20 Şubat 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

20 Şubat 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

SON POSTA Meşhur Alman Güzellik mütehassısı Profesör Doktor E. WINT TARAFINDAN Formülü yapılan VENÜS KREMİ terkib, tesir ve cild güzelliği bakımından dünyada mevcud kremlerin muhakkak ki en iyisidir. Mübalâgalı raklamlara ha-et yoktur. Bir tecrübe Deposu: NUREDDİN EVLİYAZADE MÜESSESESİ İSTANBUL. ve mukayese kâfidir. mam ” Meseleler: (Kömür - Demir limanı ) nı (Baştarafı 8 inci sayfada) nediyor.» diyordu. Nafia oVekâletinin (böyle bir zan ile hareket edeceğine, bil mem, nasıl hüküm verilebilir? Çünkü, Çatalağzı, Nafia Vekâletinin yaptırdığı (demiryolunun mühim bir istasyonu o - lan ve her gün buralarda dolaşan ve bu havaliyi karış karış tanıyan fen ve ih- tisas unsurlarının gözü önünde bulu - nan bir yerdir. Eski müsteşar kömür ve demir lima- nının Çatalağzında yapılabileceğine ka »idi. İktısad Vekili ise, kati ifadeden Mmuhteriz bulunuyordu. Bunu köylünün zekâsı seziyor; biri seviniyor. «Artık, liman buraya yapılacak, değil mi?» Ö- bürü cevab veriyor: «— Dikkat etme - in mi? Vekil: Burada Hman yapılma- sını düşünüyorlar, diyor. İş, daha ol - muş değil!» İktısad Vekili, ihtiyatlı sözde haklıy- dr. Milyonlar harcanarak yapılacak bir için, leh ve aleyhte bir yığın id- İdin mevcudken, kolay kolay ve derhal kat'i bir fikir ve karar ifade etmek doğ ru değildi, Çatalağzı mevzuu üzerinde, dikkat - le durulması gereken bir noktaya te - mas etmek isterim: Limanlar, ancak hinterlandlarile yaşar. Çatalağzı, bu da kumdan, çok zayıftır; Gelik maden mın takasımdan başka besleyici kaynakları yoktur. İzmir & ile Kuşadasımın tarihe geçen liman rekabetleri malümdur. Kuşadası, liman bakımından İzmirden Saba üstün şartları haizken mevkiini kaybetmiş, fakat geniş bir hinterlanda dayanan İzmir limanı —bir çok sade» melere rağmen vaziyetini muhafaza et miş ve onu kat kat İleri geçmiştir. Di- Zer bir misal: İskenderun man: bizim elimizde iken çok mühim bir lfmandı. Fakat bugün, İskenderun - Türkiye hu- duları içinde bulunan hinterland da- matları kesildiği için, sönüp gitmiştir. Çatalağzmda yapılacak bir liman is gin de âkbet bunun ayrıdır. BHÜLÂSA: Çatalağzı mı? Yahud: Zon guldak, Amasra, Bartın veya Ereğli mi? Çatalağzına karşı, üç Ilmanr birden sad Çatalağzma dö - arla bunların hepsinin » Çatalağzında yapmak doğru olur mu? bir çırpıda çıkarılabileceği içindir. Verdiğimiz izahatla şu kanaatler te * bellür etmiş oluyor ki: 1 — Zonguldak limanının bem kö - mür sevkiyatını, hem Karabük nakli - yatını temin edecek hale (getirilmesi mümkündür. 2 — Amasra limanı; ıslah edilmek su retile bir harb limanıdır. Gemiler için mükemmel ir sığınaktır. Bir kolla Ka. rabük hattına bağlanırsa demir ve çe - İik fabrikaları için de nakliyat iskele « si olmak kabiliyetindedir. Bartın deresi, işlek bir ticaret limanı haline getirilebilecek vaziyettedir. 3 — Ereğli limanı; eşsiz bir harb ve caret limanı olabilir. Ayni zamanda o havalinin, kömür sevkiyatını da bu liman idar» eder. Zonguldak ve Adapa- zarı hatlerma bağlanmakla, daha zen - gin bir iktisadi istikbal ufku açılmış o- tur, Şu halde; Çatalağzı gibi sun'i ve ceb- Tİ bir liman tasavvurunu tamamile ka- falarımızdan silerek oraya saçacağımız milyonlarla memleketimize bu tabit Ji- manları kazandırmak yoluna rücu et - memiz; menfaatlerimizin mukte. zasıdır. Kömür ve demir limanı olmak üzere bir aralık ağızlarda yalnız (Çatalağzı) dolaşıyordu. Hemen kararlaşıverecek diye hakikatı kavrayanlardan içleri ya- nan çoktu, Fakat, görüyoruz ki hükü - metimizin tuttuğu yok ce tet sonra karar ve tatbiktir. Tetkik, he: bir taraflıdır: Yalnız Çatalağzı üzerin de alâkalılar meşgul olmuşlardır. Ereğ- $, Zonguldak, Amasra limanları ve Bar tn deresi de gözönüne alınarak muka - yeseli ve tam tetkikten sonra, artik —daha çok gecikmeksizin— kat'i neti ceye bağlanması lâzımdır. Amasra limanını ve Bartın deresini gören ve çök beğenen Cümhur Reisi - miz Milli Şefimiz İsmet İnönü ba son gezilerinde çok kıymetli (o bir tebs bulunmuşlar, Ereğliye geleceklerini vâd buvurmuslardır. En büyük güven- eimiz, Büyük İnönü'nün isabet ve kud- retine inanmamız ve bağlandığımız yük sek karar ve iradesindedir. A. Denizeri sarlar U. Müdürlüğünden : 1. İdaremizin Paşabahçe fabrikası için şartnsmesi mucibince satın alınacak (i) aded devvar ve seyyar elektrikli iskele vinci 17/1/939 tarihinde ihale edile- mediğinden yeniden kapalı zârt usulile eksiltmeye konmuştur. NN — Muhammen bedeli sif İstanbul (13.000) lira ve (975) Tiradır. TI — Ekeiltme 31/3/939 tarihine raslıyan Cuma günü saat 15,30 da Kabataşta | muvakkat teminatı Levazım ve Mübayaat Şubesindeki Alım Komisyonunda yapılacaktır. IV — V — Eksiltmeye iştirak etmek istiyen Şartnameler parasız olarak herrün sözü geçen şubeden slımebilir, firmaların mufassal fenni (tekliflerile rını, kaldırma indirme ve fren tertibatını açık olarak gösteren inci sınıf bir firma olduklarını gösterir evrakın fhale tarihinden en az (1) gün evveline kadar İnhisarlar Umum Müdürlüğü müskırat fabrikalar © şubesine vermeleri ve tekliflerinin kabulünü mutarammın vesika almaları VW. zımdır. Aksi takdirde eksiltmeye istisal edemezler. VI — Mühürlü teklif mektubunu, kanunf vesaik ile 5 net maddede yazılı ek- siltmeye iştirak vesikası ve “ 7,5 güvenme parası makbuzu veya banka teminat mektubunu ihtiya edecek olan kapalı zarflarını eksi İtme günü en geç saat 14,304 kadar mezkör komisyon başkanlığına makbuz mukabilinde vermeleri lâzımdır. (984) Malm Cin. Mikdarı Muhammen B, Muvakkat Te. Eksiltme şekli Saati Lira Kr. Lira Kr. 3000 aded 10 » Sünürge 31 Ürüm Kes. Biç Cibali F. ahçılığı işi 25 359 — 1530 16— 1690 » © Pazarlık >» — , 1 — Cibali fabrikası memur ve amele lokantası ahçılığı bir sene müddetle ek- şiltmeye konmuştur ve mevcud nümuneler mucibince yukarıda yazılı iki kalem malzeme pazarlıkla satım ahniacakbır. 1 — Eksiitme 7/3/939 tarihine rastlıyan Salı günü yukarıda hizalarında yazıl seatlerde Kebataşta Levazım ve Mübayaat Şubesindeki Alım Komisyonunda yapılacaktır. , INI — Şartnameler, yemek fiat listeleri hergün sözü geçen şubeden alınacağı gibi nümüneler de görülebilir. IV — İsteklilerin pazarlık için tayin edilen gün ve saatlerde # 75 güvenme ve ahçılık işine iştirak edecekler 300 liralık depozitolarile yukarıda adı geçen komisyona gelmeleri ilân olunur, «990» Hergün: Hasan Hayri | hâdisesi münzsebetile (Baştarafı 2 nci sayfada) bir meziyettir. Ancak, elimize emanet 0- larak umumi bir iş tevdi edildiği zaman, gayet hesablı, tutum'u, israftan, lüks - den korkar olmak bir vazifedir. Daha geçen gün, yeni devrin Dahiliye Vekili, vilâyetlere gönderdiği bir umu » mi mektubda bu noktaya işaret ediyor ve hükümetin salâhiyetlerini kullanır - ken memleketin kuvvetlerinden bir zer - resinin bile israf edilmemesine azami de- recede dikkat edeceğini söylüyordu Bun- dan hakikaten memnun olmalıyız. Çünkâ, | bu memleketin ihtiyaçları büyük, kud -| retleri çok mahduddur. Başka memle » ketlerde israf değil, lüks bile sayılamıya-| cak bazı masraflar vardır ki bizim için çok büyük israf mahiyetini alır. Sebeb “İmektebin liberal meslek'ere verdiğ. im- basit, fakiriz! Ben, Denizbankta göze çarpan bu nevi işlerin mutlaka fena niyetle yapıldığını zannedenlerden değilim. (Fakat, bence İyi niyetle fena yapmak, bu gibi ahval - de, fena niyetle fena yapmaktan daha fe- nadır! * Şimdi üçüncü bir meseley» geçiyo - rum, Acaba, iki yüz bin Jiralık bir dava için on iki bin liralık bir ücret çok mu - dur? Avukatların -ve hukuk işlerinin bugü- ne kadar tatbik edilen #iyadlarına gö - re, bazan iki yüz bin liralık bir dava için elli bin İira ücret vermek bile ea'z ola - bilirdi. Fakat, bu nevi büyük kazanç da- valarında. avukati hak müddeisinin bir nevi şeriki farzeden avuka'ık zihniyeti yavaş yavaş dünyadan kalkıyor. Tiberal | tiyazlara göre bir bir davada kazanca âdeta şerik a ki era rün bir hayatı kurtarmak için bmlerece Yira taleb etmesi gayet (o tebif bir Fakat, bügünkü ins işleri o böyle görmüyorlar. (OHekimlik, avukatlık ve hattâ tüccarlık gibi meslekleri şimdi es - kisinden büsbütün baskâ bir tarzda ta rif edenler çoktur. Hattâ bizde bile, bir gün Celâl Bayarın, ihracat tüccarını mem leketin ihracat işlerinde «yedi emini» di. ye tarif ettiğini gi Türkiye Cümhuriyetinin son avukat - İık kanun ve nizamları da avukatlığı bu İnevi âmme hizmeti haline (getirmiştir. Şu halde avukatlık ücretlerinin, hiç ol - mazsa devlete aid işlerde, büsbütün baş-| ka ruhta bir ölçüye tabi | tutulması çok! elzemdir. İ Bu bakımdan Cümhuri büsbütün başka türlü düsün hatırlıyorum, ilk devirlerde hemen hep- İsi de meb'us olan bazı avukatlara Maliye Vekâleti çok geniş ücretler verdi ve bum Yar bir hayli dediknduya sebeb oldu. M1. letin devlete olan oOemniyet duygularını —ki bir memlek; # bu duyguların kuvvetine zAfa uğratabilerex hu nevi hallerden *e- vakki etmek lzım geldiğini ilk zaman - larda ax düşünmüş olduğumuzu itiraf etmeliyiz. O vakitlerde zengin olmayı ve| zengin etmeyi sade mübah saymıyor, bel | ki, biraz da bir nevi sevab ve hattâ va - zife telâkki ediyorduk. Bunun için Cüm- huryetin ikinci devrini bu cereyana kar Galatasaray - Fener berabere kaldılar (Baştarafı 8 #nci sayida) Beşiktaş 4 - Beykoz 2 Fenerbahçe - Galatasaray maçı kadar heyecanlı ve alâka uyandırıcı olan bu maç tahmin edildiği kadar güzel oldu. Oyuna Beşiktaş başiadı. On dakika ka dar Beşiktaşın hâkimiyetila geçen oyun biraz sonra müsavi bir şekil aldı. Devrenin yarısına kadar böyle giden maçın 28 inci dakikasında Rıdvanın gü - zel bir şütile Beşiktaş ilk golü yaptı. 35 inci dakikada Beşiktaş ikinci golü temin etti, Devre 2-0 Beykozun aleyhin - kaydetti. Üçüncü Vefa golü devrenin son larına doğru yapıldı. İkinci devrede Süleymaniye kısmen o yuna hiikim olduysa da bir sayı çıkara « madı, Vefa 25 inci dakikada dördüncü ve son golünü yoptı. İkinci küme maçları İkinci küme maçları Taksim ve Şerel #tadlarında yapıldı. e Galatagençler ıle Boğaziçi arasında yapılan maç 2-1 Gala, tagençlerin galibiyetile bitti, Karagümrük takımı da (40) Davud. de bitti. İkinci devreye her iki takım siki bir şekilde başladı. Beykoz 6 mcı dakikada Bahadır vasıtasile birinei golünü yaptı. Bir müddet böyle devam eden oyun tekrar Beşiktaşın hâkimiyeti altma geç- ti, Otuzuncu dakikada Rıdvan Beşiktaşın üçüncü golünü yaptı. Beykozlular otuz yedinci dakikada Şa- hab vasıtasile ikinci (ove son sayılarını yaptılar, Beşiktaş kırkıncı dakikada dördüncü ve son golü kaydetti. Oyun 4-2 Beşikta. şın galibiyet ve şampiyonluğile bitti. Vefa 4 - Süleymaniye 0 Bu maç Şeref stadında yapıldı. Oyuna Vefahlar başladı, İlk anlarda Süleyma - niye kalesine inen Vefalılar (kolaylıkla hâkimiyeti aldılar, 16 ıncı dakikada Abdüş Vefanın ilk sa- yasını yaptı, Vefa otuzuncu “dakikada paşayı mağlüb etti. Taksim stadında yapılan Anadoluhi » sar « Beylerbeyi maçını Hisar İdman yurdu 4-0 kazandı ve B. grupu birincisi oldu, Birinci lige terfi için Hisar takımı, Kw sımpaşa ile iki defa karşılaşacaktır. Bulgarlar 2 - Pera | Cumartesi günü Şişliyi 4-3 mağlüb e « den Bulgar takımı dün Pera takımını da Yi yenmiştir. İlk devreyi 2-0 gelib bitiren Bulgarlar, ikinci devrede bir gol yemişler buna rağ men sahadan galib çıkmışlardır. Dünkü kır koşusu Halkevi tarafından tertib edilen kır ko şusu dün Heybeliadada o muvaffakiyetla yapılmıştır. Rıza Maksud 5000 metrelik koşuyu 21 ikinci golü İdakikada kazandı. İktısad Vekâletinden : 30 San'at Okulu mezunu Avrupaya Tahsile gönderilecektir. 1, — Avrupa dericilik, yünlü mensucat ve pamuklu mensucat meslek mekteb- lerinde tahsil ettirmek üzere müsabaka ile 30 talebe alınacaktır. Bu talebelerin «10» u dericilik, «10» u yünlü mensucat ve «10» u da pamuklu mensucat tahsili yapacaktır. 2. — İsteklilerin aşağıdaki şartları haiz bulunmaları lâzımdır. A — Türk olmak, B — Sıhhati tam ve tahsil edeceği san'at şubesinde çalışmağa müsaid olmak, C — En çok 25 yaşında olmak ve askerliğini yapmış bulunmak, D — Maarif Vekâleti Bölge San'at Okulları tesviye ve elektrik şubelerinden mezun bulunmak ve mektebi bitirdikten sonra en az iki sene san'atında çalış mış bulunmak, 3. — İmtihanlar 15/3/939 tarihinde Bölge San'at Okulları müfredat program» ga göre aşağıdaki derslerden olmak Üzere Ankara, İstanbul, Bursa ve İzmin Bölge San'at Okullarında yapılacaktır, Matematik Mekanik Makine ve motör Meslek teknolojisi ve malzeme Lisan «Almanca veya Fransızca» 4. — Kabul edilen asgari vasatiden fazla not alarak imtihanda muvaffak olan- lardan muvaffakiyet sırasile 30 namzed ayrılacaktır, Bu namzedler üç grupa tef rik edilerek mesleklerine göre 31/1 9 tarihine kadar Sümer Bankın Beykoz, Feshane, Hereke ve Kayseri Fabrikalarında staj görecek ve mesleki fabrika kurslarına devam edeceklerdir. Staj müdetince kendilerine ayda 50 şer lira ve- rilecektir. 5. — Staj müddetinin sonunda fabrikalarda yapılacak kurs imtihanlarında ve umumi çalışmalarında muvaffakiyet gösteren ve ahlâkan mazbut olduklarına kanaat getirilen namzeöler Avrupaya gönderileceklerdir. Bu imtihanlarda mu- vaffak olamıyanlar serbest kalırlar ve hiç bir hak talebinde bulunamazlar, İm- js mücadele (eden bir ruh ile mücehhez görmek bizi cidden memnun ediyor, Yük sek zekâya, fazia bilgiye ve mes'uliyetli işe karşı cömerd davranmayı unutma - mak ve barem fikrini çok yeknasak ve çok otomatik bir hale getirmemek şarti- le, bu tasarrufkâr ruh, bu milletin ma - lina ve parasına karşı israfı haram sayan kıskanç görüş, eğer Denizbankın idare - sinde de mevcud olsaydı elbet, şu slelâ - de davalar için 12,000 liralık yeukavele - nin akdine lüzum görülmezdi, Muhittin Birnen Germ Saym müşterilerimize Sayın bay; İstimlâk dolayizlle mağazamız bitişik zahireciler (İzmir) sokağına naklolun- muştar. 30 senedenberi bizlere gösterdi- Einiz emniyetin devamını rica ile derin saygılarımızı sunarız. Singer saatleri deposu Eminönü - İstanbul tihanda muvaffak olarak Avrupaya gönderilecek talebe, Sümer Bankın idare ve nezareti altında olmak üzere Eylül 1940 tarihine kadar lisan kurslarına devam edecek ve 1940 senesi kış sömesterinde meslek tahsiline başlıyacaktır. 6. — Avrupaya gönderilecek talebe Sümer Bank fabrikalarındaki staj ve Av. rupadaki tahsil müddetlerinin bir misli fazlasile İktısad Vekâletinin göstereceği işlerde usta, ustabaşı veya fen memuru olarak çalışacaklardır. Bu mükellefiyeti tevsik etmek üzere Avrupaya gönderilecek her talebe bir taahhüdname vere cek ve muteber bir kefil gösterecektir. 7. — Talibler en geç 1/3/939 tarihine kadar ikinci maddenin üçüncü fıkrasın- da yazılı Bölge Sın'at Okullarndın hangisinde imtihana gireceklerini gösteren bir istida ile aşağıdaki vesikaları İktısad Vekâleti Sanayi Umüm Müdürlüğüne göndereceklerdir. A — Nüfus hüviyet cüzdam, B — Askerlik vesikası, C — Mekteb şehadetnamesi, D — Hüsnühal varakası, E — Çalışacağı san'ata mütehammli bulunduğunu gösteren resmen tasdik © dilmiş sıhhat vesikası. F — San'at Okulunu bitirdikten sonra çalıştığı yerlerden aldığı bonservisler, G — Allı aded vesikalık fotograf. 3. — Fazla izahat almak istiyenler İktısad Vekâleti Sanayi Umum Müdürlüğü. ne müracaat etmelidirler, «407» «78»