9 Ağustos 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

9 Ağustos 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

Tüalürkün babası Tarih Kurumu Asbaşkanı tarafından yapılan kıymetli bir tetkik (Baştarafı 8 inci sayfada) © Olanmaları memnu olduğu tesbit edil - miştir. i Yeni yazılan neferlere haftada iki - şer üçer gün sabahları talim ettirile - çek, talimi lâyıkile öğrenenlere de ta- İimi unutturmamak ve meleke ve me- © baretlerini arttırmak (üzere haftada bir gün talim yaptırılacaktır. Askerler, kabul edilmiş olan biçim- de elbiseyi kendileri yaptıracaklardır. © Daimi surette bu elbiseyi giymeğe de » mezundurlar. Askerlerin silâhları dev. Jetçe temin olunacaktır. Talim vakit - Terinden başka zamanlarda bu silâhla - rın «çarşı ve pazar ve mecmaınas olan mahallerde ve sokaklarda gezdirilme « 8i ve nümayiş için şuna buna gösteril. mesi» memnudur. SELÂNİK ASÂKİRİ MİLLİYE TA - LİMATNAMESİ BUNA BENZER TE- ŞEKKÜLLERİN TALİMATNAME - LERİNE ESAS OLDU İstanbulda çıkan İttihad gazetesi 29 Birinciteşrin 1876 tarihli | sayısında © müstahfız askerleri hakkında sırf hu - susi mahiyeti haiz bir £tallmatname projesi neşretmiştir. Bu projede Selâ - © mik Asâkiri Milliyesi için yapılan ta — İimatnamenin esas olarak alındığı an- Taşılıyor. (İlâve, No. 29. Süleyman Paşa muhakemesi adl e- serde o sirada Serasker Redif Paşanın millet askeri teşkilâtına dair Süleyman Paşadan malümat istemesi üzerine Sü. Jeyman Paşanın «Fransız omüstahfız milli nizamnamesini» tercüme ettiği ya zılıdır. (2) Ayni eserin zeylinde (Sa hife 14) Süleyman Paşanın tercüme ettiği bu nizamnamenin baş tarafları Deşrolunmuştur. SELÂNİKTE ASÂKİRİ (MİTJİYE - TEŞKİLİNİN İCFRDE VE DIŞARDA AKİSLERİ Selânik Asâkiri Milliye taburumun teşekkülü, İstanbulda gönüllü asker (2) Süleyman Paşanın muhakemesini top- yan: Süleyman Paşazade o Sami. (Erkâni- harbiyel Umumiye Onuncu Şubesi neşriya - ından 1928.) Çalışmak için taşradan şehrimize gelenler “ çoğalıyor (Baştarafı *4 üncü sayfada) “olduğu kadar ve kasden geciktirmekte- dir, © Cemiyetten bir zat bu münasebetle bir © arkadaşımıza şunları söylemiştir: «— İstanbulda cemiyete mensub 30 © dan fazla bölükte çalışmakta olan 1400- © 15W kadar hamal vardır ve her zaman bü rakam artmak temayülünü göster. mektedir. Halbuki İstanbulun daha fazla « hamala ihtiyacı yoktur. Bu vaziyete göre; mütemadiyen mü- © racaatların artmakta olması karşısında » me yapacağımızı şaşırmış bulunuyoruz. Emin olunuz ki son müracaat edenler > arasında hamallıkla alâkası kat'iyen ol- maması lâzım gelen kimseler de vardır ve çoğu sırf İstanbulu görmek ve burada yaşamak maksadile köyünden kalkıp gel- © mektedir. Cemiyetir bunların hepsine — birden iş bulmasını maddeten imkân yoktur. Vaktile Belediye bu işi yaparken bize havale etmesi bu işin güçlü- © ğünü anlatmak bakımından kâfi bir fi- © kir verebilir, Bu itibarla memlekette işsizlere iş yazılmasını teşvik eden gazetelere teş- viklerini arttırmak (için ehemmiyetli bir vesile oldu. İttihad gazetesinin 26 Eylül 1876 ta. rihM sayısında gazete okuyucularından birinin «Eğer İstanbuf ahalisi bu ka - yıdsızlıkta bulunmamış olsaydı taşra - lar dahi payitahfa tebalyet ederek şim. diye kadar her taraf şüceanından yüz binlerce silâhşorlar telime başlarlar ve bu teşebbüsatı (o şecianelerile düş - manlarm yüreğini #tretirler idi» deme sine karşı gazete tarafından yaz'lan ce. vabta: «eMüstahfız askerini evvelâ pa- yitaht teşkil edip te taşra ahalisini Der. saadete peyrev olması hususunda sahi. bi varaka pek büyük hata ediyor. Se - lânikte müstahfız taburlarının bir ne- feri İstanbula geldi. Gözümüzle gör - dük ki memleketlerinin millet “askeri üniformasını giymiş bir şehbaz baba - yiğit idi. Sair vilâyetlerde dah! talim- lere başlanılmış olduğunu haber alıyo- Tuz. Gönüllü asker (o vermekte, isnel harbiyede, tensikat arzusunda vefhesil selâmeti milliyemizin esbabı esasiye - sinde taşra halkı ethak evvel gidiyor. O kadar ileriye gitti ki payitaht bun » lara tekaddiim değil tebaivet bile et - meğe muvaffak olsa yine İstanbul ev- Tâdını şanlı addedebilirdik.»> denilmiş. tir. İttihad gazetesinin 1 Ağustos 1876 tarihli sayısmda çıkan Selânik mek - tubundan (İlâve, No. 4) Selânikle A - sâkiri muavine kaydına gaşlandıktan sonra gerek Selânikte, gerek Liva ve kazalarda «Başıbozuklar hiristiyanları öldürüyorlar, mallarını gasb ve kilise- lerini tahkir ediyorlar» yolunda iftira. lar intişar etmeğe başladı ise de bun. ların aslı olmadığı yazılmaktadır. Gö. nüllü askerlerin her tarafta yazılmağa başlanması bu gibi oşayiaların ecnebi gazetelerinde de akisler uyandırması - na sebeb olduğu anlaşılıyor. Bilhassa Rus gazetelerile Temps. Nord gibi ga zetelerde bu şayiaların üzerine çıkan telâşlı makalelere İttihad gazetesi 33, 42, 49 numaralı sayılarında cevab ver. miştir. Bu neşriyattan Naye Fraye Pre. se gazetesinin Asâkiri muavine lehinde yazılar yazdığı anlaşılmaktadır. (Arkası var) i Yıldız halkı otobüs Oi istiyor Hususi teşekküller tarafından işle - tilen Taksim . Yıldız otobüs seferleri- nin tatil edildiğini ve bu yüzden Yıl - dız ve civar: halkının vesa'tsiz kaldık. larını bir müddet evvel yazmış, Tak - simle Beşiktaş arasında işliyen şehir otobüs servisinin bu kalabalık muhite Bu vesaitsizliğin hâlâ devam ettiği- ni matbaamıza bizzat ve mektubla mü racaat eden karilerimizden öğreniyo - vuz. Muhitte Fen Akademisi, yatı, tek « nik okulları gibi müdavimleri çok mü. esseseler de olduğuna göre, bu çok haklı ihtiyacı gidermek, Taksim - Be- şiktaş hattına işliyen otobüslerden bir ikaçının muayyen zamanlara inhisar Jettiriimek üzere Taksim - Yıldız ser. ivisine tahsis suretile pekâlâ mümkün. İdür, kanaatindeyiz. ” Wi çocuk deniz hamamında yaralandı Yeşilköyde oturan İstavri adında 13 yaşlarında bir çocuk, Zafirinin deniz hamamında, suya aflarkon Kalasa » bulmak için diğer müesseselerin yardı-|çarpmış ve vücüdünden yarslanmış - mını esirgememeleri lâzımdır.» “Bir müddt evvel yazdığımız. gibi li- » Manda iş hacminin artması dolayısile bil- hassa kömür işçisine son derece ihtiyaç baş göstermiştir. Fakat kömür işçiliği çok zahmetli ve kismen tehlikeli oldu- dan liman işletme idaresi müteaddid tır. İstavri hastaneye kaldırılmıştır. ————— Aa. hamal olmak üzere müracaat eden bir kısım adamları I4man İşletme Direktör- lüğüme göndermeği düşünmektedir. İş aradığı. daha doğrusu hemal olmak istediği halde bünyesi de müraid bulun. — defalar kümür amelesi almak üzere ga-|masma rağmen kömür ameleliğini kabul ze'elere İlân verdiği halde kinma talib smamıştı. Yükcüler Cemiyeti, bu defa etmiyenler, tekrar memleketlerine gön- derilecektir, İİ dOlm Galatasarayın tertib ettiği Boğazı geçme müsabakası Galatasaray Mlübü denizdilik şube. si, kendi azalarına mahsus olmak üze- re Boğazı geçme mukavemet yarışı ter tib etmiştir. | Anadoluhisarı ile Bebekteki Gala - tasaray klübü arasında yapılacak bu müsabakanın mesafesi iki buçuk mil. dir. Müsabaka iki kategori olarak icra edilecek ve derece alan yüzücülere jklüb tarafından madalyalar verile - cektir. Yüz mukavemet yarışı Cumarte- si akşamı yapılacaktır. Müsabakaya 30 dan fazla yüzücü iş İtirak edecektir. Finlândiya Estonyayı 4-2 yendi Helsingfors'ta Finlândiya « Estonya milli takımları arasında yapılan fut - bol maçını 4.2 Finlândiya takımı ka - zanmjştır. Müsabakada (15,000 kişi bulunmuştur. Balkan kupası maçları Eylülde başlıyor Balkan kupası maçları ! ve 7 Ey - lülde Bükreşte yapılacaktır. Maçlara Türkiye, Yugoslavya, Bul. garistan, Yunanistan ve Romanya gi- recektir. szeanzarsammeaemesenesensesaeeneremmsene sanane enaeni Değirmi mendil genişliğindeki ülkede neler gördüm ? (Baştarafı 7 nci sayfada) İplik fabrikaları ancak mahalli ihti. yacı karşılıyabiliyor ise de, öleki, imal ettiği sun'i dişleri tâ Hindi Çiniye kadar ihraç edermiş. Prensliğin diğer servet kaynağı inek- lerle domuzlasşlır. On bin nüfusun behe- rine aşağı yukarı birer inek ve yarımşar domuz düşüyor. Lihtenşitayn'ın bir bususiyeli de, memleket hududları dahiline köpek gir- memeasidir. Bunu öğrendiğimde, hatıri- ma gayri ihtiyari bizim, köpeksiz gezme- yi kibarlığa münafi addeden «modem; bayanlarımız geldi.. Yarın, yağmur rahat verirse, bu de ğirmi mendil genişliğindeki ülkeyi alıcı gözü ile iyice gezeceğim. İntıbalarımı ge- lecek mektubumda 'sevgil okuyucuları- ma arzederim. Ercümend Ekrem Talu kongresi hazırlıkları yapılıyor Önümüzdeki ay içerisinde toplana « cak olan beynelmilel antropoloji ve arkeoloji kongresi hazırlıklarma baş- Tanmıştır. Dolmabahçe sarayında toplanması lan kongre omünasebetile Dil ve Tarih Kurumu. nun toplandığı salonlarda icab eden hazırlıklar yapılmaktadır. Pek yakmda gerek kongrede oku - nacak tezleri, gerekse diğer işleri tan - zim etmek üzere Ankarada teşekkül etmiş olan komisyon şehrimize gele * çektir. Bu komisyonun mesaisine belediye. nin de tayin edeceği bir azanın iştirak deceği öğrenilmiştir. | Aaneral anyorimn. Beyandda Mercanağa mahallesinde Mu - radiye caddesinde çeşme yanında bilânı - marah banede oturmakta olan annem Pat- ma bana bakmaktan âciz kaldığı için dört yaşında iken beni Darülâcezaye bırakmış, bundan Üç sene evvel bir defa gelip yokla- dıktan sonra bir daha uğramadığı gibi ha- yat ve mematından da beni haberdar et - memiştir. Bir de Abdullah isminde bir am- cam ve İsmini hatırlıyamadığım bir dayım da vardı. Bunların bugün nerede oturduk- larını bilemiyorum. Tarıyanların ve bilen - lerin insaniyet namına aşağıdaki adresime yazmalarını rica ederim. Darülâcezede 5 inci dairede 7 nci koğuşta Yusuf oğlu Mehmed Antropoloji Sermayedar aranıyor Mühim kazanç temin edebile- cek olan bir sına! keşif işine ser- mayelerile iştirak etmek isteyen- lerin Taksimde, Cümhuriyet cad- desinde 17-3 numaralı dükkânda Bay Şamil Yoncaya müracaatları, Ağustes 9 Erkekler diyorlar ki (Baştarafı 8 inci sayfada) 6 — Ars sıra kendisine ühakır için bile ol- sa) bak veren bir erkek. Ve erkekler de; 1 — En çok orta tahsili olan © ve yaptığı tahsili hazmetmiş bulunan, 2 — Dedikodu sevmiyen ve yapımıyan. 3 — Orta halli ve mümkün mertebe &z| nüfuslu bir aileye mensup olan. 4 — Evine, çocuğuna merbut olan. $ — Ev işlerinden anlıyan. & — İfrat derecede süse ve eğlenceye düş- kün olmıyan bir kadın. arıyorlar, Ve her iki taraf ta müteras'en 1 — Mümkün olduğu kadar sz yalan söy- liyen, fikir ve kanaallerinde samimi olan. 2 — Sağlam bir bünyeye sahib olan. $ — Karakter sahibi olan. 4 — Hadden aşırı kıskanç olmıyan. $ — Birbirlerinin izzeti nefislerine hürmet etmesini bilen. 6,— Aralarında ruhi mutabakat bulunan, bir İnsan bulmak esasi üzerinde duruyorlar. Pakat bilmem ki bu şartları haiz olan ka- dın ve erkeklerimiz yüzde kaş nisbetinde - dir. Bir de zikretmeden Oo geçemiyeceğim bir nokta var: Hayatıni kendi kazanmağa (alışan genç kızlarımız evlenmeğe karar vermeden €Y - vel çok düşünsünler, Erkeğin hayatta tahammfı edemiyeceği tek şey, erkeğin izzeti nefsine (ovurulan en büyük darbe şu, belki, manasız görünen Şu sekiz kelimeciktir. «Evlendim de ne oldu? Eskiden daha iyi i Bu cümle bazan üâllenin ilk dirliksiiğini ortaya çıkarır. Ve bir gün büyük ümidler ve fasavrur - larla kurulan bu aile yuvasının esrarını bir mahkeme celsesinde hüzünle dinleriz. Erkeklerden ve genç kızlardan şikâyet e- denler biraz da kendi hemeinslerini yakın - dan tetkik etsinler. Kabahağ ne yalnız ka- dınlarda ve ne de yalnız erkeklerdedir. Suç müşterektir. Bana gelince soruyorum: Yukarıdaki 12 şartı halz bir kadın tanıyor musunuz?» © Muzaffer Topuz (Bursa): #Nastl evlenebiliriz? Bakın ben 26 yaşın - dayım. paraca hiç sıkıntım yok. hangi zın mazisini tetkik efdimse, bana İlerisi için mid vermedi. Kadınlarımızın islah kabul etmez kusurlarını gördükçe evlenmekten çe kiniyorum. Size bu husustaki fikirlerimi sıralayayım: selliğine bakmalı. yine kanaattedirler. 3 — Tam manasile nankördürler, 4 — İnadcı oluşları ve ve kaprislerine faz- la kapılışları erkekleri derin derin düşün - dürmeğe vesile olur. İşte ben de bügün bun- ları derin derin düşünüyor, “ürxüyorum.» © R. Kane (Edirne): «Ankete bayanların verdikleri (o cevatları hilâfı hakikat buluyorum. Tam manasile ha» kikati tahrif ediyorlar. Size bir misal: Ben se, başka yarda sevgilisi varmış. o gelince beni atlamış. Ne dersiniz buna?. Ve acaba, erkeklere a“ tap tutan bayanlarımız ne derler?.» © Refik Uygun (Biga): «Ben de bekârım; yaşım da 20. henüz toy ve tecrübesiz sayılırım. Fakat bu, düşünce - lerimi söylemeğe mâni mi?.. Muhitimde, ve akran arkadaşlarımın ev- Mik hayatlarında şahid olduğum Yak'alara dayanarak diyeceğim ki, bu zamanda olmak, daha tercih edilecek bir haldir. bebine gelince: Kadınlarımız mı gu, diyeceksiniz. Biraz da öyle. diki kızların daha mekteb strasın! bayan, hakikatte erkekler kadınları, kadın- lardan daha iyi takdir ederler, Yalnız als - Den itiraf, işlerine gelmez. Kadınların sükütuna gelince, belki bu, ânket kapanır ümldile olmuştu. Bu da acıl Miraf etmek deği, büsbütün başka bir me- seledir. İzah edeyim: Meselâ Buran, fabrlkaları ve nafta işlerin. de ecnebisi bol bir şehirdir. Bunların için de bulunduğumuz İçin bu anket yüzünde: biler şöyle lisan kullanıyorlar: «Türk erkeği elinden gelse kadını gene Tafas ve çarşafa #okacaklı Neden büyle düşünüyorsunuz, de- meyiniz. İşte Türk erkeklerinin kadın hak“ kında düşündüklerini ve aile zihniyetini or- taya koyan anket şurada...» Erkeklerimiz fena ise biz bilelim. Kadın- larımız fena ise gene öyle. Allelerimizin içi- be giremiyen eenebilere alle hususiyetimiz hakikaten bu imiş gibi göstermiyelim. Onlar bütün bu yazıları hakikat olarak telâkki e- diyorlar. Halbuki onlar bakarlar, 'Türk erkeklerinin nfhayet kendi anaları, kızları veya kızkardeşleri olan bir kadınlığa böyle hücum ettiklerini göçen ec- nebiler: (Kendi kadınlarına bu kadar düş- man erkeklerin seciyesi bozuktur) diye dü- şünerek «Türk nesli bozulmuştur» gibi yan- hş bir zehaba kapılıyorlar, Baylarımızdan biraz temkin ve insaf bek leriz. Çünkü malimunuzdur ki bir milletin medeniyet seviyesi ve değeri kadma verdi- 8i kiymetle ölçülür. Askerlik bahisleri Tayyare mi zırhlı mı? (Baştarafı 9 uncu sayfada) pilot makinesine bâkim olsa da nişan â- lamaz, Bu şartlar içinde saatte 540 kilo- metre süratle uçan bir tayyare pilotunun bombasını atmakta bir saniye gecikmesi top ve 32 mitraiyöz var. Karada hiç bi nokta yoktur ki bu kadarcık bir sahaya bu kadar çok silâh yığılmış olsun. Bunlardan mâada, tayyare bombaları- nın geminin can alan taraflarına İşliye- bombayı hedeften 1300 metre irtifada! memesi için bir, iki, hattâ üç tane zırhlı B0 metre, 2500 metrede 130 metre inhiraf güverte yapılmaktadır. Düşen bombayı ettirir. Böyle bir inhiraf tek gemilere Ya-| geminin en zararsız yerinde patlatmak pılacak bombardıman için tam bir mü-lüzere muayyen noktaları hususi tertibat vaffakiyetsizlik âsmektir. Pilot. inhiraflan kaçınmak için, bom- basını müstakim yolun sonunda atabilir. O zaman da manevrası yavaşlar. Ve bir. kaç saniye için düşmanına nişangâh va- ziyetinde kalır. İrtifa arttıkça geminin ve rüzgârın süratini, zaviyeyi, mevkii, bomba atma dakikesinı tayin ederken da- ha büyük bir inhirafa sapılabilir. Gene tereddüdsüz diyeb'liriz ki hava bombar- dımanmın isabeti pilotun selâmeti ile ta- ban tabana zıddir. Pilot attığında isabet etmek istiyorsa, 1500 melreye (O inmiye, canımı kurtarmak istiyorsa 2500 metre - den yukarıda katanya mecburdür. Harb gemisi tayyare karşısında ne gibi mildafaa aksülâmelleri gösterdi ? İşte 1939 yılında zırhlılarla; dört beş yüz kiloluk iştial maddesi taşıyabilen ha- fif bombardıman tayyareleri arasında çt- kabilecek harbin esasları bu noktalora dayanıyor. Bin kilometre #üratindeki bu tayyareler açık denizlerdeki donanmayı hücum edemezler, onun ancak kapalı de- nizlerde manevrasmı güçleştirirler. Grup halindeki karb gemilerine hücum meselesi de aynı derecede mühim müna- kaşalara yol açmaktadır. Üstünde en 7i- yade durulan nokta; müessir bir bom - bardımanda bomba'arın ne kadar sık ol- ması ve kaç tayyare ile hücum etmek lâ“ zum geldiği noktasıdır. Kisaca söyliye « lim ki: Denizcilerin hesabları üç harb g&> misinden ibaret bir grupa dört yüz tay * « Harb gemisi denizaltına ve torpile ol-| tayyare ile hücum etmenin zerur! oldu” duğu gibi yeni düşmanı tayyareye karşı | ğunu gösterdi. yare İle, altı kruvazörlük bir filoya 700 gelmeyi de göze aldı. Bir yandan hücuma | o Tayyareden - onunla ayn! âyarda 9“ hücumla mukabeleye hazırlandı. Diğerİlan - zırhlı değil, asıl denizaltıları kork” taraftan yiyeceği darbeyi evvelinden |malı. Ve tayyateyi görür görmez elinde tahdid çarelerini araştırdı. İngilterenin | geldiği kadar seri bir manevra ile derhsl 35 bin tonluk son beş zırhlısında mitral -)dibe dalmalı. Eğer böylelikle hasmını” yözlerden başka 16 tane 132 m/m, 32 tane|bomiba yakasını kurtarabilirse ne mutlu 40 m/m top bulunacak. Fransızların Dun-| ona... " z kergue, Strasbourg zırhlılarının her bi - Fransızca kaynaklardan. çetire* rinde 16 tang 130 za/m, 18 tane 37 m/m Neyyir Kemal