29 Mart 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

29 Mart 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

(Baştarafı 7 ei sayfada) © «Varna önüne gelmiş olan Sultaniye Bamındaki vapur hümayunlarına bin - Giler, Ertesi Çarşamba günü Karade - göz boğazı fenerlerinin önüne gelince 'btrafta bulunan kalelerden toplar atıl mağa başladı. Padişahm geldiği İstan- bula telgrafla haber verilmişti. Bütün Vükelâ, ileri gelen memurlar, ecnebi sefirler, muhtelif milletlerin ileri ge - İenleri, rüşdiye mekteblerinin talebe - İeri, kadın erkek çoluk çocuk İstanbul Balkı bir çok vapurlarla takım (takım Karşı çıkmışlardı. Boğaziçi, Üsküdar ve İstanbul sahilleri halk ile dolmuştu. Boğaz sahilinin iki boyuna sınıf sınıf askerler ve mekteb çocukları dizilmiş” H. Padişahın vapuru (o geçerken asker 'atarak selâmlıyorlardı, Sultaniye va - Harb korkusu (Baştarafı 7 inei sayfada) Biz durduk onlar geçtiler... Vagonla - fan yarı aralık kapılarından dışarı bakan genç adamlar bize el salladılar... Onlar gözden kaybolduktan sonra pen pere konarına başını dayamış olan ve Meta görmiyen gözlerle (etrafa dalgın ğibi başını kaldırdı. © Şimdi ayni dalgm bakışla gözlerimin “çine bakıyor ve benimle konuşmak ba- kanesile düşüncelerini yüksek sesle a - Br, ağır söylüyor: « — Hayret edilecek şeyler (değil mi?. Giyor.. bütün bu şeyler naml oluyor... Nasıl başamlıyor?... Gülüyor: »— Dünyada her şey, hattâ hududlar We birer vâhime, birer fikri batıldan i- Kendisine bir mukabelede bulunmayı Beklemeden bana bir sual soruyor: © — Şimdi sıra hangi memlekete geldi | © Poliste: Sabıkalı bir hırsız yakalandı “Üsküdarda Selmanağa mahallesin - de Bostan sokağında oturan Mehmedin evinden birçok eşya çalınmıştır. © Zabıta tarafından yapılan araştır - | '#Jâh atarak, donanma gemilerile ecne-|ni dolaştı. Şerefine yapılan donanma - WI sefaretleri emrindeki gemiler de top) yı temasa elli. Avrupada kısa bir seyahat dalgın bakan yolcu birdenbire uyanmış Mrak edemiyorum. Gayri ihtiyari; i a a ra SAYFALAR puru Beşiktaş Sarayı (Oönünde durdu. Padişah yedi çifte (kayığına binerek saraya geçti. O günlm akşamından baş lamak üzere tam üç gece gerek İstan - bul ve Beyoğlu vesair taraflar, gerek Tophane ve Boğaziçi semileri, Sarayı Hümayun, vükelinm ve Misir Hidivi- nin sahilhaneleri, bunların önünde do- nanma için yapılan (yerler ve bütün dağlar, bağlar, bahçeler (o çeşid çeşid kandiller, fenerler (o İle ve avizeler ve vazolarla tezyin edildi. Padişah İstan- bula geldiğinin ikinci günü, bütün vü- kelâyi, sefirleri, muhtelif mezheblerin patriklerini ve barı ekailiyet rüesasını ve İstanbulun fleri gelen (osimalarını Beşiktaş sarayında huzuruna kabul et- ti. Gecesi de vapura binerek Boğaziçi- Reşad Ekrem “| içinde titreyen Cevab verip vermediğimin & farkında! bile değ'i hep yüksek sesle konuşuyor: — İnanınız bana!, Gene harb çıkmıya-! cak!... Gene harb çıkmıyacak, diyor. | Kadınım. Ne de olsa asker (sevkıyatı üstümde kötü bir tesir hasıl etti, Onun! bu husustaki nikbin görüşüne o anda iş.! — Ya bu asker sevkiyatı diyorum, A» caba bu nedir? Harb değil mi?... i — Hayır!,. Harbsiz istilâ, diyor... Mu.| kabelesiz istilâ! Çekleri görmediniz mi?.| Çek milleti asker bir milletti, İyi tahki - matı, iyi silâhları vardı. Bir tek tüfek patlamadan teslim oldu... Cebinden paketini gıkarıvor. Paketin - den bir sigara alıyor. — Müsaade edef mistniz? diyerek onu yakıyor. Sonra başmı gene © pencerenin kenarına dayıyor ve: — Garib bir asırda mırıldanıyor, Sözlerinin arkasını iştmiyarum. Çün » kü gene sessiz düşünmeğe başlıyor. Suad Derviş yaşıyoruz. diye Askerlik işleri: Sarıyor askerlik şubesinden: 316 - 333 (da- hil) piyade, muhabere, nakliye, mızıka, ia . tihkâm 316 - 334 (dahi) topçu sınıflarında henüz askerliğini yapmamış olan umum İs- Tam etler bunlardan bedel verenlerin bedel- leri 20 Mart 930 akşamma kadar kabule - dilecektir. Yukarıda yazlı muhtelif doğum sınıflara mensub İlân 20 Mart 939 tarihin- mada, sirkatin Kasımpaşada oturan sa- ikalılardan Mehmed Telsiz tarafından yapıldığı anlaşılmıştır. Hırsız Mehmed Telsiz, çaldığı eşya - larla birlikte yakalanmıştar, Elhamra pasajında yangın çıktı © Evvelki akşam Beyoğlunda Elhamra pasajında yangın olmuştur. Elhamra pasajın birindi 'katında i dekortasına kiraladığı $ numara” p datrede bulunan havagazi > "Ateş, tevessüüne meydan verilmeden öndürülmüştür. Havagazi musluğunun ne suretle ve min tarafından açık bırakıldığı tah- kik edilmektedi Deniz işleri: lıkzade vapuru henörz kurtarılamadı © Akdeniz, Ege ve Marmarada fırtına 4 etmektedir. Bu sebeble Finike da karaya oturum Sadıkzade va hâlâ kurtarılamamıştır. Bu vapurdan İstanbul yolcularını #- n Anafarta vapuru, bu akşam lima - mıza gelecektir. © Mersin hattına vapur bulunamadı - ndan dün yapılması icab eden posta pılamamıştır. Mersin postasın dün Caradenizden gelen Tarı vapuru Cu - w günü yapacaktır. TURAN Tiyatrosu Bu akşam Filistin Radyosu okuyuse- larından Zekiye Hamdan ve sak heyeti Ertuğrul Sadi Tek ve arkadaş'arı HOCA vodvi3P, (Se, Atila revösü. Miçe Pengal varyetesi de Yeniköy Sarıyer askertik şube merkezine Teşrin celbinde bedel verenlerle bu celbde Son sene'erin en müdiş katili (Bastarafı 9 uncu sayfada) Bay reis bu birinci nokta. Sonra tev kif edildiğim gündenberi hapishanenii münferid hücresinde çocukluğumun bi. WMhare silinen dint hislerini bulmuya çalış. | makta olduğumu işitmişsinizdir. Bu his ibeni hakikati söylemiye sevketti. Bir nokta daha var: İstintak hâkiminin odasında Löblondun fhtiyar annesile bir aralık yalnız kalmış. tım. Bir saniye ayaklarını kapanıp ağ - lamak isteğim, hakikat! söylemek iste . dim, yapamadım, o hareketi işte şimdi bu sözlerimle yapıyorum. ” Weidman son derece heyecanlıydı. Fa. kat çok yavaş ve âdeta işitilmez bir sesle söylüyordu. Son cilmleleri zorlukla te - lâffaz etti. Ve birdenbire sıranın üzerine yığılıvendi, bayılmaştı. Muhakeme artık bitmiş telâkki edile » bilir. Gelecek cekeelerde müddeiumumi - nin iddianamesini, sonra müdafaaları din İiyeceğir. Fakat tahmin ediyorum ki, siz.) neticeyi benim mektubümdan evvel tel grafla öğrenmiş olacaksınızdır. Fransız takası yükseldi Piyasada Fransız takas peimleri mühim bir miktarda yükselmiştir. Bu yükseliş yür - de 80 miktarındaki takas Whal hakkının yiz de 96 1 nisbelini bulmuşlar, Bu miktar yakın günlere kadar 75 kuruş kadardı, Altkadarlar bu #üretle Frarısanın memleketimizde mfhtm mtitarda bir çok ihraş maddeleri almağa başlıyacağını tah- Rİ ne lenin > Doktor. İ. Zati Öget «m, RADYO Türkiye radyo difüzyon postaları Ankara radyosu DALGA UZUNLUĞU, 1689 m. (185 Kos, 190 TAR 10,74 m. 15198 Ken. © TAP. SLM m. M6 Ken Kw. —n. ÇARŞAMBA: 29.3 - 39 1210: Proğram, 1238: Türk müziği: Ça - lanlar: Vecihe, Fahire Fersan, Refik Fer — san, Reşad Erer. Okuyan: oMuzaffer İlker. - Uşşak peşrevi. 2 — Rahmi be. yin - Uşşak şarkı: Ağyara nigâh eylediğim. 3 — Lam'inin - Uşşak şarkı: Yaşamıştım ne Kw. Kw. (Baştarafı 8 inci sayfada) Bu rakamlar - derleniş şekline göre - pek kat'i olmamakla beraber, gene bir fikir edinmiye kâfidir. Bu cetvelde son dört yıllık anason istihsalinin 450-500 ton arasında oynadığı görülmektedir. Halbu- ki yılık sarfiyat miktarının bin tonu geçtiği söyleniyor. Demek ki yetiştirebil. diğimiz, harcadığımızın yarısını bile kar- şılamamaktadır. (Anatol) ithalinin tamamen men'i tak- dirinde, bunun daha da artacağı ve O za- man anason ziraatinin daha kuvvetle in- kişaf edeceği temin edilmektedir. Her hal de köylünün anason zirnatine teşvikin - Türkiyede anason ziraatının ehemmiyeti Anason, Çeşmede Kânunusani 15 inden Mari 15 ine kadar ekilir. Oradan uzaklar mp başka yerlere geçince bu müddet NL san 15 ine kadar uzayabilir, Mesele havaların ılıklaşmasını bekle « mektir, Anasonu tabif rüzgürmz bir havada ve alçaktan ekmelidir. Saçımdan sonra bir tırmıkla karıştırıp, nemlenebilmeleri için de bir sürgü ile sıkıştırmalıdır, Tohum - lar 10-15 gün sonra fışkırırlar. Boyları 8- 10 santim olunca kadın ve çocuk amele - lerle otları ayıklanmalı, bu arada şik ge- len yerleri de seyreltilmelidir. Bu ilk hizmet, anasonda çok mühimdir. Sonra- güzel bezminde 4 — Zeki Duygulu - Uşsaklde, koruyucu bir ffatla birlikte, vaktinde | San icab ettikçe daha birkaç kere ot alı - şarkı: Bir gün geleceksin diye. 5 — Refik Fersan - Tanbur taksimi, 8 — Türkü - İzmi- rin içinde vwrdular (Oben 7 — Türkü - Gu dağları delmeli gönülü eğlemeli. 13: Memle- ket saat Ayarı, ajans ve metesmloji haber. leri. 1945 - 14: Mürik (Riyasetleimhur ban. dosu - Şef: İhsan Künçer) 1 — HM. Müguet - Asker Omar. 2 — E Waldteufel - Dolores (Wals.) 9 — Rossini - Ser nis oporasının uvertürü. 4 — A. Lulgini » Mirr balesi ON. 1, 2,3, 4). 1730: Konuşma o (İnklâb tarihi dersleri - Halkevinden naklen). 18.30: Proğ- ram, 18.35: Müzik (Hafif senfonik plâklar.) 19: Konuşma. 1915: Türk müziği (Fasıl hey- eti). Celâl Tokses ve arkadaşları. 20: Ajana, meteoroluj! haberleri, siraat borsası (Get), 2015: Türk müziği, Çalarlar: Vecihe, Cev - det Çağla, Refik Fersan, Kemal Niyazi Sey. hun. Okuyanlar; Müzeyyen Senar, Mahmud Karmdaş. i — Suzinâk peşreri, $ — Hacı A- rif beyin - Suzinlik şariı: Beni bizar öder - ken. 3 — Eiristonun - Suzinâk şarkı: Gö - rünee serdi 4 — Haci Arif beyin - Mahur şarki: Seninle durmak derdinik ey- ler beni, $ — Dede efendinin - Rast şerin: Karlı dağı aştımda geldim.6 — .... Rast şarkı: Çalıma bak efede, 7 — Faiz Ka- pancı . Hüseyni şarki: Aman dağlar canım dağlar. 8 — S Kaynak - Hüseyni şarkı: Ay- rılık yıldönümü, 9 — Erzurum mayası - Yay- Tu kurban humar gözlüm. 10 — Türkü - Sa- ri kurdelim. 21: Memleket Osat Ayarı 21: Konuşma. 21.15: Esham, tahrilAt, kambiyo- hukut borsası (flat), 21.25: Neş'eli plâklar « R. 2130: Tesnsil (Tayyare piyangosu - ko - medi), Yazan: Kemal Tüzen. 22: Müzik (KG. çük orkestra - Şef: Necib Aşkın.) 1 — Fre - ire - Ay - Ay - Ay - (Berenade). 2 — Hra - by - Viyana operetinden polpuri, 3 — Mic - heli . Memleket hasreti, 4 — Gangiberger - Benim küçük Tedd! ayım. (Saksofon pâr - Şası), 5 — Kutach - İspanyol (okapris 6 — Carl Rydahi - Melodi, 7 — Löhar - Eva ope- Tatinin valıları, 23: Müsik (Casband - P1. 23.45 - 74: Son ajans haberleri ve yarınki program, Ankara horsası A cıhiş- kananış fiatla 128-3 -97 9 Ka» 5.8 6.6820 1.8050 1 6625 154» 6.675 50.8159 11825 10525 1,06 1.66 Tescil edilmemiş t05 585 28.450 40075 ŞEHİR TİYATROSU Tepebaşı Dram kışsı Akşam anat 20,50 iş KORKUNÇ GECE B perde İstikiii enddesi Kemedi kısmı Gündüz met de Çocuk tiyatram, Gece snat 20.80 du BiR MUHASIB ARANIYOR HALK OPERETİ Bu akşam BS da ÇARDAŞ Belediye karşısındaki mania nesin4e öğleden sonra bâstalarını kabul eder. Macar Baleti kredi ve mübayaatın büyük bir rolü ol. duğu gözden uzak tutulmamalıdır. Bu münasebetle anasonun nasıl yer - lerde, nasıl ekilip biçildiğinden bahset - memi de okuyucular yersiz bulmazlar: Anason, oldukça sıcak iklimleri sever. Ekileceği toprak kuvvetli, derin yapılı ve nemini saklıyabilir bir tabiatte olmalı - dır. Böyle iyi yerden seçilecek tarlayı da anasonun istediği biçimde hazırlamak lâ- zımdır: Bunun için, tarlanın anızını yaz - dan bozup - eğer üç yıldanberi gübrelen- memişse « iyi çürümüş bir gübre ile güb- rTelemeli, Sonra tâ ekim mevsimine ka - dar en aşağı fiç defa sürüp tırmıklamalı - dır. Anason ziraatinde toprağın kaba bir döşek gibi olması istenir. Topaçlı kesekli bir yere ekmektense, hiş ekmemek daha kârlıdır. Son defaki sürmeden sonra, tır- Imığın arkasından bir de şürgü çekilerek İtarlanın yüzü düzeltilmelidir. Bundan İsonra ekime girişilebilir. nırsa da birincisi dikkatli yapılmazsa, a - nasonların gelişmesi geri kalır. Kökenler kamışlanınca artık tarlaya girilmez. Aksi halde çiçekleri dökülerek mahsulün azalmasına sebebiyet verilmiş olur. Bundan sonra kemale gelişini dik « katle gözlemek gerektir. Vaktinde yolun. mıyan kökenler, tohuralarını dökerler. Tohumlar kararmıya, yapraklar sarar « mıya başlayınca anason erimiş demektir. Bu hale gelen kökenleri sabahleyin er - kenden yolup demetlemelidir. Böylece 4-5 elde toplanan demetleri bir müddet tar - lada üstüste bırakıp kurutmalıdır. Amma bu kurutma da pek güneş görmiyecek şe- kille bir istif yapmak Iâzımdır. Dört beş gün sonra demetler güneşe açılır. Bir ta. raftan da harman yerine kilimler yayıla- rak ortaya irice yassı taşlar konur. Çoluk çocuk ellerine birer demet alarak önle. rindeki taşta bunları oğmıya başlarlar Bu esnada tohumlar kilime saçılır. Artık söylemiye hacet yoktur ki bu tohumlar Müzik Kalman gımdan eskisinin hükmü yoktur. | Anasonun Türkiyede en çok hoşlandığı ve en fazla yetiştiği yer, Tapu ve kadastro umum müdürlüğünden: 1 — Açık eksiltme ile Taşra Tapu daireleri için 50 aded demir saç dolab yaptır. ? — Eksiltme Nisanın onuncu Pazartesi günü saat vazım dairesinde teşekkül edecek komisyon huzurunda yapılacaktır. 3 — Dolaplar kara saçtan olursa beherinin ve özle dep ik A GN Ön — İsteklilerin mecmuunun muhammen bedeli üzerinden © 7, akçesile mezkür gün ve saatte komisyona müracaatları, SAN 5 — Şartname ve resimleri ve evsafı sairesi hakkında malâmat almak isti - | yenler her gün öğleden sonra umum müdürlük levazım irlüğüne müra caat edebilirler, «1023» (1935) vü Ğ Karadeniz Ereğli kaymakamlığından Karadeniz Ereğli köyleri korucuları için (oeket, pantalon, tozluk ve kasket) I31 takım elbise, potin, muşamba alınacsitır. 'Taliblerin nümune ve son teklif. lerini 14/Ni8an/939 Cuma gününe kâdar göndermeleri ilân olunur, (1856) 14 de umum müdürlük le- İstanbul Üniversite A. E, P. Komisyonundan: Tib Fakültesi kliniklerine 7240 kilo birinet'mel Maydoz Pamuğu açık ekatltme ile alınacaktır. İsteklilerin muhammen bedeli olan 3620 liranın muvakkat temi. hatı 260,50 birahik makbuz ve ticaret odası kâğıdı ile 3/4/039 Pazartesi günlü saat 15 de Rektörlükte toplanacak komisyona gelmeleri liste şartname; * Rektörlükte görülür. o (1832) De çizen Yatak, yemek ve çalışma odalarile salon takımları vek hasıl her nevi mobilyalar; BAKER (eski HAYDEN ) ma- ğazalarında teşhir (o edilmekte ve her yerden ucuz fiat ve müsaid şartlarla satılmaktadır. Mazer” a 10 SENE GARANTİLİ SÜT MAKİNESİ ” ZAYİ — Bergama $6 inei alaydan aklığım SVECLA 7020 ALMAB'İN İçerir oeskuevnk sayt elti OHA SİNE Markalıdır Türk Avrupa Ltd. Ş. Andon Kostantinidiz GALATA Perşembepazar 61