18 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Şubat 1936 maa Dün Geceki ve Bu Sahahki Efaberler Hatay Millet Meclisinde heyecanlı bir celse Türkiye Cümhuriyeti kanunları, Hatay kanunları olarak kabul edildi Hatay büyük sevinç içinde Antakya 17 (AA) — Anadolu ajansının kususi muhabiri bildiriyor: Milet Meclisi eyecanlı bir celse yap- 1 birinci maddede Türk- | im büriyeti olarak kabulüne dair bir teklif ann adilye encümeninde ted- kik edilerek heyeti umumiyeye sevkedil. miş bulunuyordu. Kanunun esbabı muci- besi şu suretle izah edilmektedir Bu kanun şayanı şükran ahkâmı ihtiva etmesi itibariyle encümenimizce derin bir menuniyetle karşılanmıştır. Anavatanda cari olan her kanununun Hatayda da tatbik) sahasına, girmesi balkımızın bir anda medeni kanunlara kavuşmasını temin ede- eektir. Bu kanunlar süsleri Hatay için mesut neticeler doğuracaktır. Encümeni- miz hükümetin öerdeltiği mucib sebebleri tamamiyle vard görmüştür. Encümenimi- zin tetkiklerile derin bir sandet hissettiği bu kanun bir anahtardır ki, bununiz hâzineleri açmaktayız. Filhakika bu ka- nun Hatayın saadet ve refahına selâmet ve taalisine bahşedilmiş büyük ve tü- Xenmez bir servettir. Esbabı mucibenin okunmasından sonra kanunun heyeti umumiyesine geçilmiş, maddelerin reye konmasından evvel söz alan hatiplerden adliye encümeni reisi Hamdi Selçuk, adliye encümeni mazbata muharriri Bekir Sıtkı Kunt, Vedi Karabay, Abbas Ülkü, Zeynelâbidin Cili, İsa Ka- zancı, Kâmil Züreşkürgü, Dr. İbrahim Vedi, Nuri Aydın bu kanunun ehemmiye- tini ve anavatana olan sarmimaz bağlılı- Libyaya gönderilen Italyan askerleri yüzünden münakaşa çıktı Italyan gazeteleri, nin neşriyatına cevap veriyorlar — Son zamanlarda İngi- i Libyadaki (Trablus- garptaki) İtalyan kuvvetlerinin art- turılması meselesile meşgul olmakta- dir. İngiliz gazeteleri bunun geçen Bene yapılan İngiliz - İtalyan anlaş- masına muhalif olduğunu söylüyor. Bu münasebetle salâhiyettar mahfil lerde şu beyanatta bulunulmaktadır: «Geçen seneki İngiliz - İtalyan an- Jaşmasile Libyaya askeri kıtalar gön- derilmiyeceği teahhüd edilmişti, Fa- kat bu teahhüdün tutulması 'Tunus ve Cezayirdeki Pransız kuvvetlerinin Irlanda İngiltere ile İ birlikte yürüyecek Şimdiden silâhlarını arttırmağa karar verdi Dublin 17 — Serbes Irlanda hükü- meti milli müdâfaa tahsisatını arttır. mağâ karar vermiştir. Başvekil de Va- lera bu münasebetle Irlanda meclisin. | de bir nutuk söyliyerek demiştir ki: «Bir harp olursa Irlanda bitaraf ka- Jamıyacaktır. Çünkü bizim ti miz İngilterenin ticaretine bağlıdır. İngiltereye karşı harp açan millet bi» sim ticaretimize devam etmemize mâ- ni olmak için limanlarımızı bombar. dıman etmeğe çal iktır. Toprakla» rımızı bu kabil tecavüzlere karşı mü- dafaa için mili müdafaa tahsisatırı arttırmağı lüzumlu gördük.n Atina üniversitesinin temel atma,resmi yapıldı Alina 17 (A.A.) — Atina aj iyor: Kral ile B. Metaks âniğe var. irt. Vas nın Hatayı f0- eğin!, düşünüşte Hatayın anavatan kabul etmesi- anlı Bu ha- karşi” hmızi anavatan yizli bir istikbale götür ve yürüyüşte bir olan kanunlarından ayrı kanun nin esasen düşünülmiyeceğini b bir lisanla tebarüz ettirmişle tipler coşkun ve sürekli alkışlarla lanmışlardır. Nutuklardan sonra kanunun metninin müzakeresine geçilmiş, Millet meclisi bi- masını Sarsan alkış tufanı srasında müt- tefikan kabul edilmiştir. Kanun şudur: Madde 1 — Türkiye Cümhuriyeti ka- nunları Halay kanunları olarak kabul edilmiştir. Madde 3 — Bu kanunların meriyete vazı tarihiyle mahalli icaplara uygun ol- muyanların tamamen veya kismen tatbik edilip edilmemesine icra meclisi salâhi- yeldardır. Tadil kanunla olur. Madde 3 — Meriyete giren her kanun ona müteallik kanun ve ahkâmı ilga eder. Diğer iki madde kanunun meriyetine ve Jerasına mütealliktir. Kanunun kabulünden sonra kürsüye gelen Başvekli bir nutuk söylemiştir. Ve bu vesile ile Hatayın anavatana ve Büyük fine sarsılmaz bağlıhğının Büyük Mu- et Meclisine arzına dair Hamdi Selçak'un takriri ittifakla ve alkışlaria kabul edil miştir. Türkiye Cümhuriyeti kanunlarının ka- bnlü Hatayın ber tarafına büyük bir se- vinç uyandırmıştır. kanun ingiliz gazeteleri”! normal bir seviyede bulundurulması- ba bağlı idi, Halbuki Fransa bura lardaki kuvvetlerini arttırmaktadır.» Gazetta Del Popolo, İngiliz gazete- lerinin neşriyatına cevaben diyor ki: «Fransa, müstemlekelerini takviye ettiği takdirde İtalyanın da, mevcud itilâflar ne olursa olsun, aynı şekilde bareket etmesi tabiidir. İtalyanın Fransaya karşı aşağı bir vaziyette kalmağı teahhüd etmiş olduğunu id- dia etmek saçmadır. İngiltere hükü- metinin, faşist İlalyanm ellerinin bağlanmasını müsaade etmiyeceğini bilmesi lâzım gelir.» Silâhlanma siya- seti ve Amerika Amerika Hariciye müsteşarı riühim bir nutuk söyledi Nevyork 17 (MA A) —E: teşan B. Summer Wales, Maryland Üniversitesinde talebeye verdiği bir konferansta ezcümle demiştir ki; «Silâh ya öyle bir harbe mün- cer olabilir ki bundan sosyal ihtilâl ve keşmekeş gibi hayat şartlarmı bo- zan neticeler doğ B. Walles Amerika için teslihat sâ- hasında diğer milletleri takib | muna işaret ederek şöyle demiştir; «Amerika silâhlarını azaltmak ar- zusunu ekseriya. göstermiştir. Fakat diğer milletler bu hususta müzake- rTeye yanasm ık taarruz siyasetine müddetçe, Amerika asında barışı korumak maâğa mecburdur.» iye müs- 1» İZür devam ettikleri da Kendi kıta için silâhla, General Metaksas hareket etti » Atina 17 (A.A) — Başvekil ve Har ket etmiştir. General Me- Aa 94 anrt kalacak va Buğday tevziatı iftçi ve muhacirlere tevziata devam ediliyor Ankara 17 (Telefonla) — Köylü- müzün iyi kaliteli ve fazla randı- manlı buğday yetiştirebilmesi ve bu Suretle buğday cin; ıslah edebil. mesi için Ziraat bankası yurdun muh» telif köşelerinde çifçimize ucuz fiat- le tohumluk buğday dağıtmağı de. vam etmektedir. Ziraat Bankamız ha- len Ankara, Afyon, E ir, Yoz- gad, Boğazlıyan, Em Haymana andıklıda tohumluk buğday a faaliyetle devam etmek Bundan başka banka, memleketlerden yurdumuza muhacirlerle k ve tohumluğu noksan bulunan lerimize yiyecek ve tohumluk tevziin e de hararetle devam etmektedir. Ziraat bankasının muhacirlere ve yiyecek ve tohumluğu noksan çiftçilerimize şimdiye kadar yapmış olduğu buğday tevzialının yekünu elli milyon kiloyu geçmiştir. Sir Persi L Loren Ankarâdan ayrlmazdan evs vel Atatürkün tabutu önünde eğildi yabancı gelen Ankara 17 (AA) — İngüterenin Roma büyük elçiliğine tayin edilmesi y şam Ankaradan ayrı- lvcak n Sir Persi Loren bugün saat 11,15 de Rinografya müzesine gitmiş ve Atalürk'ün tabutu önünde eğilerek Ebedi Şefe karşı son rasimed ihtiramı Ma eylemiştir. İngiliz - Alman ticaret müzakeresi ngiliz Ticaret Nazırı « Ticari harp istemiyoruz» diyor Londra 17 (A.A) — Ticaret Nazın m Kama- hlara cevab slı bir suret» içi dini ihra- catın artmasına bağladığını bildir- miştir, İngiliz ekonomisini, demokrat devletlerle olduğu er dev- lerin şartla da uydurmak mevzuu bahistir, B, Stanley, İngiliz - Alman ticaret müzakerelerine işaret ederek demiş- tir ki: i Ticari harb istemiyoruz, bir anlaş- ma istiyoruz ve müzakerelerimizin hedefi de budur. Totaliter devletlerle bir tarz hal bulabilecek miyiz, yok- sa yine onların silâblarını kullanarak mücadele etmekten başka birşey ya- panuyacak miyiz, bunu anlamak is- tiyoruz. İki tarafa piyasalarda hususi bir hisse veren ve yalnız İngiltereye de- gil ayni zamanda Almanyaya da hiz- met eden bir anlaşma arzu ediyoruz. Muvaffakiye ni kesmiyo- rum. Kömür hakkındaki İngiliz - Alman müzakereleri neticelendiği takdirde, bu vaziyet bizi ekonomik meselelerin tedk'kinde yeni bir tek- niğe eriştirel! Maliye Vekâleti hukuk müşavirliği “Ankara Y7 (Telefonla) — MİDE ern- iâk müdürü B. zın Maliye Vekâ- Jeti hukuk müş: ine tayin edil miştir. Brükselde bir baskın Frankocular Casa de Espa- nayı ele geçirdiler Brüksel 17 (AA) — Franconun taraftarları eni bir baskın nelicesin- de Casade Espana'nm binalarını işgal etmişlerdir. Mutaarrızlar kapı- cıyı hapsetlikten sonra kâlibin gel emişler ve kâtib gelir gel- B. Mussoliniye suikasd rivayetleri Mussolininin evi civarında yakalanan meçhul şahıs Kendisinden hüviyetini soran polisi ağır suretle yaraladı, mütecaviz sabıkalı bir Ia'yandır Londra 18 Dün gece Romada neşredilen bir tebliğde B. Mussoliniye bir suikasd yapıldığına dair olan ri- tler tekzip edilmiştir. Romadan gelen son haberlere göre g neşredi- len ikinci bir tebliğde suikasd rivayet» lerinin çıkmasına sebep olan hâdise hakkında şu izahat verilmiştir: 14 şubatta, saat on dörtle İtalyan Başvekili B. Mussolininin ikametgâhı olan Tortonya vilâsı etrafında bir şahsın dolaştağı görülmüş ve ev ck yarında nöbet bekliyen bir sivil polis, meçhul şahıstan şüphelenerek yanı- na yaklaşmış ve hüviyet varakasını göstermesini talep etmiştir. Meçhul şahıs, derhal tabancasını çıkararak polisi karnından ağır surette yarala- mış, kaçmak isterken yakayı ele ver. miştir. Mütecavizin adı Sinoni Bruno- andır, Polonyada di 5 yaşında, İki defa mahk muş bir sabıkalıdır. Son mahkür dair bir takım slâmetler Lozan 18 (AA) — EH bildiriyor: Romadan gelen haberlere göre, Duçenin ikametgâhı önünde - bulu- nan polis nokta memuru, harekâtı kendisine şüpheli görünen * bir şah- &ın hüviyetini isbat etmesini iste ve bu ihtar üzerine bu şahis da rü ververle iki el ateş ederek polis me- murunu ağır surette yaralamıştır. rlar, faili yaka- nazaran, yerinde de- ardır, diğine failin akıl müvüzenesi ğildir. Suriye ve Humus halkı hükümete karşı isyan etti Dünkü çarpışmalarda zabıtadan 70 ve halktan da 150 kişi yaralandı Adana VI (Telefonla) — Suriyeden | ahnan en son haberlere göre, Suriye ve Humus halkı hükümete karşı isyan » Çarşılar tamamen kapan- miş halkla zabıta arasında kanlı çar- pışmalar olmuştur. Zabıtadan 770, halktan da 150 kişinin yaralandığı tesbit edilmiştir, Şamda da hükümet âleyhinde n ler yapılmıştır. Nümayişcilerden 20 talebe tevkit olunmuştur. Cisrisuğur, Derzor ânar- $i içindedir. Şam 17 (A.A) — Alman istihbarat ajansından: Dün şehrin büyük sokak- larmda halk nümayiş yapmıştır. 12 kadar yarah vardır. Polis 30 kişiyi tevkif etmiştir. | miser Pusu; Berut 17 (A A.) — Alman rat ajansından; Dahiliye Cabri istifas tir. de istifa edeceği 'B. Cabri istifasından ev ile görüş mülâkatta diğer Bazırlardan bâzıları da hazır bulunmuşlardır, Bu hust ta bir tebliğ neşredileceği bildirilmek. tedir, Adana 17 (Telefonin) — Lâzkiyede karışıklık artmaktadır. Bugün yarın Suriye bayrağı yerine Alevi bayrağı- nın çekileceği bildirilmektedir. Mür- şid çetesi vaziyete tamamen hâkim- dir. Cebelidürüzde ihtilâlciler otorite makamlarını işgal etmişlerdir. ihba- Nazırı B. Kabinenin Yugoslav Başvekili mec- liste programını okudu Dahilde “ Hırvat kardeşler ,, meselesinin adilâne şekilde haline gayret edilecek Belgrad 17 — Başvekil Cyetkoviç yeni Kabinenin takib edeceği politi- kayı mecliste izah etmiştir. Başvekil yeni Kabinenin sulhun muhafazası ve Yugoslavyanın harici vaziyelinin kuvvetlendirilmesi için şimdiye kadar sarfedilen gayretlere devam edeceği- ni söylemiş ve demiştir ki: «Yugoslavya, sebatlı ve yapıcı siyar seti sayesinde, büyük devletlerle ve bütün komşularile çok dostane mü- nasebetler tesis etmiştir, Son seneler zârfında elde edilen müsbet netice- ler Yugoslavya harici siyasetinin bey- ne'milel bir anlaşma gayesile takib ettiği yolların isabetli olduğunu mey- dana çıkarmıştır. İstikbalde de harici siyasetimizin vazifeleri kazanılan bütün dostluk- ları kemali itina ile muhafaza etmek, iyi münasebetlerin idamesine ve da- ba ML tikamette inkiş k olacak | öyle bir pi ârı umumi: | yenin müzaheretini milletin emniye- | tini ve meclisin itimadım temin ede- hükümeti bu yolda sadakatle çalı şir rak Kral naibinin emniyetine olduğunu isbat edecektir; Dahili siysset hakkında Başvekil, hükümetin «Hırvât kardeşler» mese lesinin adilâne ve tam müsavat dai- resinde halline çalışacağını beyan et- miştir. Fransız mü: 'müstemlekeleri Mebusan meclisi meclisi teftişi için 3 heyet gönderiyor Paris 17 (MA) — Mebusan meclis si müstemlekât encümeni, Fransâ müstemlekelerine, teftiş maksadile, Üç heyet gönderilmesi meselesini bu gün müzakere edecektir. Bu heyetler4 den birinin Tunusa, ikincisinin Djibo utiye ve üçüncüsünün de Camerrow İrtihal Girid Hanya eşrafı bayan Nahide kısa bi