16 Ağustos 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

16 Ağustos 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

v Ye 16 Ağustos çen ee İngiliz - Fransız - Rus askeri müzakereleri Sovyetler, Japonya ile bir harb takdirinde İngiltere ve Fransanın riasıl bir hattı hareket |bir telgrafta, Yugoslavya milletinin, İ- ittihaz edeceklerini öğrenmek istiyormuş Londra, 15 (A.A.) — Daily Telegraph /rinde araştırılmasını teklif eylemiştir. diyor ki: Öyle haber aldık ki İngiliz hü- kümetine dün akşam Moskovadan genel kurmay müzakere'erinin terakkisi hâk- kında bir rapor gelmiştir. Bu müzikere- ler müsaid bir hava içinde cereyan elti. ğe benziyor. Fakat intibaımuz şudur ki, Sovyet heyeti murahhasası anlaşma esi- Sinın İngiltere ve Fransa tarafından der- Diş edildiğinden daha geniş hatlar üze- Türkkuşunun muvaffakiyetler. Söylendiğine göre, Sovyetler Birliği, bir Avrupa harbine müteallik meseleler- den başka bir Rus - Japon harbi takdi- rinde İngiltere ve Fransanın nasi bir hattı hareket ittihaz edeceklerini de mü- zakere etmek arzusundadır. Bu gazete, Moskovadaki Fransız ve İngiliz murahhaslarına yeni talimat gön- derileceğini yazıyor. Iki kampta yapılan 30.021 uçuşta en küçük bir arıza bile olmadı Ankara, 15 (A.A.) — Aldığımız malö-| lik uçuşlarını yaparak kamptan bugün mata nazaran Türkkuşu plânör ve mo.) ayrılmışlardır. #rlü tayyare kamplarındaki çalışmalara hararetle devam edilmekte ve bu çalış malardan alınan parlak neticeler de şu suretle tesbit olunmaktadır: Etimes'ud motörlü tayyare kampında bugüne kadar 8152 uçuş yapılmış ve Hise- Xi amatörlerin 50 si kendi başlarına mo- törlü tayyare kullanmağa başlamışlardır. Bu 50 gençten 12 si turizm pilot şehadet. Bâmesinden başkaca askeri bröve hazır- İnönü plânörcülük kampında bugüne kadar 21,869 uçuş yapılmıs ve bu müd- det zarfında 207 gence (A) brövesi, 62 gence (B) plânör pilotu brövesi verilmiş- tir. Önümüzdeki günler içinde. yüksek yelken uçuşu (C) brövesi uçuşlarına baş- lanacaktır. Hararetle çalışmalarına devam eden her iki kampta yapılmış olan 30921 uçuş- ta en küçük bir arıza dahi olmadığı mem- nuniyetle öğrenilmiştir. Sıhhiye Vekilinin tetkik seyahati | Arkara 19 (A.A. — Sıhhat ve İç - timai Muavenet Vekili Dr. Hulüsi A « Mataş, Karadeniz. sahil vilâyetlerinde tetkikatta bulunmak üzere bugün trenle Sıvasa hareket etm Sıhhat Vekili bu seyahatinde muhtelif ma « hallerde yapılmakta olan hastaneler İnşaatını ve bu vilâyetlerin sıhhi va * 3iyetini gözden geçirecek ve ay niha- Yetine doğru deniz tarikile İstanbula gidecektir. Ziraat Vekilinin Akçakocada Tetkikleri Akçakoca, 15 (A.A) — Ziraat Vekhli Muhlis Erkmen refakatinde Bolu Valisi Naci Kıcıman ve Orman Umum Müdürü Puhri olduğu halde, bugün saat 10 da Ak- Şakocaya gelmiş ve halk tarafından İstik- bal edilmiştir. Ziraat Vekili hükümet ko- ağında bir müddet istirahatten sonra köylerden geler halk mümessiilerini ka- bül ederek Akçakozunın meyvacılığı ve bilhassa fındık mahsulk hakkında köylü- nün dileklerini dinlemişlir. Saat 13 te belediye tarafından verilen Öğle yemeğinde bulunan Muhtis Erkmen $ehir bahçelerinde meyveler Üzerinde bir tetkik gezisi yapmış ve saat on beşte Üzceye müteveccien hareket etmişt Düzcede Düzce, 15 (Hususi) — Akçakocadaki tetkiklerinden avdet eden Ziraat Vekili ada hararetle karşılanmıştır. Vekil tetkiklerine devam etmektedir. Almanya İngiltereden bakır, kauçuk kurşun Satın aldı Londra, 15 (A.A.) — News Chroniele Ya pelasina göre, Almanya İngiliz piyasas arından küllyetli miktarda kauçuk sa- ÜN almakkta ve bunların bu ayın sonun ©vvel Almanyayı tesliminde ear TM6ktedir. Ağustosun büşındanbe. & myanın İngiliz piyasalarından ai- ği Kauçuk miktarı 3000 tonu geçmiştir. ayda Piyasaları ayni müddet içinde «nyaya 7500 ton bakır ve 5000 ton iŞun satmıştır, ri A Amerikanın bitaraflığı Vaşington, 15 (A.A.) — Âyan me sinde ekseriyetin reisi addolunan Bark- ley, bitaraflık kanununun & parlamento- nun gelecek İkinelteşrin o toplantısında müzakere edilmesinin mukarrer oiduğu- nu, kendisinin şahsan Roozeveltin mok- tal nazarına aratlar olduğunu ve buna müzaheret edeceğini, ancak silâh ve mü. himmat satışlarının peşin para ile yapıl- ması lâzım geldiğini, çünkü bu suretle bu malları ve bu malları taşıyacak va- purları himaye etmek o mecburiyetinde kalmıyacak olan Amerikanın harbe sü- rüklenmesi tehlikesinin azalmış olacağı- nı söylemiştir. Amerikada lüks treni yoldan çıkaranlar yakalandılar Reno (Amerika) 15 (A.A.) — Evvel - ki gün Chicagodan hareket eden lüks treninin yoldan çıkmaşın: intac etmek cürmü ile şüpheli elti kişi tevkif olun- muştur. Bunlüzın arasında bundan $ene evvel bir tren kazasında ayağı kaybeden ve şimendiferlerden intikam almağa yemin etmış Donelur adında 3a- ğır ve dilsiz bir adam da vard Erkaz kaldırılırken yeni, meydana çıkmış, bı suretli erin sayısı 24 e çıkmıştır, Dizel motörü ile işliyen mezkür trenin inşası için iki buçuk miyon delar sarfe- dilmişti, kazada ölen- İzmirden S:lâniğe yaş üzüm ihrac edildi İzmir, 15 (A.A.) — Bugün ilk olarok yirmi bin kiloluk bir parti yaş üzüm Lon- draya sevkolunmak Üzere wotörle Kara. burundan Selâmüe gönderilecektir. Kooperatifler dıs pıyasalara yaş möy- va ve bilhassa yaz üzüm ihrac: için terti- bat almaktadırlar. Bugün yapılan sevki- yatı diğerleri takib edece Müreftede balık ihracatı Mürefte (Hususi) — Son on beş gün zarfında 200 ton balık tutul, Yakalanan balıklar hernen Yunanis - tana ihraç edilmektedir. Yunanistana sa- tılan balıkların kilosu 3 kuruştan veri) - miştir. | Yugoslavya italya ile dostluğunu takviye etmek istiyor Roma, 15 (A.A.) — Yugoslavya başve- kili Tsevetköviç, Mustoliniye gönderdiği talyan - Yugoslav işbirliğini arttırmak ve umumi refah ve beşeriyetin terakkisi uğurunda bir ehteraasyonel emek birli Binin teminini istihdaf eğen gayretleri ahenkli kılmak için, İssiya ile olan dost- luk münasebetlerini kuvvetlendirmek, derinleştirmek istediğini bildirmektedir. Yuzoslavyanın Almanyadan (aldığı tayyareler Berlin, 15 (A.A.) — Börsenzeitun gâ- zetesinin bildirdiğine göre, Nesters- chmidt firması tarafından Yugoslav ha- va ordusu hesabına inşa edilen 9 Alman avcı tayyaresi Belgrada gelmiştir. Bu tayyareler, Yugnslav hava nezare- tarafından Almanyaya sipariş edilen tayyarelerin ilk kısmını teşkili etmekte. © Macaristan Alman - italyan askeri paktına girecek mi? Berlin 15 — Havas muhabirinin haber alan mahfillerden öğrendiğine göre, Macaristanın Almanya - İtalya askeri paktına girmesi pek müstebad değildir. p Son Ribentrop - Casaky (görüşme. Jlunacaktır. sinin havası hakkında, (gayet mânalı bir surette şöyle söylenmektedir: Bu görüşmeden sonra, verilmiş her- hangi bir ültimatom (ve yahud nota mevcud olmamakla beraber, Macaris. tan, bizden meler bekliyeceğini, ne kazanacağını ve ne kaybedeceğini öğ-| renmiş bulunmaktadır. Macaristanın I unu çizmiş (olduğundan iz Japonya yalnız Rusyaya karşı ittifak aktediyor Tokyo, 15 (A.A.) — İyi malümat alan mdhafilden öğrenildiğine göre, antiko- mintern paklının tarsini hakkındaki plân yalnız Sovyetler Birliğine karşı bir iti- İak aktini tazammun eylemektedir. Diğer devletlere gelince bulunan for. mül şudur: | Japonya esas itibarile mihver devlet- lerine yardımı vâdetmekle beraber bu- nun şümulü, üç mümleketin . müşterek menfaatine tehdid eden hâdiseler tükdi- rinde. yapılacak müzakerelerde tesbit e- dilecekt Başvekilin talebi üzerine bu plânı ha- i nazırı Arita tanzim eylemiştir. Ö- sümüzdeki Cuma günü beşler komitesi- nin tasvibine arzolunacak plân işte bu- dur, Havas muhabirine göre İ Londra 15 (A-A:) — Havas muha. İbiri bildiriyor: Londradaki Japon mahfillerinin dü- şüncelerine göre, Japonyanın muhte « mel bir Avrupa buhrani karşısındaki hattı hareketini, Sovyetler Birliğinin hattı hareketi tayin eylivecektir. ziy işinden doğacak bir harbde. garb devletlerile birlikte oObareket ederse Japonyanın bitaraflığını muhafaza et. mesi mümkün olamıyacak ve Sovyet ” ler Birliğine harb ilân eyliyecektir. Buna mukabil eğer Moskova bitaraf İkalırsa, Tokyo için harbe girmeğe hiç- bir sebeb mevcud olmıyacaktır. Londradaki Japon mahfillerine gö - İtalyan velihadi Trablusta Trablusgarb, 15 (A.A.) — Veliahd Prens de Piemont, Libya valisi Maraşal Balb: vk ve İdz bir tayyare ile buraya gelmişi Prens, İtalyan ktaatını te ve seferberlik ekzersizlerinde Relsicümhur Milli Şef İsmet İn- önü bu sabah 8,20 de refakatierin- de Başvekil doktor Refik Saydam, Maarif Vekili Hasan Âli Yücel ve Trakya Genel Müfettişi General Kâzım Dirik ve maiyetler: erkânı olduğu halde, otomobille Florya - dan manevra sahasına hareket bu- yurmuşlardır. Süveyş kanalının müdafaası için Hindistandan 6 bin asker Mısıra gönderildi Londra 15 (Hususi) — Masırdaki İngiliz garnizonunu takviye etmek ü- zere, bugün tekrar Hindistandan alt bin asker Süveyşe gelmiştir. Bun! jtirilecekt Yeni Berlin büyük büyük elçimiz bu sabah geldi Berlin büyük elçiliğine tayin edilen İ Tokyo büyük elçimiz Hüsrev Gerede bu sabahki semplon oekspresile şehrimize gelmiştir. Büyük elçiyi istasyonda kayin pederi eski sefirlerden o Galib Kemali, doktor aperatör M. Kemal, ailesi erkânı ve dostları karşılamış'ardır. Garda kendisile görüşen bir arkadaşı- mıza büyük elçi şunlar söylemiştir: — Japonyada keldığım müddet zarfın- da Japon devlet ricali ve Japon rcille - tinden gördüğüm hüsnü muamele ve ka- bulden dolayı son derece mütehaasis ola- ni teşyi etmek mezaketinde, bulundular. Memleketime si aylık bir mezuni - yetle gelirken yolda Milli Şef İsmet İnönünün büyük iltifatlarına nail olarak İduğumu öğrendim. Japonya ile iktisadi münasebstımız in- kişafa mazhar olmak temayülündedir. Bilhassa pamuklu, ipekli ve diğer men- sücat üzerine bu memleketle ticaretimi - zin artacağını kuvvetie tahmin etmek AZ. Ja an'anevi dostluğumuz ba - kidir. Son zamanlarda mihver devletlerinin vaziyeli bu dostluğu sarsacak hiç bir âri- za göstermemiştir.» Büyük elçi istasyondan Perapalasa gitmiştir. Reislcümhur İsmet İnönüne arzı tazi- mat ve devlet erkânımızla görüştükten sonra, Berline bareket edecektir. Bu sa. bahki semplon ekspresi şehrimize bir sa- at teahhürle 8,27 gelmiştir. Slovakya silâha mı sarılacak? Bratislava, 15 (A.A.) — Nazilerin na- şiri efkâri olan «Greuzbote» gazetesinin bildirdiğine göre umumi bir içtimada bir nutuk irad eden Slovakya propaganda gefi Sano Maçh, geçen sene Slovakya ta- rafından Polonyaya terkedilen eJavori- Meselâ, eğer Sovyetler Birliği, Dan-| ,,,, mıntakasının her ne pahasına olur- su olsun Slovakyaya avdet etmesi lâzım geldiğini söyliyerek demiştir kiz «Slovakya, icab ettiği zaman silâha sarılmağa azmetmiştir.» İçtimada birkaç Alman gazetecisi ha. İzır bulunmuştur. | ingiliz ordusunun büyük manevraları Londra, 15 (A.A.) — Eylülde kara or- dsunun yapacağı büyük o manevraların faaliyetle devam etmektedir. Umumi Harhdenberi İngüterede bu ka- dar asker toplandığı görülmemiştir. Dün sabahtenberi orta İngilterede vralar olmaktadır. Kıtaatın muhtelif kışlalarda yerleş -| . İceği için, muvafık olacağı İBerlin büyük elçitiğine tayin edilmiş ol-| © Harb edebiyatı! ün ajans telgraflarına göz gez“ dirirken bir hatte bulunan Amerika Gümhurre'si İRooseveltin siyasi veziye; hakkında söy“ lediği i. Dünya ; i birinin rei- si bulunan bu zat beynelmilel vaziyetten her an haberdar edildiğini beyan citikten sonra ahvalin iki hafta evvelkinden daha fena olmadığını söylemek suretile âcil bir tehlike endişesi mevcud olmadığını kaydeteriştir. Bu, Amerika devleti reisi- nin sözleridir. Demek ki düne nisbetle vaziyette bugün için değişmiş hiçbir şey yoktur. Halbuki bizim bazı arkadaşların neşriyatıma bakacax olursanız o Avrupa- nın birçok noktalarında hemen silâh pat- lamak üzere bulunuyor. Dünya bir herci- merce doğru gitmektedir. Ortalıkta kı- hç şakırtılarile top arabalarının seslerin- den başka bir şey işitilmemektedir. Al- manlar Danzige hücum etmek vaziyetin- dedirler. Lehliler ise bugürden yarına Berlin yolunu tutacaklar. Ve ilh.., ilhe Trablus faciasının hikâyelerin, Bat kan harbinin yakın fecayiinı dinlemiş, görmüş,Büyük Harbin de büyük hailesini bizzat yaşamış bir msan olmak sıfatile muharebe denilen bad'renin ne olduğunu maalesef yakınen biliriz. Bu movzula oy namanın bir ateş oyunu olduğunu ve bir defa patlıyan silâhlarım kolay kolay süs- turulamıyacağını idrak etmek için de de- rin bir vukufa lüzum yoktur. Bundan dolayıdır ki, bir nevi harbi temeni eder mahiyette değilse b'le o hissi verebilecek mesleki neşriyat bizi müteessir ediyor. Kaldı ki, yarının muhtemel düşmanı hakkında dahi olsa, tahrikâttan tevakki olunmasınm, korktuğumuz için değil, fa. kat lüzumsuz kin ve husumet körükleye- kanaatinde kruvazörle seya- bulunuyoruz. Maazallah yazın bir harb olduğu fak. dirde yerimizin masa başı veya saklan. maya müsaid herhangi bir köşe olmayıp düşman karşısı olacağını yakınen bildi ğimiz içindir ki bu bahis üzerinde ken dimizi konuşmakta bir parçacık salâhi yetli sanıyor ve soruyoruz: Kazanılmış bir harbin dahi ne büyül bir fedakârlık mahsulü olduğunu hâl anlamadık mı? O halde bu gürültüye se beb ne? Sinirlerin geriimiş olduğu bu za manda biraz temkinli olmaktan fayda ge- lebileceğini anlıyamıyor muyuz? «Bu şi şirilmiş harb edebiyatım bir tarafa bırs Yap biraz daha makul olmaktan ne zarar gelir» diye sormakta haksız mıyız? Selim Ragi Emisç gep İngiliz heyeti Adanada tetkikler yaptı Adana, 15 (A.A) — İngiliz Avam Ka- marası szasından Tohannarvey ve İngi- liz Üniversite gençlerinden Herpaget ile Gepenery şehrimize gelmişler ve tetkik. lerde bulunmuşlardır. Misafirler belediye tarafındar misafir edilmişlerdir. Kendilerine Parti tara fından bir ziyafet verilmiştir. Misafirle. rimiz, vilâyeti, Partiyi, Belediyeyi zi- yaret ve şehrin mubtelif yerlerini gez- B. Tohannarvey ve ik: talebe bugün İstanbula gitmişlerdir. Bir İngiliz Koloneli geliyor Haber aldığımıza göre önümüzdeki hafta içinde İngiliz mümtaz askeri ri. calinden Kolonel A. C. Arnald şehri- mize gelerek, bazı askeri temaslarda bulunacaktır. Romada Frankoyu istikbal e “ için hazırlıklar yapılıyor Roma 15 (A.A.) — Eylülün son haf taları içinde burayı ziyaret edecek 0 lan General Franko'yu karşılamak ve izaz eylemek için hazırlıklara başlan. mıştır. Bu ziyaret esnasında bir çok mühim büyük tezahürler ezcümle Na. polide bir bahriye resmiğeçidi, Ro » E