27 Ekim 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

27 Ekim 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

, 10 Sayfa il . Samsunun liman ihtiyacı “şiddetle artmıya başladı Nafıa Vekili Ali Fuad Cebesoyun Samsunda lüzumlu © tetkiklerde bu'unması h Samsunla tarihi mendirek samsun (Hususi) — Samsunun en bü- yük derdi muhakkaktır ki liman mesele- # sidir. Bunun İçindir ki bundan birkaç ay “evvel Nafıa Vekilimiz general Ali Fuad Cebesoyun Samsun limanı hakkında söy- ledikleri bu muhit için büyük bir saadet ve sevinç olmuştur. Bundan birkaç hafta evvel bir mütehasdıs gelerek gereken tet- © kiklerde bulunması, Samsunda büyük bir alâka uyandırmıştır © Samsunun bir limana olan ihtiyacı “ mühimdir. Geniş bir hinlerlandı bulunan bu güzel şehir, unutmamalıdır ki, Sinob © den Hopaya kadar olan sahil mmtakasın- “da demir yolfle yurdun her tarafına bağlı > tek Hmandır. Kendi çe inin zengin bir “sevk merkezi olmakla da kalmaz, müte - addid vilâyetlerimizin mühim ihracatının transit yeridir. İyi bir limanın henüz * ademi mevcudiyeti tahmil ve tahliye iş- Ierinde büyük müşküller doğurmakta - dır. Sahil kısmının. hayli açıklara kadar sığ olması, vapurların fazla yaklaşamama- sını intsc ettiği cihetle sevkiyat hayli güçlükle karşılaşmak Samsunun ehemmiyetinin tarihte de göze alınmış bulunduğunu Bugün lime - nin garb ucundaki fenerden denize birkaç yüz metre uzanan dalgakıran iskeleti de © dspat etmektedir. Bu dalgakıranın taşları konulmuş, yerleri doldurulmuş olup yal- “ mz suyun sathma kadar yükselememiştir. bügün büyük masreflar ihtiyar edilerek © bir modern liman inşası mümkün olmasa © bile şimdilik bu tariht dalgakıranın taşla- © rından ve su altındaki sağlam kurul Avusturyanın gizli radyosu, “ Almanyadan ayrılmak istiyoruz ,, diyor Londra 20 (A.A) — Halihazırda A - © vusturyada evvelce Almanyada bulun - duğu haber verilmiş olan «hürriyet rad- yosus na müşabilh bir radyo bulunmak - tadır. Avusturya radyosunun son neşriyatı sözlerle hitama ermiştir: «Almanya - ayrılmak istiyoruz.» Bir Sovyet iktısad heyeti Cerlinde Berlin 26 (A.A.) — Ticaret eksperleri- © ni de muhtevi olan bir Sovyet iktısad © heyeti, Berline müteveccihen Moskova - dan ayrılmıştır. Bu heyet, siparişlerin Almanyaya yapılması meselesile meşgul olacaktır. © , Bahri ticaret komiseri Tevossian, bu heyete riyaset etmektedir. alkın alâkasını uyandırdı Fr iskelesinin bulunduğu yer dan istifade edilerek bir dalgakıran inşa- sı da, çok faydalı olacak, ayni zamanda her sene vukubulan bazı kazalardan ko- ruyabilecektir. Tahmil, tahliye işleri çok kolaylaşacaktır da. İlk fırsatta bunun tahakkukunu bütün Samsunlular csndan temenni etmektedirler. Her sene Samsundan deniz yolile yapı- Jan ihracat ve ithalât milyon tonu bulmakta tarı iki buçuk r. Karadenizin bu mlhim ticaret y n limanı müesele sin'n halli, birçok vii lerimizin de ik- tisadi inkişafı demek olacaktır, İzmitle bir yaralama hâdisesi ve bir düzeltme 30 Eylül tarihli nüshamızda İzmit muha birimizden aldığımız bir habere atfen İzi te bir alle faclası olduğunu ve Pikret adında birinin kendisine ihanet eden karısı Hikmeti 8 yerinden yaraladığını yazmıştık. Alâkadarın Mndesine göre hâdiseyo takad. düm eden günerde Fikretle Hikmet geçlim- #iiik yüzünden ayrı yaşamağı başlamışlar ve genç kadın boşanma talebinde bulunup mahkemeye müracaat ettikten sonra komşu- larından birinin evinde ikamete başlamıştır. Nihayet Hizmet evlerinde ikamet ettiği al. ke ile birlikte 4 Eylül Pazar günü gezmeğe gitmişler ve otomobille dönerken yolda ko- casına tesadüf etmişlerdir. Fikret otamobili tekiben genç kadının mi. safir bulunduğu eve gelmiş ve içeri girerek karısına gücüm ve onu 8 yerinden çakı ile yaralamıştır. Hikisenin Fikretin kıskançlı. #ından tevellüd ettiği ve genç kadının iha- İneti olmadığı ve kat'iyen sarhoş bir halde bulunmadığı anlaşılmıştır. Vilnoda Sovyetlerle Polonyalılar arasında Hâdiseler mi oldu? Londra 26 (A.A) — Reuter ajansı Stokholm'dan istihbar ediyor. Litvanya kıtaatının Wilno istikame - tindeki ileri harekâtına aid olan emir, birdenbire geri alınmıştır. Söylendiğine göre, Litvanya (o kıtaatı, #on dakikada kendilerine verilmiş olan emre tevfikan hududda ( durmuşlardır. Tahmin edildiğine göre bunun sebebi Po lonyalılarla Sovyetler arasında Wilno'da bir takım hâdiseler zuhur etmesidir. Belçika Kralının Amerika Cümhurreisine mektubu Vaşington 26 (A.A.) — Belçika tara - fından Amerika hükümeti nezdine ikti - sadi meseleleri görüşmek Üzere memu - riyeti' mahsusa ile gönderilen eski baş - vekil Theunis Reisicümhur Ruzvelt'e Belcika Kralı Leopold'un hususi bir meki tubunu tevdi etmiştir. | POSTA NWNemleket Efabericeri Çankırı ağırceza mahkemesi bir ölüm kararı verdi Katil kararı kızarıp sarararak karşıladı Çankırı (Hususi) — Bir müddet ev - vel Çerkeş köylerinde — işlenen feci bir cinayetin muhakemesi sona ermiştir. Çerkeş tüccarlarından Ulviyi: «Kö - yümüzde define çıkardılar, çıkan şeyle - ri satın alıyorlar. Siz de alınız!, o diye kandırarak köyüne götüren Ören köyün- den Mustafa Özdemir evine misafir et - tiği Ulviyi gece başına balta vurmak su- retile kafasını parçalıyarak gözlerine de şiş batırdığı, ve bu işi zengin olan Ulvi- nin parasına tamaan yaptığı, Ulvinin ü- zerinde bulunan 600 küsur Hirayı aldığı sabit olmuştur. Çankırı Ağırceza mahkemesi kemeyi kısa bir zamanda bitirerek kara- rını vermiştir. Katil Mustafa 30 yaşında uzun boylu, yakışıklı bir delikanlıdır. Katil mahkeme salonu yanındaki demir kafes içinde fü - jtursuz ve çok sakin görünüyordu. İey - #ti hökimenin huzuruna çıktığında âyni muha - Katil, idam kararını dinlerken hali, muhafaza ettiği o gibi daha çok bir metanetle kararı dinledi. Mahkeme Re - İisi Tahsin kararın okunacağını bildirdi. Karar okundu. Cani Mustafa Türk za kanununun O 4D inci maddesinin 8, 4, 8 inci bendleri delâletile ölüm * cezasına çarpıldığı ve suçun canavarca bir his ve maktukin parasına tamaan, taammüden yapıldığı anlaşıldığı beyanile kabili tem- İyiz olmak üzere müttefikan verilmiştir İ Kararın okunuşundan sonra Mustafa kızardı, sarsıldı. Kanapenin parmaklık - larma yapıştı. Fakat jandarmalar ara - unda dimdik titreyen o dudaklarile ve süratle hapish: götürül Dün geceki fırtına baz kazalara sebebiyet verdi Dün gece saat 21 e kadar sakin ve fa- İsılalı yağmurlu geçen hava, birdenbire fırtınaya çevirmiştir. Fırtınanın tesirile bâzı semtlerde evlerin camları kırılmış ve damlardan kiremitler uçmuştur. Fıktma yüzünden limandan hareket halinde bulunan küçük merakib seferle- İrini tehir etmişler ve denize açılanlar sa- İhillere sığınmışlardır. Mücavir iskeleler seferleri de güçlükle yapılmıştır. Saat 2130 da fırtına şiddetini artırmış ve bir aralık Bebek koyunda demirli bu- lunan Savarona yatı da demirini taramış- tır, Yatın sığlığa oturduğu Liman İdare- gine haber verilmiş ve gönderilen iki ro- morkör Savaronayı sığlıktan çekmiştir. Yatta hiçbir hasar olmamıştır. Bundan başka gene fırtınanın tesirile Kuruçeşme önünde liman işletmesine âid bir mavna batmıştır, Limanda bazı kazalar daha vukubul- duğu tahmin edilmektedir. Diğer taraftan evvelki gün Karadeniz ve Marmarada başlıyan fırlına da şidde- tini artırmıştır. Pazar Ola Hasan Bey Diyorki: — Hasan Bey herkesin bir geye iptilâsı vardır ya. s.. Benim de ağzımdan si- gara düşme; ... Çalışırken o Za sigara içerim ki od de göz gözü görmez Hasan Bey — Odan Sebi tiyatrosunun salonuna ben ziyor desene... kadar çok amn için - Çankırının orman ve çeltik hazinesi: Ilgaz | Çeltik ziraatinden bire 100 - 120 mahsul alınıyor, | gelecek yıl Ilgazda devlet işletme teşkilâtı kurulacak Çankırı (Hususi) — Tigaz ormanlari - İle şirin bir kasabadır. 280 rakımındadır. Şiddetli kış yaptığını bilirsiniz. Çok defa Kastamonu yolunun o kardan kapandığı İvakidir. Halk ve köylü ufak çiftçi sını - fına dahildir. Arazi dardır. Şimdiye ka - dar zirast işlerinden daha çok keresteci- likle meşgul olan köylü artık çeltik eki - mire ziyadesile ehemmiyet vermektedir. Devrez çayı kenarında bulunan 20 köy de yegâne ziraati çeltik teşkil etmekte - dir. Bire 100.120 derecesinde mahsul & - bmmakta olan çeltik ziraati kesik sulama usulle yapılmaktadır. de başlanmıştır. 6 Eğitmen mektebi inşaatı da bitmek üzeredir. Ilgaz kasabasında yapılması gerekli 0- lan birçok işler belediyesinin dar bütçesi İyüzünden şimdiye kadar yapılamamış - tır, Halbuki Tigaz bayındırlığa çok muh- açtır. Bu vaziyet karşısında vilâyetin bu hususta yardımı zaruri görülmektedir. Köy yolları her türlü vesaitin geçebi- leceği bir hale getirilmiş ise de, Kurşun- lu - Tigaz şösesinin biran evvel (o ikmali elzemdir. Kusabanm 70 köyüne bir yol üzerinden gidilir. Kurşunludan (trenle Çankırıya geliş daha rahat olduğuna gö- re İktisadi bakımdan da Bu yolun çaba - cak ikmali gereklidir. Geçen yıl aşılmış olan Hslkevinin köy cülük, sosyal yardım ve kitabsaray ko - mitelerinin faaliyeti muhitte müessir ol- mak'adır Spor klübü de faaliyet halindedir. Tigazda büyük ve tam teşkilâtlı bir ilk okul vardır. 7 öğretmeni bulunan bu 6 - küla 375 talebe devam etmektedir. Ilgazın bundan sonraki iktisadi inki - İşafı, çeltik ekimine verilecek,ehemmiyet ve bundan bugünkü alınan yüksek ve « fazlasile randımanlı bir hele getiri- se kabil olabilecektir. Bu yıl bu pirinç mahsulü diğer sene - lere nazaran verimli ve yüksek kaliteli bir evsafı haiz olmuştur. Bu arada çok güzel yetişen fasulye de vardır. Meyva boldür Elma çoktur. Bunlar harice sev- kedilmektedir. Yeni bir tohum ayıklama evi inşa e - dilmiş ve selektör makinesi © gelmiştir. ylünün buna rağbeti çok fazladır. Ge- celi gündüzlü © çalışmakta ve köylünün tohumluk buğd: ; temizlemektedir. Yakında bunun mo ade ede “| rek bir de çeltik ayıklama makinesi ku - k yıl Ilgaz ormanlarında devlet e teşkilâtı kurulacağı söylenmek - Tigazda bayındırlık hareketlerine baş, İlir lanmak üzeredir. Eski ve çok harab bir halde bulunan belediye binasının yıkıl - masina karar alınmıştır. Yeni yapılacak belediye binası Hal - kevi e e alabilecek bir büyüklük - te olacaktır. Malzemelerinin. hazırlanma- sına başlanılmıştır. 4.000 liralık keşi vinin yapılması mu üst kenarına getir Çorluda köy mekteblerinde tedrisat Çorlu (Hususi) — Çorlu, Saray kaza- Tarı ilk tedrisat müfettişi Fuad Ertun tef- tiş muntakalarındaki köy muallimlerini bir kaymakam e -| kaza merkezlerinde ( toplıyarak, bu yıl rerdir. Kasabanın |tetbik edilecek köy ders programları ve iş bulunan içme su-|köy kültürile alâkah konuşmalar yap - yunım kasaba dahiline ( taksimatı işinelmişbir. Son Dakika: öze Ara meri halım hitaben bir nutuk söyledi Londra, 27 (Hususi) — Belçika kralı Leopold Amerika halkına hi- taben bu sabah erkenden radyoda bir nutuk söylemiştir. Nutkunda bil- hassa Belçikanın bitaraflığına işaret eden kral ezcümle demiştir kiz «Harbe girdiğimiz takdirde çok iyi biliyoruz ki harb topraklarımız. da cereyan edecektir. Bu ise Belçikanın harab olması demektir. Bita- raflık bizim için hayati ehemmiyeti haizdir. 25 sene evvel hücuma maruz kalarak kendimizi büyük bir azimle müdafaa ettik. Şimdi böyle bir hücum karşısında on misli daha kuv- vetli olarak müdafaaya koyulacağız.» Kral nutkunu bitirirken Amerikanın Belçikanın bitaraflığına kuv- vetle müzahir bulunacağı ümidini izhar etmiştir. Ruzvelt Amerikanın bitaraf kalacağını yeniden teyid etli Londra, 27 (Hususi) — Bitaraflık kanununun tadili hakkındaki mü- zakereler münasebetile yapılan propagandalara radyoda söylediği bir nutukla cevab veren Amerika birleşik devletleri Cümhurrcisi Ruzvelt, Amerikanın kat'iyen bitaraf olduğunu, harbe iştirake asla niyeti ok madığını tekrar teyid etmiş ve Amerikanın Avrupaya asker gönderece ğine dair çıkarılan şayiaların aslı esası olmadığını ilâve etmiştir. Romanyanın Balkanlardaki sefirleri Bükreşe davet edildiler Londra, 27 (Hususi) — Bükreşten bildirildiğine göre, Romanyanıx Türkiye, Yunanistan, Yugoslavya ve Bulgaristan sefirleri Bükreşe da- vet edilmişlerdir. Bu davetin Balkanlardaki siyasi vaziyetin tetkiki için vukubulduğu anlaşılmaktadır. Sovyet yüksek konsayi içtimaa çoğırı'd. Londra, 27 (Hususi) — Sovyet yüksek konseyi önümüzdeki Salı günü fevkalâde bir toplantı yapacaktır. Bu toplantıda Baltık devletlerile yapılan anlaşmalar tasdik edile. cek ve Sovyet Rusyaya ilhak edilen Leh topraklarının vaziyeti görüşü- lecektir. Ciiy of Flint Alman limanlarına götürülecek Londra, 27 (Hususi) — Murmansk limanını derhal terketmesi için emir verilen City of Flint Amerikan gemisinin Alman tahtelbahirleri İtarafından bir Alman limanına götürüleceği bildirilmektedir. Alman tahtelbahirlerinin buna muvaffak olup olamıyscakları merak uyandıran bir mesele halini almıştır.