9 Ağustos 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

9 Ağustos 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

2 ŞA A ŞA | Çalışmak için taşradan şehrimize gelenler çoğalıyor 135 hamal ihtiyacına karşı 7000 kişi müracaatta bulundu #3 Yükciller Cemi yetinin önü Son günlerde Anadolunun muhtelif! yerlerinden ve bilhassa Kastamonu. Ela- 2iğ, Harput ve Diyarbakır vilâyetlerin-! den İstanbula hamallık yapmak üzere birçok vatandaşların gelmekte oldukları görülmüştür. lı Bunlar, doğrudan doğruya Belediyeye Müracaat etmekte, birer istida ile hamal pimak arzusunda bulunduklarını bildir- Bektedirler. * Belediye bu işi, Yükcüler Cemiyetine devretmiş olduğundan, bu müracaatları Ba cemiyete havale etmektedir. Bu yüzden cemiyetin bulunduğu Sir. Beci gümrüklerinin karşısındaki binanın Ünü iki üç gündür ellerinde istidaları ol- duğu halde hamallık istiyen o yüzlerce Ansanla dolmakta, ve bu topluluk nakil Yasıtalarının mürurunu güçleştiren bir ediham halini almaktadır. Öğrendiğimize göre bu tarzda hamal- Bk yapmak isteğinde bulunmak üzere 10 gün zarfında müracaat edenin miktarı 000-1000 i bulmuştur. Halbuki cemiyetin Dahiliye Vekili su derdiile meşgul oluyor Şehrimizde bulunan Dahiliye Vekili Yuik Öztrak tetkiklerine devam etmek.! #edir. Vekil, dün sâbah saat 15 te beraberin- e Kalemi Mahsus Müdürü olduğu halde! İİbrahim Kemal Baybora, Limanlar U- İstanbul Sular İdaresine gelmiş, burada bazır bulunan İstanbul Vali ve Belediye Reisi LAtf Kırdar ve Sular Müdürü Yu- wi Ziya flo bir müddet görüşmüştür. Bundan sorra Vekil, Belediyenin su tesi- Batını görmek istemiş, otomobillere bini- lerek evvelâ Kâğıdhaneye gidilmiş, filit- teler görülmüş, bundan sonra da Feri- köydeki su tevzi yeri tetkik olunmuştur. Bu tetkikat esnasında Vali ve Belediye Reisi Lütfi Kırdar, Sular Müdürü Yusuf Ziya ve Muavini İhsan da hazır bulun- Muşlardır. Dahiliye Vekili İstanbulun su #htiyacı Karşısında mevcud tesisatın kâfi gelip gelmediği meselesile de çok yakından &- Hkadar olmuş, Belediyenin Sular Müdü- şü Yusuf Ziyadan bu hususta izahat ve , Mmalümat istemiştir. Sular Müdürü, kendisine bu hususta hazırlanmış olan projeleri göstermiş, bu projelere nazaran şehrin su tevziatı ba- kımından alacağı şekli izah etmiştir. Dahiliye Vekilinm, şehrin su derdile «lâkadar olmak üzere buğün de tetkik- lerine devam edeceği öğrenilmiştir. ————— — 11 ilikmektebe 521 bin lira sarfedilecek Şehrin muhtelif semtlerinde yapıla. cak İI ilkmekteb binasının İnşaat 321.190 liraya eksiltmeye konmuş » tur. muhtelif bölüzlerde çalışmak üzere an- cak 15 hamala ihtiyacı vardır. Bunun için cemiyet müracaat sahibleri arasında kur'a çekmeğe karar vermiştir. Kur'ada kazananlar lüzum görülen bölüklere ta- yin edileceklerdir. İzdihamın sebebi, müracant sahibleri- nin kem çok fazla olması, hem de mu&- melenin çok yavaş yapılmasıdır. Maama. #ih cemiyetten selâhiyettar bir zatın ifa- desine göre; sıhhat ve ahlâk şehadetna- mesi almak mecburiyetins tâbi olen bu hamalların muameleleri derhal yapıldığı takdirde bu defa da Sıhhat ve Emniyet Direktörlüklerinin önlerinde ayni izdi- ham: vukubulmaktadır. Buna meydan verilmemek için bu şekilde muamelele. rin normal bir seyir takib ederek yapıl- ması yolu tutulmuştur. Diğer taraftan hamalların ifadesine göre, vaziyet tamamile bunun aksidir. Hama'lar cemiyeti muameleleri mümkün (Devamı 10 üncü sayfada) Münakalât Vekili dün sabah geldi Münakalât Vekili Ali Çetinkaya dün sabah ekspreslea Ankaradan şehrimize gelmiştir. Vekil Haydarpaşa istasyonunda Dev- Mt Denizyolları İşletme Umum Müdürü mum Müdürü Raufi Manyasi, Mıntaka Liman Reisi Refik Ayantur, Derizyolla- rı, Limanlar, Posta Telgraf ve Demir- yollar İdareleri erkânı ve dostlari tara- fından karşılanmıştır. Ali Çetinkaya kendisini karşılıyanlara teşekkür ettik- ten sonra motörle İstanbula geçmiş ve Galata yoleu salonu rıhtımına çıkmıştır. Vekil burada yolcu salonu inşaatı ile meşgul ölmüş ve bu hususta Limanlar U- mum Müdürü Raufi Manyasiden izahat almıştır. Münakalât Vekili Galata rıh- tımından otomobille Pangaltıdaki evine Bitmiş ve dün akşama kadar evinde İsti- rahat etmiştir. ,Vekil bugünden itibaren Münakalât Vekâletine bağlı dairelerde tetkiklerde bulunacaktır. Ali Çetinkaya bu arada yolcu salonu vaziyetini tetkik etmek üzere Vekâletin bir müddet evvel gönderdiği heyetin çalışmaların: da göz- den geçirecektir. Müteferrik: Şişli telefon santral ikmal ediliyor Şişli telefon santralın dahili tesi. satı ikmal edilmek üzeredir. Telefon santrelı 26 Eylülde merasimle açıla. “caktır. Seferberlik komisyonu toplandı Dün, Vilâyet seferberlik komisyo * nu toplanmış, İstanbulun hava taarru tiza eden tedbirleri tesbit etmiştir. Mühim bir seyrüsefer meselesi Bir zamanlar tatbik edilen esaslı ka- ydlarlğ yoluşı girmekte olduğunu memnuniyetle gördüğümüz beyrüseler İşlerinin, son zamanda, esef edilecek bir şekilde gevşemekte bulunduğunu gör - mekteyiz. İstanbulda, bu işlerin en bo- zuk olduğu yer ise, Kadıköy muıntakası ve bilhassa Kadıköy - Pendik asfalt yo- Iudur. Burada yüzlerce bisikletli gezer. Hemen ekserisi vesikasızdır. Geceleri, kısmiazamının feneri yoktur. Öyle oto- mobillere raslarsınız ki tek fenerlidir - ler, Lüks otomobiller vardır. Diledikle- ri renkte fener yakarlar: Sarı, mavi, y8- şü, Hiçbir seyrüsefer kuldesile telif ka - bul etmiyen bir itiyad da, bu yol üze - rindeki otomobillerin dalma büyük Iâm- balarını yakarak gidip gelmeleridir. Mo- tosikletiler için tse fazla söylemeye lü - sum yoktur. Çünkü, bu merakib, bu yo- lu, Adeta bir yarış sahası haline getir - miştir. 70-00 kilometre süratten aşağı seyir eden yoktur. Bittabi bu hallerin tabil bir neticesi de, bu yolda kazaların sik sik vukubulmasıış. Geçen Pazar, Kadıköy fırınının ünüsden ekmek al » makta olan biçare bir çocuğu hususi bir otomabilin bacağından kaparak on met- re kadar sürüklemesi ve yarı ölü bir halde ortada bırakması, bu inzibatsızlı- Bini yüzlerce delllinden bir tanesidir, Bi- lihare hâstanede ölen bu çocuğun nasi şimdi yarı çılgın bir haldedir. Be - lediyamizdan, bu bsşibozukluğa bir ni- hayet verdirmesini ve bu yol üzerinde seyrüsefer işlerini esaslı surette tanzim etmesini rica ediyoruz. Genç bir kadın otomobil altında öldü Evvelki gün Akssrayda bir otomobil kazası olmuş ve 22 yaşlarında Melâhat adında genç bir kadın feci bir şekilde öl- müştür. Melâhet evvelki gün saat 18 de Aksa- ray pazar yerinden caddeye gitmekte İ- ken, şoför Arifin idaresindeki 2130 sayılı otomobi genç kadına çarpmış ve Melâ- hat otomobilin altına düşmüştür. Genç kadın otomobilin altından çıka- rilmiş ve vücudünün muhtelif yerlerin- den ağır yaralı olduğu anlaşılarak, der- hal cankurtaranla Haseki hastsnesine kaldırılmıştır. Melâhat sabaha karşı el- dığı yaraların tesirile hastanede ölmliş. tir, Suçlu şoför vak'ayı müteakıb yaka- lanmıştır. Tahkikata devam olunmak- tadır. . Yeniden dört hava istasyonu yapılacak Devlet Havayolları İdaresi, halkın haya seferlerine rağbet etmekte olduğunu göz önünde tutsrak beş sene içinde tatbik mevkiine konulmak üzere bir proje hü- zırlamıştır. Bu projeye göre; yakında ilk olarak Ankaradan Samsuna yeni bir hat tesis edilecek, bu suretle Samsun da hava hat- İarı vamtasile Ankaraya doalyısile de İs- tanbul ve İzmire bağlanmış olacaktır. Bunu müteakıb de Kayseri - Diyarbakır - Van ve Tebrize olmak üzere bir de şark hattı tesis edilecektir. Devlet Havayolları İdaresi, bu progra- mi tatbik etmek üzere şimdiden icab e- den yerlerde meydanların tesisi hususun- da tetkikler yapmağa başlamıştır. Bu hatları bağlamak üzere dört tane hava istasyonu ve meydani yapılması da mu- tasavverdir, Ayrica bu hatlarda çalışmak üzere yeniden dört motörlü 15 şer kişilik 5 tane daha tayyare alınacaktır. Bütün bu program tamamile tatbik mevkiine konulup seferler tanzim edil dikten sonra Devlet Havayolları İdaresi er Mahrukat fiatlarındaki EKONOMİ El yükseliş durdu Hükümetin hariçten ithal edilecek kokun gümrük resminde yaptığı tenzilât halkın mabrukatı ucuzca temininde amil olacak Mevsim henüz yaz olduğu halde şehrimizde mahrukat fiatları mütema. diyen yükselmekte, bu yükselişi öğ - renen halk odun ve kömür tedariki i- çin tehalük göstermektedir. Ortada hiçbir sebeb olmadığı hal « de bir ay evvel 260 kuruş olan odu. nun beher çekisi 310 kuruşa fırlamış, odun kömürünün kilosu beş kuruşu bulmuştur. Vaziyet bu merkezde iken hükümet çe bütün mahrukat flatlarına tesir e- decek olan mühim bir karar alınması, alabildiğine yükselmek istidadı gös « teren mahrukat piyasasında derhal te. sirini göstermiştir. Esasen ormanlarımızın korunması İ- çin tayin edilen şehirlerde odun ve o dun kömürü sarfının men ve maden kömürü, antrasit, sömikok ve kok ya. kılmasının mecburiyet haline konul - ması memlekette kok sarfiyatını da «- ha ziyade artıracak ve binnetice da * hilt istihlâki karşılamıyan kok fiatla- rinın da yükelmesini intaç edecekti. Hükümetçe hariçten ithal edilecek olan kok kömürünün gümrük resmin. de 350 kuruş birden tenzilât yapılma. si halkın mahrukat #htiyacını ucuzca teminde mühim bir âmil olacaktır. Memleketimize kok yalnız Alman» yadan ithal edilmekte ve bunun mik » )tarı senede 37,356 tonu bulmaktadır. Bunun tutar; ise 519 bin liradır. Hâlen piyasada bu cins koklar pera- kende 24,5 Tiraya ve fkametgiha tes - lim şartile satılmakta olup, yeni ka - rar bunun fiatmı 19 Mraya düşürecek. tr. Bu takdirde diğer kokların ve bü. tün mahrukatım buna müvazi olarak tonunda asgari 5 lira ucuzlıyacağı ta. bildir. Dün mahrukat işlerle uğraşanlar a“ rasında yaptığımız tahkikat da, bunu müeyyeddir ve önümüzdeki ay zar - fında ithalâta başlanarak kışın hulü - Yünden evvdi mahrukat fiatlarında normal bir fiat seviyesi teessüs ede » ceği muhakkak görülmektedir. Türk - İngiliz ticaretinin inkişafı çareleri araştırılıyor Şehrimizde İngiltere ile iş yapan ve İngiltere ticaret evlerinin bura mü - messillerinin tiştirakile yapilan top - lantılarda Türk - İngiliz ticaretinin in kişafı hususunda düşünülen tedbirler tesbit edilmiştir. Alâkadarlar Türkiyeden İngiltereye ihracı mutad olan malların yüzde 90 veya yüzdeyüz bir takas esasına tâbi tutulması lüzumunda ittifak etmişler. dir. Bununla beraber bütün maddelerin takasa tâbi tutulmamas: hususuna da işaret edilmiş bu şekilde bir hareketin ihraç primlerini düşüreceği ve bunun da gene ihracatı azaltacağı zikredil - miştir. Dün bir İngiliz firmasının mü. messili tayyare ile şehrimize gelmiş tir. Bu mümessilin bazı mubayaat ya. pacağı ve bilhassa tiftik satın alacağı söylenmektedir. İhracat mallarımızın nümuneleri tayyare ile gönderilecek Devlet Havayollâri Umum Müdür- lüğü, dünden itibaren yapılmağa baş. Uyan İstanbul - İzmir tayyare sefer - erile Avrupa ve Amerika için muh - telif mahsul nümuneleri kabul edece. ğini ve bunları en kısa zamanda, sü - Avrupanın muhtelif yerlerina hava se- ratle yerlerine göndereceğini alâka - ferleri tesis etmek üzere imkânlar araş-İdarlara bildirmiştir. Bu suretle ihra - tıracaktır. EVLENME Yeni Asir gazetesi başmubarriri Hakkı O- cakoğlunun kın Bayan (o Türkânla Ticaret Vekâleti İhracat o kontrolörlerinden Melih İBayülke'nin düğün rasimeleri (o dünkü gün Jİsmirde, İncirelte — plij ve gazinesunde iki cat mahsullerimizin nümuneleri üze. rinden zamanında ve seri siparişler te. min edilebilecektir. Müsaade almadan mütehassıs çalıştırılamıyacak İktısad Vekâleti husus! ve resmf tarafın akraba ve dostlarının huzürile iera | müesseselerde (çalıştırılacak (o ecnebi zundan korunması için alınması ik .İve teyid edilmiştir. Yeni çifte saadet di -)mütehassıslar hekkmdn &aldkadarlara deriz. ei di mi die LL” yeni bir emir göndermiştir. Bu emre göre hususi veya sermaye- sinde devlet iştiraki bulunan veya devlet sermayesile kurulan imtiyazlı ve imtiyazsız bilümüm sınai müesses seler, herhangi bir işte kullanacakları ecnebi mütehassısları çalışma müsaa. desi almağa ve müsaade almadan bu” Yunduklları mahal maliyesine peşinen mütehassıs ücreti tediye etmeğe mec. burdurlar. Bu müesseselerden bir kısmının mü tehassıs yetiştirme ücreti vermeden ve çalışma müsaadesi almadan ecnebi mü tehassıs çalıştırmakta oldukları anlâ « şılmıştır. İktsad Vekâleti İstanbul mın takası dahilinde bulunan müesseseler” de müfettişler vasrtasile tetkikat yap- tıracak, ücreti ödemeden ve çalışma müsaadesi almadan mütehassıs çalış » tıran mahaller hakkında kanuni ta - kibata girişilecektir. Ankara borsası Açılış - Kapanış fiatları 8- 8-999 Açılış 5.08 96875 0365 640126 285975 0415 10.485 215176 Kapanış 5. 18.876 3.65 8.66126 28.5975 67415 10.885 21,517 Aşılı 1875 Kapanış 1975 Dahiliye Vekâleti şehrimizdeki alâ- kadarlara yeni bir emir göndererek devlet dairelerile sermayesinde devle” tin iştiraki bulunan müesseselerin ser best dövizle mubayaatta bulunabilme leri veya serbest dövizli taahhüdlere girişebilmelerinin ancak İcra Vekile. © ri Heyetinin kararına mütevakkıf bü lunduğunu bildirmiştir. a Belediyeler ve alâkalı daireler ba “* dema İcra Vekilleri Heyeti kararı â » anmadan serbest dövizli taahhüdlere girişemiyeceklerdir. Bu usule riayet © etmiyenler hakkında kanuni takibsf 4 yapılacaktır. Bir otobüs bir adama çarptı Yeniköyde oturan Pandeli üç arka” © daşile beraber evvelki gün Yenikö” caddesinde gezerlerken, Yenimabali$ ye gitmekte olan 3082 sayılı ve To * dorinin idaresindeki otobüsün çarp * masile ayağından yaralanmıştır. Yaralı hastaneye kaldırılmış, şofö” yakalanmıştır. aa Ertuğrul Sadi Tek ve arkadaşlar! Ba akşam Taksimde Albutepe aile bah, HAMLET Büyük Şnheser 4 EGE TİYATROSU re Be akşam Narlızapı Şafak sinememdi BiR KiTAB Miçe Pençel varyeteii a» eman neme