29 Nisan 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

29 Nisan 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

POSTA Tercüme eden: H. Alas İngiltereye giden on altı Alman casusundan On ÜÇ İANESİ) Norveç en cok kısa bir zaman sonra İngilterede yakalandılar Fakat onlara geçtiğim bu «derse okadar esaslı idi ki, o İngiltereye giden bu on ditı casustan on Üç tanesi kısa bir zaman sonra orada yakalandı- lar! Bunlardan on iki tanesi muhtelif hapis cezalarına mahküm edildiler. geri kalan üç kişi ise, münhasıran İn - giliz hükümetinir şuurlu müsamaha - sile bu âkibetten kurtuldular. (!) Çün- kü İngiltereye giden 16 casusun on al- tısının da y nması tabiatile şüphe- i.. onun için, iki - üç etmek bir zaruretti. gelen bu üç casusun »af da, çok görünmesine rağmen, münhasırab gazete havadisle- rinden ve değikodularından ibaretti. Bütün bu olup bitenlerden sonra, meseleyi ciddi olarak düşündüğüm za- man, biraz ileri gittiğimin ben de far- kında oldum. Sefimin, daha işe baş - Idmadan evvel bana verdiği teminata rağmen, bu kadar büyük bir muvaffa- kiyetsizliğe uğrıyan bir zabite bundan sonra mühim ve esaslı bir i$ havale €- ceği şüpheli idi. Bunu nazarı dikkate aldığım için, son muvaffakivetsizliğimi örtmek dü - şüncesile, âmirlerim nazarında çılgınca telâkki edilebilecek bir iş yapmağa ka- rar verdim. Derhal albay Nikolaya bir mektub yazarak, bitaraf casusların son muvaffdkiyetsizliğfle derin bir hayal ımı, Ve bu hatayı ta- una uğradı mir için, bizz: rada ne olup ne bi j rar verdiğimi kendisine bildirdim. AJ - bay Nikolay, benim bu teklifimi büyük bir sevinç'e kabul etti Okuyucularımın çok iyi tahmin ede- çekleri üzere, haddi zatinde benim için ltereye gitmek meselesi işten bile ildi. Fakat buna rağmen ben, Al - marların gözünü boyamak için, icab eden bütün ihtiyat tedbirlerini almak- ta kusur etmedim. Ben bir Hollanda tüccarı sıfatile se- yahat ettim. Tıpkı Hollandalı tüccarlar gibi giyindim, Hattâ cebimde, haddi za- tinde hiç bir kıymet ifade etmemekle beraber bir de Hollanda pasaportu var- âı. Malüm olduğu üzere Umumi Harbde harbe iştirak eden her devletin sdhte pasaport imaline mahsus küçük bir a- telyesi vardı.. Bu atelyeler, her millete, her memlekete mahsus, arzu edilen miktarda pasaportlar imal ederlerdi. “Hem burlar o kadar iyi yapılırdı ki, en mütehassıs kimseler bile, bunların ha- ap nden bahsedildiği Balde on üçüncüsü mes- küt geçi; erhalde bu on üçüncüsü idam | kikilerini sahtelerinden ayırd edemez- lerdi. Bu meseleler, her casusluk ki - tabında ballandıra ballandıra o kadar anlatılmıştır ki, ayrıca bunun üzerinde tafsilât vermeği lüzumsuz buluyorum. Neyse, sözü uzatmıyayım. İngiltere- ye gelip te kimse tarafından farkedil - mediğime kanaat getirince, doğru tre- ne atlıyarak evimin bulunduğu köye yollandım. o Ebeveynimin beni büyük bir sevinç ve hayretle karşıladıklarını söylemiye lüzum bile görmüyorum. Evde, annemle, babamla biraz görüş - tükten, biraz da istirahat ettikten sonra | kendi resmi üniformamı giyerek doğru harbiye nezaretine gittim. Tabii beni orada da büyük bir sevinçle karşıladı- lar... Harbiye nezaretinde yaptığım temas- ler neticesinde, Almanların Verdün taarruzu hakkındaki gönderdiğim ma - Tümat ve kopyenin vaktinde alındığını öğrendiğimden maada, ayrica, onlara, Alman umummt karargâhının muhtelif faaliyetleri hakkmda bir yığın yeni malümat ta gelirdim. Garb cephesinde bulunmakta olan Alman fırkaları hak- kında mufassal m#lümat verdiğim gibi, ileride Rus cephesinden Garb cephe - sine nakilleri muhtemel olan fırkalar hakkında da onları tenvir ettim. Harbiye nezaretinde öyle bir sual yağmuruna tutulmuştum ki, bunlara cevdb vermiye bile vakit bulamıyor - dum.. Muhtelif dâlrelere mensub ya - rım düzineden ziyade askeri şef, benim- le konuşmak arzusunu göstermişti. Ay- rıca, Lord Kiçner'le de uzun bir mü - lâikat yapmak şerefine nail oldum. Ge- neral Havg gibi o da, uzun ve güzel söz söylemesini bilmiyen bir adamdı. Ya- nına gittiğim zaman Kiçner bir tek ke- lime söylemeksizin, bir dakika kadar beni tepeden tırnağa kadar süzdü. Bu dakika, bana bir asır kadar uzun gö - ründü. Ancak bundan sonra, bana ya- rım düzine kelime ihtiva eden bir takım cümleler halinde sual sormıya başladı. Fakat iş sözde değildi. Lordun yanın - dan ayrılınca bana sorduğu sualleri şöyle bir zihnimden geçirdim; ve işte ancak o zaman bu kısa suallerin içinde, her meselenin ruhunu kavrıyan çok &- saslı bir derinlik bulunduğunu farke - debildim. Almanyaya döndüğüm zaman, ora - daki Alman efendilerime, İngilterede boş vakit geçirmediğimi göstermek için, beraberimde götürülmek üzere zarar- siz bazı malümat verilmesini rica et - tim. Bu, tabij, bizimkiler için hiç de güç olmıyan bir işti, Yeni teşkil edilen or - dunun mütenddid fırkalarından üç ta- nesi Fransaya gönderilecekti. Bunlar Umumi Harbde, garb cepherinde İngilizlere ald boş kovanlar nakledilirken cepheye geldikten sonra, Almanların bunları keşfetmeleri, mevkilerini tayin etmeleri nihayet bir gün meselesi idi. Binsenaleyh Almanların nasıl olsa öğ- renecekleri bu malümatı, bir kaç gün önce onlara bildirmekte ne mahzur o- Jabilirdi.? (Arkası var) Günün Bulmacası 8910 “SOLDAN SAĞA: Seyahat notları: Osloda bir Pazar saba rağbet gören sporların başında futbol, boks ve atletizm gelmektedir, kayak sporlarına rağbet ise bunların hepsinin fevkindedir Oslo, 24 (Güreşçilerimizle beraber gi-| den drkadaşımız Ömer Besim (bildiri- yor) — Beynelmilel Güreş Federasyonu dün kongre münasebetile toplandı ve 2- şağıdaki kararları verdi: 1 — Avrupa güreş şampiyonası 1941 se- mesinde Fransada, 1942 de İtalyada yapı- lacaktır. 2 — Beynelmilel Güreş Federasyonu | intihabatı Finlandiyada 1940 olimpiyad- ları esnasında yapılacaktır. Olimpiyad-| larda müsabakalara sabah ve akşam de- vam edilecektir. 3 — Güreş minderinin eb'adı her yer- de 6X6 olacaktır. * Osloda bir Pazar sabahı... Koca şehir adeta boşalmış gibi, sebebini sordum: Herkes dağa gitti dediler. Hakikaten ei- var dağlar bembeyaz, şehirde de kar ek-| sik değil. dükkân vitrinieri kayak eşya- sile donaninış, elinde kayak, başında kü- lâh gezenler şehrin ekseriyetini | teşkil ediyor. Bir yabancı için Pazar günü şe- hirde oturulacak yer bulmak mümkün de- ğildir. Sağa, sola soruşturduktan sonra öğleden sonra bir futbol maçı olduğunu öğrenip soluğu doğru Trogner stadyo- munda aldım. 15 bin kişilik ahşab tribünleri kömür tozu sahası, devamlı yağmur ve kar do- layısile Taksim stadı kadar bataklık... Norveç şampiyonu Skeid ile birinci liğin dördüncüsü Strong takımları fakir ç0- cukları himaye cemiyeti tarafından ter- tib edilen bir turnuvanın finalini oym- yacaklarmış, Sadun oGalibin kulakları çınlasın Berlin olimpiyadından evvel yazdığı bir yazıda Norveçliler şimalliğir, şimal in. sanları ağır hareketli oldukları için milli takımımızın Norveçlileri yenebileceğini yazmıştı. Berlin ve Osloda seyrettiğim Norveç- liler çabuk ve uzun paslarla tam İngiliz futbolü oynuyorlar. Oyunda favule tesa- düf etmek mümkün değil, Sirong takımının karla beraber biraz daha hâkim oynamasma rağmen devre Güreşçilerimiz Berlinden geçerler» 0-0 a bitti. Stadın iki tarafıs*: 3 1g kahveler var. Haftaymda k Ik bu w»# toplanarak harıl harıl çay içiyor. İkinci devre mükemmel oynıyan b€ iki takım da birer gol yaptığından maf 1-1 e beraberlikle neticelendi. Turnuv#” nın garib bir hususiyeti olacak ki oyu ne temdid edildi, ne de başka bir güne t* hir edildi Hakem para atarak kur'a! kazanan Strong takımınm galibiyetini y lin etti. Maçtan sonra iki takım oyuncuların? da birbirlerinin ellerini sıkmaları defa gördüğüm ve çok hoşa giden sportmenliktir. Norveçte bütün takımlar o amatördü”” Hakemler de amatör olarak maçları #d# re ediyorlarmış... Osloda birinci lige dahil sekiz, ikin Vgde dokuz, üçüncü ligde altı klüp ve” dır, Her ligden alınan ikişer klüp ar# sında ayrıca milli küme maçları ya maktadır. Norveçte en çok rağbet gören sporları” başında futbol, boks ve atletizm gelmek tedir, Kayak sporlarına olan rağbet “ bunların hepsinin fevkindedir. Ömer Besim 6. Saray bugün Demirsporla karşılaşıyof Şehrimize gelmiş bulunan Ankara Demirspor takımı bugün Taksim sla- dında Galatassrayla ilk maçını yapa - 1 — Yirminel asrın en fazla revaç bulan | caktır. Milli kümede hâlen en iyi va- Çizgi. eğlencesi - 3 — İman edenler, 3 — Bir kadın ismi - Atın yavrusu. 4 — Ayı yuvası - Birlik. $ — Yalancı . Bir nota, $ — Damar - Beyaz. 7 — Çok iyi - Rabıt edatı. 8 — Biraz evvel - Birbirine yakın manala- ra gelen iki kelime arasma virgül ye- rine konulan bir Kelime, 9 — Feci . Kocası yahüd karısı ölmüş in- gan. 10 — Uzağı işaret için kullanılan nida - Beygir - Çocuk pudrası YUKARDAN AŞAĞI: 1 — Asab - Sayı. 3 — İman - Göz rengi. 3 — İstiğna - İki kere on. 4 — Fazla acar olan . Hissettirmek 8 — Osmanlı âram (kumpanyasının baş aktörü. 6 — Lohusa - Mana, T — Arnavudluk sakinleri, , 8 — Yanlış - Göz rengi, 9 — Taharri ettirmek. 10 — Tefrika. Bvvelki bulmacanın o halledilmiş şekli ziyette olan Ankara takımının şehri - mizde yapacağı maçlar alâka ile bek - lenmektedir. Galatasarayı ve arkasın- dan Beşiktaşı Ankarada yenen Demir- spora karşı Galatasarayın bugünkü maçı bir revanş olacaktır. Galatasaray kadrosuna aldığı Güneşlilerle takımını çok kuvvetlendirmiştir. Geçen hafta Vefaya karşı aldığı 4 - ! lik galibiyet ve çıkardıkları iyi oyun bunun bir de- Tilidir. Demirsporun seri ve anlaşmış bir takım olduğu söylenildiğine göre bizce bu maçta galibiyet şansı iki ta- raf için de müsavidir. Galatasarayın takım anlaşmasındd biraz aksaması galibiyet fbresini Ankaralılara, Demir- Bugünkü spor hareketleri Taksim stadında: Pera, İstanbulspor - Kurtuluş, Bey&ö muhtelitleri saat 14,80, Galatasaray-A”” kara Demirspor Çenilli küme) saat 1 Şeref stadında: a Mektebler arasında futbol maçla” sast 1430, Vefa - Pertevniyal, İstanbf Hsesi - Yüne Ülkü, Haydarpaşa - ye Msesi, İstanbul Kız lisesinde: Kızlar arasında voleybol müsabaks “ iarı saat 15, Kabataş lisesinde: Erkekler arasında — voleybol maçif sat 14. Fenerbahçe stadında: Atletizm müsabakaları saat 18. bitmesi ne kadar kuvvetli bir yu dahilinde ise pek az farkla iki taki”, dan birinin kazanması da muhte porluların da saha ve seyirci yabancı- | dir. M.T lığı dolayısile hakiki oyunlarını tuttu-| O ( Spor haberlerimizin deva ratmamaları ibreyi Galatasaray tara - 15 inci sayfada ) fına çevirebilir. Maçın beraberlikle o. " 0) Milli Küme fiküstüründe değişiklik Görülen lüzum üzerine Milli küme fiküstüründe aşağıda gösterilen tadili Oynıyacak K. Oynanılacak M. O Eski Maç. 7. Yeni Maç. X Fenerbahçe - Vefa İstanbul 285.939 215939 Beşiktaş - Vefa > 46.939 3.6939 Galatasaray - Vefa » 21939 11939 Demirspor - Vefa , 10.6999 8709 Demirspor - Beşiktaş , Beşiktaş klübü idarecilerinden Sadriya İzmirde Beşiktaş - Ateşspor maçı” 11.6.9839 97.939 bir hareketi dolayısile bir ihtar, Ankarada Beşiktaş - Demirspor, Beşikta$ * karagücü maçlarındaki hareketlerinden dolayı da üç ay geçici hak mehi” cezaları verilmiştir Tebliğ tarihi olan 24/4/1339 tarihinden itibaren bu ce kil mer'iyete girmiş olacaktır.