18 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

18 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Bir kaç ay evvel - Holivutta yapr lan «Büyük vals» filmi üç hafta danberi Melek si- nemasında göste riliyor ve filmin her temsilinde si. nema binası ağzi na kadar doluyor. İstanbulda bir fil min üç hafta sıra (le gösterilmesi na“ dirdir. Hele bütün seanslarda sine manın dolması gö» rülmüş değildir. «Büyük vals» © gösterilen bu bü- yük rağbet filmin baştan başa çok cazib olmasından ve çök güzel bir surette yapılma sından ileri gel mektedir. «Büyük vals», Vals Kral diye meşhur, Viyanalı bestekâr (Johan Btraus'ın hayatını gösteriyor. Johan Straus, hepsi bir- birinden güzel bin cen fazla vals bestelemiştir. Büyük sanatkâr, ev- li olduğu halde, valslerini söyliyen artist Karlottayı sevmiş, bu aşk bir çok dedikodulara sebep olmuştu. Fil. min mevzuunu Stravs ile Karlotta arasındaki aşk ve bu aşkın ilham et- tiği vaisler teşkil ediyor, «Büyük vals; filminde baş rolleri üç artist yapıyor, Fernand Gravey, Lulse Rainer ve Milizia Korjus. Fer. nand Gravçy, bestekâr Straus, Lulse Rainer karısı, Milizla Korjus artist Karlotta rollerini... Bu üç artistin üçü de rollerini hakikaten fevkalâde bir surette yapmaktadır. Fakat en büyük muvaffakıyet hissesi Milizia Korjus'e isabet ediyor, Artist pürüz- süz, şimdiye kadar hiç bir filmde te- sadüf edilmemiş derecede cazib ve tatlı sesile herkesi hayran etmiştir. Fernand Gravey, Luise Ralner şim- diye kadar birçok filimler çevirmiş, iktidarlarını göstermiş artistlerdi. Miliziz Korjus 'ismi ise meçhuldü. 'Tanınmamış bir artistin çevirdiği ilk büyük filimde gerek sesinin güzelli- ği, gerek oynayış tarzı itibarile büyük bir muvaffakıyet göstermesi herke- sin nazarı dikkatini kendi üzerine çekmiştir. Şimdiye kadar ismi duyulmamış olan bu billür sesli artist kimdir?.. Milizia Korjus Polonyalıdır. Konser- vatuardan çıktıktan sonra 931 sene sinde Varşova büyük operasına. gir- miştir. Burada sesi çok beğenildiğin- den birkaç sene geçince baş rolleri yapmağa başlamıştır. Bu sırada İsveçli zengin bir ban- ker kendisini sevmiş ve evlenmek teklif otmiştir. Artist mesleğinden ayrılmamak şartile bu teklifi kabul etmiştir. Milizia Korjus 935 senesinde bir turneye çıkmış, Stokholm, Londr ve Pariste teganni etmiş, büyük al- kışlar toplamıştır. Artist Fransadan Amerikâya geçmiş ve Nevyork ope- rasında teganni ederken «Büyük vals» filminde Karlolta rolünü yap- ması kendisine teklif edilmiştir. M- lizia bu teklifi kabul ederek Işe baş- lamış ve emsalsiz bir . muvaffakıyet m eti pan Juli Fernand Gravey ve Milizia Korjus kazanmıştır. Bundan sonra filim şir- ketlerinin Miliziayı kolay kolay bi- rakmıyacakları, artistin yeni filim- ler çevireceği şüphesizdir. ... «Büyük vals» filminin gördüğü rağbetin başlıca âmili güzel valsler ve Milizianın harikülâde sesi olmak» Ja beraber filmin Avrupalı artistler tarafından çevrilmesinin ve bir Av- rupalı rejisör ve sahne vazıt tarafın. dan idare edilmesinin Ge muvaffakı- yette büyük bir hissesi vardır, Filim- de baş rolü yapanlardan Fernand Gravey Fransız, Luise Rainer Viya» | nalı, Milizia Polonyalıdır. Filmi yar pan Julien Duvivler de Fransızdır. Bilimde, Fernand Gravey çok gü- zel oyunundan başka kusursuz, ya» bancı aksansız İngilizce konuşma. sile de nazarı dikkati celbediyor. Fiihakika Fransız artisti, şimdiye a Güzel bir filim: Büyük Vals Istanbulda 3 haftadanberi gösterilen bu film yarın Pariste operada gösterilecek Büyük Vals filminin başlıca artist- leri ve filmi ya en İ uvivlier kadar Amerikaya giden Avrupalı ar- tistler arasında en İyi İngilizce ko- nuşanıdır denilebilir. Bunun sebebi Fernand Gravey'in bütün çocuklu. ğunu İngilterede geçirmesi, İngiliz mekteplerinde okuması, nihayet İn- giliz sahnelerinde artistlik etmesidir. Femand Gravey, sesli filim çıktık. tan sonra Fransaya dönmüş ve filim artistiiğine başlamıştır. Fransada çe- virdiği filimler daha ziyade hafif ko- medilerdir. Bunların hepsinde cidden muvaffak olmuştu. Halbuki bu filim hissidir, daha ağırdır. Femand Gravey, buna rağmen mu- vaffak olmuş, ciddi rolleri de başa rabileceğini göstermiştir. Artist bu filimle bellibaşlı jön prömyeler 8 rasına geçmiştir. Büyük Vals'te, Straus'un karısı rolünü yapan Luis Rainer, Viyanalı ince, zarif bir kadındır. Viyanada ta- nmnmiş sahne artistlerindendi. Ya- hudi olduğundan Avusturyadan ay- rılmağa ve Amerikaya gitmeğe mec- bur olmuştur. Orada çevirdiği filim- lerde çok büyük iktidar gösterdiğin- den çabuk yıldızlar sırasına geçmiş- tir. Bir çok münekkidler kendisin- den bahsederken! «Luise Rainer, Gre- ta Garboyu gölgede bıraktı» diyor- Jar, Luise Rairer, Büyük Vals'te koca- sını çok seven ve onun mesud olması için her şeyi, hattâ kendi saadetini feda etmeğe razı olan bir kadın ro- lünü yapıyor. Artist bu rolde çok muvaffak olmuştur, Büyük vals İstanbulda üç hafta. danberi gösterildiği halde Pariste ancak 19 şubatta gösterilmeğe baş- Janacaktır, Filim, çok büyük musiki kıymeti göz önüne alınarak ilk ak- şam Büyük operada gösterilecektir. Bu fevkalâde temsilde bulunmak üze re artistlerden Luise Rainer Parise gelmiştir. 'Lulse Rainer, Avrupada bir kaç haf- ta kalacak, sobra tekrar Holliyuta dönecektir. Artist Amerikan tabii- yetine geçmiştir. Filimi yapan Jullen Duvivier'ye gelimce, kendisi Fransanın en büyük rejisör ve #ühne vazilerindendir. Yap- tığı bütün filimler çk beğenilmiştir. Duvivler «Büyük Vals» ile bir şahe- ser yapmağa muvaffâk olmuştur. 4 Hollivutun tanınmış artistlerin- den Walace Berry müthiş av meraklı- sıdır, Artist geçen hafta ava gitmiş, pek çok yabani ördek vurmuştur, War lace, çalıştığı stüdyoda herkese ördek hediye etmiştir, 9 AYLIK 1 AYLIK Posta itiihadına dahli utmiyan ecnebi memleketler: Seneliği 3600, altı aylığı 1900, Üç aylığı 1000 kuruştur. Adres tebdili için yirmi beş kuruşluk pul göndermek lâzımdır. Zilhicce 28 — Kasım 103 8. İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 127 im 042 939 120 131 Va, 613 6501228 1525 1747 1018 İdarehane: BabAâli civarı Acımusluk sokak No. 13 izbank Den f | Almanyada inşası biter ve tesellüm telif işleri üzerinde tedkiklerde bu- lunmak üzere komisyonlar teşkil edil- diğini yazıyorlardı. Bu hususta tah- kikat yaptık. Aldığımız malümata göre bu havadisin esası şudur: Denizbanka aid işler üzerinde ted- kikler yapmak üzere beş komisyon teşkil edilmişti, Komisyonların âza- larından her biri bir meseleyi ele ala- rak tedkika başladığından bu suretle komisyon adedinin çoğaldığı zanne- dilmiştir. Beş komisyonun üzerinde çalıştık- Jarı mevzular şunlardır: 1 — ingiltereden satın alınacak 11 geminin fiatlerinin bugünkü rayice uygun olup olmadığı ve gemilerin in- şası için evvelce müracaat etmiş olan diğer firmalarla siparişi almak İste- yen firmanın mukayesesi... Bu komisyon mesaisini ikmal etmiş ve raporunu İktisad Vekâletine arzet- miştir. 2 — İktisad Vekâletinden ve Mini Müdafaa Vekâletinin gönderdiği mu- rahhaslardan mürekkep komisyon. Bu komisyon Deniz ticareti müdürlüğün- de Etrüsk vapurunun vaziyetini ted- kik etmiştir. Bu vapur inşa edilirken Denizbank gemiye bir güverte daha ilâve edilmesini teklif etmiş, fakat firma bunun mahzurlu olacağını, geminin muvazenesi bozulduğu takdirde mesu- Yiyet kabul edemiyeceğini bildirmiş- tir. Buna rağmen güvertenin ilâve- sinde israr edilmiştir. Firma güverteyi ilâve etmiş, can kurtaran sandallarını da üst kısma almış, tesellüm esnasında müuvazene bozukluğu meydana çıkmıştır. Mües- sese bu vapuru boş olarak teslim ede- miyeceğini, yolda devrilmesi ihtima- Mi bulunduğunu ileri sürerek vapura «1503 ton çimentoyu safra olarak yerleştirmek mecburiyetinde kalmış- tır. Bu suretle vapur hem süratinden kaybetmiş, hem de ölü hamule taşı- mak mecburiyetinde bırakılmıştır, Firma tekrar Denizbanka müracaat ederek tezgâhta olan Etrüskün eşi 'Tırhan, Kadeş, Şalon vapurlarının esas mukaveleye göre yapılmasının daha muvafık olacağını, zira onların da Elrüske benziyeceği mütalea- sında bulunmuş, bu mütalâa redde- dilmiştir. Firma bu vaziyet karşısın- da Tırbanı, Etrüsk tarzında inşa et- miştir. Yukardaki resim 23/11/938 tarihinde Almanyada ı alınmıştır. Va- pur o zamandanberi hazır bir halde- dir, Fakat tesellüm edilememiştir. Geri gelen ilk tesellüm heyetin- den sonra, eski tahlisiye umum mü- dürü B. Necmeddinin riyasetinde ma- kine mühendislerinden B. Kemal ve B. Fahri ile inşalye mühendisi B. Rah- miden müteşekkil ikinci tesellüm he- yeti muvazenesiz bulduğu Tırhan va purunu tesellüm etmemiş ve keyfiye- ti Denizbanka bildirmiştir. Heyet alacağı yeni direktife intiza- ren Almanyada bulunmaktadır. Aynı tarz vapurlardan Kadeş de hitmek üzeredir ve Şalon tezgâhtadır. Tırhan müteaddid defalar tecrübe edilmiş ve ta beş yon tedkikler yapıyor Tedkik edilen meseleler hangileridir? Tırhan vapuru niçin tesellim edilmedi ? Bankâ memurlarına fişler dağıtıldı. Bazı servislerin lâğvedileceği söyleniyor a Bazi gazeteler, Denizbankın mub- | komis- edilmiyen Tırhan vapuru vapurun bozukluğu hakkında kati kanaat elde edilmiştir, Mrvazene ve sürat temini için ilâve güvertenin bir kaç bin lira sarfile kaldırılması ve vapurlara birer kazan daha ilâvesile kazan adedinin üçe çıkarılması icab edecektir, Bu cihet takarrür etmiş gibidir. 150 ton safra vapurun fazla kömür almasına da mâni teşkil et- mektedir. 3 — İktisad ve Maliye Vekâleti mü- fettişlerinden mürekkep komisyon da bankanın piyasa ile alım, satım işle rini tedkik etmektedir. 4 — Almanyaya ısmarlanmış olan gemilere intihab edilen Pruthon - Copus kazanlarının memleketimizde hiç tanınmamış olmasına rağmen nis çin seçildiğini tedkik eden mütehas- sıs komsiyon. Bu kazanlarda çarkçı- larımızın hiç biri çalışmamışlır. Bİ- naenaleyh kullanılmasını yadırga- mışlardir. Aynı zamanda bu nevi ka İ zanlar eski bir Fransız patentidir. İngiltereye sipariş edilmiş olan İl va» pura da aynı kazanlar şart konmuş- tur. Bu itibarla komisyonun tedkik- lerine ehemmiyet verilmektedir. 5 — Banka müfettişlerinden mü- rekkeb komisyon. Bu komisyon İstins ye fabrikasında ve havuzlarda çalış- ma şakilleri üzerinde tedkikler yap- maktadır. Gemilerin tamiratı ekseri- ya pahalıya mâl olmuştur. Bazı t- mirat da istenilen neticeyi verme miştir, Bütün bunların sebepleri bu komisyon tarafından tedkik edilmek- tedir. Denizbank memurlarının vaziyeti- ne gelince: Bütün memurlara fişler dağıtılmıştır. Bu fişlerle memurlara Denizbanka gelmeden evvel nerede çalıştıkları ve kaç lira maaş aldıkla- rı, Denizbanktaki maaşları ve tahsil dereceleri sorulmuştur. Fişleri tedkik edecek olan İktisad Vekâleti icab eden kararları verecektir. Bankacılık, < istatistik - neşriyal, fen ticaret ve bakım servislerile bazı vazifelerin lâğvedileceği osöylenmek- tedir, Bu servislerde 50 kadar memur çalışmaktadır. Bunlar İktisad Veki- leti teşkilâtında başka vazifelere ta- yin edilecektir. Ayda (250,000) Urayı bulan me- mur maaşlarında 70,000 lira tasarruf temin edilecektir. Bir işçi iskeleden düşerek başından yaralandı Çemberlitaşta Tavukpazarında otu ran Mustafa isminde biri, o civarda Mehmed paşa camisi içinde çalışmak» ta iken beş metre yükseklikteki iskele» üzerinde muvazenesini kaybederek müezzin mahfiline düşmüş, başından tehlikeli surette yaralandığından Câye rahpaşa hastanesine yatırılmıştır. İki yankesici ve bir manitaci yakalandı Emniyet müdürlüğü ikinci şube üçüncü kısım memürları Seyfi, Ömer isimlerinde iki yankesici (le Sabri İs- minde bir manitacıyı yakalamış Ve ad- Miyeye vermişlerdir.