21 Mart 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

21 Mart 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

EE YY A a ET Almanlar Denizbanktan | Mearifte sıhhat umum tazminat mı istiyorlar? Etrüsk tipi vapurlarda Denizbankın yaptırdığı tadilât için tazminat verilmesi talebi ortaya atıldı Etrüsk vapurunda dün Alman heyetle- rile Denizbank erkânının hazır bulundu- ğu son bir sefer tecrübesi yapılmıştır. | Vapurdaki bütün tetkikler ikmal edilmiş olduğundan Etrüsk önümüzdeki Cuma günü tekrar Mersin seferlerine başlıya- tar, Etrüsk vapurunu tetkik eden Alman heyeti vapurda yapılacak tadilât hakkın- daki tekliflerini Denizbanku ( bildirmiş lerdir. . Almanlar Etrüsk ve bu tip vapurların. garinameye uygun olmıyan taraflarını parasız olarak tadil etmeği kabul etmer- ie ve yalnız Denizbank tarafından inşaat sırasında projelerde yapılan değişiklik- Jer üzerine husule gelen arızaların tadili için para istemektedirler. Denizyolları tarafından Almânyaya tek uskurlu olarak »marlanan Etrüsk ve bu tip vapurları inşaatı sırasında Denizbank çift uskurluya çevirmiş, ayrıca Etrüske bir güverte ilâve.ettirmiş, can kurtarın sandallarını yukarı aldırmış ve geminin müvazenesini temin edebilmek için de, mecburen 150-ton öYü safra konulmuştur. Ayrıca kâzan adedi de noksan hesab edil- miştir. Alman firmalarının Denizbankın sebe- biyet verdiği bu tadil ameliyesi için gg- mi başına 150 bin Jira istedikleri söylen- mektedir. Denizbank Etrüskten başkı Almanya- da inşa halinde bulunan Kadeş, Bezhan, Şalon vapurlarında da ayni tadilâtı yap- tırdığından, Almanlar bu vapurlar için de ayni talebi ileri sürmektedirler, De- nizbank bu teklifi tetkik etmektedir. Y. Mekteblerde muaşeret adabı tedris edilecek Lise ve orta okullarda okuyan talebe- Jere, derslerden maada ayrıca âdâbı mua- geret kaidelerinin öğretilmesi hakkındaki emrin tatbik şekillerini kararlaştırmak Üzere dün öğleden sonra Maarif Müdür- Yöğünde, lise müdürlerinden mürekkeb bir taplantı yapılmıştır. Toplantıda; liselerde ne gibi yenilikle- rin yapması lizım geldiği görüşülmüş ve buna dair esaslar tesbit edilmiştir. Komisyon, talebeye öğretilecek olan ada- bi muaşeret usullerini, öğretme şekiileri- Bi bir rapor hatmde hazırlıyacaktır. Ha- ırlanan rapor, 28 Mart Salı günü Beyoğ- hı Akşam San'at okulunda yapılacak 0- Jan umumi toplantıda okunarak eksik görülen tarafları düzeltilecektir. Komisyona, Haydarpaşa Lisesi Müdürü Saffet, İstanbul Kız Öğretmen okulu Mü- dürü Hüsnü, Selçuk San'at okulu Müdü- rü Halide, İstanbul Akşam San'at okulu Müdürü Belkis, Zeyrek orta okulu Müdü- rü Hamdi seçilmişlerdir. Denizbanktan açıkta kalan memurlar Denizbankta, 3460 numarah kanun İri. kümlerine göre yapılacak olen yeni teş- kilât projeleri üzerinde tetkiklere ehem- miyetle devam olunmaktadır. Bankaya bağlı müesseseler bir 'Tem- muza kadar hükmi şahsiyeti haiz birer idare haline getirileceklerdir. Bu mües şeselerin müdür ve idare komiteleri De- nizbank idare meclisi tarafından tayla olunacaktır. Denizbankta kadro vaziyeti dolayısile açığa çıkarılan memurlar dün tekrar U- mum Müdürlüğe müracaat etmişlerdir. Bunların içinde pek muztar mevkide bu- Yunanlar taznlinata mahsuben maaşları nisbetinde on beşer günlük para almış- Mardır, Denizbank açığa çıkarılan memurlara © DANA katf bir şey söylememektedir. Halk sandığı umumi heyeti toplandı Halk sandığının heyeti umumiye içtimai dün saat 18 te Sirkecideki İstanbul şubesin- telif yerlerde açacağı halk sandıklarile, 05 - nafa yapılan muhtelif İkrasat miktarı ve 1038 yıh hasabatı gözden geçiriimiştir. İotima, saat 10 a kadar devam etiniştir. İkinda bu hususta kat'i bir neticeye varı- İacaktır. Diğer taraftan iPk partide Krup ve Nep- tun Verftin tezgihlarına ısmarlanan ve aradan iki sene göçtiği halde inşasına başlanmıyan Karadeniz tipi 3300 tonluk üç büyük vapurun mukavelesi, evvelce jde yazdığımız gibi iki âk'd tarefin rıza- İsile feshedilmiştir. Bu tip gemiler Blom und Voss tezgâhlarına yaptırılacaktır. İki sene vakit geçirdiği ve vapur ihti. yacımızı temin etmekte bizi geç bıraktığı şantiyeles mü. liçin Krup ve Neptun Verftin rinden ahnacak tazminat etrafın zakereler de, bugünlerde netice lazminat miktarı tesbit olunacaktır. Denizbank tarafından İngilterede Su- van Hanter firmasına sipariş edilen 11 vâpur işi etrafında İktıdad Vekâleti tara- fından yapılan tetkikler de bitmi: Vekâlet bu vapurların siparişi, muka- vee ve şartnameleri üzerinde tetkikler yapan Amiral Vasıfın riyasetindeki ko- misyonun raporunu tasvib etmiştir. Bu vapurların evvelce çift uskurlu olarak yapılması kabul edildiği halde, sonradan tek uskura çevrilmesi ve bu değişikliğin yalnız Suvan Hanter firmasına haber ve- rilerek müriakasaya iştirak eden diğer firmalara bildirilmemesi ve bu yüzden hâsıl olan yüzde yirmi fiat farkı yerine yalnız yüzde iki kadar bir tenzilât yapıl- İması Komisyonun ve Vekâletin dikkat na- zarlarmı çekmiş ve bu Tl vapur sipa letrafında İngiliz firmalarile yeniden mü. İ zlkerelere geçilmiştir. İngiltereye ısmar. |lanacak vapurlar çift uskurlu olarak aptırılacaktır. Ahlâk zabıt-sı dün 25 kişi yakala'lı Dün, zabıtat ahlâkiye memurları şeh- rin mufbtelif semtlerinde ve muhtel'f yerlerde arama yapmışlardır. Bu arama- larda gayri ahlâk! vaziyetlerde yakala- nanlar ve bu şekilde sabıkası bulunanlar #oplanmışlardır. Miktarları 25 e baliğ o lan bu kimseler akşam üstü Emniye! Mü. dürlüğüne getirilmiş ve ifadeleri alına. rak muayeneye sevkedilmişlerdir. Haber aldığımıza nazaran, Emniyet Müdürlüğü ahlâk zabıtası teşk'lât bu kabil aramalara şiddetle devam edecek ve umumi sıhhat ve umumi ahlâkm vi- kayesi bakımından şüpheli görülen bütün şahısları toplattırarak gizli fuhşun kat'i sürette önüne geçecektir. Mtteferrik; Profesör Lipman'ın cenazesi bugün kaldırılacak Üniversite kadın ve doğum hasla « lıkları ordinaryüs profesörü Lipmann, Cumartesi günü vefat etmiştir. Cena- zesi bugün saat 13 te Üniversite mer” kez binasına getirilecek, orada profesör ve tlebeler tarafından hatırası anıla- cak ve Sultanahmede kadar porfesör ve talebeler cenazeye refakat edecek- lerdir, Cenaze Feriköyündeki protes - tan mezarlığına defnedilecektir. Bu münasebetle Üniversitede veri - len mutad konferansla» verilmiyecek - tir, Munzam mesai hakkında bir nizamname hazırlandı İş dairesi tarafından, iş yerlerinde çalışanların yapacakları munzam me- sai hakkında bazırlanan nizamname Devlet Şürasına verilmiştir. İş yerleri, iş kanunu hükümlerine göre haftada 48 saatlik esas iş müdde- tine flâve olarak günde 3 saat munzam ,İmesai yapacaklardır. Yeni hazırlanan © yapılacak yenilikler arasnda bankanın muh nizamnamede kanunun bu hükümleri- nin tatbikini gösterir esaslar mevcud- dur, Munzam işler mecmuu senede 90 günü tecavüz etmiyecektir, müdürlüğü kurulacak Maarif Vekâleti tarafından, talebe ve öğretmenlerin sağlık işlerile meşgul olan sıhhat heyeti teftişiye teşkilitmın geniş- letilmesine karar verilmiş ve bu münase- betle Ankarada bir Sıhhat Umum MU- dürlüğü kurulmak üzere tetkiklere baş- lanmıştır. Yeni Sıhhat Umum Müdürlüğüne, bü- tün vMâyetlerin maarif müdürlükleri he- yeti sıhhiyeleri, Maarif Vekâleti sıhhat müesseseleri bağh olacaktır. Ayni za- manda bu müdürlüğün, bilhassa telebe- nin sıhhi vaziyeti ile esaslı bir şekilde uğraşması için bir talimatsame #le, çalış. ma şekilleri tesbit edilecektir. Yeni Umum Müdürlük yakında yete geçecektir. Toprak Bayremı Her sene yapılması mutad olan toprak bayramı Halkalı Ziraat mektebinde de merasimle kutlulamındı Bu sene yalnız kaza ve nahiyelerde merasim yapılacak- tır. Bayram bu sabah her tarafta tes'id edilmektedir. Ziraat odası kaza ve nahi- yelere icab eden tahsisatı göndermiş bü- lunmaktadır. faali. Mimar Sinan ihtifalinin programı hazır'anıyor Dokuz Nisân Pazar günü Mimar Sina- nın ölümünün 351 inci yıldönümüdür. O gün yapılacak ihtifalin programını hazır. lamak üzere dün Eminönü Halkevinde bir toplantı yapılmıştır. Toplantıda Va» kıflar İdaresi binalar müdürü, Mühen- disler Birliği ve Teknik okulu. Müzeler, Halkevleri murahhasları bulunmuştur. İhtifal programına göre dokuz Nisan gü- nü saat on altıda Mimar Sinanın Süley- maniyedeki mezarı başında toplunılacak- ır, Mimar ve mühendisler namına Ömer | Naci söz söyliyecek, Üniversite Tarih Fakültesi talebeleri hitabede bulunacak- İlardır. Bundan sonra ihtfşlde bulunan | Bse ve orta mekteb talebelerin: Mühen- dis mektebi talebeleri tarafından Sinan ve eserleri etrafında ve $ ymaniye ca- misi hakkında izahat verilecektir. Ayni gece Müzeler mimarı Kemal Altan tara- fından Eminönü Hâlkevinde bir konfe. rans verilecektir. | i > i Arpa ihrae»'eıları Türkofiste toplandılar Dün arpa ihracat tacirlerinin iştrakile Türkefiste bir toplantı yapılmıştır. Top- lantıda Alman permi dalre'erinin arpala- rımıza verdikleri düşkün fiatlar mevzuu bahsedilmiş ve bu busudta alâkadar ma- kamlara müracaat edilmesi kararlaştırıl. mıştır. Toplantıya Türkofis Müdürü Cemal Zi- ya riyaset etmiştir. 5 yaşmda bir çocuğa bisiklet çarptı Tarlabaşında oturan $ yaşındaki No-| bar adlı çocuğa, Taksimde Elmada “| ğında oturan Harinton bisikletle çarp” Mart. 24 Nafıa Vekâletinden | Sivas - Erzurum hattının 388 nci kilometresinde Fırat üzerinde inşa olünacek 120 metrelik bir demir köprünün malzemesi dahil olarak inşası için 17/2/9389 ta- rihinde yapılan münakasada teklif olunan bedeller lâyık hadde görülmediğin- den mezkür köprünün teslim tarihi uzatılarak ve teahhür cezası mikdarı azaltı- larak kapal zarf usulile yeniden münâkasaya konulmuştur. 1 — Münakasa 25/4/9309 tarihine tesadüf eden Salı günü saat on beşte Vekâle- timiz inşaat dairesindeki arttırma, eksillme ve ihale komisyonu odasında yapıla- caktır. 2 — Bu köprünün muhammen bedeli yüz altmış yedi bin altmış dokuz altmış kuruştur. 3 — Muvakkat teminatı dokuz bin altı yüz üç lira kırk sekiz kuruştur. 4 — Mukavele projesi, eksiltme şarimamesi, bayındırlık işleri genel şartna- mesi ray inbisat tertibatı ray profili, telgraf hattı konsolu, köprü şeması, 355 numaralı kontr ray tertibatından mürekkeb bir takım münskaşa evrakı sekiz yüz otuz altı kuruş mukabilinde demiryolları inşaat dairesinden tedarik oluna- bilir. 5 — Bu münakasaya girmek istiyenler 2490 numaralı arttırma eksiltme ve iha- le kanunu mucibince ibrazına mecbur oldukları evrak ve vesikalarla ehliyet vesikalarını ve fiat teklifini havi kapalı ve mühürlü zarflarını, eksiltme şartna- mesile mezkür kanunun tarifatı dairesinde hazırlıyarak 25/4/939 tarihinde saat on dörde kadar demiryollar inşaat dairesi münakasa komisyonu başkanlığına numaralı makbuz mukabilinde vermiş olmaları lâzımdır. 6 — Bu münakasaya gireceklerden lfakal elli metre açıklığında bir köprü imal ve montajını yapmış olmak şartı aranacaktır. 7 -- Münakasaya girmek için ehliyet vesikası almak istiyenlerin referansla. rile diğer vesikalarını bir istidaya bağlıyarak bu istidalarını münakasanın yapı- lacağı tarihten en az sekiz gün evvel Vekâletimize tevdi ede ehliyet vesikası taleb etmeleri lâzımdır. 8 — Münakasanın yapılacağı tarihten en az sekiz gün evvel müracaat ederek ehliyet vesikası taleb etmiyenlerin bu müddetten sonra yapacakları müracaât bazarı dikkate alınmıyacaktır. (205) (1541) ira demir İnhisarlar İstanbul Başmüdürlüğünden : 1/Nisan/939 tarihinden itibaren boş rakı şişeleri satın alınmıyacaktır. Ellerin. de idare monogramını havi boş Takı şişesi bulunp ta satmak istiyenler mevcud- larmı 31/Mart/939 akşamına kada: İdarenin Kasımpaşıda kâln Tuz ambarına getirmeleri Hân olunur, o «18585 Devlet demiryolları ve limanları işletmesi Umum idaresi ilânları 4/4/1939 da eksiltmesi yapılacağı ilân edilen 8 muhlelif döner köprünün satın alınmasından sarfı nazar edilmiştir. (1846) Karadeniz Ereğli kaymakamlığından Karadeniz Ereğli köyleri korucuları için (ceket, pantalon, tozluk ve kasket) 121 tekim elbise, potin, muşamba almacaktır. Taliblerin niümune ve son teklif- lerini 14/3/939 Cuma gününe kadar göndermeleri ilân olunur. (o (1866) Heyecanlı ve güzel film sevenlerin nazarı dikkatine ... Sinemanın İcadındanberi mislin? rasgelinmiyen derecede heyocanlı ve esrırlı sebnelerle dolu olan MASKELİ BEŞLER HERMAN BRİY - LDE POUVELL Üç kumarbaz yakalandı Galatada Arsbcamlinde Mahmudi - ye caddesinde bir kahvede kumar oy- nıyan İsmail, Arif ve Harun adlı üç kumarbaz suçüstünde yakalanmıştır. ŞEHİR TİYATROSU Tepebaşı Dram kısmında okan snat 20,90 da KORKUNÇ GECE 8 perde TURAN Tiyatrosu Bu skşam Halk gecesi mıştır. Nobar, başından oyaralarımış,| Harinton hakkında takibata başlan -| mıştır. İlâncilık Kollektif Şirketi müessis ve ortaklarından Bay Hoferin oğlu Bay Er. nest ile Bayan Zilbermanın evlenme me- rasimi Pazar günü öğleden sonra Gala - tada Eskinazi sinagonunda icra edilmiş. tir. Genç evlilere saadet dileriz, Doğum Zonguldak muhabirimiz Bay Ahmed Nalmin bir erkek evlâdı dünyaya gelmiş- tir. Yavruya uzun ömür diler, arkadaşı. mızla eşini tebrik ederiz. Ertoğrul Sadi Tek ve arkadaşları BASKIN 83 P. (Se Atila revüsü - Miçe Peaçaf varyetesi Locnlur 100 - Her yer 20- Peradi 10 kuruş 25 kısım tek birden rn Halihazırda Amerikanın en büyük PN UACINUAŞ HALK OPERETİ İğ paayo City sinemasında gösterir DM mekte olan bu şaheser büyük feda- H A Li l M E kârlıklarla yarın matinelerden itibaren Z0ZO Dalmasla A Mi LKAZAR Sinemasının Şeref Programı olacaktır. Yarınki Çarşamba MEN Gedikpaşa MEME Şehzadebaşı amam AZAK FERAH itibaren Beyoğlu sinemalarından evvel, Türkiyede ilk defa olarak: ıl CEMİLE vw ŞEYH ABDULLAH En büyük filmlerle (Şeyh Ahmed) Türkçe sözlü Süper Filmini Türk sine- macılığına hediye eden (Komal Film) in Aşk, İhtiras ve Maceralar Romanı Türkçe sözlü Türk Musikili Çok acı ç İ l Bütün İstanbul GLADYS GEORGE YARIN AKŞAM MELEK Sinemasında DAMGALI KADIN ekmiş - Çok mesud olmuş bir kadının romanı halkını heyecana getirecek bir film. Baş Rollerde : - WARREN WILLIAM - JOHN BEAL