26 Ağustos 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

26 Ağustos 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

10 Sayfa KÖYDEKİ DOST Ne seyahat, ne etrafımın birbirinin 'eşi eğlenceleri ve ne de muhitimin in. samları beni meşgul etmekten kelmış » ardı. En sevdi kitablar bile bana “âçimin o katı düğümünü unutturamı » yordu. Avare, iğreti, bir saksıya diki « flip suyu unutulmuş bir çiçek gibi için için kuruduğumu hissediyordum. Nihayet bir gün kendimi babamın yanında, çiftlikte buldum. Bu tesadüf nasıl oldu. Bunu anlatamıyacağım. Bu tesadüfte neler duydum. İzah edemi - yeceğim. Buna gururum (isyan eder. "Bu hislerim belki ömrümce yetim ka - lacak. Yalnız itiraf edebilecek bir nok. ta var. Artık şehre dönmek istemiyo - Tum... ... Bir hayat, bir insan tarihi gibi o- kuğuğum bu satırları kendi hislerime katmağa nasıl cesaret ettim. Bir fikir ve hayat tahlili olan bu esere kendimi ne cüretle karıştırdım. Bunu itiraf ede- ceğim şu küçük kabahatimle izah ede- ceğim. Bana sakin bir fikir dünyası olan şu kütübhaneye bu eser sahibinin müsaâ- desile girdiğim zamanlar gözlerim ki. tab raflarındaki etidlerle meşgul ola cak yerde tabi! bir kadın tecessüsü ile bu müsveddelere bağlandı. Bunları gü nü gününe takib ettim. Bu kabahatti. Cür'etti. Belki de saygısızlıktı. Fakat ben bu eserin bir parçasında (o geçen «Ahdı atikin Âdemle Havvaya aid sa- tırları beni teselli, etti. e Havva, eşini Cennetten çıkarıp Serendib bahçeleri ne salıveren kabahati işlemekle cit mizin ilk günahın: işlemişti. Hilkstin bir cilvesi, insan tarihinin fantezik bir efsanesi idi. Fakat re ver etmiş ve Lecessüsü kadına tabii bir hak gibi yakıştırmış bir efsane idi. Havva. nın bu günahından düşen küçük hisse bana bu cesareti vermiş oldu. Bunun. la beraber günahımın bu eser sahibini Aden bahçelerinden çıkarmıyacak ka - dar masum olduğunu zannederim. Çün kü itiraf edilmiş kabahatler affedile - cek kadar masumdurlar. Ya bu ince tahlil eserine bu satır - darı ne cesaretle ilâve ettim. Bâna hayatı bu kadar aydınlık, in - sanları bu kadar çıplak gösteren bu e- seri ne derin bir zevkle takib ettiğimi anlatmaya ifade kudretim (kâfi değil. Çok faydalı bir fikir arkadaşı olarak tanıdığım insanın bu eserile bana hür. metten daha kuvvetli hislerle görün » düğünü itiraf ederim. Eseri günü gü « nüne takib ederken çok heyecan duy. dum. Ve kabahatimi belli etmemek i « çin çok çalıştım. Son parçalarında e » ser sahibinin kendini tahlil (ederken yazdığı birkaç satır beni ömrümün bek lediği arzı mevuda çıkardı... OHiç bir İşeye inanmıyan insan aşka inanmak için nefsini tahMi ederken büyük ese » rine benim küçük adımı katmıştı. Bu bir satır haftalarca devam edon he. yecanımı ikmal etti. Ve yıllardanberi içimde katılıp kalan o esrarl, düğümü çözdü. Şimdi artık Rabbın Cennetten Aden bahçelerine atılmış Havvanın to. runu olduğuma nadim değilim. Çünkü bu bahçelerde ben de onun gibi yalnız değilim.» Geniş müsvedde kâğıdlarıma (Vil - dan) m ilâve ettiği bu sayfalar bütün tahlil kudretimi tüketti. Artık hürri « yet aramak için şehirlerden kaçan ben ruh ve gönül esaretinin (o hürriyellen çok leziz olduğunu itiraf eden bir mut. lak itantin pençesinde olduğumu an - Tıyorüm. Hürriyet ve sükünetin insan için yalnız hayali bir zevk olduğunu bilmek bir fikir davasını kaybedip bir sönül dünyası kazanmaya sebeb oldu. Hiç bir seve inanmıyan ben aşkı inkâr İedecek tecrübede mağlüb © olduğumu hissetmiyor değildim. Fakat bana bu Tüh ve uzvivef sempatisi (hissettiren mahrlükun cinsi tecessüs mürakabesini yanmaktan aciz kaldığım irademin de güvensiz bir kofluk olduğunu anlatmış oldu. İnsanlık tarihini o bildiğim için fikri telkinlere inanmıyan ben ruhun sempatisine inanmakla (korkunç bir boşluğün vehimlerinden kurtulduğumu hissediyorum. Şununla teselli buluvo. rum ki aşka inanmak vehim ve telkine sIdanmaktan çok zevklidir ve aşk ru - hun, uzviyetin İnanmak ihtiyacını dol. duran en temiz bir yalandır. Onun altın bası varım vine bu sayfa. lar fizerine eğildiği zaman kurşuni göz leri su birkaç satırı okuyacak: «Rab, Âdeme eş olsun diye Havvayı yarattı. Ve onları Aden © bahçelerine salıverdi. Beser bu bir cift mahlâkun zürriyetinden türedi.» Ahdı atik. : Bite Burhan Cahid Emiryân 22 Ağustos 939 Deniz Levazım Satınalma Komisyonu 'lânları M. M. V. Deniz Merkez Satınalma Komisyonundan 1 — Tahmin edilen bedeli «252505 lira olan iki aded Türbü ve bir aded de Dizel Cenereytörün kapalı zarfla o minakasası 13/Ey1ü1/939 tarihine rastbyan Çarşam- ba günü saat 15 de Ankarada Vekâlet bİ-İ kam saatinden bir sut evvel nabilir, 3 — Münakasaya girmek isteyenlerin 13490 sayilı kanunun emrettiği ve komis- yoncu olmadıkları hakkındaki vesik ve 1898.75 liralık ilk teminatlarını havi ka- teklif zerflarım belli günde müna- makiyız masında müteşekkil komisyonumuzda İ“-İmukebilinde komisyona vermeleri. Pos- Ta edilecektir. 2 — Fenni ve idari şertnemeleri 128 ku- Köstence Tarikile tada olacak gecikmeler kabul edilmez. 4345» «5626 Avrupaya Gidecek YOLCULARA SEYAHAT KOLAYLIKLARI Yolculara mümkün olan azami ko! Köstence limanında yapılmakta olan GÜMRÜK MUAYENESİNDEN kaybı MARİTİM ROMEN UMUM! ACENT. İstanbuldan Köstenceye olan seyaha TRANSİILVANİA vapurlarında yapılmasi hakkında te #ence limanma muvagtlat ettiği ük muayenesi tren dahilinde bütün Avrupa için hareket eden Eks ederler, Bu seri aktarma sayesinde VAPUR ve BİR GECE TREN olmak laylıkları göstermek ve bugüne kadar PASAPAORT KONTROLUNDAN ve edilen zamanı telâfi maksadile SERVİS 'ALIĞI; PASAPORT KONTROLUNUN t esnasında ve BESARABİA dbirler ittihaz eylemiştir. Vapurların Saat 9,5 ta hemen tren aktarması edilir yapılır. Yolcular bu suretile Bükreşten pres İrenlerile hemen irtibatı -temin İstanbul - Berlin seyahati BİR GECE Üzerk 47 saate indiriimiş oluyor. Cağaloğlu Erkek Orta Okulu Satın Alma Komisyonundan : 28/8/939 Cuma günü saat 14'de İstanbul Beyoğlu Istiklâl caddesinde 349 Tuş mukabilinde hergün komisyondan 4-| humaralı binada liseler muhasebeciliğinde toplanan oku! komisyonunda 433 lira 67 kuruşluk keşif bedelli okulumuz tamiratı açık eksiltmyee konmuştur. Bu işe sid şartname ve mafia şersiti okulda görülür. İlk teminat 37 lira olup eksiltmeye “iştirak edeceklerin en ez 500 liralık bu işe benzer iş yaptıklarına dair eksiltme gününden 8 gün evvel İstanbul vilâyetinden alınmış ehliyet ve 1939 yılı Ticaret Odası vesikalarile belli gün ve saatte teminat makbuzile komisyona gelmeleri. «6230 (Baştarafı 7 nci sayfada) — Gömlekleri tekrar koyarken acaba arı bozulmuş mudur? Valizi bir kere daha boşaltır, ütüleri bozulmamış, tekrar doldurur. — Acaba bir şey unuttum mu? Karısı hazırdır: — Haydi ne bekliyoruz, treni kaçıra- cağız! Acaba hastası böyle aceleye alışık Bildir.. aklında yüz bin acaba, lizler karısının peşisra yürür. — Acaba neler unuttum? Otomobile binerler, otomobilden iner. ler. Trene binetekler: — Acaba valizler tamam mı? Valizleri sayar: — Tamam galiba. Karısına sorar: — Biz kaç vâlizle çıkmıştık? — İşte valizler ya! — Acaba başka bir şey de var mıydı?| — Başka ne olacak, Trene binerler. Valizleri oportbağaja yerleştirirler, Karısı pencereden dışarıyı ! seyreder. O valizieri sayar: — İki karşıda bir de burada üç, ta. mam! s.. Tamam amma acaba yanlış valiz almış olmıyayım. Yanlış valiz almış olması ihtimali zih- Dini yorar: — Bizimkinin de biri kırmızı amma, istaayonda bilet dirken kırmızı valizi bir adam daha vardı. Bileti aldıktan son- ra, yanlışlıkla onun valizini kapmış ol. mıyayım! Valizi portmantodan indirir bakar: — Acaba o mu? Karısına döner; — Karıcığım şu valizin anahtarını ver. sene! — Ne yapacaksın? — Lâzum! Anahtarı alır, valizi açar, eşyayı ka. riştirir. Kendi eşyasıdır. Tekrar valizi kapar. Yerine koyar, &. turur: — Valizi karıştırırken acaba içinden bir şey düştü mü? ... Düşenler (o kanapelerin altlarına kaçmış olmasın. Yerinden kalkar, kanapelerin altları! na bakar.. ilerdeki kanapenin altında kırmızı bir şey vardır: İ — İşte oraya kaçmış! Oturanlar da var. Ne yapacak, otu- Iranlar var diye oraya kaçmış olan eşya bırakılmaz ya! Yürür; — Affedersiniz! Yüzüne bakarlar; — Kanapenin altına bir şey düşmüş, bir saniye müsaade ederseniz. Yüzlü koyun yere yatar, elini uzatır, toz toprak içindeki şeyl çıkarır.. bakar. bu boş bir sigara kutusudur: — Affedersiniz, yanlış görmüşüm! Tekrar yerine olurur. Gene acabalar kafasında resmi geçiddedirler, * Yerleştikleri sâyfiye evinde karısı on ibeş gün rahatına bakar, o on beş gün binlerce, yüz binlerce acaba ile kendini! | harab eder. İ * Acaba hastasına dünyada rahat yok.| fur. Nereye gitse, ne yapsa, onu acabalar kovalar. Cenabıhak böylelerine hemen acil şifalar ihsan eyliye! EGE TİYATROSU Nurettin Gençdür ve arkadaşları Bu alşam Kocamustafapaşa Çimazdibi sönamasında ÇILDIRAN ADAM Miçe Pengel varyetesi Raşid Rıza - Ertuğrul Sadi Tek Tepebaşı bahçesinde Ba şeri BEŞTE GELEN Vodvil $ perde Salı ŞENYOLDA 1 — İlk, Orta ve Lise kısımlarına yâl 4 — Bütünleme ve enj 5 — İstiyenlere mektel İstiklâl Lisesi Direktörl 2 — Bu yü yeniden az talebe alınacağından mektebe girmek istiyenler bir an evvel müracaat etmelidirisr. 3 — Etki talebe Eyldlün onuncu gününe kadar gerek mektubla, gerek mektebe buşvururak kaydım yenileme- lidir, Eski talebenin Eylülün onundan sonra yapacakları müracaat kabul edilmiyecektir. sınavları Eylülün birinde başlıyacaktır. kâyıd şartlarını bildiren tarifname parasız gönderilir. Adres : Şehzadebaşı Polis karakolu arkası, Telefon : 22534 İstanbul Elektrik, Tramvay, Tünel işletmeleri Umum Müdürlüğü İLÂN Eski Tramvaoy Şirketi tarafından verilmiş olan pasolar 26/Ağustos/1939 tarihinden itibaren mer'iyetten kalkmıştır. Eski paso hümillerinin, Belediye Meclisince tesbit edilen yeni listeye dahil olup olmadıklarını anlamak ve eski pasolarını geri vermek üzere idareye müracaatları rica ve eski pdsolar kullanıldığı takdirde biletçile. rimiz tarafından istirdad edileceği ilân olunur. (6667) UMUM MÜDÜRLÜK Yüksek Tevettür Şebekesi Yaptırılacak Iskilip Belediyesinden: İskilip elektrik tesisatının makine kısmı alçak ve yüksek tevettür şebekesi. nin 45115 lira 54 kuruş bedeli keşifli kısmı 11 Ağustos 939 tarihinden itibaren 45 gün müddetle kapalı zarf usulile eksiltmeye konmuştur. Elektrik tesisatına aid proje ve eksiltme, fenni ve mukavele şartnameleri bülâsası, keşif cetvelleri beş lira mukabilinde İskilip Belediyesinden ihale günü olan 25 Eylül 939 Pazartesi gününe kadar alınır. İstekli olanlara posta ile adre- sine gönderilir. Mezkür işin muvakkat teminat akçesi olan 3383 lira 68 kuruş. tur. Taliblerin ihaleye iştirak edebilmeleri için Yüksek Nafıa Vekâletinden tasdikli ehliyet vesikası ve bu işe benzer veya birkaç işi muvaffakiyetle başar. dığma dair bonservisleri ve 939 yılına aid Ticaret Odasından alınmış vesika ibraz eylemesi. Teklif mektublarının kanunun tarifleri dairesinde noksansız ve kapalı ola. rak 25 Eylül 939 Pazartesi günü saat 13 e kadar Belediye Enelimenine posta fle veya elden verilmesi. İhale 25 Eylül 939 Pazartesi günü İskilip Belediye binasında ve Belediye En. cümeninde saat 14 te yapılacaktır. Taliblerin usulü dairesinde ve 2490 sayılı kanunun tarifatma göre ihaleye iş- tirakleri ilân olunur. (6184) e BUAKŞAM: sw SAFIYE Nama Suadiye Plâjında mi | Elektrik Tesisatı İskilip Belediyesinden: İskilip kasabasının Nafia Vekâletince tasdikli Hidro elektrik tesisatını bend, direk, su kulesi, cebri boru, kanal, santral ve transformatör — binslarının (87760) lira 80 kuruş bedeli keşifli kısmı İl Ağustos 939 tarihinden ilibaren 45 gün müddetle kapalı zarf usulle eksiltmeye çıkarılmıştır. Tesisata sid proje ve eksiltme fenni mukavele, şartnameler hülâsası ile ke. şif cetvelleri beş lira mukabilinde İskilip Belediyesinden İhale günü olan 25 Eylül 939 Pazartesi gününe kadar alınır. İstekli olanlara posta ile adresine gönderilir, Mezkür işin muvakkat teminat akçesi olan «yüzde yedi buçuk» (2832) lira 6 kuruştur. Talibierin ihaleye iştirak edebilmesi için yüksek Nafıa Vekâletinden tasdikli ehliyet vesikası ve bu işe benzer bir veya bir kaç iş başardığına aid bonservisi ile ve 939 yılına aid Ticaret Odasından alınmış vesika ibraz eylemesi, Teklif mektublarını kanuni tarifleri dairesinde noksansız ve kapalı olarak 25 Eylül 939 Pazartesi günü saat on üçe kadar İskilip Belediye Encümenine pas. ta ile veya elden verilmesi, İhale 25 Eylül 939 Pazartesi günü İskilip Belediya binasında ve Belediye En- cümeninde saat 14 te yapılacaktır. Taliblerin usulü dairesinde 2490 sayılı kanu. nun tarifatına göre ihaleye iştirak etmeleri ilân olunur. (6183) kuruştan Tasfi ve edilmiş fakat İşlenmemiş külçe halinde bakır nakliyatı için D. D./142 numaralı yeni bir tenzilli tarife yapılmıştır. Bu tarife 15/9/939 tarihinden itiba- ren tatbik edilecektir. Faxla tafsilât için İstasyonalra müracaat edilmesi. (6648) — D. D./55 numaralı pancar tarifesinin «pancar vagonların tatili edevat üc retleri» hakkındaki 11 inci zeyli 1/10/9399 tarihinden itibaren iâğvedimiştir. Ba tarihten sonra mevritte tahlıy eedilecek pancar vagonları umumi abkâma tâbi tutulacaktır. o «öö? O <6ö$i> İğ P. T. T. Umum Müdürlüğünden 1 — İdare ihtiyacı için 380 ton gazovil kapalı zarfla eksiltmeye çıkarılmıştır. 2 — Muhammen bedel (46800) muvakkat teminat (3510) lira olup eksiltmesi 29/Eylü1/939 Cuma günü saat (16) da Ankarada P. T. T. Umum Müdürlük bi- nasındaki Satınalma Komisyonunda yapılacaktır. 3 — İstekliler muvakkat teminat makbuz veya banka teminat mektubile ka. nunt vesaiki ve teklifi muhtevi kapalı zarflarını o gün saat 15-8 kadar mezkür komisyoğa vereceklerdir. N 4 — Şartnameler Ankarada P. T. 'T. Levazım İstanbulda P, T.'T, L&yazım ay- niyat şubesi müdürlüklerinden 234 kuruş mukâbilinde verilecektir. (3763) (6251) ..... üğünden: tılı veya yatısız kız ve erkok talebe kaydına başlanmıştır.