25 Temmuz 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

25 Temmuz 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

İİ İİ ie YİN R Heyheli yangınında 3024 çamın yandığı tesbit edildi Yanan saha yüksekte olduğundan yangın esnasında sudan istifade edilemedi Heybelide binlerce çamın yanmasile peticelenen müessif yangının sebebi he- Büz anlaşılamamıştır. Yangın saat on bir buçukta başlamış, on yedi buçuğa kadar sürmüştür. Bu müddet zarfında üç hek- tarlık arazide üç bin yirmi dört ağaç yanmıştır. Yanan ağaçlardan bir kısmı - mın tekrar filizlendirilmesine imkân gö- Tülmektedir. Ağaçlardan ekserisi on dört santim kutrundadır ve bir kısmının kut Pu on dört santimden yukarıdır. Yangının büyümesine susuzluk sebeb olduğu yolundaki iddialar alâkadarlar ta- rafından yersiz bulunmaktadır. Orm: yangınları civarındaki ağaçların yıktı - rilmesi ve hendekler vücude getirilmesi gürelile söndürülmekte olduğundan, ev- velki günkü yangın da ancak bu şekilde Mndürülebilmiştir. Yangını haber alan itfaiye müdürlüğü deniz. yangın vesaltini, ihtiyatlarile bera- ber Heybeliye göndermişse de, yanan &- Baçların Adanın mürtefi bir noktasında bulunması yüzünden sudan istifade et - mek kabil olamamıştır. Yangınla yakından alâkadar olan va- Yi ve belediye reisi Lütfi Kırdar bizzat A- Yaya gitmiş, tahkikat tenasmda hazır bulunmuş, alâkadarlardan yangın hak - kında izahat almıştır. Heybelide sltı çam bekçisi vardır. Bun- Yarın sayım çoğaktılacaktır. Ayrıca Adalar Kaymakamı Kemalin delâltile çamlıkta Poliste ; Bir yağ fabrikasının kazanı patladı Dün akşam Bomonti yağ fabrikasın- da büyük bir yangın tehlikesi atlatıl. mıştır. Saat 19,50 de fabrikanın yağ kaza- bı birdenbire patlıyarak, yağlar alev Yimış, ateş fabrikanın diğer kısımlarını Marmak istidadını göstermiştir. Derhal itfaiye haberdar edilmiş ve Jangın mahalline yetişen Beyoğlu it hiye grupunun gayretli çalhışmasile a- leş büyümeden bastırılmıştır. Yangın 40 dakika kadar devam etmiş ve bü - > bir hasara meydan verilmemiş nn. etrafında zabıtaca tahkika - la geçilmiştir. istanbul meh orman koruma bölüğünden on beş kişi - lik bir müfrezenin daimi olarak bulun - durulması kararlaşmıştır. Yangın bittiği ve tahkikat başladığı s- rada ikinci bir yangının başlamakta ol - duğu görülmüştür. Bir kadının kahve pi- şirdiği esnada gıçrıyan kıvılcımla başlı - yan 'bu #kinci yangın derhal söndürül - müş, kadın yakalanmıştır. İstanbul itfaiyesi takviye edilecektir. Yeniden Avrupadan yüz seksen bin lira- hk tesisat getirilecektir. Mevcud tesisat lah olunacak, itfaiye neferlerinin mik- tarı çoğaltılacaktır. Karacaahmdde de dün 65 servi yandı Heybeliada Çam limanı yangınından sonra dün de Karacaahmed mezarlığında bir yangın çıkmıştır. Yangın saat 13,50 de mezarlığın şehidiik kısmındaki sahadan çıkmış ve derhal Üsküdar itfaiye gru “ pora malümat verilmiştir. Üsküdar gru- pu birkaç dakika sonra yangın yerine ge- lerek faaliyete geçmiş ve 4900 metre mu- rabbat saha dahilindeki otlar tamamen ve 65 servi de kısmen yandıktan sonra yangın saat 16 da söndürülmüştür. Yan- gının bu civardan geçen yolcular tarafın- dan atılan sigara ateşinin tesirile çıktığı zannedilmektedir. Zabıta yangın hek - kında tahkikata başlamıştır. Deniz işleri: Limanlar Umum Müdürü Şileye gitti Devlet Limanları İşletme Umum |Müdürü Raufi Manyas, refakatinde #- darenin fen heyeti azaları bulunduğu halde, evvelki gün Şileye gitmiştir. Limanlar Umum Müdürü İstanbula Şile arasındaki bütün sahildeki tahH - siye ve fener teşkilâtını teftiş ve tet - kik etmiş ve tahlisiye mürettebatına ani roket tecrübeleri yaptırmıştır. İki amele havagazile zehirlendi Telefan İdaresi amelesinden Reşid ve İsmail, dün Osmanbeyde telefon kablosu tamir ederlörken havagazi bo rusundan çıkan gazlerle zehirlermiş- ler ve baygın bir halde Şişli Çocuk hastanesine kaldırılarak tedavi altına lalınmışlardır. usları halkın dileklerini teshite e başladılar çi AL EZ Şinam, Ziya Karamürsel, Ar İn ram al Halkevi birasile fri ilik mekteb binasi ya- pılmasını, kaza dahilindeki yollerin ta « İşikâyet etmiş, tekrar işlerinin iade edil An, Fakihe, Hamdi evvelâ Boşiktaş | mesine delilet olunmasını meb'uslardan Halkevine gitmişlerdir. sica etmiğlendir. Meb'uslar, Beşiktaşa Parti erkânı ve! Meb'uslar müteskiben Beyoğluna gide- balk tarafından karşılanmışlardır. rek, Parti binasında Beyoğlu halkının Halk meb'uslardan Beşiktaşta Parti, | ihtiyaçlarını dinlemişlerdir. | rl modern fırınlar yapılacak Haşr fabrikası ve fırınları inşa e - Alman firmalarından birinin mü» ni dün belediyeye müracaat et - miş, şehirde elektrikli modem fırmlar yapmak istediğini bildirmiştir. Aksarayda bir fırıncı bu firmaya günde 5 bim ekmek çıkaran elektrikli bir fırın yaptırmağı karar vermiştir. Beyoğlundaki fırıncılardan ikisi de, firmanın mümessili ile temas halinde- dirler. Almanların şehirde yapacağı fırın - lar matlüb neticeyi verirse, bu tarzda- ki fırınlar çoğaltılacaktır. Yeni yapılacak limanlar hakkında tetkikler neticelendi Yeni yapılacak Hmanlarımız hakkm da tetkiklerde bulunmak üzere bir müddet evvel şehrimize gelen İngiliz Gip liman müessesesi müşaviri M. Biner, dün şehrimize dönmüştür. İngiliz mümessili Nata Vekili Ge - neral Ali Fuad Cebesoy ile kömür bav zasında yeni Jiman hakkında tetlikler yapmış, müteakıben Trabzona giderek Trabzon limanının vaziyetini de ince- lemiştir. M. Biner, yarın Ankaraya dönecek ve İzmirden Ankaraya avdet edecek olan Mümakalât Vekili Ali Çetinkaya ile Trabzon, İskenderun ve kömür hav Zası Ilmanları hakkında görüşecektir. İngiliz mümessili Ankaradan sonra tekrar şehrimize gelecektir. Yeni ya - pılacak limanlar hakkında kat'i karar yakında da verilecektir... Edirne ıslahevinden istanbula getirilen çocuklar Islahevi çocuklarının Taksim &bidesine koydukları çelenk Şimdiye kadar Edirnede Islahevinde sahi bellerine ve cemiyete nafi birer u- miv olarak yetiştirilmelerine (çalışılan mahküm çocuklar için Kımlcahamamda Modern bir wlahevi tesis edilmişti. Bötrne İsliahevindeki çocuklardan 180 si dün trenle şehrimize gelmişler ve Tak- sim Cümfhburiyet Mbidesine giderek bir çelenk koymuşlardır. Dün şehrimizde misafir edilen çocuk » Mr bugün trenle Ankaraya sevkedilerek yeni ve modem binada yeni ve geniş bir .akilâtla yetiştirileceklerdir. Dün Marpuçcularda bir yangın oldu Evvelki gece yarısından sonra Mar. yuççularda Beraton banmın ikinci katında hırdavatçı Yakonun 17 ve Faliğin 18 numarek artiiyelerinden yangın çıkmıştır. Yangın gece bekçisi tarafından derhal itfaiyeye baber ve - rilmiş ve har iki ardiyedeki eşyalar kısmen yandıktan sonra söndürülmüş- tür. Yangının sebebi henüz anlaşıla - mamıştır. hu senii tütün rekoltesinin 60 milyon kiloyu bulacağı tahmin ediliyor Geçen seneki rekoltenin 51 milyon kilosu satıldı, 7 milyon kilosu müstahsil elinde kaldı 939 yılı tütün rekoltesinin umumiyet itibarile iyi ve nefis surette yetişmekte diduğu istihsal mıntakalarımdan alınan malümattan anlaşılmaktadır. Ege mantakasında bu sene geçen sene- den noksan mal ekildiği ve fakat son yağmurların hastalıkları önlediği ve bu sebeble rekoltenin geçen sereye muadil olacağı tahmin edilmektedir. Geçen sene en yüksek istihsal yapan İzmir muntakasında 15,1, Manisada Ol, Muğlada 5,1, Bursada 1,9, Aydında 1,8, Balıkesirde 1,6 milyon kilo tütün istihsal edilmişti. İstanbul mntakasında bu sene 3560 dekar araziye tütün ekilmiştir ki, istih- sal miktarı geçen seneye nazaran yüzde yüz fazla olacaktır. Samsun, Bafra, Alaçam, Çarşamba, Sindb, Gerze ve Gümüşhacıköyde 18,000 dekarı mütocaviz tütün ekilmiştir ve bu- radan 14 miyon kiloya yakın tütün is- tihsal edileceği muhakkak görülmekte- dir. Geçen sene Trabzonda 3,3 Samsun da 1,5, Bafrada 2.4 milyon kilo ekilmişti. En nefis tütünleri yetiştiren Bafrada satışlar 221, Samsunda 185, Alaçamda 160, Niksarda 140, Erbanda 120 kuruştan yapılmıştır. Buna mukabil Artvinde tütün fiatları gök düşük olmuş ve bu havali tütünleri 25, Aydında 97 kuruştan satılmıştır. Diğer mwtakalarda tötün satışları 45- 06 kuruş arasında temevvüç etmiştir. Geçen yal 31 tütün mıntskasında 68 fiyon kiloyu mütecwviz tütün istihsali- ne mukabil, bu yıl bunun 60 milyon ki İoyu tecaviz edeceği kuvvetle tahmin € dilmektedir. Yalnız istihsal edilen tütünlerden müstahsil elinde 8,630,000 kilo kadar ti- tün kalmış ve bu vaziyet müstahsili sı- kontaya düşürmüştür. Geçen seneki piyasa durgunluğu De hizli havalisinde istihsal üzerine de tesir etmiş ve bu nntakada bu sene daha az tün ekilmiştir. Son zamanlarda İnhisarlar İdaresinin bazı mmiskalerda yeniden mübayaa fa- aliyetine geçtiği ve bu faaliyeti artıraca- B hakkındaki haberler müstahsil Üzerin- de çok misald tesirler yapmıştır. Gıda maddeleri satışı için bir hal yapılacak Haber aldığımıza göre İstanbul Bele- diyesi şehrin muhtelif semtlerinde da- Bılmış olen ve ekserisi gayri sihhi bulu- nan yumurta iç yerlerinin tevhidi etra-| fında tetkikat yapmaktadır. Esasen İsterbul Belediyesi ötedenberi gida maddelerinin bir halde satışı nok- tal nazarını iltizam etmekte, sebze hali- nin inşasından sonra bir hal daha yaptı- tarak zeytin. zeytinyağı, patatea kuru mayvalar, yumurta ve benzeri gıda mad- defkerinin alım #atımının bu halde yapık mes tasavvur etmekte idi, Eminönü ile Gezi köprüsü arasındaki sahada yapılacak olan ticaret sarayları meyanında bir hal daha inşası etrafında tetkikat icra edilmektedir. İstanbul Ticaret Odas yumurta işle nen yerlerin bir arada toplanmasını ve Bu binada soğuk hava depoları, yumurta işleme yerleri, yamhâneler bulunmasını Belediyeye teklif etmiştir. Bu suretle miihim bir ihraç emtiası 0o- lan yumurtaların daha iyi şartlar dahi- Mnde işleneceği ve yumurta ihraç nizam- namesine göre mürakabenin daha kolay- lıkla icra edileceği ileri sürülmektedir. Yumurta ticaret sarayının Belediyeye senede 40,000 lira bir varidat temin ede- ceği ve bumün inşa masrafını karşılıya- vak, sz Zamanda inşa masrafını amorti edeceği anlaşılmaktadır. Yerli Mallar Sergisi yarın açılıyor Vali Lâtö Kırdar, dün Galatasaray- daki yerli mallar sergisine giderek, sergi hazırlıklarını gözden geçirmiştir. Mıntaka sanayi müdürü Halük da dün geç vakte kadar sergide meşgul olmuş ve serginin noksanlarının ikmali için alâkadarlara talimat vermiştir. Yerli mallar sergisinin milli sanayi- in inkişafını tamamile tebarüz ettire - cek mahiyette olması için büyük me- sai sarfedilmektedir. İştirak etmiyen firmaların da işti - raklerine imkân vermek üzere tehir e dilen sergiye, mili sanayiin bütün şubelerinin iştirakinin teminine çalı - şılmaktadır. Serginin bugün son hazırlıkları vâ- li ve sergi komitesi tarafından bir ke- re daha gözden geçirilecek ve yarın sa at 17 de merasimle açılacaktır. Sanayi Umum Mudürü geldi Sanayi umum müdürü Reşad, dün Ankaradan şehrimize gelmiştir. U - mum müdür şehrimizde bir hafta ka dar kalarak, tetkiklerde bulunacaktır. Ankara borsası Satiye tahkikatı yeni bir safhaya girdi Satiye yolsuzluğu etrafındaki tahki- kata adliyece devam edilmektedir. Hâdisenin Müddelumumilikçe tah - kik mevzuu olan yeni bir safhasile a - lâkal olarak, maznunlardan Tahir Kevkeb, dün adliyeye götürülmüştür. Tahir Kevkebin, bu yeni tahkikat saf- hası elralında Müddelumumilikçe ifa- desi alınmıştır. İkinci tahliye talebi de reddedilen Yusut Ziya Öniş ile mevkuflardan mü hendis Neş'et Kasımgil, dün asliye # üncü ceza riyasetine müracaat ederek mevkufiyet kararına itiraz etmişler * dir. Mahkeme reisi “dosyayı tetkik ettik. ten sonra, bu itirazın yeddine karar ver miştir. Tahkikatın, bugünlerde yeni mese - leler ortaya çıkaracağı anlaşılmakta - dır. İSTANBUL HALK TİYATROSU Kenan Güler ve arkadaşları Bu re ini iskele MEMİŞ ÇELEBİ Tarihi komedi 8. P, EGE TİYATROSU Nuri Gençdur ve arkadaşlari Şekepirin ölmez eseri OTELLO Mürsel Şamil varyetesi