13 Şubat 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

13 Şubat 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

nezdine elçileri ni gönderiyorlar Paris, (Hususi) — Maten gazetesine Londradan bildirildiğine göre İngilte- re ve Fransa elçilerinin hafta içinde, belki de Perşembe veya Cuma günü Burgosta itimad mektublarını vermele- ri imkânsiz görülmemektedir. Gerek Londra, gerekse Paris gazeteleri Vran- ko hükümetinin süratle tanınması le - hinde neşriyatta bulunmaktadırlar. Jurnal gazetesi Londradan aldığı ma Tümata atfen İngilterenin Paris hükü- metile tamamen mutabik olarak vakit kaybetmeden Franko'yu tanmağa ve dine bir büytk elçi göndi ğ | AET İM ner alm İrisi Franko'ya düşman olmakle mua * rar verdiğini yazıyor. Temps gazetesi ne diyor? Pariş 12 (A.A.) — Temps gazetesi yarıyor: Minarka adasının hasyonalisflere devri hâdisesi istiklâl prensipinin biz » zat Burgos hükümeti için de ne kadar mühim olduğunu kâfi derecede isbat etmektedir. Franko'nun salâhiyetini haiz bir. mümessil İneliz bayrağınm himayesi altında Devonchire zırhlısın- da adanm kan dökülmeden işgali bak- kında müzakerede bulunurken Major. kn üssünden gelen İtalyan tayyaröle - rinin adayı bombardıman etmeleri, İ- talyan kuvvetlerinin hususi bir poli - tikaya hizmet ettikleri ve İspanyol mil. liyetperverliğı davasile hiçbir alâka - ları olmadığı düşüncesini tevlid edi « yor. Bu hâdise, Mussolini'nin İspanya» da bir menfaat güttüğüne ve batı Ak- denizi statüsünün idame edileceğine dair teminatın kıymeti hakkında bazı mahfellerde mevcud şüpheleri idame edecek mahiyettedir. Bu şüphenin biran evvel izalesinde bizzat Franko için otoritesinin teyidi bakımından, bilhassa Fransa ve İngil » tere tarafından tanmması mevzuu bah. so'duğu su sırada, büyük fayda vardır. Bu tanırmanın ancak müstakil, mu - kadderatna hâkim bir suretle sahib ve bundan başka Avrupanm batı ce » nubunda, Akdenizde ve Amerikanın şimalinde hayatf menfaatler gene hiç- bir surette zarar ve halel getirilmesine müsaade etmiyecek olan devletlerle İtimad verici iyi komşuluk münasehet- leri idame fevkalâde alükader bir İs - panva için yapılabileceği aşikârdır. İngiliz gazetelerinin, mitaleaları Ismdra 12 (A.A.) — Pazar gazate - deri İspanya muharebelerinin yakmda biteceğinde #üphe etmemektedirler, Franko hükümetinin derhal Fransa ve Büyük Britanya tarafmdan, tanrlcağı- na muhakkak nazarile bakılmaktadır. Sunday Times gazetesi, İnriltere hü- kümetinin bu tanıma keyfivetini hiç - bir şarta taallfik etmiyeceği kanaatin. dedir. Ayni gazeteye nazaran Fransa hükümeti Salı yünkü kabine içtima - ında bu tamma kararmı verecek, İn « gilizlerin kararı ise Carsamba günkü kabine ietimamı müteskıb ilân oluma- caktır. Bundan sonra Sunday Times mütaleasına şu yolda devam etmekte » dir: Frenko hükümetinin anlasma kevfi- yeti kat'iyet kesbettikten sonra onun. Ya siyasi ve iktısadi sahalarda İs birliği esaslarım kurabilmek icin yol ac'lmış olanaktır. Fransenm arzusu, imzası antiknmintern paktınm altına koymuş bir İsnanva değil, dost ve bitaraf İs - panya görmektir. Bu ciheti temin hu - susunda pek çok müşkülâta uğrıyaca - ğında şüphe yoktur. Onserver gazetesi, bir fırsat sörül - döğü takdirde, Fransa ile İnvi'terenin Minorka adas: için tafbik edilmiş olan tarzı halli, Madrid hakkında da ku'lan. mağa âmade olduklarını bildirdikten 4onra yazısına şü tarzda devam etmek- tedir: Franko idaresi bütün İsnanya isle - * Tini tedvire başlar baslamaz Büyük Britanya !le Fransanın Franko'yu bil fil tamvacaklarında ve bu tanmma keyfiyetini hukuki cepheden de icra İ- çin lâzım gelen esbabı arıyacaklarında şüphe yoktur. D'ğer taraftan ecnebi askerlerinin İspanyadan o ihracmı te min etmek de doğrudan doğruya ve münhasıran General Franko'ya aid bir tır. Ayni gazetede, Johngarvin General Miyaja'ya karşı olan hürmetini ve İde bundan sonra harbi idame ettirme- İnin insafsız ve faydasız bir hereket o - lacağını tasdik etmesi lâzım geldiğini söylemektedir. Sinvor Gayda ne diyor? Roma 12 (A.A.) — Fransa ile İngil- terenin Frankist İspanyaya karşı itti. haz etmiş oldukları hattı hareket, 1- talyan gazetelerinin tenkidlerde bu - Iummalarına webebivet vermekte ber. devamdır. Bu gazeteler, Londra ve Pa- have ettikten sonra Fransızlarla İnsi - Vzlerin Bursos ile mukarenet peyda etmeleri ihtimalinden kuşkulanmak « tadırlar. Voce d'İtelin gazetesinde «Virginio Gavda» şövle yazıyor: Tondra ile Parisin başka türlü hare- ket etmelerine imkân olmadığından dolayı, Franko'nun muzafferivetini ka bul etmiş oldukları bedihidir. Fakat simdi bu muzafferiyeti baltalamağa uğraşıyorlar. İtalyanın noktai nazarı Roma 12 (AA.) — İspanyadaki İ- talyan muhariblerinin ancak Franko- nun siyasi zaferinden sonra çekilecek- leri hakkında buvünlerde bir makale neşretmis olan Giornale d'İtalia, bu - vün fikrini şu suretle tasrih etmekte - dir; İalva, Franko'ya olan yardımına an cak henüz dısarıdan tehdid edilmekte olan bu sivasf zaferin müdafaasına lü- zum hâsıl olduu takdirde devam ede » cektir, Fekat İtalya kendisine siyasi İzeferi asla empoze etmek tasavvurun- da değildir. İtalya yarınki İsnanyanın sivâsi retirmin şu veya bu tarzda fa - si?min avni olmasını iddia etmemek » tedir. O va'niz bu retimin, doğru vol- dan saşırtnb'lecek yabancı tesir ve nü- #urlarmdan ârf, yani «İspanva, İsnan. yahfarındırı formülüne: uvmun hale gelmis bir İsbanvarın milf arzusuna *ekabill etmesini arzu ediyor. İsnanyaya dönenler Tuluz 12 (A.A) — Şimdive kadar Franko tsrafınr ihtiyar etmiş olan mas- yonalist İspanyaya iade edilmek üzere vola çıkarılan milislerden 25,000 kişi Tluzdan geçmişlerdir. Mıntakanın muhtelif iskân mınta - alarma sevkedilmiş olan 100.000 mül. teciden 45 bini nasyonalist İspanyaya gitmişlerdir. Madrid 12 (A.A) — Negrin ve Del vavo ile henüz Madride varmamış 0 - lan diğer nazırlar buraya muvasalat et mişler ve" derhal nazırlar meclisi top- lanmıstır Paris 12 (A.A.) — Nasyonalist tay- vereler bürün saat 10,30 dm 11,30 a kadar Madridin mühim stratejik nok - talarını bombardıman etmişlerdir. Barselon'da divanharbler kuruluyor Barselona 12 (A.A.) — Havas Ajan- sı muhabirinin bildirdiğine pöre, di « van'hârbler bu Pazartesi ve Salı gün- Teri ietima ederek, muhtelif «ceka» teş- kilâtıma ve «kontrol müfrezeleri» kıt'- alarında calıcarak casusluk ve muka - bil casustuk cürümlerile itham altın - ön bulunan 350 kisinin vaziyetlerini tetkik edecektir. Bunların arasında ha- pishane olarak kullanılmış olan Ürü - suav gemisi içinde faaliyet vapmıs O- Tan harb mahkemesi reisi Salazar Ven- tura da vardır, Valansiya'nın bombardımanı Valensiva 12 (A.A.) — Dün akşam hesinei defa olmak üzere bir tayyare #lostu Eman mıntakasını bombardıman etmiştir. Sabahki bombardıman esna” sında 45 ev yıkılmıştır. Sekiz kişi ölmüş ve 23 kişi yaralan- mıştır, İsvicre de Franko'yu tanıyor Paris 12 (A.A.) — Matin gazetesine Cenevreden bildiriliyor: Motta'nın Bern'deki Cümhuriyetçi İspanya orta elçisine yaptığı beyanata nazaran, federal meclis gelecek hafta Franko hükümetini hukukan tanımak tasavvurunğadır. diratını bildirdikten sonra kendisinin | Hergün: Kimin eykelini dikmeli ? (Baştarafı 2 nci sayfada) Meselâ, eğer bu iş bu anketin netice » sine kalmış olsaydı, en evvel heykelini dikeceğimiz insanların (o başında Fatih tak; | Sultan Mehmed, Yavuz Sultan Selim bü- lunacak ve onlardan sonra da, eğer vak- timiz olursa Florinah Nazmı, kantocu İŞamramı, Dümbüllü İsmaili de unutm - | yacaktık! Hayır, bir millet için, onun hem tari- İhine hürmet, hem de istikbaline hizmet İ bakımından, pek mukaddes (bir mevzu olan bu heykel dikme işi, ne bir mahal - le kahvesinin sohbet mevzuu, ne de mek tebli çocuklara eğlence vasıtası değildir. En acıklı olan tarafı da şudur k!, bir Türk gazetesinin gayet zayıf bir kararla, mu - kaddes bir milli mevzuu bu kadar aşağı bir oyun derecesine düşürebileceğini he- sab etmemesidir. Bu acıklı anketin son bir hazin tara - fımı daha kaydedeyim: On beş senelik bir Cümhuriyetten son ra, demek oluyor ki biz henüz, Türk ve Osmanlı tarihleri arasında ayıran ve bir« leştiren çizgileri iyi tesbit o edememişiz! İbiye Vekâleti müşaviri ve hıfzıssıhha da- Hâlâ, Cümhuriyetei,. demokrat, radikal Türk nesilleri için ideai olarak gösteri « lecek fnasnları ararken Osmanlı tarihi - nin büyük simalarına müracaat ediyo - rüz ve bu tarihi halis bir Türk gözile 0- kurmuş değiliz! Osmanlı İmparatorluğu öldü, Hem de öyle bir ölümle öldü ki az kalsın, arada biz Türkler de beraber gidiyorduk. Ken dimizi nasıl kurtardığımızın o hikâyesini karacağımız kendi kuvvetierimizle, dün- yanın bugünkü gidişine ayak uydurarak ve kendimize geçmişte değil (gelecekte idealler yaratmaya çalışarak, ileriye doğ ru yürüyeceğiz. Bu, hayatımızın en bü - yük ihtiyacıdır. Biz bunu “bugünkü ve yarınki nesillere çok derin anlatmaya ve onları yen! bir ruh, yeni bir tarih ve ha- yat görüşü içinde yetiştirmeğe mecbu - Türke en çok hücum etmiş sa, bu şuursuzluk karşısında imkân kalamaz. Cümhurreisimizin bir gün matbuattan bahsederken tenkid sahasında matbuatın bir hâkim gözü ve hâkim vicdanile ha - reket etmesi lâzım geldiği mütaleasında bulunduğunu çok yi hatırlarım. Matbu-|ne esasen muvakkat bir gaye ile kurul - at, tenle'd sahasında böyle (olduğu gibi İçtimat bütün faaliyetlerinde de bir  « lim, bir vaız, nefsini millet hayrına vak» fetmiş bir misyoner ruhile hareket ede-| tasfiye edilmektedir. cektir, Yaptığımız iş şaka değildir; eli - mizle bir milletin kafasım £ yoğuruyo -Jir İktısad Vekâletine yapılan bazı şikâ- ruz! Muhittin Birgen meleleri üzerinde esaslı gürette etki »| rek ceza evine sevkedilmiştir. Bir müd « Almanyada seferbe (Baştarafı 1 inci sayfada) da intişar eden yanlara (o cevab veren Ordr gazetesi vaziyeti sonra şöyle demektedir: 4Romada bu hususta hiç şüphe mevcud olmasın: Kendimizi müdafaa edeceğiz ve Fransız milleti uzun müddet o zaptettiği hiddetini o zaman gösterecektir.» Almanyada hava seferberliği Paris, 12 (A.A) — «Oeuvres gazete - sinde Bayan «Tabouis» Almanyanın Mü- nihten evvel olduğu gibi bir nev; şan - taj yaparak Alman - İtalyan metalibatı meselesini İleri sürebilmesi için zaru - ri olan hazırlıklarda bulunmakta oldu » unu İngiliz ricali tarafından verilen malü- mata nazaran Almam hazırlıklarını idare edenler istical göstermektedirler. Hava seferberliği, yüzde doksan beş ikmal dilmiştir. Almanyanın 10 Şubatta hava kuvvetleri için lâzım olan efradı davet etmiş olduğu söylenmektedir. 15 Şubat- ta asıl seferberliğin başlıyacağı. 18 Şu- batta 25 ilâ otuz yaşındaki efradın davet edileceği rivayet olunmaktadır, 3 Mart - tan 8 Marta kadar Almanyada seferber- Hik hitama ermiş olacak o zaman Alman- ya kendi metalibi ile birlikte İtalyan me talibatını ileri sürecektir. 'Tabii İngiliz zimamdarları bu vaziyet karşısında hassaten bedbin (değildirler, Çünkü onlar, Fransiz zımamdarları gibi, böyle bir mizansen'e intizar ediyorlardı. ruz. Hakikat böyle olduğu halde, gaze -İvel kurulmuş olan üzüm (kurumunun telerimizde yaptığımız anketler, Türki -| müdürlüğünü Ha eden Hakkı Veral'ın yenin en geri kalmış veyahud en uyan -| kooperatifler ittihadı birliğinden çeki - mamış kafalarile, bize heykelleri dikile. |lerek üzüm kurumunun müdürlüğü ile cek büyükler arasında Osmanlı tarihinin | iştigal eylemesi İktısad Vekâletince ka- kılıçlarını, | rarlaştırılarak kendisine bildirilmiştir. büyüklük, kahramanlık ve ideal nümu »| Kooperatifler #ttihadının müdürlüğüne neleri olarak görmek neticelerine varır. |henüz kat'i olarak kimse tayin edilme - susmaya | miş, vekâlet vazifesi bu teşkilâtın Lon » rlik? pe hülâsa ettikter| Himler kazandı? 13 ŞURAT e, i Sayfa wi ngiltere, Fransa hafta içinde Franko) , Kanalizasyon inşaatına halk da iştirak edecek (Baştarafı 1 inci sayfada) kanalizasyon inşaatı için iki yüz milyon raya ihtiyacı bulunduğunu tebarüz et- tirmişti. İstanbulun yalnız Halice bakan cihetinin kanalizasyon şebekesi tamam- lanmış, fakat bu bat üzerindeki birçok binaların lâğımları şebekeye bağlanma- mıştır. Vati az bir masrafla binaların lâ- ğımlarını kanalizasyona bağlamak için fen heyetine emir vermiştir. Sıhhiye Vekâleti, İstanbulun sıhhi ba- kımı hakkında bir müddet evvel bir T3- por tanzim ettirmişti Raporu hazırlamak için İstanbulda bir müddet çalışan Sıh - iresi reisi şehrin sıhhatinin kanalizasyon teşkilâtı ile yakından alâkası bulundu - Şumnu tebarüz ettirmiş ve İstanbul bele- diyesinin nazarı dikkatini ocelbetmiştir. Kanalizasyon işleri yoluna girmediği tak dirde İstanbulda sıhhi bakımdan alına « cak her türlü tedbir esaslı bir netice ver- mekten uzaktır. Barışı kurtarmak için (Baştarafı 1 inci sayfada) | Avrupa barışı meselesi arazi ve müs.! temleke değişikiiklerile halledilemez, E- ğer Hitlerin son nutkunu İyi tefsir ede - bildimse, beynelmilel münasebetlerin ik. hep biliyoruz. Bugür. artık ideallerimizi | tısadi cephesi şimdi münakaşa edilmeklcek olan ik! 4 tısadi rereleri Osmanlı tarihinden alacak değiliz. Kendi | icab eder, zira Avrupa teşriki mesaisinin | samimi ve açık senem : tarihimizden, kendi kültürümüzden çı -| anahtarı yalnız buradadır. Avrupanın bü | barış kurtulmuş olacaktır. izmir Üzüm, incir kooperatifleri ittihadı umum müdürü çekildi (Baştarafı 1 inei sayfada) dra mümessili bulunan Muhib'e verilerek kendisine icab eden teblifat yapılmış - tar, Diğer taraftan öğrendiğimize göre, Ko operatifler #tihadmın teşekkülü üzeri - muş olan üzüm kurumunun da devâ - mına Jüzum kalmadığına (İş ve Ziraat bankalarımea kanaat getirilmiştir. Şirket Kooperatifler ittihadı muamelâtına da yetler üzerine Vekâlet kooperatif mua - büyük İkramiyeleri Türk Hava Kurumu miyangosunun 50 bin liralık ikramiyesinden birer his- sesi Zeytinbürnu talim elayında teğ - men Talâtta, Ödemişte Mustafa Keçe- cide, Silvanda müteahhid İsâ ve ortağı Abdullahta bulunmaktadır. On beş bin lira ikramiye kazanan nu maranın biletlerinden birini Kasım - paşad» Camiikebir mahallesinde 9 nu. marağa Salih ve diğerini Ödemişte Muharrem aimıstır. On iki bin liralık ikramiye Konyada terzi ka'fası İbrahime, on bin liralık ikramiye Üsküdarda Solaksinan mahal lesinde, Tophane sokağındaki 14 nu - marahı evde Kâmile isabet etmiştir. Berramada bir kali! asıldı Bergama (Hususi) — Bundan beş, altı sene evvel Manisanm İsmailler kö- yünden Mustafa, Berramanın Zeytin. dağ nahiyesindeki tarlasının kulübe - sine üç seyyar satıcıyı misafir etmiş, bunlardan fkisini pamlarma tamaen balta ile öldürmüş, diğeri kaçtığı için unda Bergama İstiklâl meydanında * sılmıştır. Kanalizasyon için halktan para dilmemektedir. İki yüz milyon liralık in“ şantın belediye bütçesile tamamlanma « sı kabil olarmyacağından İstanbul bele « diyesi masraflara halkı iştirak eftirebil. mek için etüdler yapmaktadır. Her ev; önünden geçen kanalizasyon borusunun masrafına binanın kıymeti nisbetinde tirak etmiş olacaktır. Bu iştirakin kaldı- rım vergisi namı altında bir vergi ile te- min edilmesi düşünüldüğü gibi daha ko- lay bir iştirak şekli de bulunmak üzere tetkikler ilerletilmektedir. i Temin edilecek paralarla Kasımpaşa « daki boru fabrikası tevsian işletilecek, İstanbulun Marmaraya bakan sırtı kanas Bzasyona kavuşturulacaktır. Kadıköy, kanalizasyon, borularına â ha evvel muhtaç bulunduğundan bele « diye 1940 senesinde bu taraftaki inşaata ufak mikyasta, fakat devamlı olarak baş Tayacaktır. * yük müstahsil ve müstehlik memlekei « leri bu noktal nazarın doğruluğunu ka «. bul ederler ve devletleri harb eserlerim den kurtararak gayretlerini mücadele ve refahın tedricen tekrar tesisine hasredas Oğlunun cenazesini yıkayan zavallı bir baba çıldırdı (Büştarefı 1 inci sayfada) lüyü gasledecek kimse bulunamamıştın Ölünün meydanda kalmaması için babüs sı altmışlık ihtiyar ve köyün eski ima « mi bulunan Ramazan oğlunu yıkamış ve bilâhare gömdürmüştür. Ölünün gömük mesi bitmiş, herkes evine dönmüştüm. Fakat yetişkin evlâdının ölümüne da « Ahmed tütün kaçakçılığı yaparken kalanmış, altı ay hapse mahküm edile det cezaevinde ceza müddetini dolduran Ahmed birdenbire çıldırmış, öteye be « riye saldırmağa başlamıştır. Zaptedile « miyecek bir hale gelen Ahmed dese tanbula gönderilmiştir.