25 Temmuz 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

25 Temmuz 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Almanya ile Rusya arasında ademi tecavüz paktı müzakereleri mi ? Berlin 24 (A.A.) — Havas muhabiri bil | melerin, münhasıran kredi ve ticari mü- Giriyor: Kn meselesine sid bulunduğunu te - Almanya ile Sovyetler birliği arasmda | yid etmektedir. bür ademi tecavüz paktı imzalanması için | o Bununla beraber, hakiki bir ademi te- müzakereler yapılmakta olduğu hakkın-| cavüz pakfı teşkil eden 24/4/1926 tarihli da Japon membalarından yayılan şayia-| Alman - Sovyet muahedesinin «hiç bir ler, salâhiyettar Alman mahfeller! tara -İ zaman mer'iyelten kaldırılmamış» oldu- fından kat'i surette yalanlanmaktadır. | ğu da Berlinde halırlalılmaktadır. Bu Berlin, Sovyetler Birliği ile Almanya | musiede, zanni anlaşma ile uzatılmış te- arasında hale yapılmakla olan görüş -| lâkki edilmektedir. Ziraat Vekili dün şehrimize geldi Vekil tetkikat yaptığı mıntakalardaki başarıların, yüreklere ferahlık verecek mahiyette olduğunu söyledi Antalyada Evkaf umum mi üğü tarafından yapılan baraj ve su kanalı ile Ziraat Ve tarafından vücude geti - tilen narenciye ve sıcak iklimler neba - — talı istasyonlarının Başvekil nam'na açıl- na törenini yapan Ziraat Vekili Muhlis Erkinen, vakıflar umum müdürü Fah - reddin Kipevle birlikte dün öğle üzeri Çanükkale vapurile şehrimize gelmiştir. Çanakkale vapuru saat 11,30 da Sirkeci Yolcu salonu açıklarında demirlemiş, Va li ve belediye reisi Lütfi Kırdar, vilâyet zitaat müdürü Tahsin, gazeteciler ve di- ğer birçok zevat motörle vapura giderek Vekili karşılamışlardır. Ziraat Vekili vapurun salonunda vali Tütfi Kırdar ve gazetecilerle bir hasbi - hal yapmış ve validen süt meselesi hak- kında malümat almıştır. Lüyfüi Kırdar bu hususta Vekâletin gös- terdiği alâka ve müzaherefs teşekkür e- derek bu işin yakında halledileceğini söy» iştir. Ziraat Vekili bu sırada seyahat intı - baları ve ziraat işleri hakkında malümat Tica eden bir muherririmize şu beyanat- ta bulunmuştur: Antalya seyahatinden çok memnun o- İerak dönüyorum. Orada açılma tören - kerini yaptığımız narenciye ve sıcak ik- Nim nabatlarının yeni istasyon binalarile, “rkafın yaptırdığı kanal ve demirciler Sarşısı Antalya için büyük vâdler ve ü- Midler tebşir eden eserlerdir. Her tarafta İlerleme yolunda kuvvetli adımlar gö - Tülmektedir. Muradpaşa kanalı Antal - Yanın mühim bir sahasına feyiz verecek- tir, Narenciye ve s#wcak İklim nebatları is- tasyonlarının 3-4 senelik mesaisi netica- Sinden çok memnun oldum. Oradaki ar- kadaştar iyi çalışmışlar ve çalışmaktadır. » Ayni neticeleri İzmirdeki mücssesâ- tımızda da gördüm. Fuar da çok gözel - İşmiş ve ilerlemiştir. Gezdiğimiz yer - lerde sıcak çok olmakla betiber, yürek - Yere ferahilik veren bu eserler sıcağın Madi tesirlerini unutturdü. Ziraat Vekületi Manavgat sularından etmek için büyük bir kanal aç- e l tarmağa karar vermiş ve hazırlıklara baş- lamıştır. Gelecek sene bunun da açılış trenini yapacağız. Bu seneki mahsulât wediyeti iyidir. Bazı mıntakalarda ku - raklık olmakla beraber, buğday ve diğer mahsullerimizde endişe edecek bir şey yoktur, Bu sene buğday ihracatı yapılıp yapılmıyacığı ancak miktar tesbit edil- dikten sonra anlaşılabilecektir. Her hal- de ortada buğday fiatlarının arttırılma - sanı icab ettirecek bir hal yoktur. Zeytinlikler bakkındaki kanunun tat - bikatından çok iyi neticeler alınmakta - dır. Muhtelif mıntakalardaki zeytinlik - lerimizin ıslehi işine çok ehemmiyet ve- riyoruz. Ziraat Vekâleti yeni bir zirai a- iş kanunu hazırlamaktadır. İstanbulda birkaç gün kaldıktan son ra Ankaraya döneceğim ve iki hafta son- ra tekrar seyahate çıkarak, Bursada Me- riwos işlerini tetkik edeceğim. Bursada Merinos işleri iyi yürümektedir.» Zirast Vekili Çanakkale vapurundan | motörle Sirkeci yolcu salonu rıhtımına | çikmış ve burada kendisini karşılıyan ai- lesi erkânile birlikte doğruca Erenkö - vündeki evine gitmiştir. Vekil bugün şehrimizdeki Ziraat Ve - kâletine bağlı müesseselerde tetkiklerde bulunacaktır. Münakalât ve Nafia Vekilleri İzmir 24 (Hususi) — Münakalât Ve- kili Ali Çetinkaya, Pazar günü refaka. tinde belediye reisi olduğu hâlde fuar sahasını gezmiş, sergi sarayında uzun müddet meşgul olarak bunun büyük bir eser olduğunu, fuarın heyeti umu: jmiyesile her sene Türkiye halkının bi iricik toplantı yeri haline geldiğini İz- mire ikinci bir sürat postası ilâve edi- İlerek İstanbul - İzmir yolculuğunun kolaylaşacağını, fuar münasebetile ge İleoeklerin #penlerde istirabatlerinin te-- İmin olunacağını söylemiştir. Vekil bugün İzmirden ayrılmış - tar. | ingilterede 145.000 eski bahriye zabit, efradını manevralara çağırılıyor Londra 24 (A.A.) — Hükümetin bah- riye zabit mütekaldleri, ihtayat zabitleri- nin bir kısmını Ağustos ve Eylül ayların», da yapılacak müşterek deniz ve hava ma ngvralarına iştinak etmek üzere dave cimesi kararı üzerine bu devre esnasında hizmette bulunacak olan zabitlere, bah - riye efradının ve bahriye silâhendâzları- nin yekünu, tahmin edildiğine göre, 145,000 kişiye baliğ olacaktır. Bundan başka Cebelittarıktaki topçu| ve nakliye kıt'alarının takviyesine ka - rar verilmiştir. Bu kararın tatbiki için gönüllü kaydına başlanmiştır. İ Leh - Danzig' hududunda bir hâdise Berfin 24 — Polonya Danzıg hududun- da yeni bir hâdise olmuşlur. y Bugün saat 14,30 da, Renneberg ci - varında bir Polonya müfrezesi, hududu! geçerek Danzig arazisi dahilinde bir ki - İametre kadar girmiştir. Polonya müf - rezesi, (bir Danzig müfrezesi ile karş'laş- meş ve ateş açmuştır. Iidisede yarala - nanlar olup olmadığı henüz malöm de - Eildir. Polonya mütrezesi, bilâhare Polon ya arazisine dönmüşlür. . görüşmeleri Moskova 24 (A.A.) — Bir saat bir çey- rek Gevam etmiş olan dünkü görüşme - Gen sonra müzakerelerin normai surette İ ilerlemekte olduğu ve yakında yeni bir toplantı yapılacağı öğrenilmiştir. Molotof He görüşükten sonra Seeds, Nagıfar ve Strang, kendi aralarmda da | görüşmüşlerdir. İ Dünkü görüşmelerin neticeleri Loh - dra ve Parise bildirilihiştir. ispanyada yeni karışıklıklar mı? Londra 24 (Hususi) — Dahili harbin doğurduğu felâketlerden henüz kurtul - mamış olan İspanya, yeni bir keşmekeşin arifesirkie bulunmaktadır. Times gazetesinin Hendaye hususi mu- habirinin bildirdiğine göre, İspanyada Ge neral Yague tevkif olunmuştur. Sevilde ciddi karışıklıklar başlamıştır. General Gusipo de Llano'nun Pirene hududunu geçerek Fransaya iltica ettiği söylenmektedir. Fakat bu son haber, he- nüz teeyyüd etmemiştir. Burgos 24 (A.A.) — General Çucipo de Llano, halen Buvgosda bulunmakta ve bir otekle oturmaktadır. İngiliz Mil'i Murafaa erkânı toplandılar Londra 24 (A.A) — Roordinas - yon nazırı Chatfield, harb levazımı na“ zırt Burgin * ha bahriye ve hava mazırları Hore (o Relisha, Stanhope ve Kingsley Wood, İmparatorluk genel kuymay başkanı General Gort ve hava mareşali Cüril Newal, bu sabah Baş - vekâlet dairesinde töoplanmışlardır. Bu toplantı bir saatten fazla sürmüştür. Kral Zogunun Arnavudluktaki malları müsadere edildi Tirana 24 'A.A.) — Kraliyet karabi Tirana 24 (A-A) — Kraliyet Ka - rabinere'leri başkumandanının ri selindeki komisyon, Kral Zog. ve yakın müşavirlerine aid bü malla- İrm müsaderesine karar vermiştir. İlk üzüm İzmire getirildi İzmir 24 (Hususi) — Senenin ilk #züm mahsulü bugün merssim!e Menemen ka- zasmın Dalen köyünden İzmire getiril - miştir. Bu mahsulü müstahsillerden Meh med Üral yetiştirmiştir. Borsaya getiri - Ten üzüniler tetkik edilmiş ve beğenil « miştir. Üzüm piyasası 22 Ağustosta açı * lacaktır. Rekolte MW tondur. fi piyasası ise 18 Ağustosta İktısad Vekili İtaratından açılacaktır. anlaşması Almanya, Lehistana m gn Me Ba taarruzu Eylül mfimmanalı önerin Germ aksi tesir yapan Uzakşark meseleleri, ayına bırakmış bundan birkaç gün evvel, iki devletin Tokyoda vardıkları netice ile, iptidai bir Paristen bildiriliyor: hal şekline iktıran etti, Bu münasebetle Berlinde bulunan ecnebi müşahid - | her iki tarafın izhar ettiği memnuniyete ler Führerin birkaç gün evvel bir ge- | bakrtacak olursa, elde edilen itilâf esaslı nel kurmay toplantısına riyaset etti - |dır. Fakat ahvalin inkişafına ve Uzak - ğini haber almışlardır. Bu toplantıda | şark vakayiinin muhafaza ettiği şekle gö- General Haller Polonyaya yapılacak İre, bu itilâftan büyük bir netice beklen- umumi bir taarruzun plânını anlatmış | miyebilir. Çünkü: Japonyanın İngiltere- tır. Rivayete bakılırsa bu plân şimdi |den isteği bilhassa şunlardı: tamamdır. Yapılacak şey sadece han-| 1 — Çindeki hali harb vaziyetinin tas- gi tarihte tatbik edileceğini tesbit et - | dik ve kabulü. mekten ibarettir. Ve toplantıda sadece | 2. fmtiyazlı İngiliz mıntakasında Ja- bu nokta konuşulmuştur. ponyaya müteveccih aleyhdarlığa müsaa- Gene rivayete göre Führer Alman- | de edilmemesi. yanın Fransaya Alp dağları zirvesin -| g . gangKay-Çeke yardımdan fera - den İtalyan toprağına inmek imkânı — | gat olunması Di vermiyecek bir şekilde hareket et.- | yanonyanın Çine karşı iki senedenberi mesi nokai nazarını müdafaa etmiş - | eristizi hareketi, Milletler Meclisinin bir tir. 5, |âZâsı ve Uzakşarkta azim menfaatler sa- Genel. Kurmayın kanaatine BÖre | yibi bir devlet wfatile açık bir tecaviz İtalya elan zaya , birçok noktalar- saymak mecburiyetinde kalan İngiltere, da çürüktür ve Führer ie bÜ- | Japonyanın bu talebicrine uzun zaman cum ettiği takdirde Fransa İle İngil > | mukavemet etti, terenin o yıklırım osüratile İtal - yava yüklenmelerinden korkmaktadır. © Alman generalleri Lehistana hücum iğ Ağustos sonu, en ni- hayet Eylül başları olmak üzere tes- e bit etmişlerdir. Fakat Hitler bu vazi - | Kete geçmek tehdidinde bulunması, İn - yette hücum zamanını, motörlü Alman giltereyi, Bili olarak kabul ermek mecbu- kıt'alarının Lehistanda manevre yapa - | TiYetinde kaldığı bu vaziyeti, hükmen de Fakat bir taraftan Moskova müzakerg- lerinin bir çıkmaz içinde kalması, diğer taraftan Japonyanın Uzakşarkta, bilü - mum ecnebi menfaatleri aleyhine hsre- bilmelerine el'an müsaid olmakla be - raber © İtalyaya bir Fransız - İngiliz hücumu için gayrimüsaid görülen Ey. ilâ! sonlarına talik etmeyi daha müna- sib görmüştür ve böyle karar vermiş” tir. Hatayda bayram ayni heyecanla devam ediyor (Baştarafı 1 inci sayfada) ve saadet içinde anavatana iltihak bayra- mını tes'id ettiklerini bildirmiştir. Tel - £ şudur: vü Faik Öztrak, Dahiliye Vekili (Ankara) 23/7/939 saat 11,40 dan itibaren bütün Hatay topraklarında yülnız mukaddes Türk bayrağı dalgalanmakia ve bütün Hatay halkı coşkun tezahüratla Türkiye cümhuriyeti ferdi olmak bahtiyarlık ve snadeti içinde büyük bayramını yapmak- tadır. Türk cünihuriyetinin bu yeni vilâyeli halkının aziz duygulârm.: ve emsalsiz se- vinçlerini sayın Vekilimize arzetmekle bahtiyarım. Hatay valisi Şükrü Sökmensiler Vekil bu tel yazısına şu cevabla mu - kabelede bulunmuştur: Boy Şükrü Sökmensiler (Hatay valisi) Türk yundunun ayrılmaz bir parçası Jalan aziz Hatayın anavatana her türlü İarızalarden âri olarak kavuşmuş olması" nin verdiği saadet içinde gösterdiği yük- sek duygulardan dolayı takdir ve şik - ranla mütehassisim. Hataya bahtiyarlık, size de bahtiyarlıklar dilerim, Dahiliye Vekili Faik Öztrak Antakya 24 (A.A.) — Büyük Millet Mectisi ve Parti mümessilleri, dün öğle yemeğini misafir bulundukları Defne o telinde yemişlerdir. Yemekte vali Şük - İrü Sökmensuer, Korgeneral M. Erguder, jalbay Şükrü Kanatlı. Hamidiye kuman - İdanı da bulunmuş, yemekten sonra da | Musa dağma gidilmiştir. Akşam Parti tarafından Defne oteli - nin bühçesinde büyük bir gardenparti ve rilmiştir, Antakya dünkü geceyi derin bir sevinç içinde geçirmiş her taraf donatılmış ve önlerinde davul zurna olduğu halde halk şehri hemen sabaha kadar dolaşmıştır. İskenderun 24 (A.A.) — Dündenberi İskenderun limanında bulunan Hamidi - İ ye mekteb gemisi sibayiarı şerefine, dün j İskenderun Halk Partisi tarafından Par- İti binasında 50 kişilik bir öğle ziyafeti İverilmiştir. Ziyafette burada bulunmak- kabule sevketti, Bu suretle İngiltere: 1 — Uzakşarktaki menfaatlerinin Ja pon tecavüzüne uğramamasını; 2 — Japonyada ve Japon istilâst altın- da bulunan Çin topraklarında kendisine karşı hasmane hareketlerin nihayet bul masmı temin etmiş oldu. Fakat bu itilâfm realiteye uymıyan ta- rafları mühimdir. Zira, Çin parası. bü - yük mikyasta İngiliz bankalarının ga - rantisi altındadır. Eski Çın dolarına kaf şı kendi parasına bağlı yeni bir Çin pa - rası ihraç eden Japonyanın en büyük e- tmeli eski Çin doların öldürmektir. Bu son itil†ile İngiltere, Taponyanın bu ka- Tarımı tasvib etmiş oluyor ki buna akıl erdinmek güçtür. İtilâfın diğer kısımları nin tafbiki İngiltere için zor bir şey de - Bildir. Çünkü, esasen Şang-Kay-Çek or- | dulamna yaptığı iddia edilen yardımda Japon ordusunun azami düşmanlığına maruz kalan İngiltere, bu husustaki mua- ventini idame ettirmek için dolambaçlı yollar bulabilecektir. Buna mukabil me- selenin asıl nazik olan tarafı, iktısadi cephedir. İngilterenin, bu itilâf ile mad- di menfaatlerini nasıl telif edebileceği - dir ki işin asıl mraklı safhasını teşkil e- diyor. Selim Bağın Emaç ta olan Adana tüm kumandan, Kemal, takviyeli alay kumandan muavini, Ha - midiye kumandanı ve sübayları, kayma kam ve Parti erkânı hazır bulunmuşlar- dır. Ziyelet çok semimi bir hava içinde Ziyafetin sonlarında Parti başkanı ta- rafından tüm kumandanına ve ordumu- zun asil bir cüz'ü olan bahriyelilerimize İskenderun halkı namına beyanı hoşâme- di ve teşekkürlerde bulunularak kurtuluş bayramında aramızda bulunmalarından dolayı sürur ve heyecanı ifade edilmiş- tir. Bu nufka ocvab veren tüm kumandanı, Hatayın bu mes'ud gününde burada bu- Tunmak bahtiyarlığına mall olduğundan döleyı gerek kendisinin ve gerek bahri « yelilerimizin ne kadar sevinç duysalar az olduğumu söylemiş ve anavatana kavuşan Hatayın saadet ve relabına kadehini kak | darmış ve bu bayram şerefine içmiştir. İ Hataya yirmi senedenberi ilk defa ge- | İşh bahriylelilerimizin o İskenderundak »ri gezerken halkın yer yer samimi te- zehüratile karşılanmaktadır. Hamidiye manmda kalacaktır, Halk, ekın akın ge mimizi ziyaret etmektedir. merasime iştirak eden sübay ve efradı gemimiz daha bir hafta İskenderun li - milk dı İL ii NM a likli.