16 Ağustos 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

16 Ağustos 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Manyasta su ve mezbaha ihtiyacı Dursunbey in Osmaniye köyündeki yangının tafsilâtı Yazın halk içecek suyunu büyük müşküllerle temin | Ateşin nereden ve nasıl edebiliyor, hayvanlar iptidai bir şekilde kesiliyor Mİ EE 4 Manyas çarşısından bir görünüş Manyastan yazılıyor: Manyas iki sene| bir mezbuhamın ancak 5000 liraya Yapı - #vvel kaza haline getirilmiş şirin ve ta -| labileceği neticesine varılmış ve bütçe bi? manazırı çok güzel bir kasabadır. Ka-| darlığı dolayısile buna imkân bulumı 2 sabamıan maalesef vilâyet merkezine 90-| yan belediyemiz daha az bir para ile işi 38 yolu ile bağlı bulunmaması yüzünden | meydana getirmesk çarelerini araştır - Balıkesire gidip gelmek, Bandırma yolile| makta bulunmuş ve hattâ geçen sene büt- mümkün olmakta ve bu da yolların bo -| çesinden bu iş için 1000 lira ayırmıştır. zıkluğu ve #ktarma gibi sebebler yüzün- den müşkülât içinde yapılabilmektedir. Kasabamızın mühim ve başlıca ihti - yaçlarından biri de sudur. Burada içile- Viliyet merkezine ve civar kazalara &İ-| bilecek su kaşabaya 300 metre mesafede &p gelme ve nakliyat müşkülâtı YÜZÜN-İ yulunan bir tek çeşmeden temin edil - den burada sebze, meyva ve hariçten ge lan bazı gıda maddeleri civar kazalara mekte ve yaz günlerinde içme suyu teda- Bazaran hissedilecek derecede pahalıdır. | ikinde müşkülât başgöstermektedir. Kasabamız yeni kaza merkezi olması) (Belediyemiz bu işi de ele almış ve ilk Ve dolayıslle nüfusunun nisbeten artmış! fırsatta bu derdini de halletmeğe karar ası yüzünden birçok baş göstermiştir. Belediyemiz halkın ih arını karşılamak için çalışmakta ise de 10-12 bin lira gibi nisbeten dar bütçe sile faaliyeti ancak kasabanın tenviri, temizlik işleri ve bazı ufak tefek istimlâk İşlerine inhisar etmektedir. ihtiyaçlar | vermi; Bir Amerikan ilim heyeti Bursada Bursa (Hususi) — Şehrimize 14 ki. şilik, Amerikalı bir ilim heyoti gelmiş- Manyasta mezbaha yoktur. Halen hay-İ tir. Bunlar Coğrafya cemiyeti Azaları- Yan kesimi çok iptidaf ve gayri sıhhi bir dır. İlmi tetkikte bulunmak, tarihi 6- #ekilde, yani, topraklar üzerinde yapıl - maktadır ki bu hal halkın sıhhati nok - İİ nazarından üzerinde ehemmihetle du- Tulacak ve bir an evvel önüne geçilmesi gelen işlerden biridir. serleri yerinde görerek sinema filmine almak üzere dünya seyahatine çıkmış- lardır. Kendilerine işlerini kolaylaş - tırmak için burada ilim adamları ter. Belediyemiz mezbaha yapmak teşeb -|fik edilmiştir. Türkiyeye Balkanlardan Proj ünde bulunmuş ise de tanzim olunan | gelmişler, buradan da Hindistana- gi. je ile ihtiyacı karşılıyabilecek şekilde İdeceklerdir. Manisa avcılarının bayramı Mu; nisa, (Hususi) — Bu hafta avcılar bayramı çok güzel geçmiştir. Yüz“ ie Manisalı genç ile tecrübeli ve ih tiyar avcıların iştirak ettiği sürek av. Şok zevkli geçmiş, yapılan müsabakada || keklik vurmak suretile bi- şeliği kuyumcu Faik, 9 keklik vurmak suretle ikinciliği hususi idare mat memuru Abidin kazanmıştır. Resim, avcıları grup halinde göster - tedir, çıktığı belli değil, köyün ancak 12 evi kurtarılabiidi Dursunbeyden (yazılıyor: - Kazamıza Hı ve Alaçam ormanlarının içinde bu- lunan ve yetmiş hane 48) nüfustan mü- rekkeb Osmaniye kö de dün saat 18 sıralarında sebebi henüz meçhul bir yan- gın çıkmış, elli sekiz ev, 57 samanlık ve 56 ambar yanmak suretile bütün köyü mahvetmiştir. İnsan ve hayvanca zayiat olmamakla beraber köylünün yeni kal dırdığı 56 ambarda mevcud 107 bin kil mahsul ve 58 evin eşyalarile beraber kâ- milen kül olmuştur. Yangın esnasında kazada panayır açıl- mıştı, Bütün civar köylüler ve orman 'Ş- letme ameleleri panayıra gelmiş bulunu- yorlardı. Yangına panayırda bu'unan bü- tün halk sevkedilmiş olduğundan ayrıca panayırdan temini beklenilen istifade de maalesef mümkün olamamıştır. Dört saat devam eden yangında alınan bütün tedbirlere rağmen ancak 12 ev kurtarılabilmiş ve 450 felâketzedeye İk yardım olarak merkez kaza ve köy den temin edilen ekmek, un vesair cek dağıtılmış, Kızılay da ayrıca büyük! yardımda bulunmuştur. Telefonla malümattar edilen Valimiz Recai Güreli derhal vak'a mahalline gel- miş ve gereken bütün tedbirleri almıştır. Yangın hakkında tahkikat yapılmakta. dır. Uzunköprüde müdürünü yaralıyan memur Edirne (Hususi) — Müdürü Hasanı| rovelver He yaraladığını bildirdiğim Uzumköprü inhisarlar ziraat memuru Kadri hakkında adiiyece tahkikat de. vam etmekte mecruh Hasan gittikçe iyileşmektedir. İnisarlar müfettişi Zeki de Uzunköprüde tahkikat yap - maktadır. Üraüpün elektrik işi Ürgüp (Hususi) — Belediyemiz 939 yılı bütçesine elektrik işi için elli bin lira koymuştur. Pröjenin derhal tatbiki içi Pınarbaşı su muhendisi kazamızın Haf - ler boğazı mevkiindeki suyun tetkinine gitmiştir. Mühet heli bazirdaki suyun 80 misli daha bir süret temin edel Bini söylemektedir. Bursada bir genç kıza sarkıntılık eden bir genç Bursa (Hususi) — İnegölde otur - makta olan Suad adında Muğlalı bir genç kız gece yarısı Adnan isminde bir gençle arkadaşlarının takib ve tasallü. tuna maruz &mimış, polise müracaat ederek yattığı otele kadar gitmesine yardım edilmesini istemiştir. Polis de lüzumuna mebni Suadı bir müddet karakolda alakoyma. yı münasib görmüştür. Bu vaziyet kar- şısında Adnan karakola girerek kızın kendisine teslim edilmesini istemiş, hattâ fili teşebbüslere girişerek Suadı zorla almıya kalkmış, bağırıp çağır - mak ve zabıtaya hakaret etmek iddia. sile cürmü meşhud mahkemesine ve - rilmiştir. Pazar Ola Hasan Bey Divor ki: Hasan. Be i Bey — Çoc Mlenirye, Şök ra V nar edeci lir, . Yemek pişirmesini bie ... Evi tertemiz temizler, — Ne âlâ Hasan Bey, böy le Xız şimdi pek nadir, Hasan Bey — Kızım değil canım, oğlumdan bahsediyo. rum, bayan | Sayta 5 Lehistan Danzig için tavassut ka Lehliler, bul etmiyor kendi hattıhareketimizi bizzat kendimiz tayin edeceğiz, diyorlar (Bastarafı 1 inci sayfada) TİG sşeni tetkike memur üçler komltesi- nin mazbata muharriri sıfatile, Hitlerm davetine icabet odcceğini haber vermiş| lesi hakkında «Times» diyor ki: İngiliz hükümetinin vaziyeti kat'i « iyen sarihtir. Eğer Polonyalılar için kabul edilir muslihane bir tesviye su” ve İngiltere de ayni sıfatiz Burkharda,İreti bulunabilirse bundan Polonya » Danziğ hakkındaki noktainazarını bildir- miştir. Bu noktalnazar Çemberlayn ve Ha lifaks tarafından izah olunduğu şekilde- dir. İşte bu süretledir ki Burkhard, Hit- lerle görüşürken İngiliz noktainazarını izah etmiş ve buna kendi noktainazarını da ilâve eylemiştir. Lehistanın noktai nazarı değişmiyor Diğer taraftan Denzig hakkında Var- şova hükümetinin poktainazarında da hiç bir değişiklik yoktur. Hariciye nazırı Bek ve Mareşal Ritz Leh nok- tainazarını açık bir surette izah etmiş- lerdir. Hitler - Burkhard müldkatın A.mân- ya tarafından tertib edilen yeni bir ©- yun telâkki eden Polonya siyasi mahfel- leri, geçen sene Prügı gönderilen Lord Ransimenin faal üç Burkhardın şimdiki rolü arasında bir mişabehet gör- mekte ve «Polonyada Ransimen o istemiyoruz. Kendi hattı hareketimiz bizzat kendimiz .) tayin edeceğiz» demektedirler. Temaslar Maahâza Burkhardın, Danzigdeki Po- lonya komiseri vasıtasiiw Varşova hükü- metile sıkı temas halinde bulunduğu an- laşılmıştır. Danzigde Varşova, 15 (Hususi) — Burkhard, bu- gün Danzigdeki Nazi şefi Forster ve âyan reisi Grayses İle görüşmüştür. Polonyanın bir notası Diğer taraftan Varşova hükümeti de Ayan reisine bir nota tevdi ederek, Pazar! günü tevkif edilmiş olan üç Polonyah gümrük müfettişinin derhal serbest bi- rakılmasını istemiştir. Bu müfettişler, Danzig halkına Nâzi &leyhtarı be amele: dağılmış olmak- la itham edilmişlerdir. Lehistanda ordu günü Varşova, 15 (Hususi; — Bugün mem- leketin her tarafında ordu günü büyük tezahüratla kutlulanmış ve muhtelif yer. lerde resmi geçidlet tertib edilmiştir. Vilnoda yapılan geçid resminde Cüm. hurreisi Mosiçki ve diğer hükümet er- kânı hazır bulunmuşlardır. 200 İngiliz tayyaresi Polonyaya gitti Berlir, 15 (Hususi — Holandadan alı- nah bazı haberlere göre, iki yüz İngiliz bombardıman tavyaresi Lalanda adası üzerinden uçarak P ya gitmiştir. Bu eler Oİngi tarafından meccanen Polonyaya verilmektedir. Millei'er Cemiyeti komisbrinin beyanatı Darizig 15 (A.A.) — Berehtesga - den'den dönmüş olan Milletler Cemi. yetinin Danziz yüksek komiseri Dr. Burekhard, bugin öğleden sonra ya- bancı gazeterilene aşağıdaki yazılı be yanatı vermiştir: Cenevreye gitmedim Milletler'Ce - miyeti Genel Sekreterile hiçbir gö - rüşmede bulunmadım. Londraya da gitmek niyetinde değilim. Yalnız Al manyada az bir müddet kaldım ve bu esnada Hitlerle, Danzigi alâkadar e - den dahili meseleler üzerine kısa bir görüşme yapmak fırsatını buldum: İlk görüşme Dr. Burkhard, gazetecilerin sordu ğu mütesddid suallere cevab olarak da ayrıca şu sözleri söylemiştir: Dansig meselesinin o sulh yolu ile halledilebileceği ümidini kaybetme - dim. Polonya umumi komiseri Şodaki ile Danzig âyan reisi Greiserin serbest şehri alâkadar eden bazı meseleler ü- zerinde yarın ilk bir görüşmede bu -|” lunmaları pek müstebad değildir. Almanlar ne diyorlar? Berlin 15 (A.A.) — Alman matbu. atı, İtalyan - Alman müzakerelerini mevzuu bahsederek Danzig mesilesi. nin mutlak surette halledilmesi lâzım geldiğini ve bu hususta bir karar da verilmek üzere olduğunu yazmakta - dir. İngilterenin vaziyeti Londra 15 (A.A.) — Danzig mse. nm dostları herkesten ziyade mem » nun olür. Fakat Polonya, Danzig sta » tüsünün bir taraflı olarak değiştiril - mesi teşebbüsüne karşı gelmek mec . buriyetinde kalırsa . İngiltere derhal İmütearrız aleyhinde Polonyanın yari dımına koşacaktır. İngilterenin Po « lonya hakkında esasen şüphe götür * miyen taahhüdleri, ihtiyatkâr garanti yerine kat'i bir ittifak şeklinde tan « zim edilmeğe başlanmıştır. İtalya tavassut teklifinde balundu Times. Polonyanın İtalyaya müra » caat ederek tavassutunu istediğine da ir çıkan haberleri tekzib etmekte. ve asıl İlalyanın Polonyaya tavassut teklifinde bulunduğunu ve Polonya - nın da cevaben, Beck ve Smigiy-Rydz tarafından söylenen nutuklara hiçbir şey ilâve edemiyeceğini (o bildirdiğini yazmaktadır. Dally Express © gazetesi, müzakere yolile bir anlaşmaya varılabileceği kâ- naatindedir. Fransız matbuatının neşriyatı Paris 15 — Fpogue gazetesi diyor ki: Almanya, Danzigi istemekle kalmı - yor, birbiri ardından bütün meselele - ri ortaya atıyor. Umumi bir tasfiye me selesi çıkarılmak istenildiği intiba; al. tında kalmamağa imkân var mı? Fa » kât bu iş nasıl yapılacak? Harb ile mi? Bu ihtimal daima variddir. Fakat şa - yed harb mevzuubahs değilse, Alman manevrası hiç de mahirane değildir. Çünkü bütün meselelere birden temas etmekle tehlikede bulunan bütün mil. letleri tek bir cephe halinde birleşti - riyor. Osuvre gazetesi yazıyor: Hepimiz biliriz ne biz, nede Al manlar Danzig için ölmiyeceğiz. Eğer ölürsek, hem biz, hem de onlar, bu - nun sebebi Hitler'in (o vaktile o kadar şiddetle tenkid ettiği ikinci Vilhelm'in siyasetini aynen ele almış olmasıdır. Rusya Uzakşarktaki ordusunu takviye etti (Baştarafı 1 imei sayfada) mekte olan çarpışmalar sebebile, U - zakşark ordusunu mühim surette tak- viye etmiştir. Yalnız, takviye kıtaları Ural dağlarının şarkindaki garnizonlar- dan alınmıştır. Tokyo, 15 (A.A.) — Asahi gazetesi ya“ ayor; Hsinkingden aldığımız malimata göre, Sovyet - Moğol kıtaatı Nomönhan etrafında Japon kuvvetlerine taarruzda devam etmektedir. Burada 27 Mayıstan- beri kanli çarpışmalar olmaktadır. Sov. yetlerin Holstein nehrinin sağ ve sol sa- hillerinde mevzilerini tarsin etmek yo- Jundaki gayretleri her defasında akim bırakılmıştır. 7 Ağustas gecesi bin kadar Sovyet pi- yadesi süngü bir tanrruzda bulun- muşlarsa da 80 vevdirijerek ric'at et- tirilmiştir. Japonlar taarruza mı geçecekler? Şanghay, 15 (A.A.) — Tientsinde bu- lunan bütün İtalvan ve Alman gazeteci- leri, Tokyodaki merkez bürolarından Mançukoya hareket emrini almışlardır. İ Gazetecilerin aldık'arı bu erarin, Man- İçuko arazisinde bulunan Sovyet . Mo- İğol kıt'alarmın geri püskürtmek için kuvvetli bir taarruzun pek yakında ya pılacağından ileri geldiği anlaşılmak. dır. EE