16 Mart 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

16 Mart 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

k e k. K Al ” Her akşam klübdedir. SON POSTA Mart 16 Yalnız bir meselede anlaşamıyo- ru». Ben oteli mutlaka büyültmek lâ- zırı geleceği fikrindeyim. O ise bi iha- zırını muhafazada ısrar ediyor. Karsat- kârlık meselesi... Talha bey. salıncaklı iskemlesinde doğruldu: — Ba, bakınız. Bu meselede belki siz haklısınız. Belki sermaye meselesini düşünüyorsunuz. İşi büyültmek güzel #ikir,.. Arnma bazl işler çok ihtiyat is- ter. Rüyültünce masraf iki misline çık- tığı balde varidatı artacak yerde yaeıya inebilir. Bu da variddir. Onlar konuşurken, yukarıdan yavaş yavaş inen bir erkek ve bir kadın kâ- pıda, kendilerine doğru yaklaşıyorlar- dı. Sofada bir hasır masanın etrafıma oturarak konuşmıya başladılar. Belli ki oğnlarmda sıcaktan raha; edememi! Jer, sofayı daha serin bularak aşağı in- |. Erkek altmış yasında kadar: işle “kadar kadın beyaz saçlı, fakat daha dinç gö- rünüyordu. Talha bey. iskemlesinde İhyanın kulağıma: — Evet; yazın basındanberi üçüncü katta Vki odavı işmal edivorlar. Cok ivi insanlar,,. Doktor Kardbet ve marlam Mari,. Karı koca sarmayınız. Madam. doktorun biraderzadest galiba... O da öteki de yalnız ve dul oldukları icin birbirlerinden ayrılmıyorlar. Madam doktora nezaret ediyor. Görüyorsunuz ki doktor güçlükle yürüyebiliyor. Yü -İyetişeyim. İstanbuldan başka alınacak |“. marn Popolo di ikünü tutmuş amma dehşetli kumarcı... İhya Rahmi ayağd kalkmak üzere iken Tulha bey: — Beni, dedi. Onlara tanıtmaz mısi- nız? Nazik ve kibar bir zata benziyor. — HMaslimemnuniye, bir fırsatını bu- Yarsarı,,. Ve otel sahibi, Talha beyden müsaü- de alarak ihtiyar kiracılarının yanına gitti. Hürmetle ikisini de selâmladı: — Yukarda sıkıldınız galiba dok- tor bey? Bugün her taraf o kadar yanı” yor ki Madam Mari cevab verdi: .— Evet, zaten doktor bizim argbacı Vasile gelmesini söylemişti. Nerede ise gelir. Söyle biraz hava almıya çıkaca- ğız Küçük bir tor. — Çok güzel... Arabanız gelinceve kadar soğuk bir şey emretmez misiniz? Doktor Karabet, titrek ellerini uğuş- Sürmıya çalışarak: — Ah, çok naziksiniz beyim. teşek- kür ederim. yemeklerin arasında bir Şey içmek âdetim değildir. “Arabaları gelmisti. Medam Mari doktorun koluna gitdi. Tenteli ve yeşil koltuklu arabaya yanyana kuruldular; fura çıktılar, İhva Rahmi tekrar Talha beyin ya- nıma gelerek ona ihtiyarla konuştuğu- de BÜ çu anlattı. " beleti — İvi, hoş insemlar,,, Fakat kendi- küm yerine yapılan ikramların mutlaka dar pahalıya mal olacağını sanarak asla leri Ö © Kabul tmezler. Vaktâ insan bir kere de ramağ çermive değil, yalnız alm ÜN aş het düser ya. Fri faka in havretle ve İstihfafkâr bir yarığı »« “- ince öteki izah etti: 1 Nekleden: İbrahim Safa — Bu ihtiyar doktorun serveti olduğunu biliyoruz. Fakat bu serveti doktorluktan. yahud kumardan değil, mürababacılıkla, şuna buna yük- sek İmzlerle pars vermekten de topla- öğrendik. Kadın da vakt'le orta Talhe bey, kendisini alâkadar et - İmiven bu tafsilâı artık dinlemiyor - halli bir kuyumcunun karısı iken koca- ha Uzandıfı salıncaklı iskemlede ya - büyük bir bir surette işletmiş,,. — Desenize ikisi de habis. tefeci,., Fakat hallerinden değil, .. — Bununla ber»ber. dedim ya, ikisi de ivi. nazik ii rdır. Hoşsohbe ler. En büvük zevkleri akşamları klüb- de oynamak, fakat oynavıp kavbedenle re para ikraz etmektir. Bu paraları ya waruf tüccarın. büyük memurlsrın im- zast mukabilinde, vu, zengin dulla- rın mücevherleri muksbilinde verdik - berini igiliene 'Hülâsa acayib mah- muhlis sı ölünce topladığı parayı mükemmel vaş yavas kendini uvkunun tatl: eba- du, Otel sahibi ondan müsaade istiyo - rek uzaklaktı. — ON İKİNCİ — BİR HAPİSHANE KAÇKINI Sabriye ikinci katlaki işini bitirir - ken yanına gelen kocası, — Ben, dedi, üçü çeyrek vapuruna bir şey varsa söyle... — Hayır. hepsini söylemiştim. Fakat rica ederim, çok geç kalma. Alınacak İşeyleri alır almaz ilk yetişeceğin vapu- ra atla... — Tabii, tabii,,. Ona ne şüphe, Ve ikisi birden aşağıya, sofaya indi- Ter, İhya ayaklarının ucuna basmak u- yuyan Talha beyin önünden geçti. is « keleye doğru otelden uzaklaştı. Sabriye. müdüriyet odasında bazı evrdu karıştırırken gözü pencereden kapının sahanlığında uyuklayan Talha beye isti. Elindeki kâğıdları bıraktı. Pencereye yaklaştı. Perdeyi (o yavaşca indirdi. Aralığından kendisini o şüphe ve endiseye düşüren bu adamı tetkike koyuldu. O kadar dalmıştı kendine mırıldamışını yanmda olsaydı işitebilirdi: — Bazı anlar. bu muhakkak odur. diyorum, Fakat bazı anlar da aldandı - #ıma hükmedivorum. Muhakkak ki ona benziyen bir çok noktaları. hareketleri sar. Eğer bu adamı «os değilse hic şüp- hesiz ona çok. pek çok benzemektedir. (Arkan ver) e samamasanatemmazassanaez sre naaa men erir zi Üç yalancı şahid tevkif edildi Mardin (Hususl) — Şehrimiz ağır- seza mahkemesinde görülmekte olan bir davada. Midyat kazasının Halilan köyünden Süleyman ve karısı Sitti ile Abdullah, evvelce verdikleri ifadelerin tamamile aleyhinde şehadette buluna- sak bir hâdiseyi ortadan kaldırmak için boyanatta bulunmuşlardır. rine vâki ihtara rağmen yalancılıkta ısrar eden bu şehidler tevkif edilmiş - lerdir. > hiç belli | Viborg dün Sovyetlere teslim edildi idir. Bu arazide meskün nüfusun sayısı yarum milyondan fazladır. Bunların, ka-İp,, filelerle dahile doğru hicreti başlamıştır. Diğer taraftan Sovyet askerleri Ge tedricen işgal işini tamamlamakladırlar, Viborg, bugün tamamen Sovyetlere tes- lim edilmiştir. Buradaki balk, daha ev- vel tahliye edilmiş bulunuyordu. Hazin sahneler Hango, 15 (AA) — Royter aj Hangö mühaebiri artık bu Fin Cebelüt- tarıkında hiçbir Finlândiyalı kalmadığı- nı 8000 kişinin müstahkem mevkii tah- liye ettiğini yazıyor. Uzunluğu bir kilo- metreden fazla tutan bir kamyon kafi- lesi yola düzülmüştür. Bütün gece göz- leri ağlamaktan kıpkırmızı olmuş ihti. yar kadınlar, genç kızlar bu sabah arka- larındaki harabeye bir kere daha baktık- İtan sonra yo'a çıkmışlardır. Şehrin 70 yaşında olan belediye reisi şu beyanatta bulunmuştur: 20 sönedenberi ikamet etmekte oldu- ğum bu şehirden böyle ayrılacağımı hiç bir zaman düşünmemiştim. Ruslar burâ- ya gelince ilk görecekleri şey geçen harbde Finlândiyallarla ayni safta ken- dilerine karşı harbeden Almanların ha- tırası için rekzedilmiş olan abide Ola- caktır, Tedafüi ittifak Stokholm, 15 (A.A.) — Finlândiya, İs- veç ve Norveç ârasında bir askeri ittifak ihtimalinden bahseden Dagcus Nyhet gazetesi şu satırları yazıyor: Fin - Sovyet sulhünün akabinde dü- şünülen bu imkân İskandinav devletle- nüfuz sahası olmak istemediklerini isbat İetmektedir. Finlândiyalılara bundan böyle İskan- İdinavyanın yardımına güvenebileceğini göstermek zamanı gelmişlir. Finlândiya harbi bir kere daha göstermiştir ki, kü- çük devletler münferid kaldıkları zaman büyük devletlerin taarruzuna o dayana- mazlar. Fakat karşılıklı olarak birbirle- rine yardım edeceklerini kat'i olarak bil. dirdikleri anda haklarını müdafaa ede- bilirler. Roma 15 (A.A.) — Norv ve Finlandiya er: İ ! derin bir alâka uyandırmaktadır. Ga - kiracılarımız mı? dive sordu. | vetine terketmek istedin pörülüvor -| zatelar, böyle bir inuahedenin Moskova anlaşmasına arzu edilir bir karşılık ok duğu mütalcasındadır. İtalyan gazetelerine gelen bazı Mos- kova telgraflarma göre. böyle bir itti - fak doğrudan doğruya Sovyetler Birli- ği aleyhine müteveccih olmu#mak şarti - le Rusyanın hiçbir itirazma uğrama - yacaktır. Roma bu iti - fakın tahakkukunu © #freli bakımdan şüpheli görüyor ve Finlandiyanın ha ici siyasetteki hürriyetini takyid ey - lemek suretile Moskova muahedesi hü- kümlerine mugayir düşeceği mütalea- sında bulunuyor. Kareli umumi vahsi Stokholm 15 (A.A.) — Demokrafen Social gazetesinin Helsinkideki muha- biri yazıyor: Sovyet hükümelinin Kuusinen'i Ka reli berzshma umumi vali tayin etme- si muhtemeldir. Taymis muhabirinin bir mütaleası Yondrw 15 (A.A.) — Times gaze - tesinin askeri muhabiri müttefiklerin Finlandivada müdahalelerinin müm - kün neticelerini tetkik edivor ve böy - le bir müdahalenin müttefiklere mad - di hir fevda temin edeceğinin yüzde yüz muhakkak olmıyacağı neticesine va - TIyor, Muhabir diyor ki, Fransa ile İnril- tere Finland'vaya askeri yardımda bu lunsalandı bundan manen olduğu ka - dar maddeten de mutazarrır olacakla- rı iddia etmek ne kadar manasız ise, böyle bir yardımın zeferle neticelene- seğini sövlemek de o kadar yersizdir. Bura mukabil böyle bir muharebe çok müthiş korkunç ve acı, kazancı ise nis- beten ok kileük olacaktı, Parti müfettişi Çankırıda Cankırı (Hususi) — Parti Müfettişi İEsad Uras Çankırıya gelmiştir. Parti ıya alışırım) Heyeti hâkime tarafından kendile - işlerini teftişle beraber şehir içinde seziniiler ve ziyaretler yapmıştır. $ gün kadar şehrimizde kalmış olan Esâğd Uras Ankaraya gitmiştir. rini hiçbir suretle herhangi bir devletin tilak akdi projesi İtalyan matbuatında! Almanyanın yeni teşebbüsleri mul eşya verecekleri Rusyadan zabi - ve. pamuk. petrol, kereste, fosfat, ke - nevir, plâtin, manganez,demir ve krom edecektir. rini Sevyet nüfuz mıntakasından hariçimadeni tedarik tutmakta ve fakat Romanyayı sarahatle tedir, | Rübentrop Moskovaya mı gidiyor? Londra 15 (A.A.) — Deyli Telegraf ga- zetesinin Kopenhag muhabiri yazıyor: | Ribentrop'un pek yakında Moskovaya hareket edeceği bildirilmektedir. İ Verilen malümata göre, Ribentrop Ak manya ile Sovyetler Birliğinin Orta Av- rFupa ile doğu Avrupasında hâkim olma. larını temine matuf bir barış teşebbüsü için Moskovanın müzaheretini istihsal maksadile müşterek bir Cermen - Soy - yet politikası hakkında görüşecektir. Londrada kanaat İ Londra, 15 (Hususi) — Buradaki salâ- hiyettar siyasi müşahidlerin o kanaatine göre Almanya, yeni bir diplomatik faa- yete girişmiş bulunmaktadır. pun Romayı ziyareti . olmuştur. Alman hariciye nazın, bu ziyareti esnasında fa- şist İtalyayı bolşevik Rusyaya yak'aştır- mağa ve neticede bu iki devletin, hiç ol- İmazsa siyasi müzaheretini Almanyaya temin etmeğe çalışmıştır. Zira Berlin hükümeti şuna kanidir ki, Almanyanın Balkanlardan istifade ede- bilmesi için her şeyden evvel, bu muntâ- kada birbirine zid menfaatleri ve nüfuz- ları olan İta'ya ile Rusyanın anlaşmaları lâzımdır. Bundan başka Almanya bugünkü sta- tükoyu muhafaza ederek, Roma bükü- meti vasıtasile bir sulh temin etmek ar- zusunu da beslemektedir. Maabaza, Almanyanın bütün bu ma- İnevraları akim kalmağa mahkümdur. Sovyetlerle İtalya arasında iktisadi müzakereler Nevyork, 15 (Hususi) — Yakında İ- italya ile Sovyetler Birliği arasında ikti- sadi müzakerelere başlanacağı haber ve- rilmektedir. Ber'in hükümeti bu husus- ta tavassut etmeğe hazır olduğunu bil- dirmiştir. Nevyorkun salâhiyettar o mabfellerin- den 'istihbar edildiğine göre Fon Riben- trop, son defa Romayı ziyareti esnasında İtalyan - Sovyet iktisadi teşriki mesainin Tâzum ve ehemmiyetini gerek Mussolini, gerek Kont Cianoya anlatmıştır. Yeni tezahürler başgösterecekmiş Bruxelles 15 (A.A.) — İndependün ce Belge gazetesinin Berlin muhabiri Alman hariciye nazırı Fon Ribentropun Bu fazliyetin ilk hamlesi, Ribentro- | ki: Orta Avrupa Almanlar. Fransa ile İngiltereyi or- ta Avrupadan tamamile çıkarmak ni » yetile uzun zamandanberi takib ettik- leri orta Avrupa iktisadi blokunu, Ak manyanm himayesi altmda canlandır- mak meksadını tahakkuk ettirmek ü - zere. Balkanlara bütün ağırlıklarile yükleneceklerdir. Balkanlar Yeni Alman - Rumen anlaşmaları, daha iyi şerait elde etmek istiyen Al - manya trafından tekrar müzakere mev kiine konulacaktır. Zira bütün bunlar birbirine bağlı şeylerdir. Finlandiya İpoteğinden kurtulan Naziler Balkan- Tar# dönüyorlar. İptidai madde Excelsior gazetesi bu hususta diyor Aralarında mübadele yapan Berlinle Moskovanm iptidai maddeleri panlaş - tıkları söylenebilir. Bilhassa Finlandi- yada, Almanyanın çok muhtaç olduğu bekir mevcuddur. Bu bakır madenle- ri de tam şimdi Sovyetlerin doğrudan doğruya sahib oldukları mıntakada, Ostokumje mıntakasında. Sotavala'ya giden yoldadır. Almanya iskendinav devletlerine karşı vaziyetini tasrih ediyor (Baştarafı 1 inci sayfada) dur kt, İskandinavya, bitaraflığına karşı tevcih edilmiş olan Fransız - İngiliz teh- didinin ortaya çıkardığı meseleleri kar» şılıyacak tedbirleri intihab etmek mün- hâsıran şimal memleketlerine aid bir iş- tir, . : Fransız kabinesinde -. ğe değişiklikler (Baştarafı 1 inci sayfada) Değişikliklerin paskalya yortuları es- nasında yapılacağı anlaşılmaktadır. Başvekil Daladye, uhtesinde bulunan hariciye nazırlığını başkasına tevdi ede- cek ve ayrıca bir istihbarat nezareti de vücude getirilecektir. Hariciye nazırlığını deruhte edecek- Roma ziyaretini mevzuubahs o edereklleri söylenenler arasında eski başvekii diyor ki: Rama İstişarelerinin neticesi. Alman ya ile İtalya arsındaki ittifakın müs takbel inkişafı hususunda zannedildi - İğinden daha kat'i olabilir. Almanya. İ talyanın kömür ihtiyacını temin saha“ sında aldığı hatt: hareketile Alman - İtalyan ittifakını ekonomi sahasına da teşmil etmek kararını göstermiştir. Berlin ile Rornd arasındaki sıkı te - mas halinde bütün siyasi Avrupa me - selelerine şamil olmustur. Ve yakında yeni variyet tezahürünü gösterecek - tir. 1 Bu da baska bir görüş Lavalin ismi de zikredilmektedir. Ziraat Vekâleti emrine 2.5 milyon liralık bir kredi tahsis ediliyor (Baştarafı 1 inci sayfada) bulunabilmek için icab eden istihsal va- sıtalarının ve malzemesinin omübayaası karşılığı olmak üzere Ziraat Vekâleti em rine iki buçuk milyon liraya kadar bir kredi tahsis olunmuştur. 2 — Ziraat Vekâletinin lüzum göste- receği bu âletler mezkür vekâlet ile Zi - raat Bankası tarafından müştereken ku- Amsterdam 15 (4.A,) — Niewe Ro: -|rulacak bir komisyon marifetile müba - terdamsche Courmal gezetesinin Berlin İvan olamz muhabiri yazıyor: Almanyanın Meskova büyük elçisi Von der Schulenburg Sovyetler Birliği- nin müstakbel siyasi faaliyeti hakkında bir rapor vermek üzere yakında Berline gidecektir. Berlinde yapılacak olan görüşmelerde bilhassa Sovyellerin doğu ernup Avru - pasındaki maksadları mevzuubahs ola - caktır. Alman noktai nazarı bu bölgede Sovyetler Birliğinin ayni olmamak teh- likesi göstermektedir. Almanyaya naza- Fransızlara göre 1i numaralı karar da şudur: desi hükümleri dairesinde günde üç saat kadar fazla mesai yapılmasına müsaade verilmiştir. Muşta hapishaneden kaçan bir katil yakalandı Muş (Hususi) — cezaevi duvarını delerek kaçan katil- ran Sovyetler Birliği her şeyden evvel - ğ lerden Sokom köylü Hamu oğlu Abdo bir ham madde satıcısı olarak kalmalıdır. Şi rma birlik & gedikli başçavuş Behçet Sakarya tarafından Paris 13 (Havas ajansı bildiriyor)— tutularak cezaevine şevkedilmiştir. He- Bu sabahki Paris gazetelerinin tef-İngz yakalanmıyan diğer firarilerin ya- sirleri: nin neticesi münasebetile yazdığı bir vanda, Almanların rhuhlac oldukları bütün madenleri İsveçten alabilecekle- rinden ve Botni körfezinden. Finlandi- ye kerestesi, seliiloz ve kâğıd tedarik edehileseklerinden dolayı memnun ok İduklarını kaydediyor. Le Journal gazetesinin Zürih muha hakka biri Georgs Blum, Finlandiya harbi - |“. kında ayni akıbete uğrayacakları mu- ya MAKİ, amine rem Stad — 13 inel sayısı çıkmıştır. Kaynak — Genç şülrlerden Turgud Akkaş tarafından yazılan bir çok güzel şiirler, bu isim ağtında kitab balinde çıkmıştır. Beden Terbiyesi ve Spor — B.T. U.Mta, Yafından çıkarılan bu macmuanın Mart sö- İ Almanlar 1941 senesine kadar, ma-İyası intişan etmiştir.