28 Şubat 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

28 Şubat 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

SON POSTA ğ Sayfa İngiltere ve Fransa Franko - hükümetini tanıdılar ! Avaı Kamarasında muhalif meb'uslar Çemberlaynın beya- natını “Ayıbdır!,, birkaç güne kadar Paris 27 (Hususi) — Bugün öğle - den sonra Elize sarsyında toplanmış olan kabine müttefikan, Franko hü - kümetini tanımağa karar vermiştir. Bu karer, Har Nezareti harici işler şubesi müdürü tarafından Burgos hükümetine tebliğ edilecekti. Franko nezdinde tayin edilecek olan Veni sefir de, birkaç güne kadar Bur- gos'a bareket edecektir. Hariciye Nazırı Bone, Burgos'tan dömüş olan Fransız mümessili Leon Berard'ı kabul ederek, kendisile uzun müddet görüşmü ve Berard birlikte Başvekil Daladye- Yi ziyaret et dir. Diğer taraftan İspanya Cümhurrei» 8i Azana da, Parisi terkederek Sav - ya'da kaymbiraderinin yanında yer - » Kendisinin istifa ettiğine » henüz hiçbir malümat yoktur. Avam Tondra 27 (Hususi) Başvekil Çemberlayn, Avam Kamarasınm bu - günkü toplantısında, İngilterenin Fran ko hükümetini hukukan tanımağa ka- rar verdiğini ilân etmiştir. Başvekil, Barselon'un ve Katalon - yanın işgalinden sonra İspanyanın bü» yük bir kısmının sanayi merkezleri de dahil olduğu halde Franko'nun haki - miyeti altında olduğunu söylemiş, dağınık bir vaziyette bulunan cümhu- riyet hükümetile de muntazam temas temin etmek mümkün olmadığını söy- ledikten sonra, Cümhuriyetçilerin ce. nubi İspanyada mukavemet gösterdik- leri takdirde dahi, nihah neticenin Franko lehinde olacağına şüphe kal madığını ilâve etmiştir. Çemberlayn, Franko'nun İspanyanın istiklâl ve tamamiyetini muhefaza e - deceğine dair teminat vermiş olduğu nu da bildirmiştir. Başvekilin bu beyanatı muhalifler tarafından «ayıbdır!» seslerile ve ek - seriyet larafından da alkışlarla kar - şılanmıştır. Bu esnada işçi lideri Atli başvekile bir sual sormuş, Çemberlain «evvelden ma- lümat verilmemiş olan bu suale» cevab vermekten imtina ettiğinden, işçi lideri: «Hiyaneti vataniye suçu ile hakkınızda Lehistanda Almanya aleyhine nümayişler devam ediyor Dün Gdynia'da yapılan büyük tezahüratta 5000 kişi: Varşova, 77 (AA) —Dün Gaynia'da Ain aleyhinde tezahürat yapılmıştır. Takriben 5000 nümayişçi: eDanzige yürü. yelim; nidalarile Almanya konsolashane- Bine yaklaşmağa teşebbüs etmişlerse de Dölisin müdahalesi üzerine dağılmışlar- dır, Talebe mitingleri Varşova, 27 (A.A) — Hariciye nazır Muavini General Gansuz Gluchovski ile birçok efkânharbiye zabitleri, talebe Iejyonu Jideri albay Tomaszewski tarâe| fından Üniversite binasında Almanya &- leyhinde tertib edilmiş olan bir mitingde hazır bulunmuşlardır. Bu miting. başve- Kil tarafımdan verilen hususi bir müsaa- |tur. de sayesinde yapılabilmiştir. Albay Tomaszewski, gençliğin kârlikta bulunmağa hazır olması lâzım olduğunu beyan etmiş ve şöyle demiştir: «Terkedecek hiçbir şeyimiz yoktur, kat istiyeceğimiz birçok şeyier vardır» Talebe, yaşısın Polanyalı Danzig, diye bağırmışlardır. Hatib, bundan sonra Danzigin Polon- fa-f mı “Danzig'e yürüyeliml!,, diye bağırdılar gelmekte bulunduğunu söylemiştir. Bunun üzerine hazırun: «Fakat Bek, iyi bir cerrah değil: de- Tomaszewski, talebeyi Kont Cianonun Varşovayı ziyareti müddetince hiçbir hâdiseye sebebiyet vermemeğe davet ef- miş ve Kontun Polonyanm bir dostu ol- duğunu söylemiştir. Hanrun, İtalyan hariciye nazırının is- mini sürekli alkışlarla karşılamıştır. Garib bir hâdise Varşova, 27 (AA) — Havas ajansın» dan: Dün akşam garib bir hâdise olmuş- Kont Cianonun maiyetinde bulunan birçok İtalyan gazetecisi, bir kahvede 0- feda turmuşlardı. Bu gazeteciler, mızıkadan İtalyan marşlarını çalmasını istemişler ve koro halinde marş söylemeğe koyul- Fakat, mızıka, birdenbire meşhur «T's a Long way to Tipperary» şarkısını çalmağa başlamış ve Polonyalı müşteriler de bep bir ağızdan söylemiş- lerdir. anın böğründe bir çıban olduğunu ve) Bunun üzerine İtalyan | gazetecileri, Sıbanın deşilip tedavi edilmesi lâzım'derhal kahveyi Vekiller Heyeti 539 bütçesi üzerinde görüştü i Ankara, 27 (Hususi) — Vekiler He- Yeti saat 16 da toplanmış ve 939 bütçe projesi Üzerinde görüşmelerine devam Bitmiştir. Toplantıda Maliye Müsteşarı Demi! Yeşil de bulunmuştür. Yeşil de bulunmuştur. Arnavudluk hakkında Çıkarılan şayialar Tekzib ediliyor Ti ana 27 (A.A.) — Arnavudluk ajan Bınır. hususi muhabiri bildiriyor: Bü- Yün Arnavudlukta umumi vaziyet ta- (mamile normaldir. Memlekette tam bir sükün hüküm sürmekte ve hükü - Met her bakımdan vaziyete hâkim bu- Munmaktadır. Bazı yabancı ajansların Amavudluğu alâkadar eder tarzla ver) tolik liği haberlerin hiçbir asli yoklur. Dahiliye Vekili şehrimize geliyor Ankara, 77 (Hususi) — Dahiliye Ve- kili Faik Öztrak yanında Hususi Kalem Müdürü olduğu halde bu akşamki eks. presle İstanbula hareket etmiştir. : * Dün akşam Ankaradan hareket eden Dahiliye Vekili Faik Öztrak bu sabahki seslerile karşıladılar. İngiltere ve Fransa yeni sefirlerini Burgosa gönderecekler takibata bulunmak icab eder» diye bağır- muştr. Hükümetin bu kararı, Kamarercn yarınki toplantısında müzskere edile- cektir. Muhalifler, hükümete ademi i - timad reyi vereceklerdir. Burgostaki İngiliz (ajanı Hodgson, kabinenin kararını nasyonalist hükü - mete bildirmiştir. Burgos'a yeni | bir sefir tayin edilinciye kadar, Hodgson maslahatgüzar sıfatile orada kalacak: tır. Diğer taraftan, bugün Vaşingtonda- ki cümhuriyetçi İspanya sefirile gö - rüşmüş olan Amerika hariciye nazırı Hull, Amerikanın da Burgos hüküme- tini tanımak meselesini tetkik etmekte olduğumu söylemiştir. Franko, Krallığı ihya mı edecek? Paris 27 (A.A) — Londradan Ma- tin gazetesine bildiriliyor: Franko'nun pek yakında mahdud sa lâhiyetlerle İspanya krallığnı ihya e- deceğine dair bazı şaylaların ısrarla dolaştığı siyasi mahfellerde söylenmek» tedir. Fransa Cezayirdeki hava kuvvetlerini takviye ediyor Harb vukuunda ingiltere Fransaya yüzbin asker ve iki bin tayyare gönderecek Paris, 77 (A.A.) — Petit Journal yazı- yor: Altıncı hava filosunun Morane - 405 tipindeki 21 avci tayyaresinden mürek- keb ilk grupu, yarın Hyeres'e mütevec- cihen hareket (edecektir. Tayyareler Hyeres'e vâsıl olunca orada o Camman- dant-Teste, tayyare gemisine konulacak we ihtimal Cezayire gönderilecektir. Bu tayyareler, Cezayirde Dijon'dan gelmiş 18 tayyare ile birleşerek seyyar filoları vücude getireceklerdir. İtalyanın oTrablusgarbdeki O kıtaatını fevkalâde takviye etmekte olduğu sırada erkânıharbiye tarafından bu kararın it- tihaz edilmesi kayda şayandır. * Londra, 27 (A.A.) — People gazetesi hin yazdığına göre harb vukubulduğu takdirde İngiltere Fransaya 10 fırkalık bir kuvvet gönderecektir. 100000 kişiden biraz daha fazla olacak olan bu seferi kuvvet, 1914 te Manşı geçen kuvvetlere nisbetle daha az ise de İngiliz ordusunun bütün motörlü cüzütamlarını ihtiva ede- cektir. Bununla beraber bu ordu, tedri- cen takviye edilebilecektir. İlk harb teh- didinde İngiliz hava teşkilâtının en iyi tayyarelerinden 2000 i daha şimdiden kendilerine tahsis edilmiş olan Fransız hava meydanlarına hareket, edeceklerdir, Söylendiğine göre bu hususlaki karar- Yar, iki memleketin erkânıharbiye heyet. leri arasında yapılan son müzakereler €snasında ittihaz edilmişti! Sanayi umum müdürü istifa etmedi Ankara, 27 (A.A) — Sanayi Umum trenle şehrimize muvasalat etmişlerdir.| Müdürü Reşad Everin istifa ettiğine ve Vekil istasyonda Vali Lütfi Kırdar, Em-| yerine başkasının tayin edildiğine dair Direktörü Sadri Aka ve dostları) olarak bazı İstanbul gezetelerinde intişar eden haberlerin doğru olmadığını beya- Da Anadolu ajansı mezundur. Battal Gazi niyet tarafından karşılanmıştır. e ————— Irlandada bir infılâk Belfast 27 (AA) — Evvelki gece Ravenhill - Road'da kâin Rosaira ka - kilisesinde bir infilâk olmuştur. Birkaç genç kız yaralanmıştır. EE Milk Şef istanbula geliyor Ankara (Hususi) — Haber alındığına göre Cümhurreisimiz İsmet İnönü yakında memleket dahilinde bir tedkik seyahatine çıkacaklardır. Ağlebi ihtimal Cümhurreisi - miz bu Perşembe günü Ankara - dan hareket edecekler ve İstan- bulu şereflendireceklerdir. İs- tanbulda ne kadar kalacakları ve bu seyahatini 'Trakyaya da teşmiş edip etmiyecekleri malüm olmamakla beraber bu seyahat - leri esnasında da tedkikat ve icab eden temaslarda bulunacakları kuvvetle tahmin edilmektedir. Bu arada Cümhurreisimiz İsmet İnönü mühim bir nutuk irad bu- yuracaklardır. Yunan Kralı dün Şükrü Saracoğlunu kabul etti Hariciye Vekilimiz öğle yemeğini kralın misafiri olarak sarayda yedi Atina 27 (Hususi) — Şükrü Sarac- oğlu bu sabah Meçhul Asker abidesi* ne çelenk koyduktan sonra refikasile beraber öğle yemeğini Kral Jorj'un mi- safiri olarak sarayda yemiştir. Kralın bugünkü ( öğle yemeğinde, Bay ve Bayan Saraçoğlundan başka, Başvekil Metaksas, (Hariciye daimi müsteşarı Mavrudi, Türkiye orta el - çisi Ruşen Ünaydın, Saraçoğlunun ma- iyeti erkânı hazır bulunmuşlardır. Öğleden sonra Metaksas ve Türkiye Hariciye Vekili ve Bayan Saraçoğlu şerefine Maratonda bir çay ziyafeti ver miştir. Savarona yatı Pirede KEile © Turkün sesi Amerikada da duyuldu Yazan: Selim Ragıp Emeç VW aşington sergisinin tertibi mü nasebetile sergi idare heyetinin iştirak edecek milletlere ayırdığı günler arasında bir gün de biz Türklere bırakıl. dı. Sayın İsmet İnönü, geçen Pazar ola. rak tayin edilen sergi Türk gününde, As merikan milletine hitab eden bir mesaj yolladı ve onunla beraber Türk milleti» nin Amerikalılara selâmlarını bildirâi, Bu gibi vesilelerden istifade edilerek söylenen birkaç güzel cümle. çok defa, bütün bir kütlenin kalbini teshir edebi- Tir. Ümüd ve temenni edelim ki İsmet İnönünün hitabesi, mevcud dostluklarına daima yenilerini âve etmekten zevka- lan Türkiye Cümhuriyetine, esasen mev- cud olan Amerikan dostluğunu ebedileş- tirsin, Bu münasebetle hafızamda bir hatıra canlanmaktadır. Bu, Mudanya mütareke. sinin tereddüdlü günlerine aiddir, Müta- rekenin akdinde faal bir rol oynıyan Franklen Buyyon İstanbula gelmiş, Mu- danya müzakerelerine iştirak etmiş, son» ra ve yanılmıyorsam İstanbula bir dö- rüş vaki olmuş, bu arada pek nazik bir safhaya giren müzakerelerin suya düş mesi bile mevzuu böhsolmuştu, Derken bir telsiz haberi kararan ufku aydınlat. mış ve böylece Mudanya mütarekesi de verimli ve mükadder neticesine kavuş muştu. Franklen Buyyon o gün gazete. cileri Fransız sefarethanesinde kabul et. miş, kendisini tanıyanlarm meftunu ol dukları tath belâgatile demişti ki: «Efendiler, Mudanya müzakereleri, bana, hays tımda en çok itimari ettiğim çok güzel bir fen icadı hakkında ilelebed itimadım kaybettirecek anlar yaşattı, Bu icad *ek siz telgraftır ve ben, Mudanyadan gele cek son cevabı sabırsızlkla beklerken, inanınız ki insan dimağının bu güzel & Atina 27 (A.A) — Savarona Riya- seiieümhur. vapuru Pire limanma gel: | serine defalarca Minet ettim. Millerce he. miştir. Saraçoğlu Salı akşamı vapur -|safe uzaklara yeis ve müjde haberlerini da Metaksas şerefine bir dine verecek | Yıldırım süratile ulaştıran telsiz, bir ars tir. Akropol dün akşam Saraçoğlu şere- fine ( Teflektörlerle -aydınlatılmıştı. Konkordia ve Kanunuesasi meydan - ları ve stadyorm yolu ampullar ve Türk bayraklarile donatılmıştı. ——— Filistinde dün 60 kişi öldü, yüzlerce yaralı var! Tedhiş hareketinin failleri bu sefer Arablar değil, Yabudilerdir! Londra 27 (Hususi) — Müstemle - kât Nazırı Makdenald'ın Avam Kama- rasınm bugünkü toplantısında yaptığı beyanatta anlaşıldığına göre, Filistin meselesi hakkında henüz bir karar ve- rilmemiştir. Tethiş hareketi aldı, yürüdü Kudüs 27 (A.A) — Bütün Filistin. de yeni bir tethiş hareketi başlamış - tır, Bu tethiş hareketlerinin failleri bu sefer Arablar değil, Yahudilerdir. Ve Arablar aleyhine tatbik edilmekte - dir. Hayfada Arab çarşısında, birçok bombalar atılmış ve bunun neticesin - de 32 Arab ölmüş ve 52 Arab da ağır surette yaralanmışlır Gene dün Yafada bir Arab öldürül- müş ve Telavivde de iki Arab cesedi bulunmuştur. Kudüs 27 (A.A.) — Bu sabah Filis tinin birçok yerlerinde tethişçiler ta » rafından #ulkasdler yapılmıştır. Telaviv'de 6 bomba patlıyarık 26 kişinin ölmesine ve 47 kişinin yara -|,,. lanmasına sebebiyet vermiştir. Bir A- rab, rovelver kurşunu ile itlâf edilmiştir. Arablara aid bir otobüs, yanmıştır. Sey yâr hasta arabaları, fecaat ve felâket sahneleri arasında yaralıları naklet - mütemadiyen susuyor ve beni ye'se dü. şürüyordu. Fakat ilk muvafakat haberilş beraber sarsılan itimadım yerine geldi, ” telsiz telgrafa iadei itibar ettirdi ve ben, onu, şimdi, eskisi gibi fikri beşerin en güzel mahsulleri arasında görüyorum.» Türkiyeden Amerikaya. yani yirmi bin millik mesafeye bir anda insan sesini du. yuran bu eser, hakikaten tebele lâyıktır ve İsmet İnönünün sulha olan bağlılığı mızı ifade eden ve sulh yolundaki muvaf. fakiyetleri barb sahnesinde kazanılacak en parlak zaferlere tercih ettiğimizi bil diren dünyanm en silâhşor tanınmış bit milletinin, yani bizim sesimizi isal etme si, İnsan dimağında durgunluk uyandıra. cak bir vakıadır. Türk milleti, güzel duy- gu ve iyi dileklerini âleme ilân etmekten ne derece mahzuz ise, ona bu imkânı ve. ren telsiz mucidine de o derece minnet tarlık hislerile mütehaseistir. Mahrukatın temin ve ihzar olunacağı yerler tesbit edildi Ankara, 27 (Hususi) — Mabrukat ka nununun birinci maddesi Ile yakılması mecburiyet altına konulan mahrukat ila bunları yakmağa mahsus vasıtaların Eti bankça kâfi miktarda temin ve ihzar © dileceği yerleri göstermek Üzere İktasad Vekiletince hazırlanan ilişik liste Heye. ti Vekilece tasdik edilmiştir: Eskişehir, İzmir, Buca, Bornova, Ba yındır, Menemen, Ödemiş. Tire, Torbalı, Manisa, Akhisar, Kırkağaç, Soma, Ala- şehir, Salihli, Turgutlu. Kocaeli, Adapa- zarı, Darıca, Gebze, Sapanca, Bilecik, Osmaneli, Boröyük. İnönü, Afyon. Çay, Dinar, Sandıklı, Kütahya, Uşak, Tavşan lı, Konya, Akşehir, Argıthan, Tigin, Çum. ra, Karaman, Ereğli, Kayseri, Sıvas, İs parta, Burdur, Çankırı, Niğde, Balıkesir, mdırma, İnebolu, Sinob, Samsun, Çar. şamba, Ordu, Fatsa, Ünye, Giresun, Trabzon, Süremene, Rize, Hopa, Amasya, Elâziğ, Diyarbakır, Malktya, OEdirne, Kırklareli, Ankara, İstanbul. mektedir. Biri istasyonda, diğeri adli-| yaralı vardır. ye sarayında olmak üzere 2 bomba a - tılmıştır. Fakat ölü ve yaralı yoktur. Yafada bir bomba paflamıştur, İki Telviv » Lydda treni, bir . lk yüzünden yoldan çıkmıştır, yaralı vardır. >