7 Temmuz 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

7 Temmuz 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Belediye sarayının biran evvel İnşası için tetkikat yapılıyor. Sultanahmed meydanında ayni sırada yapılacak adliye, belediye, vilâyet sarayları için müşterek bir cephe projesi vücude getirilecek Sultanahmed camisinin karşısındaki &a) evvel inşası iktiza etmekledir. Şehrimiz - hada inşa edilecek belediye sarayı için |deki belediye şubelerindeki memur sayı. yapılan etüdler ilerlemektedir. Vali velsi vilâyet kadrosundan fazla olduğu için, belediye reisi Lütfi Kırdar bu işe ihtisa.| belediye sarayı ayni sırada yapılacak ve sma binaen imar işleri müdürü Hüsmü Keseroğlunu memür etmiştir. Belediye şubelerinden kaçar odaya ih. #iyaçları olduğu, odaların ne kadar bü. yüklükte olmasını istedikleri sirulmuş - tur. Şubeler birer birer cevablarını imar işleri müdürlüğüne göndermektedir. Şubelerin binasızlık yüzünden ayrı ay. rı yerlerde olması işleri sekteye uğrat » makta, eshabi mesalihe zorluk vermekte. dir. Bu yüzden belediye sarayının tir an Denizbanktan açıkta kalan memurlara tazminat verilecek Denizbankın lâğvından sonra, Devlet Denizyilları Umum Müdürlüğü kadrosu. na dahil olmıyan ve bu yüzden açıkta ka, lan 120 memura tazminat verilmesi Mü . nakalât Vekâletince karar altına alın . mıştır. Tazminat miktârı için şu şeklihal bu. İanmuştur: Her memura maaş ve kıdemine göre para verilecektir, tevziata bu hafta için. de başlanacaktır. Kültür işleri: Sarıyerde ilkokullar mıntakası sergisi açılıyor Saray kazası dahilindeki ilk okulların meydana getirdikleri eserleri muhit hal. kma ve talebe velilerine daha yakından tanıtmak maksadile Sarıyer 14 üncü okul binasında ilk okullar mıntaks sergisi vü. cude getirilmiştir. Serginin açılma töreni yarın asat on yedide yapılacak ve 16 Haziran tarihine vilâyet sarayından büyük olacaktır. Sultanahmed meydanında ayni sırada yapılacak adliye, belediye ve vilâyet 8a. raylarının cepheleri Sultanahmed cami - sinin tarzı mimarisine uydurulacağı için projeler hazırlandıktan sonra her üç bi - nanın projesini hazırlıyanlar Prostün da fikrini aldıktan sonra bir cephe vücude getirilecektir. He: üç binanm cep hesi ayni tarzda olacaktır. projesi Eğlence yerlerindeki tarifeler yüzde otuz nisbetinde indirilec-k * Belediye eğlence yerlerindeki tarife - lerdeki fiatları yüzde oluz nisbetinde in- direcektir. Bu esasları iktiza eden tarife örnekleri dün daimi encümene sevkedil. miştir. Eğlence yerlerinde yeyip, içenler kah. ve, çay içecekleri esnada beş veya on ku. ruş vereceklerdir. Pazar günleri eğlence yerlerinde değişik tarife kullanılmıya - caktır. Müteferrik: Köprü dubalarını tamir için bir kızak yapılacak Köprü dubalarının tamiri için altmış bin lira ayrılmıştır. Dubaları tamır et - mek üzere Balatta bir kızak yapılacaktır. Gümrük Muhafaza Genel Komutanı ve Muhafaza Başmüdürü dün geldiler Trakyadaki gümrük tesisat ve teşkilâ. kadar ziyaretçilere açık bulundurula .|tını teftiş eden gümrük muhalaza genel caktır. Şehir işleri: İstanbulun müstakbel şekline ald bir proje hazırlandı Mimar Sabri İstanbulun müstakbel şekline sâd bir proje hazırlamıştır. Şehir. ilik mütehassısı Prost şehir plânının de. tablarını hazırlarken Sabrinin projesini nazarı dikkate alacaktır. Ekmek fabrikasının şartnamesi hazırlanacak Ekmek fabrikasının inşaatma aid şort. komutanı Tümgeneral İbrahim Lütfi Ne, İstanbul muhafaza başmüdürü Hasan, dün Çanakkaleden şehrimize dönmüş . lerdir. Vakıf memba suları ucuzlatı'amıyor. Vakıflar umum müdürlüğü Taşdelen ve Defneli sularmı ucuzlatabilmek için tetkikler yapmış ve masraf fazlalığı mü. nasebetile fiatlarda yeniden tenzilât ya pılmasina imkân görememiştir. İtfaiyeye yeniden levezim alınacak İtfsiyeye yeniden otomatik merdiven, bameyi hazırlamak zere belediyede bir) Pompalı kamyon, iki arazoz, iki moto - komisyon kurulacaktır. bin metre hortum alı . ene kerlanaka; e İyon, pen Sele hee lacak mında yangın zuhur etmiş ise de, sira » (© © Kızılay haftası devam ediyor | Kızlay haftası münasebetile Kırlay)alâkasnı çekmiş ve bu vesile ile Kızday, © Fatih şubesi Fatih parkı'dabilinde küçük üye olmak için gösterilen tehalük art . kıt'ada bir Kızılay hastanesi ve bir Kazıl. | mıştır. Bu hususta Fatih Kızilay şubesi ay yemekhanesi maketi vücude getir .İidene heyeti de büyük mesai sarfetmiş . miştir. Bütün müştemilât ve teferristıltir. Resim Fatih perkında vücude geti . da Mhtiva eden bu maketler halkın büyük |rilen meketi göstermektedir. | ingiltereye sipariş edilecek vapurlar için tetkikat yapılıyor İngiltereye ısmarlanan ve bedelleri Türkiye namına açılan iktısadi kredi ile ödenecek olan 1l posta yapurunun inşa- sına, hacmine ve teknik teferrüatına 'mü- teallik tetkiklere devam edilmektedir. Bu vapurlar, evvelce mülga Deniz - bank zamanında ısmarlanmış ve son te « beddüller üzerine münakâsa durdurul « muş idi. Halen yapılmakta ilan tetkiklere na - izaran, hang: * miktar vapurun "etilmesi icab ettiği yeniden tesbit edi. lecek ve münakası şartları da değiştiri - »cektir. #. Tahmil ve tahliye amelesinin itirazı vekâlete bildirildi Tahmil ve tahliye amelesinin yevmi - yelerinden kesilen vergi miktarının art. tırılması yüzünden, ameleler bazı iti - razlarda bulunmuşlardır. Yaptığımız tahkikata nazaran, mali yece, yevmiyelerden tevkif olunacak wergi miktarı hakkında yeni bir tebliğat yapılrsıştır. Denizyolları İşletme idarsi mevzuubahs tebliğ üzerine, hâdisede yanlışlık olması ihtimalini düşünerek | meseleyi ayrıca tetkik ettirmiş ve her iki boktai nazarı, yani maliyenin fikri ile idarenin hukuki bakımdan mütalcasını Münakalât Vekâletine bildirmiştir. Meselenin idari kanaldan halline ka - dar, tahmil ve tahliye amelelerinin yev. miyelerinden yapılan vergi tevkifatı eski hâddini muhafaza edecektir. İstanbul Parti Reis Vekili Seçildi İstanbulun: Parti reis vekilini seçmek üzere vilâyet ilare heyeti Pazartesi günü valinin riyaseti altında toplanacaktır. Reis vekilliğine Edebiyat Fakültesi deka. nı Hâmidin seçilmesi muhtemeldir. Reis seçimi Parti müfettişi geldikten sona ya. pılacaktır. Poliste : | Bir otomobil bir adama çarpıp yaraladı Şoför İsmailin idaresindeki 1797 nu - maralı otomobil, o Galatada oOkçumusa caddesinden geçerken, Samuücl adında birine çarparak yaralamıştır. Yaralınm müdavatı yapilmış, suçlu şoför yakalanmıştır. Bir hamamın külhanı tutuştu 'Eyübde Eeskiyeni caddesinde Zeynele aid 19 numaralı hamamın külhan kıs - yetine meydan verilmeden hemen sön » dürülmüştür. Kızıltoprakta bir eve yıldırım düştü Kımktoprakta Bostan sokağında Mus - tafaya aid 11 numaralı eve yıldırım isa. bet etmiş, kapı ve duvarları hâsara uğ. tatmıştır. İnsanca bir zayiat olmamıştır. Toplantılar: Türk Maarif Cemiyeti umumi heyeti toplantısı 'Pürk Maarif Cemiyeti umumi beyeli 3- 17-1989 tarihinde fevkalâde toplanarak 8812 numaralı cemiyetler kanununa göre esas ni- sannamesinde yapılması zaruri değişiklik- leri müzakere ve kabul etmiştir. Yeni nizamname hükmüne göre merkez idare beyetine Olümharbaşkanlığı umumi kâtibi Kemal Gedeles, Başbakanlık müsteşa mn Vehbi Demirel, Ankara velisi Nevzad Tan- doğan, Urfa sayları Refet Ülgen, İzmir say- Işvi Rahmi Köken,, İstanbul saylavı Fakihe Öymen, Beyazıd sayları Halid Bayrak, Ma - Vekâleti talim ve terbiye başkanı İh - Bungu, Devlet Şürazı birinci daire baş- Gefik Yürekli, Başvekâlet müsteşar mu Hayda Günver, Riyaziye öğretmeni Çabukgü, hesab murakıblıklarına da sayları Muhittin Baha Pars, riya - öğretmeni Hümiye Denez seçilerek bap- nihayet verilmiştir. piğgeere Nevyork sergisindeki Türk paviyonunun temin ettiği faydalar Sergi hakkımızda yanlış düşünceler besliyen Amerika- lılara bizi tanıtmakla beraber iki memleket arasındaki münasebetleri sıklaştırmağa da vasıta oldu Mili iş birliğinin muhassalası Olan İsiyasi ve iktisadi münasebetleri sıklaştır. Nevyork sergisi Türk paviyonu, memle -| mağa vesile babşedecek büyük bir vasıta ketimizin yalnız mahsullerini ve mâ - mullerini değil, milli idealleri ve milli karakteri, Türk “varlığının her sahadaki kabiliyetlerini hakiki çehresle (temsile çalışmaktadır. Nevyork sergisi her beynelmilel ser - ginin haiz olduğu ehemmiyetten başka «yarının dünyasi» na ve «sulh hizmetin ne milletlerin getirebilesekleri yardımın bir ifadesi olmak maksadını da takib et tiği için, bir egaye> olarak değil, sergiye milletimiz ve memleketimiz bakkında dünyaca bilinmesinde fayda olan muay. yen davalafımız ve musyyen menfaate. rimiz bakimindan istifade edilmesi icab eden bir «vasılas olarak iştirakimiz dü şünülmüş ve bunun icablarına tevessül edilmiştir. 939 Nevyork sergisinin hâkim fikri «yarının dünyası» şiarıdır. Birleşik Ame. rika devletleri murahhaslarının nutkum. da: «Burada temsil olunan milletler ara. sında bilhassa Türkiyeyi memnuniyetle bir | karşılıyoruz. Çünkü Türkiyenin sergisin. de, Nevyork sergisinin «yarınm dünyasi» şiarmın elle tutulur şekilde tahakkukunu görüyoruz» odiyerkek (o paviyonumuzun maksada ne derecey3 kadar yaklaşmış ol. duğu tebarüz ettirilmiştir. Amerikada rejimi sempatik olmıyan milletlere karşı büyük bir soğukluk ve antipati mevcuddur. Bu yalnız siyasi sa - haya inhisar etmeyip, mali ve iktisadi mü -asebetler üzerinde de şiddetle müessir. dir. Bu itibarla bu memlekette - harbei, mütaassıb, medeniyet düşmanı tanıttarıl. mış olan Türkiyeyi; acayib kıyafetli, geri bilinen ve renginden dahi şüphe edilen Türk milletini Amerikalılara tanıtmak için ayni zamanda paviy mıza ideolojik bir mahiyet te verili Hunter College talebelerinin pavi! larımızı gezdikten sonra gönderdikleri #layat mektub bu maksadın da elde edilmiğiihat bir Ö rle uğraşı duğunu göstermk bakımından şayani kattir: «Serginin mükemmeliyetini tasvir et - mek için kâf derecede kuvvetli takdirkâr #afatlar bulamıyoruz. Talebemizden bir . çoğu Tilrkiyenin arkeolojisi, tarihi o ve kültürü hakkında kitablar okumakla be. raber hiç biri Türkiyeyi görmemişti. Pa. Yiyonunuzda Türk milleti ile yakından te masa gelmek ve inkılâbınıza sembol olân kıymetleri tanrmak için büyük bir fırsat bulmuşlardır.» Denilebilir ki beynelmilel Nevyork ger. gisinde Türk paviyonları eski imparator. luk zamanına aid menfi propagandaların izlerini temizliyerek yeni Türkiye lehin. de bir hava yaratmağa muvaffak olmuş. tur. Bunun neticesi olarak Türk varh ğınm yarının dünyasını kuranların Ön sâ. fında giden bir kudret olarak tanınması için kesif bir propaganda faaliyetine ge - çilmiştir. Şimdiye kadar elde edilen inti. balar bunda da muvaffak olunduğunu göstermektedir. Amerika ile yeni esaslara dayanan bir ticaret anlaşması yapılmış olmasından da istifade edilerek bu memlekete olan ti . car münasbetimizin genişletilmesi ve ik. tasad! imkânların arttırılması yolunda da çalışılmaktadır. Bundan başka memleketimize Ameri. kadan seyyah celbi işine de ehemmiyet verilerek sergi vesilesile bu imkânların genişletilmesi için büyük mesai sarledil. mektedir. Sergiden sonra da ayni mesai. ye devam edilebilmek için «Türkiyenin Amevikalı dostlari» cemiyetinin kuvvet. lenmesine ve bir «Türk . Amrikan tica . ret odası> nın kurulmasına sarfı mesai €- dilmektedir. 989 beynelmilel Nevyork sergisinde 'Türk paviyonları yalnız muvaffak bir e. ger değil, Türkiye ile Amerika arasında olmuştur. Sanayiciler heyeti Ankaraya gidiyor Yüzden fazla işçi kullanın sınai mü esseselerle maden ocaklarında müessese sahiblerinin açacakları çırak, kalfa ve u&. ta kürslarının müfredat o programların hazırlamak ve nizamnamenin tatbikatı etrafında görüşmek Üzere şehrimizdeki sanayicilerin toplantısı dün yapılmıştır. Toplantıda bu hususta neşredilen ka - nun ve nizamname gözden geçirilmiş ve tatbikatı etrafında görüşmeler yapılmış. tır. Toplantı sonunda evvelce kararlaştığı gibi şehrimizdeki sanayicileri temsilen Ankaraya bir heyet gönderilmesine ka , rar verilmiştir. Sanayi Birliği ikinci reisi Karamürsel mensucat fabrikası müdürü Mehmed AJ| Kerim oğlunun reisliğinde mevaddı har biye fbrikatörlerinden emekli General Nuri, madencilerden Feyzi, çimentoculan dan mühendis Kenun, lâstik fabrikaların dan Reşidden mürekkeb olan heyet Pa zartesi akşamı Ankaraya hareket edecek, tir, Heyet, Ankarada İktısad Vekâletile te. . mas ederek kanunun tatbikatını kolay » laştırmak üzere munzam dileklerde bu Iunacek ve mümkünse nizamnamenin tai bikatı kolaylaştıracak şekilde tadilini isti yecektir. Almanlar mübayaa fiatını artırdılar Alman ihracat firmaları piyasada bü. yük mübayaa faaliyetine devam etmekte. yakmdamliniye. “ğmaamanlarda bilhassa piyasa « “5,30. Kakem leri: Fiki ipeyer- maddeleri ve le iktaş saat İ yi rab eskisini ve . Yan İS'iştan ve bunların bi Açıköneri noyu da 10,5 ku. bağla teşvil ; 4. T ova, Çerkeş, Ge. rede, Çorum derili, Sivas ve Kayseri cinsi tiftiklermden 60 bin kilo kadar 97 koruşla 103 kuruş arasında mübayaa et. mişler ve Beypazar, Polatlı mallarından, da 106.107 kuruştan 20 bin kilo almışlar. dır. Gene dün piyasada Trakya ve Bandır. ma cinsi yapağılardan ihraca; için 64.65 kuruştan 50 bin kilo satılmış ise dene. reye ihraç edileceği öğrenilememiştir. Bugünlerde limarımıza gelmesi bekle. nilen bir Sovyet vapuruna yüklenmek &. zere 15 bin kilo kitre ve 250 bin kilo til. tik ve yapak hazırlanmıştır. Almanlar Tuna tarikile nakliyat yapacaklar Alman hükümeti Yakınşark memleket. lerinden ve bilhassa memleketimizden & lacağı #raç maddelerini kısa bir yoldan daha seri ve daha ucuzca nakletmek için tetkikat yapmiş ve Tuna yolundan isti . fadeyi düşünerek bu nehirde işliyecek ev. safta şilepler vücude getirmiştir. Önümüzdeki ihraç mevsiminden itiba. ren bütün Karadeniz limanlarile İstan » bul veMarmara havzası limanlarından yapılacak nakliyat Tuna yolile ve bu ye. ni şileplerle yapılacaktır. Bilâhare bunun Ege ve Akdeniz liman. larına da teşmili için hazırlıklar yapıla. cak ve bu suretle kısa bir zaman zar. fında idhal ve ihraç eşyasının merkezi Almanyaya nakline imkân hâsıl olacak. tır, < Naşit Özcan - Ertuğrul Sadi Tek - Birlikte bugece , Gedikpaşa * Azak bahçesinde YARYA MİRTOTİ Veduil 8 parda okuyucu Aysel mi ia bi mi sin li me el msn m gön ısı”