3 Mart 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

3 Mart 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Belediye teftiş heyeti esnafı kontrol ediyor Yalnız “Eminönü mıntakasında elli dükkânın belediye talimatnames'ne aykırı hareketleri tesbit edildi Vali ve Belediye Reisi Lütfi Kırdar €s- nafın temizliği ile yakından meşgul ol maktadır. Şimdiye kadar tektük yapılan teftişlere hız verilmiş. esnafın hileye sapmasına mâni olunmağı başlanmıştır. Zabıtai belediye memurları arasında ya- pılan yoklamada, zabıtai belediye tali- matnamesini bilen memur sayısının pek az bulunduğu anlaşılmıştır. Memurlara beş yüz maddelik Belediye zabıtası ta- Hmatnamesi tamamen öğretilecektir. Po- Us Müdürlüğü ve Belediye teftiş heyeti! bu işle esaslı surette meşgul olacaklardır. Zabıtai belediye memurlarından baş- "kanta, iki tuhafiyeci, iki manav, iki seb- ka, Belediye teftiş heyeti de esnafı kon-| trola başlamış ve Eminönü kazası dahi.| dindeki esnafların teftiş (bitirilmiştir. Teftiş heyeti azaları her esnafla ayrı ay- n meşgul olmağa, satışları kontrol et- meğe, malları gözden geçirmeğe Daimi resim galerisi yarın açılıyor Tanınmış ressamlarımızdan ve hey - &eltraşlarımızdan müsekkeb bir grup yarın Taksimde abide karşısında dai- mi bir #esim galerisi açaceklardır. Bu galeride Nurullah Berk, Zeki Fafk, E- Hf Naci, Zühtü, Nusret, Ercümend Kalmuk, Cemal Tollu ve daha bir çok ressamlarımızın resimleri teşhir edile- cektir. Eserler her hafta değişecek »« tir. Memleketimizde ilk defa olarak açı. lan bu, daimi resim galerisi sabahtan akşama kadar halka açık bulunduru - Jacaktır, Müteferrik: Şehrimizdeki İranlılar ve 10 Muharrem Bugün Muharremin onu olmak do - Jayasfle şehrimizdeki İranlılar, tatli yapmışlar, ve Seyid Ahmed deresine giderek kabir ziyaretlerinde bulunmuş lardır. Belediye kooperatifinin terzilik şubesi . Belediye kooperafif müdürlüğüne bağlı olarak idare edilecek terzilik şu- besi birkaç güne kadar faaliyete geçe- cektir. Metrük çeşme yalakları kaldırılacak Metrik çeşme yalakları pis bir man- zara arzettiğinden, tarih! olanların mu hafazası, diğerlerinin kaldırılması ka- rarlaşmıştır. Müzeler İdaresi tarihi çeş melerin İstesini hazırlamaktadır. Edebi Seyahat Romanı Yaprak Aşısı Bürhan Cahid Arkadaşımız, romancımız Bürhan Cahidin geçen yaz İtalya ve Fran- sada yaptığı seyahati esnasında yazdığı bu yeni tarzdaki aşk ve se. yahat romanı çok güzel bir şekilde ve resimlerle kitab halinde çıktı. Bütün kitabcılardan isteyiniz. Tevzi yeri: (KÖROĞLU) matbaası Anadolu Sahilinde Kiralık ev istiyorum Caddebostanı ile Suadiye ara moda, geniş bahçeli, plâja yakın yeni, konforlu olması şarttır, se- çalış-İye müfettişleri de teftişlerde bulunacak. ! mışlardır. Kaza dahilindeki kahve, kıra- 'lardır, nelik tutulacaktır. Mufassal teklif. lerin (Son Posta İdarehanesinde Al Hüsna) adresine bildirilmesi, athane, kasab, fırın, lokanta, tuhafiyeci, manav, sebzeci, balıkçı, bakkal, mahal lebici, işkembeci, börekçi, aşçı dükkân- larinin kâmilen teftiş edilmesine dikkat edilmistir. Esnaftan Belediye zabıtası ta- limatnamesine riayet etmiyenler tesbit edilerek cezalandırılmış, bazı dükkânlar | muvakkaten kapatılmıştır Eminönü ka- zası dahilinde, Belediye zabıtası talimat. namesine riayet etmiyen üç kahve, dört kıraathane, beş kasab, altı fırın, dört lo- zeci, beş balıkçı, üç bakkal, dört mahak| lebici, iki işkembeci, dört börekçi, (üç aşçı, bir lokantacı dükkânı hakkında za- bıt tutulmuş, ceza kesilmiştir. Bugün Beyoğlu kazasndaki Oesnafm teftişleri ikmal edilecektir. Ayrıca sıhhi-| Karadeniz ve Ege denizinde şiddetli bir fırtına başladı Evvelki günden itibaren Karadeniz ve Ege denizinde şiddetli fırtını başlamış- tır. Fırtına yüzünden Karadenizde bazı ufaktefek, kazalar vukubulmasi muhte. mel görülemekle beraber, dün akşama kadar mana kaza vukuuna dair bir ha- ber gelmemiştir. Deniz Ticareti Müdürlüğü, keyfiyeti Çamlıca sularının hazin hali Bir okuyucumuz bildiriyor: Bundan bir müddet evvel Çamısca suları büyük masraflar yapılarak bir araya toplandı. Bütün bir şehre ki - fayet edecek insan beli kadar kalın bir su cereyanı meydana geldi. Fakat Du $u o halile bırakıldı. İstitade edii- meksizin akıp gidiyor. Çamlıca sularının bir araya top - lanmam bir maksad için yapılmışsa © makzad elyevm ihmal edilmiş bulun- maktadır. Değilse, büyük masraflar (hülyarına lüzum yoktu. Dağınık su- Isr eski hâlinde bırakılabilirdi. Ma - demki bu iş yapılmıstır. Tekrar bir himmet edilerek bunların Üsküdar ve Kadıköyüne indirmeleri temin olun- malıdır. Bu yüzden o sömterin Siya olacağı şüphesizdir. Denizbank tahkikatı hakkında bir tebliğ neşredecek Denizbankın lâğvedilen servislerinden açıkta kalan memurlar dünden itibaren vazifelerini devretmeğe başlamışlardır. Banka Umum Müdürü Yusuf Ziya Er. zin, dün Umum Müdür Muavini Hamdi Emin Çapla beraber Bankanın bütün ser- vislerini ayrı ayrı gezmiş ve bilhassa lâğ. vedilen servislerdeki işleri tetkik etmiş tir, Umum Müdür Bankada lâğvedilen şu- belerdeki 10-15 yıllık eski memurlardan bazılarının tercümei hallerini istemiştir. Bu eski memurlara diğer servislerde va- zife verilmesi muhtemeldir, Kadro vaziyeti yüzünden evvelki gün maaşlarını alamıyan memurlara dün ma- aşları verilmiştir. Almanlarla müzakereler Almanyaya ısmarlanan gemiler dolayı- denizcilere tamim ederek müteyakkız bu- Tunmalarını bildirmiştir. Bazı küçük vapurlar fırtina yüzünden dün Karadenize çıkamamışlardır. Vapur. lar Büyükdere önünde havanın yatışma- sını beklemektedirler, Deniz işleri: sile mevcud ihtilâfları halletmek üzere birkaç gün evvel Almanyadan gelen he- yetle başlanan müzakerelere dün de öğ- leden evvel ve öğleden sonra devam €- dilmiştir. Bu müzakerelerde bir müd- dettenberi Deniz Ticareti Müdürlüğünde çalışan vapurlar komisyonunun raporla. rı da görüşülmüştür. Karadeniz Boğazında kopmuş bir şamanlıra görüldü Karadeniz Boğazı haricinde kopmuş bir şamandıranın Boğaza doğru geldi- ği görülmüştür. Deniz Ticareti Mü - dürlüğü, şamandıranın çıkarılması için alâkadarlara emir vermiş, ayni zaman- da vâpurlarn bir kazaya uğramams- ları hususunda dikkati davranılması nı bildirmiştir. Gümrüklerde: Yeniden on iki gümrük lâğvediidi Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti Kef. ken, Ağva, Şile, Erdek, Marmara, Ka- racabey, Lâpseki, Tavaklı Edeköy, Çalıdere, Malkoçlar ve Midye gümrük lerini Jâğvetmiştir. Evvelce lâğvedilmesi kararlaştırı « lan Gelibolu, Enez, Karabiga gümrük- lerinin lâğvı şimdilik geri bırakılmış - tır. Lâğvedilen gümrüklerden açıkta kalan memurlar, peyderpey açılacak münhallere tayin olunacak ve bu me- murlar tamamen yerleştirilmeden ha- riçten memur alınmıyacaktır, Kültür işleri: Maarif Şörasına hazırlık toplantıları Ekalliyet ve ecnebi mekteblerinin İ- se ve orta kısımlarında türkçe mual - limliği yapanlar &âün saat 15 te Sen Benuva lisesinde toplanmıştır. Maarif Sürasına gönderilecek Tapor etrafında konuşmuşlardır. Maarif memurları da bu maksadla bir toplantı yapmışlardır. Eir tramvayla bir kamyon çarpıştı 427 mumarah yatmanın idaresindeki 95 numaralı Şişli - Tünel tramvay a - rabası, Şişlide Osmanbey caddesinden geçerken şoför Alinin idaresindeki 3 No. h kamyon ile müsademe etmiş » tir, Kaza neticesinde her ikisi e ha. sara uğramışlar ve zabıta tahkikata haalamtur. 2 Bugün mutad Mersin postesını yap- ması icab eden Etrüsk vapuru da, gemide tetkikler yapılmak üzere seferden alıkon- muştur. Bugün Mersin postasını Tarı va. puru yapacaktır Teftişler Denizbankta yapılmakta olan teftişle- re dün de devam edilmiş ve yeni gelen müfettişlerle çalışmalara bir kat daha hiz verilmiştir. Bu teftişler de son safha. ya gelmiş bulunmaktadır. Müfettişlerin raporu Vekâlete gönde rildikten sonra, Denizbank işleri hakkın- da ortaya atılan bir sürü iddizlar ve ih- barların hakiki mahiyeti Vekâlet tara. fından bir tebliğle efkârı umumiyeye bil. dirilecektir. Toplan flar: Dördüncü Gülhane müsameresi Gülhane Tatbikat mektebi ve Kliniğinin senelik müsameresinin 4 üneüsü 3-3-699 Cu- ma günü saat 1730 da Gilhane konferans salonunda yapuacaktır. Orkestra konseri Eminönü Haikeyinden: Evimiz orkestrası aylık konserini 8 Mart 939 Çarşamba ak- şami asaf :2030 da Cağaloğlundaki salo - numuzda verecektir, Bu sene gösterilen bütün süper filmlerin en fevkalâdesi... Dış piyasalardan pamuklu mensucat ithalâtı arttı Sanayiimizin korunması için uzun vadeli ve az faizli sınai kredi müesseselerine ihtiyac hiss2diliyor Bir müddettenberi pamuklu mensu- cat üzerine hariçten ithalât artmış ve diş piyasalardan mühim miktarda pa- muklu mensucat: getirilmiştir. Ellerin. de fazla miktarda pamuklu mensucat stokları bulunan toptancılar da son ay» larda yerli fabrikalara siparişlerini a zaltmışlardır. Bu vaziyet karşısında üç ekip ile çalışmak suretile istihsal mas- raflarını indirerek ancak piyasaya mal verebilen ve hariçten yapılan ithalâta bu suretle rekabet edebilen hususi fab- rikal siparişin azalması üzerine ça - lıştırdikları tezgih adedini tenkise mecbur olmuşlardır. innetice bu gibi fabrikaların masa- rifi İstihsaliyesi de artmış ve ithalâta rekabet edemiyen yerli husust fabri- kalar daha müşkül şerait içinde çalış - mak zaruretinde kalmışlardır. Bu gibi sanayiiin kredi ihtiyacın doğrudan doğruya karşılıyacak ve $i- nai müesseselere çok az faizle ve uzun senelere râci taksitlerle kredi temin e- decek bankalar olmaması sebebile, sa - nayi işlerile ilgili müesseseler, kısa va- deli ve nisbeten fazla faizli ticaret kre- dileri kullanmak zaruretinde kalmak» tadırlar, Her ne kadar sanayi işlerile iştigal eden bir bankamız mevcud ise de, bu daha ziyade sınai tesislerle iştigal et - mektedir, Sermayesini makine ve tesisat ve diğer demirbaş eşyaya yatıran fabri - kalarda mütedavil sermaye azlığı ve bunu temin için karşılaşılan müşkül - ler hakikaten nazarı dikkati ehemmi » yetle bu mesele fizerine çekmeğe de - Ber bir mahiyettedir. Memleketimizde, hükümetin geniş bir gümrük himayesine mazhar olan bugünkü genç ve yeni san'at şubeleri - mizin durumlarını muhafaza edebil * meleri için çok az İsizli ve uzun vade- li sınai krediler temin edecek müesse- selere ihtiyaç hissedilmektedir. İngiliz - Alman kömür anlaşması Londra 2 (A.A.) — Times gazetesi- nin yazdığına göre, geçenlerde imza - lanan İngiliz - Alman kömür anlaşma- sı dünya piyasalarını İngiliz ve Alman kömürleri için şöyle taksim etmekte- dir: Bugün Avrupanın ihraç ettiği bütün kömürlerin yüzde sekseni İngiltere ile Ahnanyden çime b bei rın yüzde 65 ini İngiltere temin edece ve yüzde 35 ini de Almanya. Alman - İngiliz anlaşmasından evvel Almanya kendi kömürlerini dünya pi“ yasasından daha düşük bir fiatla sat- yordu. Şimd: ise her iki memlekete de kâr temin edecek müşterek bir fiat tes- bit olunacaktır. Bunun için de bir kar. tel teşkil edilecektir. Yerli sığır derisi fiatları yükseldi Hariçten ağır ve kuru sığır derileri nin ihtimalinin szalması sebebile yerli deri piyasası harâretlenmiştir. Fiatların gevşek olması dolayısila bekliyen stoklara talebler vuku bul « muş ve kuyruklu, kafalı elan bu male lar 53 kuruş iken 60 - 65 kuruştan sa» tılmağa başlanmıştır. Son günlerde 40; bin kilo kadar yerli sığır derisi satışı olmuştur. Dünkü piyasa vaziyeti Dün Anadoludan 6 vagon buğday ve arpa belmiştir. Buğday piyasa vaziye inde bir değişiklik olmamış ise de ar « pa, gerek dahili istihlâk ve gerekse İl» raç için aranmaktadır, 4,15 kuruşa ars pa için dış piyasalara sevkedilmek ü « zere talebler vardır. İngiltere için tiftik satıldı Deri malı tiftiklere İngiltere için ta“ lebler vuku bulmaktadır. Bu cins Am kara ve havalisi malları 75 . 76 kuruş” tan ve 2700 kilo kadar satılmıştır. İngiltere takasının çok yakında kat« iyet kesbedeceği hakkındaki haberleş piyasayı canlı tutmaktadır. ŞEHİR TİYATROSU Tepebaşı Dram İssmi akşam saat 20.30 da ANNA KARENİN 7 table İstiklâl enddesi Komedi kısmı Mat 4030 da ARANIYOR Bugün Zak ASRİ Sinemada HABANERA ZARAH LEANDER tarafından Aşk ve Mi NUHUN GEMİSİ tamamen Türkçe sözlü tarihin büyük ve heyecanlı safabatı pe Akşam BIR MUHASIB 4 perde İzmirde ELHAMRA sinemasında FiLM MÜSABAKASI BAŞLIYOR 1 inci film: BUGÜN matinelerden itibaren ORMANLAR PERiSi Tamamile tabif renkte bir aşk ve macera Baş rolde ilâhi yıldız DOROTHY şaheseri LAMOUR Her sınıf sinema meraklısını alâkadar edecek sinemacılık âlemi son 10 senenin en muazzam eseri: HARP D ÖNÜŞÜ Alman - Fransız ordularının « Maren » de Top, Tüfek, Mitralyöz Tayyare bomba yağmurları arasında güzeran eden kanlı ve tüyler ürpertici sahne- ler... Aşk, sadakat, harp ve casusluk filmi, düşmanlara siper eden kahramanların ölmez tani ve Milleti için göğsünü stan... Evlâtlarının cansipe- rane menkibeleriyle İftihar eden vatanperver bir babanın bazin ve talihsiz Tomani... Seyredenleri mütemadi göz yaşlarını, belecan ve heyecana gark edecek ve şimdiye kadar yapılan Harp ve kahramanlık filmlerinin en dehşetlisi.... Bu akşamdan itibaren TAKSİM Sinemasında Filme ilâve olarakı MİLLİ ŞEFİMİZ İSMET İNÖNÜ'nün şehrimize muvasalatı tekmil teferrüatile.