18 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

18 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

CUMARTSEİ 18 Şabat 1939 Avrupada sulh havası esmeğe başlamış Almanlar silahların tahdidinden bahsediyorlar Ingiliz Başvekili Alman ve Italyan sefirlerile birlikte yemek yedi. Ingiliz Maliye Nazırı sulh ihtimalleri kuvvetlendiğini söylüyor Londra 17 — B, Chamberlaln, dün. akşam yemeğini Alman sefarethane- nesinde Alman -ve İtalyan sefirlerile birlikte yemiştir. Salâhiyettar mahafil, siyasi vazi- yette huzur ve sükün temini mesele sinin bu yemek esnasında görüşül. düğünü tahmin ediyor. Londra 17 (AA) Maliye Nazırı &ir John Simon, dün akşam İngiliz demir ve çelik federasyonunda bir nutuk söyliyerek ezcümle demiştir ki; «Memlekette sulh ihtimallerinin çök kuvvetli olduğuna dair gittikçe büyüyen bir his vardır. Buda B. Chamberlain ve lord Haltfax tarafın- dan takib edilen siyasetin neticesis dir.» Hatib, İngilterenin silâhlanmasının. ve memleketin hiç bir fedakârlik kar- şısında geri dönmemeğe azmetmiş ol- masının sulh hissini kuvvetlendirdi- ğini söylemiştir. İrlanda da milli müdafaa tahsisatını artırıyor Dublin 17 — Serbes Irlanda hükü- meti milli müdafaa tahsisatını art- tırmağa karar vermiştir. Başvekil de Valera bu münasebetle Irlanda mec- isinde bir nutuk söyliyerek demiş- tir ki «Bir harb olursa Irlanda bitaraf kalamıyacaktır. Çünkü bizim ticâre- timiz İngilterenin ticaretine bağlıdır. İngiltereye karşı harb açan milet bizim ticaretimize devam etmemize mâni olmak için limanlarımızi bom» bardıman etmeğe çalışacaktır, Top- raklarımızı bu kabil tecavüzlere kar- Şı müdafaa için mili müdafan tahsi- satını arttırmağı lüzumlu gördük.» İngilz Başveklli ve İtalyan sefiri B. Grandi Alman gazeteleri silâhların tahdidinden bahsediyorlar Berlin 17 — Alman gazeteleri, İn- giliz sefirinin İngiliz dostluk cemiye. tinin senelik ziyafetinde söylediği nu tuk ve İngilterenin muazzam allâhlan.. mâ programı hakkında uzun mâkale- ler neşrediyorlar. Gazeteler bu müna. sebetle Almanyanın İngiltere ve alel. umum demokrat devletlerle münasç. betlerini tedkik ediyorlar. Gazeteler di. yorlar ki; «İngiliz silâhlanma programı Paris. te coşkun bir sevinç uyandırmışlar. Fa- (Devamı 7 nci sahilede) Hariciye Vekili şehrimizde Dün Fransız sefirini kabul etti —. Hariciye Vekili B. Şükrü Saracoğlu Haydarpaşa istasyonunda karşılayanlar arasında Dün sabah Ankaradan şehrimize gelen Hariciye Vekili B, Şükrü Sarac- Miu öğleden sonra Perapalas öteliride Fı İF. Vekil ie ransız sefiri B.'Massigi'i kabul etmiş. siir uzun müddet pürlsmistir Mebus seçiminde parti namzedi gösterilmek istiyenler Hangi intihap akel intihap kabiliyetleri bulun- duğunu bildirecekler Ankara 17 (AA) —C.H. Patti- $i genel sekreteriiğinden tebliğ edi- miştir: 1 — Önümüzdeki mebus seçiminde Parti namına namzet gösterilmek üzere müracaat edeceklerin, -hangi intihap dairesinden namzet gösterii- mek istediklerini ve ayrıca hangi in- tihap dairelerinde intihap kabiliyet- İeri bulunduğunu talepnamelerine sarahaten yazmaları. 2 — Şimdiye kadar müracaat edip te bu hususları bildirmemiş olanların genel sekreterliğe yeniden göndere- cekleri bir mektupla bildirmeleri rica olunur. Karadenizde fırtına Samsunda dündenberi kar yağıyor Samsun 17 (Akşam) — Dün hava birdenbire soğumuş, gece kar yağmı- ya başlamıştır. Kısa fasılarin hâlâ de- vam eden kar şimdiden 10 santimi buldu. Karla beraber şiddetli bir Ka- fayel fırtınası esmektedir. Sıvas 17 (Akşam) — Fazla kar yağ- makta ve şiddetli -bir Soğuk hüküm sürmektedir. Mülki © Normal deği) Uyuşturucu maddeler kaçakçılı- ından veya- iptilâsından o mahküm olanların Hayırsız adada yapılacak bir hususi hapishanede tecrit edile cekleri tekzip olunmaktadır. Buna itiraz edilemez. Başka türlü de mücadele mümkündür. Ancak Sıhhiye Vekâleti tarafından ajans vasıtaşile neşredilen tebliğde, «tyuş- turucu maddeler iptilâsının fepkalâ- de karar alınmasına lüzum göstere- cek derecede yapılmamış» olduğu bil diriliyor ki bununla hemfikir olamı- yoruz. Geçen sene beş yüz kilsur yakalan- ma vakası oldu. Bu sene de her gün bir #ki yakalanma hadisesi gazete sü- tunlarına geçiyor. Şu veya bu mem- lekete kıyasla bunu belki normal sâ- yanlar olur amma, biz sıhhi mesele. lerde normalı, kökünden kazımak su retinde anlıyoruz: Uyuşturucu mad delerde de, tifo vakalarında da... İlk... İhtimal, senede 500 vaka hakika- Bilindik küba ikinin 1 Okul kitapları müsabakası İlkokul Tarih, Yurt bilgisi, Okuma kitaplarını Maarif Vekilliği müsabaka, ya koymuştur. İlânları okuyunuz. 423-834 Telefon: Başmuharrir;: 20565 — Yam İşleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Ispanyada bu hafta içinde harbin bitmesi ümid ediliyor İngiltere tavassutu kabul etti, yarı resmi görüşmeler başladı Lr çapan i Yarı çıplak bir halde Fransaya sığınan İspanyol mültecilerinden bir grup Londra 17 (A.A.) — İyi haber alan mahfiller, İspanya Oharbinin yakın. da biteceğini teyid etmektedirler. Bu mahfiller, hâfta sonundan evvel bir mütareke akdedileceğini tahmin ey- lemektedirler. Emin bir membadan öğrenildiğine göre, İngiltere, herşey- den evvel bir mütareke akdedilmesi, müzakereler esnasında muhasamatın tatil edilmesi ve hiç kimsenin fena muâmeleye maruz kalmaması şarti- le yarı resmi bir tavassutta bulun- mağı teklif etmiştir. Bu şartlar, dün akşam Lord Hali- fax ve İspanya maslahatgüzarı ara- sında yapılan İki mülâkattan sonra Burgos hükümeti nezdindeki İngiliz ajanına telgrafla bildirilmiştir. Ayni zamanda General Franko'nun Lon- dradaki mümessili dük D'alba ile de görüşülmüş ve dükün bu mülâkattan memnun göründüğü müşahede edil- miştir, Bütün müzakereler şimdi Cümhu- riyetçiler lehinde bir mütareke akdi meselesi üzerinde temerküz etmekte- dir. Siyasi mahfillerde Frsnko'nun uz- laştırıcı bir harekette bulunacağı ümid edilmektedir. Söylendiiğne gö- re müzakereler iyi bir şekilde netiçe- lendiği takdirde İngiltere, pazartesi günü Frankoyu hukukan tanıyacak- tır. Fakat bu haber, henüz teeyyüd etmemiştir. Törd Halifax, bugün dominyonların mümessillerile görüşerek mutalânla- rını soracaktır, (Devamı 13 üncü sahifede)