28 Şubat 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

28 Şubat 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Halk tipi ucuz radyolar evsafı tesbit edildi Posta idaresi azami fiatı 35 lira olacak olan radyolar için acentalardan teklif mektubları almıya başladı Posta ve Telgraf İdaresi, halk tipi ucuz tropikal bir iklime dayanacak terzda inşâ radyo temini için esaslı bir şekilde meş-' edilmesi meşruttur, Aletin istimali kolay) gul olmaktadır. Bu hususta icab eden olacaktır. müesseselerle temasa geçi tır. Halk ti.| Şehir cereyenile işliyan alıcı için dalga pi radyoların Posta Telgraf İdaresince uzunluğu hatları kısa, orta, uzun ola tesbit edilen evsafını bildirir izahnameler | caktır. İ-numaralı alıcı için kanod ve &- radyo satışile meşgul olan acentalara gön-|nod sarfiyatı ayrı ayrı gösterilecektir. ri fiat otuz beş lira ola-! Ayni zamanda kuru pil bataryasının ka- siparişini (a-' pasitesi ve günde 4.5 saat çalıştığına ve ardan teklif mektubları gelmeğe başlamıştır. İzahna. meye göre hal i radyolar iki cins ola- | caktır. Bunlardan biri şehir harici için kuru pille işliyecek üç lâmbalı (direkt a- het), diğeri cereyanile İşliyecek dört Jâmbalı (süper alıcı) radyolardır. Direkt alıcılarda dalga urunluğu hat ları, orta ve uzun olacaktır. Aletin sağ:| Jam bir şekilde ve Anadolu gibi yarım 4 yaşında bir çocuk feci bir şekilde yanarak öldü Dün feci bir kaza olmuş, 4 yaşında 73- vallı bir kızcağız yanarak ölmüştür. Yaptığımız tahkikata nazaran vak'a şu şekilde cereyan etmiştir: Suhtanahmedde Akbıyık caddesinde ©-| turan Hüseyinin kızı Fahirenin oda içi ın. | ekapresle şehrimize dön de oynadığı top elinden fırlamış ve ateş-| le dolu olan mangalın içine düşmüştür. Bu yüzden bütün ateşler etrafa dağılmış, Fahira, odada yalnız olduğu için kork- muş, kaçmak İsterken yere düşmüştür. Bu yüzden çocuğun etekliği tutuşmuş ve ateş vücudüne sirayet etmiştir. Bir müddet sonra annesi çocuğun fer- yadını duyarak koşmuş ve karnı yanmış olan Fahireyi yetişenlerin yardımile kur- tarmıştır. | Fakat vak'ayı müteakib hastaneye kal- dırılan çocuk yapılan bütün tedavilere reğmen fazla yaşıyamıyarak aldığı yara- ların tesirile ölmüştür. . Cesed, morga nakledilmiş ve tabibi adil Enver Karan tarafından yapılan muaye- ne sonunda defnine ruhsat verilmiştir. Vali Silivri ve Çatalcayı gezdi Vali ve Belediye Reisi Lütfi Kırdar Silivri ve Çatalca kazalarını gezmiş - tir, Her iki kazada ileri gelenleri top- yan Vali, mahalli ihöyaçları dinle“ miştir. 19-20 saat rahst ettiğine göre bu ba- taryanın ömrü, tarzı, istimali gibi evsafı bildirilecektir, 2 numaralı alıcı için şehir şebekesin- den vaki olacak umumi sarfiyai bildirile. cektir ve transformatörlerin 110, 115, 190, 220 gibi standard voltajlı şebekelere a mümkün olabilmesi ve 1 numaralı alıcıya mahsus adoptörün umumi elek gösterilmesi istenilmiştir. Misafir ingiliz Gencrali dün akşam Londraya hareket etti Ankarada üç gün misafir kalmış olan İn si müdür General Nes muavini George Beaumont » ediştür, Haydarpaşa istasyorunda askeri mera- simle karşılanan İngiliz generali, sefare- tin husust motörü ile İstanbula geçerek, doğru Perapalas oteline inmiştir. Misafir general, öğleden sonra refaka. tinde mihmandarı deniz kurmay binba- şısı Aziz Ulusan ve Belediye Turizm şu- besi müdürü olduğu halde şehirde bir cevelâin yapmış ve müzelerimizle tarihi abidelerimizi ziyaret etmiştir. General Nesbitt, dün geceki Semplon ekspresile Londraya hareket etmiştir. Bir kadının evinde 100 parça kaçak eşya bulundu Nuruosmaniyede oturan Emine adında bir kadının evinde dün gümrük muha- faza teşkilâtı memurları tarafından bir arama yapılmıştır. Bu arama sonunda evde Romanyadan getirilmiş olan 100 parça kadar kaçak ipekli kumaş vesair bazı eşya bulunmuş, bunların hepsi mü- sadere edilmiştir. Emine hakkında adli takibata başlanmıştır. Yüksek Maarif Şürasına hazırlıklar Dünkü toplantıdan bir intiba Yüksek Maarif Şürasına İstanbul na mına verilecek raporun hazırlanması için yapılan toplantıların birinci kısmına dün nihayet verilmiştir. Dün Beyoğlu Akşam Kız San'at mektebinde İse, orta mekteb, san'at ve muallim mektebleri müdürleri, Maarif Müdürü Tevfik Kutun reisliği al- tında toplanmış, şimdiye kadar yapılan toplantılarda tesbit edilen esasları bir rapor haline sokmuşlardir. Tevfik Kut raporu Maarif Vekâletine gönderecektir. İkinci kısım şüra hazırlıkları toplantı- larma yakında başlanacaktır, Ecnebi ve ekalliyet mektebi külür ve türkçe ders- leri muallimleri muhtelif toplantılar ya- parak mekteblerindeki yeni tedris şekil leri esaslarını tesbit edeceklerdir. Maarif Vekâleti İstanbulda yapılan toplantılara büyük ehemi tedir. Yakında Maarif Vekil Hasan Ali Yücelin bu hususta tetkiklerde bulunmak üzere tekrar İstanbula gelmesi muhte- melâir, İ SON POSTA ın Tramvay ve Tün idarelerinde bayram Her iki idare yarın hükü- met tarafından işletilmiye başlanıyor Tramvaylardan silinen şirketin jirması Nafıa Vekâletince satın alınan Tram- vay ve Tünel şirketlerinin hükümetle ©- lan matlub ve zimmet vaziyeti taayyün et mek üzere bir müddettenberi çalışmakta olan komisyon dün mesaisini bitirmiştir. Tramvay ve Tünel şirketlerinin bütün tesellüm evrakı hazırlanmıştır. Bugün öğleden evvel Nafıa Vekâleti tarafından tayin olunan tesellüm heyeti reisi Süreri ile Tramvay şirketi Müdürü M. Kinder 8oh imza merasimini yapacaklardır. Tramvay ve Tünel idarelerinin yarın- giliz harbiye hezareti istihbarat daire- | den itibaren bilfiil hükümet tarafından Frederic | işletilmesine başlanacaktır, Her iki ida- dün sabahkilre yeni teşkilât kanunu çıkıncıya kadar İşimdilik Elektrik Umum Müdürü Kadri Musluoğlunun riyasetindeki omuvakkat bir idare tarafından işletilecektir. Yarın bütün Elektrik, Trmavka ve Tü-|” nel idarelerinde. bayram (yapılacaktır. Buna aid bütün bazırlıklar ikmal edil! miştir. Tramvay arabalarının hemen hepsi boyanmış, temizlenmiş, depolarda badana yapılmıştır. Yarın, Elektrik. Tramvay, Tünel bina- ları ve vesait gündüz bayraklar, yeşillik» ler, gece de elektrikle donatılacaktır. Mevcud hatlarda işliyen bütün tram- vay arabalarının da önüne birer çelenk konacaktır, Yarın sabah saat 5 te her depoda tram- vay. müstahdeminine birer çay ziyafeti| | verilecek ve saat 5,30 da tramvaylar hü. | * İkümet elile ilk seferlerini yapacaklardır. |” Saat 11 de Cümhuriyet abidesine me- rasimle bir çelenk konacak, ve Tramvay muvakkat idare heyeti tarafından öğle- den sonra saat 16 da Elektrik, Tramvay ve Tünel idarelerinin müdürlerine Park» otelde bir çay ziyafeti verilecektir. Ayni saatte Metro hanında mefvurlara da bir çay ziyafeti verilecektir. Yarn tekmil memur ve müstahdemler yakalarında kırmızı beyaz zemin üzerinde Tünel Tramvay resmi ve (Nafta Vekâleti, İs- “anbul Tramvay ve “Tünelin millileğtiriğ mesi hatırası) ve (1 Mart 939) tarihi bu- kınan bir rozet taşıyacaklardır. Yazmacı ve dokumacılar cemiyetleri toplantılar Yazması ye Dokumacılar cemiyetinin he- yetl umumiye toplantıs dün Türbede Es- Daf Cemiyetleri birleşik İdare merkezinde yapılmıştır. Toplantıda bir yıllık vasiyet gö- rüşülmüş ve idare heyeti seçimi yapılarak toplantıya, i hihayet, $ verilmiştir... TEŞEKKÜR | Oğlum Selçuk Yalımın ufulü hâdlesinin, gaten iztırablı bulunan &ile muhitimizde busule getirdiği teassürleri, yavrumun ce - nazesine çelenk göndermek, biat iştirak eylemek ve telgraf ve mektub yollamak su- retile tadil ve tesliyetkâr ve nevazişkâr söz- lerle bu kara günümüzde ailemizi taltif ve tatyib buyuran zevata şükranlarımızın ars ve iblâğına gazetenin yüksek deliletini dilerim. kat, Necati Yalım Anadolu Sahilinde Kiralık ev istiyorum Caddebostanı (le Sundiyo âre- sında, geniş bahçeli, plâja yakın yeni, konforlu olması şarttır, se nelik tutulacaktır. Mufassal teklif. lerini (Son Posta İdarehanesinde AN Hüsnü) adresine bildirilmesi, Dış ticaretimiz devamlı bir surette artıyor İthalâtın yüzde 47 sini memleketin istihsal ve mü nakale için makineleşme ve cihazlanma yolundaki boşlukları dolduran mamul emtia teşkil ediyor Son senelerde harici ticaretimizde| den fazla mekikli tezdihlarda imal devamlı bir artış kaşeli; edilen ipekli fantazi kumaş, makarna, illaki Zehraa ha il Bu artış nisbeti, ihracatta yılı ilk şehriye, kanaviçe ve çuval sanaylin« dokuz ayının 934 yılile mukayesesin- a e yili siri de yüzde 55 ve altı evvelki seneye| “© yeniden Cesisat vücude get e nazaran yüzde 29 u geçmektedir. ve bu sanayiin ge: ilmesi için müs hini bir karar verilmiştir. Bu karara Geçen yılın ilk 9 ayının gene 934 yılı ile mukayesesinde ithalâtın dahi yüzde 72 ve altı seneye göre de yüz- de 69 arttığı görülmüştür. 938 yılının ihracatı ilk 9 ay zarfın. da 79 milyon ve ithalâtı da 112 mil - yonu geçmektedir ki, bir yıl evveline nazaran ihracatta 2 milyon ve ithalât- ta 33 milyon liralik bir fazlalık var - dır. Bir yıl evveline nazaran ihracatı- mızın arttığı memleketler sırasile Al manya, İtalya, Finlandiya, İsveç, Ro- manya, Yunanistan, Japonya ve Bre dlyadır. Çekoslovakya ile Holandaya yapılan ihracat geçen seneki vaziyeti. ni muhafaza etmiştir. Hem kıymet ve hem de miktar ba- kımından ihracı artan maddelerimiz ise, tütün, pamuk, fındık, üzüm, in - rpa, yulaf, kuşyemi, susam, canlı Ti ihracatı ise, miktar itibarile artmış tır. İhracat ile ithalât arasındaki fark da, ihrackt mevsiminin mukayesesi yapılan aylardan sonra başlamış olma- İsımdan leri geldiği gibi, smaf ve ziraf kalkınma plânlarının tatbiki için fazla İ miktarda endüstriyel malzeme itha - linden doğmaktadır. Filhakika ithalâtın yüzde 21 ini me- den ve madeni mamulât, yüzde 18 ini mâkineler ve fenni alât teşkil etmekte- İdir. Bundan başka kara ve deniz nakil | vasıtaları da ithalâtın yüzde 8 ini geç- İ mektedir. Bu emtia, münhasıran bü- yük sanayi programınm tahakkukuna ve millt sanay'in ihtiyacına yarıyan ve İdoğrudan doğruya memleketin istih - sal ve münakale sahalarındaki maki- neleşme ve cihazlanma yolundaki boş- Yukları doldürmaktadır. Gıda mad- delerinden yalnız şeker, çay, limon ft- halâtı artmış ve buna mukebil kahve ithalâtı azalmıştır. Sanayiin inkişafı için yeni bir karar Çeltik, kiremit, tuğla sanaylile iki - ki Ri yanda yumurta ihracatı kıymet ve des| göre bu sanayii yeniden kuracak veya tesisatını tevsi edeceklere 6 ay müd , detle tesisi muafiyet ruhsatnamesi ves rilecektir. Sanayi Birliği kongresi bugün yapılacak Sanayi Birliği yıllık kongresi bugün saat 13 te yapılacaktır. Bülün sanayi erbabının davet edilmiş olduğu bu kongrede Birliğin nizamnamesinin tax dili görüşülecektir. Bundan başka Bir liğin senelik mesai ve bilânçosu da tebt« kik edilecektir, Dikkat Nazara: Sayın müşterilerine dalma on iyi ve heyecanlı filmler göstermekte rekorlar kıran ALKAZAR YARI Matinelerden itibaren 20 Century Fox Şirketinin bu mev- sim için hazırladığı emsalsiz şaheseri Taksi Haydutları Baş Rollerde: BRIAN DONLEVY - ROCHELLİ İntikamın çildırttığı, Ölümün sars- tığı, Vak'eların titrettiği müthiş bir film. “ MALAKA'lı kadın,. ve "Ateş,, filminin unutulmaz yıldızı EDWIGE FEUILLERE ivieranın Macera Perest kadını, meşhur Kontes Merelli'nin aşıkane maceralarını tasvir eden ve JEAN MURAT ile beraber çevirdiği AŞK ve MACERA Filminde, güzelliği ve şıklığı ile seyircilerin gözlerini Emsalsiz bir lüks, tuvalet ve dekor nümünesidir. Yarın akşam SuUJ MI E R Sinemasında Bülbüllerin yuva kurduğu şairane Ülkelerin... kamaştırıyor. Ab ve Hayat fışkıran çağlayanların.... Şiirin, aşkın, musikinin terennüm ettiği güzel Şarkın Hassas ince ruhundan kopan YAŞASIN AŞK... ABDÜLV EHABIN en son zafer abidesidir. Pek yakında SUMER » Sineme- larında TAKSİM