18 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

18 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

Halke le rinin yıldönümü Yarın yurdun dört köşesinde yeniden yüz elli sekiz halkevi açılıyor Yedi sene evvel halkevlerinin sayısı on dörttü, şimdi 367 olmuştur. Halkevlerini daha faydalı bir hale getirmek türk münevverinin vazifesidir açılan zehirli gaz sergilerinden biri, Bulundukları muhitlerde daimi bir faaliyet kaynağı olan Halkevleri yâ- rın kuruluşlarının yedinci yildönümü» nü kutlarken yurdun 158 köşesi de ye- ni açılan Halkevlerile şerilenmiş ola- cak, İnkılâbın getirdiği yeni fikirleri yurdun en uzak köşelerine kadar ulaş- tırmak vazifesini biran unutmıyan Cümhuriyet Halk partisi bundan yedi sene evvel halk arasında, halkla berâ- ber ve sadece Halk için çalışan mü- esseselere ne büyük bir ihtiyaç oldu- ğunu takdir ederek Halkevleri kurmı- ya başlamıştı, 19 şubat 1932 de mem- leketin ancak 14 köşesi gerek bina ve para, gerek eleman bakımından Halk- evi açmıya elverişli görüldü. Fedakârlık ve feragat esasları üze- rine kurulan bu 14 müessesenin pek kısa bir zaman içinde topladığı alâka ve halk arasında gördüğü faydalı işin ehemmiyeti bunları süratle arttırmak lüzumunu bir kere daba teyid etmiş oldu. Bundan sonra Halkevlerinin her kuruluş yıl dönümü bir açılış yıl dö- nümü olmuş, ber sene Halkevlerinin sayısı artmış ve nihayet geçen sene 209 u bulmuştur. Yarın mvecuda ka- tılacak 158 yeni Halkevile bütün yurd- daşlara kucağını açan bu müesselerin sayısı 367 ye çıkmış olacaktır. Reisicümhür İsmet İnönü 5/7/934 de «Halkevlerinin garazsı; ve menfaat- sız bir irfan ve medeniyet yurdu ola- rak ifa ettiği hayırlı hizmetler, mil letten umumi bir teveccüh ile teşvik edilmekte ve mükâfatlandırılmakta- dır. Milletin arzusu hattâ bitaraf ve yabancı mütehassısların tedkiki, Halk- evi faliyetlerinin genişlemesini iste- mektedir.» diyordu. Bu sözler hakika- ten millet içinde Halkevlerine karşı duyulan sevgi ve alâkanın tam bir ifa- desidir, Milletin Halkevlerine karşı Büsterdiği alâka ve muhabbetin kökü onların, sözün bütün nesile «garaz- mz Ve menfaataz bir irfan ve medeni- Mt Yurdus olmalarında saklıdır. Halkevlerine gösterilen rağbet Hiâkevlerinin zöillet mikyasında gördüğü İş ve alınan netice g Çe ltıp genişliyor. Gitgide daha bü- Yük Halk kütleleri arasına sokulup | Halkevi faaliyetlerinden birkaç intiba: Yukarıda sağda: Bir Halkevi kütüphanesi, solda bir Halkevi bandosu, aşağıda sağda: Bir Halkevin- de milli kıyafetli kızlar, solda: Halkevlerinde Yapılıyor. 1933 senesinde Halkevi aza- NIN Süyısı 34,858 iken bugün Halk- ©Vleri kadiclarında yer alan yurddaş- lar aşağı yukarı beş misli fazlasile 136,535 rakkamile ifade edilir, Bu ra- kam içinden 6215 azanın kadın oldu. ğunu ilâve edersek ehemmiyeti bir kat daha artmış olur. Beş sene evvel Halkevlerine gelen- lerin sayısı 1,226,406 kiişden ibaretti. 1938 de bu miktar 7,942,160 rakamına, baliğ olmuştur. Halkın Halkevlerine gösterdiği rağbetin derecesini şu Ta» kamdan daha belâgetle anlatmak ka- bil midir? Halkevleri birer mekteptir. Yalnız okuma çağında olanların değli, bu ça- ğı çoktan geçirmiş, genç ihtiyar, ka- dın erkek bütün yurddaşların devam ettiği bir mektep. Gene rakamların be- lâğatine sığınmış: 1933 de Halkev- lerinin kütüphanelerine 420274 oku- yucu devam etmiştir. 1938 de Halk- evlerinin kütüphanesinden İstifade eden yurddaşların sayısı 1,909,910 dır. Halkevlerinin faaliyetleri Halkevleri muhitlerini her husus. ta tenvir etmek için ellerinden gelen gayreti hiç bir karşılık beklemeden sarfeden örnek halk müesseseleridir. Yurddaşlar mütemadi konferanslarla her sahada aydınlatılırlar, müşkülle. rine cevap verilir. Halkevlerinin bu yolda sarfettikleri faaliyet de gün geç- tikçe artıyor. 1933 de Halkevlerinde ancak 915 konferans verilmişti, 1938 yılı içinde Halkevlerimizde 2727 kon- ferans verilmiştir. Dinlemeye gelenlerin sayısı 800 bin. den fazladır. Hesaplanacak olursa konferans başına 340 kişi düştüğü gö- rülür. Halkevlerinin temsil faaliyeti köy- lere kadar uzatılmaktadır. Kır sahne- lerinde açık hava temsilleri veren Halkevleri gittikçe artıyor. 1938 yılın. da 209 Halkevinde 1703 temsil veril miş, 1760 filim gösterilmiş, 1420 kon. ser verilmiştir. Halkevi azalarının vücude getirdik- leri eserleri bir âraya topluyan sergi- lerin adedi de 267 dir. evleri köylülerle daima onların her hüsusta 7 cısıdır. Şehirliyi köylüye ve k şehirliye yaklaşt tiyaçlarını yakındı dini teşhis etmek ber köy gezintileri i maksadla 1938 senesinde 1279 köy ge- zintisi yapılmıştır. Sosyal yardım Halkevlerinin sosyal yardım kolla» ri muhitin en muhtaç olanlarına dai» ma elini uzatan ve yoksul vatandaşla» rın her zaman şefkatine sığınabilecek- leri, bazen yiyecek ekmek, bazen yaka- câk odun ve çok zaman da ilâç bul- dukları bir baba ocağıdır. Halkevleri geçen sene yoksul vatandaşlara 29 bin liralık yardımda bulunmuş, 42 bin hasta muayene ve tedavi edilmiş (bu işi çok defa Halkevlerinin dek- tor azaları bizzat hastaların ayağına kadar giderek yaparlar) en fakir ve en istidadı olanlardan 11 bin çocuğa gi- yecek verilmiş, 50 bin talebe, köylü veya mahpusa defter ve kitap tedarik edilmiş, muhitin en muhtaçlarına en lüzumlu günlerde 15 bin kilo yiyecek ve yaakcak dağıtılmıştır. Bunlardan başka Halkevleri yüzler. ce kimsesiz çocuğ'ü kendi hesaplarına okutmaktadırlar. Bunlar bilhassa mu- hitin en muhtaç, buna mukabil en 26- ki olanlarından seçilmektedir. Halk- evlerinin bulunduğu yerlerde istidad- lar alâkasızlıktan sönmüyor, bilâkis inkişaf ediyor, beliren maddi ve ma- nevi ihtiyaçların tatminine çalışıyor, irfan ışığı karanlıklara doğru uzatılı- yor ve her yurddaş Halkevlerindeki bil. gi ve şefkat ocağından ısınabiliyor; Türk münevverinin vazifesi Yarın mevcud Halkevlerine katıla- cak 158 yeni Halkevi ile bu müesses6- lerin faydalı hizmetleri yurdun daha 158 köşesine teşmil edilmiş, bu guret- le bir miktar dahg yayılmış ve halk arasına nüfuz etmiş olacaktır, Halk- evine kavuşan kaza, na rimiz yeni bir hayat ği lardır. En büyük gayemiz şimdi 367 rakamile ifade edilen Halkevi adedi. ni binlere ve on binlere çıkarmak ve onları daha işlek, daha çalışkan yap- mak olmalıdır. Bu da Türk münevverinin elindedir. Mahalli idareler ellerinden gelen yar- dımı yapmakta iyeceklerdir, parti teşkilâtı YL etme zifelerinin en esi, ümkün olan kolaylıkları ve teşvikleri yapma yı vazifemizden. sayıyoruz.» demiştir, Bulgar A. S.23takımı dün geldi İlk maçını bugün Şişli ile yapacak iy iz Bugün Şişli ile karşılaşacak olan Bulgar sporcuları istasyonda kendilerini karşılayanlar arasında Geçen hafta pasaport muamelele- rinin ikmal edilememesi yüzünden gelemiyen Bulgar A. 8. 23 futbol tar kımı dün sabah konvansiyonel tle şeh- rimize gelmiştir. Sofyanın en kuvvetli teşekküllerin- den olan ve lig maçlarında birinci vaziyette bulunan Bulgar futbolcü- leri istasyonda Pera ve Şişli klüpleri” nin âzalarından mürekkeb büyük bir kalabalık tarafından karşılanmış ve kendilerine buketler verilmiştir. Misafir sporcuların kafilesi on dör- dü futbolcü ikisi idareci olmak üzere on altı kişiden mürekkeptir. Kafileye Bulgaristanın eski meşhur oyuncu- larından Kuçefin riyaset etmektedir. A. 5. 23 takımı birinci maçını bugün 15,30 da Şişli ile yapacak ve ikinci karşılaşma lig müsabakaları dolayısi- Je stadların meşgul olmasından yarın sabah saat il de Beyoğluspor ile ic- ra edilecektir. Hâlen Sofya lig maçlarının lideri vaziyetinde bulunan bu takımın İs- tanbulun çok yakından tanıdığı meş- nur Levinski klübünü evvelki hafta 1i - 4 gibi açık bir sayı farkile mağ- Jüb etmesi takım oyuncularının ta- mamile formda olduklarına bir delil dir. Muhtelif vesilelerle Bulgar milli takımına yedi oyuncu vemiş bulunan bu kadronun içinde bilhassa milli ta- kımın en kıymetli muhacim oyuncu- larından kırk defa milli formayı sırtına geçirmek (o muvaffkıyetini gösteren Angelof, otuz beş defa Bulgar milli kalesini müdafaa etmiş bulunan D. Dermonski İle solaçık Yordanofun bulunması bu. klübün kuvveti hak- kında bir kanaat verebilecek mahi- yettedir. Takımın hususiyeti bilhas- sa muhacim hattındaki beş oyuncu- nun da muhtelif vesilelerle Bulgar milli takımında oynamış bulunma» | larıdır. Takımda kaleci, sağ müdafi ve beş muhacim enternasyonal oyuncular- dır. Çok kuvvetli olduğunu tahmin ettiğimiz bir ekip karşısında Şişli ve Beyoğluspor klüplerinin alacağı de- Tece büyük bir merakla beklenmekte- dir. Bu karşılaşmalara lâzım gelen ehemmiyeti vererek bize şerefli bir futbol göstermelerini ve bilhassa mü- dafaalarını kuvvetlendirmelerini her iki klübe tavsiye ederiz. Bayram tur- nuası maçlarında birinci sınıf klüp- lerimizle müsavi oyunlar çıkaran bu iki federe olmıyan klüp da pek ihmal | edilecek bir seviyede olmadıklarını | isbat etmiş olduklarından bu karşı- | laşmalar çok sıkı ve çetin bir şekilde | geçecektir Çoktanberi bir Bulgar futbol eki- bini sahalarımızda görmekten mah- rum kalan futbol merakhlarının bu vesile ile Balkanlarda rol oynıyan Bulgar futbolü hakkında bir kanaat edinecekleri ve müsabakaların bu ba kımdan büyük bir alâka göreceği tah- min edilmektedir. Taksim stadında yapılacak olan karşılaşmaları herkesin görebilmesi için fiatlere zam yapılmasına müdür. Iük tarafından müsaade edilmemiş ve lig maçlarında tatbik edilen fiat ler aynen ipka edilmiştir. Kuvveti bir ekibin Türkiyeye gelmesinden 1s- tifade etmek istiyen Ankara klüpleri bu müsabakaları organize eden he yete müracaat ederek Bulgarların Ankarada iki maç yapmalarınm te minini rica etmiştir. Bulgar takımının idarecileri bu tek- Mfi kabul ederlerse takım gelecek hafta da Ankarada Demirspor ve An karagücü ile karşılaşacaktır. Feneryılmaz klübüne ceza verildi Lig maçları esnasında bir hatasın- dan dolayı beden terbiyesi umum mü- dürlüğü tarafından üç ay müddetle tecziye edilen bir-oyuncuyu bu ceza- ya rağmen takımlarında oynattığı için ikinci kümede Fener Yılmaz klü- bü hakkında tahkikat yapıldığını ev- velce bildirmiştik. Haber aldığımıza göre bu hususta yapılan tahkikat netlcelenmiş Fener Yılmaz klübü idare heyeti âzalarına birinci defaya mahsus olmak üzere birer ihtar verilmiş ve klübe 20 Vira nakdi ceza kesilmiştir. Keyfiyet İstanbul beden terbiyesi müdürlüğü ile mezkür klübe tebliğ edilmiştir. Pazargünü Barutgücü saha- sında yapılacak maçlar 1 — Beyandspor - Barrutgücü A takım- ları saat 15,15 de. 2 - Beyasıdspor - Ba- rulgücü B takımları saat 1330 da. 3 - - Barutgücü G takımları sa- Beyandspor at 1200 de Beynelmilel futbol turnuasi Danimarka tarafından organize edilen beynelmilel futbol tumuasına İ İngiltere, Almanya ve İsveç milli tar kımlarının iştirak edeceği federas- yonları tarafından şimdiden resmen komiteye bildirilmiştir. 400 metre manialı koşu rekoru 400 metre düz koşuda Avrupa şam- piyonluğunu kazanan İngiliz atleti meşhur K. Bravn önümüzdeki atle- tizm mevsiminde branşini değiştire- cek ve 400 metre mânialı koşuda dün- ya rekorunu kırmak için muhtelif tecrübe koşuları yapacaktır. Beyoğlu Halkevinden: 19/şubat/999 pazar günü yapılmam mri- karrer olan voleybol maçları müsamere dölayızile 25/2/9089 cumartesi gününe te- hir edilmiştir. Akba müesseseleri Ankarada her dilden kitap, gazete, mecmua ve kırlasiyeyi weuz olarak | AKBA müssseselerinde bulabilirsiniz. Her dilde kitap, mecmua siparişi ka- bul edilir. İstanbul gazeteleri için ilân kabul, abone kaydedilir. Undervodd yazı ve hesab makinelerinin Ankara ücentesi, Parker dolma kalemlerinin . Telefon; 3377.