26 Ağustos 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

26 Ağustos 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Hergün Avrupada üç gün Evvelki hava Yazan: Muhittin Birgen — Budapeşte 23 - us . Alman anlaşmasının u - yandırdığı umumi hayretten sonra bugünkü vaziyet, buradaki gö - rünüşe göre, şu suretle hülâsa edile - bilir: I — Avrupayı kâmilen ateşe vere - ceği şüphesiz bir harbin O©n mühim askeri ağırlığını kendi üzerine almak mecburiyetinde kalacağını (hisseden Rusya, bu yükü almaya râzı olmadı ve Almanya ile, muayyen bir saha için » de, bir anlaşma yapmaya karar verdi. Bu anlaşmanın ayrıca müsbet hedef » leri var mıdır ve hududu nedir? Bun- )arı sonra anlayacağız. Şimdilik görü. nen şey, Avrupa işlerinde verilecek ka rarların mühim bir kısmında hüküm, birdenbire Londranın (elinden çıkıp Maskovanın eline geçmiş (olduğudur. Uzun müddet Avrupada kendisine kar gı fena muamele edilmiş olan Rusya için. bu vaziyet elbet güzel bir şeydir. 2 — Bu akşama kadar gelen haber - er, Avrupada bütün enternasyonal va ziyetin, tedrici surette yeni kalıplara dökülmesi zaruri olduğu kanaatini te. yid eder mahiyettedir. 3 — İngiltere, Fransa ve bazı diğer küçük devletler tarafından derhal te. vessül edilmiş olan bir takım (askeri ihtiyat tedbirlerine rağmen, sulb, hiç olmazsa şim fuM surette temin & dilmiştir. İttihaz edilen askeri ihtiyat tedbirleri Avrupada hüküm süren em- niyetsizlik neticesinde gafil avlanma » mak ve her ihtimale karşı hazır dur - imak fikrinden ileri geliyor. 4 — Gerek Rusya, gerek Almanya, bu hareketlerile Avrupa sulhünü kur. tardıklarına kanidirler. Hududu bura - dan ancak iki yüz elli kilometre yesa- fede bulunan Almanyadan sızan her haber, her intiba sulh havasının ve sulh arzusunun hakimiyetini gösteri - yor. Almariya, şimdiye kadar olduğu gibi bundan sonra da işlerini sulh için. de halletmek mümkün olduğuna ve bu son anlaşmanm bu isi obüsbütün ko. laylaştıracağına kanidir. * Henüz anlaşılmıyan noktalara gelin. ce, onlar da şudur: 1 — Karşılıklı tecavüz etmeme an - laşmasının mahiyeti, hududu, hedef - leri nedir? Acaba, bu anlaşma, dar bir budud içinde ve muayyen birkaç hede. fi şamil günlük bir politika manevra - sı mıdır, yoksa, bu, daha geniş hedef. lere doğru giden bir siyaset hareketi » nin İlk adımmı mı teş Bu nokta, hakikaten mü kova ile Berlin arasındaki konuşmalar, resmen söylenildiği gibi. Almanya ile Rusya arasındaki ticaret anlaşmasını müteakib birdenbire âkla < geliver bir fikir değildir. Bilâkis, bu konuşma. lar hiç olmazsa altı o aydanberi gayet sıkı bir mahremiyet içinde ve iki tara- fın göze (görünmez mütemedleri ara. sında mütemadi fikir teatileri şeklinde devam etmiştir. Hem de bu işler o ka. dar mahremiyet içinde cereyan eyle » miş ki, mükemmel istihbarat vasıtala - rına sahib olan İngiltere ve Fransa hü. kümetleri dahi bunlardan haberdar ol. mamıştır. Şu halde, anlaşmanın, yeni bir Alman » Rus siyasetine mukadde - me teşkil eder bir mahiyeti olduğuna daha kuvvetle Ihtimal verebiliriz. Bu siyasetin yakın ve uzak hedefleri ne olabileceğine gelince, onu da yavaş ya. Yaş anlayacağız. 2 — Acaba, Moskova bu çok mühim karara niçin gelmiştir? Sırf Almanya - nın bütün askeri yükünü kendi üzeri. ne çekmemek arzusile mi? Yoksa Garb Kapitalizmine karşı duyduğu husumet de bu kararda âmil mi? Yahud, dünya. | nın İngiltere tarafından idare edilme. sini beğenmemesi mi? Yarınki Avrupanın inkişafı bakı - mından çok mühim meselelere temas eden bu suallere şimdilik cevab ver - mek kabil değildir. Fakat, bunların temsil ettikleri ükdeleri © birer birer çözmekten geçikmiyeceğimiz de mu - hakkaktır. Şu dakikadaki kargaşalik ve karan « lik içinde bulunan Avrupa işlerinin he men alacakları hal şekilleri hakkında, Hiddetini ve kinini saklamayı bilen düşmanını yenmeyi de bilir, kendisi için galebe mukâdderdir. 4 Ruzvelt ailesi Pariste toplandı İ Hergün bir fıkra Ii Ortaklık ve neticeler Evvelden jfakirken bir ticaret işin- de milyoner olmuş bir adam, eski ar. kadaşına nasıl söylüyordu: — Bende çok kuvvetli bir fikri ti. caret vardır. Paran olan birile ortak i dduk, Benim fikir ticaretim onun param ile birleşince... Arkadaşı sözünü kesti; — Her ikiniz de çok para sahibi oldunuz. — Hayır ben çok para sahibi ol . dum. O da fikri ticarete sahib oldu. milyoner olduğunu Amerikan cümhurreisi Ruzveltin a. neşi Pariste bulunmaktadır. Işık şehri « nin en görülecek yerlerini gezmiş, ve bundan 50 sene evvelki seyahatinde gör. düklerile mukayese ederek, Paris lehine derin intıbalar elde etmiş bulurisn Ma, dam Ruzvelt torunlarile eşlerinin de Pe- riste olmasından istifade ederek onlara beşinci Jorj otelinde bir ziyafet vermiş- tir. Resim bu ziyafete alınmıştır. hükümler vermek müşkül O olduğunu biliriz. Bununla beraber bütün mese - lelerin yeni bir kalıba döküleceğine i- nanmek zaruridir. Bir kere, İngiltere ve Fransanın, Le histana verdikleri garanti -siyaseti ü zerinde ısrar edip elmiyecekleri mese. lesi, her işin başında gelir. Bugün ak »| şama kadar gelen haberler, bu bakım. an siyasette hiç bir değişiklik olmıya- cağını gösteriyorsa da bu, yeni bir ha. reketin İlk gününde tâbil surette söy - lenecek bir sözdür. Alınan askeri ted. Küçük prensesin Cesareti yavaş gevşemesi ve bâşka şeküler al - ması İhtimali çok kuvvetlidir. Danzig meselesinin sulhan halli de çok fazla gecikmiyecektir. Çok muhtemeldir ki Almanya ile olan ihtilâflarında odaha yumuşak bir siyasete gitmek kararını bizzat Lehistan versin. Muhtemeldir ki Rusya ile Almanya. nın yaptıkları anlaşma arasında henüz hiç bir tarafta malüm olmıyan bazı noktalar ve bu arada Avrupa işlerine | miştir: verilecek yeni bir nizama mid bazı te .| Kral Jorj ve kraliçe bir çay ziyafeti şebbüsler bulunsun. O zaman, yeni ye, | vermektedirler. Bu sırada küçük prenses bir elbise olduğu halde, koridoru geçi- yor, bahçeye çıkıyor. Ayakları arasında gezinmekte olan köpeğini alıyor, büyük havuza yaklaşıyor ve birdenbire hsyvanı ri gelecektir. Yaşayan görür. Muhittin Bizgeh ISTER İNAN, İSTER Bir haftadan fazla var ki, İstanbula İngiltereden gazete gelmiyor. Dünya harb sonundanberi bu kadar tehlikeli, sinir gerici zaman yaşamadı. Siyaset âleminin ibresi sulh ile harb ara- sında *triyor. Radyonun önündesiniz, başlıca merkezleri dinliyorsunuz. Ajans, telgraf masanızın üzerinde, fakat bu kadarı kâfi değil, dünya gözetelerini de okumak, satırların arasında gizli manaları araştırmak lâzım. Fakat bu gaze. teler arasında, bizim vaziyette en fazla muhtaç oldukları. kilde, bejli değil. muz yoktur, Soruyorsunuz: w İSTER İNAN, iSTER | Bütün bayatınca mağlâb mevkiinde kalacak olan. kendi. sinden kuvvetli düşman karşısında sinirlerine hâkim olamaz. Şu küçük vak'a geçenlerde İngilter&.| kanundan bakıyor. Aşağıya o koşuncaya de, kral hanedanına ald bir şatoda geç.İkadar prenses derhal havuzun kenarında | ni şeyler duymamız ve görmemiz dev.| Margerit Rose üzerinde kordelâlı güzel!alıyor, dışarı çıkarıyor, sonta etraftan — İngiliz gazetelerini getiren müessese viz bulamamiş, borcunu ödiyememiş, İngi irsalâtı kesmişler, diyorlar, Kambiyo idaresi kitab ve gazele getirtmek için ger. best olarak İngiliz parası vermektedir. — O halde? diyorsunuz, © halde makinenin bir nokta- sır.da küçük bir aksaklık olmuştur, fakat neresinde, ne şe. Belli olsun olmasın, bugün sırf parası ödenmediği için İstanbula İngiliz gazetesi gelmemektedir. Ey okuyucu buna: Kapurtala mihracesi, Tatil gezintisinde Zenginliği ve o nisbette müsrifliği ile meşhur olan Hindistanın Kapurtala mih. racesi şimdi, Avrupanın su şehirlerinde dolaşmakta, bu buhranlı günlerde key - fine bakmaktadır. Memlekette som al» tından dört tekerlekli bir arsba ile do. laşmakta olan mihrace, şimdi bu su şe- hirlerkinde daha ziyade 1939 model en son sistem otomobilleri tercih etmekte, hattâ ekseriya da kendisi kullanmakta - dır, Yeniden uykuya dalan genç kız Estonyada geçen sene üç ay müddetle uykuya dalmış olan genç ve gözel bir kız, şimdi yeniden uyumıya başlamıştır. On beş gündür bu halde bulunmakta, uykusu arasında yemek yemekte ve iç. mektedir. Genç kızı, evi âdeta bir temaşa yeri olmuştur. Binlerce Estonyalı, kapıda sa. atlerce sıra bekliyerek, içeriye girmekte, Ve «bir uyku meleği» gibi uyuyan genç seyretmektedirler. Gümrü da dönüp yüksek sesle bağır. yer: — Çabuk, Duki, koş, köpek yor! Sesi duyan uşak şatonun yukarı bal, boğulu. ayakkabılarını çıkarıyor ve usta bir yü.| zücü gibi atlıyor, bir iki yüzüşte köpeğe! yaklaşıyor. ne olduğunu şaşıran hayvanı koşup gelen uşak, memur, muhafızların le açılan gözleri önünde şunları Köpeği ben kurtardım? INANMA! ylardanber; dö. gazeteleri de uz. Zira ötedenberi biliyorsunuz ki: NANMA! “ Yazı Çok Olduğu için Bugün Konamadı İş Bankasının Ikramiyeleri 2 bin liralık ikramiye şehrimizde Yaniye çıktı Ankura 25 (A.A;) — Türkiye İş Ban» kasının 15 inci yıl dönümü münasebetiyle kumbüralı ve kumbarasız küçük tasarruf hesabları arasında tertip eylediği ikra, miyenin. keşidesi bugün Banka Umumi Merkezinde ve noter huzurunda yapıl » ' mıştır. Yekümu sekiz bin lira olan ikra « miyelerden İki bin liralık birinej ikraml. ye İstanbulda 49.309 numaralı hesab se, hibi Yaniye bin liralık ikinci ği ia Bursada 8.163 numaralı hesab sahibi maile isabet etmiştir. İkiyüz ellişer ira kazaranlar: Faruk 4260 (Ankara), Şadiye 16298 (Ankara), Yorgi 2947 (Erzurum), Erik 5853 (Kadı. köy) Yüzer lira kazananlar: Leylâ 35130 (Ankara), Har.di 18388 (Ankara). Gün « doğdu 40 (Edremit), Mehmed paracı 3091 (Ankara), Lâtife 961 (Ordu), Sabiha 1078 (Uşak), Zeki 6800 (Kadıköy), AR 56908 (İstanbul), Rafael 5896” (İstanbul), Şerife 61603 (İstanbul), Nihad 22156 Bey» oğlu), Reşad 23223 (İzmir), Yusuf 21070 (İzmir). Sara 19875 (İzmir) Sabriya 22859 (İzmir). Bundan başka 25 talihliye ellişer lira, 50 talihliye de yirmi beşer lira isabet et. miştir, Sıhhiye Vekili tetkik seyahatinden memnun Samsun 25 (A.A.) — Trabzondan dön, mekte olan Sıhhat ve İçtimet Muavenet Vekili doktör Hülüsi Alataş, bugün Er. zurum vapuru ile buraya uğramış, vali vekili, askeri ve sivil erkân vapura gide, rek kendisini selâmlamışlardır. Dr. Hulüsi Alataş, kendisile vapurda görüşen Anadolu ajansı muhabirine tef. kikleri intıbalarını şu sözlerle ifade et « miştir: «Çok mas'udum. İş başındaki bütün arkadaşlarımı çok iyi çalişr buldum. Seyahatimden çok iyi intıbalarla dönüyo, rum.> Ziraat Vekili Rusyaya gidiyor. Ankara, 25 (Hususi kili Muhlis Erkmen Ziraat sergi nasebetile Moskovaya davet edi tir. Yakında bu davete #cabeti vetle muhtemeldir. MİŞ « kuv » İngiliz, Amerikan tebaaları Honk-Kong'u terkediyorlar Horg-Köng 25 (A.A.) — İngiliz kâra ve deniz orduları mensublarının aileleri ilk emirde hareket edecek olan vapur » lara bindirilmişlerdir. Öğrenildiğine göre, Amerika konsola, Su Amerikan tebâasını O Hong.Kongu terketmeği tavsiye etmiştir. «President Cleveland posta vapur Hong.Kongu tahliye edecek olan Ameri, kan tebaasımı almak üzere Ilmanda bek, lemektedir. Birçok Amerikalılar gitmeğe hazırlanmaktadırlar. TAKVİM