29 Mart 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

29 Mart 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Sayfa & NE ime ei Adana Halkevinin yedi yılık çalışmaları Hemen hiç boş kalmıyan Halkevi salonunda yüzlerce konferans verilmiş, bütün şubeler faydalı bir şekilde çalışarak eserler meydana getirmistir Geçen sene Şubatta aşılan Halkevi motör kursu talebeleri muallimlerile Adana, (Hususi) — Adana Halkevi ülküsü yolunda süratle ilerliyen ve mu- vafiskiyetlerini (yılda yıla çoğaltan memleketimizin ileti kültür müessesele - rinden birisidir, 932 de açılan ve yedinci famliyet yılını idrak eyliyen bu değerli mü essesenin kaydettiğimiz müddet zarfmda muhite temin eylediği fayda ve gösterdiği başarı her türlü tebrik ve takdirin üstün- de tutulacak mahiyettedir. Şubelerin yedi yıllık çalışmalarının hü Mâsasını şöylece sıralıyabiliriz: Görüşler adlı bir dergi neşredilmekte! bulunmuş, Adana tarihine ve Kurtuluş savaşma âid vesaik ve resimler toplan- mış, muhtelif vesilelerle yüzlerce gece toplantısı yapılmış, bu toplantılarda sa- yzız konferanslar o verilmiştir. Bir çok musiki kursları açan ar şubesi orkestra ve caz kollarını teşkil etmiş, yüzlerce konser vermiş, halk türkülerini topla - miş, hoparlör konferansları arasında mü-| İ zik yayınları yapmıştır, Gösterit komitesi tarafından devrimsel piyesler ikişer, üçer defa temsil edilmiş, sahne intizamı, de - kor tersimatında itina lüzumu gözden kâ- çırılmamış, gerek giyim eşyasının teda » rikinde, gerekse aksesuar hazırlığında pek | titiz hareket edilerek temsiller kuvvet -| lendirilmiş, sahne eşyası tasnif eği rek noksanlar bütçe imkânlarına göre ta- mamlanmış 7e köy temellerinin tezyidi yolunda hazırlıklar ileriemiştir. Spor oyunlurının hemen her çeşidine ehemmiyet verilmiş, otuza yakın güreş lan muvaflakiyetli bisiklet müsabakaları, kır ve sokak koşuları tertib edilmiş, ci- İrid, tenis, atletizm, voleybol üzerindeki çalışmalar devam etmiş, futbol takımları maçlardan çoğunu kazanmıştır. Sosyal yardım komitesi faaliyetini en ziyade mekteb talebesi ve bakımevi ü - zerinde teksif eylemiştir. Kadın ve er - kekler için okuyup yazma kursları, ik - mak dershaneleri, ecnebi lisan, daktilo, motör, ticaret, zehirli gazdan korunma kursları açılmış ve bu kurslardan yüzler. ce vatandaş diploma almıştır. Üç bin nüsha bir propaganda broşürü taboluna- İrak şehir ve köy halkına parasız dağıtık. mış, kütüphanenin kitab mevcudu art - miş, okuma odasına bütün gazete ve me mualar celbedilmiş, kitabsaray ve okuma odasından bir yılda altmış bin vatandaş istifade görmüş, gazete ve radyo nejri - yatına ehemmiyet verilmiştir. Nümüne köyü olarak ele alınan dört | köyde imar, iktısad, ve kültür bakımla - rından bir hayli güzel ve iyi neticeler temin olunmuş, civar bütün diğer köyler gezilerek köylüye her cihetten faydalı o- İlunmağa çalışılmıştır. Kıymetli tarih eserleri müzeye nakle dilmiş, müze idaresile birleşilerek Çu - kurovadaki amd ve höyüklerin şematik olarak yağlı boya bir haritası yapılmış ve bütün anıtların büyük mikyasta resim « lerile höyüklerden elde edilen çanak, çömlekler için muhtelif dolablar yaptırı. ve birçok garb vilâyetlerini içerisine a -İlarak ilmi surette tasnif edilmiştir. Adana (Hususi)— Çukurovanın en çok sevilen Toros &lübü i tertib ede - serme rek temsil, konser verdi ve o Topoğraf Fikri Sayar ile İlyas Çelik tarafından milli oyunlar O oynandı. Bin oTorossporlu » nun uzun uzun al - kışlarile (o takdirler kazanan (o konserde Neriman Demirbi - lek, Âli Öner, Adil Ülkü ve İzzet Ay - hanın monoloğu da- kikslarca slkışlanmak suretile bir kaç yerde tekrarlatıldı. eb Karadeniz fuarı Trabzonda kuruluyor Ataparkta açılacak olan fuar binalarının projeleri de hazırlanıyor Trabzon (Hususi) — İki yıldanberi | hummalı bir faaliyetle imarına çalışı - lan Atapark her ne Kadar Trabzon hal zırlanmakta ise de bu inşaatın asıl mak sad ve hedefi bu olmadığı son günler de anlaşılmıştır. Ataparkın 3 yıl zar - fında Zağnos köprüsile Kavak meyda- nında inşa edilen lise ve hastane bina” larının önüne kadar uzatılmak sureti" le bir fuar haline konulması için esaslı bir şekilde çalışılmaktadır. Bu yıl jandarma komutanlığı bina * sı civarına kadar olan kısmı istimlâk niz panayırıs adı verilecektir. Kara - deniz panayırına komşu dost Sovyet Rus hükümetinin Sovyet Ermenistan, Güreistan birlikleri, İran komşu ve kardeş hükümeti, hattâ Efganistan kar deş milletinin de ve Karadeniz etra - İfında bulunan Romanya, Bulgerisilan hükümetlerinin de iştirak edecekleri tahmin edilmektedir. 'Bu iş için yüz bin lira kadar bir pa“ ranın sarfına lüzum ve ihtiyaç hisse - dilmektedir. Bu hususta İktısad Vek$- letile yaplan muhabere meticesinde Vekâlet fuar işile kat'i ve ciddi suret- te meşgul olduğunu bildirmiştir. Şimdilik bir taraftan Ataparkın ge- nişletilerek inşasına hızla devam olun- duğu gibi ayrıca panayır ve serpiye aid binaların da projeleri hazırlattırılmak- tadır Panayır ve sergiye aid binaların pro- jeleri Trabzon meb'usu mühendis Mi- tat Aydın tarafından yapılmaktadır. Yozgadda halkın hastanede paras'z tedavi edilmesi kararlaştırı'dı Yozgad (Hususi) — Yozgad memle- ket hastanesinde tedavi edilen hasta vatandaşlar her yerde olduğu gibi üc- rete tabi tutuluyordu. Bu devre umur mi meclis hastanenin 30 yataktan 70 yatağa çıkarılmasına ve tedaviye ge “ len vatandaşlardan para alımmaması - na karar vermiştir. Hiç bir Vilâyet Umumi meclisince yapılmıyan bu kadirşinaslık, halk &ra- sında büyük bir memnuniyet uyandır | mıştır. Balıkesirde yeni tayinler ve nakiller Balıkesir (Hususi) — Balıkesir dürlüğüne tayin edilmişlir. X* Ankara Hususi Muhasebe muame- lât sefi Zeki Kızılkaya, terfian açık bu- Tunan Belhkesir seferberlik müdürlü - güne tayir edilmiştir. * Soma hükümet *sbibi Cemaleddin Aygen, açık bulunan Balıkesir hükü - met, tabhibliğine tayin edilmiştir. sili cidden güzel oldu. Dört maç yapmak ve dört temsil ver mek üzere musiki kolu ile beraber To- roslu gençler yakında Hataya gidecek- | Remzi Ayhanın sahneye koyduğul lerdir. Resim temsil (Kanun adamı) isimli piyesin tem -İ gösteriyor. “Pazar Ola Hasan Bey Diyor ki: — Hasan Bey geçenlerde .. Emekli bir albay, dün. .. Doğrumu şaşılacak şeyi.. Hasan Bey — Yalan de; sizin gazete yazıyordu... yanım dönmediğini iddia edi. yanlış olacak dostum, iz yor. gene dönüyor amma tersine İreketli çıkmıştır. Ür kı için bir tenezzüh mahalli olarak ha” jet ve kuvveti her edilerek hazırlanın bu fuara «Karade-| | Ürgüp o (Husu - si) — Ürgüpte 938 yılmda üzüm mah - sulü 937 yılma nis - beten beş misli be - güp üzümünün lez - tarafa üstün oldu - ğu İnhisarlar idare“ since de takdir edik miştir. İdare her se- ne üzüm ihtiyacını kazamızdan temin etmektedir. Geçen yıl İnhisarlar ida - resi Ürgüpten 200.000 kilo üzümü dört ayda ancek mübayaa etmiştir. Halbuki ay zarfında 629,960 kilo üzüm mübe- yaa etmiştir. Ve İnhisarlar idaresinin üzüm mübayaasından kazamıza Üzüm kurutma mevsiminde yağmurun fazla devam etmesi yüzünden üzümle- rimiz iyi kurutulamamışlır. İnhisarlar idaresi gene değeri (ile üzümlerimizi mübayaa etmiştir. Halkımızın elinde mühim miktarda üzüm mevcud olduğundan o yeniden mübayaata başlaması dört gözle bek - Tenmektedir. Kazamızın üzüm ihracatı ayrıca Kayseri, Sivas, Mersin, Nevşe » hir cihetlerine de yapılmaktadır. İhra- cat yekönn iki yüz bin kiloyu geçmiş - tir. Elyevm halk elinde sekiz yüz bin kilo üzüm olduğu tahmin edilmekte - dir. Bu nisbetin, üc misli de yaş üzüm, pekmez ve şarap yapılmak suretile da- hilde sarfedilmektedir. Şu (halde, 1,629,960 kilo üzüm çıkaran Ürgüp ka- zasının bir soma fabrikasına büyük ih- tiyacı vardır. Üzümlerin kurutma mev siminde yağmurların devam etmesi yü zünden halkımız büyük zararlara uğ - ramaktadır. Kazamızda soma fabrika - sı yanıldığı takdirde o Ürgüplüler bu zarardan kurtularak geniş mikyasta istifade etmiş olacaklardır. Orta Anadoluda Ürgübün bağcılığı ilk tedrisat müfettişlerinden (Zeki Ülke terflan açık bulunan Siird Maarif Mü- veren o gençleri Ürgüpte üzümcilü şarapçılık inkişaf ediyor Bağ sayısı her yıl biraz daha artıyor. Halk kazada bir soma fabrikasının inşasını bekliyor bu yıl üzümün çokluğu dolayısile iki; 6,929,560 kuruş para girmiştir. Bu yıl|leri olup lezzet ve kokusu k ve Ürgüpte Inhisarlar ambarlarından otobüslere üzüm yükletilirken son derece yükselmiştir. Üzüm bağla” rının mevcudu 38 bin parçayı bulmuş” tur. Yeni yetiştirilmekte olan bağ sa - yısı da 4 bin olmuştur. Üzümlerimi - zin çeşidleri beyaz, siyah, parmak ça - vuş, karaburcu, ve renkli hevek üzüm» çok iyidir. Ürgübün şarabı da çok rağbet ka - zanmıştır. Kazada dört şarap imalâtha- nesi vardır. Şarabın kilosu (azami 15 kuruştur. Kayseri, Ankara, Sivas, Er- zurum, Niğde illerine (o şarap ihracatı yükselmektedir. Alpulluda köy eğitmen karsu açılıyor Edime (Hususi) — Nisanın birinde üçüncü ders devresine başlıyacak olar köy eğitmenleri yetiştirme kursu Al - pulluda açılacaktır. Kurs Alpulluda köy öğretmen oku Tunun işgalindeki ilk okul binasında a çılacak ve köy öğretmen okulu Lüle - burgaz merkezinde tahsis edilen mu vakkat binaya nökledilecektir. Trakya köy öğretm - okulu için Lü- Wwburgaz-İstanbul as: 1 üzerinde ve Lüleburgaza beş kilometre kadar bir mesafede bu yaz yeniden bir okul bi - nası inşa edilecektir. Bu binanın yeri tayin ve tesbit edilmiş olüp proje ve keşinamesi hazırlanmaktadır. Ç Trakya ziraat kursu talebeleri çalışıyor Edirne (Hususi muhabirimizden) — Okur yazar köy çocuklarına muhtelif ziraat şubelerinin başlıca ve mühim iş“ leri üzerinde fenni bilgi edindirmek ve bu arada bilhassa yeni usullerde fidan” cılık ve bağcılık öğretmek maksad ve gayesile Trakya Umumi Müfettişliği tarafından Kânunuevvelin birinde a- çıldığını bildirdiğim ziraat kursu tale beleri hergün muntazaman ders gör * mektedirler. Kapali havalarda sabahleyin kültür, öğleden sonra zirai bilgiler, açık ha - yalarda umumi tatbikat dersi görmek- tedirler, Kurs talebelerinden 17 kişilik bir grup müdür Niyazi Acarın idare - sinde bölge dahilinde aşı ve budama tatbikatına çıkarak Havsa, Hasköy; Kırklareli, Pınarhisar ve Babaeski #i- danlıklarınde fayda: (çalışmalardan sonra Edirneye dönmüşlerdir. Talebeler evvelâ oHavsaya uğrayıp fidanlığı gezmişler ve 100 elma aşısı yapmışlardır. Havsadan sonre Haskö- ye geçmişler, burada 100 bağ çubuğu budıyarak yerlerine dikmişler ve ayrr- ca 2,000 akasya, 400 gladiçya fidanı budamışlardır. Güzel bir fidanlığı bulunan İnece nabiyesi için hazırlanan 15,000 kavak çeliği 30 bine çıkarılmış ve telebeler burada 2 bin kadar kavak ve gladiçya fidanı budamışlardır. İnece nahiyesinden sonra Kırklare - linde bir bağda 3500 aşı yapmışlardır. Vizeköy kollektif fidanlığı için bu se- ne hazırlanan 60 bin çelikten 30 bint dikilmiştir. Talebelerin bu seyahati çok faydah olmuştur. Gönderdiğim resimlerden biri tale - benin Vize fidanlığının arı İstasyonun- da arı kovanları üzerinde arıcılık tat - bikatını, diğeri de Hasköy kollektif fi- danlığında akasya fidanlarını buda makla meşgul olduklarını gösteri; eek.