13 Ekim 1938 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

13 Ekim 1938 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

PoLiS Gedikpaşa halkını heye- cana veren bir hırsız Dün gece Gedikpaşada bu civar halkı telâşa düşüren bir hâdise olmuş hırsızlık yaptıktan — sonra kaçmakta olan bir hırszı kendi - sini kovalıyan bir mahalle bek - gisini muhtelif yerlerinden yafala- mıştır. Hâdisenin tafsilâtı şudur: | < Sön günlerde parasız kalan a- zılı hırsızlardan sabıkalı Saim dün akşama kadar Kumkapı, Yenika- p1 Kadırga semtlerinde dolaşarak kolayca hırsızlık yapabilecek bir €v aramış nihayet Gedikpaşada Mariya isminde bir kadının otur- duğu evi gözüne kestirmiştir. Sa- im bundansonra bir arkadaşile be- raber o civarda bir meyhaneye giderek kafayı tüssülemiş ve saat 'on raddelerinde arkaşından ayrı- larak gündüz gözüne — kestirdiği Mariyanın evi önüne gelmiştir. Saim ev halkınım uykuda ol - duğunu görünce evin arka tara - fındaki pencereden içeri girmiş ve birkaç dakika zarfında yükte hafif pahada ağır eline geçirdiği eşyalarla beraber girdiği pencere- den çıkarak karanlık sokaklardan birine dalmıştır. © sırada devriye gezmekte ©- lan Mehmed isminde bir gece bek- söylemiş Salm durmamış ve kaç- mıya başlamıştır. Bekçi Mehmed: — Hırsız var. Kaçıyor tutun. Diyerek kovalamıya başlamış - tar, Bekçinin bu sesini duyanlar - dan birkaç kişi de sokağa fırlaya- rak hırsızın peşine takılmışlar - dir. Nihayet yakalanacağını anlıyan, Saim birdenbire durmuş kendisine| yaklaşmakta olan bekçi Mehme - din üzerine hücum ederek bek - çiyi elinde bulunan ustura ile yü- zünden ve ellerinden yaralamış- tır. Fedakâr bekçi yaralanmış olma- Bına rağmen yakaladığı hirsizi bi- rakmamış ve hâdise yerine yeti- şen polis memurlarına teslim et- miştir. Bekçi Mehmedin yaraları hafif olduğundan hastaneye yatırılma- sana lüzum görülmemiştir. Hırsız Saim bugün adliyeye tes- lim edilecektir. —— Çocuğu sokağa bırakmışlar ve... Şileli Salih oğlu Osmanın ida- resindeki otobüs Üsküdarda Bül- büldere caddesifden geçmekte i- ken Solaksinan mahallesinde otu ran Mustafanın beş yaşındaki oğ lu Halide çarparak muhtelif yer- lerinden yaralamıştır. Filistin ateş içinde (1 inci sahifeden devam) lar çıkmıştır. İngiliz askeri sevki- yatı devam etmektedir. Filistin mücahidlerinin reisle - rinden Abdüsselâm: — Sonuna kadar dayanacağız. Filistin halis Arab kanı ve memle- ketidir. Taksim kabul etmiyoruz ve Yahudi muhacereti istemiyo - Tuz demiştir. Kuğüs 13 (ALA.)— Akşam üze- Ti birçok suikasdlar yapılmıştır. Hayfada asiler, Arab mahallesi müuhtarı Ali Ahsud'un evine gir- mişler ve eşraftan bir zat ile muh Fatih sulh hukuk hâkimliğinden: Mill! Müdafaa Vekâletine izafetle| . İstanbul Muhakemat Müdiriyeti na- mına Hazine vekili Ekrem Özdenin aleyhinize teftiş komlsyonunca ha-| zine borcu olarak tahakkuk ettirdiği zimmetiniz on sekiz lira yirmi ku- ruşun yüzde 5 faiz ve yüzde 10 üc- Teti vekkletle birlikte İkame eyle- düği alacak davasının icra kılınacak | duruşması için gönderilen davetiye- tarın misafirlerinden iki kişiyi öl-| dürmüşlerdir. Cenine'de bir takım | Arab memurlar, sokak ortâsında öldürülmüşlerdir. Şehirde grup - tan sonra sokağa çıkmak yasağı ve ışıkları söndürmek mecburi - yeti ilân ir. Mühtelif yerlerde üç Arab öl- dürülmüştür. Kudüs 18 (MA)— Kudüs ile Hebron arasında bir askeri müt- reze ile asiler arasında vukua ge- len müsademelerde üç asi telef olmuş ve iki İngiliz polisi yara - lanmıştır Dİ'VR!.DİLECÜ( İHTİRA BERATI «İrgat ve emsali hayvan koşulu dolap> hakkındaki ihtira için alm- miş olan 10 ilkkânun 1932 tarih ve 1521 numaralı ihtira beratının ih- tiva ettiği hukuk bu kerre başka- sına devir ve yahut mevkii flile kanmak için içara dabi verilebile- ceği teklif edilmekte olmakla bu hususta fazla malümat edinmek istiyenlerin Galatada, Aslan Han 5 nci kat 1-3 numaralara müracaat eylemeleri ilân olunur. de gösterilen adresten Çıktığınızı Ve —a gittiğiniz mahal — bilinemediğinden muhakemenin bu kere muallâk ol - duğu 7/11/1938 pazartesi günü sâat 'on dörtte mahkemede hazır bulun- manız için davetiye makamına kaim | olmak üzere on beş gün müddetle kararı mahkeme ile ilân olunur. 838141 ŞEHZADEBAŞİ Turan Tiyatrosu yetesi, 'The Guidos Akrobat Numarası... Beyoğlu Birinci Sulk Hukuk Hâ- |kimliğinden: İdarei hususiyenin Beykozda Buz- hane köyü muallimi iken Ankarada |Ziraat Bankası umum memurin şefi muavini Hâlis yanında Fatma Aliye aleyhine açtığı otuz dokuz lira elli iki kuruş alacak davasının cari du- ruşması sırasında müddeialeyhin 1- İkametgâhının meçhul olduğu celp- |namesine verilen şerhten — anlaşıl- TRYELES — MİYH |miş ve mahkemece on beş gün müd- NİN (detle ilânen tebligat ierasına karar Semiha, Mişel var- verilmiş olduğundan muhakeme gü- mü olan 14/11/938 saat 11 de mah-, kemeye bizzat veya bilvekâle gel - KANLI GÖMLEK (Vodvil 3 perde)| meniz tebliğ makamına kaim olmak Solo - Varyete üzere ilân olunur. () İle SABAH, ÖĞLE ve AKŞAM | F İ - her yemekten sonra muntazaman dişlerinizi fırçalayınız. Venüs (5 inci sahifeden devam) Bu adam, köylünün istediği parayı saydı ve heykeli Adamantos limanı- İna naklettirdi. Konsolos, sefiri haberdar etti. Se-| faret kâtiplerinden Kont Marselin, sefaret maiyetine memur <Estafete kuronile derhal Sakıza hareket ot-. ti. Korvet; heykel bir Yunan gemi -| gine konulacağı sırada Sakız lima- nına vasıl oldu. Fransız gemisi tay-' faları sahile çıktılar, Okonomsu bul dular, fazla para teklif ettiler. Mu- 'vaffak olamayımca heykeli cebren .ı' Tıya karar verdiler, Ve bu kararla-| rını yerine getirdiler. Tayfalarla O- konomos taraftarları arasında vu - kua gelen arbede de heykelin kolla- v kırıldı. Birçok yerleri zedelendi. Bu yirmi asırlık heykel bugün Pa-) Tiste Luvr müzesinde bulunmakta - dir. Herber Marşal (5 inci sahifeden devam) 'te çok güçlük çektim. Fakat sonrala- Ti alıştım. Herberin bu sözleri bizi çok mü- teessir etmişti. Holmer: — Attfedersiniz, Mösyö Herber, de| (di. Son'larda, Briyankur'da yaralan- dınız, değil mi?.. — Evet.., — 1918 genesi ilkbaharında değil İmi? Tarihini hatırlıyor musunuz?... — Bugünkü gibi-hatırımda. 1913 senesi nisanının 15 inci günü idi. İhiç unutur mıyım bugünü... — Ben de öyle.. 15 nisan 1918 de| cephede tevkif oludum ve harbin ni |hayetine kadar hapiste kaldım. O İsırada Alman cephesinde cephane İpek azdı. İsraf elmemek emri veril- mişti. Briyankur cephesinde bir top İbaşında bulunuyordum. Topu siler - ken nasıl oldü bilmetm, birdenbire ipatladı. Lüzumsuz yere bir gülle is- Taf ettiğim için beni divanıharbe ver İdiler, Bir sene hapse mahküm ol- İdum... (Dış politikadan devam) aa ee li esaslara göre çizmek mümkün değildir. Bunun için orta Avru - pada daima bir ekalliyet davası kalacaktır. Harbderi evvel, Avusturya İm- paratarluğunun hikmeti mevcu - diyetini, — «Habeburg — İmparatorluğu mevcud olmasaydı, böyle bir İ: paratorluük yaratmak icabede - | cekti.» | Sözlerile izah eden Avusturya devlet adamının maksadını şim- di daha iyi anlıyoruz. A. Ş. ESMER bti üeü gddd dlapinüşlüniüi Fatih sulh hukuk hâkimliğinden: CEMAL: Samatyada Kocamusta- fapaşa mahallesi Mekteb sokağında «14> numarada oturan «122, apu- Jet sayılı eski üçüncü komiser. Üsküdar Malmüdürlüğüne izafet. le İstanbul Muhakemat Müdiriyeti namına hazine vekili Ekrem Özden tarafından aleyhinize 1936 senesi i- İkinci teşrin maaşını peşin aldıktan sonra mezkür ayın on üçünde vazi- feden ayrılmanız dolayısile zimme- tinizde kalan on sekiz günlük yirmi| yedi lira yirmi sekiz kuruşun yüz-| de 5 faiz ve yüzde 10 ücreti vekâlet- le birlikte ikame eylediği alacak da- vasının icra kılımacak duruşması i- çin gönderilen davetiyede gösterilen adresten çıktığınızı ve halen gitti - ğiniz mahal bilinemediğinden mu- hakemenin bu kere muallük olduğu 7/11/1988- Pazartesi günü saat on dörtte mahkemede hazır bulunma - 'nız için davetiye makamına kaim ol- mak üzere on beş gün müddetle ka- rarı mahkeme ile ilân olunur. 838/T4A DEVREDİLECEK İHTİRA BERATI «İki darbeli dahili ihtirak makine- lerinde ıislâhat» hakkındaki ihtira için alınmış olan 21 İlkkânun 1936 tarih ve 2322 No. ve «İki darbeli ih- tira makinelerinin doldurulmasın- da ıslâhat» hakkımdaki ihtira için alınmış olan 22 İlkkânun 1996 tarih ve 2315 numaralı ihtira beratları- nin ihtiva ettikleri hukuk bu ker- Te başkasına devir veyahut mevkil (file konmaları için icara dahi veri- Tebilecekleri teklif edilmekte ol makla bu hususa fazla malümat e- dinmek isteyenlerin Galatada, As- lan Han 5 inci kıı. 1- 8 numaralara Sulh ümidi yine düşüyor! Şoförlere veril ühlet uzatılıyor Yeni nizamname tasdik edil taksi saatlerinin mühürlerii dokunulmiıyacak İktısad Vekâleti yeni bir kâtib tâ etti, yedek parça meselesi ne olac aris 18 (Husust — Kabine | Fransız kara, hava, deniz ordularının âcil ihtiyaçları- na sarfedilmek üzere 480,500,087 frank tahsisat ve krediyi tasdik etmiştir.” Bu meblâğın mühim kısmı şark cephesine ve majina hattının şi- mal ve cenub mıntakalarına sar « fTedilecektir. Umumi siyasi vaziyet yatkın gö- rTünmekle beraber müfrit solların kanaatine ve ileriye sürdülderi delillere göre dünyada harb teh- likesi zail olmuş değildir. Alman- yanın da kanaati bu merkezdedir. Bitler, sulhun Çemberlayn'in şah- sı ile kaim olduğu kanaatini açık-| ca müdafaa etmekte ve Çember- layn'ı istihlâf edecek muhalif ve genç İngilizlerin er geç Almanya ile harbedeceklerine kani bulun- maktadır, Fransız gazeteleri de büyüyen, kuvvetlenen, zalerleri ile işbaa gelen Almanyanın bir gün daha geniş bir ihtirasla kendisi için ga- ye ittihaz ettiği hedeflere koşa - cağı kanaatindedirler. Çekoslo - vakyanın uluorta — paylaşılması Almanya için sadece bir tevakkuf merhalesi sayılmaktadır. Almanya için en hayati mesele müstemlekemeselesidir ki bu he- nüz muallâkta durmaktadır. Radyo Santzal ajansının, Mü « | mih'de Çemberlayn ile Hitler a- | rasında müstemleke işinin sulhan halli hakkında gizli bir itilâf im- zaladıkları yolundaki ifşaatı bu- rada hem hayretle karşılanmış, hem de tekzib uğramıştır. Bu ifşa- yya göre, Almanyaya Holanda ve Belçikanın müstemlekeleri veri - lecektir. Çemberlayn — böyle bir HLAf Mmevcud olmadığını sara - hatle tekzib etmiştir. Fransa ile İtalya arasındaki me- seleler de henüz muallâk bir va- ziyette durmaktadır. Temaslar de- vam etmekle beraber herhangi bir mesele üzerinde hiçbir kati netice alınmamış bilâkis İtalya ve Fran- sız gazetelerinde son hafta içinde karşılıklı ağır neşriyat yapılmış- 'tır. İki devlet münasebetinin İs - panyadaki gönüllülerin filen çe- kilmesinden sonra düzeleceği ıay- leniyorsa da bu da henüz bir ü- midden ibarettir. Rorna 13 (A.A.) — Fransa mas- hahatgüzarı, Pransanın yeni Roma sefirinin agremanı hakkında Kont Ciano nezdinde bir teşebbüste bu- lunmüştür. Paris 13 (AA) — (Beynel - milel buhranın — mul if saf » haları hakkında — söylemiş ol - duğu —iddia edilen ve sabah gazeteleri tarafından neşredilen sözlerden haberdar olan Daladiye, dün akşam bu sözlerin kat'iyyen sahih olmadığını beyan etmiştir. BU SABAHKİ FRANSIZ GAZETELERİNİN NEŞRİYATI Paris 13 (AA.) — Gazetelerin büugünkü mütaleaları, başlıca dün- kün Fransa Belçika merasimi ve bilhassa Kral Leopold'un nutku hakkındadır. Sen Bris, 1ö Jurnal'da şöyle ya- Zayor: Hitler, Alman tahkimat şebe - kesini Eka la Şapel mıntakasına kadar uzatmağa karar vermiştir. Kral Leopold'un babasının abidesi önünde Belçika namına vermiş 6l- duğu cevab, 1936 — teşrinlevveli programının alenen ve resmen te- yididir. Bu program şudur: Bir istiklâl siyaseti, fakat bir silinme ve infirad siyaseti değil. Feyyaz bir teşriki mesal ile sulhun tak - viyesine çalışmağa heyecanlı bir davettir. Üvr gazetesi diyor ki: Dünkü merasim, bitaraflığın fe-| ragat demek olmadığım ve sulh | arzusunun şecaatten vaz geçmek manasına gelemiyeceğini ihtar et- İsmail Müştak'ın cena- zesi getiriliyor Pariste bir cerrahi ameliyesi so- munda vefat ettiğini haber verdi- gimiz Siird meb'usu İsmail Müş- tak Mayakonun cenakesinin İs - tanbula nakli Başvekâletten Pa- ris elçiliğimize bildirilmiştir. Cesed tahnit olunarak — trenle getirilecek ve merasimle gömü - lecektir. Erkek, kadın ve ço- cuklar için Trençkotlar, Renkaot- lar ve Waterproofs muşambalarının Leh - Macar ve Çekos- lovaklar arasında (1 inci sahifeden devam) Karşı taraf noktni nazarında ısrar ettiği takdirde ihtilâfın büyümesi ve hattâ müsellâh bir darbeye inkılâbı ihtimali kuvvetlidir. Muazzam bir nümayi yapılad!' Varşova 13 (LA.)— Kvovda ikindi vakti Ukranya nasyonalistleri munzzam bir takım nümayişler yapmışlardır. Halk, bu şehrin caddele- rinden geçerek muhtariyeti haiz Karpatlaraltı Rusyasının ihdasını al- kışlamış ve bütün Ukranyalıların müstakil bir devlet halinde bir araya gelmelerini istemiştir. Nasyonalist talebe, mukabil bir nümayiş yapmış ve zabıta kargaşalıklar vukuuna mâni olmak için müdahalede bulun- muştur. Bazı tevkifat icra edilmiştir. Ukranya nasyonal - demokrat fır- kasının icra komitesi, Pelonya Başvekiline bir muhtıra göndermeğe ka- rar vermiştir. Bu muhtıra, Polonyadaki Ukranyalıların mutalebatını ihtiva edecek ve Polonya ile Macaristanın müşterek bir hududa sahip olmaları aleyhindeki propagandaya bir nihayet verilmesi talebini mu- tazamımın olacaktır. Bu muhtıranın bir nüshası Bek'e gönderilecektir. Macarlara arazi verilmesi a eyhindd nümayişler rag 13 (ALA.)— İlk muhtar Ruten bükümeti erkânı, hususi bir tayyare ile Pragdan Uzhorod'a gelmişlerdir. Nazırlar, kesif bir halk kütlesi tarafından karşılanmışlar ve milli marş çalınmak suretile selâmlanmışlardır. Nazırlar, Uzhorod'un büyük meydanma git- mişlerdir. Orada nazırlardan Brodi ile Revayve, müsteşarlardan Volo. sen ile Bücsk birer nutuk söylemişlerdir. Macaristana arazi verilmesini protesto için Prag hükümetine ve mı—ı—ı.—mdııuın-nı.oı.n nazır Basinski'ye birçok tel- V hibler mektebi talebesi tarafından Polonya - Çekoslovakya ihti- Iâfı münasebetile kabul edilmiş olan Polonya aleyhtarı hattı ha- reket dolayısile bugün bu mücssesenin önünde kanlı bir arbede vukun gelmiştir. Bir kişi ölmüş, birçok kişi yaralanmıştır. Almanlar Dançig'ı lıtlyörlır Varşova 13 (A.A.)— Pat ajansından: Bir ecnebi membadan tereşşüh eden ve Polonya İle Almanya ara- sında Dançig ve Pomeranya hakkında müzakereler yapılmakta olduğu- na dair olan haberler, Polonyalı mehafilde «saçma» diye tavsif edilmek- te ve Polonya ile Almanya arasındaki iki komşuluk münasebetlerinin Bir arbede de oldu arşova 13 (ALA.)— Pat ajansına göre Lvovdaki Rum katolik ra- samaktadı | tuf bir muharebe olduğu ihtimali | ( / Bır ve pahalı şeklile Japonlara ö- Bu kabil otomobil sahibleri «şo- förler cemiyeti» ne istidalarla mü- racaat ederek müddetin temdidi- ni istemişlerdir. Aldığımız malü - mata göre şoförler cemiyeti bu vaziyeti Belediyeye bildirmiş ve bu hususta yeni bir karar veril - miştir. Bu istidalar şoförler cemiyeti tarafından Belediye daimi encü- menine havale olunacak ve ken- dilerine yeniden birer tarih veri- lerek arabalarının muayeneleri © günlerde yapılacaktır. Bu suretle muayene için veril - miş olan son müddet de temdid edilmiş oluyor demektir. Diğer taraftan şoförler cemi - yetinin son toplantısında yeni tan- zim olunan nizamname ittifakla kabul olunmuş ve dün vilâyetin Şuıuıınmyeuummn— “Tehlike Şarkta ( ( inci sahifeden devam) ne olacağı henüz kat'iyetle hiçbir tarafta tahmin edilememektedir. Ancak şimali Çindeki harekât ile yıpranan ve çok zayiat veren Ja- ponların bu hamle ile kat'i bir ne-| tice istihsal etmek istedikleri an- laşılmaktadır. Japonların hedefi Çin hükümetine Sovyet Rusya ve İngiliz arazisinden yapılan silâh ve mühimmat nakliyatını tama - mile kesmek, Çini yardımsız bi - rakmak ve mağlüb etmektir. Hankov'u düşürmek bu gaye ü- zerinde ilk rahleyi teşkil etmek - tedir. ŞİDDETLİ BİR MUHAREBE BAŞLADI Londra 13 (Hususi) — Japan pişdarlarile Çin kıtaatı arasında ilk ve şiddetli bir muharebe baş - lamaştır. Bu muharebenin Çin or- düsu için kat'i bir muharebeyi ka- bul olabileceği zannedilmemekte, daha ziyade Japonları yıpratmı - ya, oyalamıya, geç ilerlemeye ma- kabul edilmektedir. Askeri ve si- yast mehafilin — kanaatine göre Japonlar cenubi Çine saldırmakla çok tehlikeli bir maceraya atıl - mışlardır. Ya bir Çin tuzağına düşüp mahvolacaklar, yahud da kat'i zaferi dehşetli insan, para ve mühimmat kayıbı neticesinde an- cak kazanabileceklerdir. ÇİNİN MANEVİYATI YÜKSEK | Londra 13 (Hususi) — Yeni ve | büyük Japon taarruzu Çin baş - kumandanlığını şaşırtmamıştır. Çan-Kay-Şek: — Hesablarımızda bu hareket de vardı ve Japonlar uzun zaman- danberi bu ihraç hereketine ha - | zırlanıyorlardı. Tarafımızdan icab | eden tedbirlerin hepsi alınmış - tır. Çin Japonyaya lokma olmı » yacak, her neferinin kanını en a- detecektir. Demiştir. İNGİLİZ ARAZİSİNE İLTİCA EDENLER Lonüra 13 (Hususi) — Japon taarruzunun başlaması üzerine on binlerce Çinli ve ecnebi peri- şan bir halde Hankong İngiliz e- yaletine iltica etmiye başlamış « lardır. Natıa müsteşarı şehrimizde Naha Vekâleti müsteşarı Bay Arit dün Ankaradan şehrimize gelmiştir. Bay Arif bu sabah elek-, trik lgmmı dızndnı ıîdu'clı bir Fransız elçile tibliğinede İktisad Veki fından — onaylanarak binbaşı Bay Necib İlbar olunmuştur. — Son birçok — şoförler mobil parçaları cemi; da malzemeleri gayet fahi satıp ihtikârla şoförlere tedir. Şaförler cemiyeti bu iht ve vaziyetten de şikâyet İktısad — Vekâletine mül ta bulunmuş ve tedbir alıği yatalca'da Seçim bugül (1 inci sahifeden cümen azasından Asım Enf y avukat Atıf Ödül intihab muşlardır. Kartalda da intihab biteslli” Şerefeddin seçilmiştir. İstanbulun yeni Şehir azaları teşrinisaninin 1 lar ve bu su «Şehir Meclisi» o gün ilk tısını akdetmiş olacaktır. Bu toplantıda Vali ve B Reisi Muhiddin Üstündağ tuk söyliyecek ve şimdiy€l yapılmış ve yapılacak oli diye işlerini mufassalan caktır. Bundan sonra yeni «d cümen: in diğer encümeti tihabı yapılacak- ve ruz geçilecektir. FPARLAK NETİCI Bugüne kadar alınan n re göre rey sahibi vatandfğ | mızın yüzde 95 i, hattâ böfl,, lerde yüzde yüzü intihabâ fj etmekte ve reylerini ittil H. P. namzedlerine vı ler. Bu vaziyet; vatandaşldl memleket işlerini - kan f ve yürütmek bakımından dar kuvvetli ve ahenkli bi hıhl emlluini bir kere € Mare;al 'Çakmak —| Istanbulda , Birkaç gün evvel Trak$ tiğini haber verdiğimiz B kânıbarbiyel Umumiye *" sında değişil Fransa hükümeti hari€ firleri arasında bazı deği yapmağı — kararlaştırm toplanan kabine bunu etmiştir. Bu kararlara göre Bef Fransuva Poncet Româ Moskova elçisi Kulendef ler müdürü Massigli d€ Wük eıçııım tayin