9 Mart 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

9 Mart 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

Türkçeye çeviren: ML Süreyya Dümen ie Mütareke haberi Onlar birkaç rovolver elde etmenin yolünü bulmuşlar ve yelken bezinden portatif bir de şandal yapmışlardı. Şüp hesiz böyle bir sandalla Okyanusa a - çılmak imkânı olamazdı. e Yalnız biz, #açacaklar, adanın herhangi bir kıs - mında gizlenmenin yolunu bulabilir - sek, bir yelken gemisinin gelmesini bekier ve böyle bir geminin adaya yak aşması üzerine bez sandalımızı denize atarak gemiye gider ve onu avlayabi - Tirdik. Bunu düşünüp tasarladıktan valisi Doktor Schultz ile bu mevzu ü - zerinde konuşmağa başlamıştım. Sa - bık vali Ewarth ile o günkü zati hiz - metkârı —ki eskiden bir Alman fırın - gezip tozmak imtiyazmı haiz bulunuyorlardı. Kaçmak fikrini açınca valinin hiz - metçisi çok iyi ve tatbik kabiliyeti olan bir fikir ileri sürmüştü: Ona göre, a - danın iç taraflarında, hâlen kendisinin keşfetmiş olduğu kuru bir dere yata - ğının bir tarafında bi; mağara vücude getirilir ve bu mağara bilâhare arayıcı kolların gözlerine çarpmıyacak suret - te de maskelenirdi. Kamptan çık'p a - dan'n herhangi bir kısmına gitmek o kadar zor bir iş değildi, ayni zamanda kamp kumandan ve muhafızlarına, yar farı aşıp sahile indiğimiz ve orada bek- İeyen bir gemi tarafından alınıp kaçı - rıldığımız intibamı husule getirebilir - dik. Arama faaliyeti gevşeyip zail ol - Auklan sonra da bir geminin görün - mesini tarascud . eder ve görünce de hücuma geçerdik. Plân mükemmel ve makuldü. Doktor Schultz - Ewarth ile hizmet- çisi adada uzun yürüyüşler yaptıkları- nı bahane ederek vücüde o getirmeğe başladıkları mağara ile meşgul olur - larken biz de daha fazla silâhlar bulup tedarik etmiştik. Kaçma plânımızın ilk kısımları süratle tatbik sahasına konu- yordu ki umum! mütareke haberi gel - mişti. Eğer bu mütareke bir hafta da- ha gecikmiş olsaydı Motuihi adasında ikinci bir firar hâdisesi vukubulacaktı. Mütarekeden sonra da esaret haya - tımız Yeni Zelandanın şimal adammda ve Auckland yakininde dört ay daha uzamıştı, Şu kadar ki İsteyenleri ziya- retimize müsaade ediğorlardı. Bir gün, 1860-61 de, rnilit istiklâlleri için İngi * Jizler aleyhine giriştilleri kahramana- ne mücadelede kendilerinin büyük mu haribler olduklarını isbat etmiş bulu - nan Wafkota kabilesine mensub bir re- İsin karısı, maiyetile beraber, ziyare - ilme gelmişti. Kaihau adında bulunan bu bayan, bana bir mektub sunmuştu. Bu, Maori dilinde yazılmış ve tercü - me edilmiş idi. Şöyle deniliyordu: «Ey nâimdar başkan; eski bir an'ane- nin müstakbel mâsuniyet ve mahfuzi- yet! için ulu başkan Wai - Tete'nin ha- $ırını size tevdi eylemek Üzere geliyo” rum, Kadın, mektubu verdikten sonra el - bisesi altından çıkardığı bir hasr par çasımı uzalmıştı. Bu nesneyi hapisha - ne gardiyanının pazarından saklamak için elbisesinin altına yerleştirmişti. Büyük bir hayrete duçar olmuştum. Dirseğimle Kircheiss'i dürterek vazi - yetin izahı İster gibi bir hareket yap- amıştım, Fakat oda benim gibi hâyret ve taaccüb izhar ediyordu. Bereket ver sin, bir müddettenberi Yeni Zelanda - da ikemet etmekte bulunan bir Alman bayanı o esnada ziyaretimize gelmiş - ti. O, vaktile Yeni Zelandanın sahible- ri bulunan güze) ve yakışıklı yerlilerin âdetlerine vâkıf görünüyordu. Binaen- &leyh bana bunun manasını izah et - mişti. Buna göre Maori'lerin, herhan - gi bir kimseye bahşettikleri en yüksek şeref ve itibarı almak Üzere bulunu - yordum. Yeri relsin zevcesi, etrafımda büyük bir süratle ve feragatle dane ediyor * du. Bu dansın adı Haka-haka veya bu- na benzer bir şeydi. Dansın sonunda kadıncağız, yalnız Yeni Zelandada bu Yunan yeşil bir de taş sunmuştu ve şöy- le diyordu: — Ey deriz aşırı kıt'alardan gelen yüce mubarib! Biz seni Waikota'ların beyi olarak selâmlıyoruz (ve bundan sonra sen, benim (o halkım (arasında Ai-Tete —ki Maimukadas demektir— olarak bilineceksin! Biz, Maori kahra - manı Ai - Tete'nin ruhu senin vücu - dünde olarak buraya avdet etmiş bu - lunduğuna inanıyoruz!» Verilen taşı kabul etmiş ve Maori ka dınının elini hararetle sıkarak pek mü tehassis olduğumu izhaş etmiştim. Ba- yan ayrılmak üzere iken gerek hasırı, gerek taşı iyi saklamamı ve berabe - rimde Almanyaya (o götürmemi tekrar tekrar rica ediyordu. Ben de onun is - teğine göre hareket etmiş ve bu ema - netleri memleketime kadar gelirmiş - tim. Fakat bunları saklamazdan evvel bu basit hasrrdan ibaret olan bir «Ma ori reisi» kıyafetile resmimi çektirmiş» tim. Dostlarrımın (söylediklerine göre, ben de, bir yerli muharibin muharebe âletlerine malik olmamakla ve vücu - düm onlar gibi döğmelerle resimlen * miş bulunmamakla bersber, tam anla» mile bir Yeni Zelandalı yerliye benze- miştim. Belki de öyledir. Hattâ Alman- yada bile bir çok kimseler ovardır ki beni medenf olmaktan ziyade deniz a * şırı kıt'alardan gelmiş bir insan sa - nırlar, ' Artık bizim vatana evdet günü yak * laşmıştı ki «asker anneleri cemiyeti» reisi beni ziyarete gelmiş ve 80.000 as- ker annesi namına bana hayırlı yolcu- Tuklar temenni etmişti. Onun söyledi - Bine göre Yeni Zelandanın çocukla - rından olup Almanlara esir düşen as * kerlerin ahiren, sağ'ık durumları mü- kemmei olarak analarma dönmüş bu - lunuyorlardı. (Arkası var) Günin Bulmacası 1 28 4 5 6 78910 — SOLDAN SAĞA: 1 — Çokluk. 3 — Saat düseltme - Pek ehemmiyetsiz. 3 — Aradı srada - Kasir. 4 — İsi diş - Gülün elebatan yeri, 5 — Yerden çıkarılan servet. 8 — Toplemak - Çok iyi, 1 — Baht - Hanen. 8 — Müzmin bir hale getirmek - Paheri etmek. 9 — Ne fazla soğuk me de sicak - Tahar - Het 10 — Bişinda bir VT» olsn boş - Törpü. YUKARDAN AŞAĞI: 1 — Nazik olmıyan insanin yaptığı - Şart lihikası, 2 — Rüzgürh soğuk - Bunaklık. 3 — Lüzumlu - CIM. 4 — Taharri et - Usta olmiyan. 8 — Fazin çukur. 8 — Almak masdarından emri hazır - Kan 7 — Fakat - Delikti bes, 8 — Aydınlık - Başı boş 9 — Para konulan torba - Yüz kuruş. yakın. Kuvelki bulmacanın halledilmiş çekli Pazara yapılacak Boks maçları — < © Pazar günü Tak 2 simdeki Şeref ge- zinosunda mühim boks maçları ya - pılacaktır. Muhtelif sik- Jetler arasında ya pılan bu maçla - rn en mühimmi maruf boksörü « Boksör Kâni sördür. Ekrem ise yeni, fakat çok kuv- vetlidir. Müsabakalara saat ikide başlana - tecrübeli bir bok- caktır. Bursadaki bisiklet Müsabakaları Bursa (Husu - si) — Bürsa-Mu - danya yolunda 40 kilometrelik o bir yol üzerinde ya « pılan müsabaka - da Acar klübün » den Hikmet 78 da kika ile birinci ol muştur. Akın . Spordan Kadri üçüncü ol - muştur. Bu müsabaka - ya şehrimizde bu lunan bütün klüp lerin bisikletçile - Tİ iştirak ini - Birinci gelen Hikmet tir. Hikmet geçen haftaki koşulara da iştirak etmiş, gene birinciliği almıştı. ingiliz Volver takımının getirilmesi mutlaka lâzımdır Dün haber verdiğimiz gibi hâlen İn- gilterenin en iyi takımı olan, Kral ku- pasını veya Jig şampiyonluğunu ka - zanması muhakkak sayılan oWoiver - hampton takımı Mayıs sonlarında ya - pâcağı Avrupa turnesinde Peşteye ka- dar gelmektedir. Dost Macar Federas - yonu bu fırsattan bizi de istifade et - tirmek istiyerek bu kıymetli takımın Türkiyede de 4 maç yapabileceğini bil dirmiştir. İkisi Ankarada, ikisi de İs - tanbulda yapılacak olan bu müsabaka” | müsabakalarının Hs lar mukabilinde 10,800 Jira istenmiş -İnali dün Maltepe li- tir. Duyduğumuza göre İstanbul böl - Besl kendi hissesine düşen miktarı ka- bul etmiş, iş mütebaki parayı Ankara- nm kabul etmesine kalmıştır. Biz Federasyonumuzun bu fırsatı ka çırmıyacağını kuvvetle ümid etmek - teyiz. Hasılat bakımından çok alâkası olun bu temasın zIyan etmesine ihti - mal verilemez. Birkaç yüz lira zarar edilse dahi futbolü en iyi oynayan bir memleketin güzide takımmnı burada görmeğe fazlasile değer. Futbolümü - zün ilerlemesinde «Slavya» temasları» nm ne kadar âmil olduğu batıramız - dan henüz silinmedi. O zaman Slavya maçları memleketimizde büyük bir hâ dise olmuş, futbolcularımız o önlardan pek çok şey öğrenmişlerdi. Bu İngiliz takımının memleketimizde oynaması « nın temini için son zamanlarda olduk- ça sarsıntı geçiren futbolümüz için da- ha büyük bir hâdise teşkil oedecektir. Sürat, teknik, sportmenlik ve her ba- kımdan ideal futbol oynayan İngilizle- Tin futbolcularımız, seyircilerimiz, ha- kemlerimiz ve bütün teşkilât adamla - rımıza unutulmaz dersler verecekleri muhakkaktır. Yeni kanunla spor hare- ketlerine büyük ehemmiyet vermekte olan Genel Direktörlüğümüzün ve Fe- derasyonumuzun bu fırsali kaçınma - AN SPOR? Mart 9 İngiltere Kral kupası maçları son devresinde 200.000 kişinin seyrettiği maçlarda Wolverhampton, Portsmouth, Grimsby takımları dömi finale kaldılar İngiltere Kral kupası Kardö final maçları sekiz klüp arasında yapılmış ve bu maçları 200 bin kişi seyretmiş - tir. Birinci ligden Huddersfield ile i - kinci ligden Blackburn takımları ii berabere kaldıkları için buğün tekrar 'karşılaşacaklardır. Wolverhampton, Grimsby Tewn, Portsmouth takımları dömi #nale kalmışlardır. Volverhampton 2 - Everton © Wolves takımı bu oyunile Wembley stadının en yakın namzedi olduğunu bir defa daha isbat etmiştir. Oyunun üçüncü dakikasında Wolves merkez muhacimi Westcotte sol açık - tan aldığı pası pek mükemmel bir şe - kilde kullanmış ve mucize şeklinde çektiği şütle takımına birinci golü ka - zandırmıştır. Çok muvaffekiyetli bir oyunla bü * tün nazarlari üzerine çeken Westcotta her yaptığı hücumda Everton müdafa asını sarsmıştır. Wolves takımı hücum- da iken halk mütemadiyen: «Westeot- te'e pas verin, onâ PBS verin!» âlye ba- ğurmıştır. Devre 14 bitmiştir. İkinci devrenin on beşinei dakika ? sında Westeotte sağ iç yerinden çektiği Grimsby » Chelsea maçından heyecanlı iki sahne kuvvetli bir şütle Everton kalecisi Se garı mağlüp etmeğe muvaffak olmuş © $ur, İngiltere milli takımının merkez mü hacimi Evertonlu maruf oyuncu Law” ton, İngiliz milli takımının merkez mu” avini Wolverhampton takımından Cuk lise karşı pek mahirane bir şekilde o * yunlar yapmışsa da takımı hesabına bir tek sayı kaydetmek imkânını bu * Jam. tar. Wolves takımı muavin hattının çoğ parlak oyunu Jig liderini imparatorluk | stadı olan Wembley yolundan geri çe * virmiştir, Maçta 59.545 kişi bulunmuş 27 bin lira hasılât olmuştur. Portsmouth 1 - Preston © Fratton Park stadında ( yapılan be maçla Portsmouth takımı geçen sene © nin Kral kupası galibi olan Preston is” kımın: güzel bir oyundan sonra naka vu elmeğe muvaffak olmuştur. BI * rnci devrede iki taraf ta pek büyük sayı fırsatları yakalamış, garib bir te * sadüf muhakkak birer (gol addedilen bu fırsatlar iki taraf kalecileri elinde nüp gitmiştir. sözle öneki 18 öd ağade) ( Kuleli askeri liseler güreş şampiyonu | Kuleli, — Burs; ği Pp Maltepe askeri lise- : lerile Deniz o Misesi arasındaki (o güreş sesinde o yapıldı. Dünkü final maçla rı çök muntazam Kuleli mü * Kurmay Al - bay Bedri Erin ve Maltepe Hsesi mü - dürü Kurmay Al“ bay Adil Alpayın ve bir çok sübay ve öğ” cetmenlerie yüzler » ce talebenin karşı sında yapılan bu karştlaşmaları gene milli takım. güreş - cilerimizden Mual * im Saim; Yusuf Aslan ve Refik Hare et- ler. Alınan teknik neticeler şunlardır: 56 kilo: Birinci - Kulellden Fehmi Süalp, Tkinet - Bursadan Halid Anar, üçüncü - Mal- tepeden Necdet Akın. 61 kile: Birinci - Denizden Sungur Enün- lü, ikinci - Maltepeden Ahmed Saryeli, ü - çüncü - Kulellden Esad Pençedemir. 68 kile: Birinei - Kuleliden Kemal Çetin, ikihel - Denizden Tarık Şahingiray, üçün - ci - Maltepeden Nezihi, 18 kilo: Birinel - Kulelien İhsan Torun, ikinci - Denisden Ercümend Eren, üçüncü - Bursadan Mustafa. 79 kilo: Birinel - Kuleliden Hasan Coş » gün, ikinci - Maltepeden Necdet "Türkeş, Ü- masını temenni ederiz. (o Katlanılacak ufak fedakfrlirk alınacak neticeye fax- Jasile değer, M'T.Ö, güncü - Denisten Necmi Sönmez. $1 kile: Birinci - Kuleliğen Osman Eskin, ikinel - Maltepeden Abdurrahman Serlbaş, Yukanda şampiyon Kuleli takımı, aşagıda askeri Hssler güreşçileri bir arada üçüncü - Bursadan Mustafa Uludağ. Kuleliler beş birinellik, 16 puvan "| larak büyük bir üstünlükle askert Hi “ seler güreş şampiyonu olmuşlardır. Deniz Harb okulu ve lisesi ile Mal * tepe Hsesi sekizer puvanla ayni za manda ikinelliği almışlar, yalnız 6l xe loda birinciliği aldığı için Deniz Harb okulu ve İisesi ikinci, Maltepe üçüncü olmuşlardır. Bursalılar da dört puvanla dördün * cü gelmişlerdir. Müsabakalardan sonra Maltepelilef güreşçilere bir çay ziyafeti vermişler * dir. Kulelilerin şampiyonluklarını teb" rik ederiz: