13 Şubat 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

13 Şubat 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

13 ŞUBAT SON POSTA MAKİ il Ruzvelt bir harbe sebebiyet verebilecek! Japonlar Hainan bir buhran çıkarsa Avrupaya gelecek Amerika Cümhurreisi üç sefirleri tarafından Avrupaya davet edilmiş Paris 12 (A.A) — Üç memleketin Va- şimgtondaki sefirlerinin Bay Ruzvelti Av| misafirlikleri esnasında Bay Ruzvelt ile rupaya davet etmiş olduklarını Daily) refikasını Avrupaya davet edeceklerdir. Mail'in Pariste çıkan nüshası yazmak - tadır, Bu iskandilleri müteakib bir beyanat yapılmış ve Reisicümhurun riyaseti es -| liğini koyacak olduğu takdirde, masında memleket haricinde bir seyahat icrasına vakti olmadığı ifade edilmiştir. Bu gazete. siyasi mehafilin mekte olduklarını ilâve ediyor. Nevyorkta tahmin edildiğine göre, İn-| yettir. | Fransa - İspanya hududu muvakkaten kapatıldı 'Hendaye 12 (A.A) — İspanyol mülte- gilerinden olup İspanyaya (odönenlerden 48 saattenberi İruna gelenlerin adedi o kadar çoğalmıştır Oki, Nasyonalist ma - kamlar Katalonya milislerinin geçmesini müvaskkaten durdurmağa karar vermiş - lerdir, Hudud saat 13 denberi İspanya ta- rafından kapalıdır. Memleketlerine dön- mekte olan bu mülteciler Hendaye ga - «riyaseti| dirinde umumi bir konferansın içtimaa esnasında» sözüne ehemmiyetle işaret et | çağırılması halinde Avrupaya gitmekle memleketin Vaşingtondaki gütere Kralı ve Kraliçesi, Amerikadaki «Daily Mall, diyor ki: Bu takdirde Reisicümhurun bu dave - ti üçüncü defa reisicümhurluğa namzed- kabul etmesi muhtemeldir, Bir harbe sebebi - yet verebilecek herhangi bir buhran tak tereddüd etmiyeceği malüm bir keyfi - giden yol üzerinde emir beklemektedir. ler. Saat 17 de İrun kumandanı yalnız ka- dınlarla çocuklara ve Hendayede hazır bildirmiştir. Diğer taraftan, Nasyonalist makamlar, Salı gününden itibaren İrun hudud ka - rakolunun günde 6.000 kişi kabul edece- rının avlusunda ve beynelmilel MRLDİS We. baymeieilar. Köpeliyo HM YEbLi Maniler? El Bini tebliğ etmişlerdir. Çinde harbin (| | Pariste müstem harbin iptidasındanberi 80 bin yayrımuharib öldü Londra !2 (A.A.) — Şanghay'dan bildiriliyor Çin milli yardım komitesinin neş - rettiği rapora göre, harbin ilk 17 ayı zarfında 80 bin kadar gayrimuharib Çinli ölmüş ve yaralanmıştır. Bu müd- det içinde 53 şehir 1318 kere bombar- dıman edilmiş ve bu bombardımanlar. da 35,157 sivil ölmüş ve 44.050 siyil yaralanmıştır. Asya Antikomintern konferansı toplanıyor Tokyo 12 (A.A.) — Tokyo'da topla” nacak olan Asya Antikomintem kon- İeransını hazırlamağa memur komite, dün burada toplanmıştır. Bu toplantı » ya kırk kadar delege iştirak etmiştir. Bunların arasında, İtalyan ve Alman ve nasyonalist ei delegelerile mu vakkat Çin hükümeti delegeleri de Vardır. Macar gazeteleri hücuma geçtiler Budapeşte 12 (A.A) — «Tavas bil- diriyor» : Papa emirnameleri ve faşizm ismi altında bir başmakale neşretmiş olan sosyalist “Nepszava gazetesi bir hafta! tatil edilmiştir. Nasyonal sosyelisf | Oesszetartas mecmuasının da son nüs- hası. intişardan menolunmuştur. Bu İ- ki hâdise Kont Bethlen'in gazetesi ile nasyonal sosyalist Magyarsag gazetesi- nin bundan evvel tatil edilmiş olma « İarile bir araya gelince ortada dar bir matbuat serbestisi olduğunu göster - mektedir. Kont Csaky'nin RBerlinden avdetin- | denberi gerek muhalif gazeteler, özel nimresmi gazeteler birbirine benziyen makalelerle Çekoslovakyaya, Roman - Yaya, Yugoslavyaya ve bazan da Po - Tonya'ya çatmaktadırlar. Bu makale - lerin mülhem oldukları sarih bir su - rette görülmektedir. meseleleri tetkik ediliyor Paris 13 (A.A.) — İngilterenin bahriye birinci ordu ve eski müstemle - kât ve dominyonlar nazırı adasını tamamen ele geçiremediler Tokyo 12 (AA.) — Dome: ajansı bik diriyor: Japonlar Hainan adasının işgaline de- vam ederek adanın en mühim stratejik noktalarını ele göçurmişlerdir, Tokyo 12 (AA) — Japon donanması kumandanına Fransız - Japon münase - batma zararı dokunacak her türlü hare - ketten kaçınması için şiddetl; talimat ve- rilmiştir, z vii Balkan Antantı Konseyi General Metaksas hafta sonunda Bükreşe gidiyor Atina IZ (A.A.) — «Atina Ajansı bildiriyor» : Balkan Anlantı daimi konseyi (20 Şubatta Bükreşte mesaisine başlıya - cağı için, Başvekil Metaksas, Bayan Metaksas ve Yunan heyetile birlikte, Çarşamba akşamk trenle hareket ede cek ve Perşembe Selân'kte üniversite | binalarının açılış merasiminde hazir bulunan harb esirlerini kabul edeceğini! bulunacaktır. Arnavud'uk Hariciye Nazırı Pariste Paris 12 (A.A.) — Arnavudluk ha - riciye Nazırı Bibohovo, hususf bir zi. yarette bulunmak üzere dün akşam buraya gelmiştir. Bir tayyare rökoru bırı'amadı Nevyork 12 (A.A.) — Fevkalâde se- Tİ bir tayyare ile Losanceles « Nevvork esi | arasındaki mesafeyi 7 saat 45 dek'ka- da geçmis olan mülâzim Ben Kesley olup Avam | Howard Huehes'in rekorunu kırama - Kamarasında müstemlekâtm müdafaası | vW$tir Bu rekor, 7 saat 28 dakika 25 grupunu teşkil etmiş olan Bay «Amery», | S8DİYedir Fransız ricalile halihazırda mevzuubahs müştemleke meselelerini tetkik etmek ü- zere buraya gelmiştir. Beneş, yakında Avrupada harb çimi cik diyor Nevyork 12 (AA) — Şikago ve Nevyork üniversiteleri tarafından şe - refine verilen bir ziyafette bir nutuk söyliyen eski Çekoslovakya Cümhur reisi Edvard Benes, yakın bir istikbal- de Avrupada bir harb çıkmıyacağı ke-| hanetinde bulunmuştur. Maamafih Av rupada mevcud hercümerç ve bu her. cümercin dünys sulhü üzerinde yapa- bileceği tesiri küçük görmemeyi izhar etmiştir. Beneş ekalliyetler meselesi ve şimdiki vaziyetin karışıklığı dola - yısile kendi memleketinin inkısam kur banı olmakta birinci olmadığı gibi s0. nupcu da olmıyacağını beyan etmiş - tir, Yeni Belçika kabinesi Kuruluyor Bükreş 12 (A.A.) — Kabineyi teşkile Jaspar memur edilmiştir. Pariste müstemleke Fransız Generali Veygand Berutta Berut 12 (A.A) — Fransız General! İVeygand o bu sabah hususi bir ziyaret maksadile buraya gelmiştir. |Cebelüttarık Umum Valisi Fasa gitti Cebelüttarık 12 (A.A.) — Cebelütterik umum valisi Sir Edmund, İbnslde maiye- tile birlikte Nevcastle kruvazörü ile Fa- sa hareket etmiştir. Kruvazöre Glasgov İkruvazörü ile iki denizaltı refakat et - “mektedir. Ziyaret resmi mahiyektedin, Rus - İran ticareti Moskova 2 (A.A) — İran ticaret he. yeti yeni çin müzakerelerde bulunmak için bu- raya gelmiştir. ir ticaret muahadesi akdi f-| Almanyanın 35 bin tonluk harb gemisi yarın denize indirilecek Berlin 12 (A.A) — 35.000 tonluk ilk Alman kruvazörünün Salı günü saat 13. 06 da Mamburg'da Hitlerle Amiral Rae- der, ordu baş kumandanı OKeitel, hava kuvvetleri başkumandanı, Mileh, bir çok askeri erkânın, nazırlar ve diğer zevatın huzurile denize indirilmesi siyasi ve as- keri muazzam bir tezshüre vesile teşkil edecektir. Saat 1255 de Hitler, kısa bir butuk söyliyecektir. Bursa eski su işleri muhasebecisi beraet etti Bursa (Hususi) — Nafıa su işleri es. ki muhasebecisi Haydar Onat bir ihti - lâs suçundan dolayı dört buçuk sene - denberi tahtı muhakemede bulunuyor- du. O zamandanberi muhakemesi de - vam etmekte ve mahküm edilmekte, bazan aleyhine ve bazan da lehine o - larak dava divanı temyizce nakzedi) - mekte idi. Nihavet son celsede müddei- umuminin de talebi vechile beraetine karar verilmiştir. Boyaba"'da bir köylüyü yaraladılar Bovsbad (Hususi) — Boyabada bağ- k Osman köyünde geçenlerde bir tar- la yüzünden Keloğlu Mehmed ile ay - ni köyden Ayan oğlu Hasan ve kar - deşi Halil aralarında münazaa çıkmış, Hasan ile Halil Mehmed Tanı bıçakla sağ kolundan varalamıstır. Hâdiseye Cümhuriyet Müddetumumi vekâleti - ni gören baskâtih Vasfi Aksoy, el koy - muş, yaralıyı derhal hükümet dok - torluğuna sevketmiştir. Kocaeli barosu intihabı aavazarı (Hususi) — Uzun zaman. danberi münakaşalı bir şekilde devam eden Kocaeli barosunun teşkili işi ni - havet bulmuştur. Gecen ayın 17 sinde yapılan bir tonlannda İzmitliler baro relsliğine avukat Sedadı, Adapazarlı - lar da eski relsleri Eşref Tanakoluyu göstermişlerdir. Neticede relsliğe Eşre? Tanâkolu se. cilmiş, azalıklara da avukat Nail Bi - Vici, Aziz Koca, Fuad Som, İbrahim Hilmi Urlu intihab olunmuşlardır. İ Cümhurreisinin resmi kabulünden intıbalar | 2 İNDE © Haynan adasının işgali ve bir düşünce Yazan: Selim Ragıp Emeç a ünyayı başlangıç ve nihayel meçhul bir âlem olarak tasav- vur eden eski insanlar tekrar hayat buk salardı, bugünkü şartiar ve vasıtalar kar. şısında, bu âlemin ne kadar daralmış ve küçülmüş olduğunu hayretle görecekleri şüphesizdi. Dört buçuk günde tayyare ile devriâlem yapılması, hiçbir havsalanın vaktile değil, daha düne kadar kabul & demiyeceği bir imkânsızlıktı. Bugün, bu iş, her fani için kabil olabilen mümkinaf s'asına girmiştir. İktisadi hayatta bu böyle olduğu gibi siyasi sahada da ayni hakikatle karşı karşıyayız. Bir zamanlar Japonların Haynan adlı bir adayı işgal ettiklerini bize haber verselerdi, omuz« larımızı silker, mevcudiyet'ni bilmeğiğis miz. adını işitmediğiniz, binnetice coğrar! udiyeti dan! meçhulümüz olan bu fi mev adanın işgali karşısında tamamen bigi“ ne kalırdık Bugün, öyle hareket edemi- yoruz. Çünkü coğrafi bilgimizle beraber onu tamamlıyan rar malümatımız «Hay. nan» denilen adanın Fransız müstemleke- sı olan Hindi Çinide, bu kıt'anın mefke- zi olan Tonken ve civarına hâkim, ayrıca Çin denizlerinin medhalıni kontrol eden, İngilizlerin Çindeki Honkong müstemle kelerinin de arkadan çevrilmesini kolay» laştırabilecek bir mevkide kâim ve Çins lilerin işgali altında bulunan onlara sid büyük bir ada olduğunu bize öğretmiş bulunuyor. Fransızlarla Çin''ler arasın- da vaktile yapılmış olan bir muahedede, bu adanın hiçbir suretle başka bir meme" lekete devir ve ferağ edilemiyeceğin! Fransa namına Çin devletine taahhüd et. tirmişlir. Bu itibarla Japonların gelip bu adaya yerleşmeleri Fransızların da iş tekleri hilâfına olduğu gibi birçok ah valde Pransa ile müşterek hareket eden ve Uzakşarkta mühin menfaatler! bulus han İngilterenin de rızası haricinde İcra edilmiş bulunuyor. Diyeceğim şudur ki mevcudiyeti, adı, sanı tamamen meçhu! bir Haynan adam hâdisesi, Avrupa vaziyeti müsald olsa, çok mümkündü ki, Japonyaya karşı ban teşebbüsleri icab ettiren bir vesile olurdu. Bugün bunun böyle olması, bu işde duğrudan doğruya alâksdar bulunan devletlerin Avrupada meşgul olmaları ve Uzakşarktan evve! kendi yakın civars larını düşünmek mecburiyetinde bulun» malarıdır. Maâamatik, bugün için belki şiddeti bir kaç teşebbüs, belki de bazı Iktisadi mim kabelebilmisil tedbirlerile geçiştirilebi. lecek olan bu hidisenin istikbei için bir mabadi kalacağını kabul ederken şuna işaret etmek istiyorum ki burünkü dün. ya, dünküne nisbetle çok daralmıştır. Pek çok uzaklarin olup dünyanm diğer kısımlarile hiçbir alâkası »lmadığını san. dığımız bir noktaya - *azyikin aksi tesirini hiç ümid iz çok yakın bir noktada hisset, ” .2 Haynan adasının Japonlar tarafından işmali de böyle oldu ve dlinya demokrasilerini tem sil eden üç büyük devlete şunu gösterdi ki bayat daim! bir faaliyettir. Ona, icab eden hareketi vermiyerek statik bir su. Yukarıda Sayın Bayan İnönü davetlilerle görüşüyor, ortada: Cümhurreisimiz hir davetli ile musafaha ederken, aşağıdi Mil Şef bir kısım vekiller ve dave » kler arasında, rette oturanlar için, dinamizmi fazla olan milletlerden geleb$ecek büyük tehlike- ler vardır, Bu tehlikelerden korunmak istiyenler, hayatlarının hareketini karşı tarafınkinin ahengine uydurmazlarsa ye. nilebilir. Son vak'a, bu hakikati bize bie defa daha hatırlatmaktan başka bir sey yapmıyor. — Selim Ragıp Emeç Afyonlu çalışkan bir gencin cenaze töreni Afyon (Husus!) — Geçenlerde, Al « manyada yüksek tahsilini ikmal etmek» te iken öldüğünü teessürle yazdığımız Afyonun çalışkan ve kıymetli, mümtaş evlâdlarından Halid Demirerin cena « zesi 26-1-939 Perşembe günü şehrimi ze getirilmiştir. Herkesin takdirini ceği betmiş olan genç ölüye lâyık bir töreni yapılmıştır. Törende Vali, Belediye Retst, işlet « me, daireler, cemiyotler ve bütün es « naf halk bulunmuştur.