16 Mart 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

16 Mart 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Fransız ây hükümete ittifakla itimad reyi verdi Paris 15 (Mususi) — Âyen meelisinin hatt celsesi bugün de d ig. Meetis, hükümetin harb siyasetile Fin meselesi hakkında beşvekil Dalad- manyann Yuğoslavyaya Teşrindevvel |tonu Tokyo ile münasebetlerine daha sa- yenin bir saatten fazla süren izahelin: an meclisi dinlemiştir. | Almanya iktisadi | taahhüdler.ni yerine getiremiyor Belgrad 15 (A.A.) — Almanyanmn iktisadi sahada Yugoslavyaya karşı g rişmiş olduğu ve yerine geliremiyece- müşkül bir vaziyete sokmaktadır. Al-| ayından itiberen 8 bin ton demir ma - Bir Amerikan - Japon iktisadı konferansı toplanıyor Tokyo, lö (A.A) — Miyako gazetesi- hin bildirdiğine göre Amerikanın Japon- yaya karşı iktısadi sahada ittihaz ettiği hasmane tarzı harekete nihayet vermek üzere yakında iki taraf diplomatları ara- nda Vaşingtonda bir konfersns ektedi. iecektir. Çan-Kay-Çek'e ikrazatta bulunan A- levam etmiş- ği taahhüdler, Yugoslav sanafyiini çok İmerikanın Japon aleyhları larzı hareke- tini tetkik eden Nişinişi gazetesi Vaşing- rih bir'şekil vermeğe davet “etmekte, Mütenkıben, celsede hazır bulunan 240 azanın ittifakile hükümete İtimitd reyi verilmiş ve Fin milletine sempeti isher eden bir takrir kabul olunmuş- tur deni ve binlerce ton yarı işlenmiş de-'çünkü Japonyanın dostluğa hazır bulun- mir vermesi lâzım geliyordu. Şimdive/lunmakla beraber her ihtimali karşılar Delale şöyle denilmektedir: na olan sevk ve idare hususunda itimad eder. meclisi, kahraman Finlandiya, :a hayranlığını ve onun mukadderatı - imanını beyan eyler ve hükümete de müttefiklerimizle sıkı bir en- laşma halinde tam ve mutlak zafere kadar harbi müteztyid bir enerji ile İngiliz - İtalyan ticaret muahedesi müzakereleri İtalya vereceği ağır sanayi malzemesi muka- bilinde iptidai maddeler istiyor Londra 15 (A.A) — Daily telegrapk Sellerde hâmil olan kanaate göre İnglte |iMİNdeki Alman vapurunun bir İngiliz İre İtalyan © endüstrisinin Almanyanın gazetesi Yazıyor: Bir İngiliz - İtalyan ticaret muahedesi akti için iki taraf arasında başlıyan müzakerelere yakında devam edileceği alâkadar o mahfellerde Senede 39 milyon isterling miktarında mübadele yapılmasını derpiş eden bu mu whede 1928 deki vaziyeti ihya edecektir.! harh kudretini arttırmadığına kani bu- Yunduğu müddetçe İtalyaya ihtiyacı olan kömürü vermekte bir mahzur görmiye - söylenmektedir. ' cektir. Romaya bir mütehassıs gidiyor Londra 15 (A A.) — İngiliz - İtalyan Söylendiğine göre İtalya vereceği ağır | iktisad müzakereleri henüz resmen bağ- ,sanayi malzemesi mukabilinde iptidai maddeler istemektedir, Bu maddeler ev- velâ müttefiklerin kontrolünden geçe - cektir. Kömür meselesine gelince, İngiltere İtalyanın kendisine ihtiyacı olan 17 mil. yon ton kömürü şimendiferle Almanya - dan temin edemiyeceğini bildirmektedir. İtalya İngiltereden takriben beş mil - yon beş yüz bin ton kömür istemiştir. İn- giltere bu siparişin iki misline çikarıla - lamamıştır. İngiltere hükümeti, önümüzdeki Pa- zar günü Româya bir mütehassıs gönde. recektir. Bu mütehassis, klering mesele- sini tetkik eyleyecektir. Maamafih, diğer imesleler de ve bilhassa kömür meselesi de müzakere olunacaktır. Yarı resmi mahiyette yapılmış olan müzakerler İngiliz - İtalyan iktisad me- selerinin hallini mümkün kılacak surette gerginliğin zail olduğunu göstermekte. bileceğine kanidir. İyi haber alan mah -'dir. Romanyada haftada |Mussolini milli müdafaa iki gün et yenmiyecek Jiçin yeni tahsisat istedi Bükreş, 15 (A.A.) — Ziraat nazırı J0- nesku dün radyoda söylediği bir nutukta Romanyanın da diğer bazı Balkan mem- İsketleri gibi haftada iki gün et yenme- mesi usulünü kabul edeceğini söylemiş- Hir, Nazır, Nisan ve Mayıs aylarında 10 Milyar hektar tohum ekileceğini ve bu- hun için birçok kimselerin seferber edi- İsceğini bildirmiştir. —— Roma 15 (A.A) — Düçe, harbiye narı #fatile, milf müdafaa için yeni- den 8 milyar liret tahsisatı derpiş eden bir lâyiha vermiştir, Bu para 30 Hazi- rana kadar sarfedileceklir. italyan hava bütçesi 3 milyar 260 milyon liret kadar bü teslimatırı hiçbiri yapı'ma -! mıştır. Şimdi öğrenildiğine göre, Yu - goslav İcâret nazırının Berlindeki i « keneti esnasında yapmış olduğu mü- dahale, ancak Almanya tarafından yek diğerini takib edecek üç dört aylık müd det zarfında beş bin ton demir teslimi vâdi neticesini hâsıl edebilmistir. TAİ tonluk bir Alman gemisi daha kendi kendini batırdı Londra, 15 — 7414 tonluk La Coruna harb gemisi tarafından durdurulduğu" es- nada kendi kendini batırmış olduğu res- men bildirilmektedir. Vapurun mürette- batı İngiliz harb gemisi tarafından kur- tarılmıştır. La Coruna, Rio de Janeirodan hareket etmiş idi. Bu gemi, kendi kendini batı- ran $4 üncü Alman gemisidir. Irakta yabancı Propagandasının Aksülâmelleri Bağdad 15 (A.A.) — Irakta baş gös teren şiddetli yabancı propagandası siddetli bir aksülâmel hasıl etmekte - dir, Fransızca intişar eden «İstiklâl» ga- zetesi Almanyanın Nuri Paşa Saide te cavüz etmekte ve başvekilin siyaseti hakkında bir hüküm verebilmek için yegâne selâhiyeti haiz olan Irak mille- tini tehkir etmekte olduğunu yazıyor. Ziraat muallimleri Ebedi Şefin kabrine bir çelenk koydular mağa karar vermiş olduğunu yazmakta- dır. Çekyanın Alman, işgali altına girmesinin yıldön'imü Londra 15 (A.A.) — Lord Halifaks, Çeko-Slovakyanın Alman işgali altı - nâ girmesinin birinci yıldönümü mü - nasebetile Çek milletine hitab eden bir mesajında diyor ki: Britanya imparatorluğu hükümet - leri ve milletleri, hürriyetinizi ihyaya şiddetle azmederek (silâha sarılmıştı yeleri size yapılan fena - . yeni bir Avrupa ya- ratmak ve bu gibi fenalıkların teker - rürüne mâni olmaktır. Lord Halifaks, Almanların. Çek mil inin iktisadi ve manevi hayatı mahvetmeğe teşebbüs ettiklerini ha - tırlattıktan sonra ilâve ediyor : Cesaretiniz ve düşman karşısında gösterdiğiniz ittihad savesinde Alman ların gevretleri bosa çıkmıştır. Falura tanzim etme mlikellefi- yeti ticari mohafilde geniş alâka uyandırdı (Bâştarafı 1 inci sayfada) haiz olanlarla fabrikatör, imalâtçı ve ko- müsyonculara her nevi emtia alım sat- fatura tanzim etmek mecburiyeti- ni vazeden koordinasyon heyetinin ka- raranmesi, piyaşada geniş bir hareket uyandırmıştır. Her ne kadar şimdiye kadar birçok müesseseler ticari teamüllere uygun ola- rak fatura tanzim etmekte iseler de, ka- rarnamede tasrih edilen bilümuüm hakiki ve hükmi şahısların şümül dairesi pek geniş olduğundan yeniden birçok ticaret Ankara, 15 (A.A) — Ziraat Vekâle.| müesseselerinin fatura tanzimine başla- tince yüksek ziraat enstitülerinde ziraat | maları lâzım gelmektedir. muallimleri için açılmış kurs bugün nihayet bulmuştur. olan birincil Dündenberi bu kabil ticaret ve iş ev- Kursalleri fatura “efterleri tedarikine koyuk muhtelif vilâyetlerden gelen 60 ziraat|muşlardır. Bu arada kendilerinin fatura muallimi iştirak etmiştir. Muallimler bugün saat 16 da Etnograf- | madıklarını tanzim etmek mecburiyetinde olup ol - öğrenmek istiyen birçok Roma 15 (A.A.) — Heva müsleşa- rı general Priclo, tayyarecilikte sar - fedilen gayretleri izah ederek 1922 de 121 milyon liret olan hava bütçe - sinin 1940 da 3 milyar 260 milvon lirete çıktığını tasrih etmiş ve «Çünkü, İtalym coğrafi vaziyeti dolayısile, ha- va taarruzlarıma en zivade maruz bu- Çemberlayn 71 yaşında Londra 15 (A.A.) — İngiltere Başve - hili Çemberlayn Pazartesi günü 71 ya - gında olacaktır. Çok ezici olan vazifesine rağmen, Çem va müzesine giderek Ebedi Şef Atatür-| kimseler Ticaret Odasına ve diğer mües- kün muvakkat kabrine bir çelenk koy-|seselere müracaat etmişler ve malümat muşlardır. almışlardır. e e eee Diğer taraftan birçok müesseseler de Pariste bir casus idama |kanunun tarifi dairesinde fatura tanzim A Pe ve cari hesabları her defasında işaret e- mahküm edildi decek kâtib ve muhasibler tedarik et- Paris 15 (A.A.) — Alman casusu Ste. İmek mecburiyetini hissetmişlerdir. Dün inberg Paris askeri mahkemesi tarafın-İpiyasada yaptığımız tetkikat neticesinde berlayn bütün dinçliğini muhafaza et - gnektedir. 285940 tarihinde başvekillik Yazifesini deruhte edeli üç sene olacak - dar. Sovyet - Japon i münasebatı Tokyo, 15 (A.A.) — Japon hariciye ne. 'saretinin salâhiyettar bir mümessili, No- Mongan yakınında Japon ve Sovyet kıt'a * arasında muharebeler vukubulduğu akkındaki haberleri yalanlamıştır. Bu zat, iki memleket münasebetlerin. değişiklik olmadığını ve müzakerele. Yin ilerlediğini bildirmiştir. İran - Sovyet Ticaret muahedesi Tahran 15 (A A.) — Rus » İran ticaret lunan memlekettir. demiştir. * Adanada Atatiirk günü Adana, 15 (Hususi) — Ebedi Şef Ata- türkün Adanaya ayak bastığı günün yıl- dönümlü münasebetile bügün şehrimizde merasim yapıldı. Gece de Halkevinde bir toplantı tertib edildi. Fransa ve Macaristan İzmir Fuarına 'ştirak ediyorlar İzmir 15 (A.A) — Fransa ve Macaris- tan hükümetleri 1940 enternasyonal İz- mir fuarına iştirâk edeceklerini resmen i | bildirmişlerdir. Büyük Britanya hükü - metinin İştirak kararı da beklenmekte- Gir, Rumen çelik Krl mahküm oldu dan idama mahküm edilmiştir. Velis Salı günü Amerikaya dönüyor (Bastarafı 1 inci sayfada) Wells, yarın Mussolini ve Kont Cia - yo ile görüşecek ve Kral tarafından tek rar kabul olunacaktır. Wella, Pazartesi günü de Papayı zi- yaret edecek ve Salı günü Nevyorka müteveccihen Napoliden vapura bine- cektir. Paris 15 (A.A.) — Dün Sumner İWetis tarafmdan Daladyeye tevdi edi- len Ruzveltin şahsi mesajmın mahrem bir vesika olduğu ve neşredilmiyece - 3i vezmen bildirilmektedir. Londra borsasında Londra 15 (A.A.) — Londra borsasın- da kapanış sakin geçmiştir. Seansın s0 - ticari müesseselerde günün mevzuu ola- rak fatura meselesinin ele alındığı gö- rülmüştür. Sabahtan Sabaha Mütareke haberini alan Fin alarak yerlerini taze kuvvetlerle telgraflar haber verdiler, Üç ay kar ve bur kerinin bir imamdan beklenen metaneti, fedakâsığı tam bütün dünya müttefiktir. Karşılarındaki hasım ölçüsüz aded fa ederek harb sahasına sevkettiği kıt'alarını daima değiştirmiş, saim n Fin askeri İçin bir an bile yerini bırakmai rel li Me #skeri gene ayni enerji ile boğuşacaktı. Adale ve sinir kudretinin ateşe ve çeliğe mukavemeti nihâyet zamanla mukayyeddir. Fin askeri bu zamanı tahmin ve tasayrurun haricin çıkarmak suretile dünya üzerinde yeni bir rekor tesis etmiştir. Kavuştuğu uyku hakkıdır. Spor hayatında, güreşte ve ahetirmde dünya rekorlarının sahibi olan küçük Pin mülleti giriştiği bu vatan mücadelesinde birkaç kilometre toprak kaybetti, Fakat kendinden çok büyük milletlere öyle hir hamaset ve kahramanlık dersi ver. 4! ki medeniyet âlemi bu destanı kendi evlidlarma ezberletmekte tereddüd et . miyecektir. Kartaca kadınlarının kahramanlığı nasi) tarihin malı olduğu bütün milletlerin malı ise Fin askerinin felakirli #pvahedesi siyasi mahfellerde müsaid bir| ekilde karşılanmıştır. Çünkü bu muahe-! Bükreş 15 (A.A.) — Romanya çelik p geniş bir ticaret hareketinin temelle - kralı Max Arsint kaçakçılıktan ve para Bini atmış ve son zamanlarda dolaşan he- kanumuna muhalif hareketten dolayı. yecan üyandırıcı şayiaları tekzib etmiş-/6 sene kürek, 4 sene sürgün ve 10 bin; borsasında İngiliz lirası düşmekte devam ü İley pâra cezasına mahküm olmuştur. jetmektedir. tir. nuna doğru, tektük yükseliş istidadları görülmüştür. İnriliz Brası düşüyor İ, Buenoş-Aires 15 (AA) — seviye terbiyesinde timsal olacaklır, Arjantin caklar! NX J © Siyasi bir cinayet İ ngiltece ile dominyonlarından Hin - distan arasında tam bir fikir müta - bakati mevcud olmadığını Hind kongre- sinin zaman zaman aldığı kararlar ve yakında yapılacağı bildirilen pasif mu- kavemet tedbiri gibi ahval bize gösteri- yor, Gecen gün Hindistan nezaretinde fakdolunan bir toplantı esnasında eski Pencab valisi General Dyerin toplantıya istirak eden bir Hindili aza tarafından İmüessit bir gekilde katledilmesi bunun bir diğer misalidir. Maamafih gerek kongre, gerek Mahatma Gandi bu ha - reketi umumiyetle Otakbih etmişlerdir. Bu da, Hindistanın, biç bir o suretle, İngiltere ile olan görüş farkını zora ve silâha müracaat etmek suretile hallet - mek niyetinde olmadığını isbat etmekte- dir. Ajans haberlerinin kısaca bahset - tikleri bu hâdisenin sebebi, gene eski bir hâdise ile alâkadardır ve General Dyerin Pencab valiliği zamanına aid bir vak'anın | hatırlanmasına vesile vermiştir. O zaman, | Hindistanda sık sik vukubulan kıyam ha. jreketlerini nazarı dikkate alan İngiltere, bü gibi hareketlere mâni olmak için ma- İhalli İngiliz valilere geniş salâhiyetler İvermişti. Bu salâhiyetler cümlesinden «- larak, bu valiler resen tevkifat yaptırmak ve nefi cezaları lerlib etmek hakkına ma- ilik bulunuyorlardı. Hindlilerin gene Pen- İcabda böy'e bir hareketleri kaydedildiği zaman asker, toplanan halk üzerine ateş çmış, yüzlerce Hindli ölmüş ve yaralan- miştı, Yapılan tahkikat neticesinde ste- sin Genera! Dyerin emrile açıldığı an - laşıldı ve bu zat, o zamandanberi Hind- lerce hiç sevilmiyordu. Kendisine karşı derin bir infial duygusu vardı. Bu defa Londrada yapılan toplantıda üzerine a- İteş edilen ve a'dığı iki kurşun yarası me- ticesi vefat eden adam işte bu eski vel dir. Protesto mahiyetinde hareket etti ğini söyliyen ve bu cinayete böyle bir mana verdirmek yen katilin bir mü- hendis olması da hâdisenin rengini değiş tirmektedir. Adi cinayetler gibi siyasi cinayetlerin de mazeret götürür tarafı voktur, Bun - dan dolayıdır ki tabancasının ( tetiğini mill: bir dava için çektiğini iddin eden bü adama iyi yaptı denilem itekim Hind kongresinde hâsıl olan « noktai nazarı teyid eder, Fakat kabili inkâr değildir ki bugün Hindistan hava- sında bir sıkıntı vardır ve bu havanın bir an evvel berraklaşması Hindistan kadar İngilterenin menfaati iktızasıdır. İçine gir miş bulunduğu büyük davada, hareketini güçleştirebilecek ve esas meselenin ta - hakkukunu zorlaştırabilecek her türlü YE düşünceden âzade kalması doğ- ru olur. (e aa İisp sere Yazan: Selim Ragıp Emeş Balkan iktisadi komitesi toplanıyor Bükreş, 15 (A.A.) — Balkan Antantı iktisadi komitesinin Mayısta Belgradda toplanacağına dair verilen haberi tefsir eden Timpul gazelesi bu toplantının hu- susi bir ehemmiyeti olduğunu çünkü dört antant devletinin işbirliği sayesinde dikkate şayan iktısadi neticeler elde e- dilmiş olduğunu yazmaktadır. Türkiye - Mısır adli müzaheret mukaveleleri Kahire 15 (A.A.) — Türkiye ile Mi- sır, bir mütkabil adli müzaheret mu - kavelenamesi akdi için müzakerelere başlamışlardır. * içinde göğüs çarpışan .5. olarak gösterdiklerinde ırkından istifade yorgun elradı geri buz arasında ölümle boğu, yoktu. Harb ; a bilhassa genç milletlerin vazifesini yapan Fin askeri hak eltiği uykuva kavuşmuştur. Ayni ihtiyaç içim. | de kıvranan milyonlarca insan kiw bilir no kadar zaman uykuya hasret kala - | Burhan Cahid i |