14 Ağustos 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

14 Ağustos 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

p ; 10 Sayin SON POSTA Ağustos TA İngiliz - Fransız -Rus | Hava taarruzuna karşı Danzig için Hitlerin yeni bir teklifi TBaştarafı 1 inci sayfada) rini ve ezcümle İspanya meselesini gö- “piye mülki olmuştur. Kont Ciano, Mws-| rüşmüş olduklarını tasrih etmekte - #ol'niye temaslarının neticesi hakkında) dir. izahat vermiştir. Bu mahfillere göre, görüşmelerin e. © Berlin siyasi mahfellerinde Hitler, sasını, demokratların yaptıkları çem. Kont Ciano ve Ribentrop arasında Dan-| berleme teşkil eylemiş ve iki harici « 2iğ meselesile umumi meselelerin görü-İ ve nazırı buna «mukabil bir çember - güldüğü beyan edilmekte ise de bu mü-İlemes ile cevab. verilmesini düşünmüş i | İ f askeri heyetleri dün -beş saat görüştüler (Baştarafı | inci sayfada) gün biri öğleden evvel, diğeri öğleden İsonra olmak üzere iki toplantı yapıl. mıştır. Birinci toplantı tam 3 saat sür. müştür. Öğleden sonra yapılan toplan. tı da 2 saat devam etmiştir. İngiliz gazeteleri müzakerelerin sa- mimi bir hava içinde cereyan ettiğini korunma (Baştaralı 1 inci sayfada) misyon bugün de mesaisine devam ede- cek ve korunma işinde alınacak tedbirler üzerinde meşgul olacaktır. Şehrimizde aktif ve pasif müdafaa de- neme tatbikatı için harb hali yarından itibaren başlıyacak ve bitimi ayrıca ilân edilecektir. Pasif deneme tatbikatı için l İlkatta bilhassa Macaristanın ovaziyeti-! giderek Hitlerle görüşeceğine dair ecne- bi gazetelerinde görüen haberlerin de a- Silsiz olduğu Peştede beyan edilmektedir. Paris, 13 (Hususi) — Berhetsgaden gö- rüşmeleri etrafında Ocuvr gazetesinde tefsirlerde bulunan Madam Tabouis Ber- Jinden aldığı malümata atfen şunları yaz- maktadır; Gece Berlinden almar son haberlere göre diplomatik mahfellerde Berhtesga- den görüşmeleri hakkında oldukça bü- yük bir asabiyet gösterilmektedir. Ber- Jindeki diplomatların zennettiklerine gö- re dün öğleden sonra Berhtesgadene bü. yük Japon guzeetlerinin muhabirleri gel. | mişlerdir. Japonya Mihvere iltihak etti mi? Japonyanın prensip itibarile mihvere iltihak ettiğine dair Tokyonun kararı dün | öğleye doğru Hitlerin eline geçmiştir. Söylendiğine göre Hit:er, Kont Clano ve Fon Ribentrop ile birlikte bu Fransa - İngiltere ve Sovyetler Birliği üç taraflı itilâf ilân ettikleri zaman neşret- meğe karar vermiştir. 48 saat içinde Berlindeki diplomatların zannettiğine göre Hitler, Mussolini veya mihver kırk sekiz Suat zarfında Danzig meselesi hak- kında yeni bir hal şeklini teklif edecek, tir. Çünkü mihver devletleri Fransa ile İngilterenin geçen Eylülde Çek hüküme- tire yaptıkları gibi şimdi de Polonya kü- kümetini tazyik edeceklerini ümid et- mektedirler, Varşova ise böyle bir tekli- fin birkaç saniye bile Polonya hüküme- tinin dikketini celbetmiyeceğini | söyle- mekle iktifa etmektedir. Jowr - Echo de Paris gazetesinin Berlin muhabiri yazıyor: Bir taraftan burada tarihe ve memle- k e karşı mes'ufiyetini müdrik bulu- nan Düçenin sulhü kurtarmağa çalıştığı Söyleniyor. diğer taraftan ise Alman ?i- mamdaârlarının tamiri kabil olmıyan ne- ticeler verse bile, birkaç gün içinde de- ğilse bile birkaç hafta içinde Danzigi Al- manyaya ilhak etmek istedikleri iddia &- diliyor. Nasyonal-sosyalistlerin o Danzigi zaptetmek istedikleri muhakkaktır. Bü. nun ilk alâmeti gazetelerin OPolonyaya karşı kullandıkları şiddetli lısandır. Dün sabahki görüşmeler Salzburg 13 (A.A.) — Hitler, saat VI de Berchtesgaden'de Kont Ciano'yu kabu! etmiş ve bu kabul esnasında Fon Ribbentrop da hazır bulunmuştur. Gö Tüşme saat 12,15 e kadar devam etmiş tir. Öğle yemeği Salzburg'da Osterre » isefer Hof otelinde yenmiştir. Yemek. te iki hariciye nazırından başka Al. man ve İtwlivan heyetleri erkânı, İtal yan ve Alman sefirleri hazır bulun - muştur. Alman mehafili, bu sabahki mülâ. katm mücamelekârane bir ziyaretten 4baret olduğunu, çünkü esas meselele. Te sid müzakerelerin dündenberi hi . tama ermiş bulunduğunu beyan et - mektedirler. Romaya yöre Akdeniz ve İspanya meseleleri görüşülmüş Roma 13 (A.A.) — Havas muhabiri © bildiriyor: © Roma siyasi imahfitleri, Salzburg gö rüşmeleri hakkında tam bir ketumi - yet muhafaza etmekte, yalnız bu gö- Yüşmelerden korkune bir netice ve- yahud bir enirika çıkscaöınu sanma « mın bir hala olduğunu söylemekte « |hukuk müşavirlerinin bulunması ih -| dir. Bu mahfiller. Danzig hakkında der hel tatbik edilecek bir karar alınmış #dutunu tahmin - ey'ememekte, iki Sariciye nazırının Akdeniz meselele » fi, | tür. tebarüz ettirmektedirler. Moskova 13 (A.A.) — Fransız ve İngiliz askeri heyetleri, sabahleyin sa- İst 11 den itibaren Mareşal Voroşilof Tarak Bulgaristanın, birlikte hareketi kabul eylememekle beraber hattı ba Teketlerini Mihverle ahenktar bir ha- le koymak mevkiinde bulunabilecek - lerdir. Danzig Milletler Cemiyeti komiseri Almanyada Danzig 13 (A.A.) — Milletler Ce - miyetinin Danzig yüksek komiseri Charles Burckbardt, dün akşam Al - manyaya gitmiştir. Bazı haberlere gö- re mumaileyh Hitler tarafından kabul edilecektir. Alman gazetelerinin neşriyatı Berlin 13 (A.A.) Ciano - Von Ribbentrop mülâkatı Alman matbuatı tarafından «İtalya ile Almanyayı bir - leştiren arkadaşlık bağları gi B rünür bir şekilde teyid olunduğu» ve <iki Mihver devleti arasındaki tesa « İnüdün samimi ve namuskârane bir te. zahürüs şeklinde gösterilmektedir. Gazeteler bu görüşmlere sansasyo - mel bir mahiyet vermek istiyen de - mokrasilerin O «budalaca» heyecanile alay etmektedirler. Yabancı memleldetler için neşredilen haber Berlin 13 (A.A.) — Salzburg mah - reçli olarak Alman membalarından yabancı memleketler için neşredilen bir haber, bugünkü görüşmelerde, Cu martesi günü müzakere olunamıvan bütün meselelerin aydınlatıldığı bil « dirilmektedir. Bu telgraf, görüşmelere hâkim o - lan «en yüksek dostluk zihniyeti. ve hariciye nazırları arasında iki mem - ieket haric! siyaseti bahsinde müsaha- de edilen «tam anlaşmayı» tebarüz et. tirdikten sonra şöyle devam eylemek- tedir: Bittabi bugün dünyada birinci plân. da vol oynıyan Danzig meselesinde gö rüşülmüştür. O Fühakika © demokrasi lerin ittifak paktları, Polonvanın hat. tı hareketini gün geçtikçe daha zivade iket'i bir hale koymuştur. Almanyanın bu meselede yslnız mevzuu bahsolan yalnız değildir. Ayni zaman. da Polonyadaki Almanlara yapılan muamele de mevzuubahstir. Telgraf iki Mihver devletinin men- faatlerini müstereken müdafaa bah - sindeki «yüzde vüzs tam azmini bir kete daba tebarüz ettirerek nihayet bulmaktadır. aLâkırdı yok, hareket var» diyenlere bir cevab Berlin 13 (A.A.) — Havas ajansı. nın muhabiri bildiriyor: Nasyonal sosyalist gazeteciler, Sa'z- burg «ve Berchtesgaden sörüşmele - rinden bahsederken, «lâkırdı yok, ha. reket var» kelimelerini sövlemekte - dir. Fakat Berlin, bucün, lâkırd'ların devam etmekte olduğunu müşahede mecburiyeti karsısında bulunma dır. Filhokika Cuma sabah tar mahfi'ler, bürada vörüsmelerin hemen © akşam biteceğin yorlardı. Hukuk müsavirleri Görüşme programında yapılan di - ğer mühim bir lât da, Salzburg ve Berehte len görüşmelerinde hari « ciye hukuk başmüşaviri Gauss ile İ talya hariciyesi başhukuk müşaviri nin de bulunma'ar'dır. Ha'buki Cu ma günü Berlinir.: bu sörüsme sürü » timalinin ileri sürülmesi, tamamile yasi olan görüşmelere karşı bir hare. ket gibi telâkki edilmekte idi. Alman siyasi mahfilleri, görüşme - lerin uzamasına sebeb olarak mevzu. ve Sovyet ordusu erkânile görüşmüş. lerdir. Fransız ve İngiliz zabitleri me- sai cekselerini üniforma giymiş olduk ları halde yapmaktadırlar. Sövyetlerin harb endüstrisi Riga 13 (A.A.) — Moskovadan bil - dirildiğine göre Fransız - İngiliz as - keri heyetlerile Sovyet komisyonu a- rasında yapılan ilk görüşmeler esna - sında Fransız - İngiliz murahhaslari hükümetlerinin Sovyetlerin harb en- düstrisini teşkilâflandırmak hususun. daki tekliflerini bildirmişlerdir. Moskova, 13 (A.A.) — İngiliz ve Fran- sız askeri heyetleri azaları, Sovyet heye- ti azası ile bugün saat 1l den 13,15 e ka- dar süren bir görüşmede bulunmuşlardır. İngiliz ve Fransız heyeticri, saat 15 te, aralarında müzakere için İngiliz büyük iğinde toplanmışlar, bilâhare, saat 17,30 da yeniden Sovyet heyeti azalarile buluşmuşlardır. inniliz - Japon görüşmeleri (Basrarafı 1 inci sayfada? mıntakasında nizam ve asayişin muhafa- zasına müteallik olan siyasi mesele hak- kındadır. İngiliz sefirine iktısad? meselelere mü- teallik olarak yeni talimat verilmemiş- tir. Fakat sefirin yapacağı görüşmeler esnâsında bu meseleler: de telmihte bu- İlunması #htimal dahilindedir. altında kalarak öldüler (Baştarafı 1 inci sayfada) Bu esnada feryadlarıma koşan köylüler Tayyibe ile kızı Zeynebi ölü bulmuşlar- dır. Zeliha ve kızı kurtarılmışlardır. Bu hususta tahkikata başlanmıştır. Tr kyada fidancılık Çanakkale (Hususi) — Ziraat Vekâ- Jeti fidancılık şubesi müdürü Hikmet Ok- tar Trakya umumi o müfetuişliği ziraat müşaviri Şevket Arı şehri » gelmişler ve buradaki ka daki fidanlık'arı ge- zerek durumları ve bunların inkişafı için yapılması lâzım geeln tedbirler etrafın- da tetkiklerde bulunmuşlardır. Hikmet Oktar bu sabah İsterbula hareket etmiş- tir. ların genişliğini ve çetinliğini gös «4 termektedir. Valyanın yani İspanya sefiri Roma 13 (A.A.) — Resmen rildiğine göre, İtalyanın Burgos bü - Kont Viola di Campal ılmış ve yerine İspa daki askeri İta'van heyeti reisi bulu nan Genra!l Cambara tayin olunmuş tur. "Tebliğ mesredilmedi Salzburş 13 A.A.) — Kont Ciano saat 15.10 da tayyare ile hareket et mistir. Von Ribbentrop, istirahat evlemek te olduğu Fuschl şatosuna dönmüş - tür. Görüşmeler ehhi3 nee viisi, akkında hiç bir res - ivecektir. er “ile Mussolini arasında bir mörieme ihtimali halkında ise, böy- « bir ihtimalin bittabi tamamile im. fnsız olmadım fakat şimdilik lüzu - Raşit Rıza Ertuğrul S-di Tek Bu geen Tepebaşı bahçesinde SAÇLARINDAN “UTAN Vadvi 4 perde YAZAN: Mahmut Yesari Bir köylü kadın ve kızı toprak ! bütün hazırlıklar tamamlanmıştır. Vilâ- yet hava taarruzlarından korunma İşinde halka düşen vazifeyi bir kere daha bil. dirmek üzere afişler hazırlanmıştır. Tayyare hücumları esnasında halkın iltica edeceği umumi sığınak yerleri tes- bit edilmiş ve kapılarına birer levha â- sılmak suretile ilân olunmuştur. Hasta- neler, ve camiler de umumi sığınak yer- leri meyanında bulunmaktadır. Halkın riaypi edeceği hükümler Havaya karşı korunma tatbikatı mü- nasebetile halk tarafından riayet oluna- cak hükümler ve yapılacak işler hakkın. da vilâyetten bildirilen umumi emrin bir sureti aşağıdadır. Hava hücum tecrübesi 1 — İstanbulda aktif ve pasif müdafaa deneme tatbikatı yapılacak ve şehrin Ü- zerinde düşman tayyarelerini temsiı el- mek üzere tayyarelerimiz uçurulacaktır. Bu tatbikat için harb hali 15 Ağustos 939 gününden başlıyacak ve bitimi ayrı- ca bildirilecektir. Aktif müdafaa: ? — Tatbikat esnasında şehrin aktif müdafaası için askeri makamlarca terti- bat alınmıştır. Bu icıtibata göre muhte- Uf mevkilerde top ve ağır makineli tü- fekler tarafından tayyarelere karşı mo- nevra, hartuç ve fişeklerile ateş açıla- cakttır. 3 — Tayyare hücumu (Alârm) ilânı, muayyen düdükler!e yaptırılacaktır, bu ilân polis vasıtasile cadde ve mahallelere kadar yayılır. Alârm işareti, düdüklerde kuvvetleşip zayıflaşan ve böyle» üç dakika devam 8. den faşılaı seslerdir. 4 — Bu işaret verildikten sonra halkın 4 kil vasıtalarının hare tarzı şöyle olacaktır. Halkın vazifeleri A) Korunma teşkillerinde vazifesi 0- lanlar, slârm işaretinde derhal vazife başına giderler. B) Cadde, meydan ve sokaklarda bu- lunan halk telâşsız ve sükünetle fakat a- cele olarak evlerine giderler. Evlerine gitmeye imkân bulamıyanlar (evleri u- zak olanlar) polisin göstereceği ve sarı| işaret levhalarile gösterilen umumi sığı- Inaklara giderler, umumi sığınaklarda yer bulunmadığı takdirâs en yakın hususi sığınaklara iltica ederler. Bu mümkün olmadığı takdirde öteye beriye koşmak- sızın ve telâşa kapılmaksızın o kendisin! İbomba tesirinden koruyacak bir örtü al- tina ve duvar dibine çekilir, veya bir çu. kura. yahud bir ağacın gölgeine yatar. , Sokaklarda toplanmak ve öteye beriye koşmak ve bağırıp çağırmak yasaktır. Gaze karsı ©) Bir gaz bulutu içinde kalındığı ve- ya burun veya boğazda ve gözlerde bir taharrüş bulunduğu zaman maske takı.! hır. Şayed mâske yoksa, ağız, burun ve gözler ıslak bir mendil veya elbisenin 15- latılan efeğile kapatılarak rüzgârın gel- diği tarafa doğru koşmaksızın yürünerek buluttan çıkılır. (Gaz temsil etmek Üze- re dumanlı maddelee neşri bazı yerlerde ayrıca tayin olunmuş alâkadar memur. lar tarafından yapv'acaktır.) Pencerelerden sarkmak yasak D) Tayyareler görmek hevesile dışa- rı çıkmak ve pencerelerden sarkmak za- rarlı ve yasaktır. Bina dahilinde bina ko- runma teşkilâtında vazifesi olarlar, ders hal vazife başına gider, korunma âmiri. nin emri altına girerler ve bina korun. ma plânı veçhile vereceğ' emirleri ya- parlar, Vezifedar olmayan pasif halk bina ko- runma âmirinin tertibi veçhile bodrum katına inerler. Kend evinin bahçesinde örtülü siper sığınak yaptırmış “ olanlar buralara girerler. Evlerinin bodrum kıs- | mında veya birinci katlarında sığınak 0-| larak kullanmağa elverişli yeri olmıyan » bilhassa tem ahşab - evler halkının ar- sa ve bahçelerinde ve fakat evin en az beş metre uzağında olmak şartile hava- dan korunma için üstü örtülü hendek si- perler yapması bilhassa tavsiye olunur. tatbikatı Bu hazırlık bir harb vukuunda büyük bir ihtiyacı karşılıyacak çok lüzumlu bir ted- birdir. Bina korunma âmirinin emrine itıraz- sız itaat mecburidir. Nakil vasıtalarının hareket tarzı Tayyare tehlikesi işareti verildiği es mada nakil vasıtaları şu suretle hareket edeceklerdir: A) Hayvan koşulu nakil vasıtaları (a- rabalar): Arabalar, yol ağızlarını tulmıyacak veçhile yaya kaldırımına yanaşmış ola- rak durur, hayvan çözülür, kalın bir ağa- ca, İramvüy direğine veya bünlar yoksa arabaya bağlanır ve hayvanın yem torbe- isı başına takılır. B) Motörlü nakil vasıtaları ve tram- vaylar ve tünel: Alârm işaretile beraber, nakil vasıta. Yarı içindeki halk er. münasib bir yerde ve umumi sığınaklar durağında böoşaltı- lır ve kendi yerlerins giderler, yerlerine gidemiyecek kadar uzak olanlar. halkı boşalttıktan sonra yol ağızlarını kesme- mek ve itfaiye musluklarını kapamamak şartile münasib yerlerde dururlar, bü nakil vasıtalarını idare edenler en yakın umumi sığınağa iltica ederler. Hakem otomobilleri 'Tatbikat münasebetile tayyare hücu- mu esnasında dahi dolaşmak mecburiye- tinde olan hakem otomobilleri serbest olup bunların hareketine mümanaat & dilmez. Bu otomobiller dört köşeli, be- yaz filâma taşırlar; hakemlerin kolların. da beyaz işsret bulunur, hasta nakleden otomobiller de bu hükme tâbidir. Alâr- mın devamı müddetince tünel sığınak o larak kullanılacağından bu müddet zar. fında tünel işleme faaliyeti durdurule- caktır. C) Trenler Alârm işareti verildiği esnada garlar. da bulunan trenlerdeki yolcular İnerer ve gardaki sığınağa veya civar umumi sığınaklara giderier. Harekete hazır bu- lunan trenler, yol açıksa hemen garı terkederek şehir haricinde serbest bir hat üzerinde durur veya istasyon cıva rında tünel veya yarma varsa oraya gi- derler. Tünel haricindeki tevekkuflarda halkın trenleri terkederek etrafa yayılıp gölge ve çukurlardan istifade etmeleri i- cab edebilir. Gara yaklaşmaktı olan tren- ler ise, ayni suretle şehir civarında hek- lerler. Tayyare hedefi olabilecek bütük köprüler civarında bulunmazlar. D) Vapurdar: Alârm esnasında rıhtım ve iskelelerde bulunan vapurlar yolcu alamazlar. İçin. de yolcu bulunanların yolcuları çıkarılır. Hareket halinde bulunan vapurlar en ya- kın iskeleye giderek yolcularını çıkarır. $ — (Tayyare tehlikesi bitti) işareti verildikten sonra dahi ancak bins veya sığınak âmirinin müsaadesile dışarıya çıkılabilir. Dışarıda gazle zehirlenmiş yerler, yıkılmağa yüz tutmuş duvarlar, patlammaış bombalar ve enkazla tıkan- mış sokaklar bulunacağından böyle teh- Hkeli yerlere yaklaşmaksızın herkesin kendi işine ve vazifesine gitmesi lâzım. dır. Bu gibi yerler polis tarafından işa. retlenir. Tayyare tehlikesi bitti işareti: Canavaı düdüklerinin vesair vasıtaların üç daki ka fasılasız ses vermeleridir. 6 — Tecrübede herkes hakikf tehlike. de imiş gibi emniyet ve inzibat tedbirle. rine ve talimattaki hükümlere dikkat vw itinaya mecburdurlar, TAKVIM