3 Eylül 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

3 Eylül 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

ii © © Alman taarruzü Amerikada büyük akisler uyandırdı Ruzvelt bugün bir nutuk söyliyecek Hitlerin Ruzveltin mesajına vermiş olduğu cevabın şekli hükümet mehafilinde hiddet tevlid etti » Nevyork 2 (A.A.) — Bütün sabah/ve gerginlikleri ortadan kaldıracak şe.)miri gayrikabil bir hale gelmesini bek- kilde Amerika hükümetinin vaziyetini lemiş olduğu söylenmektedir. Bazeteleri, Alman taarruzunu takbih et mekte müttefiktirir. Nev.York Herald Tribune gazetesi, Hitler tarafından kuv Vete müracaat suretile indirilmiş olan darbelerin Histesini tanzim etmiştir. Nev-York Times gazetesi de, Hitlere karşı sert bir lisan kullanmakta o ve kuvvete müracaatin yalnız Nazi reji - mine has bir imtiyaz olmadığını, ikti - dar mevkiindeki hükümet ne olursa ol- Sun Berlinde bu usullerin kullanılmış olduğunu yazmaktadır. Eyalet gazeteleri, bütün sempatile - tini Fransa ve İngiltereye müteveccih olduğunu gizlememekte ve İngiltere İle Fransanın imdadına koşabilmek i - Şin bitaraflık kanununun tadilini is - temektedirler. Bitaraflık kanunu Vaşington, 2 (A.A)— Siyasi mah- fellerde hasıl olan kanaate göre, bita- Tafhk kanununun tadili şansları ge - Miş mikyasta çoğalmıştır. Kanun tadil edildiği takdirde Amerika demokrasi. serbestçe malzeme sevkedebilö - “ektir. Ruzvelt'in «Amerikayı (harb icinde tutmağa memur» bir komi « riyaset etmesi ihtimali bulundu- söylenmektedir. Bitaraflık kanununun tadil edilece. .ŞİNİ iddia etmek zamanının gelmedi - malüm olmakla beraber tadil lehin. bir cereyan başladığı muhakkak - DÜ saat 2 de söyliyeceği nutuk, üç bü Yük radyo istasyonu tarafından neşre. ilecektir. Bu nutukta şimdiki endişe gösterecektir. Hitlerin cevabı Vaşington 2 (A.A.) — Hitler, Ruz » velt'in sulh lehindeki mesajına ver - miş olduğu cevabda Almanya ile Po- lonya arasında muslihane bir surette halledemiyeceği hiçbir mesele mevcud | olmadığını bildirmiş ve bütün mes'u. liyeti Polonyaya tahmil etmiştir. Hitler'in cevabı müşarünileyh na - mına Alman omaslahatgüzarı oOHans Thomsen tarafından Hulle tevdi edil. miştir: «Hükümetin vermiş olduğu emirlere İtevfikan, sizin vasıtanızla, Amerika! Reisicümhuruna şunu beyan ederim ki kendisinin o 25 ve 16 Ağustos tarihli mesajları Führer tarafından lâyıkile takdir edilmiştir. Führer, Almanya İ- le her çareye başvurmaktan hali kal mamıştır. | Führer, son dakikada İngiltere hü -| kümetinin tavassut teklifini de kabul etmiştir. Maamafih, Polonya hüküme. tinin ittihaz etmiş olduğu battı hare, ket dolayısile bütün bu gayretler se- meresiz kalmıştır. Tefsirler Hitler'in Ruzvelt'in mesajına ver - miş olduğu cevabın şekli hükümet me. hafilinde ve efkârı umumiyede hiddet ve in&al tevlid etmiştir. Bilhassa Füh rer'in Amerika Reisicümhuruna cevab vereceği yerde Alman maslahatgüza- rı vasıtasile Amerika Hariciye Nazırı. kaydedilmaktedir. Bundan başka Hitler'in Ruzvelt'in teklifini reddetmek için vaziyetin ta- Molotofun Alman - Rus paktı hakkı mecliste nda yüksek beyanatı Moskova, 2 — Tass ajansı Molotofun İl Ağustos tarihinde yüksek Sovyet mec. Sovyet . Alman ademi tecavüz Paktı “hakkında vaki beyanatını tebliğ *imektedir. Molotof demiştir ki: — Yüksek Sovyetin üçüncü içtima. danberi beynelmilel viziyet o düzebre- tiştir. Bilâkis daha gerginleşmiştir. Ba. 2 hükümetler tarafından bu gerginliğin İzalesi zımnında yapılan teşebbüsler kA. Ü gelmemiş, neticesiz kalmıştır. Bu Av. Pupayı alâkadar eden safhadır, Şarki As. Yada dahi salâha doğru bir değişiklik hu. #ule gelmemiştir. Eskisi gibi Japonya, Çinin, başkan şehirlerini ve arazasinin talim bir kısmını kulsatının işgeli al. bulundurmakta, Sovyet Rusya hak. kanda hasmane hateketlerre devam et- Mısırda mektublara sansür kondu Londra, 2 (Hususi) — Mısır hükümeti bariçle yapılacak olan telefon, telgraf ve telsiz muhaverelerile mektüblara ve di. her türlü neşriyata sansür koymuş. Estonya ve Litvanya bitaraf kalacaklar 'Tallin 2 (A.A.) — Estonya bitaraf » Iğır: ilân etmiştir. Litvanya da bila - Ta? kalacaktır. halisi Orada dahi vaziyet mütemadi bir gerginliğe doğru inkişaf etmiştir. İ Bu şerait dahilinde Armanya ile Sov. yet #tihadı arasında harb tehdidini ber. taraf eden Sovyet Rusya - Almanya ade. mi tecavüz paktının aktedilmesi büyük ve müsbet bir ehemmıyet almaktadır. Molotof, müteakıben, İngiliz, Fransiz, Sovyet müzakerelerinin geçirdiği safha. ları geniş bir surette anlatmıştır. Yüksek Sovyet meclisi mesaisini bitirdi Moskova 2 (A.A.) — Yüksek Sov - yet Meclisinin fevkalâde içtima dev . resi dün mesaisini bitirmiştir. Meclis, zıraat vergisi kanunu ile askeri hizmet hakkındaki kanunu ittifakla kabul et - miştir. ; Milli Şefin izmir Ruzvelt'in beyanatı Vaşington 2 A.A.) Ruzvelt, matbuat mümessillerine beyanâtta bu- lunarak Avrupa vaziyetinin kati bir istikamet alacağı, önümüzdeki günler içinde Amerikanm hattı hareketini tas rih etmesine yardım edecek olan A merikan efkârı umumiyesinin aklıseli. mine tamamile itimad etmekte olduğu nu söylemiştir. Diğer taraftan ORuzvelt, kongreyi içtiman davet etmeden ve bitaraflık kanununu yeniden gözden geçirmeden evvel Avrupa vazivetinin tavazzuh et- rcesine ehemmiyetle isaret etmistir. Ruzvelt, Amerikanın halihazırda fazla birsey söylememesinin menfaati ik - tizasından olduğu mütaleasında bu - Tunmaktadır. Amerikanın herhanvi bir ihtilâfa sürüklenin o sürüklenmiyeceği suretinde gazeteciler tarafından soru. İsn bir suale cevab venen Ruzvelt, de» mistir ki: Yalnız, böyle olmasını temenni et - mekle kalmıyorum, Buna muvaffak o. lacağıma da kailim. Hükümet bu sa - hada elinden veleni yanacaktır. Niha. vet Ruzvelt, Almanyadaki Amerika se firinin dün istifa etmis ve bu istifası. nm kabul edilmiş olduğunu bildirmiş tir. Müstafi sefire haricive nezaretin- de başka bir vazife verilecektir. İtalyanın cevabı Vasineton, 2 (A.A.) — Sivil aha - linin bombardımanı hakkındaki Ruz - velt'in notasına İtalya sefiri şifahi bir GEY vermiş kakam İg vererek, İtalya hükümeti ihti - lâf haricinds Kalmeşolduğu icin. Ruz- velt'in talebi e diğini bildirmi Holandada Haliharh İlân edildi Lahaye 2 (A.A.) — Bütün Holanda da haliharb ilân edilmiştir. askeri ma- kamlara alelâde zamanlarda, sivil mas kamlara aid olan bazı salâhiyetler ve. rilmiştir. Hiçbir hususi tayyarenin Ho. Janda toprakları üzerinden uçmasına müsaade edilmemektedir. Sayfa 3 Gümüşane havalisinde bazı köyleri su bastı, 4 ölü var Gümüşane, 2 (A.A.) — İki günden. beri dolu ile karışık olarak yağmakta Çi şiddetli yağmurlardan husule ge- en seller Kelkitin Elbizini köyünde köylünün tarla ve Hkn NE - A e kman bütün mezruatıni köyün ve g- cü günündeyiz. Eğer müsellâh ğir hayvanatırın tamamını ve 15 ha-Jihtilâfm başlangıç zamanından bu üns neyi içindeki eşyasile birlikte söküp | kadar geçen müddeti daha dakik surette götürmüştür. Bir kadın da boğulmuş. | hesab edecek olursak aradan tam öç gün tur. ii dahi geçmiş sayılamaz. : Bu kısa zaman Ayni kazann beş altı köyünde de| zarfında iki taraf kuvvetleri esaslı bir büyük hasarat vardır. Gevezit köyün. | muharebeye girişmiş değillerdir. Lehii. den rençber İskenderle refikası üze . | et. Kuvvetli selir kıt'alarının adım adım rine düşen yıldırım ber İkisini de öl .| mukavemetinden istifade ederek çekili. dürmüştür. Gümüşane - Erzincan yolu | Yor: Almanlar da, ileri yürüyüşlerini sek üzerinde dolu binlerce metre mikâb |t€70 uğratmıya memur kuvvetleri geri teressübat bırakmış ve birçok menfez ite ie Deriiyorlar, Bite ha beder aker we İstinad duvarlarını yıkmış ve yo « Mini yeli: — KE A lun 25 kilametrelik bir kısmını tama, | €kli2den ve srazinin düz olmasından do, Xi e Harbin üçüncü günü Yazan Selim Ragıp Emeç ı alâkadar etme-f, men kapatmıştır. layı gzla gelen fikir şudur: Hava halen kapalı ve yağmurlar de. |, Lebifer, ilerliyen Alman kuvvetlerini vam etmektedir. Paris sefirimiz meçhul Asker abidesine Çelenk koydu desine bir çelenk koymuştur. Yugoslavyanın Ankara biyük elçiliği çiliğe kalbetmiştir. Halen Ankarada bulunan Yugoslav elçisi Şumenkoviç, büyük elçiliğe terfi etmiş ve ayni vazifede ipka edilmiştir. İsveçte müdafaa tedbirleri alındı Stokholm, 2 (A.A.) — Kabine müda. faa tedbirlerini takviyeye karar vermiş. tir. Bazı ihtiyat sınıfları yakında çağırı- acsktır, Parlamento ağlebi ihtimal gele- cek hafta fevkalâde içtimaa davet edi. leçektir. Dün Almanyadan bir talebe kafilemiz deha geldi Dün, sabah teahhurla saat 10 da ge - Ten Sepmlen ekspresile “Almunyada' bulunan talebelerimizden 160 kişilik bir kafile daha şehrimize gelmiştir. Balıkesir mafia müdürlüğü Balıkesir, (Hususi) — Balikesir Na. fın Müdürü Sami, Trabzon - İran tran. İ dilmiştir. Sakabtan Sabaha © Slovakya Almanyaya karşı cephe mi alıyor? Varşova, 2 (A.A.) — Pot ajımsı bildi. riyor: Slovakyanın Varşova sefiri, hari, ciye nazırı Becke bir mektub göndere. pek, Alman tazyiki altında susmağa mah. küm olen Slovak anilletinin müstevkiye arşı yapılan silâhlı mukavemete Polon. yanın ve müttefik medeni milletlerin va- nında yer alarak iştirake hazır olduğunu bildirmiştir, belediye reisine telgrafı İzmir, 2 (A.A) — Zafer bayramı mü. nascbetile Belediye Reisi Dr. Uz tera. fından çekilen tebrik ve tazim telgrafına Reisicümhur aşağıdaki cevâ&bla mukahe- lede bulunmuşlardır; Dr. Behçet Uz Relediye Reisi İzmir. Zafer bayramını “ben de size muhabbetle! kutlularım, 'smet İnönü Bulgaristanın bitaraflığı Sofya 2 (A.A.) — Gazete müdürle - ri dün akşam kendilerine talimat veril. mek Üzere malbuat müdüriyetine da » vet edilmişlerdir. Gazete müdürlerine Bulgaristanın bitaraf kalmak hususundaki arzusuna uygun tam bir bitaraflık dairesinde hareket etmeleri hakkında talimat ve- rilmiştir. muhafaza etmiştir. hırpalaya hırpalaya mümkünse Varşova kapılarına kadar çekmek ve orada, Kızıl. orduya yaptıkları gibi, Varşova istihkâm kirma dayanarak bir meydan herbi ve. rip Alman kısmı kül'isini mağlüb etmek istiyeceklerdir. Bu, bir tahmindir. Esa- sen böyle bir manevranın kabili tatbik Paris 2 (A-A.) — Türkiye sefiri Be. | olup olmaması iki teraf kuvvetlerinin hiç Erkin bu sabah meçhul asker abi. | miktarına, bunların, kendilerine ve. rilmiş olan vazifeyi yapıp yapamamela. rma bağlıdır. Maamafih gerek askeri anane, gerek kuvvet itibarile Lehlölere İsik görünen Almanlara karşı Lehistanın müttefiki olan İngiltere ve Fransanm Belgrad, 2 (Hususi) — Yugoslav hü.|biren evvel yardıma koşmaları icabe. kümeti, Ankaradaki elçiliğini büyük el.|'der. Esasen Leh hükümetinin bu hususta müttefiklerine yapmış olduğu miracast, bu Yüzümun hissedilmekte olduğunu gös- terir, Almanya, bugünkü siyasi ve askeri du ruma hazaran Danzig taarruzuna, kendi bakımından hesablı bir surette girişmiş görünüyor. Alman ve Leh kuvvetlerinin karşı karşıya serbest kalmaları ne kadar uzun zaman devam ederse, müttefikler cephesi o nisbette zararı çıkar. Çünkü her geçen gün Leh ordusunun bir mik. tar yıpranmasını mucib olur. Bu mülâhazaya göre İngiliz . Fransız garantisinin Lehistan hesabına biran ev. vel harekete gelmesi bir zarurettir, Bu vadide göstericek her saniye o sürst, harbin #köbetini tevin bakımından mit« tefiklerin lehindedir. eline Ragıp Emaş Polonyada Alman tebaalarını Holanda himaye edecek La Haye, 2 (A.A.) — Alman hüküme. tinin talebi Üzerine Holanda bükümeti sit yolu ikinci mintaka müdürlüğüne, ye. | Polonyadaki diplomatik ve konsolosluk rine de Erzurum Nafıa Müdürü tayin e. menfaatlerini himaye etmeği kabul et. miştir. Yarım kalan dua ninem kaymak mm e Versay muahedesile eli ayağı bağlanan Almanyada o devirde seyahat eden Türkler Alman milletinden daima şu duayı dinlemişlerdi; — Ne olur, Tanrı bize de bir Mustafa Kemal yollasa: Bu müli vicdandan kopmuş dutdan sonra Almanyada siyasi (o hâdiseler «Hitlersi doğurdu. İstinad noktasi arayan Alman milletini etrafına topla . makta güçlük çekmiyer B. Hitler Alman tessnüdünü temin etti ve Alman vahdetini yerine getirmek için harekete geçti, Versayı hazırleyanlar bağlanmış, gevşemiş, ağırlaşmışlardı. Almanya için bu fırsatlardan istifade etmek lâzımdı. Kalkınma hareketini hareketleri taklb etti. Üstüste yapılan hamlelerle Avusturya, Çekoslovakya Memel gibi Almanyeyı harbden evvelki hududlarını da genişleten siyasi 22 - ferber temin edildi. Almanya için kazanılması icab eren istikemetler ola - bilirdi. Fakat eski aslanlar artık uyanmışlardı. Münihte Alman devlet rei, sini iyi tanıyan İpgiltere #e Fransa Alman yayılma siyasetinin koda öğrenince bu siyusetin dünya emniyeti için tehlike teçkil ettiğini anlamak - ta gecikmediler ve derhal bu tehlikey; & birler mulâmdur. Bugün Almanyanın karşısna on milyonluk bir İngihz. Fransız ordusu çıkmış bulunuyor. Herkesin gördüğü bu meticeyi Alman devlet reisinin görmemiş olmasma ihtimal verikimez. Buna İngiliz norasını da fırlatıp atarak ordulara hücum emi veren B. Hitle - rin düne kedar kazandığı siyasi muvaffakiyetleri bir sinir ve irade 24fı ile kaybetmesi ve selâmete çıkardığı milletini Versaydan daha elim bir felâ kete sürüklemesi cesur kurtarıcının icabında fren yapmasını, termesini bilmediği kanaatini verdi. Bu noktadan vaktile Almanların: — Bize de bir Mustafa Kemal Yâzim! genişleme tedbirleri aldılar, Ted . rağmen son kiyaset gös. burnu kanama - memiş ve Türkiye, o bu sayede şan ve şerefini, millet de ozur ve saadetini “Burhan Cahid