27 Haziran 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

27 Haziran 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

27 Haziran Slovakyada yerli askerlerle Almanlar arasında çarpışmalar Oldu Her iki taraftan da 10 kişi öldü, Halk : “ Almanlar dışarı! ,, diye bağırdı Şehir halkı, sokaklardan geçerek: «Ya- şasin serbest Slovakya, Almanlar dışa- ri» diye bağırmışlardır. Slovakyada Macarlar lehine Verşova 2ö (A.A.) — Bratislavadan Put ajansına bildiriliyor: S'ovakyada Zilina'da Slovak asker - erile bu şehirde bulunmakla olan Al man kıt'aları arasında bir arbede vu- propaganda kubulmuştur. Bratislava 26 (A.A.) — Slovak ma - «Express Poranny» gazetesine görö,|kamları Zips mıntakasında ikisi Alman her iki taraftan da 10 kişi ölmüş ve bir) papazı olmak üzere 7 kişi tevkif etmiş çok kişiler yaralanmıştır. Sivil halk,İtir. Bunlar, halkı Macar mini marşı Slovaklardan yana çıkarak Alman as -İsöylemeğe mecbur ediyorlardı. Mınta- kerterinden birkaçının silâhını almış -İkada mütemadiyen hükümet aleyhin - tır. de beyannameler dağıtılmakta ve Slo- Söylendiğine #öfe, Hiinka'nın doğ-| vak makamları buna nihayet vermek duğu Ruzemberk ( şehrinde de bunaliçin sık: tahkikat ve tevkifat yapmak - ae NANA benzer bazı hâdiseler cereyan etmiştir. !tadırlar. eyi Satiye binası yolsuzluğu Araya Pazarın girmesi dolay:sile 24)leri, Reasürans şirketi sabık müdürü saat için tevakkuf eden Satiye binası yolsuzluğu tahkikatı, dün sabahtan iti-İlüzumunu doğurmuştur. baren ayni hızla devam ederek, ni safhalar arzetmiştir. Müddelumu: ve sorgu hâkimliğini geç vakte kadar gal eden, dünkü tahkikatın tafs'lâtını bildiriyoruz: Hamdi Eminin tevkifi Tahkikat, hakkında ihzar müzekke- resi kesilmiş olup, Cumartesi akşamı Ankaradan şehrimize dönen Denizbank Refi Bayarın da malümatına müracaat Refi Bayar, dün adliyeye davet olunarak bu me - sele etrafında, bizzat Müddeiumumilik makamı tarafından kendisinden malü - mat alınmıştır. Tevkif kararına itiraz Hâdise mevkuflarından hiçbiri, Me - (eos müstesna, dün tevkif kararına iti- raz veya tahliye talebinde bulunma - mışlardır. Yalnız Rejans müdürü Me - umum müdür muavinlerinden Hamdi | t90S Temel, ağırcezaya mürncaatle hak Emin Çapın, öğleden evvel Müddeiu - mumiliğe müracaat ederek, isticvab i- çin bazır olduğunu bildirmesile başla - mıştır. Hamdi Emin derhal 4 üncü sor- gu bâkimi Saminin huzuruna çıkartıla- rak, sorguya çekilmiş ve neticede tev- kifine karar verilmiştir. Hamdi Emin Çap, mevzuybahs Satiye meselesinde kendisinin hiçbir alâkası olmadığını söylemektedir. Böylece, hâdisede mev- kuf Oo bulunanların adedi 9 u bulmuş, müddetumumilikçe sorgu hükimliğine tevdi olunan tahkikat dosyasında maz- nun sıfatını taşıyanlar arasında, İ vab edilmemiş kimse kalmamıştır. Şahidler dinleniliyor Sorgu hâkimliği Hamdi Emin hakkın kif kararı verdikten sonra, adedi kabarık o şahidlerini dinlemeğe mıştır. Şahidlerden dün dinleni leri şunlardır; Satiye Şir- Ferid, Denizbank binalar servisi yüksek mimar: Farih Köprülü, limanlar umum müdür muavini Hâmid Saracoğlu, Denizbank yapı ve binalar şef muavini (Veli Arsova, Denizbank yüksek mimarlarından Naci Meltem, Denizbank memurlarından Meliha, han kanın muhaberat servisi memurların - dan Murad, Leman Berçmen, Hâdiye, Zübeyde ve Leman. Bu şahidlerden bir kısmı yolsuz hâ- dise münasebetile yürüyen muamele et rafında bildiklerini anlatmışlar, bazı - ları da ademi malümat beyan etmiş - lerdir. Diğer şahidlerin dinlenilmeleri- ne bugün devam olunacaktır. Cumartesi günü isticvab edilen Rea- sürans avukatı Atıf Ödül ile, ikinci de- fa sorguya çekilerek; tevkif olunan Ma- Ik Kevkeb. tahkikatın seyri üzerinde rol oynıyan bazı mühim izahat vermiş- Jer ve bilhassa ayrıca tahkik mevzuu o- ian 12 bin 500 lira komisyon meselesi - ne temas ederek, keyfiyeti izah etmiş- erdir. Bunan üzerine, Jerans Şirketi müdürü Meteosun yeniden dirlenilme! sine lüzum görülerek, maznun dün Tev' kifhaneden sorgu hâkimliğine getiril - miştir. Meteos, dün kendisile görüşen bir muharririmize, oldukça yorgun bir ta- vırla: «— Hâlen, hiçbir şey düşünmeye va- kit bulamadım. Hüdise, tahkik safha - sına girmiş bulunuyor. Sonunda, kim - İerin suçla alâkası olduğu anlaşılabi - devektir tabii.» Demiştir. Malik Kevkeb ve Atıf Ödülün ifade- ındaki karara itiraz etmiş, fakat İti - razı reddedilmiştir. Yanlış bir haber Mevkuflar, Tevkifbanede her mev - kufun gördüğü muameleyi görmekte dizler. Bir gazetenin yazdığı gibi, tec - rid edilmiş değillerdir. Tahkikatâ, bugün de devam oluna - rak, en bir zamanda neticelendi - rilecektir. Meselenin hukuki cephesi &atiye meselesinin cezai cephesi müd deiumumilik tarafından takib olunur - -İken, hukuk! cephesile de asliye ! inci ticaret mahkemesi meşgul bulunmak - tair. Denizbank usulsüz ve yolsuz şekil- de satılan bina parasının, Satiye şirke- li tarafından ödenmesini istemektedir. öylece banka ile şirket arasında hâ - sıl olan ihtilâf o asliye birinci ticaret mahkemesi tetkik ve tahkik etmekte - dir. Bu tahkikat da tekemmül etmek- te olduğundan, hâdisenin hukuki cep - hesi de, yakında muhakeme safhasına intikal edecektir. 'Tiyençinde son vaziyet Londra 26 (Hususi) — Bugün Ti - yerçin ablukasının 13 üncü günüdür. Japonlar bu sabah tekrar, imtiyazlı mın takeya yiyecek taş'makta olan 3 İngi - liz kömyonunu durdurmuşlar ve pek uzum süren bir araştırmadan sonra ser best bırakmışlardır. Şanghay'dan ahnan haberlere göre de, Suateu limanına girmiş olan İngiliz ticaret gemilerine yüklerini boşaltma- ğa veya yeni yük almağa müsaade edil memiştir. Diğer taraftan Hunan eyaletinde de Japon Layyareleri, bir hava hücumu esrasında 'bir Kanadalı misyoneri ve karısını bile bile öklürmüşlerdir. Londra 26 — Tiyençin hâdiseleri hak. kında Avam Kamarasında obeyâral bulunan Başvekil Çemberlayn demiştir ki: Lord Halifaks, bu hususta Jarcnyanın Londra elçisile yaptığı mülükatla ener. $ik bir Bsan kullanmıştır. İngiliz sefiri Crsigie de Tokyvoda ayni şekilde Arita nezdind: teşebbüste bulun. muş ve nazırla beraber ha'i hazırdaki va, ziyeti bütün satahati!s müzakere etm tir, Bu müzakereler nelicesinde Tientsin işi nin halledileceğini ümid ediyorum.» | italya Balkanlarda propaganda yapmak için hazırlanıyormuş Londra 26 (Hususi) —- Romadan alınan haberlere göre İta'yan makamları, Bal - kanlarda geniş mikyasta bir propaganda faaliyetine hazırlanmaktadırira. Bu propaganda teşkilâtının merkezi Arnavudlukta olacaktır. Teşkilât tarafın. dan bütün Balkan lisanlarle bir gazete neşredilecek ve bu gazete parasız ölarak mevzuubahs memleketlere gönderilecek. tir. Türk alfabesi Maarif Vekâleti bir dedi- koduyu tekzib ediyor Ankara 26 (A.A.) — Maarif Vekili - ğinden: Türk alfabesinin tadili hususunun dü. şünülmediğini ve bu yolda her hangi bir teşebbüsün mevzuu bahsolmadığını be .İ yana Anadolu ajansı mezundur. Almanyanın Danzigde hazırlıkları Varşova 26 (Hususi) — Almanlar, Dansig'de 16.20 yaşındaki (o gençleri toplayarak; iki hafta müddetle talim görmek üzere Şarki Prusyaya gönder- mektedirler. Nazi Freikor'larına (serbest kıtaat) mahsus askeri talim görecek olan bu gençlere, hareket ve faaliyetlerini e- beveynlerinden dahi gizli tutmaları İ- çin emir verilmiştir. : Diğ r taraftan Alman gizli polisi sefi Himmler bugün Danzize gelerek, Na.! zi şefi Forster ve Danzig polis müdürü ile uzun boylu görüşmüş! Bu ziyaretin maksadı henüz anlaşıl-| msemışır. Hamidiye mekteb gemisi Zonguldakta Zonguldak 26 (A.A.) — Dün limanı. mıza gelen mekteb gemisi kumandanı valiyi ziyaret etmiş ve vali iadei ziya - ret ederek topla selâmlanmıştır. Sa - bahtan saat 6 ya kadar bütün halk ge- miyi gezmişlerdir. Saat 17 de çok ka - labalık bir halk huzurile Zonguldak spor klübü ile Hemidiyr spor klübü arasında yapılan futbol maçı 3-3 e be- raberlikle bitmiştir. Saat 20 de şehir parkında belediye tarafından Hamidi- ye sübayları şerefine bir ziyafet tertib edilmiş, bu ziyafette vali ve Parti baş! vi reisi ve bütün rücsa hazır bulun - muştur. Kızılcahamamın soğuksu mesirelerinde b'r gazino açılıyor sile belediye Kızılcahamamın S6; mesirelerinde bir gazino açmak üzere ihzarata başlamıştır. Gazinonun mal - zeme vesairesi derhal temin edilerek insaalı ilerletilmiştir. Bu sene Kızılcahamamdan Soğuksu lara giden çamlıklar yolu genişletilmiş ve yal tesviye edilerek otobüsler ufak bir ücret mukabilinde Kızılcahamamla Soğuksular arasında muntazam gidiş geliş seferleri yapmağa başlamıştır. Bu meyanda ailelerin oturmaları için hu - susi yerler ayrılarak etrafı çam dalla - rile çevrilmiş, buraya güzel bir şekil verilmiştir. Cumartesi ve Pazar gün - leri Ankara ve civarından birçok ge - ziciler gelmektedir. Kara Kule 16 ncı asırda İstanbula gelen Bohemyalı Baron Wratislavın maceraları kanı Halid Aksoy, belediye reisi, Halke| Kızılcahamam (Hususi) — Bu sene! halkın istirahatini temin etmek gaye -| Sovyetlerle Japonlar arasında çarpışmalar (Baştarafı 1 inci sayfada) cümhuriyeti kıtaatı ile Japon - Mançu ki. tastı arasında vukubulan müsademeler gol kıtaatının Mançuri hududunu geçme. lerinden ileri göldiğini hakikate mugayir bir şekilde iddia edöyorlar. Ayni zamanda Japon gazeteleri Moğol kıtaatının ve tay yarelerinin ağır zayiat verdiklerini de ö- ğünerek bildiriyorlar. Moğol . Sovyet kıtaatı kurmayından alman malümata iştinaden tass ajansı, bu hâdiseler hakkında aşağıdaki doğru malümatı neşre mezun bulunmaktadır: Hakikatte Mançuri hududunda Buir - nor gölü mıntakasında aşağıdaki hâdise. ler vukubulmuştur: 11 Mayısta Buirnor gölünün doğu ce - hubunda ve Kalkın gö! nehrinin 16 ilâ 20 kilömetre doğusunda bulunan Nomon - kan bölgesindeki Moğol hudud karakolla. ri Japon . Mançur: kıtaatını ani baskını. na uğrıyarak nehrin batısına doğru çe - kilmeğe mecbur kalmışlardır. 12 Mayıstan sonra 10 gün zarfında he. men her gün bu bölgede müsademeler vukubulmuş ve iki taraf ölü ve yaralı bırakmışlardır. 22 Mayısta, Moğol topraklarına dahâ derin bir surette girmeğe teşebbüs eden takviyeli Japon Mançuri krtaatı hudud haricine püskürtülmüşlerdir. 28 ve 29 Mayısta; Japon - Mançuri kı- taatı tanklı, toplu ve tayyareli taze Ja. pon kuvvetlerile takviye edilerek yeni » den Moğol topraklarına girmişle-dir. Ay. ni zamanda hududa yetişen Moğol kıtaatı bunları dağıtmıştır. Japon - Msnçuri kı. taatı 400 ölü, birçok yaral, ve silâh bı - rakmıştır. Moğol ordusu bu muharebe . lerde 40 ölü ve 70 yaralı vermiştir. Ölen üç kurmay sübayının üzerinde bu lunan vesikalar Hailardaki 23 üncü Ja - pon fırkası kumandanının hakiki bır em. ri bulunmuştur. Bu sübayıardan biri yar. bay Adzama kolunun kurmay sübayıdır. Fırka kumandanı Generai Kamatsubarı tikredilen emrinde «fırkanın, bizzal ken. di kıt e Kalkın gölü bölgesindeki dış Moğolistan kıtaatımı imha etmesi lüzu » munu bidirmektedir. Bir taraftan kâra kuvvetleri müsade. me ederken havada da muhârebeler ce. /reyan etmiştir. 25 Mayısta avcı ve bombardıman tay- yarelerinden mürekkeb bir hava filosu ansızın Moğol tayyare meydanlarına ta. arruz etmiştir. Moğol tayyareleri hazır. lanmakta geç kaldıklarından düşman bundan istifade etmiş, Moğol . Sovyetler 9 ve Japonlar 2 tayyare kaybetmişlerdir Nihayet Japon tayyarelori süratle üsle . rine dönmeğe mecbur kalmışlardır. 22 Haziranda 120 Japon tayyaresi tek. rar hücum etmiş ve 95 Moğol - Sovyet tayyaresi bu hücuma muksbele eylemiş. tir. Bu muharebede 31 Japon ve 12 Mo. gol - Sovyet tayyaresi düşmüştür. 24 Haziranda, 80 Japon - Mançuri tay- yaresi 60 Moğol tayyaresi ile tekrar mu. ve 25 Japon . Mançuri düşürülmüştür. Buna mukabil Moğol - Sovyet tayyaresi düş. 25 Haziranda hiç bir hâdise olmamıştır. Sovyet . Moğol kıtaatı halen Kalkın gö. lü nehrinin değx bölgesinde bütün hu - dud roktalarını işgal etmektedirler. Bütün bu müsademe devrelerinde, Sov vet kıtaatı, tayyarelerin düşman tayya - telerini takib için zarurf olarak Mançuri toprakları üzerinden uçmaları müstesna olmak üzere, muayyen olan hududu kat'i yen geçmemişlerdir. Moskova 26 (A.A.) — Harici Moğolis. tan ve Mançuri hududunda bir aydan beri mühim hava ve kara muharebeleri cereyan ettiği resmi bir tebliğde teyid e. dilmektedir. 22 ve 24 Haziranda cereyan eden mu - harebeler esnasında 58 Japon - Mançuri ve 1$ Moğol. Sovyet teyyaresi düşürül - müştür. Tanklara karşı çok mllessir bir top bulundu Vaşingtan 26 (A.A.N — «Army Ordo - nance» adındaki askeri mecmua yeni sis. tem 37 milimetrelik antılank topu hakkın da bir etü: neşretmektedir. Bu topun mermisi 800 metre mesafe - den 38 milimetrelik bir zırh delmekte « dir. Çok kullanışlı olan bu top ancak 499 İle ağırlığındadır. Bu top'arın hedefi İs. Pek yakında “Son Posta,,da mala Ri panyada olduğu gibi kütte halinde yapı - lacük tank hücumlarını kırmaklır, © Samimiyet ve sürat Yazan: Selim Ragıp Emeç ————— ii ç, dör; gün içinde halledilece. U ği sanılan Moskova müzake « releri, aradan on günden fazla bir zâ man geçmesine rağmen hâlâ bir netic2. i ye varamamıştır. Bunun sebebi, So Li Rusya hükümetinin; İngilizlerle Fran - sızlar tarafından yapılan muhtelif tek lifleri, kale alınamıyacak şekilde buldu. ğu için reddetmesidir. Bu münasebetle Londranın ve Paris'n memnuniyetsizli - ğini icab ettirecek bazı hâdiselerin vu kuundan da bahsolunmaktadır. 5 t Rusya, Londra kaynaklarına BAzArĞN İngiltereye verdiği cevabları, kendi tah. | riri karşılığının Londraya varmasını bek lemeden ajanslar vasıtasile meşretmiş ve bu neşriyatı, bir parça da, dürüş! bir si kilde yapmıştır. Araya ufak, tefek baz i soğukluklar sokan bu hâdiselerden dola. yı müzakerenin inkıtaa uğraması elbette ki mevzuubâhs değildir. Hattâ, İngilte. © renin Maskova sefiri, Sovyet Rusya hü » kümetine daha bir miktar tavizde bulu - nulmasını hükümetine tavsiye dahi et miştir. Şayed İngiltere ve Fransa, tavsiyeleri kabul ederek o feragatlerin ği hududunu bir parça artırırlarsa, müm kündür ki yakın bir ade memnun; verici bir netice elde edilsin. Fakat İn gitere ve Fransanın bu faaliyeti karşı « sında tolaliter devletlerin baş durduk « larını sanmak hatadır. Bir Alman eko « nomik heyetinin şu sırada Rusyaya gi deceğine dair olan haberlerin tekzib & re rağmen bu vadideki şayialar ısrarla deveran etmektedir. Hattâ Al. münyanın, ekonomik amele? siya. si bir anlı ile tamamlamak arzusun. da me ei bazı deliller de mü. â şahade edilmiyor değil. Bu vadide Paris | kaynaklarından son günlerde şayanı dik. kat bir takım haberler tereşşüh etmek - tedir ki ciddiyetle kale alınmak gerektir. Demokratik cephenin bir an evvel tesi etmesi için süratle hareket etmiye lüzum. vardır. Eğr bu sürat iltizam edilmez ve | tarafeynin görüşmeleri bir pazarlık sh niyeti içinde bocalayıp giderse totaliter devletlerin karşı taraf üzerinde beklen. medik siyasi bir tetevvuk ihraz mümkündür. Acele ve samımiyet. Vözi “ yetin icdb ettirdiği bu iki esas suru gözden kaçırılmaması lâzımdır. Selim Ragıp Emeç Turkiyede ik defa eleyin futbol oynanacak (Baştarafı 1 inci sayfada) Muhtelif senelerde Macaristan ve Mer kei Avrupa şampiyonluğunu kazanmış olan F. T. C. 1822 senesinde ilk defa İs. tanbula gelmiş, 'Galatasarayla 1-1 bera ği bere kalmış, Fenerbahçe ve Altınorduyu mağlüb etmişti. z «Ferensi Varuş Torney Club» namile maruf olan Macar tâkımı doktor Şarasl gibi dünyaca tanınmış bir oyuncuya MA. liktir. e F.T. C. takımının 11 ve 18 Temmuzda yapacağı iki maç ta Taksim stadında ge. ce dokuzda oynanacaktır. id m e ig varr * “. — & Bir ingiliz gazetesinin ortaya attığı teklif iktibas ediyoruz: - «Türkiye, Pilistinle Suriyeyi neden al. masın? Bunlar Akdeniz kıyılarında, hi vi maye alında bulunan , bölgelerdir ki. Türkler onları kolayca idare edebilirlen Fransa ile Büyük Britanyanın karşliâş . lıkları müşkülleri bertaraf ederler. On. ların müstemleke idaresi hususunda fıtri dehaları vardır. S Bu böyle olduğu takdirde, gerek Fran. sanın ve gerek İngüterenin elde edecek. leri menfaat azimdir. Ayni zamanda sirt. mızdaki yükü salâhivetli ellere terkat . miğ oluruz.» a