23 Ocak 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

23 Ocak 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

TT. TE Salıpazarındaki Satye binası nasıl alındı? Elektrik İşleri Umum Müdürü Kadri Musluoğlu bir tezkere ile vaziyeti izah ediyor Fındıklıdaki Satys binasının satin alınmasına aid Denizbankla İstanbul Elektrik İdaresi arasındaki meseleyi tetkik etmek üzere Nafıa Müdürlüğün- de toplanan komisyon TaporuDu Na »- fıa Vekâletine göndermiştir. Nafa Vekâleti bu rapor üzerine nizbankın satın aldığı Satye binasını menafii umumiye namına istimlâk et- meğe karar vermiş ve keyfiyeti Deniz- banka bildirmiştir. Denizbank kanunen bu karara on beş gün içinde itiraz etmek hakkına maliktir. Nafıa Vekâletinin bu kararı hâdisenin mecrasıni değiştirmiş bu - Tunmaktadır. Çünkü istimlâk bedeli, gayrisafi iradın on misli üzerinden he. sab edileceği için Nafıa Vekâleti, bi » nayı Denizbanktan 100 küsur bin K - raya alacaktır. Halbuki Denizbank bi- nayı 250 bin liraya almıştı. Bu takdir- de Denizbankın 140 bin lira kadar za. rarı olacaktır, Hazinenin bu zararmı önlemenin mümkün olup olmadığını tetkik et - mek üzere Ankarada Nafa ve İktısad Vekâletlerile Denizbank mümessille - rinden mürekkeb bir heyetin teşk kararlaştırılmıştır. Heyet, aradaki 140 küsur bin liralık zararın Satyeye rü - cu edip edemiyeceği keyfiyetini tet - kik edesektir. Diğer taraftan Satye binası mesele - si hakkında İstanbul Elektrik İşleri U- mum Müdürü Kadri Musluoğlu, dün gazetemize şu tezkereyi göndermiş »- tir: «— İstanbul Elektrik Şirketinin hü- kümetçe salın alınması dolayısile bu müessesenin icarı altında bulunan bir takım binalar ve saire de iki taraf ara- sında kabul edilen mukavele hüküm - lerine göre hükümete devrolunmuş » Yardı. Bu cümleden olarak gazetelerde mevzuu bahsolan Salıpazarındaki Sat- ye Şirketine aid bina da diğerlerile beraber elektrik şirketinin akteylemiş olduğu kira mukavelenamelerile bir - Hikte idaremize intikal etmişti. Elyevm fiilen elektrik idaresinin iş. gali altında bulunan Salıpazarı amba. rında külliyetli miktarda elektrik mal- zememiz vardir. Satye Şirketi 1924 yılmda eski E » Kadri Musluoğlu lektrik Şirketi Müdürü mütevaffa Hanses ile istihdam ettiği ecnebi ve Türk yüksek memurlarının bazıları - nın menfaatına hizmet etmek üzere €- lektrik şirketinin himayesile kurul - muş ve daima onun sevk ve idaresine tâbi tutulmuş bir şirkettir. Bu tarih - ten #tibaren kurulan binaları Satye Şirketi istediği fiatla Elektrik Şirke - tine kiralıyarak büyük menfaatler te- min etmiş ve şüphesiz bu binalar usu- lü dairesinde Satye Şirketi namına Tapuya da bağlanmıştır. Sermayesinin mühim bir kısmı da amorti olunmuştur. İşbu binaların i - daremiz tarafından istimlâk suretile â- Imması kanuni bir zaruretti. Bundan dolayı da istimlâk muame - leslne teşebbüs ettik. 106 bin küsur li- ra takdir kıymetile istimlâk muamele- sini tamamladık. Bir taraftan da bu mu amelenin cereyanı sırasındş Sahıpaza- rı binasının Denizbank tarafından sa - tın almmak üzere olduğu öğrenilmiş ve keyfiyetten Vekâletim haberdar e - dilmiştir. Elektrik idaresi Umum Mü - dürü olarak gazetelerin hiç birisine hiç bir suretle beyanatta bulunmadım. Meselenin esas ve mahiyeti bundan İ- baret olduğunu tavzih ederim. Elektrik İşleri Umum Müdürü Kadri Musinofhu Eminönündeki infilâk| Ereğlide karaya Hâdisesinin Tahkikatı Evvelki gün Eminönü rıhtımında vu- kua gelen feci infilâk hâdisesi etrafın- 4a Adliye ve Deniz Ticareti Müdürlü. ğü tahkikata ehemmiyetle devam et - mektedir. Kazada yaralananların vak'aya şahid olanların Hadeleri ta - mamen tesbit olunmuştur. Taclanın, benzin deposunun tutüş - masmdan ileri geldiği anlaşılmıştır. Hastaneye kaldırılmış olan yaralıların sıhhi vaziyetleri iyileşmektedir. Yal - Bız infilâk esnasında ağır surette ya - ralanan ve bir gözü çıkan Nişanın va- siyeti tehlikelidir. Dün, dalgıçlar vas tasile geminin battığı yerde araştırma- ar yapılmıştır. Poliste : Çocuk kavgası 'Tahtakalede Rızapaşa arsasında oyna - makta olan 13 yaşında Ali ile 14 yaşında yerinden yaralamıştır. Yaralı çocuk te - davi edilmek üzere Cerrahpaşa hastane- 8'ne kaldırılmış, suçlu İsmet yakalanarak takibata başlanmıştır. Otomobil - Otobüs çarpışması Şoför Şevkinin idaresindeki 2928 nu - maralı otomobil Şişhane yokuşundan çı - katken 3051 numaralı otobüsün sademe - sine uğramış, çamurluğu zedelenmiştir. Suçlu otobüs şoförü hakkında tahkikata başlanmıştır. Oturan vapurlar Kurtarılıyor Ereğlide karaya oturan vapurlardan Galata ve Kaplan vapurlarının vüzdü- rülmesi işine Gemi Kurtarma Şirketi tahlisiyeleri tarafından ehemmiyetle ve |devam olunmaktadır. Bu vapurlar ka- taya olururken birbirlerile çarpıştıklar rı ve mubtelif yerlerinden yara aldık» ları için kurtarma işi çok güçlükle ya. pılmaktadır. Galata ve Kaplanın bu hafta içinde kurtarılmaları muhtemel- dir. Bir elbise hırsızı yakalandı Fatihte Hobyar mahallesinde oturan kunduracı İbrahimin evinden bir takım elbise çalarak kaçan sabıkalı hırsızlar - dan Salâhattin yakalanmıştır. Kültür işleri: İsmail Hikmet Efganistana gidiyor Efganistan hükümeti maarif müşa- virliğine tayin olunan Maarif Vekâ - leti müfettişlerinden İsmail Hikmet, il bugün Efganistana hareket edecektir. Şehrimiz maarif teşkilâtına mensub bazı gençler de Efganistanda çalışmak üzere bir müddet sonra Efganistana gideceklerdir. Bir yangın başlangıcı Fatirte Kıztaşında 4 numaralı Hasan 'Tahsinin evinde kiracı olarak oturan Şe- f#ikanın odasında yanan sobanın tesirile baca kurumları tutuşmuş, itfaiye tara - fından söndürülmüştür. ! Rüştü Aras dün Ankaradan geldi Yeni Londra sefiri bu günlerde hareket ediyor Londra büyük elçiliğine tayin olu - nan sabık Hariciye Vekili Dr. Tevfk Rüştü Aras, dün sabah ekspresle An - karadan şehrimize gelmiştir. Bu hafta içinde Londraya hareket edecek ol Tevfik Rüştü Aras dün kendisile görü şen bir muharririmize kısaca şunları söylemiştir: — Yeni vazifem başına gitmek üze - re İstanbula geldim. Buradaki hususi işlerimi gördükten sonra birkaç güne kadar Londraya hareket im.» Kasımpaşa sırtlarında 4.5 çavdarlı Ankara âyârı mallar 5,30. |istihraç edince şunları gö “Yeşil saha,, yapılacak Bu sahada bir çocuk bahçesi ve bir hamam inşa olunacak 'Tepebaşının arkasında, Kasımpaşa» | olmuştur. Maamafih ihracat tacirleri ya doğru bir yeşil saha vücude getiri-| mitbayantta bulunmuşlar ve bir aralık leceğini yazmıştık. Vali ve Belediye! fiatlar 4,17 kuruşa kadar yükselmiştir. Reisi Lütfi Kırdar bu civardaki arsa-|Hafta içinde 558 ton erpa gelmiştir. ların kolayca istimlâk olunabileceğini | nazarı itibara alarak yeşil sahanın he- men vücüde getirilmesi imkânlarını a&- ramaktadır. Haziranda hükümetten alı. nacak paralardan bir kısmı ile derhal yeşil sahanın inşasma geçilecektir, Belediye fen heyeti müdürlüğü ye * şil sahadaki arsa ve binaları tesbit eb mektedir. Yeşil saha, Haliçe kadar imtidad e - detek ve içerisindeki havuzun suları Halice akacaklır. o Yeşil sahanm bir tarafında çocuk bahçesi bulunacak, di- ğer bir tarafına da büyük bir hamam yapılacaktır. Almanyaya giden heyetimiz bugün geliyor Menemencioğlu tedavi için bir müddet Avru- pada kalacak Almanya ile aramızdaki 150 milyon marklik yeni kredi anlaşmasını imza. uyan murahhas heyetimizin !kinci re- isi saylav Cezmi ile heyetin diğer aza- ları bugün şehrimize geleceklerdir. He | yet reisi Hariciye Vekâleti Genel Sek- | reteri Numan Rifat Menemencioğlu tedavi için bir müddet Avrupada ka * lacaktır. Kredi anlaşmasını “ikinci reis Cezmi Ankaraya götürecektir. Hafta içinde gerek toprak mahsul- lerinde ve gerekse dış piyasalara ihraç edilen sair mahsullerde mahsüs bir sa- Jâh kaydeditmiş kısmen fiatlarda bir te reffü kaydedildiği gibi durum da sağ. Jamlaşmıstır. BUĞDAY : Piyasa salâh kesb ve fi- atlarda kayda değer bir artılış görül - müştür. Toprak mahsulleri ofisinin ge- tirttiği malları piyasaya arzetmeyip si- olara depo etmesi piyasanın sağlam kalmasını intac etmiştir. Hafta içinde 2831 ton buğday gelmiş, 1.2 çavdarlı ekstra ekstra Polatlı malları 6,05-6,07 35, 9-10 çavdarlı Konya âyârı mallar 15-5,25, 1.2 çavdarlı ekstra Anadolu sert buğdaylar 5,20-5,25, 9-10 çavdarlı Trakya mallam 5.5,05 kuruştan mua mele görmüştür. ARPA : Alman permi dairesinin arpa fiatlarını bir mikdar aritirmiş olma - sına rağmen fazla mal gelmiş olması piyasanın sakin kapanmasında âmil 5, 5, Haydarpaşa teslimi dökme Anadolu malları 4,12-4,15, çuvallı Trakya ve Marmara malları iskele teslimi 4,28- 4,35 kuruştan muamele görmüştür. KUŞYEMİ: Uzun zamandanberi dur- gun geçmekle olan piyasa dış piyasa - lardan teleb vukuu üzerine canlanmış. tır. Burun neticesi olarak fiatlarda beklenen yükseliş görülmüş ve 6,03 kuruştan muamele görmüştür, 'Taleble. rin devamı piyasanın durumunu sağ- lamlastıracaı memuldür. SUSAM : Dış piyasalardan taleb vu- kuunun azalması ve havaların müsaid gitmesi istihlâkin eksilmesi ve fiatla - rın düşmesine sebeh olmuş ve ellerinde stok bulunanlar bu fiatlardan mal sat- mak istemediklerinden * şayanı kayıd| bir muamele olmamıştır. PİRİNC : Pivasa canlılığım muhafa. za etmekte ve taleblerin devamı fiatla- rın yükselmesinde müessir olmaktadır. Hafta içinde Tosya birinci malları 24,05 kuruştan muamele görmüş ve umumi- yetle bütün pirinç cinsleri üzerinde bir kuruş artış kaydedilmiştir. İC ÇEVİZ : Bidayettenberi piyasanm Zahire borsasında bir haftalık vaziyetin hülâsa! Hafta içinde fiatlarda mahsüs bir tezayüd ve piyasada canlılık kaydedilmiştir i , âtlerine uygun bir şekilde tans eğ mek gayesile kurulan Doğu ve | mıntakaları canlı hayvan ihracsii birliği 938 yılı sonunda iki yaşı durmuş bulunmaktadır, 937 nin ihracat mevsimi kurularak hemen işe başlıyan "5 ilk hamlede mesaisini ancak Doğ ” gesine haşretmiştir. Birlik mesaisini genişletmek sunda ufak bir tereddüd Ke ve 938 ihracatında iyi bir randım”. min etmiştir. 937 ile 938 yılları daki muvaffakiyet farkını rakari 937 yilmin Doğu bölgesi 1,024,466 lira kıymetinde 10,715 kilo canlı hayvandır. 938 in ayni cat mevsiminde ise yakın ii di le 1,2000,000 lira kıymetinde 9 m“ kilo koyun ve siğir ihraç olunmuştu”” 938 ihracatmın 937 ye mari 1,152,000 kilo noksan olduğu “e bedel yekünunun 200,000 ire bir fazlalık gösterişi, Doğu yi şimdiye kadar eşine rastlanmami$ © başari eseridir. “ 938 iş yılının kayda değer bir Pi çası da ihracatla bizzat köylünÜli alâkalandırılmış bulunması kendi! dir. Hududa yakın olan köyler Tay köy birlikleri vasıtasile satılık ig larını bir araya toplıyarak hayva * racatçıları birliğine teslim # ihraç kıymeti üzerinden bedelleri mışlardır. İhracat birliğinin bu kalmıştır kı, Partinin Kars eli koni sinde kazalardan gelen bütün haslar ayni muamelenin kendi | köylerine de teşmil olunmasını ai istemişler ve kongrenin kararını # lardır. Birliğin 938 faaliyetinin li bir kısmı da Cenup teşkilâtıdı”” ve” çen yıl sermayesini tezyide kara “& ren Birlik derhal Cenup ihr meşgul olarak Cenup vilâyet! şefi yeni hissedarlar küydetmiş ve 10 nlevvel 938 den 30 kânı ibi! rihi arasmdaki iki buçuk ay bir zamanda Cenüp komşularım. bin baş koyun ihraç ve bu suretl€ leketimize 340 bin liralık döviz ” etmiştir. melesinden köylü o derece sağlam ve iyi şartlar içinde devamı stokun hemen hemen tükenmesini intac ettiğinden talebleri karşılamak müm- kün olamamaktadır. Mevcud parti stoklar 65-67 kuruştan muamele görmektedir TİFTİK: Dış piyasalardan gelen de- vamlı talebler piyasanın sağlamlaşma- sını intaç etmekte ve bu durumun de. vem edeceği tahmin edilmektedir. Haf. Mahkemelerde: İki hırsız kadın yakalandı Saime, Nimet, Hatice adlarında üç sa- bıkalı kadın evvelki gün Mahmudpaşa - ya giderek evvelâ gömlekçi Yuhanın dük kânından iki gömlek çaldıktan sonra el- biseci Salamonun dükkânındaa bir par - desu çalıp kaçarlarken yakalanmışlar - dır Dün nöbetçi cürmümeşhud mahkeme » sine sevkedilen suçluların yapılan mu - hakemeleri sonunda suç sabit görülerek asıl fail olduğu anlaşılan Saimenin on ay yirmi gön müddetle hapsine ve o kadar müddetle nezaret altında bulundurulma- sına karar verilmiş ve Saimeye yataklık yapan Nimet te dört gün hapse mahküm ve tevkif edilmişlerdir, Bir kabadayı mahküm oldu Karaköyde Bankalar caddesinde Nu - barın kahvesine giderek bağırıp çağıran ve kahvenin camını kıran Tanaş, dn nö- betçi cürmümeşhud mahkemesinde ya » pılan muhakemesi sonunda üç gün hepse ve dört Era para cezasına mahküm edik miştir, ta içinde Almanya ve Amerika için 3 bin balya tiftik satışı yapılmıştır. Fi - atlar oğlak 135 - 136, Karahisar âyârı mallar 115 - 117, Ankara Ayârı 113 - 115, Çengelli 105 . 107, deri malları 70 . 75 kuruştur. 'YAPAK : Piyasa istikrarını muhafa. za etmektedir. Dış piyasalar için satış. lar yapılmış ve bu satışlar 1020 balyay: bulmuştur. Önümüzdeki hafta içinde Almanya, Fransa ve Amerikadan baş- ka Sovyetlerin de müboyasta başlaya- cağı tahmin edilmektedir. Bursa, Ban- dırma ve Trakya malları 60-65, İzmir, İzmit, Çanakkale malları 38.60, Kara- hisar, Kütahya Ayârı mallar 51-53, yı- kanmış yün 70-73, kuruştur. AV DERİSİ ; Sansar için talebler vardır, Karadeniz ve âyârı mellar çifti 32.34, Akşehir, Ankara âyârı malar 26.30 Hradır. Tavşan derileri 12 ku » rTuştan muamele görmüştür. 'Tilki Üze- rine muamele olmamıştır. Hayvan ihracatçıları birliği faaliyetini artırıyor Kars (Hususi) — Doğu ve Cenup vi- Jâyetlerimizin hayvan ihracatını müs- tahsil, tüccar ve milW ekonomi menfa- Birliğin ilk merhalede Yal vaffak olduğu bu toplu ihracat üzerindeki anormal vaziyeti sarsacak bir mahiyettedir. & Bursa havalisinde fındık yetiştirilecek Yerleri fındık yetiştirmeğe olan Soğukpınar köylüleri, : kaç ay evvel vilâyete baş vurarak Gi dilerine fındık fidani getirilmesi! bü iş için önayak olunmasını # — yel rinde görerek husus muhmebei 2 diği para İle Giresundan fındık fidanı getirtmiş ve heme halline göndermiştir. Yerleri Di rın bir memurun nezaretinde 7 mesine başlanmıştır. leri için iyi bir kazanç olacağın! “© etmektedirler. ger den hazırlanmış olduğundan, Soğukpınarlılar fındıkcılığın seri nal ER eni Bir sebzeci bir arkadaşın!” Ziraat müdürlüğü Aksarayda Çeşme sokağında raas0i tıcı Hasa: ie an a çıkmış, Şükrü Hüsnünün ruk savurarak dört dişini