18 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

18 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

© Meşhur bestekâr Aidrifn Soysuz bir 'karısi vardı; bestekâra hayatı zehir ediyordu. Aldn de karısının aksine sessiz, yunruşak bir adatrıdı. Erken evlenmişlerdi, ikisi de fakır- Gi. Aldn günlerden bir gün bestelerile tanındı, para kazandı, Fakat karısı- inin kötü huyu değişmedi. Üslelik te pintileşmişti “ Bir sabah bestelerile çalışıtken oda- sına genç, di küstah bir adam gir- di, koltuğa oturdu. Aidn şaşaladı: Aldn port etmek istedi, adam söze vakıt bırakmadı — Ban sizin değerinizi bilirim — Musikişinas mısınız? —H öküz alıp satarım, — Benden ne istiyorsunuz? — Gelecek hafta kızımı evlendiri- yorum. Sizin Mönüeleriniz meşhur- dur, Kızıma vadettim, düğününde Aldnin bilhassa düğünü için beste- lediği bir Mönüe çaldıracağım de dim Cebinden bir kese altın çıkarıp mar saya bıraktı Aldn: — Benim besteleliyeceğim Mönüe ile dansedilmez. Düğün halkının ca- nı sıkılır — Hayır. Hem davetliler benim umurumda değil, Damadım ve ki- zam musikiden anlarlar, Kızımın öğ- retmeni Golzman bize her faman &iz- manas Annan AE LEE AAEAAASNABENNA EN, Vindsor şatosu "'Tayms nehrinin sağ kıyısındadır. Üçüncü Edvardın emrile plânları Vil- yam Vikeham yapmıştır. # üncü Jorj devrinde tamir edildi, «Bu şatoda Krallar oturur, Lanje şatosu Jon Sigfrid, 1917 de Fransa enstitü- süne hediye etti. Şato 1450 de yapıl- mıştır. 8 inci Şarl An dö Brötanya le bu şatoda evlendi. Valhala şatosu Alman büyük adamlarının gömül- dükleri saraydır. Bu sarayda en meş- hur ressamların resimleri, en meşhur heykeltraşların nakışları vardır. Bay- yeradadır. Farnez sarayı Romada Fransız sefarethanesidir. 1530 da yapılmağa başlandı. Mimari öldü Sarayı Mişel - Anj tamamladı. RİNİ ŞEH, MİZTE. MEK GÖR. YEN İSTE, MİZTE, TARTU. den bahsederdi, — Glozman mı dediniz? Benim ilk musiki öğrelmenimdir... Onun hatırı için size bir Mönüe besteliye- ceğim. , Adam gittikten sonra Aidn masâ- nın üstünde duran altın kesesini gör» dü. Yanında adamın şöresi de vardı. Uşağını çağırdı. Keseyi adrese gütür- mesini söyledi. Yan odadan karısı herşeyi dinle- mişti, rüzgür gibi odaya girdi; — Sen çıldırdın mı? — Neye? — İnsan aldığı siparişin bedelini geri verir mi? — Amma evlenecek kızın öğretme- ni benim de öğretmenimdi. — Ne çıkar? Adam ne iş yapıyor? — Öküz alıp satıyor. — İste bakalım sana parasız bir öküz verir mi? — O başka, — Haydı, haydı budalalık etme, Aidn sesini kesti, odasına kapandı, Mönüeyi bestelemeğe başladı. Ertesi gün Mönüeyi bay Krudere gönderdi, Damadı sevincinden çıldırdı, Her Latran sarayı Eski Roma imparatorluğu zame Alet için notanm ayrı bir kopyesini çıkardı, Viyananın en iyi musikişi- naslarını topladı. Akşam ahbaplar davet edildi, Herkes çalınan parçayı dinledi, — Bir küçük şaheser, — Aldn bunu benim için besteledi. Kızımın “düğün günü balo' bu hava ile başlıyacak. Adam -Aidnin' parayı iade ettiğini hatırladı: — Ona bir hediye vermeliyim... Güzel bir öküz. Ağıldan cins bir öküz seçtiler. Süs- leyip püslediler, Bir kafile oldular, öküz önde Aidnin evine gittiler. Kapi- nm önünde orkestra Mönüeyi çalma» ğa başladı. Aldn bestesini tanıdı, pen- cereyi açtı, Alkışladılar. Komşular da uyanmıştı. Çalgıcılar ayluya girdiler, Aldn öküzü görünce şaşaladı. Kru- der hediye getirdiğini söyledi, Öküzü &vluda bırakıp gittiler, Aidnin karısı sordu: — Bu hayvanı ne yapacaksın? — Vereceğim, -— Çıldırdın mı?... Bir bu eksikti, — Ne yapalım, ikimiz koca bir ökü- zü yiyemeyiz ya, — Satarız. — Ben satamam. Kestirir, hastanele- re, yetimhanelere dağıtırım. — Eğer bünu yap ben de ba- şımi alıp kaçarım... Sen İstersen bü- tün şehri besle, nihayet hastanede ölürsün, Aldn gülümsedi; — Hayır karıcığım, ben değil, öküz hastanede ölecek ve etini hastalarla nında mevcutlu. 1596 da papa Sikst « Kent yeniden yaptırdı. Bugün dini heykeller ve resimler müzesidir, Sen - Jan sarayı 8 inci Hanrinin yaptırdığı kral sa Tayıdır, 1 inci Şarlı büyüttü. Bu saray muazzam parkı İle meşhurdur. Loş şatosu Orta çağda yapılmıştır, Bir kanadı hapishane idi, 12 nci LU, Milan Du- kasını bü şatoya hapsettirdi. Şatoda, sırasile: 7 nci Şari, 11 inci Lül, iz nci Lâl, 3 üncü Hanri, 9 uncu Şarl ofu- rurdu, Elhamra sarayı Grönadanın incisidir. Antresi yer yüzünün şaheser bir mimarisidir. Aslanlar avlusunda 128 mermer sü- tun vardır. Avludaki beyaz mermer havuzun etrafında siyah mermerden 13 aslan sıralanmıştır. Yukarıki ciumlede bazı heceler yerinde değil; bu heceleri yerli yerine koyup cümleyi düzeltiniz, Bilmecemizi doğru halledenlerden birinciye 10 lira, ikinciye 5 lira, üçüncüye 3 lira dördüncü ile beşinciye birer dolma kurşun ve mürekepli kalemle 75 kalirimize muhtelif hediyeler verilecektir. İkinci kânunu bilmecemizi doğru halledenlerden hediye kazananların isimlerini 20 şubat pazartesi günkü nüş. bamızda ilân edeceğiz. Vaterlo savaşi Vaterlo meydan muharebesini bil- miyen yoktur. Napolyonun nihayet mağlüp olup İngilizlere esir düştüğü savaş... Vaterlo meydanında büyük bir heykel vardır ve her sene binler. ce kişi bu meydana gidip büyük mo rasım yaparlar. Kumda kayak Çöllere yakın bir çok diyarlarda oturanlar karın he olduğunu bik mezler, Fakat kayak sporu o kadar duyulmuştur ki, çöl sakinleride bu spora merak sarmiışlardır. Resmimiz- de kum yığınları üstünde kış sporü yapan kayakçıları görüyorsunuz. Çocuk arabasi İnsanlar bir hız merakına kapı dılar. Her şey, hattâ çocuk arabaları bile aerodinamik bir biçim aldı, Bu örnegi de dünyaya İngilizler verdi. Bebek aerodinamik arabası içinde hiç üşümez ve dadı da arabayı rahat rahat, endişesiz sürer. “10 lira kazanan | | Birinci kânun bilmecemizi doğ- ru halledenler den İstiklâl lisesi talebesi (Necmi Baykut . birinci hediyemiz olan 10 lirayı kazan- mış ve hediyesini almıştır. | ben tahsilime devam edeceğim. — Evet amma erkekler okumuş kadından hazzetmezler. — Affedersin anne, her erkek bâ- bam gibi değildir. Beslenen kargalar Resimde iki karga yavrusu görü- yorsunuz. Bu kargalar yuvalarından düşüp sokakta kalmışlar, analarile babalarını kaybetmişler. Kuş sever bir adam bu iki yavruyu almiş besli- yor, hem de gördüğünüz gibi kaşıkla besliyor. Kugu kuşlari İngilterede Veymutta büyük bir göl vardır. Bu gölde kugu kuşları ye- * tiştirilir. Orada yetiştirilen kugular büyüyünce (o İngilteredeki (O umumi parklara gönderilir, Son zamanlarda kugu yetiştirilmekten vazgeçip bu gölü deniz tayyare üssü yapmak isti- yorlar. Hindi balığı Hindi balığı!,.. İsmini ilk defa işi- tiyor, resmini ilk defa görüyorsunus değil mi? Bu balık çok nadirdir. Çok yumur- ta döker, fakat yumurtalardan an- cak bir kaç tanesi balık olur. Hindi balığı sicak memleket balığıdır. Bu balığın resmi San - Franseskodaki akuaryomda alınmıştır. Tıpkı da hindiye benziyor değil mi?... İ Kalem kazanan saa esesaneesasısasssasersasssnssansssaan. Birinci kânun | bilmecemizi doğ- ru halledenler- den İnönü kız 1i- sesi talebesi Gü- £ sin Sıralaç, dör- düncü hediyemiz olan bir çift dol- ma ve kurşun kâ- lem kazanmış, he- diyesini almıştır. Son söz — Karımla ne zaman münakaşa et. sek, son sözü muhakkak ben söyle rim, — Ne dersin? — Affedersin karıcığım, senin haks kın var! derim.