12 Mart 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

12 Mart 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

KÖY İRTİYAÇLARI At Neslinin ıslah Edilmesineçalışılacak g Ziraat Vekâleti Bir Proje Hazırlıyor iraaalte öküzden azami su- rette istifade edilmektedir. Bir türlü köylü toprağı sü- rerken beygirden istifadeye yu- naşmamakta, öküzden — vazgeç - memektedir. Halbukt Avrupadaki ziraat memleketlerinde öküz ye- Tini tamamen ata bırakmıştır. Mil-| Nt Şefimiz İstanbuldaki tetkikleri vesnasında bir köylüye sormuş- lardı: — Niçin öküz yerine at kullan- mıyorsün? Küylü şöyle cevap vermişti: — Ölrüz sapamı derinlere so - Gittikçe — Neden? — Öküz kadar kuvvetli değil- dir de ondan... Halbuki Avrupada atlarla iş gören köyiü öküz yokluğunu bis- setmemektedir. Çünkü ziraatte kullamılan atlar ıslah edilmiş. kuv-| vetleri arttırılmıştır. Bizdeki hay- vanlar böyle bir ıslaha tâbi tu - tulmamış, köylüye göre yetişti - Mm,»ıum Hk dalma süratli olmaktadır. Zi- raat Vekâleti bu hususu incele - meğe karar vermiştir. At nesli lah edilecek, öküzün yerine at i- * kame olunacaktır. DlVRİK MEKTUBLARI Demir İstihsalâtı Artıyor Ocaklarda Faaliyet Yeniden Başlıyacak Demirdağ fanliyetinden bir görünüş #vrik, 8 (Hususf muhabiri mizden) — Buradaki demir madeni istihsali günden gü- ne artmaktadır. Demiryolunun madene olan mesafesi yedi yüz metre kadardır. Maden Tetkik ve Arama diresinin bu mumtakada yaptığı araştırmada yirmi mil - Yon ton saf demirin saklı bulun- duğunü meydama çıkarmıştır. Ka-| rabükte yükselen demir ve çelik fabrikası yılda dörl yüz bin ton demir istihsal edecektir. Demir dağın bu gizli serveti memleket ihtiyacına 40 - 50 yıl karşılık ve- recektir. Yapılan tetkiklerden Demirdağdaki madenin dünya ma-| denleri arasında yer — alabilecek bir üstünlükte olduğu anlaşılmış- tır. Karabük fabrikasının — ham demirini temin eden bu ocaklar bugün tam tesisalı ve teşkilâtı » le Etibank tarafından faaliyetli bir çalışma ile — işletilmektedir. | Son beş ay zarfında bu zengin ©- | taklardan altmış yedi bin tan is- | tihsal edilmiş ve Kardbüke on Na 97 Plân mükemmeldi. Şimdi pa Şayı bir vesile bulup Hafid Eden- dinin konağıma davet etmekti. Hafid Efendi, bu ciheti de but | makta gecikmedi. Kadı Paşa .? hulislâm efendiyi severdi. den dışamı çıkmazdı. Hatta paşa ikide bir de Şeyhu- Tislâma müracaatla din hakkım da bazı istifsaratta bulunurdu. Bütün gece uyumayan efendi; sabah erkenden yatağından kalktı. Abdets shp mamazım — kıldıktan sonra mabremi esrarı oları kâhya- Bsun çağırdı ve ça emirleri verdi: aa ZORBALAR SALTANATI iki bin ton han kedilmiştir. Yılda ocaklardan sekiz yüz bin ton demir cevheri istihsal edile- cek bunün yarısı ihraç edilerek yyurda döviz temin edilecektir. O- caklarda beş ay zarfında otuz amele çalışmıştır. Etibank tara- fından bu sahada birçok yeni bi- malar yükselmiş ve bir dispanser yapılmıştır. Kış münasebetile 6- caklarda faaliyet durmuştur. Ya- kında tekrar başlıyacaktır. Mes'ud Bir Evlenme İstanbul Elektrik İşleri Umum Müdürü Kadri Musluoğlu keri - mesi Kebuter ile, Belediye 'Tef - tiş Heyeti Reisi Tevf'ik Urazoğlu operatör Adnan Urazın nikâh tö- renleri dün akşam Parkotel sa - lonlarında güzide davetller ara- sında yapılmıştır. Genç çiftleri tebrik eder, kurdukları yuvaya sandetler temenni ederiz. Yazan: D1 Sami KARAYEL — Ağem, söyliyecekerime dik- kat et.. Hemen esirci hanıma git, benden selâm söyle, elinde bulu- nan cariyelerden en körpe ve en güzelini seçip bana yollasın... Son-) ra; esir pazarına yollan Masırlı cıyı bul.. Gayet nadide ve genç gelâmlardan bir tane — yollasın. Fakat dikkat et çok civelek ve gü zel olsun bunlar... DA Dedikten soura; bunları ne yo-. gölürüldükten hususiyet ve mahe gda kullanacağını da ağasına bi- d[ıd' Ağa efendisinin son sözleri üze- zine olduğu yezde duraladı. Ve bir) demir cevheri W—ı | ve Kınmn ir okuyucumdan şu mek- tubu aldım. Şayamı dik - kat bulduğum Için neşredi- yar ve alâkadarların gözü önüne koyuyorum: «Geçen gün Teşvikiye camil ö- münden tramvay İdarevinin sarı boyalı otobüslerinden birine bin- dim. Beşiklaş vapur iskelesi & - nünde indim. Büet ücreti olarak on buçuk kuruş verdim. Ertesi gün, ayni yerden yine ayni yere yine otobüsle gittim. Fakat bu seler otobüs ftramvay idaresine ald değildi. Bu otobüsün rengi de kirmizi idi. Bu, Taksimle Yıldız arasında işliyen otobüslerden biri idi. Bu sefer altı kuruş verdim. Bu fark acaha neden?. Otohüsle- rin birinin sarı, diğerinin kırmımı renkte olmasından mı?, Bunu an- İryamadım.: Okuyucumun — mektubuna bir- gey ilâve elmiyorum. BÜRHAN CEVAD Çürüğe Çıkarılacak Otobüsler Belediye Yeniden Tetkike Başladı Belediyenin — işleteceği otobüs- lerin satın alınması gecikecektir. Fen heyeti bu noktayı nazarı iti- Bara alarak şehirde çalışan oto - büsleri yeniden incelemeğe Jü - züm görmüştür. Rami ile Sirkeci arasındaki otobüsler seferden me-i nedildikten sonra diğer hatlarda da bazı otobüslerin — çalşıma: müsaade edilmiyecektir. Bilhassa şehir dışında olobüsler peki hurdadır. Belediye Releliği ci yar kaza kaymakamlarına le meşgul olmalarım Pti beke Yoksullara Yapılan Yardımlar Beşiktaştaki yoksullardan ka- din ve çocukların diş, göz, boğaz.| burun, kulak ve ayrıca kadın has- talıkları mütehassıs doktorlar ta- rafından parasız olarak muayene ve tedavisi Beşiktaş Halkevi ta - rafından deruhte edilmiştir. —ü Yeni Bir Ticaret Anlaşması Türkiye ile İsveç hükümeti e- rasında 20 İkincikânun 1939 - da akdedilen ticaret ve klering en- | laşması yüksek tasdikten çıkmış | ve Resmi Gazete ile neştolurmuş-| tur. | M Yeni Açılan istasyonlar| Irmak - Zonguldak hatlı üze - rinde bulunan ve halen işlelme- ye açılmamış olan Apsarı ve Cil- | dikesik istasyonları 15 Marttan İ- tibaren her türlü nakliyata başlı- yacaktır. şey söyliyecekmiş gibi mülâhazaya| daldı. Ağanın bu hali Mafid Etendinin gözünden kaçmamıştı. Sordu: — Ne © ağam, neye mülâhazaya| daldin?.. — Fifendimize fikir vermek had-! dim değil... Hiç şüphe yok ki et- raflıca düşünürsünüz... Fal Tunuz plâra çok muvafık ve ye - rinde bulmakla beraber son saf- hası üzerinde tedbizsizlik hissedi- yorum. — Ne gibi?.. — Bizim terbiyemizden yüliş - | memiş olan ve mahrem! esiprımız adadına dahi! bulunmuyar iki genç, insana bu sırrı nasıl faşedebiliriz? Ya sonra bu toy gençler Kadı Pa- dından beğenilip konağına remiyetine dahil olduklan sonra. esrarımızı ifşa etmiş bulunurlazsa?| Diyince; Hafid Efendide şafak atmıştı. Kurnaz, pişmiş hallüha- İstinyede Amele Mahallesi Yapılacak Havuzlarımızdan Komşu Memleketlerde ehircilik mütehassısı — Prot Bebekle İstinye arasın - gaki yoln projesini hazır- larken İstinyede Denizbanka git gemi inşaatı havuzu üzerinde & - hemmiyetle durmuştur. Deniz - bank, havuzu tevsi etmeğe karar vermiştir. Yakında tevsi proje - sinin hazırlanmasına başlan: tır, İstinye sabih havuzu Âkdeniz- de meveut bavuzların en mükem- moli şekline sokulacaktır, Bu su- retle gemilerini tamir etmek ar- zusunu gösteren hüküemtlerin bi-! AÇILACAK istifade Edecek zim havuzlarımızı tercih etmesi temin edilecektir. Gemllerini bariçte havuzlatan hükümetlerin vaziyetleri tetkik edilecek, ıslahata ona göre veche verilecektir. İstinyede büyük bir amele ma-| | hallesi vücude getirilecektir. A - mele mahallesi Avrupadakilerin ayni mükemmeliyette - olacaktır. Denizbank İstinye civarında ma- [ halle haline konabilecek yerleri tesbit etmekle meşguldür, MEYDANLAR Haliçle Tünel Arasındaki Binalar Yıkılacak Karaköy Meydanı İçin Nafıa Vekâleti Proje Hazırlıyor Minönü meydanının tanzi- | mi fen heyeli tarafından yapılar dört plânın tatbi- kinden sonra tamamlanacaktır. Meydanın tamamen açılması beş milyon liraya tamamlanacağı tah- min edilmektedir. Karaköy köprüsünün — şimdiki | yerinden kaldırılarak Balıkhane binasının bulunduğu yere nakli | müteaklben düşünüleceklir. Şe- hireilik mütehaşsısı Prot, Eminö-| nü meydanının plânım ana göre tanzim etmiş, Karaköy köprüsünül yenj yerinde göstermiştir. İkinci meydan köpzünün Ka - raköy cihetinde vücude getirlle- cektir. Köprünün İstanbul cihe - tindeki ayağı Balıkhane binası nın bulunduğu yere nakledilin - ce Karaköy meydanı Halice doğ- ru uzatılarak vücude getirilecek- tir. Köprü başından itibaren sahil boyu Atatürk köprüsüne kadar a- gılacaktır. Bu adanın tam karşısına isabeti eden dükkânlar, tünele kadar da açılmış olacaktır. Şimdiki Ziraat raköy meydanıta şimdilik — üç tramvay hattı gelmekledir. Bu miktar dörde çıkarılacak, Meyt yokuşundan itibaren hir hat da- ha Karaköye inecektir. | İstanbulun imar plâmı tramvay | işletmesini de üzerine almış olan Mafia Vekâleti tarafından ince - lenmektedir. Tramvay - hatların- da yapılacak değişiklik esnasında | âmar plâm nazarı dikkate alına- caktır. Bir Devir ve Tesellüm Muamelesi Balkan Antantı Konseyi tara- fından verilen karar üzerine Ge- neral Pranko hükümetini, hükü- metimiz tanımış ve Hariciye Ve- kilimiz — Ankaraya — döndükten sonra keyfiyet alâkadarlara bil- Bankasile bu sıradaki binalara de-. kunulmiyacaktır: Nafin Vekâleti, her iki meydan ile tramvay seyTüseferleri bakı - mından da — meşgul - olmakladır. Tramvaylardaki izdihamı kaldır- mak için Nafia Vekâleti uzun müddettenberi tetkikat yaptır - makta idi. Mütehassıslar izdiha - min önüne geçilebilmesi için muh-, telif çareler göstermişlerdir. Na - fia Vekili Ali Çetin Kaya bu iş- le bizzat meşgul olacak ve san söz. kendisinin olacaktır. Tramvay hattı, Karaköy — ve Eminönü meydanlarının yeni şek-| line göze değiştirilecek, en sön gekle sokulacaktır. Bu iş yapılır- ken izdihamm ortadan kalkması- na da gayret gösterilecektir. Ka- mur olmuş ağa işi canevinden Yü | kalamıştı. Ve doğru söylüyordu. Evet; olebilir de Kad: Paşa urn- dukları gibi çıkmaz. hem gulâmu ve hem de kızı beğenebilir... Ko- nağına götürür... Debdebe ve sal- tanatına gergederek hususiyetine alabilir... Bu hususiyetin verdiği varlık hem genç kızı ve hem de gulümı paşalarına her şeyi söyle- tebilecek vaziyeti ihdas edebilirdi. Hafid Efendi derin hir düşün- caye daldıktan sonra: — Ağtın; çok teşekkür ederim... Doğrusu yaman ve blaman - bir adamsın. Bak hele; ber şeyi dü- şundıunm halde gayet basit oldu-! alde bu cihet hiç de aklıma gelmedi. Uykusuzluk — sersemliği ile plânımın bu noktaşında gafle- te damışim.. Çünkü bu gece hiç gözüme uyku girmedi. Padişahımzı efendimiz bu işin derhal icrasını irade buyurmuşlardı. Ne ise gele- lim işimize ne yapacağız şimdi?.. dirülmiştir. Bü tebligat üzerine İspanyadaki Cümhuriyetci hükü- meti Ankara elçisinin vazifesi hi- tam bulduğundan General Fran- konun Türkiyedekt umumi Ajam Alvarez - Palenzlo'dan İspanyol müesseselerini Cümhuriyetci me- murlardan teslim slmıştır. Denizbank işleri Denizbank Umum Müdürü Yu- suz Ziya Erzin yarın İstanbula Gdönecektir. İktisad Vekâleti De- nizbankın teşkilâtında mühim ta- dilât yapmağa karar vermiş ve bir proje meydana getirmiştir. Krup ve Verftin Alman inşaat Ağa; düşündü. Hafid Efendinin gözdelerinden birini ayırmağa ka- rar verdi ve arzetti: — Ftendimiz; ne yapalım?.. O- Tan oldu. Alemdar zorbasının ve yaranının vücudlerini — ortadan kaldırmak için neyimiz varsa bilâ- bare fazlasile telâfi edilmek üzere) feda edoceğiz.. — Evet bugüne kadar hem ca- nımızla ve hem de malımızla feda| ettik ve ediyoruz.. Ve yine ede- Nim... Fakat; senin söylediğin bul lâfların altında bir şeyler var... açık söyle ne demek İstiyorsun?. — Müsaadenizle şunu arzetmek| istiyorum efendimiz... Bendegâ- Tunızdan ve cariye kullanırınız - dan Mihribanı Kadı Paşaya ver- sek, yani bu rolü ena oynatmış olsak... Diyince; Hafld Efendinin aklı başından gitmişti. Adeta kendini kaybedecek hale gelmişti. Mihri- ban Kamertabın yerini dolduran Yeni Sebze Hali Yatında Fanliyete - Goçecek Bir müddettenberi inşaatı de « vam etmekte olan sebze hüli ni- hayet ikmal edilmiştir. Meyve hâlinin yanında yapılan ve şim- diye kadar meyve hâlinde sığı- | nan sebzeetleri harındıracak — ve bu bakımdan büyük bir ihtiyacı karşılayacak olan bu yeni hâl bi- nası 80 bin lira asrfile meydana gelmiştir. Bu itibarla binanın kıy- meti 50 bin lirayı geçmiş bulun- duğu içindir ki Nafia Vekâleti ta-| rafından tesellüm edilmesi — icap etmektedir. ğ Binanın tesellüm işile alâkadar olmak üzere bir heyet bugünlerde| şehrimize gelecektir. Diğer tarat- tan bâl dahilinde yapılacak olan asfalt yollarm inşası işini de Be- lediye 15 Marta kadar bir müte- ahhide verecektir. | Bundan başka Belediye yine bu civarda büyük bir topatncı hâli yapmak istemektedir. Dört yüz bin Jiraya çıkacağı tahmin edi - Ten bu hâle Eminönü ile hâller a- rasındaki bütün toptancılar alına-| caktır. Belediye, büyük hâlin in- şasım bir müddet geciktirecektir. n lşüzriğeni Şirketi Hayriyede çalışmalar Şirketi Hayriye Kadıköy, Ada- lar ve civarından Boğaziçine Pa- zar günleri gezmeğe gelen veya hafta ortasında akrabasımı ziyaret) etmek arzusunda bulunanlara ko- Taylık göstermeğe karar vermiş - | tir. Denizbankla bu hususta yakıt- da temaslara geçecek olan Şir - kot, bu turetle Boğaza hir miktar daha rağbeti çoğaltmış olacak - tar. Bu sene ilkbahar tarifesinin her senekilerden daha evvel tatbikine geçilecektir. —-0— Hataydan Yapılan idhalât Hataydan 1938 — Kiânunuevve - linden 1839 Şubatıan kadar yur- dumuza 1 milyon 992 bin 696 ki- 10 ağırlığında ve 142,639 Türk li- Tası kiymetinde eşya ithal edil- miştir. Bu müddet zarfında, yurdumu- za giren bu eşya arasında manda- Tima, Himon, tatlı limon ve deri, şirketleri hükümetimizin noktai mazarını haklı görerek bundan | barsak vesaire bulunmaktadır. —| , sonraki gemileri yapmamağa ka- rar vermiştir. Alman heyeti Etrüskte görülen noksanların henüz denize indiril- miş olan Tırhan ve Katdeş geml- lerinde nazacı itibare almacağı ni alâkadarlara bildirmiştir. ve onun acılarını dinlendiren bir gözde idi. Hem daha on altı ya - Şında bir neveivan idi Nasıl o- hur da onu ortaya koyabilirdi. E- zildi, büzüldü. Sarardı, morardı. Nihayet; dudakları titriyerek ağ- zından şu cümleler döküldü: — Ağam insaf edin artık.. Ta - hammül edemem bu hale.. Bir va-| kitler Cânânın acısını çektim, san-| ra Kamertabın şimdi de Mihri - banın ıztırabını çekeyim?.. Bu se- fer muhakkak bir tarafıma iner ölürüm.. Alındarı da, bilmem ne- si de bu... sun arlık... buna ta - hammül edemem... diyerek ağ - lamağa, başlamıştı. Ağa olduğu yerde dona kalmıştı. Fakat; yapılacak başka çare yoktu. Böyle olmak lâzundı. Mademki; bugüne kadar her türlü maddi ve mafevi fedakârlıklardan çokinil- memişti. En son olarak Mihriban da feda edilecekti. (Devamı var) —l2 BART Kabahat Kimde? stanbul Belediyesinin geç- miş senelerine aid birtakım işler şimdi tahkik ediliyor, Hemen her gün, yeni bir pü - rüzlü meselenin ortaya çıktığı Körülüyor. Haber verilen bu bim bir yokuzluğun hangisi doğru « dur, bangisi mübalâğalıdır?. Bunu şimdiden kestirmek müme kün değildir. Resmi tahkikat saf. — halarınım bitmesini beklemelidir. Bu arada, bu meselenin konu - şulduğu arkadaş — meclislerinde, garete sütunlarında eski belediye reisine şiddetle hücum edenler, çatanlar var. Hattâ, İstanbulu, kendi husüsl malikânesi gibi idare ediyordu, keyfi hareketler yapıyordu, hem- — şehrinin fikrine ehemmiyet ver - miyordu, «menem diğer nist-. zihe niyetile hareket ediyordu, diyen- ler var. Bunlar doğru veya yanlış ola- bilir. Fakat, İstanbul Belediyesi- min eski işlerine aid pürüzler şime — di ortaya çıkarken, bir noktayı u- — nutuyoruz: 4 İstanbul Belediyesinde - bizleri temsil eden, bizim mümessilleri- mi zolan bir Şehir Mecilsi vardır. — Bu meelisin vazifesi kavuk salla- mak, susmak değil, şehir İşlerini — mürakabe etmektir. Acaba, sayın şehir meclisi azası, bu uzun yıl « larda, ne yapıyorlarmış? Meclis azası dört yılda bir seçilir. Fakat, on yıldır meelis azalığını muha - faza edenler az değildi Mes'uilyeti, hep eski idare ü | mirlerine yüklemiyelim. Goçnli senclerdeki moelis azalarına da — soralım : — Sirz işleri böyle mi mürakah ettiniz? Yıllarca neden sustunuz?, Be- Tediye teşkilâtının, ümirlerinin her yaptığı işe neden «mabhzı kern « met> dediniz?. REŞADN FEYZİ Bir Okuyucumuza Cevap : Okuyucularımızdan Kemeraltı caddesi Şevket Paşa han 8 - 12 | numaralı dairede oturan Nail Yıla Mmaza; En yakın ilk mektep başmu - allimliğine müracaat — ederseniz — Bize mufassal malümat verizler, Keelağ e . © a İşçi Sigortaları İşci sigortası teşkilâtınu ait wel- kiklerde bulunarak bir rapor vere mek üzere memleketimize çağırı- lan Milletler Cemiyeti İş dairesi müdürü Ösi Valta Ştayn bu ak- — Şam Ankaraya gidecekir. Di Konkur İpikler Sipahi ocüğı Konkur'unun prog- Tamı tesbit edilmiştir. Müsabaka- lara martın on doökuzunda başla- nacaktır. Yarışlara yakında beys nelmilel müsabakalara iştirak - çin Avrupaya gidevek olan süva- rilerimiz de iştirak edecektir. Bu müsabakalarda — beynelmilel ka- Hepimizin Derdi Boğaz Meselesi Ve Şirketihayriye Birimizin Derdi — |