çamaşır suyu imal edan müesseselerin Ce maktu — vergiye bağlandığı anlaşılmış ve yapılan tetkikat neticesinde bu mücsseselerle beraber ko- |kodan torba imal eden müesseselerin de |toptan yıllık vergiye bağlanması muva- fık görülmüştür. Bu mücsseselerde çimdiye kadar be- yanname usülüne göre vergilerini ddemiı (olanlar 1 Kânunuevvel 1938 - tarihinden itibaren senci maliye nihayetine kadar olan altı aylık müddete ald vergile: evvelki talimat dairesinde resen takdir İkomisyonlarının takdir edeceği matrah üzerinden maktulyete bağlanması ve bunlardan maktulyete bağlananların a- dedile x h miktarlarırın bildirilmesi ve bu umumt tebliğden evvel maktulye- te bağlanmış olanların halile ipkası icab eder. Valiler arasında değişiklikler Ankara, 30 (Hususi) — Konya vali: Vekâlet emrine alındı ve Konya valili; ne Kütahya valisi Nazif Ergin tayin edil- di. Kütahya vılilı'ğiııe Kocaeli valisi Hâ- euış ik başmüşaviri Z iya, An- e Dördüncü Umumi Mü- şavir: Fun(' Ba'umv Dör- istanbul y_eni yıla hazırlandı (Baş tarafı 1 inci sayfada) malini gözönünde tutan Denizbank bu gece 24,20 seferi yerine gece yarı- sından sonra saat 3 te Haydarpaşa - Kadıköy ve tekmil Adalara bir vapur kaldıracaktır. Ayrıca Şirketi Hayriye de bu gece geç vakit Boğaziçine dönecekler - için saat 3 te Köprüden bütün Boğaza bir vapur kaldırılmasını kararlaştıtmış - tır. Üsküdar - Kabataş arasında da saat 4 e kadar araba vapurları işliyecek - tir, Yılbaşı piyangosu bu akşam çekiliyor 'Türk Hava Kurumunun yılbaşı pi - yangosu keşidesi akşam saat 19 bu - çuktan itibaren Beyoğlunda Asri si - nema salonunda yapılacaktır. Piyan - goda kazanan numara ve mükâfat mik- tarı husust tertibatla Asrf sinemadan ara radyosuna verilecek ve oradan da her tarafa ilân edilecektir. Merak - hlar, Ankara radyosundan piyangoyu takib edebileceklerdir. Piyangoda beş yüz bin, iki yüz bin, yüz elli bin, yüz bin Biralık birer ikra- miye, dört yüz bin ve yüz bin Iiralık birer mükâfat vardır. Dört yüz bin liralık büyük mükâfat öyle tevzi edilecektir. Beş yüz bin Hralık ikramiye hangi numaraya çı « karsa o numaranın nihayetindeki son iki rakamla nihayetlenen bütün nu - maralar biner Hra mükâfat alacaklar- dır. Yüz bin Bralık ikinci-mükâfat ise şu suretle dağıtılacaktır: Beş yüz bin Jiralık birinci ikramiye ile iki yüz bin liralık ikinci ikramiye hangi numaralara çıkarsa o numara - ların yirmi beş aşağı ve yirmi beş nu- mara yukarısmdaki numaralar biner li- ra mükâfat alacaktır. İkramiyelerin hepsi dolabdan çekil- dikten sonra dolabın içine yeniden ko- nulacak sıfırdan dokuz numdraya ka- dar olan sayılardan çekilecek iki fişin üzerindeki sayılar ne ise bu sayı ile nihayetlenen bütün numaralar amor- ti alacaklardır. K E © Fransız - İtalyan ihtilâfı “Yazan: Selim Ragıp Emeç ransa ile İtalya arasındaki mü: F nasebetlerin mahiyeti, büdise lerin inkişafı nisbetinde tavazzuh etmeya başlamıştır. Bu vuzuhu daha iyi canlan. dirabilmek için italyan iddialarının ban: |gi şerait altında meydana çıktığını hülâ. sa etmekle işe başlıyalıra: İngiliz başvekili M. Çemberlaynin Ro mâaya yapacağı ziyaret takarrür eder eb mez, İtalyada bu ziyaretten istifade ede- bilmek çareleri düşünülmüştür. Hariciye nazırı Kont Cianonun söylediği bir nu- tuk esnasında, kısmı azamı mebus olan bir nümayişçi kafilesi Korsika, Tunus, Nis...ten bahsetmeye ve bağırmaya baş- lamıştır. Halbuki İtalyanın Habeş muharebesi. ne başladığı 1935 te İralya ile Fransa a- rasında aktedilmiş olan bir anlaşma, İ- talyanın Habeşte ellerini serbest bırak- Traasına mukabil, iki devlet arasında mu« allâk duran diğer bütün meseleleri hal- letmişti, Vaktaki Fransa hükümeti, Mil- letler Cemiyeti azası sıfatile İtalya aley- hindeki zecrf tedbirlere iştirak etti. İtak ya bu anlaşmanın füli neticelerinden is- tifade etmekle beraber anlaşmanın ken. disini tastik etmedi. Bu formaliteyi İh« mal etti. Şimdi, mevzuu bahsolan me sele, işte bu tastik edilmemiş olan an: laşmanın ihtiva ettiği meseleler etrafın. da yeniden bir müzakere açmaktır. Böy- ille bir müzakereyi ısliven İtalya karşı gında Fransanın bundan kaçmak isteme diği İtalyan hükümetine bu ayın yirmi altısında verdiği cevabdan anlaşılıyor, fakat İtalyanın konuşmak için intihab ettiği yol diplomatik bir yol olmayıp a- ont bir taleb yolu olduğu için Fransa da, bu talebe, ayni suretle muksbele etti ve sokak nümayişçileri İtalyaya hiçbir şey ceğini söylediler. Bu arada ileri giderek resmi ricali va- le bu red cevabını teyid ettirdiği gi- b. İngiltereye de müracaa: ederek İtalya da üçüncü bir devletin utunu hiçbir surelle hoş görmiye- i de bildirdi. Yani, bundan evvel Luluuı,'u gibi, M. Çemberlaynin Fransa aleyhinde İtalyaya karşı herhangi bir vadde bulunmasının önünü almak istedi. Bu vaziyet karşısında şımdi, söz söyle. mek sırası İtalyanındır ve Fransanın ko- nuşmak için bıraktığı açık kapıdan İsti. fade etmesi lâzımdır. Umumi kanaate göre İtalyanın, çok şeyler isteyip niha- yet Habeşin böğründe bir sıçan gibi râ- hatsızlık veren Fransız Somalisi ile ikti- fa etmesi ve böylece Cibutiyi alarak Ha.- beşin ıktısadi hayatını tanzim eylemesi mümkün olduğu gibi doha geniş olan ilk taleblerinde ısrar etmesi de mümkündür. Uzakşarktaki müstemlekelerile ana va. tan arasında mühim bir istasyon olmak itibarile Fransanın Cibutiden vazgeçme si mümkün olabilir mi Bilinmez. Fakal bilinen sarih aokta şudur ki İtalya iste diği şeylerde ısrar etmekle, Fransa da en salâhiyetli ağızlar vasıtasile buna hayu demekle pek ileri gitmişlerdir. Bundan sonra bir anlaşma zemini bulmanın pel güç olacağı müşahede edildiği içindir ki ortalıkta sıkıntılı bir tereddüd göze çam piyor. Yoksa bu yüzden bir harbin çıka. bileceğini sanmak, çayı görmeden paçar yı sıvamak gibi bir şey olur. Çünkü hı ihtimal o kadar uzaktır. Selim Ragıp Emeç Tokat ve Tekirdağ Belediye Reisleri Ankara, 30 (Hususi) — Tokat Belediye Roesliğine Remzi Topacın, Tekirdağ Bele diye reisilğine Muhterem Pekelin intk babları hakkında aıd oldukları Belediyy — meclisit.ce ittihaz olunan karar Vekiller Heyeti tarafından tasdik edildi. Romanya Elçisi Ankara, 80 (A.A.) — Ankaradaki Ro- manya orta elçiliği bir Kânunusaniden itibaren büyük elçiliğe çıkarılacağından Romanya orta elçisi Bay Telemaguetm vazifesi mezkür tarihte nihayet bulmakı tadır. Romanya orta elçisi Reisicümhur !—I met İnönü tarafından kabul edilerek ve« dada bulunmuştur.