18 Şubat 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

18 Şubat 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

AKUARYOM evyork sergisine iştirak eden bütün devletlerin paviyonla » rında: birer akuaryom bulunacak, bu akuaryomlara kendi memleketlerine çıkan balıkları koyacaklarmış. Biz de paviyonumuzda bir akuaryom. yaptır. mak için teşebbüse girişmişiz. Fakat nedense bu teşebbüs de akim kalmış. Akusryom yapılamıyormuş. Haber aldığım zaman hayret ettim. Bu, o kadar güç birşey değil ki. Az & mek ve az masrafla yapılacak birşeyi #hmal etmek hiç doğru olmaz. Akuaryom denilen nesne, içinde can h balık beslenen bir nevi havuzdur. Mademki bir, böyle bir havuz yapıp memleketimiz sularından çıkan balik - ları koyamıyoruz, akuaryom yerine, akuaryomu arattırmıyacak başka bir şey icad ederiz. Meselâ, seyyar belvacı camekânı, alruaryom yerini tutabilir. Tem helva. o camekâni akuaryomdan daha oriji nal, daha yerlidir. Gerçi içinde su dur- maz, canlı balık barındırılmaz arma, nihayet canh balık yerine cansızı tep bir edilse ne çıkar! Helvacı camekânr tı, seyredenler üzerinde bir deniz te - #iri yaratabilecek bir şekilde, süslemek de çok kolaydır. Zeminine bir parça yapı kumu, kumun üzerine de Sandık» burnu kumsalından toplanmış birkaç İşeytanminaresi, tarak kabuğu konur! İkur. Cemekfinm mubteli? yerlerine de aşı boyasile vapur, kayık, deniz boz resimleri yapılır. Camekân, böylece hazırlandıktan sonra içine; memleketimizde çıkan ba- Tıklardan bir iki çiroz, bir kutu sardal- ya, birkaç tane tuzlu çinekop yerleştir. mekle bu iş de olmuş bitmiş demek - tir. Akuaryomla canlı balık teşhir et » mekten helvacı camekânında cansız balık teşhir etmenin avantajları da vardır. Akuaryoma sığdırılması müm- kün olmıyan Kılıç balığının, iste pişi- rilmiş bir ufak parçan bu camekânda bulunabileceği gibi, hiçbir zaman, hiç- olmıyan Wikerdanm da hakeza böyle bir esmekânda teşhiri kabildir. Nevyork sergisinde güzel eserler ye rine fotoğraf teşhir edildikten sonra, canlı balık yerine cansızı neye teşhir editmesin!.. İSMET HULÜSİ Bunları biliyor mu idiniz? | En çok sigara içen Amerikalılardır Paris sigara İ- çenler klübünün neşrettiği bir ista tistiğe göre Ame- > ye rikalılar vasat? o- larak senede 1045, — İngilizler 946 siga- ra içmekteğirler. 7— Meksikalılar o 740 sigara ile üçüncü, Belçtkalılar 630 sigara ile dördüncü ve) Jeri Fransızlar da 412 sigara ile beşinci gel mektedirler. İstatistik meraklısı zat, an- hışılan Suriyeyi, İranı dolaşmamış ola sak.. zira oralarda da pek çok sigara içik diğini bilmiyor. * Osmanlıların İstanbulda yaptıkları ilk saray Fatih Sultan Mehmedin İstanbulu fet. hini müteskıb Osmanlılar tarafından şe hirde yapılan ilk saray, inşasından çok sonra «Eski saray» ismini alan binadır. Bu saray 4 senede yapılmıştır. Btrafı ya- rım saatte dolaşılabilecek büyüklükte ve bahçeleri çok yüksek duvarlarla çevrili Adi. Ahşap olarak yapılan bu saray 947 de tamamen yanmış, Kanuni Süleyman tarafından yeniden yaptırılmıştır. Bun- dan sonra ise birkaç yangın daha göre- rek nihayet yerine şimdiki OÜniversite 34 bin Fransızın hayatını kurtaran adam Fransa aristokrat- larından Şarl dö Büsi- yer, İhtDAl sıraların: da, ihtilâl mahkemesi nin uşaklığına girerek bu suretle 34 bin Fran- sızın hayatmı kurtar. mıştır. Bunu da, mahkeme dos- yalarında isim bulunan ! masum valan- daşlarının evra- kını yırtarak yapmıştır. * İki tecrüte ei EZ - Sıcak suyun içine atılan soğuk bir ça- kıl taşı, bu suyu kaynatır. Soğuk suyun içine atılan sıcak bir çazıl taşı ise, suyu donacak bir dereceye ge ORuyucularıma Cevablarım Bay Rahmiye: gi, — Yeni evlenmiş, yahud evlene « cek bir genç kadın giyim kuşam ba- kımındam nihayet neye muhtaçlır? diyorsunuz. Mektubunuzda kullan - dığınız ifade tarzı bana meseleyi pek küçük gördüğünüz hissini verdi. Fik hakika bir bakımdan öyledir de. Bir top patiska. Biraz dantel. Muhtelif cinslerden 18 metre kumaşla. 2 man“ to meseleyi kolayiykla halledebilir. Küçük bir hesab yapıyorum. Yekün 200 Ilrayı da doldurmuyor. Fakat merdiveni birkaç basamak atladınız mı, rakamın önüne bir sıfır daha ilâ- ve etmek lâzım. İstanbulda model mantosu için (kürk kısmı müşteriye aid olmak üzere) 200 lira. Beher ro. buna 120 lira. Şapkası için 25 lira istiyen terzi ve modist az değildir. * Kadıköyünde Bay «A. Z>» ye: — Bu genç kız: seviye, muhit, ai- le 'tibarile sizinle mütenasib bul - muyorunı, yollarmız ayrıdır. Bıra - kınız, tensib edilenle evlensin, Mes- wd olur, Size gelince: «Onu alamazsam artık ölünciye kadar bekâr kalırım.» cümlesini mü- saade ederseniz bir kalemde çizece. ğim. Bu cümleyi söyliyen dudak milyondur, tutan irade kuvveti bir tane bile değildir. Kendi kendinizi aldatmayınız. * Bay «R.D» yet — Alacağım genç kızda aranma si lâzım gelen başbca meziyet ne ol malıdır? diyorsunuz. Size hiç değik se 24 maddelik bir liste hazırlamak- kğım lâzım Şimdilik #k maddesini söyliyeyim: Kafası sizin kafanıza denk olsun, fst tarafının ehemmi » yeti ikinci derecede kalır. TEYZE SON POSTA Roblarınız için yepyeni garnitürler Gamttüre gittikçe daha fazla kıymet veriliyor. Çünkü elbisenin hemen yarı güzelliğin yapan odur. Büyük terziler her mevsim ortaya çeşid çeşid yeni süs- ler etiyorlar. Fakat bunların bir çoğu pa- halı, bir kısmı da iy! bir terzi eline muh- taç. Halbuki her elbise ne bu kadar mas», rafa, ne bu kadar zahmete değer, Sık sık giyilecek sade bir robu süslemek için ne- en birçok paradan çıkmalı, tekrar tek- rar terzilere gidip gelmeli? Hiç süslememek olmaz. En eheramiyet- siz bir güzelliğin bile kendine yaraşan! bir süsü olmazsa;önlükten farkı kalmaz. Hattâ şık kadın, iş önlüğünü bile uygun şekilde süsler. Garnitürden vazgeçmeyince, çok para ve zahmete de girmeyi göze almayınca (ki bunda yerden göğe kadar haklısınız) yapılacak en makul şey ucuz, emeksi» fakat hoşa gider bir süsü bulmaktır. İşte gördüğünüz şu örnekler bu maksad için| hâzırlanmışlardır: (1) Biri hafifçe büzülmüş bir dante) parçasıdır. Üstüne robun kumaşından s-| ra sıra bandlar dikilmiştir. Modelde bu parça korsajın bir yamna geçirilmiştir. Siz, tıpkı diğer garnitürlük kumaslar gi. bi istediğiniz şekilde kullanabilirsiniz. Yaka, kol kapağı, Gyonga yapabilirsiniz. Mesele bu fikirden istifade etmektir. (2) İkincisi: Kenarları pikolanmış kor- delâlardan yapılmıştır, bu kordelâlar ro- bun istenilen yerine sıralanır, Üstlerine de gene kendilerinden yapılmış birer fi-| tİT. yonga tliştirilir. Modelde siyah dantel rop üstüne siyah kordelâ geçirilmiştir. (3) Yahud da podor& veya fötre ben- rer bir kumaştan ufsk bir müstatil ke- silir. Üstüne bir işleme yapılır. Robun meselâ cep kenarlarına, yakasına, kolla. rına, İstediğiniz yerine konulur. (4) Hepsinden güzeli şu kelebeklerdir: Bunlar da deri veya fötr taklidi bir ku- maştan kesflirler, Dikilecekleri yere sey. rek bir fisto iğne ile tutturulurlar, Her kadın bilmelidir Mobilyalardaki madeni kısımları te mizlemek için 90 derecelik alkol ile a- monyak ve eteri karıştırıp bir mahlüi ya- pınız. Medeni kısımlara sürünüz. Temiz bir bezle kuvvetlice siliniz. Çok güzel parlarlar, * Ampulleri tertemiz yapmak isterseniz pamuğu yakılacak ispirtaya batırıp her tarafını iyice siliniz, Müstehcen film gösteren iki kişi tevkif edildi Suçlu sinema idare memuru ile makinist filmin müs- tehcen mahiyet taşıdığını bilmediklerini söylediler Sirkecide sabık Kemal sinemasında) rekabet yüzünden kavgaya tutuşaraN gösterilen müstehcenİ film hakkında) birbirlerini adamakıllı dövmüşlerdir. ehlihibre raporunun adliyeye verildi- ğini, dünkü sayımızda yazmıştık. Hâdise etrafında yapılan Müddelu » mumilik tahkikatı neticelenmiş, filmin! gösterilişinde suçlu oldukları anlaşı - lari sinemanın makinisti Alber ile ida- Te memuru Pertev, dün Sultanahmed ! inci sulh ceza hâkimi Reşidin huzu. runa çıkarılmışlardır. Yapılan sorgularında, suçlulardan Alber, hâdiseyi şöyle anlatmıştır: — Akşam, sinemada gösterdiğimiz film bittikten ve halk dağıldıktan son- ra, idare memuru Pertev, bana: «— Git benim eve. Yatağımın altın- da bir film var. Onu getir, bakalım na- sıl şey, gösterelim» dedi. Ben de, evi ne giderek, filmi aldım ve göstermeğe başladık. Bu sırada, s#inemanm kapısı nasılsa açık kalmış, beş on kişi de İçe- İri girmiş. Fakat, bunun farkında ol - mamıştık. İdare memuru Pertev de, şunlar söylemiştir: — Bu film, sit: ay kadar evvel, vak- tile film ticareli yapan Döminiko is - minde birinden 30 lira mukabilinde satın aldım. O da, bir başkasından almış, fakat filmi kendisine satan, zan- nedersem şimdi ölmüş, Bu filmin müs. tehcen bir mahiyet taşıdığını bilmiyor. dum; sadece hesil bir film olduğunu anlamak maksadile sinemada gösteri » yorduk. Bu sırada, içeri memurlar gir di ve cürmümeşhud yaptılar. İ Hikim Reşid. her fki maznunu da is- ticvab etlikten sonra tevkiflerine ka - rar vermiş ve evrakı da asliye ceza mahkemesine sevketmiştir. Suçluların duruşmalarına yakında asliye cezada barlanacaktır. Orozdibaktan şantajla para alan suçlunun tecziyesi istenildi Orozdibak müessesesinden şantaj ve tehdid suretile 1250 Hira para alarak cürmümeşhud halinde yakalanan Lüt- finin muhakemesine asliye 4 üncü ce- za mahkemesinde dün devam edilmiş- Dünkü celsede, Müddetumumi mü - taleasmı serdetmiş, tahkikat evrakı ve dinlenilen şahidlerle müesseseden teh didle para aldığı sabit olan maznun Lâtfinin ceza kanununun 188 inci maddesine göre tecziyesini istemiştir. Mahkeme, Kararını bugün bildire - cektir. Bir yankesici 14 ay hapis yatacak Tonhanede, Sabri isminde birinin ce- binden yankesicilik suretile 7 Tirasını aşıran sabıkalı Hayati yakalanarak ad- liyeye verilmiştir. Suçlu, asliye 4 üncü ceza mahkeme- sinde yapılan duruşması sonunda | se. ne 2 ay müddetle hapse mahküm edi- lerek derhal tevkif olunmuştur. Birbirini döven iki terlikçi birer ay hapse mahküm edildiler Her ikisi de yakalanarak, adliyeye verilmişler ve Sultanahmed 3 üncü sulh cezada muhakeme edilmişlerdir. Neticede 1 rer ay müddetle hapse mahküm edilerek tevkif olunmuşlar « dir, z Kültür işleri: Ortamekteb müdürleri toplandılar Ortamekteb müdürleri dün Beyoğlu Akşam Kız San'at mektebinde topla « narak Maarif Şürasına verilecek rapor hakkmda konuşmuşlardır. Önümüzde ki Çarşamba günü toplantılar sona er ; İmiş olacaktır. Poliste : Bir smelenin başına vapur direği düştü Liman amelesinden Hasan, Liman İşletmesi önündeki Safa vapurundan Titaz romorkörüne su doldururken var purun direği başına düşmüştür, Yara lı Beyoğlu hastanesine kaldırılmıştır. Kumkapıda bir deniz kazası oldu Evvelki akşam Kumkapı açıklarım da demirli bulunan Hasan kaptan ida resindeki Yenidünya motörü fırtma « nın tesirile yanında bulunan İbrahim kaptan idaresindeki Tersane motörür ne bindirerek kıç tarafını parçalamış « tır. Kazada nüfusça bir zayiat olma « muştur. Dün üç yangın başlangıcı oldu Kasımpaşada Dereboyu caddesinde 24 numaralı evdeki soba borusu ku “ rumlardan tutuşmuş ise de komşuların yardımı ile söndürülmüştür. o Kasımpaşada Bedreddin maha'lesin« de Ambararkası sokağında 49 numara” ın Fatmanın evinde mangaldan sıçrı « yan kıvılermlarla ot minderi tutuşmuş ise de itfaiye gelmeden söndürülmüş- tür, e Sarıwerde Yenimahalle caddesinde 92 numaralı hallaç Tevfiğin dükkânm» dn atılan sigaradan pamuklar tutuş « muştur. Döşeme biraz yandıktan son ra ates söndürülmüştür. Çocuk Esirgeme Kurumunun yardımları Çocuk Esirgeme Kurumu Eminönü kazası ve beş nahiyesi 938 senesinde 2628 çocuğa takım elbise, 200 çocuğa erzak, yiyecek ve mekteb levazımata tevzi etmiştir. 79 ana Süt Damlasına gönderilerek süt verdirilmiş, hasta ço cuklar muayene ettirilerek ilâçları Ku rum iarafından temin edilmiştir. Ço cuk kütübhanesine yeniden 460 kitab alınmış ve bu hususlar için 8038.84 1 ra sarfedilmiştir. Kütübhaneye (Obir sene zarfında 13567 çocuk devam etmiş, birçok kon feranslar dinlemiş. istedikleri kitab « ları evlerine götürerek istifade etmiş- lerdir. Dizdariyedeki çocuk perde mektellerin tatili esnasında çodıklar muhtelif o eğlencelerle eğlendirilmiş « inde terlikçi Cavid ile Sezal,| lerdir. resme Mangal