14 Ağustos 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

14 Ağustos 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Sayfa 3 KYN NIN 7:7 “Geçen seneki Südet | Denizgie Yahudilere “oyunu yeniden başlıyor ,, Son Alman - İtalyan görüşmelerinden bahseden bir Fransız gazetesi: “Şanslar tecavüz siyasetinin lehine olmaktan çıkmıştır,, diyor Paris, 13 (A.A) — Alman - İtalyan görüşmelerini bahis mevzuu eden D'ar- Mmesson, Figaro gazetesinde bu görüşme- nin muhtemel neticelerini şöyle tahir ediyor: Bazı emarelere göre, faşist hükümeti, Almanya ile mutabaka: halinde, demok- Tâsilere ve dünya efkârı umumiyesine a- Şağıdaki tarzda bir «uzlaşma. hitabında bulunacaktır: da bulunmuşlardır. Bo suretle, her türlü müzakere kapısını da kapamış oluyorlar. Geçen seneki Südet oyunu Excelsior gazetesinde Pays diyor ki: Geçen seneki Südet oyunu yeniden başlıyor. Fakat 1938 Ağustosu ile 1939 a- rasmdaki farkı anlarmş bulunan Avrupa için artık bu bir sürpriz değildir, şanslar, tecavüz siyasetinin lehinde olmaktan çık- mıştır, «Sizleri, sun'i ve zayıf bir statüyü,| Diğer taraftan Eerlir ve Roma zi- herkesin menabini hayati ihtiyaçlarına | mamdarlarının biraz geç olmukın bera. tekabül ettirecek tarzda, geniş ve pratik | ber mukuliyete dönmeleri ihtrmallerini aid mallar müsadere ediliyor Dânzig, 13 (A.A.) — Denzig âyan mec- lisi çoktanberi Almanyada tatbik edilen bir kanundan mülhem bir emirname neşretmiştir. Bu emirnameye göre Dan- zig Yahudileri bundan sonra Yahadi mu- haceret komisyonundan veya Danzig li- manı serbest muniakası makamlarından hususi bir müsaade almadan kendilerine aid eşyayı serbest şekir arazisi hazicine götüremiyecekler ve gönderemiyecekler- İdir. Yalnız şahsi şya serbestçe harice gö- türülebilecektir. Diğer cihetten, Danzig * makamları ekserisi Polonyada, Fransa. terede oturan 13 Yahudiye aid dere etmişlerdir. Ruzvelt Avrupa işlerile malları mi Çinliler 3 noktadan Şanghaya hücum ettiler Şehrin Garb varoşlarında iki saat devam eden bir muharebe oldu, Japonlar tertibat alıyor Hongkong, 13 (A.A.) — Chek'ai ajan-|imha edilmiştir. sından; Bir Çin kolu, Hungjz tayyare) oHongkong, 13 (A.A.) — Chekiai ajan meydanına ve Şanghayın garb varoşları-| sından: İmtiyazlı Yrunsız mntakası ma na taarruz etmiştir. Oralarda muharebe kamatı, Şanghayda başlamış olan muha iki saat devam etmiştir. Diğer bir Çin! sematın ikinci yıklönümüne İntizaren müfrezesi, Şanghayın şimali garbisinde!bir takım ihtiyat tedbirleri ulmağa baş kâln Lotien ve Tazanga taarruz etmiş, muşlardır. Japonlara gelince onlar ör çüncü bir müfreze de Nanziang üzerin. | Şanghay civarındaki sevkulceyş nokta Geki istasyonu hücumla zapletmiştir. O-|ların kâffesinde ufak mikyasta biokhavz rağaki Japon nöbetçi kolları tamamen)|ler inşa etmektedirler. Kahraman Ordumuz büyük Trakya manevralarına yarın başlıyor (Baştarafı 1 inci saypada; © |lareli mıntakasında takviyeli iki kolordu. nevraya işlirak edecek olan kıta'ların s0n | nun karşılıklı muharebe ve harekâtı ya- bir tadile tâbi tulmaya davet ediyoruz.j Böyle bir tadil, muxabilinde, Avrupa| #ulhü, devamlı ve kuvvetli bir tarzda te- €ssüs eyliyecektir. Eğer Avrupa sükünu; bahsinde bu son teşebbüsü reddederse- hiz, tabii sürette birbirini takib edezek bâdiselerin mes'uliyetini de almış olacak- BanIZ.» Fakat bir düşünelim: iki senedenberi! Olanlar nedir? Almanya, Avrupada iki Yüz bin kilometre murabbal genişlemiş-! tir. İtalya, Avrupada yirmi yedi bin ki- İometre murabbaı arazi ile Afrikada bir imparatorluk almıştır. Ve bundan sonra da gene, dudaklar- da, yeniden «haksız muahedelerden ve lüzumlu tadillerden: bahsedilebiliyor? Diktatörler, başkasının malına tesahub ettikçö arzu ve isteklerinm artmakta ol. duğunu filiyatlarile isbat etmek hatasın- de gözden uzak tutmamalıdır. Bunlar, ta- leblerini, is'af imkân: olmıyan arazi sa- hasmdan ekonomik sahaya intikal etti. rebilirler. Bu takdirde bu talebler tema- mile is'af edilemese dahi hiç olmazsa mü- zakere mevzuu teşkil eyliyebilir, Diplomatik manevra Popwiaire gazetesi diyor Hitler ile ajanlırının, ge: matik manevra hazırlamakta oolmalırı hiç te müstebad değildir. Heyetler, bi biri üzerine tâleblerde Danzigin kâfi gelmediğini birçok milletler üzerinde tehdidler sa-) vurduktan ve Avrupa haritasının 'umu- mi bir değişmesi günü geldiğini ilân et- tikten sonra, İngiliz ve Fransız efkârının ehvenişer telâkki edecekleri ümidi ile birdenbire Danzigın Almanyaya hakı ile iktifa edebileceğini bildirmesi pek mümkündür. isviçre bütün kuvvetile kendisini müdafaaya hazır Zürih, 13 (A.A.) — Federal meclisi aza ından B. Motta, ecnebi memleketlerde- ki İsviçreliler günü münasebetile Zürih- te tertib edilmiş olan sergide irad etmiş Olduğu bir nutukta şöyle demiştir: — İsviçre kuvvetlidir ve kendisini mi. dafaaya hazırdır, fakat bir ihtilâf vuku- unda tam bir bitaraflık muhafaza etmek hiyetindedir. Hatib sözüne devamla demiştir ki: — İsviçre, bütün kuvvetile kendisini Müdafaaya hazır olduğunu söylemekle harb nağmesi terennüm etmek isteme- miştir, İsviçre, bilâkis sulh fikrinin sita- Yişinde bulünmuştur. Çünkü İsviçre, Te- (ahını hükümetin istikrarına ve tam ola- cak bitaraflığına medyundur. B. Motta, bundan sonra müteaddid bi- taraflık sistemlerinden bahsetmiş ve söz- terini şöyle bitirmiştir; — İtimadımız, her şeyden evvel silâhı. mızdan ve kuvvetımizden geliyor. İtina. dımız ayni zamanda, bize verilen resmi vâdlerden de gelmektedir. Bir gün bize yardım etmek mecburiyetinde bulunan- ları yardıma çağırmak mecburiyetinde kalırsak, bunu bizim taleb edeceğimiz sahihtir. Otomatik yardımı kat'iyen ka- bul etmiyeceğiz. Pekinde ingiltere aleyhina nümayişler Pekin, 13 (A.A) — Cumartesi günü Romanyada bir tren kazası, 15 kişi öldü Bükreş, 13 (A.A.) — Bir yolcu treni kşamı Pekinde elli bin kişinin iştirak bir makâscinın fena manevrası yüzünden etiği İngiliz aleyhtarı bir miting yapıl Miştır. Bu mitingden sonra binlerce Çin- li ve bin kadar Japon, sokaklarda alay halinde dolaşmış ve ellerinde İngiliz a- Veyhtarı cümleler yazılı bayraklar oldu- Bu halde İngiliz büyük elçiliği binası ö- Bürde tezahürlerde bulunmuşlardır. Yugoslavya askeri tetbirler almadı * Xi irler aldığı hakkında yabancı memle- yoldan çıkmış ve bu fena Kaza neticesin- de 15 kişi ölmüştür. 25 te yaralı vardır. Ziraat Vekilinin tetkikleri Gerede, 13 (Hususi) — Ziraat Ve. kili Muhfis, bugün öğleyin kazamıza gelerek zirai tetkiklerde bulundu. Ve Esentepede öğle yemeğini müteakıb Boluya hareket etti. Safranbolu, 13 (A.A.) — Ziraat Veki- Belgrad, 13 (A.A.) — Avala ajansı, | li Muhlis Erkmen beraberinde Orman U- goslavyanın bazı fevkalâde askeri ted-| mum Müdürü Fal İşletme Şefi Rıdvan bulunduğu halde Karabük orman işlet- '€tde neşredilen haberleri tekzibe ga-| mesini ve ormanları tetkik etmiş ve İş- Mihiyettardır. letme işleri hakkında direktiğler vermiş- Avala O | ili Hiz Me Pera > Ziraat Vekili bağlarla mıntakanın Tri m son zamanlarda Yaptığı| meyyacıhık işlerile de alâkadar olmuş ve 'Yeste ziyareti hakkında ayni memba- adan Yapılan neşriyat ia müzmer fikir- Sütmekte olduğunu bildirmektedir. Yeste ziyaretinin sebebi, İtalyan en- Tİ amelesi korporasyonu reisi buraya bir mütehassı bildirmişlerdir. Göbels Venedikte göndereceklerini letİ Venedik, 13 (A.A) — B. Göbels, dür Müsteşarı Cianetlinin geçen Haziranda| akşam yemeğinde Prens de Piemontun ada yapmış olduğu ziyareti iadedir.| misafiri olmuştur. bir diple-! meşgul oldu kısmı ağırlıklarla beraber evveik! gün ve . İdün trenlerle Trakyaya gilmişlerdir. Vaşingion, 13 (A.A.) — Ruzvelt, Hyde) | Manevralarda bulunecak askeri erkân Park'tan ayrılmadan evvel hariciye Mâ-İ ve hakem heyeti azaları da dün sabah E- zırı Huli ile urum bir telefon muhavcr#-İdirne trenile manevra sahasına hareket sinde bulunmuştur. Avrupa işleri hak-İ etmişlerdir. kında cereyan eden bu muhaverenin Gl-| Şehrimizde bulunmakta olan Genel dukça emniyet verici bir mahiyette Oİ-İ Kurmay Başkanı Mareşal Fevzi Çakmak duğu söylenmektedir. bugün manevra sahasına hareket edecek Reisicümhur Hyde Park'tan Nevyorka| ve hazırlıkları gözden geçirecektir. gitmiştir. Buradan ay sonuna kadar de- Başvekil Dr. Refik Saydam da bugün vam edecek olan bir deniz gezintisine Çi-| sabah Ankaradan şehrimize gelmiş bu- eşek hunmaktadır. Şehrimizde bulunmakta olan Milli Mâ- dafaa Vekili General Naci Tınaz, Hari İngiliz - Leh ciye Vekili Şükrü Saracoğlu. Adlıye Ve-| Kat'i ittifakı İkili Fethi Okyar, Dahiliye Vekili Paik| Öztrak, Naha Vekili General Al Londra, 13 (A.A.) — Hükümet mah. Cebesoy, Maarif Vekili Hasan Âli Yücel, | tellerinde söylendiğine göre İngiltere! Münakalât Vekili Ali Çetinkaya ve| hükümeti Varşova ile 6 Nisan tarihli! meb'uslarımız da marevralar. yakından | muvakkat mütekabi! yardım beyanname | takib etmek “zere Edimeye gidecekler. âinin yerine kaim olacak ka'i bir ittifakidir. müahedesi projesi tevdi etmiş ve bu hu- susta Polonya hükümeti | tarafından serdedilen mülüha tetkik etmeğe başlamıştır. Öğrenildiğine göre derpiş edilen itti. fak muabedesi beş sene için muteber 0-! Incak, fakat tecdit edilebiiecekti Milli Şef Manevralârı şerfelendirecek olan Mihi | Şef Edirnede Bejed'ye dairesinde misefi? edilecektir. Genel Kurmay Başkanı Me reşal Fevzi Çakmağa Erkek Muslim mektebinde, Vekillere, komutanlar ve meb'uslar için diğer mekiebierde yerler ayrılmıştır. izmir fuarında Hatay pavyonu kya 13 (A.A.) — Hatayın İz -İnmuharebesi başlıyscsk ve Kırkla r fuarınş iyi bir şekilde iştiraki için mıntakasında bulunan kıta'ların karş hazirliklar tamamlanmış ve teşhir e - lıklı muharebeleri görülecektir. Manev- dilecek eşya sevkedilmiştir. Bu mü -İralarda tertib olunan mesele mefruz nasebetle Milli Şef İnönüye Hatayı ve)gsrb ve şimal mürtef'k ordularına karşı kurtuluşu tesbit eden bir albüm tak -İ bir cenub ordusu herekâtıdır. dim edilecektir. 17 Ağustos Perşembe günü Edirne çi- Antakya 13 (A.A) — İzmir fuarı -İmali şarkisinde bir kolordunun taarruzu, na gittikten sonra Hatayı ziyaret ede.|18 Ağustos Cuma ve 19 Ağustos Cumar. ceklerin biletlerinin 2 gün temdid e.İtesi günleri de Edirne şarkmdaki kıt'ala- dilebitmesi hakkında karar dolayısilefrin Karşılıklı muharebesi yapılacaktır. lecek.) 20 Ağustos Pazar ve 21 Ağustos Paz Manevra Yarın manevrarun birinci günü hazır uk yapılacağından, muharebe olmuya- pılacaktır. Manevralara iştirak eden kıtalar 23 ve 23 Ağustos günleri istirahat edecekler. dir. 24 Ağustasta Mareşai Fevzi Çakmak ve Orgeneral Fahrettin Altay tarafından manevrânın tenkidi yapılacaktır. 25 Ağustos Cuma günü öğleden evvel Edirnede. öğleden sonra Karklarelide iki büyük geçid resmi yapılacaktır. Kırkla- peli bir müstaakem mevki olduğundan oraya ecnebilerin girmesi memnu oldu. ğu için ecnebi ataşemil'terler yalnız E- dirnedeki geçid resmine davet edilmiş- lerdir, Bunlar Edirne civarındaki manev- ranın son gününde bulunacaklardır. Bü. yük resmi geçidin yapılacağı sahada 25 bin kişi alabilecek bir tribün inşası ka- varlaştırılmış ve müteahhide ihale cdil- miştir. sinde manevra kuruandanı tarafından ko. mutanlar, ecnebi ataşemiliterler ve mat- »ssi'lerime bir öğle ziyafeti ve- Edirne, 13 (Hususi) — Birinci, orda mâllettişi Orgeneral Fahrettin Atay şeb- rimize geldi ve manewra hazırlıklarını gözden geçirdi. Msnevrayı motörlü kıt'a; Jlar, dafi tayyare vapları ve büyük bir ha-' va kuvveti iştirak edecektir. Ceyhanlı'ar ortaokul istiyorlar Ceyhandan yazılıyor: Ceyhan Adamt cak, 16 Ağustos Çarsamba günü manevra jen gözel ve cenubuu nütusça en kalabalık bir kasabasıdır. Uzun zamandanberi ka- sabada halkın kültüre karşı erten büyük ibir alâkası vardır. Kasabadaki ilk okul. lardan her yıl muntazam olarak birçok talebe mezun olmaktadır. Bugün vasati bir besabla söylisebiliriz ki Ceyhandan hariçte orta okullarda okuyan (300)den fazla talebe vardır. Bu nisbet haricinde kalan daha birçok talebesi mevcuttur ki onlar ise mali vaziyellerinin izmkâimsız - hıkları karşısında ilk okuldan çıktıktan sonra tahsillerine devam edememekte - birçok ziyaretçilerin Hataya gelecek.! leri tahmin eğilmektedir. Bu ziyaretçi. | tesi günleri Edirne şimalı şarkisile, Kırk- lere rehberlik etmek ve Hatayı tamt. mak üzere burada Halkevinde bir tu- rizm komitesi kurulmuş ve komite Va- li Sökmen Süerin başkanlığında ik toplantısını yapmıştır. Almanya Hândadari at satın aldı Dublin, 13 (A.A) — Almanya, son ramarlarda İrlandıdan birçok at satın almıştır. Alınan 8*'erm Alman süvarisi için olduğu sanılmaktadır. Filistin yüksek komiseri Kudüs 13 (A-A.) — Filistin yüksek komiseri Mac.Mihael bu sabah tayya. re ile Portsaide hareket etmiştir. Ko- miser, Portsaidden de İngiltereye gi - decek ve orada 2 ay kadar kalacaktır. Sındırgıda yeni tayinler Sındırgı, (Hususi) — Kaymakam Rıdvan Akhansoy İsparlanın Sütçü « İer kazasına nakledilmiş, yerine Hızan kaymakamı Şehab Tarım tayin dil « miştir. Ziraat Bankası memuru Ziya Dur - muş Çubukabada nakledilmiş, yerine Sandıklı memuru Hâdi tayin edilmiş. tir, 'a irler. i semamaammanaasan imran ea saeama ee SELA | Sabahtan Sabaha Ceza kanunumuz Adalet cihazının süratle işlemesi için mühim kararlar verilmek üzere ol « duğunu sayın Fetbi Okyar telişir eli. Muhakeme usul ve tesmüllerine, vicâsni kaygulara bâği olan hâkünlerimizin tam bir kansstle adalet tevsi etmeleri için alınacak bazı tedbirler olduğu anlaşılıyor. Bu tedhirlerin bir an evvel alınmasını beklerken bu Ceza kanunumuzun ağır suçlara temss eden bazı maddeleri de tadi) edilmiş olsa memleketin emniyet ve asayişi hesibma çok faydah olur kanaatindeyim. Adem öldürmek, wrz ve namusa tecavüz etmek gibi adalet cihazının bü tün mehabeti ile kendini göstermesi icab eden suçlara karşı cera kamüru « muzun tam bir emniyet süpabı vazifesi gördüğünü idda edemiyz. Canı canla telifi etmek gibi eski kısas nazıriyelerine dönmek bugünün içtimai telâk. kilerine göre manasızdır. Fakat cezanın müessir Fbrer şeklinde görünmesi için hafifletici sebeblerin mümkün mertebe azaltılması da zaruridir. Hal - buki ceza kanunumuz adem ödürenleri ayni akibele mubküm emek işin kasıd, tasavvur ve tasmim gibi hazırlayıcı sebeblerin vücudünü ve tahrik, teşvik gibi kurtarıcı unsurların gayri mevcudiyetini arar. Adele: ievziindo vicdani mes'uliyeti kanuni sebebler kadar üstün tutan hâkimlerimiz ceza kanununun bu hafifletici maddeleri üzerinde dürmağa mecburâurler. Ba - nun içindir ki yüksek adalet cihazı hem ağır işler, hem de cemiyetin büm. yesindeki zararlı unsurlar bu ağırlıktan istifade ederler. Bir türlü arkası alınamıyan kan gütme vak'alarının bu yüzden yapıldığına da şüphe etme- meliyiz. Cemiyetin huzur ve sükünunu, ferdin emmyietini koruyan kanuna ne kadar seri ve sert olürsü, tesiri de o kadar müsbet ve mutlak olur. Burhan Cahid