18 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

18 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

SEE. Şubat 1939 am AKŞAM Ispanyada bu hafta içinde harbin bitmesi ümid ediliyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) B. Azananın Frankoya teklifi Paris 17 (A.A) — Cümhuriyetçi İspanya mahfillerinde o söylendiğine göre İspanya Cümhurreisi Azana, ba- zi İngiliz şahsiyetleri vasıtasile aşa- ğıdaki üç şarta müstenidne general Francoya tekliflerde bulunmuştur: 1 — Ecnebi kıtaların geri alınması. 2 — Mukabelebilmisil tedbirleri it- tihaz edilmemesi. 3 — İspanyol milleti mukadderatı hakkında karar verirken - her türlü ecnebi nufuzundan âzade bulunul- ması, Ayni mahfiller, Madrid hükümeti- nin veya Cümhuriyet ordusunun Baş- kumandanı Miaja'nın Franco ile mü- tareke akdi için müzakereye girişme- si ibtimali olduğunu ilâve eylemek tedir, Hariciye Nazırı Detvayo, Reisicüm- hurun Madride avdet etmesi lâzım- geldiğine dair İspanyol Kabinesi tâ- rafından dün verilen karardan Aza- Bayı haberdar etmiştir, Fakat Azana, Madride dönmek istememektedir. Cümhurrelsi harbin nihayet bulması için sarfettiği gayretler hakkında Delvayoya malümat vermiştir. Söy- lendiğine göre Azana, Madride avde- tinin mukavemete teşvik mahiyetin- Ge tefsir edilmesinden korkmaktadır. Minork adası nasıl işgal edilmiş? Roma Vi (A.A) — Giornale d'İtalia Minork adasının Francoya teslim oluşunu gönüllü İtalyan tayyarecile- rinin hareketine atfetmektedir. Bu yarı resmi gazetenin yazdığına göre, daha 25 künunusanide Baleares İtalyan hava kuvvetleri kumandanlı- ğı Barselonun zaptedilmek üzere ol- duğunu nazarı itibare alarak Minor- kun derhal işgalini tasarlamıştır. 7 şubatta Minork adasına beyannamö- ler atılmış ve fakat İngiliz zırhlısında müzakerelerin başlaması üzerine İtal- yan gönüllü tayyarecilerinin hareket- leri tevakkufa uğramıştır. LE Fakat, 8 şubat sabahı bu müzake- İ reler hiç de neticeleneceğe benzeme- diği bir sırada yeni bir hadise olmuş- tur: Tayyareler tarafından yapılan bir keşifte Ciudadela ve Marcedelde isyan çıktığı görülmüştür. Bunun üzerine hâva kuvvetleri kumandan- lığı bu isyanın bastırılmasına mâni olmak için şiddetli bombardımanlarda bulunmak üzere 18 tayyare gönderil- miştir, İngiltere Franko hükümetini ne zaman tanıyacak Londra VI (A.A) — Lord Halifax, muhafazakârların Hariciye komite- sinde Franconun tanınması mesele- sinde Büyük Britanya hükümetinin vaziyeti hakkında - izahat vermiştir. Bu tanınma keyfiyetinin tebliği anı- nın yaklaşmakla olduğunu söylemiş ve hükümetin Franconun resmi su- rette tanınmasından sonra İspanya- | daki iki taraf arasında bir uzlaşma yapılmasını teshil için nufuzunu isti- mal edebileceğini ilâve eylemiştir. İsviçre Franko hükümetini tanıyor Londra 17 (A.A.) — İsviçrenin Londra sefiri Hariciye Nezaretine gi- derek İsviçre hükümetinin Francoyu tanımağa karar verdiğini Lord Hair Mfaxa bildirmiştir. Polonya sefiri de ayni suretle Lord Halifaxa Polonya hükümetinin Fran- coyu tanımak tasavvurunda bulun- duğunu söylemin Londra Yi (AA) — İşçi partisi mili Meclisi ile sendikaları meclisi, general Franconun tanınması aley- hinde 26 şubat için küyük bir nüma- yiş tartibini kararlaştırmıştır. Katalonya lisanı kullanılmayacak Bilb&o 17 (A.A.) — D. N. B. bildiri- yor: General Franco, Katalonya lisa- nının bu bölgede ikinci resmi lisan ölarak kullanılmasını yasak eden bir karamame neşretmiştir. Bu karar- name ile, eski Katalonya hükümeti- nin memurları resmi sıfatlarını kay- betmişlerdir. Madritten çocuklar çıkarılıyor Madrid. VI (A.A.) — Madridin son bombardımanları üzerine belediye çocukların tahliyesine tekrar karar ver- miştir, İsviçrenin İspanyaya yardım komitesi delâletile 100 kadar çocuk Albaçetaya sevkedilmiştir. Yunan matbuat ve turizm müsteşarının bir nutku Atina 17 (A.A.) — Atina ajansı bil- diriyor: Matbuat ve turizm müsteşa- rı B. Nikolodis dün akşam mevkut matbuat muharrirleri birliği tarafın- dan şerefine verilen ziyafette birlik reisi B. Bogris'in nutkuna cevab ve- rerek ezcümle demiştir ki: «Ekseriya söylediğim gibi, 4 ağus- tos 1936 rejimi, bir zulüm olarak de- dil, şuurlu bir sistem, manevi bir kanun, yaratıcı bir tempo olarak gel miştir. Bu rejim milleti umumi bir inzibat altına koymuştur, fakat bu- nu, milli ve içlimai menfaatlerden başka, sosyetenin yaratıcı unsurları olan işçilerin maddi ve manevi ihti- yaçlarına da cevab verebilmek için yapmıştır. Bir yankesici 14 aya mahküm oldu Bebek tramvayında Sabri adında birinin cebinden yankesicilik sureti- le yedi lirasını çaldıktan sonra yaka- lanan Hayati adında bir sabıkalı dün asliye dördüncü ceza mahkemesinde muhakeme edilmiştir. Muhakeme ne- ticesinde suçu sabit olduğundan Ha- yatinin on dört ay hapsine karar ve rTilmiş, kendisi mahkemede edilerek tevkifhaneye gönderilmiştir. Yer değiştirecek kiracılara tavsiye! Akşam'ın “ KÜÇÜK - İLÂNLA- RI'nı dikkatle okursanız o kendi. nize en elverişli yurdu yorulma dan bulabilirsiniz, * ““ YOLCULUĞUNUN: EN-LUZUMLU-BAVULU ÜRKİYE | BANKASI Eskişehir tayyare Fabrikası direktörlüğünden: Eskişehir tayyare fabrikası dekov üzere dekovil loökomolierinin işletm iki makinist i areseli bir kazanc Makinistler için verilecek aylık müiye İle yapılacak imtihan neticesi (108) 1 a kadardır. Kazancı İmtihan 1/Mart kasında yapılacaktır. bat/939 salı günü akş 26 NCI 12,000, 10,000, na, eksiltme gün ve en az 8 gün evvel mür Nafia Vekâleti nunda yapılacaktır. 3 — Bu işe ait şartname ve mukavele projeleri idare merkez veznesin- den 95 kuruş mukabilinde dağıtılmaktadır. 4 — Muvakkat teminat (1425) liradır. 5 — Teklif mektuplarının 2490 sayılı kanun ahkâmına uygun olarak ve eksiltmeden en az b'r saat evvel makbuz mukabilinde komisyon relsliğine verilmiş bulunması lâzımdır. (986) Beyoğlu Yerli Askerlik şubesinden l yoklama ilânı 1 — Beyoğlu yerli askerlik şubesine | yaklamalarile 335 doğumluların ilk yok- laması, 6 şubat 939 ile 15 mart 939 gün- leri arasında ve şube binasında yapıln- caktır. Bu maksadla muhtelif doğumlu” Mırdan hangi mahiyeler halkının hangi | rünlerde şubeye müracaat edecekleri aşa- | Hıda yazılıdır: A — 310 : 320 (Dahil) Kumlular: Şubat 6 ve 7 günleri Beyoğlu merkez nahiyesi, şubat 8 ve 9 güni Galata merkez nahiyesi, şubat 10 ve İl günleri Taksim nahiyesi, şubat 18 günü Şişli nahiyesi, şubat 14 çünü Kasımpaşa | nahiyesi, şubat 15 günü Hasköy ve Ke- | merburgaz nahiyeleri, B — $2İ : 325 (Da- hil) doğumlular: Şubat 16 ve 17 günleri Beyoğlu merkez nahiyesi, şubat 18 ve 98 günleri, Galata nabiyesi, şubat 21 ve 38 Taksim nahiyesi; şubat 25 günü Şişli nabiyesi, şubat 24 günü Kasımpaşa nahiyesi, şubat 25 günü Hasköy ve Ke- merburgaz nahiyesi, © — 126 : 130 (Da- hil) doğumlular: Şubat 27 ve 28, mart | günleri Beyoğin merkez nahiyesi, mart 2, 3, 4 günleri Galata nahiyesi, mart 6, 7, 8 günleri “Taksim nahiyesi, mart 9, 16 günleri Şişli nahiyesi, mart 11, 13 günle- ri Kasımpaşa nahiyesi, mart 14, 15 gün- leri Hasköy ve Kemerburgaz nahiyeleri, 2 335 doğumlular kendi mahalleleri halkile birlikte geleceklerdir. 3 — 310 : 34 doğumlelardan yoklamasını hangi bir sebeple bügüne kadar yaplırmamiş olan- lar da şubeye müracaat oedeceklerdir. 4 — Yoklama, her gün saat 9dan 12 ye kadar devam edecektir. 5 — Mahalle mü. mesilleri o mahallelerinin O yoklamiasıns tahsis edilen gün ve saatlerde şubede bu- lunacaklardır. 6 — Hüviyet cütdanlarile askerlik vesikalarının birlikte getirilmesi, 7 — Yapılacak olan bu yokluma, askerlik kanununun 33 ve l üncü maddeleri icabı olduğundan başkaca bir fevkalidelik fik- | yine düşünülmemesi, 8 — Yukarıda yarılı günlerde yoklamasını yaptırmıyanlara bu gibi şahısları resmi ve hususi hizmete alanlar askerlik kanununun 92 ve 93 ün- cü maddesine göre cezalandırılacaktır. 9 — Bunlardan İstanbul haricinde olan- lar, askerlik kanımunun T5inci madde- sine göre, tafsilâtlı künyelerile ikametgâh adreslerini bir mektupla şobemize bildi- receklerdir. Yabancı memleketlerde bu- lnnanlar ise, bu malümatı en yakın kon- solosluğa bildirmelidir. Dr. IRFAN KAYRA Röntgen mütehassısı Türbe, Boskurd kiraathanesi karşı- #inda eski Klod Farer sokak No. 8 - 10, göre ustasına da 265 küluş yevmiye verilecektir. )39 çarşamba günü saat 10 da Eskişehir tayyare fabri- Taifplerin bir istida ile ve ellerindeki vesikalarile 28/Şu- mına kadar Eskişehir tayyare fabrikası direktörlüğüne Müracaa, etmeleri lazımdır. Bu tarihten sonraki müracaatlar muteber değil- dir. Taliplerin Türk, askerliğini yapmış, sağlık durumu yerinde, hüsnü ah. lâk sahibi ve makinistlerin yaşının 45 den aşağı olması şarttır. TURK HAVA KURUMU BUYUK PIYANGOSU Beşinci keşide: 11/Mart/1939 dadır. Büyük ikramiye: 50,000 liradır... Bundan başka: 15.000, liralık ikramiyelerle (20.000 10.000) liralık iki adet mükâfat vardır... Bu tertipten bir bilet alarak iştirak etmeyi de piyangonun mes'ud ve bahtiyarları arasına girmiş olursunuz, İstanbul P. T. T. Müdürlüğünden: Osmaniye telsiz istasyonundaki bazı mühim tamiratın yaptırılması açık eksiltmeye konulmuştur. Eksiltme. 8 /Mart/939 çarşamba saat 14 de B. Pos- tahanede toplanacak alım satım komisyonunda yapılacaktır. Keşif bedeli 4220 lira 28 kuruş, muvakkat teminat 317 liradır. Taliplerin olbaptaki keşif ve şartnamelerini görmek ve muvakkât teminatlarını mak üzere çalışma günlerinde mezkür müdürlük idari kalem levazım kısmi- atinde de, İstanbul vilâyetinden, eksiltme tarihinden aatla 3000 liralık bu işe benzer iş yaptığına dair al. muş olmaları lâzım gelen ehliyet ve 939 senesine âİt tlcaret odası vesikası ve teminat mâkbuzu ile birlikte komisyona müracaatları. TG; istanbul elektrik işleri umum müdürlüğünden: 1 — Muhammen bedeli 19000 Jira tutan kaldırım tamiratı işi tevkif |; zarf eksiltmeye konulmuştur. 2 — Eksiltme 2/Mart/939 perşembe günü saât 15 de idarenin Tünel ba- şında Metro han binasının altıncı katında toplanacak Dr. Hafız Gemal #bimlean #nnta Stan Tun bedar Bahife 13 lokomotiflerinde istihdam edilmek mir ve bâkımnı e iyi bilen ve Yds mın her türlü tamirini yapabilecek veya bu miktara takdir edilmek #kabü! eden yev- ere -(98) liradan (058) TERTİP ve ihmal etmeyiniz. Sik yatır- (10173) kapalı eksiltme okömisyo- ÇARŞIKAPI Sümer salonunda Her cumartesi ve pazar akşamı ve pazar günü gündüz Bayan NEZİHE UYAR” iştirakile Darüttalimin musiki Heyeti konserler verecektir. eşrubat 30 Kuruş Dr. A. Asım Onur Ortaköy ŞiFA YURDU İstanbulun 'en güzel yerinde, geniş bir park içinde, konforu mükemmel bakımı iyi, kadin ve erkek her türiğ hastalıklara Açık hastane, Doğum ve kadın ameliyatlarile f- tık, apandisit, basur ve diğer ameliye- der için çok ucuz bususi flatler. Orta- köy, tranivay yolu, Muallim Naci cad. 141 «115. Telefon: 42221, Sütçülük âleminde yeni bir hârika olan İSVEÇ MAMULÂ'TI “DIABOLO,, Süt 19309 modelleri gelmiştir, Fiatlar rakabel edilmez derecede ucuzdur. » Bizi mıntakalarda acente» ler aranmaktadır. Merkez Mümmessilliği B. N: KAZANCIYAN 'Tram makinelesi evi 74 - 89 Tünel caddesi Galata - İstan- bul. Tel 41888, Telg; o Kaxançhan - İstanbul Lokmanhekim Dahiliye mütehassıs Divanyolu 104 Muayene saatleri Pazar hariç her gün 2,5-6 Salı, Cumartesi 9,5-12 fukaraya m: dine