19 Temmuz 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

19 Temmuz 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

10 Sayin Mersin Halkevinin çalışmaları m EE Mersin (Hususi) — Dokuz şubesi de fanliyette olan Halkevimiz gittikçe ar-| tan messisile muhite fayda vermekte devam eylemektedir. Türk dili üzerin- de çalışan: folklor hizmetleri takdir gi ren, eski âsar, kıyafet ve kitabeleri top kıyan, müze ve sergiler (o açan, sporun her nevine mühim yer veren ve bu sa” bada büyük muvaffakiyetler gösteren, inkılâbımıza müteallik bütün piyesleri müteaddid defalar oynayan. köy işleri- ne azami ehemmiyet veren, Türkçe, ee nebi teaddid san'at ve mes- lek. musiki kursları açan, bando, caz ve orkestra takım YA, o - kutma ve neşretmeği ilk plâna alan ve İçel adile bir dergi çıkarmakta bulu - man Halkevimiz ülküsü yolunda büyük bir enerji ile yürümekte ve takdirle a - nılmağa şâyan muvaffakiyetler gös - | termektedir. İ Atatürk Park: dahilinde tamamlan - | ması beklenen yeni Halkevi binası genç | lere daha üstün çalışma imkânı vere - Tisan ve m İeektir. Evin hâlen işgali altında bulu - Dan bina bu işe hiç de elverişli d dir. Buna rağmen gençler tebrike şa - yan başarılara varmaktadırlar. Muhitte hissedilen derin bir boşluğu doldurmuş ve tesisindeki gayeden mat Tub neticeler alınmış olan Halkevimi - zân her vesait ve konforu muhte- vi olarak inşa edilmekle bulunan yeni binanın ikmelini müteakib örnek bir kültür müessesesi haline geleceğinde şüphe yoktur SON POSTA istanbuldan Bursaya iş görmiye giden yankesici Bursa (Hususi) — İstanbuldan ev - velki gün şehrimize iş görmiye (!) ge- len bir yankesici suç üstünde yakalan - mıştır. İstanbulda Mahmudpaşada ko- lacılık ettiğini söyliyen 16 yaşında Re- fik Çakkorkmaz adında bir çocuk. Pa” zar yerinde armud slmakla meşgul İ Mehmed Şahinin cebinden para cüzda- nını, el çabukluğu ile aşınmış ve yürü- müştür. Fakat vaktile Mehmed Şahin böyle gayri tabif bir çarpışmada gene para çantasını kaptırmış olduğunu hatırlıya- rak, hemen elini cebine sokmuş cüz - danı aramış v i korkmazın pe bir polisin elinde bulunan para Refik mahkemeye si ne düşmüştür. Yetişen fiğin henüz ası alınmış ve | kedilmiştir. | Çorlu (Hus — Çorluya ç saat in devletçe istimlâk muamele- İleri bitirilmiştir. Bu çiftlik arazisinde 200 zer evli ola- rak kurulacak iki yeni köyün mahalleri | de tayin ve tesbit edildiğinden müteah- hidine İhale edilir edilmez inşaala baş” lanacaktır: ji İ Gönen kaymakamı müfettiş oldu Gören kay "ederek mülkiye müfettişi olmuştur. Maarif Vekilliğinden: Vekilliğimiz Neşriyat Müdürlüğü kadrosunda 30 lira asli maaşlı Derleme me » murluğu münhaldir. Bu işe almacak memurin yüksek mekteb mezmmu olması ve askerlik vezifesi. ni yapmış bulunması şarttır. Edebiyat F bilenler tercih olunacaktır. Taliblerin 20/V11/1939 Perşembe günü 'akültesi mezunu olanlar ve ecnebi dil akşamına kadar müsbit evrak ve fo. tografları ilişik birer istida ile Vekilliğimiz Neşriyat Müdürlüğüne müracaatları lâzımdır. İstekliler arasında ayrıca bildirilecektir. yapılacak müsabakanın yeri ve tarihi alâkadarlara 42082," 5140» mama CEK DEFTERİNE İMZA ? OLACAKTIR AN BÜYÜK EL Çorluda iki yeni köy kuru'uyor| bir mesafede Karasinit namile maruf; amı Nureddin Aslaner terfi) Temmuz 19 Bekâr erkeklerin iddia ve ithamları (Baştarafı 8 inci sayfada) de bugün bekârım. Hem de öyle bir be. #âr ki; en ufak yaşımdanberi kendi mem lsketimde olduğum halde aile yuvasına, ufacık bir çocuk sesine hasret kalmış yalnız ve kimsesiz bir bekâr... Bir müd. det evvel arkadaş silelerinin ısrarlarile nişanlandım. Az sonra ayrıldım. Çünkü nişanlım bir Türk kızına yâakışmıyacak derecede sukutu ahlâk sahibi imiş. Mes'ud olmak için atıldığım bu yoldan! İinkisarı hayal ile geri döndüm. Seneler - ce gerek doğrudan doğruya kız ailele rinden ve gerekse bilvasıta yapılan ev - İlenme tekliflerini mazeret beyan ederek reddettim. Akrabalarımın ısrarı üzerine ikinci defa nişanlanırken; birincide mu. İtazarrır olduğum için bu sefer üç yüz li. İzadan fazla evlilik masrafı yapamıyaca - İğımı kendilerine açıkça söylemelerini & dirdim. Bidayette on paralık masraf is - temediklerini, dökülüp saçılmanın doğru olmuyacağını, neticenin aile saadetine maddi müzayakalar tevlid edebileceğini leri sürerek; yalnız temiz kalbli, aile. sine muti bir erkeğe ihtiyaçları olduğu. nu ileri sörerek nişana muvafakat etti. ler. İkinci gün taşradan gelip nişanlımı! görmek istiyen akrabamla beraber €vlerine gittik. Kavnvalidem, bahis mev) unu masraf yapmamak meselesine İn - tikal ettirerek hiç bir şey istemedikleri - benim lüks bir misafir odası! iğimi. pek kaba bir lisanla an.| lattı ki; nişanlımın evinde bir akrabamın jyanında gördüğüm bu fena muameleden İcok müteessir oldum. gözlerim karardı.) kalkıp gitmeği düşündüm; eşya yapma. mak için nişanlıdan ayrılmış dedirtme » mek için süküt ettim. Bu işe sebeb olan bayan akrabam; eve avdet edince yap - tıkları hareketin doğru olmadığını, bu - nun doğrudan doğruya terbiyesizlik ve daha Başka bir şeyler olduğunu, bu isi iyaptığı gibi bozacağını, bilhassa yâpılan | hareketin pek ağır olduğunu söyliyerek feveran etti, fikirlerimi kendisine anlat. İtım. Bunda kizm kabahati olmadığını, av. rılmanın bizim için ceğini söyliyerek fikirlerinden vazgeçir dim. İstediklerini ertesi gün sipariş ettik ve aldık. İki gün sonra nişanlım aleyhine müt - hiş surette yazılmış imzasız mektublar aldım. Bunlardan birini masamın üzerin. de nişanlım kendisi görüp okuduktan son. ra müteessir oldu. İmzasız mektubların benes kıymeti olmadığını, dürüst aa ların imzalarını saklamağa tenezzül et - miyeceklerini söyliyerek kendisini teşel. li ettim. Nikâhlandığımız gün mikâhlım bana düğünde neler alacaksın, dedi. Li. zin olanlar ne ise alırız, dedim. Nişanda (Bastarafı 8 inci sayfada) Okuyucularıma cevablarım © Bay C. İstanbul imzasile mek- tab yazan okuyucuma cevabım: — Mektubunuzu aldım. Sütunum yal nız kadınların müdafgasına açılmış ol » fu için ohları itham eden bir mektu. bu sütunuma koymuyacağım. Bu mek - tubu eBekârlar niçin evlenmiyorsunuz?> sütunile meşgul olan arkadaşıma verdim. O neşredecektir. Yalnız size şunu söyle- mek isterim, batalısınız. Karınızın anne. sine karşı olan sevgisi . hattâ o anne âi lediğiniz gibi dünyanın en kötü insanı dahi olsa . gayet haklı ve ona düşkün - lüğü çok doğrudur ve talâk için geçi sizlik için bir sebeb olmayıp bilâkis zev. cenizin eğer söylediğiniz gibi hiç bir me. ziyeti yoktuysa bu sevgi bir fazileti ola. rak sayılabilirdi. Sizin hâtanız onurla annesini görüş - türmek istemeyişinizle başlamıştır. Kendisini dokuz ay vücudü ona kanile, canile hayat vermiş olan, o. nu İnsan yapmış, bütün eziyetlerini ve |caat ederek evime gelerek aldığım elmas kenarlı halkayı adi buldu. ğunu, bunun bir pırlanta taşlı ve plâtin. den olarak alınmasını, tek taşlı temiz bir yüzük. pantantif, bilezik, dört takım el. bise, iç çamaşırları, iki manto, her elbi - seye göre ayakkabı, eldiven, çanta, şem. siye, şapka ve aklıma gelmiyen aşağı yu. karı iki bin beş yüz liralık daha masraf yapmamı istedi, ilâveten bu masrafları derhal yapmağa vaziyetim müsaid değil se yavaş yavaş, hattâ Iki üç senede ya. pılmasını, en küçük telerrüatına kadar her şey alınmazsa düğünü aklımdan bi geçirmemekliğimi sarahaten beyan etti tün bunlardan sonra bir gün de bu. günkü ahlâk telâkkilerinin çok eskidiği. ni, genç kızlar hakkındaki birçok bül ve maddi, manevi şartların değişmesi zım geldiğini söyledi ve uzun bir konfe. |. İrans verdi. İşte'o zaman Ikinci defa yan. dığımı anladım. Harekâtımda hiç bir değişiklik et. tirmeden evlerine misafir gibi haftada bir İki defa gitmeğe devam ettim. Her gidi . şimde de tutacağım ayrı bir evdedü . gün yapmamızı teklif etti min evinden dışarı bir adım bile ata . mam, cevabını alınca mahkemeye müra. #ilelik vazi - fesini yapmasını teklif Tedarik Jettikleri yalanet şahidlerle hakaret etti, Bime dair mukabil boşanma davası aça. rak beni tazminata, hem mahkeme ve avukat masraflarını vermeğe, hem de bir sene evlenmemex cezasına mahküm ettir, diler... Ben bizzat bu iki fena vaziyetle karşı. “ İlaşıp bedbaht olduğum halde nasıl olur da bütün kızlarımıza bu şekilde acı bir isnadda bulunabilisim? bütün bir mem. leket içinde değil; birkaç kişilik bir aile içinde bile hem iyi, hem fena ruhlu in. sanlar bulunabilir. Bir sepet armudun içinde bir iki tane çürük olduğu gibi. bunu umuma teşmil etmek demek, kendi milliyetini, kendi allesini kara leke ile damgalamak demektir ki dünyada bun. dan büyük bir cinayet daha olamaz. Kızlarımız umumiyetle saftır. Maale . sef onların bazılarının safiyetini ihlâl e den, her türlü fenalığa teşvik eden, en. gerek yılanları gibi damarlarındaki ma sum kanı zehirliyen bizim hemcinsleri - miz olan, bütün kusur ve kabahatleri onlara yüklemek istiyen erkeklerimizdir. Bu vaziyette olmama rağmen evlen - mek istiyorum, fakat üçüncü bir tecrübe için kendimde cesaret bulamıyorum. E£ - ğer evlenmenin, karılık ve analık vazi - İesinin, medeniyetin ve insaniyetin icab şekilde hareket etmesini bilen güler yüzlü bir kız bulabilsem; bu da - kikada kendime karı değil; başıma bir saltanat tacı gibi kabul ederim.» Kadınlar cevah veriyorlar cefasını çekmiş olan, annesini sevmiyen bir insan, hiç kocaya yâr olur, bir afle ka, dınlığı yapabilir mi? Eğer kadıncağız yüzünüze karşı bunu kabul edip arkadan gizli, gizli söz tutmadıysa gene bu şeyi sizi kırmamak, sizin bir sözünüze hayir dememiş olmak için yapmış. fakat tabif gizli olarak ta annesile görüşmekte de vam etmiştir. Hele otuz bir yaşında olduğunuz halde bir kere evlenip boşandıktan sonra tam o. tuz kadınla daha tanışıp sözüne itimad edilir bir tanesine bile rastgelmeyişiniz insana tuhaf görünüyor. Otuzu da size bir aile kurmak için emniyet telkin ede. memiş olan bu bayanları nerelerde tanı, Aile içinde mi, yoksa tesadüf - yarattığı ahbablıklarla mı? Her halde otuz kadınla yaptığınız bu ahbablık sizi kısa süren münasebetlere alıştırmıştır. Onun için nafile evlenip, bir kere daha aile kurmağı tecrübe etme. yiniz. Bekârlık itiyadlarınızdan, sevgi ve arkadaş değiştirmek huyunuzdan kolay kolay vazgeçemez Ve alacağınız genç kızı da bedbaht edip çileden çıkarabilirsiniz. Sund Derviş M. M. Vekâletinden: Mulştelif mahallerde benzin tankları yaptırılacağından bu işlerle iştigal eden firmaların lğzım gelen izahatı almak ve tekliflerini yapmak üzere Anka. rada M. M. Vekâleti İnşaat Şubesi Müdürlüğüne müracaatları, «4128, 611