August 30, 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

August 30, 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Vezirköprü Halkevinin | çalışmaları hızlandırıldı Halkevinin açılışı muhitte hakiki bir kültürel Vezirköprüden Vezirköprü, (Hususi) — Vezirköprü Samsun vilâyetinin dikkate değer kaza. larından birisidir. Belki propagandamz. Bk yüzünden lâyık olduğu derecede te tunmuyan bu şehir, tarihi eserlerle “ve tetkik mevzularile doludur. Bu itibarla Halkevinin açılışı Vezir. köprü için tam bir mâzhariyet olmuştur. Halkevi yalnız kültürel ve sosyal bir kal. kirma sağlamakla kalmamış, ihmal yü. Zünden sönmeğe ve unutulmağa mah. birçok güzel eseri ortaya koymak, tanımak ve tanılmak için pek tabii ola- tak iş başına geçmiştir. Vezirköprü Halkevinin kısa bir ömrü Vardır. Buna rağmen Ev, meselâ bir yıl İçinde elliden fazla konferana vermek &bi erekor> lar elde etmeğe muvaffak “labilmiştir. Faaliyet halinde bulunan Mt şubesine bu sene dil, tarih, edebiyat Mibesi de katılmıştır. Vezirköprürün ta. tihine aid bir eserle memleke* albümü. tün de hazırlıklarına hsraretle devam ©. maktadır. Vezirköprü Halkevi Kitabsarayında UM eser vardır. Yurddaşlar bu eserler. den büyük faydalar görmektedir. Güzel #en'atlar cereyanlarından uzun zaman Mahrum kalan Vezirköprüde halk, tem- Mü zevkini de daima tatmaktan uzaktı. Belki de yol üzerinde bulunmaması yü. Yünden temsil heyetleri dahi şehre uğra. Mmamakta, senede oncak birkaç gün bazı tiyatro heyetleri seyredilebilmekte idi. San'ata mütehassir balk için bu bile Wühim bir hâdise idi. Halkevi temsil şu. in faaliyeti medeni bir milletin iler. ve daha kalkinmes: için en büyük vasıtası olan güzel san'atları yay. LZ Kandıra göçebeleri nasıl yaşıyorlar? Kandıra (Hususi) — Kazamız hudud. dahilinde yaşıyan müteaddid cins Göçebeler. vardır. Bunların büyük bir izm hısım, akraba olmak dolayısile çadır olarak, adelâ bir klân ailesi teşkil etmek suretile kazanın muhtelif #ahiyelerinde dolaşırlar. Bazan bir ara. Ya toplanmış çadırların akraba olmadık. " görmek te mümkündür. Göçebele. h tin hayatı cidden şayanı dikkattir. Ken. Pile konuştum, vaziyetlerinder şikâ- Yetçidirler, — Bazan şehirlere, bazan kasabalara Bidiyoruz, Geçmimizi temin edişimiz Sek basittir. Yaptığımız maşa, burgu Macayak, ızgara göbi şeyleri satarak aç kal Muyacak kadar para kazanıyoruz. Ekmek Parası kazandık mı artık bu işin fazlası. Mâ bakmayız. Eskidenberj aza yeter de. BİZ ve çok Olursa da seviniriz.> Göçlerde nazarı dikkatı celbeden şey har çadırda asgeri 5.8 çocuk bulunması" » Çocuklara pek tabii olarak itina e « Yalınayak ve çıplak dolaşır! Yedikleri gıda kalorisi olmadığı halde Bağlamdırlur Güç allasi içinde mükemmel çalgı teş. kilâti movcuddur. Davul, zurna, klârnet ve sosyal kalkınma imkânları doğurdu bir görünüş mak ve tattırmak hususunda çok verimli işler görmektedir. Son yıl içinde Halkevinde üç balo, 4 çaylı dana, 1 şölen, 4 milli bayram top. lantısı ve muhtelif işler için sayısı çok hasbhaller yapılmıştır. Cümhuriyetin, Halkevi gibi her ba. kımdan verimli ve faydalı bir eserine kavuştuklarından ötürü Köprülüler ha, kiki bir sevinç duymaktadırlar. Halkevi başkanlığını deruhte etmiş bulunan Bay Mahmud Tek'er Halkevinin azami randı. iman vermesi İçin cidden büyük bir gıy- ret sarfetmekte vermuvaffak olmaktadır. İBay Mahmud Tek'er. şehrin ihtiyaçları. müş bir zattır, Halkevinin çalışmalarından bahseder. ken başöğretmen Fuad Pınardiğın sa. mimi ve verimli çalışmaların. not etmek bir kadirşinasirk olur. vü. Sivas Sıhhat Müdürü İzmile tayin | edildi Sıvas, (Hususi) — 3 yıldanberi vilâ- yetimizin Sıhhat ve İçtimaf Muavenet Müdürlüğünde bulunan ve halk tarafın. den sevilmiş olan Sıhhiye Müdürümüz Dr. Şerif terfian İzmit Sıhhiye Mü. dürlüğüne tayin edilmiştir. Lüleburgaz orta meklebinin temeli atıldı İ Lüleburgaz (Hususi) — Senelerden. !beri halkın ve gençliğin beklediği or - ta mekteb binasının temeli nihayet me. rasimle atılmıştır. Göçebelerin çadırları ve bir göçebe aürsi İine bilhassa düğünlerde kendilerine göre eğlenceler icad ederler. Göçebelerin muayyen arazileri, ika. metgâhları yoktur. Kazada mevsime gö- re ayrı ayrı mahallere göç ederek yaşar. lar. Kendilerine gid hayvan sürüleri var. dır. Bi en ziyade beygire ehemmi. yet ver » Çünkü, eşyalarının nakli i- çin en müsald beygiri intihab etmişler. dir, Akşam olunca beygir sürülerini göç mahalline getirirler, içlerinde çobanlığa İheves ederler de çoktur. nin tetmini için de çok güzel işler gör. Erzincanda Bir kamyon l Kazası | Erzincan (Hususi) — Erzincan » Er. zurum posta seferini yapan ve Erzin - can belediyesine kayıdı 23 numara - h kamyon şoför Maraşlı Alinin idare - sinde olarak buradan hareket etmiş, Er zincandan 30 kilometre (ayrıldıktan sonra Kaban mevkiinde karşıdan ge - len bir otomobile yol vermek için vap- tığı bir manevra esnasında devrilmiş - tire İçinde bulunan 15 yolcudan ikisi ağır diğerleri hafif yaralanmıştır. Ya « rahlar hastaneye kaldırılmış ve hafif yaralılar ise kaza mahalline giden müd delumum! ve hükümet doktorunun al. dıkları tedbir neticesi yaraları sardı » rılmıştır. Kamyon yolcularının ifade « lerine göre gece seferi yapan posta O - tomobilile karşdan gelmekte olan O - tomohil elektriklerini söndürmedikle - ri için ziyanın fazlalığından yolun sa - Hını takib usulüne riayet edilmemesi yüzünden (o bu kazanın vukubulduğu söylenmektedir. Müddetumumilik işe vaz'ıyed etmiş, şoför tevkif edilmiştir. Bursa askeri Malüler günü Bursa (Hususi) — 26 Ağustos günü askeri malüller günü olarak kabul e- dilmiş olduğundan, şehrimizde mevcud asker malülleri bugün bir tören yap- mışlardır. o Cümhuriyet meydanında toplanılmış, Atatürkün ânıtına bir çe. lenk konularak nutuklar verilmiş, | bilâhare şehidliğe gidilerek, oraya da| çelenk konulmuş ve hitabeler veril - miştir. Seref'i Koçhisar Kavmahkamlığı Serefli Koçhisar (Hususi) — Şerefli Koçhisar kazası kaymakamı Şevket Kancanın Bergama kazası kaymakam. hğına tayin olunduğunu yazmıştık. Yeni vazifesine başlamak üzere kaza- mızdan ayrılan ve değerli idare âmir- lerimizden bulunan kaymakam Şevket Kancan, kendisini herkese sevdirmiş olması yüzünden bu ayrılışı kazaca pek büyük teessür uyandırmıştır. Halik karakol binalarının inşası ve bir tavzih Geçenlerde bu sütunlarda Sivas mu- habirimizin Hafikden (bahseden bir mektubunu neşretmiştik. On üç ay ka. dar bu kazada kaymakam vekilliği pan ve iki ay evvel o bu vazifeyi y: kaymakama bırakan Sivas J. M. mül - hami vüzbaşı Kâzım Ürcüvlü bize gön. derdiği bir mektubda Hafikde 130 köy telefonunun, iki nümüne, beş altışar odah karako! binasının kendisi tara « fından yavıldığı, # köy mektebinin. tas amen, dört köv mektebinin de az bir 'noksanla gene kendi tesebhüs ve ca. Tışmasile Oinşa olunduğunu &#öy- lemektedir. Vaziyeti böylece tavzih ederiz. Merzifon - Amasya futbol maçları Merzifondan yazılıyor: Her sene kar. #laşan Merzifon ve Amasya futbolcuları bu yılın ilk maçını yapmışlar, 2.2 bera- bere kalmışlar, ikinci maçta ise Merzifon 3.1 galib gelmişt Kr“larelida Tayyare günü Kirklsreli (Hususi) — Türk Hava Kurumu Vilâyet İdare Heyeti dünkü toplantısında mühim bir karar ittihaz etti Heyet bu kararında Eylülün birinci gününün Kırklareli için (Tayyare g .| nü) olarak kabul etmiş ve o gün için kazançlarından Tayyare Kurumuna bi. rer hisse ayırmasını ösnaftan istemiş » İ rından fazla korkacak Pasif Koruma Komisyo bir beyanname hazırlıyor Sayfa nu Sığınak İnşasile nüfusu seyrekleştir beraber şehirdeki mek de mevzuubahs Pasif koruma komisyonu vali mua - vini Bey Muzafferin nezdinde dün de mu tad içtimatn: yapmıştır. Komisyon bugün veya yarın yeni bir beyanname neşrile halka bir tehlike vukuunda alınacak ted. birlerin neler olacağını tafsilâtile öğre - tecektir, İstanbul şehri esasen hava hücumla » vaziyette de « ğildir. Evvelâ deniz kenarında bulunuşu, kuvvet hava cereyanlarını maruz olu gu, onu zehirli gaz tehlikesine daha az maruz kılmaktadır. Berlin gibi, Roma göbi binaları kesif ve nütusu milyonlar aşkın bir şehir olmadığı için İstanbul şehrinde tahrib bombalarının da büyük bir rol oynıyamıyacağı aşikârdır. Çünkü gerek gaz veya gerek biner kiloluk tah. rib bombaları çok pahalıdır. İstanbul e. sasen dağınık bir şehirdir. Bin kiloluk bir bombayı feda etmek ile . istenildiği kadar Zarar ika edilemez. Esasen uzak bir yerden gelen tayyareler bu nevi bombalardan ancak üç dört tane taşıya « bilecekleri için onları daha fazla istas - yon, kışla veya resmi binalar üzerine at. mağı tercih edecektir. İstanbul kadar bü. yük bir şehri gazlamaksa bir servet işi. dir. Maamafih şehir bütün korunma ted . birlerini almaktadır. İstanbulda yeni &- ğmâklar yapılmakta olduğu gibi eskiden mevcud olan yersitt malizenlerine de maliktir. Bu 2 ve çok mahzenlerin sığınak haline konulnası için lâzim ge » len tadilât yapılacaktır. Ayrıca birkaç senedenberi şehirde ya. pılan binaların altında sığınaklar yapıl. ması mecburi idi. Fakat bazı ev sahibleti belediyenin bu emrine muhalif hareket etmişler ve buraların apartıman gibi yahud da çamaşırlık, odunluk gibi kul . Janmışlardır, Şimdi yeniden yapılacak tadilâtla hat- tâ şelkli hazırlarile dahi bu mahzenler sı. ğınak olarak kullanılabilirler. İşittiğimize göre bunların tahliye et. “rilmesi ve gâyet kısa bir zamanda işe yarar bir vaziyete sokulması düşünü! mektedir, Bir ara tehlike vukuunda bir tedbir ol. mak üzere İstanbulun tahliye edileceği söylenilmiştir. Fekat yaptığımız tahki - kata nazaran İstanbulu boşaltmanın mev ruubahsolmadığı anlaşılmıştır. Sığınak inşası gibi bir tedbir olarak şehirdeki nü. fusu seyrekleştirmek (o mevzuubahstır, Meselâ şehrin sıxışık ve ahşab binaları bol mahalleleri halkmı biraz dağıtmak düşünülecektir. Ve eğer sığmak ihtiyacımızı şehir için. de tamamen temin edemiyecek olursak belki de İstanbul hatkını belediye hudud. lari baricine çıkaracak bir seyrekleştir me ameliyesi tatbik edilecektir. Bütün evlere kum çuvalları dağıt ması düşünülmektedir. Damlara beş on santim kadar kum döşemek veyahud da binaların gözcüsü tarafından yangın bombası düşer düşmez. üzerine açılan kum çuvallarından k dökülmek sure- tile keyi önlemek lardan ist Pasif koruma işinde her evden, ler aile reisi korunma âmiridir, Müesseseler. de ve birçok ailelerin oturduğu apartı - manlarda da birer korunma âmiri ola. caktır. Her evin müşterek bir sığınağı 0- lacak, bu âmir ev halkını müşterek ola. rak sığınağa sokacak, kum gözcülüğünü oymıyacak, kum torbalarını icabında o iş. timal edecek ve polisle irtibatı o temin e. decektir. Pasif koruma komisyonu tarafından neşredilecek olan beyannamede bütün bü hususların tafsilân ve talimak bulu. İ nacaktır. ZAFER BAYRAMI (Baştarafı 1 inci sayfada) merasime iştirak edecek askeri kıt'alarla, Afyon, Manisa. İzmir izcileri, Ankara ve İstanbul üniversiteleri ve yüksek tahsil talebesini temsil, eden heyetler evvelki günden itibaren merasım mahelline ha. reket etmişlerdir. Bugünkü merasime Dumlupınara mu. vasalat etmiş bulunan atlı halk kıt'ala - rile meuhtelif şehir, kasabı ve köylerden gelen kesit bir halk kütlesi de iştirak e. decektir. Buna Ankara, Eskişehir, İstan. bul, Kocaeli, Bileciz, Kütahya, Balıke » sir, İzmir, Manisa, Afyon, Aydın, De - nizli, Burdur, Isparta, Konya, Seyhan, İçel, Hatay, Bursa vilâyellerinden giden heyetler de katılacaktır. Bugün saat 11,30 da Büyük Millet Meclisi, Başvekâlet ve Vekâletlerle, du ve Cümhuriye: Halk Partisi adına Meçhul Asker âbidesine birer çelenk ko. nulaçaktır. Merasime iştirak için 19 vilâyetten ge. len heyetler de, vilâyetleri adına birer çelenk koyacaklardır. Radyoda bir konferans verliecek, yurdun ber yanımda Halkevlerinde ve parti merkezlerinde toplantılar yapıla » cak, konferanslar verilecektir, Şehrimizde yapılan merasim Büyük zaferin yıldönümünü tes'id için İstanbulda hazırlanmış, şehrin her tara. fı, kara ve deniz hakil vasıtaları bayrak - larla süslenmiş bulunmaktadır. Halk bu mnes'ud günün heyecanile er - kenden sokaklara dökülmüş, sabahın ye. disinden itibaren resmi geçidin yapıla - cağı Beyazıd meydanına doğru bütün yol lardan bir insan esli akmağa başlamış. tır, Evvelce tesbit olunan merasim progra. mına göre saal 8,50) dan 930 a kadar or. du adına İstanbul askeri birlikler ve müesseseler oâmirlerinin okomutanlıkta tebrikleri kabul edilmiştir. Bunu müteakib vilâyet, belediye ve C. H, Partisi ve diğer sivil teşekküller tir. Yeni maarif müdürlüğü Samsun (Hususi) — Samsun Maari? müdürlüğüne tayin edilen Eskişehir lisesi müdürü Doğanay. Samsuna ge. İlerek yeni vazifesine başlamıştır. başkanları komutanı ziyaret etmişler ve kahraman orduyu saygı ve tebriklerini sunmuşlardır. Saat tam 9 da hazırlanan merasim! kıtaları Bayazıddaki Üniversite meyda. ninda toplanmış bulunuyor'ardı. Başta kahraman ordumuzun öslan Mehmedcikleri, askeri ve sivil okullar, resmi ve hususi birlik ve teşekkül men subları kendilerine ayrıian yerlerde me. rasime harır bir vaziyette sıra almışlar. dır. 9,45 geçe merasim meydanına gelen İstanbul komutanı beraberinde vali ve belediye reisi Lütfi Kırdar olduğu halde İ geçide iştirak edecek kıt'aları teftiş ve tebrik etmiştir. Teftişten sonra en kıdemsiz bir süba - yımız 80 Ağustos zafer bayramı hakkın. da ateşli bir söylev vermiştir. İstanbul komutan: Hâlis Bıyıktay genç sübayın bu söylevına ayni hararetle mu. kabelede bulunmuştur. Bunu müteakib komutan yanındaki ze. vatla birlikte geçidin yapılacağı Beyazıd meydanındaki hazırlanan tribüne gel . miştir, Geçid resmine İştirak eden askeri ve resmi birlikler başlarında bandoları ol - duğu halde Üniversite meydaninin Mer. can kapısı - Bakırcilar caddesini takiben tribünün önünden geçerek komutanı me. resim yürüyüşile selâmlıyacaklardır. Geçid kıt'aları, Zeyneb hanım konağı arkasından geçen yoldan ve Lâleli apar « tumanlarının önünden Aksaray tramvay yolunu takiben Taksim Cümhuriyet mey. danma gideceklerdir. Geçide iştirak eden alay köprüden ge. çerken Selimiye kışlasından 21 atım top atılacaktır. e Merasim ( kıt'aları o Tak, #ime gelince kendilerine ayrılan yer lerde mevki alacaklar, bunu müteakib komutanın errile ve boru ile verilecek işareti mübeakib merasime başlanacaktır. Bu arada Deniz Harb okulu bu sene mezunları tarafından âbideye bir çelenk j konacak, bu sırada meydanda bulunan İteşekküllerin bandları İstiklâl marşı - mızı çalacaklardır, Bu merasimi rüteakib boru ile (ra - hat) kumandası verilecek ve bu suretle merasim nihayeilenecektir. Halkevlerinde müsamereler Bu gece Eminönü, Şişli, Beyoğlu, Be, Işiktaş, Kadıköy, Fatih, Şehremini, Eyüb ( Halkevlerinde birer toplantı tertib edil. (miştir, Samatya nahiyesi Türk Hava Kurumu da Azak sinemasında bir eğlenti tertib etmiş ve san'atkâr Naşide Kavuklu Ali tarafından bir orta oyunu oynanmasını temin etmiştir.